Nissan stelt elektrische Ariya-suv mede door chiptekorten uit

Nissan brengt zijn Ariya-suv niet halverwege dit jaar uit, zoals het Japanse bedrijf van plan was. Het bedrijf verwijst bij de redenen van het uitstel naar de huidige chiptekorten en de duur van de coronapandemie. De auto komt pas in 2022 breed beschikbaar.

Nissan kondigde vorig jaar aan dat de Ariya halverwege 2021 in Japan zou verschijnen en later dat jaar in andere werelddelen. Nu meldt de fabrikant dat de elektrische auto alleen in Japan in de komende winter in gelimiteerde oplage beschikbaar komt. Ergens daarna moet de brede beschikbaarheid in Japan en de rest van de wereld volgen van wat Nissan als zijn 'vlaggenschip' beschouwt wat elektrische auto's betreft. "Covid-19 heeft langer rondgewaard dan we verwachtten en er is het probleem met halfgeleidertekorten", meldde vice-president van Nissan Asako Hoshino volgens Bloomberg in een briefing over het uitstel.

Hoshino meldt tienduizenden verkopen te verwachten in het eerste jaar van de beschikbaarheid van de Ariya en met name in Europa verwacht hij veel exemplaren te leveren. De elektrische auto wordt geleverd met twee accuopties: 63 of 87kWh, die een maximaal bereik van respectievelijk 400km en 500km bieden. Het voertuig beschikt over Nissans ProPilot 2.0-technologie voor autonoom rijden en heeft functies om zelf te parkeren.

Nissan verwacht dat chiptekorten een negatieve impact hebben op de productie van zo'n half miljoen voertuigen dit jaar, die dan bijvoorbeeld met vertraging van de lopende band rollen. Het bedrijf geeft de productie van populaire modellen voorrang.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-06-2021 • 11:35

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Goed dat ik daar niet op heb gewacht, en net voor de eNiro getekend heb. Ik ben tot nu toe blij met de Leaf, maar Nissan heeft veel te lang gewacht met het overstappen op CCS. De Ariya (en volgende Leaf) krijgen in Europa CCS, maar dat gaat dus nog wel even duren.
Heb het niet nagevraagd, maar vermoed dat het ook niet mogelijk zal zijn om een huidige Leaf om te laten bouwen van ChaDeMo naar CCS.
Rij zelf sinds 4 maanden in de Leaf e+ en hij rijdt goed, maar laden met 50 Kwh terwijl de auto 100 Kwh kan doen (bijna geen laadpaal boven de 50 Kwh) is erg jammer als je ziet dat CCS al meer op 175 Kwh standaard zit.
Ik rij nu 5 jaar Leaf (1e en 2e generatie), maar Chademo is buiten Nederland niet heel handig. Wij gaan geregeld naar Duitsland, en het meeste wat daar bijgeplaatst wordt is CCS. Er worden zelfs combi-laders vervangen door CCS-only. Gelukkig is er recent nog een partij begonnen met plaatsen van meer laders, en die lijken wel ook weer combi-laders te plaatsen (ook met hoge vermogens op ChaDeMo).
Fastned heeft ook geen intentie om snelle ChaDeMo's bij te plaatsen, omdat ChaDeMo is principe een aflopende zaak is.
Liever dat ze op voorhand worden uitgesteld, dan dat orders gewoon worden geaccepteerd en heel veel vertraagd worden uitgeleverd.
Volgens mij worden orders nog steeds geaccepteerd. Alleen weten consumenten (deels) dat er een vertraging is in de uitlevering.
Het is heeeeeeeeeel lang geleden dat ik Nissan heb gereden.
Toen maakten we met vrienden grapjes dat Nissan stond voor: Na Iedere Start Snel Alles Nakijken.

