Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus komt met update voor problemen met Android 11-upgrade op OnePlus 7 en 7T

OnePlus komt binnenkort met een update voor problemen met Android 11 op de OnePlus 7 en 7T. Gebruikers klagen dat hun telefoons onder meer trager zijn of niet-werkende toetsenborden hebben sinds die update. De fix moet deze maand verschijnen.

Het bedrijf erkent op het forum dat er problemen zijn met de Android-upgrade voor de OnePlus 7 en de OnePlus 7T. Veel gebruikers laten op het forum weten dat er verschillende problemen voorkomen na de upgrade naar OxygenOS 11.0.0.2, de Android 11-upgrade voor het toestel.

De problemen verschillen van een algemene vertraging over het hele besturingssysteem naar specifieke problemen waarbij bijvoorbeeld het dubbeltikken om de telefoon aan te zetten niet werkt, apps die niet meer werken of waarbij het toetsenbord het niet meer doet. Sommige gebruikers noemen de telefoon nagenoeg onbruikbaar.

Een van de meest voorkomende problemen lijkt de leegloop van de accu te zijn. Die gaat bij sommige gebruikers al in een paar uur naar minder dan vijftig procent. OnePlus erkent nu voor het eerst officieel dat er problemen zijn met de update en zegt 'deze maand' met een fix te komen. Die komt in de vorm van een over-the-air-update. Het bedrijf zegt dat die vooral de accudrain oplost, en 'systeemstabiliteit regelt', maar specifieker wil het bedrijf niet reageren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

17-05-2021 • 13:58

80 Linkedin

Submitter: TweetCu

Reacties (80)

Wijzig sortering
Ik heb de 7T Pro en ervaar niet echt problemen.
Enige twee punten:
- Letter grootte veel groter dan voorheen, was op te lossen door via de Developer options de DPI in te voeren. Toevallig paar dagen voor m'n update zitten scrollen en gezien dat er toen 470 stond.
- ING banking App komt niet meer naar voren bij NFC betalingen waarvoor een PIN code is vereist. Deze is wel irritant want dan moet ik m'n toestel unlocken, de app handmatig openen en naar mobiel betalen gaan. En dan ook nog de PIN vooraf kiezen en invullen. Nu is m'n bankpas pakken vaak sneller.
Ik heb gemerkt dat na de update er een vertraging in de inkomende oproepen zit. Dus de telefoon gaat al af, maar er komt nog niet in beeld dat je kunt opnemen. Dat duurt ongeveer 3 seconden. Ervaar jij dit ook?
hier heb ik ook last van, ook loopt hij vaker vast na de update. Soms is een restart nodig maar vaak is de aan-uit knop voldoende. Fijn er aan gewerkt wordt!
Ik ook, ringtone gaat af, maar duurt wel tot 5 seconden vooordat de oproep in beeld komt.
@Dext Zelfde hier, raak soms in paniek omdat ik bang ben dat ie helemaal niet meer naar voren komt om te beantwoorden :-)

@babbelbox Zelfde met Rabo app. Kan wel nog betalingen doen zonder pin, maar met pin dan komt de rabo app niet naar voren.

Tevens een batterij issue dat de telefoon een beetje sneller leegloopt over het algemeen, maar als ik in de auto ben geweest en Android Auto heb gebruikt, dan is het echt erg. Ik zie 'm bijna leeglopen.
Met de 5t heb ik hier zoveel last van, dat ik pas een notificatie krijg wanneer ik een oproep mis. Terwijl ik gebeld wordt, krijg ik geen beeld om op te nemen.

Dit gebeurt zowel bij telefoon als bij messenger en whatsapp, op de allerlaatste update.

Best wel erg dat een basisfunctie van een telefoon niet goed werkt.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 17 mei 2021 19:43]

Heb ik net getest door mijzelf te bellen met huis telefoon, er zit wel een lichte vertraging door een soort overgang animatie, maar vrij vlot nog, maar 1 seconden of minder ofzo voor, het afspelen oproep muziekje tot het zien en bedienen van de groene of rode horn knoppen.

