Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Amerikaanse muziekorganisatie eist minstens 200 miljoen dollar van Roblox'

De Amerikaanse sectororganisatie National Music Publishers’ Association eist minstens 200 miljoen dollar van de Roblox Corporation, het bedrijf achter Roblox. Dat schrijft het Amerikaanse Variety. Volgens de NMPA maakt Roblox gebruik van muziek zonder royalty's te betalen.

"Roblox verdient honderden miljoenen door gebruikers tegen betaling muzieknummers te laten uploaden naar het Roblox-platform", stelde NMPA-voorzitter David Israelite tijdens de jaarlijkse bestuursvergadering volgens Variety. "De Roblox Corporation informeert en waarschuwt gebruikers niet over de schendingen van copyright. Bovendien verhinderen ze de overtredingen niet", klonk het.

De NMPA wil volgens Variety een schadevergoeding en garanties dat artiesten betaald zullen worden voor hun werk dat op het platform wordt gedeeld. Er werd volgens de organisatie muziek van onder andere Ariana Grande, Imagine Dragons en Ed Sheeran op het platform gedeeld. Dat zorgt ervoor dat grote muzieklabels de aanklacht steunen waaronder ABKCO Music & Records, Big Machine Records en Concord Music Group.

Roblox reageerde in een verklaring en stelt dat het zijn positie "krachtdadig zou verdedigen om tot een eerlijke oplossing te komen met de partners uit de muziekindustrie."

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

10-06-2021 • 19:01

30 Linkedin

Reacties (30)

Wijzig sortering
Ik heb zo vaak dat ik een filmpje tegen zie en dan denk: "hee, ff in de comments kijken wat dat voor nummer is. Kan ik hem toevoegen aan de playlist."

Het is dus niet zo dat ze alleen maar geld missen, ze verdienen er ook aan omdat creatievelingen hun nummers meer aandacht geven in een andere context.

Het nummer Astronomia had anders ook nooit zo'n bekendheid gekregen ware het niet dat die 'coffin dance' zo enorm viral was gegaan.

Het is natuurlijk anders als men muziek in compleet onaangepaste vorm aanbied met een commercieel model zonder daarvoor toestemming te hebben gehad.
Ik ben absoluut geen jurist, maar tenzij dat kan worden geconstateerd dat Roblox echt niks deed om muziek met copyright erop te verwijderen is het toch niet zo zeer Roblox zijn fout. Want het zijn de spelers die toch copyrighted muziek uploaden zonder dat ze er recht op hebben?
Dat hangt er vanaf, als het inderdaad klopt dat Roblox geld heeft gevraagd voor dit soort diensten dan kan de verantwoordelijkheid van Roblox groter zijn dan gedacht.
Roblox haalt zeker wel media weg of importeert geen media waarvan ze denken dat er copyright op zit. Meermaals meegemaakt dat media niet door het importfilter heen komt of later weg wordt gehaald. Volgens mij kijken mensen dit na want importeren duurt een dag of zo om akkoord te krijgen.

Aan de andere kant ook media tegengekomen waarvan ik dacht dat copyright elders lag.
Ik had nog nooit van Roblox gehoord en heb dus geen idee wat he probleem nu pecies is.

Het is blijkbaar een platform waarop de gebruikers zelf games voor elkaar maken om samen te spelen. De website gaat momenteel vooral om virtual reality omgevingen en sociale netwerken maar ik geloof dat dat een recente ontwikkeling is en je allerlei verschillende soorten spelletjes kan maken.

Mijn vermoeden is dus dat het probleem is dat de content creators muziek gebruiken in hun spelletjes zonder een of andere fancy licentie voor game developers. De stelling dat Roblox honderden miljoenen verdient aan illegale muziek is dus een beetje kort door de bocht. Het uploaden van muziek is niet echt het hoofddoel van Roblox.

Lees ook even de opmerking van @eyhey hieronder.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 10 juni 2021 19:16]

Naast de info over wat roblox is, mist het artikel ook dat roblox (in-game) geld vraagt voor het uploaden van muziek. Verder is copyright materiaal sws niet toegestaan en naar eigen zeggen halen ze het ook weg bij elk verzoek maar er schijnen geen bans voor gegeven te worden.

https://en.help.roblox.co...les/203314070-Audio-Files
https://devforum.roblox.c...-copyrighted-music/389288
https://corp.roblox.com/2...certain-music-publishers/

[Reactie gewijzigd door eyhey op 10 juni 2021 19:16]

Naast de info over wat roblox is, mist het artikel ook dat roblox (in-game) geld vraagt voor het uploaden van muziek.
Tnx, dat is wel een belangrijke toevoeging.
Uit het artikel:

"Roblox verdient honderden miljoenen door gebruikers tegen betaling muzieknummers te laten uploaden naar het Roblox-platform"
Dus dat. Verder is "Roblox verdient honderden miljoenen" als uitspraak door NMPA nog geen feit; het is een schatting, beetje extrapoleren en met dikke duim meetkunde. En wie het niet kent, zo rond de 6-12 jaar is het Fortnite of Roblox. Kijk nog maar eens goed naar de verkrijgbaarheid van Robux kaarten bij oa lokale supermarkt :) Het is een open platform waar je zelf games in kunt programmeren. En ja, ook met eigen tracks.