Is Nissan tegenwoordig een goed betrouwbaar merk?
Vind de auto op het plaatje erg mooi.
1 van de meest betrouwbaarste merken, samen met Toyota.
Volgens mij niet, wel betrouwbaarder dan alles wat buiten Korea en Japan wordt gemaakt.
Maar Honda, Toyota en Mitsubishi wisselen volgens mij stuivertje om de eerste plek qua technische duurzaamheid.

Het alom gelauwerde Tesla staat volgens mij helemaal onderaan. Om nog maar te zwijgen over Tesla's aftersales.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 4 juni 2021 12:31]

Het is lastig meten omdat Tesla zo'n nieuw bedrijf is. Veel is ook olie en gas propaganda over de kwaliteit. Maar is Tesla niks voor jou, prima maar er zijn tienduizenden mensen in NL en miljoenen over de wereld wel zeer tevreden over hun Tesla.
Dat is ook heel fijn. Maar ik blijf het gewoon raar om bij een auto van meer dan een ton (model X) structureel kierende panelen tegen te komen (vooral lijst boven achteruit valt op) ook de brakke EMMC a paar duizend euro, of toelevering van onderdelen bij reparatie vind ik frappant bij dergelijke premium automobielen.

Een Kia-Hyundai, PSA, of Geely die een fractie kost heeft wel een supplychain en betere afwerking.

Ik ben Tesla dankbaar voor de kickstart van EV's maar ik snap anno 2021 de keus voor een Tesla oprecht niet. Tegenwoordig heb je luxe Etrons en EQ's voor eenzelfde bedrag die technisch wel goed in elkaar steken en een solide netwerk hebben.

Range anxiety I guess?

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 4 juni 2021 12:49]

Ik denk dat de nieuwe Plaid model S met de ervaring die ze hebben een hele goede keuze is in dat segment. In het model 3 segment zijn betere keuzes maar ik de Model Y is wel echt top.

Verder is de software natuurlijk subliem en Superchargers

Ook ben ik heel erg fan van Geely en de Hyundai groep.

Tesla kan snel verbeteren door de lean organisatie, de legacy bedrijven hebben daar toch echt wel meer moeite mee.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 455473 op 4 juni 2021 12:53]

Ga eens nadenken waar de term "lean" oorspronkelijk vandaan komt.

(hint: Het hele concept is bedacht en uitgevoerd door zo'n legacy auto bedrijf)
Bedankt voor deze toevoeging dat had ik me totaal niet gerealiseerd. /s
Als je je /s bij je eerdere reactie had geschreven dan had ik je geloofd.
De combinatie van range en het laadnetwerk maken dat Tesla’s nog steeds de beste optie zijn als je regelmatig eens een langere trip met je auto wil maken. Verder zijn de meeste Tesla rijders best tevreden van de kwaliteit van hun wagens (zeker model 3)z
Ik lees hier op T.net anders ook diverse negatieve meningen over Tesla in de diverse forumtopics. Dat is niet 'gas en olie propaganda'.
Kleine statistiek... Tesla heeft tot nu ongeveer 1.6Milion auto's verkocht, nog weinig om er ook echt wat over te zeggen er zijn nog geen miljoenen tesla rijders...
Tesla een nieuw bedrijf noemen, daar moeten we eens mee ophouden. Het bedrijf bestaat ongeveer 20 jaar waarvan de helft aan massa productie is besteed. Dat is geen startup meer, dat is geen nieuw bedrijf meer.

En er zijn genoeg Tesla bezitters, zelfs Tesla fans die aangeven dat de kwaliteit van de afwerking op sommige punten echt wel beter kan en dat service na al die jaren nog altijd problematisch en kostelijk is. Dat alles niet 100% is wil ook niet zeggen dat je niet tevreden kunt zijn van je wagen.
Nee hoor sinds dat mismanagement en samenwerking met Renault is het stukken minder geworden
1 van de meest betrouwbaarste merken, samen met Toyota.
Nissan werkt voir de Europese markt samen met Renault. Daarbij worden onderdelen gedeeld. Helaas wordt de betrouwbaarheid sindsdien in enkele modellen ook wat minder omdat nu naar Europese normen gebouwd wordt en niet volgens de Japanse manier. Anderzijds; je moet wel onderdelen en platforms delen, anders wordt je auto onbetaalbaar.
Mijn eerste auto was een Nissan Bluebird, mijn tweede een Nissan Primera (2001) (die nu gereden wordt door mijn partner ) en mijn huidige een Nissan X-trail (2006).