Willigt zit het probleem in de overgang animatie, dat die animatie vertraagt wordt bij jou?

Heb je al geprobeerd de Cache van je systeem te wissen, vanaf Recovery Modus, heb gehoord dat het wat problemen zou oplossen voor sommige mensen, vooral veel over vertragingen binnen apps zoals Gallerij.
In een andere post van mij heb ik aangegeven hoe je dit doet, maar je kan het ook opzoeken.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 17 mei 2021 20:27]

Op welke DPI heb jij 'm nu staan?
Ik neem aan op 470, want dat zag hij vóór de update. Ik heb 'm daar nu op gezet (hij stond nu op 412 bij mij) en ziet er veel beter uit. Bedankt @babbelbox!
Dat ING bankieren bugje had ik ook bij OxygenOS 10, waardoor ik het nog nauwelijks gebruikte. Heb het daarna dus ook niet meer getest.
Ik heb het op Android 10 niet ervaren.
Ik lees ook overal dat een factory reset sommige issues kan oplossen. Heb ik alleen ff geen zin in/tijd voor.
Heb voor nogal wat logins Google Authenticator actief. Is een crime om die allemaal langs te gaan en tijdelijk te disablen.
Dank voor deze tip! Die lettergrootte is zo irritant, ik ga dat vanavond meteen aanpassen! (telefoon vandaag weer ontvangen na reparatie)
Nog een tip die je telefoon sneller laat voelen.
In developer opties instellen:
Vensteranimatieschaal 0,5x
Overgangsanimatieschaal 0,5x
Duur van animatieschaal 0,5x
Of zelfs helemaal uitzetten. Maar ik vind de ervaring aangenaam met enorm snelle animaties.
Of andersom, als je je telefoon net zo soepel als iOS wil laten voelen, animatie op ~1.25x. Ik deed dit standaard altijd als ik naar Android switchte en het is verbazingwekkend hoe veel soepeler de UI er door voelt.
Nog een tip die je telefoon sneller laat voelen.
In developer opties instellen:
Vensteranimatieschaal 0,5x
Overgangsanimatieschaal 0,5x
Duur van animatieschaal 0,5x
Of zelfs helemaal uitzetten. Maar ik vind de ervaring aangenaam met enorm snelle animaties.
Uitzetten zorgde bij mij voor vreemd gedrag. O.a. Outlook reageerde niet meer goed. 0.5 heb ik niet geprobeerd.

Wel een prima tip. :)
Ook een goede tip, die 0.5 animation settings. Ziet er allemaal sneller uit.

Wat de banking App betreft. Van de week eerst maar ff de app opnieuw installeren.
Als dat niet helpt, misschien dan toch een factory reset.
Ik ga dit ook maar eens gaan proberen, dank!
Maar bij de reparatie heeft Oneplus mijn telefoon gedowngrade naar android 10. Snap niet zo goed waarom, maar ben er wel blij mee :D Nu hoef ik het niet meer uit te zoeken hoe ik het zelf moet doen.
Ik ga nu even de reviews afwachten of de fix alle problemen verhelpt.

[Reactie gewijzigd door altijdprijs op 18 mei 2021 09:25]

Ahh ik dacht al dat het aan mij lag dat er ineens een stuk minder tegelijk te zien is op mijn scherm. Maar niet dus
Ah, dat van de ING bank heb ik ook. Ik heb het ook een hele tijd gehad met Android 10, waar het na een paar maanden opeens opgelost was (mogelijk na een update van de ING app / update van het systeem).
Hopelijk komt er weer een fix voor...
- Letter grootte veel groter dan voorheen, was op te lossen door via de Developer options de DPI in te voeren. Toevallig paar dagen voor m'n update zitten scrollen en gezien dat er toen 470 stond.
THANKS! Ik werd echt héél erg gestoord van die DPI instelling!
Dat probleem met de bank app heb ik ook, maar dan met de Rabobank. Ik heb 'n OP 7 Pro.
Dat probleem met de bank app heb ik ook, maar dan met de Rabobank. Ik heb 'n OP 7 Pro.
Same here. Als je vooraf de rabo wallet app opent, dan kun je wel de PIN intoetsen, maar is natuurlijk niet zoals het hoort of zoals het werkte.
Ik heb de 7T Pro Mclaren Edition en mijn toestel heeft per dag gemakkelijk 3 random reboots. Vaak wanneer ik de wagen instap en Android Auto zich verbindt, maar soms ook wanneer het apparaat gewoon voor me ligt op mijn bureau en ik er helemaal niet mee bezig ben.. Overigens heb ik na het installeren van de update de cache gewist, maar dit heeft niet geholpen.

