Cowboy introduceert e-bikes die smartphone draadloos laden en vernieuwt app

Cowboy heeft de vierde generatie van zijn e-bikes onthuld. Er komen twee varianten van de C4 die een houder op de stuurpen voor smartphones hebben en deze draadloos kunnen laden. Ook geeft Cowboy zijn app een flinke update.

Het is voor het eerst dat Cowboy twee varianten van zijn elektrische stadsfiets introduceert. Naast de Cowboy 4 verschijnt er een ST-model, wat voor step through, oftewel lage instap staat. Beide e-bikes hebben een in het achterwiel gemonteerde 250W-motor met 45Nm koppel. De 250W-motor van de vorig jaar geïntroduceerde Cowboy 3 biedt een koppel van 30Nm. De verwijderbare accu is met 360Wh en 10Ah hetzelfde gebleven en hetzelfde geldt voor de resulterende actieradius van 70 kilometer en de laadtijd van 3,5 uur. Inclusief die accu weegt de Cowboy 4 18,9 kilogram. De Cowboy 4 ST weegt met 19,2 kilogram iets meer.

Cowboy is een in 2017 opgerichte Belgische fabrikant van e-bikes, die zich op elektrische stadsfietsen met een strak ontwerp, technische functies en een uitgebreide bijbehorende app richt. Daarmee is het te zien als een concurrent van het Nederlandse VanMoof. "Cowboy is een techbedrijf", claimt Adrien Roose, een van de drie oprichters. Met medeoprichter Karim Slaoui had hij voorheen het bezorgbedrijf Take Eat Easy, terwijl de derde medeoprichter Tanguy Goretti betrokken was bij de ridesharingstartup Djump. Roose vertelt tegen Tweakers dat ze besloten tot de oprichting omdat de e-bike in opkomst was.

Volgens Roose werken er tegen de zomer zo'n honderd man bij Cowboy, waarvan meer dan de helft hardware- en software-engineers zijn die aan technische functies en de app werken. "We willen geen knoppen op de fiets. We streven naar een connected e-bike", aldus de ceo. Nieuw bij de vierde generatie is het in de stuurpen geïntegreerde besturingspaneel en de telefoonhouder. Gebruikers kunnen hun smartphone hierop met een hoesje bevestigen, waarna de fiets deze op basis van de Qi-standaard draadloos kan laden. "Meer dan 40 procent van onze gebruikers bevestigde hun smartphone al op het stuur", vertelt Roose.

Ook kan de smartphone met behulp van de app en een bluetoothverbinding realtime gegevens van de fiets tonen, zoals de resterende accuduur. Die app is sterk vernieuwd en moet volgens de Cowboy-topman dienen als een soort slimme compagnon, die aanmoedigt om te fietsen en de gebruiker daarbij gepersonaliseerd van informatie over onder andere het weer tijdens de geplande tocht voorziet.

De app biedt zo meer dan tweehonderd verschillende notificaties. Zo kan deze ook de luchtkwaliteit van verschillende routes bepalen en op basis daarvan advies geven. Verder is er fitnessdata zoals gemiddelde snelheid en topsnelheid, hoogte-statistieken en de hoeveelheid verbrande calorieën. Gebruikers kunnen badges verdienen op basis van prestaties. De app bevat daarnaast optionele ranglijsten met prestaties van andere Cowboy-gebruikers, zoals afgelegde afstanden in een bepaalde periode. Ook kunnen ze groepsritten organiseren in verschillende steden.

De eerdere Cowboy-e-bikes hadden al een Find my bike-functie en ook introduceerde het bedrijf vorig jaar al een functie voor valmeldingen. Deze werkt met koppelsensoren in de pedalen in combinatie met versnellingssensoren in het wiel en een accelerometer om een val te detecteren. De app geeft de gebruiker vervolgens een aantal seconden om aan te geven dat hij oké is. Loopt de timer af, dan stuurt de app een melding naar een ingevoerd contactpersoon dat er een val heeft plaatsgevonden, voorzien van de locatie. Volgens Roose detecteert Cowboy zo meerdere crashes per dag. Inmiddels zouden er zo'n twintigduizend Cowboy-rijders wereldwijd zijn. De grootste afzetmarkt is Duitsland, daarna volgen België, Nederland en Engeland.

De C4 en C4 ST krijgen beide een prijs van 2490 euro en zijn alleen te verkrijgen via de site van Cowboy. Dat is 200 euro duurder dan de Cowboy 3 nu is. Die fiets blijft het bedrijf leveren en de prijs daalt met 100 euro bij de komst van de C4. Vanaf donderdag neemt Cowboy preorders aan, vanaf september start de levering en de app moet in de zomer voor Android en iOS verschijnen.

Update, 11.00: Aanvankelijk stond in het bericht dat de leveringen in juli starten, maar deze vangen aan in september. Het bericht is hier op aangepast.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-05-2021 • 08:00

163 Linkedin

Reacties (163)

163
160
68
1
0
65
Wijzig sortering
Voor de geïnteresseerde: er is een echt Cowboy topic hier op Tweakers! Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.
|:( een e-bike met een app die fitness-adviezen geeft....
Een e-bike heeft allerlei standen van geen ondersteuning tot max ondersteuning maar dat begrijpen regelmatig NIET e-bike rijders en denken dat de e-bike altijd op max ondersteuning staat.

Waarom er nog steeds een taboe op e-bike rijders rust begrijp ik daarom ook niet want het is een prima alternatief om de automobilist uit auto te krijgen, want doorgaans gingen ze altijd met auto ipv de fiets.

Met een e-bike doe je nog aan beweging waarbij je in de auto volledig gegarandeerd stil zit.
Je kan daarom prima wat aan sport doen bij een e-bike en ook aan conditie werken/opbouwen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 6 mei 2021 08:24]

Dat van die beweging ben ik volkomen met je eens, maar mijn ervaring leert dat vrijwel elke E- biker op volle snelheid door de stad gaat en dat een groot deel van die e- bikers daarbij geen rekening houden met het overige verkeer.

Ik zie, buiten de stad, wel steeds meer E-bike gebruikers die de ondersteuning inderdaad gebruiken om te helpen met de lengte of zwaarte van de fietstocht, dus daar is je punt volstrekt valide, maar een stukje sensibilisering van de e-biker zou toch ook wel fijn zijn. Als automobilist moet je in de meeste centra langzamer dan 30km rijden, en dan komen bij mij de e- bikers regelmatig links en rechts voorbij. Dus ik begrijp volkomen dat de perceptie van de meeste andere weggebruikers is dat het altijd standje max is.
Ik denk dat snelheid daarmee een gemene deler is met e-bikes en racefietsers.

Van fietsers zonder ondersteuning of snelheid hoger dan 25km/u heeft men geen tot weinig last van.

Maar als een fiets sneller gaat worden ze op een of andere manier 'lastig' maar ook wel 'kwetsbaar' en dat is best irritant/oncontroleerbaar/onvoorspelbaar voor een automobilist.