Afgezien van natuurlijke slijtage, en dat de X-trail (diesel) langzaam weggedrukt wordt door milieu regels doen ze het allemaal prima. Zeker met de laatste gaan we met 't gezin altijd heerlijk met de caravan de bergen in en hebben we geen centje pijn! :).

In ieder geval, ik ben behoorlijk SUV fan, en wellicht kan bovenstaande een opvolger worden voor mijn Nissan X-trail, alleen voorzie ik wel een aanhangwagenprobleempje. Ik weet eerlijk gezegd niet hoever electrisch daar mee is.

The bottomline is wel, dat ik tot nog toe altijd heel tevreden ben over mijn Nissans. Zeker het motorblok van de Primera is nog steeds ijzersterk en de CVT gaat nog steeds mee :)..
In ieder geval, ik ben behoorlijk SUV fan, en wellicht kan bovenstaande een opvolger worden voor mijn Nissan X-trail, alleen voorzie ik wel een aanhangwagenprobleempje. Ik weet eerlijk gezegd niet hoever electrisch daar mee is.
De VW ID.4 mag een caravan van 1000 kg trekken. Hier op het forum is iemand die er een caravan van 1500 kg achter heeft gehangen, en dat ging goed, maar dat zou ik niet doen, je bent dan onverzekerd en je garantie is dan ook weg als er iets mis gaat.
Met die logica is een oude Fiat Punto met 60 pk ook prima om circa. 3,5 ton te trekken, kwam met moeite in beweging maar eenmaal rijdend ging het prima, rekening houdende met een vertienvoudigde remweg kwamen we uiteindelijk ook veilig tot stilstand, mag het? nee! is het slim? nee! kan het technisch en praktisch gezien? natuurlijk maar het mag nog steeds niet.
Nee, die vergelijking slaat nergens op.

De ID.4 kan en mag 1000 kg trekken. Kijk naar het koppel van de motor, dat kan hij met gemak.

De ID.4 kan 1500 kg trekken, alleen dat mag niet volgens de typegoedkeuring.

Een Fiat met een 60 pk motor kan dat niet. Alleen bij een caravan is het vermogen minder belangrijk dan het koppel. Een caravan van 1500 kg is ook veel te groot en zwaar voor een lichte Punto. De caravan gaat met de auto aan de wandel ipv andersom.
Oh nee? Want een Fiat Punto 1.2 8v mag geen 750kg* trekken? En wij hebben niet 2x een aanhanger met in totaal ~7000kg aan zand heen en weer gereden? Kan me toch anders herinneren namelijk! :) Dom? Zeker! Mogelijk? Ook zeer zeker!

Het mag niet, evengoed als dat het niet mag met de ID.4, maar het kan technisch wel. Grotere caravans zijn met enig gemak zwaarder dan het trekkend voertuig en hoeft helemaal geen probleem te zijn zolang je de as balans goed hebt een aanhanger of caravan boven de 750kg dient geremd te zijn dus remt jouw auto of eventueel zelfs een Daihatsu Cuore van ~700kg met enig gemak gewoon al kan het met een wat verlengde remweg tot gevolg zijn.

Edit: gemak heeft overigens niets te maken met of het wel of niet mag, type goedkeuring is de sleutel.