Zo zie je maar dat het van toestel tot toestel kan verschillen. Het zal waarschijnlijk ook zeer afhankelijk zijn van welke apps je allemaal draait.

[Reactie gewijzigd door ckkoen op 18 mei 2021 01:39]

Wel bijzonder om te lezen over alle problemen. Ik heb de OTA vorige week ergens geïnstalleerd en riep hiervoor altijd dat de OnePlus 7 Pro de meest beroerde telefoon was die ik ooit had gehad. Nu denk ik bijna dat het een van de fijnste toestellen is die ik ooit heb gehad. Verbeteringen die ik heb gemerkt:
  • Accuduur is hier sterk verbeterd, waardoor ik nu zelfs twee dagen met mijn accu kan doen
  • De telefoon voelt vele malen sneller aan
  • Ik heb veel minder last van zij-aanrakingen door de ronding van het scherm
  • De Whatsapp Gboard gif/emoji bug is eindelijk opgelost
  • De vingerafdruksensor doet het vele malen beter vanaf het Ambient Display
De letters stonden inderdaad wat groter na de update, maar dit was zo opgelost door de lettergroote/schermgroote weer naar beneden te zetten in het Weergave menu.
Precies. Zelfde ervaar ik dus ook.
Heb zelf 1 klein issue met de wekker app. Die komt bij het afgaan niet meer fullscreen. Moet eerst de telefoon ontgrendelen. Maar ag, als dat het enige is...
Ik heb dan (helaas) wat meer pech. Ik vond android 10 voor de OnePlus 7 Pro heel soepel werken en had geen enkel probleem. Nu ik Android 11 heb, ervaar ik meerdere problemen.
  • De telefoon wordt bij de simpelste handeling ontzettend warm.
  • Bij regulier verbruik moet ik mijn telefoon nu 2 tot 3 keer per dag opladen. Bij Android 10 had ik aan het einde van de dag nog 20 - 25% over.
  • Bij het opladen wordt de telefoon heet.
  • Apps lopen regelmatig vast.
Ik vind het vooral gevaarlijk dat mijn telefoon bij het opladen ontzettend warm wordt. Daardoor twijfel ik toch om terug naar Android 10 te gaan.
Wordt hiermee ook de 7 Pro bedoeld?
Lijkt er wel op, vergelijkbaar bericht in het 7-series forum: https://forums.oneplus.co...66/page-286#post-23204732
Als ik de bron even door scrol:

"Hi friends,
we are aware of some user feedback on the recent OxygenOS 11 update for the OnePlus 7T series and are working on system stability and battery performance improvements via upcoming OTAs. The next OTA will begin rolling out this month.
Thank you for your support and we sincerely appreciate your feedback."

Ik zie zo snel alleen de 7T serie staan.

Edit: Bovenstaand is hetzelfde bericht ook voor de 7 serie gedeeld.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 17 mei 2021 14:13]

Weet niet of OnePlus zeld ook de 7 Pro bedoeld maar ik ervaar zeker problemen op mijn 7 Pro.

Het is niet echt zodanig storend dat ik mijn telefoon er niet meer goed om kan gebruiken maar het verstoord wel de vloeiende ervaring die ik eerder wel had.