[Reactie gewijzigd door GenomDalar1983 op 6 mei 2021 08:58]

Zie het toegenomen aantal verkeersslachtoffers onder e-bikes. Vooral ouderen hebben er last van, die hogere snelheid kunnen vele niet aan.
Daarnaast zou ik sowieso voorstander zijn van een helmplicht voor fietsers, zeker op een e-bike. Ga je met 30km per uur onderuit ben je blij als je een help hebt, laat staat op een 45km e-bike.
Op een 45km e-bike is er al een helmplicht en moet je een AM rijbewijs hebben. Echter zijn er wat mazen in de wet voor zelf bouw e-bikes.
Echter zijn er wat mazen in de wet voor zelf bouw e-bikes.
Zoals?

De wet is volgens mij redelijk eenduidig over waar een fiets aan moet voldoen:, wanneer iets een 'normale' ebike is (zonder verzekering/kenteken/rijbewijs etc), en wanneer de fiets als snorfiets (blauwe kentekenplaat) of bromfiets (gele kentekenplaat) gecategoriseerd moet worden. En dat geldt gewoon voor alle fietsen, ongeacht wie het motortje erop geschroefd heeft.

Dat er allerlei mogelijkheden zijn om een analoge fiets om te bouwen tot een e-bike, wil niet zeggen dat er een maas in de wet zit. Als fietser ben jij primair verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat je fiets legaal is, niet de fabrikant van de fiets of het motortje.
Het had iets te doen met het feit dat een fiets geen vin nummer heeft en daardoor dus ook geen APK controle heeft. En deze ook geen WOK status kan krijgen. Een winkel moet echter de fiets registreren als die 45 gaat. Een particulier niet. Heb er echter nooit verder ingedoken want vond het te duur om zelf te gaan knutselen :P
Maar dat is toch geen maas in de wet? Het is en blijft een illegaal voertuig, alleen is de registratie wat ingewikkelder. Dus in plaats van een WOK status wordt de fiets in beslag genomen als je het heel gortig maakt. En als je een paar keer met een illegale ebike wordt gepakt kan hij zomaar in de schredder verdwijnen. Daarnaast, als je met zo'n fiets bij een ongeval betrokken raakt kan het een dure grap worden, want er is geen verzekering die de schade dekt.

Winkels moeten speed pedelecs uiteraard registreren. Een kant-en-klare SP heeft een typegoedkeuring die door de fabrikant is aangevraagd, op basis waarvan het kenteken kan worden uitgegeven. Voor een zelfbouw speed pedelec kun je niet zomaar een kenteken aanvragen, je moet 'm eerst bij de RDW laten keuren (o.a. snelheid, spiegel, claxon, always-on verlichting).
De wet is zeer duidelijk daarin. Van zodra er elektrische ondersteuning is boven de 25km/h (dat moet zelfs niet tot 45 gaan, 45 is de bovengrens waarop ondersteuning moet stoppen) valt de fiets onder de noemer speedpedelec en de bijhorende wetgeving. Ongeacht of deze nu zelf gebouwd is of niet.

Dat menig mens zich niet aan die wetgeving houdt is een andere zaak natuurlijk.
Sensibilisering. Heb je het dan over de functie van de elektromotor en een functie elders dan in de binnenstad :+
Nee ik denk dat er mee bedoeld wordt hier scheiden onze wegen en ik gewoon een ander uitgangspunt fietspad neem :+
Weet niet hoe de situatie is in Nederland, maar in België hebben alle e-bikes die sneller kunnen als 25, gewoon een nummerplaat. Dus deze worden even hard geflitst als jij in je auto.
Tenzij de flitser enkel vooraan flitst.
Flitsers flitsen achteraan, aangezien dat je officiële plaat is, die voorraan is gewoon een duplicaat
In België kan/mag ook gewoon vooraan geflitst worden.
Dat zijn dan uitzonderingen dacht ik, allersinds is het een fabeltje dat speed pedelec niet geflitst worden, ken iemand met een serieuze boete in een zone 30 zone
Ah. Ik meende al andere gevallen gezien te hebben, maar heb het laatste jaar zo weinig gereden dat ik de locatie niet meer herinner :)
Eeuh, in elk geval niet in Frankrijk, daar kom je zelf ook op de kiek.
In België krijg je alleen een foto van je nummerplaat voor als bewijs dat je auto daar was.
In Duitsland flitsen ze voor omdat de bestuurder verantwoordelijk is en niet de kentekenhouder.
Ja vind het leuk hoe je in Duitsland een foto van jezelf als aandenken krijgt, beetje als in de walibi :p
maar mijn ervaring leert dat vrijwel elke E- biker op volle snelheid door de stad gaat en dat een groot deel van die e- bikers daarbij geen rekening houden met het overige verkeer
Nogal een boude uitspraak... Waarschijnlijk bedoel je dat vrijwel alle snelle fietsers die je ziet, e-bikers zijn. Maar dat wil niet zeggen dat alle e-bikers snelle fietsers zijn; er zijn er namelijk zat die wél op een normale manier aan het verkeer deelnemen. Fietsers die (in jouw perceptie) op een normaal tempo rijden vallen minder/niet op, dus hoe heb jij bepaald dat die allemaal géén e-bike hebben?
Als automobilist moet je in de meeste centra langzamer dan 30km rijden, en dan komen bij mij de e- bikers regelmatig links en rechts voorbij. Dus ik begrijp volkomen dat de perceptie van de meeste andere weggebruikers is dat het altijd standje max is.
Voor fietsers gelden in principe geen maximum snelheden, met uitzondering van woonerven. Dus in gebieden waar voor motorvoertuigen een maximum snelheid van 30 km/u geldt, mag een fiets in principe harder. En dat geldt dus ook voor ebikes, met dien verstande dat die boven de 25 km/u geen ondersteuning meer mag bieden. Of het slim is om zo hard te gaan is een tweede, maar daar hebben we 't nu niet over. En nogmaals, dat er 'regelmatig' ebikers voorbij komen in dergelijke gebieden, wil absoluut niet zeggen dat álle ebikes altijd voluit gaan.

Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook wel dat er mensen op ebikes zijn die zich als een malloot gedragen in het verkeer. Maar dat verschijnsel doet zich voor bij alle vervoersmiddelen dus het is niet iets waar je ebikes op kan afrekenen.
De hoeveelheid beweging (en energie) die nodig voor rijden met een e-bike is te weinig om echt bij te dragen aan je gezondheid. Voor een positieve impact moet je meer inspanning leveren.

UIteraard is het nog altijd beter dan op je luie reet in een auto te zitten om de stad in te rijden, maar als het echt voor een betere conditie is, moet je echt fietsen. Hetzelfde als wandelen. Gewoon lopen is niet voldoende om gezonder te worden, je moet flink doorstappen voor enig effect.
Onzin. genoeg studies die zeggen dat normaal rondje lopen net zo gezond is als zwetend maximaal sporten.
Jou stelling is echt niet waar.
Dan ga je je toch afvragen waarom al die topsporters zo hard trainen.
De top sporters die voortdurend bij de dokter zitten met blessures?

Hebben we het hier over top sport of over gezond bewegen voor een normale gezondheid zonder blessures?
Voor prestaties misschien?
Het is hun werk om beter te worden in hun vak, niet om zo gezond mogelijk te leven.

Kijk hoeveel topsporter vroegtijdig een hartaanval krijgen, of met blessures maanden lang uitgeschakeld zijn.