[Reactie gewijzigd door michelr op 10 juni 2021 21:50]

Toch wordt er op (oa.) YouTube en Twitch zeer zwaar gecontroleerd op het gebruik van muziek waar copyright op rust. Waarschijnlijk omdat de bedrijven die erachter zitten zich precies tegen dit soort rechtszaken willen kunnen beschermen. Kijkend naar Nederland en de boetes die je hier als winkelhouder kunt krijgen als je de radio aanzet in je winkel, maar geen geld afdraagt aan Buma Stemra acht ik het niet onwaarschijnlijk dat een rechter er in dit geval ook in mee gaat. Zeker in de VS.
Je beschrijving klop aardig maar allerlij soorten spellen maken kan al heel lang en is de basis van het platform.
Dit zat er natuurlijk wel aan te komen. Ik weet nog tien jaar geleden toen ik de game voor het eerst speelde dat er zat muziek was met copyright op het platform.

Voor de mensen die er niet bekend mee zijn, Roblox heeft ervoor gezorgd dat ik ging programmeren. Je kan namelijk je eigen spelwerelden bouwen met lua script! Leuk voor de jonkies die toch wel creatief willen doen met LEGO en ervaring willen opdoen met programmeren! :)
heerlijk die bedragen. om een beetje inzicht te krijgen in de muziekindustrie en hun claims is deze ted talk een goede introductie: https://www.youtube.com/watch?v=GZadCj8O1-0

[Reactie gewijzigd door flippy op 10 juni 2021 19:38]

Ik heb wel een idee om tot een “eerlijke oplossing” te komen: …. Betalen die zooi!
Dus, jij vind 300 miljoen een eerlijke boete voor iets waar de devs van Roblox wellicht niet goed over hebben nagedacht en in een opwelling iets leuks bedacht hebben wat eigenlijk niet de bedoeling is?

Dat er een boete betaald mag worden, daar zal ik het niet over oneens zijn, het is een schending van het recht wat de artiesten hebben. Maar 300 miljoen? Dat zouden die artiesten al nooit hebben verdiend als alle roblox spelers samen al hun albums zouden aanschaffen. Dit is een typisch Amerikaans probleem waar boetes nooit evenredig staan tot vergrijpen. Er is ooit een boete uitgegeven van tien duizenden euro's voor het downloaden van een paar liedjes.

Gelukkig kunnen dit soort dingen niet in de EU, want laten we voorop stellen dat iedereen wel eens een liedje, film of spel illegaal heeft gedownload. Mensen die zeggen dit nooit gedaan te hebben of er niet medeplichtig aan zijn staan in mijn ogen glashard te liegen (of je bent 90 en hebt niks met computers).
Het lenen van gekopieerd materiaal of zelfs het samen kijken/luisteren/spelen naar illegaal gedownload materiaal maakt je medeplichtig in mijn ogen. Stel je eens voor dat we voor ieder gedownload nummer duizend euro boete zouden moeten betalen, dat zou je dus toejuichen? En je zou het dan dus ook terecht vinden dat je zelf zo'n hoge onevenredige boete krijgt?

Lijkt me niet natuurlijk. Ofc je kunt zeggen, dat bedrijf verdient miljoenen en dat klopt ook. Maar hun business is niet "het illegaal uitwisselen van materiaal waar auteursrecht op berust". Nee de core business is het bouwen en programmeren (kun je nagaan dat ik t spel niet eens ken). Dat er muziek in zit wat niet hoort door de gebruikers geupload, ja daar had Roblox wel wat aan kunnen doen natuurlijk, maar.... het wordt jarenlang toegestaan zonder weerwoord. Alsof de snelheid op de snelweg naar 80 gegaan is, iedereen nog 10 jaar lang 100 blijft rijden (waar de politie bij staat) en dan ineens boetes binnenkrijgt over de afgelopen 10 jaar.

De andere beredenering zou zijn, ze verdienen miljoenen dus mogen ze meer boete geld betalen. Slaat natuurlijk ook nergens op, want dat zou betekenen omdat jij 100 euro per maand meer zou verdienen dan pietje, hij maar 50 euro boete hoeft te betalen en jij 250. Zelfde vergrijp hebben we het dan over.

Kijk het zou anders zijn als Roblox willens en wetens muziek laat uploaden om zo een illegaal p2p achtig platform te creëren en daardoor met megawinsten ervandoor te kunnen gaan, en ik gok dat dit niet de intentie is van de makers, zeker gezien je business daarvoor op het spel zetten die toch al goed loopt erg dom zou zijn.