- Zoals ook door @babbelbox genoemd, komt ook bij mij de ING app niet meer naar voren als ik m'n pincode in moet voeren. Toch is het voor mij nog steeds sneller om dan de ING app zelf te openen want het scherm om de code in te voeren staat er dan al wel, het is niet dat ik dan de betaling opnieuw moet doen.
- Af en toe haperingen in de UI. Eerder was alles 100% vloeiend maar nu heb ik regelmatig dat de telefoon even lagged als ik bijvoorbeeld van onder maar boven swipe om terug naar mijn homescreen te gaan, of vast houd om naar recent apps te gaan.
- Laatst had ik dat de swipe actie functie om naar het homescreen te gaan (dus vanaf de balk onderaan omhoog) niet meer werkte. De balk bewoog maar hij deed verder niks, moest m'n telefoon rebooten.
- Zoals eerder genoemd heb ik ook het idee dat m'n accu nu minder lang meegaat dan eerst voor de update het geval was.
- Zoals ook genoemd door @grimlock had ik zelf dat pas na een dag of twee gebruiken met meerdere reboots tussendoor de telefoon stabiel werkte. Maar dat is op zich niets nieuws. OTA updates met volledig nieuwe Android versies zijn altijd al niet super lekker. Het beste is nog steeds aan factory reset. Dikke kans dat een factory reset ook zal helpen met de lag en battery drain.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 17 mei 2021 14:41]

Die swipe actie functie heb ik ook als issue sinds de update! Hopelijk komt hier ook oplossing voor...
De 7 Pro ook ja, deze heb ik en heb ook issues met de laatste update.
Ja volgens het forum wel
Dat vraag ik me ook af, ik heb de update al 3 weken niet gedaan omdat ik over problemen las
Sinds de update hier last van wifi problemen. Komt gewoon geen data meer over de lijn, even uit en aan fikst het probleem. Meer mensen die hier last van hebben?
Ik heb buiten de reeds genoemde WiFi problemen om.
Verder gelukkig nog nergens last van.
K heb juist idee dat alles wat vlotter is, accu duur maar iets minder in mijn geval, dat scheelt zijn 10%. Laatste is een schatting.
Ja hier ook af en toe. Zelfde probleem en fix.
Hoop dat er in deze release ook een "fix" komt om die belachelijk verplichte rode 1 in de klok op het lockscreen op z'n minst opt-in te maken maar aangezien ze over 'systeemstabiliteit' spreken vrees ik er voor. :|
De dingen waar je je druk over kunt maken…

Maar goed, er zijn klokstijlen beschikbaar die de 1 niet rood maken.
Voor zover ik weet is dit alleen te doen door een 3rd party clock widget te downloaden. Iets wat toch niet nodig zou moeten zijn, rode 1 is zeer irritant met rood(achtige) achtergronden.

[Reactie gewijzigd door n13k2 op 17 mei 2021 21:27]

Huh? Je kunt in de instelling kiezen tussen een stuk of 10-15 klokstijlen, waarvan er een hoop de 1 niet rood maken.

(En het is "3rd", want "third".)
Ahja, je hebt gelijk. Ik kijk eigenlijk nooit op het lockscreen naar de klok dus daar had ik niet bij stil gestaan. Vreemd dat je de ambient-stijl wel aan kunt passen maar de andere plekken niet.
Danku. Helaas is zelfs een 3rd party widget downloaden geen optie meer sinds hun OS11 update. In de vorige versie kon je effectief de klok op het lockscreen nog aanpassen naar een versie zonder belachelijke gimmick maar sinds 11 is het dus een verplichtte "feature". Werkelijk onbegrijpelijk zo'n geforceerde design keuzes. Maar goed, Jan Modaal slikt het blijkbaar toch wel gewoon lekker binnen.
Ik beslis toch waar ik me druk om maak en waarover niet. Ik maak mij druk over producten waar ik geld voor betaal en mij niet toelaten om alles te customizen.

Blijkbaar ben ik ook niet de enigste die zo denkt.

Het feit dat er zelfs al apk's gemaakt zijn (waar je helaas root access moet voor hebben) die de rode 1 uit de klok verwijderen zegt genoeg denk ik.