Kan je beter elke dag paar rondjes met de hond doen :Y)
De topsporter lijkt me juist niet echt een definitie van gezond. Je ziet en hoort genoeg complicaties ontstaan bij topsporters.
In ieder geval niet om gezonder te worden. Wel op topprestaties te kunnen leveren, wat overigens regelmatig juist ongezonde gevolgen heeft.
Dat doen ze niet voor hun gezondheid, maar om beter in hun sport te worden. Sneller, beter; niet zo lang mogelijk een gezond leven te leiden.
Topsport is juist ongezond.
Da's een heel nauwe definitie van gezondheid.
Beter worden in je sport is wel een heel brede definitie van gezondheid ;)
Hij heeft wel gelijk, op het gebied van "levensduur" van het lichaam gaat het bij topsporters juist achteruit, het hart etc heeft veel meer stress.
om het even in context te zetten boven 12 uur in de week sporten begint het tegen je te werken. Denk niet dat de meeste mensen dat halen.
Hangt ervanaf hoe je het doet, wat je doet etc. Incorrect je oefeningen doen sloopt je natuurlijk sneller dan correct.
Conclusie de gulden middenweg, niet te veel niet te weinig. Maar gezondheid is meer dan bewegen, eten, stress, genoeg slaap. Ook daar weer balans vinden. Het ene bijv eten bewegen moet ook geen obsessie worden dan krijg je weer stress ook slecht voor je gezondheid.

Maar kijk je naar topsporters zie je bij wielrenners het typische grote wielrennershart = grote kans op hartaanval. Sowieso topsporters hebben vaak laag vetpercentage hetgeen vaak betekend sneller bevattelijk voor griepje, verkoudheid soms minder weerstand.
Ja inderdaad, het is veel meer dan beweging. Iets wat tegenwoordig onderbelicht wordt als je al die "healthguru's" vooral hoort over sport.
Ik heb geen ervaring met health guru's. Maar ik zie juist hele goede informatie op het gebied van trainen tegenwoordig. Het gaat eigenlijk altijd over de juiste trainingen aangepast op je kunnen. Het belang van goed herstellen en dat ook serieus nemen. Goed slapen voor je herstel. Monitoring van je herstel. En goed eten.
Veel topsporters maken hun lichaam eerder kapot dan gezonden. Groter hart, versleten gewrichten... Het is maar net wat je definitie van gezond is ;)
je bedoelt veel :-). Zo zal een loper een groot deel van zijn trainingen doen op lage intensiteit, niet constant tegen 100% van zijn maximum.
Onzin. genoeg studies die zeggen dat normaal rondje lopen net zo gezond is als zwetend maximaal sporten
Er zit natuurlijk veel ruimte tussen een normaal rondje lopen en zeer intensief maximaal sporten. Jouw stelling is veel te kort door de bocht. Daarbij gebruik je bij een normaal rondje lopen maar beperkt je spieren, is de cardio belasting minimaal etc. Diverse sporters en wetenschappers zijn het met je oneens.
genoeg studies die zeggen dat normaal rondje lopen net zo gezond is als zwetend maximaal sporten.
Link?
Er zitten ongelooflijk veel nuances en voorwaarden aan deze stelling dat je die echt niet op deze manier kunt posten.
Klopt, en exact hetzelfde geldt voor de opmerking waar hij op reageert...
Ik Heb een vriendin die elke dag met de speed pedelec naar het werk gaat, dit is een afstand van iets mer als 25km, wees maar gerust dat ze op dat ritje meer energie verbruikt als iemand die er 10 doet met een gewone fiets, met een gewone fiets zou ze er ook veel te lang over doen, waardoor ze dan een auto zou moeten nemen.

[Reactie gewijzigd door maevian op 6 mei 2021 10:49]

De claim dat iemand met een speedpedelec zomaar meer energie verdoet dan iemand op een gewone fiets vind ik ook een sterke.
Misschien dat ze aan 40kmph even hard trapt als iemand die 18kmph doet op een doodgewone stadsfiets, en daardoor op 2,5x de afstand "meer" doet, ja.
Meer energie in totaal omdat ze meer km doet, niet meer energie per km.
Je kunt even hard trappen op een e-bike als op een gewone fiets, je gaat enkel sneller door de ondersteuning en voor gezondheid en conditie is de duur van de beweging, belangrijker als de intensiteit.
Ja, je kán even hard trappen maar de meesten doen dat dus echt niet. Anders gaat het hele "ik wil niet bezweet komen dus heb een elektrische" ook niet op.
"ik wil niet bezweet komen dus heb een elektrische"
Heb ik je nog niemand horen zeggen, buiten mensen die kritisch zijn op een elektrische fiets,
kan je verzekeren dat je na 25 a 30 km doortrappen op een speed pedelec, je redelijk bezweet aankomt.
Allemaal uit comments op dit artikel:
Als je op een doorsnee stadsfiets met een gewone conditie naar je werk gaat en niet al te bezweet wilt aankomen, dan lukt dat volgens mij niet.
Altijd als ik naar werk fietste (tot 20 km) had ik de luxe om te douchen voordat ik weer aan de slag moest. Voor 6 km ging het ook wel zonder al te bezweet te raken.
idd, ik zou toch wel graag zo'n e-bike willen omdat ik met een gewone fiets mijn woon-werk van 15 km gewoon niet te doen vindt. Nat gezweet, etc. op kantoor aankomen is not done in mijn business.
Ik heb overwogen een elektrische fiets aan te schaffen om naar mijn vorige werk te fietsen. Met een reguliere fiets kwam ik bezweet aan en dat vond ik vervelend.
Geen van deze menzen zijn "kritisch" op elektrische fietsen. En het is wel degelijk een argument voor velen die er een hebben.
Per fiets willen omdat het goedkoper uitkomt, qua tijd niet veel uitmaakt, een beetje beweging geeft en geen douche op het werk/geen tijd aan zo'n douche kwijt willen zijn. Ik heb het echt al gehoord.

Persoonlijk heb ik enkel nog maar op 25kmph modellen gereden en daarmee kan je echt wel zonder al teveel moeite in de buurt van de 25 komen. Ik geloof ook best dat het niet heel erg anders is voor een speedpedelec, zeker gezien de hoeveelheid kleding die sommige van de berijders aanhebben.

Ik in met zweet doorweekt t-shirt 40kmph op m'n retrofiets, zij met handschoenen, dikke jas en muts rechtop zittend en niet al te snel trappend. Óf die zijn heel goed in niet doodgaan aan oververhitting, of ze hebben hem gewoon op maximaal standje en moeten niet al teveel doen.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 6 mei 2021 13:32]

Blijft dan nog hun eigen keuze als ze die fietsen dan op die manier willen doen, je lijkt me gewoon heel judgemental over iets dat eigenlijk 0 effect op jou heeft.
Waar zie je een oordeel?
Ik noem gewoon de realiteit dat het voor veel mensen een manier is om minder moeite te moeten doen en dat ze het dáárom liever en dus meer doen.
Elders in de commentaren zie je ook dat iemand het gewoon aangenamer vind om 's ochtends niet keihard te moeten ploegen tegen de wind. Goed toch? Maar waarom ben jij daar dan zo "judgemental" over? Mogen ze dat niet willen?
Echt wat een onzin. Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is....

Mijn vermogenmeting samen met hartslagmeting spreekt dat echt wel tegen.