Een boete van een ton lijkt me dan al veel eerlijker (al zou je kunnen stellen dat dat nog teveel is). Stel je voor als Google dit met terugwerkende kracht gaat doen voor alle youtubers die populair waren in het begin van het platform. Pff...
Ja, 300 miljoen is prima. En ze weten het al jaren. Tommy Tallarico (componist van veel gamemuziek, oa. Earthworm Jim en veel anderen en de drijvende kracht achter de Video Games Live concerten) heeft ze iets van 2 jaar geleden ook aangeklaagd omdat ze samples van hem zonder toestemming gebruiken.

En Roblox bestaat al een aantal jaartjes. Het is niet iets “nieuws”.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 10 juni 2021 20:39]

Nooit gezegd dat t iets nieuws was, en ik ben ook niet tegen een boete, integendeel een boete is terecht. De hoogte daarvan is onevenredig, daar mag je het uiteraard mee oneens zijn.
Ik denk dat je Roblox onderschat.

"Maar 300 miljoen? Dat zouden die artiesten al nooit hebben verdiend als alle roblox spelers samen al hun albums zouden aanschaffen."

Roblox heeft op dit moment 150 Miljoen maandelijkse gebruikers en de meest gespeelde Roblox World is meer dan 20 Miljard maal gespeeld, in totaal zijn er rond de 40 Miljoen games op Roblox en wordt het bedrijf gezien de aandelenkoers op rond de 38 Miljard USD geschat.
En al die 150 miljoen zouden allemaal muziek uploaden? Lijkt me niet toch?
Jij begon over alle Roblox spelers.waarop ik alleen wilde aangeven dat Roblox veel groter is dan wat jij deed voorkomen.
Ah ja vooruit als je t zo bekijkt wel, maar 150 miljoen actieve spelers? Find it hard to believe tbh.
Waarom is dat zo hard om te geloven? Roblox is niet slechts een spel, het is een platform met miljoenen verschillende worlds.

https://backlinko.com/roblox-users

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 11 juni 2021 02:49]

Oh ik geloof ook wel dat er 150 miljoen spelers zijn, maar allemaal actief?

Ik zeg ook nergens dat de game slecht zou zijn btw 😉
ALLE kinderen met een telefoon, tablet of computer spelen roblox. Dat zijn er echt wel meer dan 150 miljoen. Al die kinderen zeuren regelmatig om robux bij hun ouders… na 10x nee zeggen geef je toch een keer toe… weer 5 of 10 euro naar Roblox… massa is kassa 😁
Altijd een vreemde discussie als het over ontwikkelaars en muzikanten gaat terwijl ze beiden hetzelfde leveren: virtuele goederen. Wat me ook altijd opvalt is dat ontwikkelaars in dat soort verhalen altijd onschuldige, haast zielige onwetende mensen zijn. Sorry maar die vlieger gaat echt niet op.

Zal ik anders eens een heel populaire app kopiëren en die aan mijn muziek hangen, releasen in de App Store als de eerste interactieve muziekbeleving en dan verbaasd doen dat ik niet zomaar een app mag kopiëren. Hoe kon ik dat weten, ik maak muziek :+
En terecht! Wat een platform is dat Roblox. Een en al copy cats.
Nu is het copy cats, de andere keer heet het "open".
Het is dus niet zo dat ze alleen maar geld missen, ze verdienen er ook aan omdat creatievelingen hun nummers meer aandacht geven in een andere context.
mee eens.

en t spel word voornamelijk door kleine kinderen gespeeld die t nummer toch niet kunnen kopen. maar wel wellicht een voorkeur voor bepaalde muziek krijgt waar de muzikanten hun vruchten later van plukken. daarbij zouden veel artiesten zonder dit soort "gratis reclame" nooit bekend zijn geworden.
Het heeft nog lang geduurd. Aan het aantal reacties hier, is Roblox duidelijk niet heel erg bekend bij Tweakers, maar bij (jonge) kinderen is het mega-populair. Mijn kinderen spelen het al jaren, en met hen veel klasgenootjes en nichtjes.
Een tijd geleden viel het me al op hoeveel spelletjes (Roblox is een soort sandbox voor losse games) mijn kinderen speelden waar gewoon commerciële muziek in te horen was, en dat leek me totaal niet licensed.

Hetzelfde geldt voor in-game content zoals virtuele kledij en items. Ook daar zie ik volop content die duidelijk copyrighted of trademarked namen/logo's/figuren/... bevat, in games die voor de rest gewoon behoorlijk amateuristisch zijn (want iedereen kan games ontwikkelen in Roblox). En voor die content wordt wel degelijk geld (ttz Robux, de virtuele munteenheid in Roblox) gevraagd.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True