En waar jij het over hebt is de stijl van de klok op de ambient display. Die op de lockscreen en nu in de notification area ook zijn niet aan te passen.

Lekker ook die moderatie, zegt genoeg hoeveel echte tweakers er hier nog werkelijk zitten. Niets meer in vraag stellen.
Ik maak mij druk over producten waar ik geld voor betaal en mij niet toelaten om alles te customizen.
Alles? Alles? Dat lijkt me een beetje onredelijk. Dan moet je toch echt je eigen OS schrijven.

En net zo goed als jij het recht hebt om je druk te maken om iets als dit, heb ik het recht om dat suf te vinden.
Blijkbaar ben ik ook niet de enigste die zo denkt.
Je kunt voor werkelijk elke mening en opvatting wel een paar mensen vinden die hetzelfde vinden of denken, hoe redelijk — of onredelijk — dan ook.

Het is trouwens "enige". Tenzij je het hebt over mensen die erg enig zijn.
En waar jij het over hebt is de stijl van de klok op de ambient display. Die op de lockscreen en nu in de notification area ook zijn niet aan te passen.
Je hebt gelijk. Ik kijk eigenlijk nooit op het lockscreen naar de klok dus daar had ik niet bij stil gestaan. Vreemd dat je de ambient-stijl wel aan kunt passen maar de andere plekken niet.
Lekker ook die moderatie, zegt genoeg hoeveel echte tweakers er hier nog werkelijk zitten.
Beetje flauw en vooral hypocriet. Als je jezelf een tweaker vindt, waarom klaag je dan over het ontbreken van de optie elk klein detail aan te kunnen passen? Die maak je dan toch zelf, of je gebruikt een mod van iemand anders zoals die waar je al naar linkte. Als rasechte tweaker.

Ik had je overigens niet eens gemod. Je reactie is natuurlijk wel off-topic, het gaat hier immers over recente performanceproblemen, maar die -1'tjes zijn inderdaad niet terecht. Ik heb je nu een 0 gegeven waarmee je vooralsnog op een terechte 0 mediaan staat.
Alles? Alles? Dat lijkt me een beetje onredelijk. Dan moet je toch echt je eigen OS schrijven.
Het gaat hier om een toevoeging van OxygenOS/OnePlus zelf. Lijkt me beetje overkill om hiervoor een OS te gaan schrijven. Van mij part mogen ze mij zeker laten kiezen tussen hun OS of stock Android bvb.
En net zo goed als jij het recht hebt om je druk te maken om iets als dit, heb ik het recht om dat suf te vinden.
Zeker, ik beweer nergens het tegendeel. Heel constructief was je commentaar natuurlijk niet. Je kon ook starten met "Hey, raar dat dat je irriteert maar..".
Je kunt voor werkelijk elke mening en opvatting wel een paar mensen vinden die hetzelfde vinden of denken, hoe redelijk — of onredelijk — dan ook.
Ik snap niet wat je hier mee wilt bewijzen. Dus omdat ik link naar mensen die exact mijn sentiment delen is mijn opvatting niet meer relevant omdat het lijkt alsof ik gezocht heb naar legitimatie? Beetje raar dit.
Het is trouwens "enige". Tenzij je het hebt over mensen die erg enig zijn.
Super relevant, je poging tot taalcorrectie. Toch nog even Van Dale nalezen of vrttaal. (Heb ik nu toch wel weer websites gevonden die mijn mening onderbouwen, zeg). Is geen standaardtaal maar in België is de informele variant heel gangbaar. "Erg enige mensen" is iets Hollands vermoed ik. Toch bedankt.
Je hebt gelijk. Ik kijk eigenlijk nooit op het lockscreen naar de klok dus daar had ik niet bij stil gestaan. Vreemd dat je de ambient-stijl wel aan kunt passen maar de andere plekken niet.
Vreemd en eigenlijk ook gewoon irritant en arrogant van OnePlus. Hoe kan je trouwens nooit op het lockscreen kijken, je ziet het elke keer wanneer je de telefoon wil unlocken.
Beetje flauw en vooral hypocriet. Als je jezelf een tweaker vindt, waarom klaag je dan over het ontbreken van de optie elk klein detail aan te kunnen passen? Die maak je dan toch zelf, of je gebruikt een mod van iemand anders zoals die waar je al naar linkte. Als rasechte tweaker.
Je hebt een punt dat ik inderdaad zelf mijn telefoon kan rooten en het probleem waarschijnlijk kan fixen maar het is het me niet waard. Zoals ik zelf al aangaf is een deel van het tweaker zijn ook durven kritisch zijn over een bepaalde dienst of wijziging daarvan. Je gelooft het niet misschien, maar in sommige gevallen luistert men nog naar kritiek van gebruikers. Flauw mag je dit zeker vinden, hypocriet + je sarcastische ondertoon in de rest van het bericht hoefde niet voor mij. Boodschap was al duidelijk.
Ik had je overigens niet eens gemod. Je reactie is natuurlijk wel off-topic, het gaat hier immers over recente performanceproblemen, maar die -1'tjes zijn inderdaad niet terecht. Ik heb je nu een 0 gegeven waarmee je vooralsnog op een terechte 0 mediaan staat.
gemodereerd bedoel je? aaaaaaaaaaye.
Ik heb alleen last van dat accu probleem.
Hier hetzelfde. Kreeg ook ineens een melding dat "Android heeft voorkomen dat de batterij kapot gaat en is daarom gestopt met laden" op 80% ofzo?! HUH?
Ik heb mijn 7T echter pas 2 weken, dus ik wist niet beter.
Dat is een feature om de batterij levensduur te verlengen. Hij bekijkt wanneer je je telefoon meestal van de lader haalt en laadt hem vlak daarvoor helemaal op. Vooral bedoeld voor mensen die t ding de hele nacht aan de lader laten hangen. Je kunt het uitzetten onder settings - batterij
Zal wel de enige zijn maar draai nog steeds Android 9 en zie geen enkele reden te upgraden. Alles maar dan ook alles werkt gewoon geweldig en zou geen ander toestel willen (camera gat of nudge, hoe klein of waar dan ook, is echt complete no go, imho).