Je kan op een ebike bijna zonder inspanning rijden als je wil, dat is de enige juiste stelling.
Slaat nergens op. Op een e-bike kan je jezelf ook in het zweet trappen. Het gaat erom hoe hard je trapt niet of je ondersteuning erbij hebt of niet.

Maar ga je op een 25km fiets lekker rustig 18km per uur fietsen met volle ondersteuning, nee dan gaat je hartslag niet genoeg omhoog. Maar dat is een eigen keuze.
Je kan heel hard trappen in een versnelling met weinig weerstand en niet snel zweten. Of je gaat zweten heeft meer te maken met hoeveel kracht je moet zetten om een weerstand te overwinnen. In hoogste versnelling zul je veel meer kracht moeten zetten dan in de laagste, neem aan dat je dat met hard trappen bedoeld.
De ene zal gezien zijn/haar conditie dan ook weer eerder of later gaan zweten.
Het gaat erom hoe hard je trapt niet of je ondersteuning erbij hebt of niet.
Daar gaat het mede zeker wel om. Het bepaald namelijk de belasting op je lijf, hoe veel last je hebt van bv wind etc. Je krijgt een hele andere "workout" dan op een normale fiets, juist omdat je bij de moeilijke stukken geholpen wordt.
Mensen vergelijken nog steeds een e-bike met dat ding staat altijd op maximaal trapondersteuning, dat is echter niet waar je kan er ook regelmatig normaal op fietsen.
Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat de meeste (met name senioren) niet overweg kunnen met de snelheid en de meest achterlijk capriolen uithalen. Bijvoorbeeld met een noodvaart U-turns maken op b wegen (en ja meerdere malen gezien). Ze lappen de verkeersregels (vanwege onmacht over de snelheid) aan hun laars en worden pissig als je ze geen voorrang geeft ondanks dat ze het niet hebben.

Ze zijn mateloos irritant omdat in 1 keer ...... in je achterwiel blijven plakken en schaapachtig lachen van hahahaha ik fiets toevallig even hard.... nee dus, voor alles boven de 25km p/u moet je op een normale fiets werken.... Wanneer je vraagt doe je ook bumperkleven in een auto krijg je een grote bek . Er gebeuren overmatig veel ongelukken mee, ze leveren een enorme bak e-waste (nog meer accu's) op en de meeste die er op rijden doen dat voor ritjes van minder dan 10 km en gebruiken het met name als verkapte brommer. (Tenminste als ik naar mij werk fiets 9,5 km is 95% van de fietsers een e-bike en nee die wonen niet allemaal 30+ m van het werk af)
Het voordeel is wel dat als je een beetje in conditie bent je met een tempo boven de 26 km/u de schaapachtige lachers wel kan lossen ;)
Totdat je weer eens tegenwind hebt in Nederland.. en die bejaarde e-bikers je gewoon weer schaapachtig weer inhalen. En inderdaad er zitten andere ook melden een boel idioten tussen.. maar die heb je ook op de gewone fiets, auto, motor en de good old benenwagen.

In 2019 en begin 2020 vaker de auto kunnen laten staan vanwege een opdracht op 14km enkele reis. Dan is een e-bike echt ideaal.. Trapondersteuning gebruik ik alleen bij het wegrijden bij de verkeerslichten en kruispunten om snel naar de 25km/u te gaan en dan het zelf maar over te nemen. Had ik net zo vaak naar mijn opdracht gereden op mijn oude sportieve stadsfiets, dat weet ik eigenlijk niet..

Het gaat mij niet zo zeer om het fysieke aspect, maar ik zit liever 35-45 minuten op de fiets, dan in een volgepropt tram en dan vervolgens achteraan kunnen sluiten met de auto in de file. Voor recreatieve ritjes gebruik ik wel de mtb of de racefiets...
Als je op een doorsnee stadsfiets met een gewone conditie naar je werk gaat en niet al te bezweet wilt aankomen, dan lukt dat volgens mij niet.
Altijd als ik naar werk fietste (tot 20 km) had ik de luxe om te douchen voordat ik weer aan de slag moest. Voor 6 km ging het ook wel zonder al te bezweet te raken.
voor alles boven de 25km p/u moet je op een normale fiets werken
Ook op een elektrische fiets. Als de ondersteuning boven de 25 gaat is het een speed pedelec en moet je een helm, rijbewijs AM en, allesinds in Belgë, een nummerplaat hebben en mogelijks ook een verzekering.
In het geval van de Cowboy zijn er twee standen: Ondersteuning aan of ondersteuning uit.
Ik kan me dat imago wel voorstellen. Zeker als je de e-bike rijders ziet die recreatief met nauwelijks te trappen - en duidelijk zonder noemenswaardige inspanning - in een hoog tempo voorbij komen.

Op mijn dagelijkse wandelroutes, waar eigenlijk alleen recreatief fietsverkeer komt, komen er vooral twee type fietsers voorbij:
- (groepjes) Racefietsers of mtb-ers
- Mensen (vaak een ouder stelletje) op een e-bike

En hoewel die racefietsers doorgaans nog wel sneller rijden, scheelt het niet veel :P

Maar inderdaad, dat zijn de stereotype e-bike rijders, terwijl je daarmee de 'serieuze' rijders helemaal niet ziet.
Volgens mij is het aantal mensen dat zijn of haar auto heeft vervangen voor een e-bike te verwaarlozen tegenover het aantal mensen dat voor "recreatieve" redenen een e-bike heeft gekocht.

Ik durf zelfs te stellen dat er misschien nog wel meer recreatieve auto kilometers gemaakt worden door mensen met een e-bike dan voorheen met een gewone fiets. Binnen een stad zelf word de fiets misschien wat sneller gepakt maar de fiets word ook veel vaker meegenomen om ergens anders te fietsen. Je ziet namelijk nauwelijks meer een recreatieve fietser op een gewone fiets (MTB en racefiets buiten beschouwing gelaten|) en het aantal e-bikes blijft maar toenemen. Ook word het maar niet rustiger op de weg, zonder corona zou het alleen maar drukker worden, het aantal auto's blijft ook toenemen. Kijk met mooi weer maar eens om je heen hoeveel auto's met fietsendragers er tegenwoordig rondrijden en op recreatieve parkeerplaatsen staan.

Mensen pakken de hobby fietsen op omdat hij door de e-bike veel toegankelijker is geworden, met minder moeite kun je gewoon echt een leuk stuk fietsen en meer zien, ook als het weer iets minder is. Maar op een gegeven moment heb je vanuit huis ook wel genoeg gezien en zet je dat ding achter op je auto om ergens anders een natuurgebied te gaan verkennen. Daarbij komt dat veel andere hobby's op dit moment niet mogen of kunnen door corona.

Onze volgende fietsen worden ook e-bike's, tuurlijk in de hoop dat we er binnen de woonplaats meer en sneller gebruik van maken maar ook juist voor het recreatieve deel. De auto ga ik er alleen niet van uit want daarvoor woon ik te ver van werk.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 6 mei 2021 08:54]

Dat is bij ons op werk toch echt anders, mensen met redelijk korte afstand pakken de fiets ipv auto.
Natuurlijk 30 km enkeltje ga je niet meer op een e-bike doen.
Tja, in plaats van een e-bike had je ook een snorfiets kunnen kopen. Dan hoef je helemaal niet te trappen en het is ook nog eens slechter voor het klimaat.