Edit 2: ik dacht 1000kg maar het was 750kg zie ook een vergelijkbare auto met kenteken: 51-PL-VV

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 5 juni 2021 19:05]

Als de Ariya geen trekhaak kan krijgen dan heeft Nissan wat mij betreft weer een blunder gemaakt. Een wagen van dat formaat hoort gewoon iets op sleeptouw te kunnen nemen.
Toen het nog puur Japans was, was het een van de meest betrouwbare merken (achter Toyota). Later is het samen gaan werken met Renault en is de productie verplaatst. De kwaliteit en/of consistentie is daarmee wat verminderd, maar volgens mij is het een goede middenmotor qua betrouwbaarheid, met net als elk merk afwijkingen per model in zowel positieve als negatieve zin.

De vraag is echter wel wat de betrouwbaarheid van benzine en diesel modellen zegt over die van elektrische modellen. Technische problemen ontstaan daar op heel andere manieren.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 4 juni 2021 14:23]

oh ja? Ga eens bij jezelf na welke betrouwbaarheids issues je over gehoord hebt die echt te maken hebben met de motor.
Het overgrote merendeel van issues waar ik mensen over hoor klagen hebben helemaal niets te maken met de motor. Water onder de vloer bij Passats, lekkende zonnedaken bij Renaults, ruitenwissers op de achterklep die compleet rond draaien en de lak beschadigen bij Peugeot, zijn zomaar een handgreep van issues die collegas meegemaakt hebben. Het enige dat ik me ooit over een motor herinner was een collega met een Smart waarbij de motor nogal veel olie ging gebruiken. Wij grapten dat die op mengsmering liep.
Meeste problemen zitten in de elektrische systemen en tegenwoordig is ook software een bron van ellende.
Waar schrijf ik dat de problemen momenteel motor gerelateerd zijn? Brandstofmotoren zijn aardig doorontwikkeld (op de problemen met TSI motoren na...), dus liggen de problemen ergens anders.
Mijn punt is juist dat dit weinig zegt over nieuwe elektrische auto's, waar de hele electronica, aandrijving en bijv. remsysteem anders zijn. Daar valt nu dus weinig over te zeggen. Nissan zou zowel beter, slechter als gelijk aan bijv. Tesla kunnen presteren op dit vlak. De waarheid moet nog blijken.
Waar schrijf ik dat de problemen momenteel motor gerelateerd zijn?
Dat schrijf je hier:
Technische problemen ontstaan daar op heel andere manieren.
Ze kunnen alleen maar op andere manier ontstaan als ze gerelateerd zijn aan de motor.
Maar een lekkend dat heb je net zo hard op een merk A EV als op een merk A ICE model.
Idem voor de andere zaken die ik regelmatig hoor.

Nogmaals, ik hoor nooit mensen klagen over remmen, aandrijving en alle andere zaken die specifiek voor een ICE zijn en bij een EV anders zijn. Ik hoor de klachten altijd over zaken die niet afwijken bij de EV.
Ik hoor anders bijvoorbeeld genoeg klachten over bijvoorbeeld problemen met laadkabels.
Heel wat collegas hier met EVs maar daar nog nooit klachten over gehoord. Wel over publieke laadstations en die bij het werk die niet altijd goed werken.
Heb gedurende 15 jaar meerdere Nissans gereden en nooit problemen mee gehad. Japanse degelijkheid.
Ik rijd al 25 jaar Nissans, net als enkele familieleden. Een auto heeft gewoon onderhoud nodig en dat kost soms wat. Maar daar krijg je voor terug dat de auto betrouwbaar is. Een lampje in de winter. Of laatst bij een van de auto's met 250000 km, na 14 jaar een kabeltje voor de airbag. Natuurlijk lonk ik wel eens naar andere merken, maar de prijs-kwaliteit-verhouding is bij de Japanners dik op orde.
Ik rijd overigens alleen auto's waar de kop vanaf is, nooit nieuw uit de doos.
Ik hoor constant over Nissans uit de jaren 90 dat ze je nooit in de steek laten (en over moderne Nissans overigens ook).
Eh Nissan is volgens mij altijd een merk geweest dat als heel erg betrouwbaar te boek staat.
Het is heeeeeeeeeel lang geleden dat ik Nissan heb gereden.
Toen maakten we met vrienden grapjes dat Nissan stond voor: Na Iedere Start Snel Alles Nakijken.
Zooo, een fipo voor de reacties?!?!