Wel goed om te lezen dat de ontwikkeling nog verder gaat en benieuwd of 12 er ook nog komt voor dit toestel (maar die komt er ook niet op want de "verbeteringen" zien er werkelijk niet uit) :)
Op een security patch zitten uit 2019. Klinkt als een goed plan inderdaad, maar niet heus. Kan je beter een custom ROM pakken, of gewoon naar 10 gaan. 10 werkt iig wel goed.
Zal xda maar weer eens checken dan of alles wat er nu op staat qua magisk modules en tweaks en zo er ook is voor 10.
Al acht ik de kans gehackt te worden niet super groot, een recente patch kan geen kwaad nee O-)
De gestures waarmee ik af ben van de home, back en taskmanager knoppen werken erg fijn en heb daardoor wat meer screen estate. Is even wennen, maar eenmaal gewend wil je niet meer terug. Ook heeft de Android 10 en 11 versie darkmode, wat ook lekker werkt.

En zoals eerder genoemd, de security patch-level.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 mei 2021 17:00]

Had ik ook, volledige reset loste het meeste op. Maar een inplace upgrade is echt verschrikkelijk. Ruim de helft van alle apps crashte continue, zelfs al bij opstarten. De dingen die opgesomd worden herken ik allemaal. Vaak een keer extra opnieuw opstarten zorgt ervoor dat het weer redelijk stabiel draait.
Heb zelf de desbetreffende update installed maar ondervind hier geen problemen mee. Ik kan het alleszins ook niet reproduceren op mijn 7t. Ik was er tot ik dit bericht las zelfs niet eens van op de hoogte?

Waar ik mij wel aan stoorde is dat alle fonts opeens groter stonden en ik krijg ze niet meer kleiner. Iemand dit aan de hand?
Ik ondervind ook totaal geen problemen (op7 pro).
Ik ook niet, alleen mijn gallery is onbruikbaar traag maar heb dan ook heel veel foto's