Dus inderdaad, voor mij vervangt het de auto, niet de fiets. Dan is zelfs de maximale ondersteuning beter.
E-bikes zijn een mooi vervoermiddel, maar het zijn vaak mensen die met het OV rijden die overstappen op een e-bike.

Automobilisten blijven vaak in de auto zitten, die zijn wat moeilijker 'te verleiden'.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. Als je woon-werk verkeer normaliter met openbaar vervoer doet, heb je een abonnement. Dan ga je niet een deel van de dagen met de fiets, de financiele prikkel ontbreekt namelijk.
Ik denk juist dat mensen die normaliter met de auto naar hun werk gaan allerlei prikkels hebben om die te laten staan en de fiets te nemen.
Waarom er nog steeds een taboe op e-bike rijders rust begrijp ik daarom ook niet want het is een prima alternatief om de automobilist uit auto te krijgen, want doorgaans gingen ze altijd met auto ipv de fiets.
Dat zal vooral te maken hebben met het idiote gedrag van sommige e-bikers. Ik heb ze regelmatig al bijna voor de auto gehad omdat ze zelf hadden ingeschat dat "ze er nog wel even voor langs konden".
Een e-bike heeft allerlei standen van geen ondersteuning tot max ondersteuning maar dat begrijpen regelmatig NIET e-bike rijders en denken dat de e-bike altijd op max ondersteuning staat.
Hoewel dat klopt heeft @SirLenncelot toch een punt. Vrijwel niemand zal fietsen met een mode waarin de ondersteuning uit staat behalve wanneer de accu leeg is. Dit niet in de laatste plaats omdat een e-bike over het algemeen dan behoorlijk zwaarder trapt dan een normale fiets zonder motor. Fitness / sport adviezen op een voertuig met een motor voelt toch een beetje als vlasspelen. Je ziet ook meer en meer mensen op sites als Strava segmenten op naam zetten met e-bikes.
Zo dacht ik vroeger ook over e-bikes maar ik ben er wel anders naar gaan kijken. Ik zie mensen fietsen op die dingen die anders nooit meer op een fiets hadden gezeten en ik zie mensen erop naar werk gaan die dit anders nooit op een normale fiets hadden gedaan omdat het te ver weg is. Beide zijn toch meer aan het bewegen dan wanneer ze met de auto of bus gaan.
Het is een goed alternatief voor auto’s en brommers. Het is alleen een slecht alternatief voor de fiets. Exacte cijfers ontbreken helaas zover ik heb kunnen vinden.

Maar als je kijkt is er best een grote doelgroep waarvan je kan denken: ga fietsen joh.

Hetzelfde met die deel scooters dat lijkt ook vaak een alternatief voor de fiets niet voor de auto.

Grappig dat veel bakfietsen vaak shit krijgen terwijl dat relatief vaak wel een alternatief is voor een (tweede) auto.
Het beste is gewoon om geen generalisaties en oordelen over andere mensen te hebben. Je kan aan de buitenkant in veel gevallen ook niet zien waarom iemand een bepaalde keuze voor zijn of haar vervoersmiddel heeft gemaakt. Of ga jij als je op de snelweg rijdt ook naar andere automobilisten wijzen en zeggen dat ze maar de trein moeten pakken?

Mijn vriendin bijvoorbeeld heeft na ziekte nog maar 1/3e van het energieniveau van vroeger. Waar vroeger 60km fietsen nog haalbaar was is nu 20km nog net doenbaar. Als een elektrische fiets haar kan helpen om weer richting die 60km te komen zodat we weer samen dagtochtjes kunnen maken, wie ben jij dan om te zeggen dat dat niet mag??

Natuurlijk is er een groep mensen die met gevaar voor eigen leven door de fietsspits manoeuvreert, net zoals er een bepaalde groep autorijders is die je met 130kmh voorbij raced waar je 100 mag, daar wordt ook niet de hele groep autorijders op afgerekend toch?

[Reactie gewijzigd door Ramon op 6 mei 2021 09:31]

Volgens mij is het andersom. En kan je juist over een grotere groep we wat zeggen en over de individu niet.

Er zijn meer dan genoeg redenen waarom het een goed alternatief is en een mooie uitvinding.
“Je gaat toch niet alle autorijders over één kam scheren? Enkel alle BMW-rijders zijn wegpiraten!”
Ha, precies (even aangepast ;) )
Kortom je zuigt alles uit je duim.

Dat je met minder effort sneller gaat op een E-bike vergeleken met een fiets is een feit. Aan de andere maak je met een E-bike veel meer kilometers/uren dan een normale fiets. Je wordt namelijk minder snel moe. Dat betekent dus dat je wellicht minder calorieën verbrandt met E-bike per km, maar dat door meer km's te maken je dit uiteindelijk deels compenseert.
Je wordt namelijk minder snel moe. Dat betekent dus dat je wellicht minder calorieën verbrandt met E-bike per km, maar dat door meer km's te maken je dit uiteindelijk deels compenseert.
Dat dacht ik ook, maar ik ben zo rond de 10 Calorieën per minuut blijven hangen. Wel is daarbij de gemiddelde snelheid zo'n 5 à 6 km/h hoger. Aantal Calorieën per km zal idd minder geworden zijn.
Aan de andere maak je met een E-bike veel meer kilometers/uren dan een normale fiets.
Dat hangt natuurlijk helemaal af van het gebruik. Die stelling gaat daarom niet zomaar op. Veel mensen zullen niet doorfietsen totdat ze (te) moe zijn maar gebruiken een fiets als vervoermiddel om van A naar B te komen of om een bepaalde route te fietsen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 6 mei 2021 11:44]

Als iemand me inhaalt op m'n piepende omafiets kijk ik wel meteen onder de pakjesdrager.
Die heeft een cowboy dan weer niet :+

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 6 mei 2021 18:28]

Mee eens, buurman is vroegtijdig met pensioen, heeft een zware operatie gehad, maar blijft op z'n ebike mobiel en fietst elke dag tientallen kilometers die hij zonder ebike echt niet gedaan zou hebben. Dat komt het herstel echt wel ten goede.

Zelf gebruik ik een ebike (vooralsnog) alleen op vakanties, zie je een stuk meer op een dag en kun je de auto laten staan. Ook ideaal als het weer tegenzit, als ik ergens een hekel aan had vroeger dan was het wel in regen en wind naar school fietsen. Met een ebike is dat stukken comfortabeler en plezieriger geworden. Voor de rest alleen een mooi-weer fietser.
Zelf gebruik ik een ebike (vooralsnog) alleen op vakanties, zie je een stuk meer op een dag en kun je de auto laten staan. Ook ideaal als het weer tegenzit, als ik ergens een hekel aan had vroeger dan was het wel in regen en wind naar school fietsen. Met een ebike is dat stukken comfortabeler en plezieriger geworden. Voor de rest alleen een mooi-weer fietser.
Goeie redenen :)
Dat is inderdaad het voordeel van een e-bike. Maar de impact op de conditie is minimaal. Het feit dat die mensen niet meer in de auto stappen en frisse lucht krijgen is de grootste winst.
Heb je daar cijfers voor dat impact op conditie minimaal is?
Dat is inderdaad het voordeel van een e-bike. Maar de impact op de conditie is minimaal.
Sinds ik van een gewone MTB overgestapt ben op een e-MTB is mijn VO2 max aanzienlijk gestegen. Puur omdat ik meer (vaker + langer) fiets dan voorheen.
Van waar komt die VO2max waarde, als ik vragen mag? Als dit op basis is van snelheid/afgelegde afstand + hartslag vergeleken met resultaten in het verleden op de gewone MTB, dan gaat een algoritme je een hogere waarde toekennen ja. Of is dit een labotest?
Is gebaseerd op hartslag in rust vs hartslag tijdens training.
Dan klopt er dus geen reet van.
Het algoritme gaat uit van dezelfde inspanning, maar die lever je niet. Lagere piek-hartslag bij dezelfde inspanning zou een betere vo2max zijn, maar jij moet minder pieken omdat de motor het voor je doet.