Ook heeeeel lang geleden was Nissan (Datsun) al een degelijke auto.

Nissan staat ook wel bekend als Niksan: saai maar oerdegelijk en betrouwbaar!
Dat kan niet, Nissan is in 1933 opgericht.
Helaas de zoveelste EV die wordt uitgesteld vanwege chiptekorten. De MG Marvel R en MG5 zijn om dezelfde reden uitgesteld.
Iedereen die een elektrische stationwagen wil? Die zijn er namelijk niet op dit moment.
Ding is nog korter dan een Volvo V60 - en dat kan je amper een stationwagen noemen...
Stationwagens heb je in veel landen niet. Paar jaar in China gewoond heb er 1 stationwagen gezien in al die jaren, was een Mazda 626. In de US heb je ook nog maar weinig modellen stationwagen(v60/v90, e-class, A4 en A6) . Van de huidige elektrische auto's is niet snel een stationwagen model te maken lijkt mij, meeste zijn SUV-achtig daar plak je niet snel een stuk aan.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 4 juni 2021 13:21]

Precies, dus daarom vult de EV5 hier een gat in de markt.
Jawel hoor, die is er wel, Tesla: Autoweek

Maar dan alleen voor de échte Tweaker!
Iedereen die voordeel heeft bij een van de vele EV regelingen? Er is een reden dat de productie de vraag nauwelijks kan bijbenen...
(ps, die MG5/Marvel auto's zien er imo beide een stuk mooier uit dan de ZS)
Vind de EV regeling in Nederland wel meevallen en is het nog steeds op is op?
In Duitsland is het een stuk beter , daar krijg je 9000 euro ( 6000 overheid/ 3000 fabrikant).
Dan heb je bv al een Skoda Enyaq voor 25.000 euro.

[Reactie gewijzigd door audiojunk op 4 juni 2021 13:57]

Geen BPM en MRB, bijtelling is nog 5 jaar laag, zelfstandigen kunnen met MIA/Vamill regelingen een hoop korting krijgen.
Duitsland is altijd een goedkoop autoland geweest. Dus dat je daar met EV subsidie lager uitkomt dan hier is niet heel bijzonder. Zal ook wel moeten om ze daar uit hun diesels weg te lokken.
Las gister rekenvoorbeeld met subsidie kun je Ford F150 Lightning krijgen voor ongeveer $27.000.
"Effective Starting Price In Maine $26,974". Met 230 miles range en 563PK.

De goedkoopste Renault ZOE kost hier al bijna 34.000 euro, afhankelijk of er nog iets in de subsidie pot zit.

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 4 juni 2021 14:22]

Hier zullen meer merken mee te maken gaan krijgen. Er zijn ook veel fabrikanten die wel de chips voor de auto's hebben, maar enkele opties of pakketen niet meer gaan leveren.
De auto's gaan in deze gevallen wel verkocht worden, maar sommige premium opties zijn dan niet beschikbaar.
Beter uitstellen dan niet leverbaar. Las gister dat Hyundai gemiddeld al 11 maanden levertijd heeft. Denk dat de Ioniq 5 en ook Kia EV6 amper leverbaar zullen zijn.
Wat ze op vandaag de dag toch niet allemaal SUV noemen.......
Ja... mijn Volvo XC40 PHEV is ook van Juli verschoven naar November daardoor. en dat is dan nog maar een klein batterij daar in. Ik denk dat het lang zal duren voordat alles weer "normaal" komt want er is nogal wat achterstand (backlog) in bijna alles.

[Reactie gewijzigd door Silversatin op 4 juni 2021 18:43]