Ik heb trouwens dezelfde suggestie gehad toen m'n hartslagband slecht contact maakte. Dan kreeg het algoritme een te lage hartslag voorgeschoteld en ging de vo2max ook omhoog. De conditie bleef echter identiek.

[Reactie gewijzigd door Arrigi op 7 mei 2021 09:28]

Dan klopt er dus geen reet van.
Het algoritme gaat uit van dezelfde inspanning, maar die lever je niet. Lagere piek-hartslag bij dezelfde inspanning zou een betere vo2max zijn, maar jij moet minder pieken omdat de motor het voor je doet.
Pieken zijn inderdaad weg, maar mijn gemiddelde hartslag is wel omhoog gegaan. Mogelijk is mijn gemiddelde inspanning gestegen omdat ik in de zware stukken extra hulp van de motor in roep en daardoor meer energie over heb voor de rest.
Verder is mijn hartslag in rust gedaald en duren mijn trainingssessies veel langer.
idd, ik zou toch wel graag zo'n e-bike willen omdat ik met een gewone fiets mijn woon-werk van 15 km gewoon niet te doen vindt. Nat gezweet, etc. op kantoor aankomen is not done in mijn business. Ik kan wel douchen, etc. op het werk maar dan moet ik dusdanig vroeg vertrekken dat ik met andere belangrijke dingen 's ochtends in de war zou raken.

Met een e-bike kan ik rustiger fietsen en toch in een goede tijd aankomen, niet drijfnat gefietst, etc. Ik zie de voordelen wel maar ik kan t geld ervoor nog even niet vrijmaken.
En dan zegt iedereen die nog nooit op de fiets heeft gezet bij ons op het bureau: "Oh, 15 kilometer, da's best makkelijk toch?".

Oh ja hoor, tot je het 's morgens om 7h doet, met een 3/4 kopwind van 30 km/h en motregen in je aangezicht.. dan ben je soms al blij wanneer je de 22 km/h aantikt op de fiets. En dan rij ik met m'n (illegaal gechipte) e-bike aan 26 km/h op m'n gemak naar het werk, ipv zwetend en te laat aan te komen.

En dan rij ik 's avonds op ECO terug naar huis, want daar is de tijdsdruk weg.

E-bikes enablen vaker fietsen, en houden de fietsgewoonte levend, in mijn geval.
inderdaad, dit is geen fitness-data maar gewoon telemetrie. wil je fitter ipv dikker worden, dan neem je een gewone fiets of ga je lopen
Wat een onzin. Sinds ik een e-MTB heb zit ik 5 uur per week in de bossen en krijg meer training als op een conventionele MTB. Alternatief was gewoon 2x per week een uurtje een rijdende chicane op een single track zijn.
Niet verkeerd bedoeld maar dat ligt meer aan jou dan aan de e-MTB. Fijn dat het voor jou werkt om te gaan fietsen, het is immers heerlijk.
Ja maar is dat niet het hele punt? Het opent de deur naar sporten voor mensen die dat op de traditionele manier niet kunnen (al dan niet om een fysieke reden). Mijn moeder bijvoorbeeld is ook heel blij met haar e-bike omdat ze daar wel mee kan fietsen en beweging krijgen terwijl op een normale fiets fietsen veel te zwaar is voor haar (nee niet door conditie, door chronische ziekte). Waarom zou data daarover voor haar dan geen fitness data mogen heten?
Niet verkeerd bedoeld maar dat ligt meer aan jou.
Ja klopt, ouder worden i.c.m. corona is een bitch.
Ik ben het met je eens en blij om te zien dat mensen het ook gebruiken om hun fitheid te verhogen, maar ik durf echt wel te stellen dat e-bikes niet bijdragen aan de gemiddelde fitheid in Nederland.
Als ik zie hoeveel tieners hier over het fietspad naar school fietsen met een e-bike maak ik me zorgen over de toekomst. Overgewicht wordt een steeds groter probleem. Vroegah fietste iedereen hier op een gewone fiets naar school. Deze kinderen gaan met de bus of de ebike (de ebike is beter dan de bus). Vervolgens zitten ze de hele dag op school en gaan naar huis om daar ook weer te gaan zitten. En dan ben je nog jong, tegen de tijd dat je 40 bent heb je al vanaf je 12e nauwelijks inspanning meer geleverd.
Ja ze zouden de ondersteuning op minimaal kunnen zetten maar over het algemeens bewegen ze alleen de trappers om de sensoren te triggeren dat de ondersteuning aan blijft.
Vorig jaar op fiets vakantie met mijn kinderen (8 en 10) haalden we op een goed moment vrouw van in de 40 in die had het zeer zwaar vertelde ze, want ze was haar e-bike gewend (waar ze dus niet op fietste) . Als je ingehaald word door kinderen van die leeftijd die met een partij bagage fietsen is er echt wel iets mis.
https://calorieenverbranden.nl/sporten/ebike
https://calorieenverbranden.nl/sporten/fietsen

Stel dat iemand gewoon erg veel moeite heeft om 'bewegen op te pakken'. 'Fietsen is zwaar/vermoeiden' en 'E-fietsen is licht'. Dat houd je dan langer vol.

Ervan uit gaande dat bovenstaande tabellen kloppen, dan kan het dus zinvol zijn om te gaan e-fietsen, ipv helemaal niks. De drempel van e-fietsen is kleiner om op te pakken dan normaal fietsen.

Het meest essentiële is, is dat je überhaupt in beweging bent. Kort door de bocht verbruik je zonder trapondersteuning twee keer zo veel calorieën per uur. Dus stel dat je het met trapondersteuning twee keer zo lang vol houdt, dan kom je dus op ongeveer hetzelfde uit. Plus dat je langer onderweg bent, en dus minder tijd hebt om aan de chips te gaan :)
wel gek, zelfde gewicht en tijd geven twee verschillende resultaten bij beide links. (als je ebike met ebike vergelijkt en fietsen met fietsen bij beide links...) iets klopt er niet bij die berekening.
Dat is bullshit, ik heb ook regelmatig de ondersteuning uit op de e-bike en wissel het af.
Dan ben je 1 van de weinige... en ja dat is makkelijk te zien, wanneer je zonder 1 druppel zweet de posbank op trapt/viaducten op fietst/ tegen de wind in beweegt is het wel vrij obvious....
Je kunt je ook afvragen hoe gezond het is jezelf het snot voor de ogen te rijden om een KOM te halen op zo'n beklimming.
Voordat ik mijn e-mtb had fietste ik hooguit 1 à 2x een 60-90 minuten per week, nu minimaal 2x 120 minuten, waarbij mijn gemiddelde hartslag niet gewijzigd is, maar de hoge pieken er niet meer zijn. Je kunt brengen hoe je het wilt, ik krijg meer training. En ja, ik fiets (nou ja mijn motor) menig wielrenner er uit op de VAM-berg.
En een auto rijdt jou eraf. En een motor versnelt terwijl nog eens dubbel zo hard die auto voorbij.

Mechanische hulp vergelijken met pure menselijke kracht is idioot.
Mechanische hulp vergelijken met pure menselijke kracht is idioot.
Moet je niet bij mij zijn, maar bij de persoon die er over begon. Ik beaam alleen maar wat mij gezegd wordt.
Of de ebiker die op de zwaarste versneling aan 40rpm, rechtop zittend en zonder stuurgetrek tegenwind gaat ;)
Nogmaals dat kun je helemaal niet zien op welke percentage de trapondersteuning staat, je kan gerust met dezelfde kracht 25 trappen als met een gewone fiets bij 18 bijvoorbeeld, of je nou rechtop zit of krom doet er niet toe.

Wat jij ziet is een moment opname ook ik wissel af met meer trapondersteuning en minder tijdens een rit, en ja ook ik gebruik trapondersteuning bij tegenwind anders duurt de rit te lang maar dat wil niet zeggen dat het niet dezelfde kracht op beoefend wordt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 6 mei 2021 15:40]

Dat is toch juist een super logische case? De makkelijkste manier om mensen fitter te maken is bestaande routines subtiel wijzigen. Ik heb overwogen een elektrische fiets aan te schaffen om naar mijn vorige werk te fietsen. Met een reguliere fiets kwam ik bezweet aan en dat vond ik vervelend. Maaaar als mijn fiets nou adviseerde om op de terug weg de trap ondersteuning een keertje uit te zetten ... Dan zou ik gewoon naar 't werk gaan maar op de terugweg wel meteen goed aan m'n conditie gewerkt hebben. Dat dit überhaupt een mogelijkheid was bedenk ik me nu pas bij het lezen van dit artikel. Dus adviezen op basis van analyses van gebruik, waarom in godsnaam niet?
Voor mensen die niet bewegen is een half uurtje lichte beweging per dag al een hele grote verbetering. Dus als dit mensen helpt om de fiets - met ondersteuning - te pakken naar het werk, alleen maar goed!

Fitness betekent niet perse ZWARE inspanning.
Ik mag hopen dat die aansluiting voor je telefoon aardig stevig is, al vraag ik me uberhaubt af of directe trillingen vanuit je fiets wel zo goed zijn voor je telefoon.
Ziet er uit als een soort twist-lock, beproefd concept die fietscomputers ook gebruiken.

Daarnaast zijn er al tig fiets telefoonhoesjes op de markt, in alle soorten en maten, en heb nog nooit gehoord / zelf ervaren dat trillingen van fietsen een telefoon beschadigen.

Kortom beide punten zijn vermoedelijk niet echt een probleem.

Edit: idioter is dat je zowel voor de phone case (€29) en een standaard (€99) extra moet betalen, op een fiets die dit als USP heeft en al €2490 kost!

[Reactie gewijzigd door badflower op 6 mei 2021 13:11]

Op fiets heb ik geen ervaring, wel online verhalen gehoord van mensen met defecte beelstabilisatie na lang gebruik op de motor.

Fabrikanten van motor mounts bieden nu ook antivibratie mounts:

https://www.quadlockcase....er?variant=32835175874642

https://sp-connect.eu/nl/...cts/anti-vibration-module
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat smartphones daar geen last van hebben. In de afgelopen 7 jaar heb ik verschillende smartphones (Galaxy S6, Galaxy A71, Oneplus One) gebruikt op mijn gewone fiets, op mijn racefiets en op mijn mountainbike, met verschillende houders.
Het eerste dat stuk gaat is de houder, hoewel de Quad-Lock die ik nu heb het wel erg lang uithoudt. Maar ik heb nog nooit een smartphone kapot gehad door trillen. En ik kan je vertellen: op een mountainbike, op hoge snelheid een afdaling nemen zorgt voor extreem veel trillingen... Ter info: ik rij ongeveer 3000 km per jaar op mijn MTB, waarvan ongeveer de helft ook werkelijk op een parcours.
Die aansluiting zit zeker snor. Is een Quad Lock aansluiting. Heb deze op mijn standaard Gazelle en op mijn Riese-Müller SpeedPedelec, en de smartphone geeft geen krimp. Zit stevig vast. Je kan hem makkelijk horizontaal of verticaal plaatsen.
Wordt ook op motoren gebruikt.

Je kan hem altijd hier bestellen voor op je eigen fiets: http://quadlock.refr.cc/fredericherbots (10% korting voor de gebruiker van de link, 5% krediet voor mij)
Helaas is die link naar de Amerikaanse site en die verscheept niet naar Nederland. Als je op de knop 'ga naar je eigen site' klikt verdwijnt de 10% korting...
Ik ben wel benieuwd hoe leuk je smartphone alle trillingen vindt zo gemonteerd op het stuur.
Trillingen tot zelfs zware schokken afhankelijk van de ondergrond en bv gaten in de weg. Dit lijkt mij een goed punt.
Wat mij nog meer zorgen baart is dat de gehele fiets geen schokdempers heeft. Ik weet niet hoe dat de rijervaring beïnvloed wanneer het wegdek niet optimaal is. Laat staan dat inderdaad de smartphone een hoop klappen kan verwachten (nou zitten er in een smartphone vaak amper bewegende delen dus dat is minder riskant, maar de camera is bijvoorbeeld vaak wel voorzien van bewegende delen.)

EDIT met dank aan Zavantas: Bagagedrager is optioneel. Als ik het goed zie ook het slot.. Begint een beetje te lijken op de auto industrie zo!

[Reactie gewijzigd door Jhonny44 op 6 mei 2021 16:18]

Je kan een bagagedrager na monteren. Via deze site stellen Cowboy en de gebruikers wat mogelijkheden voor: https://cowboy.tools/
Geen enkel probleem, zie mijn antwoord elders.
Slimme zet, zo'n app. Het weer is ook voor mij een relevante factor om al dan niet te gaan fietsen, en met een goede krachtsensor kun je inderdaad ook fitnessoefeningen op de fiets gaan doen. Ik ben benieuwd hoe ver ze dit gaan doorzetten, want op deze manier zou een racefiets ook een interessante optie zijn.
Zo vaak regent het niet in Nederland het zit meer tussen de oren, ik ga dagelijks op de fiets en heb in 1 jaar tijd maar 2 keer de regenpak hoeven aanspreken.

Uiterraard ligt ook geheel aan je traject en de tijden, vroeger toen ik naar school ging op de "normale" fiets viel dat ook reuze mee het was erger dat er altijd tegenwind was, smorgens tegenwind en savonds was de wind gedraaid en weer tegenwind.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 6 mei 2021 08:35]

Jouw definitie van regen is blijkbaar heel iets anders dan die van een ander. Dat jij zonder regenpak een kleine bui als geen regen ziet, betekent niet dat dit ook zo is voor de andere fietser.
Leuke site! Maar 10% van de ritten in de regen doen vind ik zelf toch echt veel. Dat betekend bij woon-werk verkeer één keer in de week in de regen fietsen (al zal dat seizoenafhankelijk zijn). Bij recreatie kun je er wel om heen plannen of met de mtb maakt wat regen me niet uit, maar voor werk lopen hannesen met een regenpak en nat en bezweet aankomen is niet mijn idee van comfortabel reizen.
Misschien dat zijn definitie van een 'natte rit' nog wat meer duidelijkheid schept:
Het regent bijnanooit een hele rit van 40 minuten. Dat is maar zo’n 4 a 5 keer per jaar het geval. Maar ook een rit met een buitje van een paar minuten wordt in het overzicht als nat aangegeven.
Daaruit kun je dus eigenlijk concluderen dat het NOG minder regent dan dat uit het overzicht blijk! 🙂
(En nee, ik ga in het overzicht niet bijhouden hoeveel het regent. Nat of droog is genoeg.)
Uiteraard de enkele dagen dat het regent kun je toch gewoon een alternatief pakken zoals de auto, niemand zegt als je een e-bike hebt daar altijd verplicht gebruik van moet maken zo moeilijk is dat niet, btw op een e-bike zweet je niet in een regenpak dan gewoon stand maximaal ondersteuning.

Tegenwoordig is regenkleding ook fors verbeterd ze zijn er gewoon die ademenen zonder nat te worden, uiterraard niet die van de action.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 6 mei 2021 15:47]

Uiteraard, maar 's ochtends op de fiets heen bij goed weer betekend ook 's middags en andere afspraken tussendoor op de fiets doen. Je kunt moeilijk op de fiets heen en met de auto terug.

Ben het met je eens dat dit op een ebike vele malen comfortabeler is, en kleding is ook verbeterd. De komst van de ebike in het verkeer kan ik alleen maar toejuichen. Steden passen zich ook steeds beter aan, wegen worden veel meer ingericht voor fietsers, en auto's worden steeds meer geweerd, goeie ontwikkeling wat mij betreft. Voorkeur voor mij blijft echter thuiswerken :)
Statistisch gezien heeft @mr_evil08 namelijk wel een punt... geen idee hoe betrouwbaar dit is (https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/) mar het lijkt me wel ok...
4 dagen woon-werkverkeer van 45 minuten op redelijke vaste begin- en eindtijden. Ja, het regent dan wel 120 dagen per jaar, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het precies op woon-werk fietstijden ook geregend heeft.
Het regent ~120 dagen per jaar. Is toch 1 op de drie dagen.
Ja, maar het regent zelden de hele dag.
Het regent 120 dagen per jaar ergens in Nederland een tijdje. Ik deel de ervaring van @mr_evil08: van de 200 dagen per jaar dat ik naar kantoor fietste (tot Covid) hoefde ik misschien vijf dagen een regenpak aan.
Ik heb een keer een tochtje met de Cowboy mogen maken door het Limburgse heuvelland. Het is 'slechts' trapondersteuning waardoor je gewoon sneller fietst dan gemiddeld, de beweging is er wel degelijk. Hellingen zijn prettig te doen maar je moet nog steeds even aanzetten. Erg basic qua design, dat is de kracht van de Cowboy. Een lader voor een mobiel vind ik een leuke slimmigheid.
Een oud-collega van mij heeft de fiets (model 3) en die heeft alleen kritiek op de batterij (70km) max. afstand zoals aangegeven haalt hij zelf nooit bij goed (niet koud) weer, rustig fietsen en niet al te veel tegenwind is het max. 60.

De lader werkt draadloos -veel telefoons- laden dus niet op en je bent verplicht om een Quadlock systeem aan te schaffen dat lang niet alle telefoons ondersteunt.

Zelf had ik gehoopt op een cockpit systeem zoals ook in bijv de modmo.
https://cdn.pedelec-elekt...7/modmo_saigon_2020_2.jpg

Of nog beter - een uitneembaar click systeem, waar je kan kiezen voor geen/inclickbaar (apart verkrijgbaar) cockpit systeem met de basis functies.
Not sure maar ze lijken dit model in de markt te plaatsen met spatborden wat bij de cowboy 3 een optie was. Dit zou de meerprijs wel kunnen verklaren.

Ik heb zelf een Cowboy 3 en ben hier zeer tevreden van. Ik plaats zelf mijn smartphone niet op het stuur omdat ik merk toch vaak tegen de max snelheid van 25km/u te rijden. Ik rij ook altijd dezelfde baan dus de app heeft niet veel meerwaarde voor mij.
De Cowboy 3 lijkt op de site nu altijd geleverd te worden mét spatborden voor 2.190 euro.

Geen idee of de iets sterkere motor qua koppel en de telefoon houder dan 300 euro waard zijn.
Mogelijks dien je ook wel de langere support er bij te rekenen maar het is inderdaad de vraag of die 300 euro dan het verschil waard is.
Stiekem zijn de Cowboy 1/2 nog een veel betere deal. Die zijn volgens mij slechts 990 euro.
Bij het zien van deze fiets heb ik het idee dat het design niet klopt, een soort mislukte vanmoof. Het stuk tussen het zadel en de batterij is zo lelijk 'afgewerkt' en lijkt te groot en te dik. De batterij past gewoon niet bij het design van de fiets. Uiteraard is dit smaak, maar ben benieuwd of meer mensen dat hebben.
Ik heb het juist net andersom. De VanMoof ziet eruit als een strakke, mooie en degelijke stadsfiets en de Cowboy eveneens mooi en strak, maar daarnaast wat sportiever. Erg fijn ten opzichte van de VanMoof is dat de batterij eruit kan (als je 7 hoog woont is dat wel een factor om rekening mee te houden).
Beide lijken niet echt op elkaar. De Cowboy is gericht op de sportievere stads-tour fietser - met een meer sportievere zithouding, zo weinig mogelijk bedieningsfranjes met betrekking tot de fiets zelf en dat er ook zo weinig mogelijk onderhoud nodig is met een (praktische) uitneembare batterij. De VM is de 'ultieme' gadget fiets met bijv. grappige belsignalen -als het werkt- een zelf instelbaar versnellingssysteem en een veel meer relaxte tourfiets houding.
Smaken verschillen. Ik vind de vanmoofs mooi maar die kaki cowboy hierboven in het artikel vind ik de mooiste e-bike die ik al gezien heb. En ben sterk aan het overwegen om er eentje te kopen net vanwege het design.
Bij mij net andersom. De Cowboy is iets "stoerder" of robuuster.
Dit is toch wel een mooi voorbeeld van hoe een app er uit kan zien voor een fiets. Mijn Stromer heeft een zelfde soort mount op het stuur (van concurent Sp connect) en zou daar ook graag dit soort functionaliteit in zien. Vooral navigatie over de wegen waar ik mag fietsen zou fijn zijn al lijkt dat niet te bestaan aangezien je dat ook niet in andere apps ziet.
@Olaf van Miltenburg
Belangrijke info is dat men de gsm vastmaakt met een Quad Lock hoesje.
Het wordt nergens in het artikel vermeld, noch op hun website.
Er bestaan al hoesjes op maat gemaakt voor de meest gangbare modellen van GSMs. Meer info op de Quad Lock website hierover.

Ik gebruik hun materiaal al jaren en ben er zeer tevreden mee, zowel op m'n fietsen, in de auto, thuis en onderweg.
Aan te raden!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee