Google Assistent kan straks simpele opdrachten ontvangen zonder 'ok, Google'

De Google Assistant op Android krijgt er in de toekomst de optie bij om bepaalde stemcommando's te ontvangen zonder dat daar een 'ok, Google' aan voorafgaat. Commando's als alarmen stilzetten en oproepen afwijzen of opnemen zouden daaronder vallen.

De functies kwamen boven water nadat gebruikers het instellingenmenu hiervoor zagen verschijnen in een bètaversie van de Google-app op Android. Dat had niet mogen gebeuren, want de functies doen vooralsnog niets en de webpagina waarnaar gelinkt wordt bij de instelling, is ook nog niet toegankelijk. Google noemt de functie 'Guacamole'. Het gaat om appversie 12.15.9.29 op Android 11.

9to5Google sprak zijn bronnen erop aan en die verklapten de commando's waar het om zou gaan. De functie zit overigens al wel in Assistant, maar alleen wanneer deze gebruikt wordt in combinatie met een Google Home of Nest Hub. Daar kan dat al sinds twee jaar; het werd onthuld op Google I/O in 2019. Wellicht had Google deze functie willen onthullen op I/O 2021, dat van 18 tot en met 20 mei digitaal plaatsvindt. Google gaf geen commentaar tegenover The Verge.

Beeld via 9to5Google

Door Mark Hendrikman

Redacteur

24-04-2021 • 10:22

141 Linkedin

Reacties (141)

Wijzig sortering
De go/assistant-guacamole-link zit op de interne URL shortener van Google. Op machines van medewerkers geeft wijst de host 'go' naar het extern beschikbare goto.google.com (corp login nodig).

Op basis daarvan is dit duidelijk een interne test die per ongeluk extern aangezet is.

Als het hetzelfde is als op Google Home is dit wel handig. Al zit ik soms als een wilde 3-5 keer "STOP!!" te roepen wanneer een keukenwekker afgaat.

[Reactie gewijzigd door AmbroosV op 24 april 2021 10:29]

Good catch van de url!
‘Per ongeluk extern aangezet’, dat kennen we inmiddels van Google
De go/assistant-guacamole-link zit op de interne URL shortener van Google. Op machines van medewerkers geeft wijst de host 'go' naar het extern beschikbare goto.google.com (corp login nodig).

Op basis daarvan is dit duidelijk een interne test die per ongeluk extern aangezet is.

Als het hetzelfde is als op Google Home is dit wel handig. Al zit ik soms als een wilde 3-5 keer "STOP!!" te roepen wanneer een keukenwekker afgaat.
lol, "per ongeluk"

Bij dit soort bedrijven geloof ik al een paar jaar niet meer in 'per ongeluk'
Eerder strategisch gepland te vroeg ...
Al zit ik soms als een wilde 3-5 keer "STOP!!" te roepen wanneer een keukenwekker afgaat.

Dan loop je toch gewoon even na de keukenwekker toe, schijnbaar is er iets klaar wat je heb staan maken ? :+

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 april 2021 10:57]

Mijn ouderwetse keuken ei stopt gewoon wanneer de spanning uit de veer is. Soms is iets ouderwets mechanisch zo slecht nog niet. Niet alles hoeft van mij smart en bedienbaar zijn vanaf de telefoon.
Totdat je 2 timers wilt zetten. Of je handen vol/vies hebt van het koken.
Nou idd helemaal mee eens 👍😃
Ik vind het met brood bakken wel handig om timers te kunnen starten of stoppen met Siri zonder dat ik tussentijds een kookwekker moet bedienen of mijn telefoon moet vastpakken. Eigenlijk met alles dat je handen vies zijn.

Voordeel van keukenei, werkt altijd. Een assistent die jou niet snapt kost in veel gevallen alweer meer tijd dan een analoge timer idd 😊.
+1Anoniem: 304028
@Carlos0_024 april 2021 11:13
Of je sluit hem aan op google home, dat scheelt ook een boel.
Ik zit soms heerlijk een touchscreen te bedienen tot ik door heb dat het helemaal geen touch is.
Vooral leuk bij klanten even inzoomen op een pdf.
Zou vast kunnen schelen maar je benen strekken zo ramp, zeker in situatie van keukenwekker heb je iets in de oven etc staan wat klaar is.
Dus je moet toch erna toe om je gerecht of iets te gaan pakken, of in ieder geval even eruit te halen zodat kan afkoelen.
Lijkt me meer voor de hand liggend dat je druk aan het koken bent en het handig is dat je gewoon naar Google kunt roepen terwijl je al bezig bent met je eten uit de oven te halen of wat dan ook de volgende stap was. Vooral als je meerdere dingen tegelijk aan het bereiden bent kan dat wel schelen.
0Anoniem: 304028
@Carlos0_024 april 2021 12:25
Zou kunnen of je past de tempratuur met je stem aan. Geen idee wat deze tweaker kookt.
Goed genoeg met tweaken dat de maaltijd gebracht wordt als deze klaar is?

Beetje walkin fridge gehalte
0Anoniem: 304028
@LaTiNo15624 april 2021 13:27
Wanneer hij dat doet via een kookwerker gekoppeld aan google home, komt die binnenkort vanzelf in de krant.
Handen vol misschien? Of vieze handen.
Dat leg je spullen neer of was je ze even :)
Bij zo'n product als dit draait het toch juist om gemak? Handen vrij. Als je zoals jij redeneert kun je beter gewoon een normale kookwekker kopen.
En als je het al druk hebt is het toch handig om alles qua workflow te optimaliseren. Waarom hebben we anders gereedschap uitgevonden? Je kan ook een kaas raspen met je nagels.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 24 april 2021 18:16]

Het is gewoon ontzettend handig als je polio hebt. Of als je overgewicht wil krijgen. Het lijkt me niet zo slim om met een zittend bestaan nog meer beweging uit te bannen. Ik probeer juist zoveel mogelijk aanleiding voor beweging in te bouwen. Vaak is het zo: Hoe minder je beweegt, hoe minder zin je hebt om te bewegen. Maar bewegen geeft juist energie!

[Reactie gewijzigd door Elefant op 24 april 2021 22:38]

gewoon hand op steken werkt bij mij ook :)
Mijn nest ligt op het keukenkastje. Moet ik op mijn aanrecht klimmen om er fysiek bij te kunnen. Meestal luistert ze wel in één keer.
Op basis daarvan is dit duidelijk een interne test die per ongeluk extern aangezet is.
Deze conclusie valt niet te trekken adhv de data. Je mag vinden dat het voor de hand ligt, maar da's iets anders dat het 'duidelijk is'.

Ik zit hier niet op te wachten. Ik zit ook niet te wachten op microfoons die 24/7 aan staan.
Ik heb dat 'ok, Google' altijd erg onnatuurlijk gevonden, ik zou het zelfs de primaire reden willen noemen dat ik geen Google spraak dingen gebruik. Een naam roepen, zoals Alexa, is veel natuurlijker. Maarja, dat is volgens mij nog steeds niet volledig beschikbaar in Nederland.
Ik gebruik nog steeds geen spraak assistent. Ik vind het enkel irritant. En het is steeds moeilijker uit te zetten. Bijv bij Android Auto krjjg ik het niet uit al is het disabled op mn telefoon. Die schiet te pas en te onpas aan als iemand per ongeluk iets zegt wat lijkt op ok google.
Ik vind het vooral irritant dat ze van geen meter werken :P Je weet niet welke dingen je wel / niet kunt vragen en hoe je het dan moet vragen. En als je het dan doet moet het redelijk stil zijn en werkt het vaak nog steeds niet. En dan alles ook nog eens online (dus verbinding slecht = langzaam/geen herkenning). bah.

Dat alles nog even los van het feit dat je betaald om de extreemst mogelijke trojan binnen te halen in je huishouden, netwerk en leven.

Zou er in die assistant apparaten (inclusief smartphones en auto's) een oneindige backdoor bestaan voor geheime diensten? Ik denk dat we na Snowden allemaal het antwoord wel weten.

[Reactie gewijzigd door GeoBeo op 24 april 2021 11:28]

Zelf gebruik ik volledig lokale spraakbediening. Ik heb met financieele steun van de EU een (open source) addon ontwikkeld voor de Webthings Gateway die dat implementeert. Omdat die gebaseerd is op machine learning kun je er vrij "natuurlijk" mee praten. Since kort ondersteunt het ook meerdere satellieten binnenshuis.

Het werkt snel, goed, en 100% privacy vriendelijk.
Interessant! Is dit ook te gebruiken in combinatie met bestaande domotica systemen zoals Home Assistant of Domoticz?
Het is een addon voor Webthings Gateway. Maar soortgelijke technologie is er ook voor bijvoorbeeld Home Assistant. Een populaire basis is Rhasspy.
Als je naar de instellingen van Android Auto gaat en dan kiest voor Hey Google detectie, krijg je een instellingspagina waar je Ok Google helemaal uit/aan kan zetten, maar ook de optie Tijdens het autorijden kan aan/uitzetten. Zet je deze optie uit, reageert AA niet op Ok Google.
Ah ja die heb ik gevonden nu, dank voor de tip! Jammer dat je het op twee plekken uit moet zetten.
Ik vind het eigenlijk logisch. Zo kun je kiezen waar je wel van de dienst/functie gebruik wilt maken en waar niet. Hoewel beiden Android zijn, zijn het 'gewoon' aparte systemen/omgevingen en dus andere voorkeuren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 april 2021 12:30]

Ik heb geen auto dus heb verder geen ervaring met apple/google auto geval, maar verder op de telefoon uit is uit toch ?.
Tenminste op mijn iphone wel uit is uit verder en reageert niet meer(Ik maak er ook geen gebruik van), of is dat op Android nog veel meer werk ?.
Ik heb geen auto dus heb verder geen ervaring met apple/google auto geval, maar verder op de telefoon uit is uit toch ?.
Tenminste op mijn iphone wel uit is uit verder en reageert niet meer(Ik maak er ook geen gebruik van), of is dat op Android nog veel meer werk ?.
IOS wil Siri ook aan hebben, om Carplay te gebruiken.
Ondanks dat ik het niet nodig heb ( de spraakfunctie ) moet het aan staan :(
Ik gebruik dan wel Google home maar ik zou nog steeds graag “ok Google” veranderen naar iets anders.

Persoonlijk heb ik dat liever dan zonder een keyword commando’s laten uitvoeren.
Google Home reageert op de mini en de nest hub gewoon op 'Hey Google'. Mijn android telefoon doet dat helaas niet. Die luistert enkel naar 'Ok Google'. Al luistert mijn telefoon wel mee als die unlocked is als Google Home mij hoort zeggen 'Hey Google'.

Ik zou persoonlijk wel de keyword commando's willen behouden. Ik zou het vervelend vinden als Google Home zijn gang gaat als hij de TV hoort... (Wat nog wel eens gebeurt...)
laat ik het anders zeggen, ik zou hem graag een eigen naam geven.
Dus bijvoorbeeld "Hey Henk, doe het licht aan".
Een tijd terug heeft daar iemand wat voor bedacht, maar ik kan hem niet terug vinden: een ding om over je Nest oid heen te zetten. Die luisterde naar zijn eigen keyword en gaf door wat daarna gezegd werd, met vervanging van de sleutel. Dus "Hoi Henk, doe het licht aan" wordt "Ok Google, doe het licht aan".
Totdat er iemand in je huis komt met de naam 'Alexa'. En nee, dat is niet vergezocht want er zijn wel degelijk mensen met die naam, zoals bijv. bekend actrice (of in ieder geval begin van deze eeuw dan) Alexa Nikolas.
Alexa kun je instellen om naar verschillende ‘namen’ te luisteren.
Dat weet ik, maar hij het had over de naam Alexa an sich, dus daar ging ik even op in.
is de probleem daarvan dat als je elke keer google zegt je dan een commando start?
en laten we eerlijk zijn die noem je best wel vaak..als je google gebruikt :)
Nee, "owkeygoegel" bekt gewoon veel lastiger dan "Alexa".
Helemaal mee eens. Het is in feite gratis reclame, of in ieder geval een manier om het merk goed in de dagelijkse routine van mensen te peperen. Ik vind het een gewaagde keuze. Mensen die het idee hebben dat Google te veel weet zullen nooit een apparaat kopen waarbij ze elke dag 'Google' moeten zeggen. Aan de andere kant heeft Google denk ik gedacht: 'googelen is al een ingeburgerd woord, en het klinkt grappig, dus dan kan dit ook wel.'

Persoonlijk zou ik het mooi vinden als ik zelf een 'startwoord' zou kunnen instellen.
Inderdaad, komt er bij mij nooit in. Oké Duck, Ubuntu of Sailfish zou ik nog overwegen ;)
Toen de eerste Moto X uitkwam introduceerde google het in de achtergrond luisteren naar het voice commando van de assistant. Destijds kon je het keywoord van "hey google"/"ok google" veranderen naar wat je maar wilde. Dit werkte prima, en dat in 2013! Ze laten deze setting nu bewust achterwege voor hun branding denk ik.

Als soort workaround noemen we bij ons in het huishouden de google home: "GooGoo". Het klinkt als een kinderlijke naam, wat het al leuker maakt om uit te spreken en de herkenning werkt ook nog eens beter wanneer je: "Hey GooGoo" zegt.
Cocaine Poodle (op z'n Engels uitgesproken) werkt vaak ook als commando :+
Ik snap de keuze van Google wel dat ze hun eigen merknaam als codewoord gebruiken, maar het is inderdaad veel handiger om een echte naam te hebben (of te kunnen geven).

Een kennis van mij had een hele andere naam ingesteld, maar dat lijkt ook in het Engels nu niet meer mogelijk te zijn. Die codezin kunnen vervangen zou wel super zijn, zodat je bijv. je hele Google Home gewoon Jarvis of Henk kan noemen, want ik merk vooral bij mijn ouders thuis dat 'hegoegelspeelmuziek' niet altijd lekker werkt.
hey google werkt ook en bekt spontaner :)
Je kan ook “ok boomer” zeggen, reageert ie vaak ook wel op
Je hebt gelijk, Schitterend!
Yep, ik vind daarbij dat Alexa/Amazon Echo een stuk beter is in het herkennen van zijn 'triggerword'. Google mist mijn 'okay google' vaak en geeft bovendien geen audiofeedback dat het mij heeft gehoord. Alexa doet dat wel met een deuntje. Doordat Google mij 9 van de 10 keer niet hoort gebruik ik 't nooit.

Alexa/Echo werkte eigenlijk feilloos, maar gebruikte ik niet omdat het alleen Engels is, en het daardoor niet goed werkt met een lamp die 'eetkamer' heet bijvoorbeeld.
de vraag is meer, wil ik dit wel.
Precies. Hoeveel privacy leveren we hiervoor weer in. Rupsje nooit genoeg heeft nog meer honger.
Ik denk als je je zorgen maakt over privacy je sowieso geen Google assistent gebruikt, dus dan maakt het niet uit dat deze functie wordt toegevoegd.
Nee, maar wat wel zorgelijk is dat in alle apparaten, tot je afstandbediening aan toe, microfoons zitten. Dan kan die functie wel uitstaan, maar gebeurd er dan verder niks mee?
Jouw bank slaat ook allemaal gegevens op van jouw koopgedrag. En het zal niet lang duren dat zij jouw data met een andere partij gaan delen. Want op het sparen verdienen ze ook al niets meer. Wen er maar aan. Je rijdt met jou auto door de stad. En alles is bekend, waar je hoe lang was. Compleet met camerabeelden. Vooral het gebruik maken van de dat wordt vervelend, of kan vervelend worden. Ik ben blij in Nederland te leven. Of is dat ook fake.
Al die verzamelde gegevens liggen tot een tijdje terug bij allemaal verschillende partijen. Daar kun je wat van vinden maar dan is het risico redelijk beperkt. Maar Google die alles kan combineren is een veel groter probleem.
+1Anoniem: 304028
@gas0line24 april 2021 11:19
Nou de overheid maakt er in ieder geval dankbaar gebruik van.
https://www.bnr.nl/nieuws...-microfoons-in-smart-tv-s
Nee, maar wat wel zorgelijk is dat in alle apparaten, tot je afstandbediening aan toe, microfoons zitten. Dan kan die functie wel uitstaan, maar gebeurd er dan verder niks mee?
Zoals vaker aangehaald, je hebt er geen daadwerkelijke invloed op.
Allerlei databronnen staan realtime met elkaar in verbinding.
Ondanks ik best bewust ben van mijn acties, verbaas ik me regelmatig over hoe ver de 'arm' reikt.

Al verschillende keren meegemaakt dat google/FB/insta reclames "inspringen" op hetgeen we eerder hebben besproken.
En dan besproken in irl .... !

Paar keer gehad dat we op een terrasje zaten, en dat het korte overleg "wat gaan we drinken" resulteerde in exact dat biertje waar we het over hadden.
paar weken geleden, een collega vroeg mij iets over het huren van een industriele stofzuiger.
Ik heb dat ( via een rdp op mijn thuisverbinding ) nagekeken, waar ik de mijne had gehuurd, en ZIJ kreeg op haar zakelijke IPadres een aantal advertentie-banners te zien van Boels en Karcher.

afgelopen weekend hebben we het met een familielid gehad over een Primafoonwinkel, en of die open zou zijn.
De persoon wil een nieuwe telefoon, maar wil hem in het echt even zien/vasthouden.
Prompt krijgt mijn vrouw vanmorgen op haar PC ( geen adblocker ;) ) KPN en telefoon reclames, dit terwijl wij dat een kleine 30km verder hebben besproken.

Nu kan dat toeval zijn ;) ware het niet dat ik niet in toeval geloof :+
Denk als je zorgen maakt over je privacy je bijna niet meer hier moet wonen, en gewoon een hutje in de bergen/bos moet hebben.
Je eigen eten bij elkaar moet zoeken en als je bezoek krijgt, die mensen hun mobiels in een afgesloten bak moet stoppen.

Overal waar je loopt zijn microfoons in camera's, mobiels/ afstandsbedieningen, dan nog eens surf gedrag wat iemand doet of jij verstuurd.
Het is prima als je in zo privacy bubbel wil leven, maar het is gewoon bijna niet te doen, je moet er zoveel toetsers en bellen voor uithalen(En met elke update van iets weer verhoogde hartslag alles hebben om de hele boel te controleren).
Je moet denk ik zelfs al niet eens meer op een foto staan die iemand met zijn mobiel maakt, want die zullen ook vast geanalyseerd worden(Of die gene nou upload op social media of niet).

Is het goed tja geen idee ik ben er zelf wel beetje klaar mee, als ik het niet gebruik zoals Siri of als ik android had google assistent zet ik het uit. en zal wel of het nog iets doet of niet.
Maar ga geen hele tools om windows heen gooien om het aan te passen, of duckduckgo of iets meer als alternatieve zoekfuncie/navigatie etc gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 april 2021 10:59]

Ik woon prima in mijn appartement. Maar ik heb daar geen smart assistants, home automation, slimme meters, draai een google apps loze Android telefoon via Lineage, zet van mijn Windows, OS X, iOS en Android installaties de instellingen op zo privacy vriendelijk, gebruik op LinkedIn na geen sociale media (waar ik overigens laatst mijn “toestemming” op het gebruiken van mijn data voor onderzoek die ik nooit had gegeven in moest trekken), gebruik browser plug-ins om third party cookies te blokkeren en gebruik vooral DuckDuckGo.

Prima als je dat zelf te veel gedoe vind (wat ik me goed kan voorstellen, ik ben er ook niet blij mee dat het uberhaupt nodig zou zijn) maar ik blijf wel lekker wonen waar ik woon ;)
Zover ga ik dan ook niet heb ook geen smart assistents in gebruik(Vind ik onzin), maar ook geen home
assistent niet wegens privacy maar ik vind het onzin.
Even opstaan om je vergeten lamp uit te doen nou whooohoo wereldramp, of als de film begint even de rolgordijnen wat laten zakken/ lampen veranderen.

Zelf moeten stofzuigen o jee dat is ook echt heel erg, of dat mijn kachel niet vast van te voren aan gaat voor ik thuis komt :+(Je gebruikt tevens ook nog eens meer stroom/gas uiteindelijk want het staat langer aan)
Ik zal je zo zeggen moet zelfs elke kachel apart de knop open draaien(Geen centraal kastje aan de muur of iets), vind ik schoonmaken super leuk nee maar het leven bestaat niet alleen maar uit 7 dagen in de week leuken ding doen.
Door deze automatisering gaan we alleen nog maar minder bewegen, en worden we over algemeen alleen maar zwaarder van.

Ik kan wel snappen sommige dingen voor oudere makkelijk kunnen zijn, zodat ze wellicht makkelijker wat langer zelfstandiger kunnen blijven wonen(Of in een tehuis wat dingen vermakkelijkt).
Je gaat mij niet vertellen dat mensen tegenwoordig geen tijd hebben om te stofzuigen enzo, dat konden onze ouders vroeger ook toen wij opgroeide.
Dat we nu met zo stom mobieltje rondlopen en kunnen emailen/chatten etc de hele dag door, is geen reden dat er ineens geen tijd is voor de echte zaken :).

Het is bij mij meer van ik gebruik het meer van als ik het nuttig vind, maar niet wegens privacy redenen.
Nu heb je op deze openbare pagina wel veel over je zelf verteld. ;)
0Anoniem: 304028
@Carlos0_024 april 2021 11:17
Grootste probleem wanneer je dit al tot de max gaat doen is dat je niet meer met andere samen kan werken/wonen/leven. Zou niet weten hoe je iedereen kan verplichten mee te doen aan jou privacy wensen.
Klopt je kan voor je zelf nog zover proberen in te perken, maar voor je vrienden/familie gaat dat niet lukken denk ik.
Je kan moeilijk vragen aan bezoek je mobiel uit te zetten in een folie in te pakken etc, omdat je niet wil dat die meeluistert.

En eigenlijk bedenk ik mij nu moet die mobiel al eerder uit, geen google maps etc aan na de locatie.
Anders weet google/facebook etc nog waar je na gaat of hoe lang uiteindelijk je er bent(Tot die weer aan gaat), en kan die aan de hand daarvan ook weer gegevens uitzoeken.
0Anoniem: 304028
@Carlos0_024 april 2021 12:27
Wat dacht je van mensen die je niet eens kent die wel in je buurt komen.
Of hardware van anderen waar je niet aan mag komen (beveiligingscamera van de buren)
Ja die heb je ook je wordt toch wel overal opgenomen, ook in het OV/ bij iemand anders in de auto(Of andere bij jou), in de winkelstraat of gewoon de camera van de buurman inderdaad al die zijn gegevens in the cloud bewaard.

Je kan nog denken dat je jou zelf zo goed privacy bewust bezig ben, zet 1 stap naar buiten of laat iemand binnen en je privacy is al weg.
Het is helemaal prima als mensen dit willen geloven zo te kunnen leven, maar dan leef je eigenlijk in een sprookjes wereld(Klinkt heel vervelend is wel zo).
0Anoniem: 304028
@Carlos0_024 april 2021 13:00
Denk dat veel mensen ook een beetje onderschatten hoeveel actieve camera's er inmiddels door het land hangen. Deurbellen/beveiliging/in apparaten. Nog even naast de problemen die je creëert door jezelf te onttrekken aan al deze controle mechanismes. Een keer een aanname dat je iets verkeerd doet en het lijkt er verdacht veel op dat je ook wat te verbergen hebt.
Ja klopt ik doe zelf de IT voor een beveiliging bedrijf, ik zorg verder dat ze kunnen werken laptop etc maar wat ze doen weet ik verder niet(Hebben we ook iets te veel mensen voor).
Maar goed je spreekt zo nu en dan nog wel eens iemand als ze eens nieuwe laptop/mobiel komen halen, of eens als ze op kantoor zijn bij de koffie automaat(Of gewoon interne sociale pagina's van het werk een blog ofzo).
Ik denk dat mensen onderschatten wat privacy werkelijk inhoudt, en dat we ondertussen mijlenver doorgegroeid zijn in ons gedrag.

Ik ben net zo goed geen voorstander van alles en iedereen maar filmen en bijhouden, maar je kan de rollen ook omdraaien natuurlijk.
Rekening houden met hetgeen er kan worden opgenomen/bijgehouden, en je gedrag er aan aanpassen.
Men leeft imho in een waanwereld, dat het 'vroegah' zoveel beter was.
Men wil wel de vooruitgang, maar in een jaren '80 setting ?

We zijn geëvolueerd, de techniek is dat misschien wel 10x zo snel, pas je gedrag daar op aan.
Roep niet overal wat je denkt te moeten roepen, vrijheid werkt 2 kanten op, men kan ook kiezen om niet elke dag zijn bordje bloemkool online te gooien.

Maar we ( generalisatie meneer de tweaker ) willen graag likes, en het onderste uit de kan als er weer een datalek is, ook als we helemaal niets met zo'n bedrijf te maken hebben.
Maar zijn ook 'boos' als FB een dubbel uit te leggen regeltje in zijn TOS plaatst over auteursrechten op geüploade foto's

You can't have cake and eat it all
We leven steeds meer in een dystopie waarin ik helemaal niet wil leven.
Zat landen waar je prima ver van moderne communicatie kunt wonen.
Weleens in het Noorden van Noorwegen geweest ?
Naar gekeken, maar het woon/werkverkeer werd niet meer vergoed ,,,
Nee, blijven protesteren tegen waar je het niet mee eens bent om dingen te veranderen! Met shut up or put up was slavernij ook nooit verdwenen en de doodstraf en de 80-urige werkweek.

En waarom zou je überhaupt zwijgen over iets waar je het niet mee eens bent, wat is dat nu voor onzin, 'shut up or put up'?

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 24 april 2021 13:52]

Dit is geen komedie voor de bühne, dit is iets waardoor ik NIET rustig slaap.

Ik wil echt niet leven in deze wereld, maar emigreren is ook geen optie, want ik red het elders niet zonder de steun die ik hier ervaar van mijn omgeving, van de overheid, van de zorginstellingen hier - en het is maar de vraag wat voor rechten je hebt in het buitenland. Iemand die zorgafhankelijk is en niet in staat tot betaald werk, nemen landen niet graag binnen als emigrant. Nog afgezien van de vraag of ik dat zelf zou trekken, ik vind Noorwegen een heel mooi land, maar alleen al erheen reizen vind ik heel overprikkelend. En verder vraag ik me af, waarom ik me überhaupt moeite getroost om me tegen jou te verdedigen terwijl het pertinente onzin is, dat je niet zou mogen zeggen, wat je dwars zit.

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 24 april 2021 13:56]

Ik heb wel een idee wat een geluk ik hier heb met mijn autisme, dat is één van de reden dat heil ergens elders zoeken geen optie is, nergens zou ik de steun kunnen ervaren die ik hier heb (maar dan herhaal ik mijzelf, want dat zei ik in een post hierboven ook al).

We zijn trouwens volledig off-topic gegaan, zie ik aan de -1-tjes :/

[Reactie gewijzigd door FairPCsPlease op 24 april 2021 17:14]

Je hoeft niet meer privacy in te leveren dan je al deed als je de assistent al gebruikte. Google apparaten luisteren naar hot words zoals "hey Google" voordat ze data versturen. Je kan van "stop" ook een hot word maken en zorgen dat na dat woord geen verwerking meer plaats vindt.
En hoe weet je zeker dat het ook inderdaad is zoals je nu schetst.
Dit is denk ik de ‘waarheid’ totdat het alsnog niet waar blijkt te zijn.
In ieder geval vertrouw ik ze voor geen meter.
En hoe weet je zeker dat het ook inderdaad is zoals je nu schetst.
Dat weet je niet, maar dat weet je met of zonder die functie sowieso niet...

Oftewel hij heeft gelijk, je geeft niet meer privacy op, als ze je al stiekem willen afluisteren kan dat al en veranderd er niks door die functie, en als ze je niet stiekem afluisteren waarom zouden ze dat die functie die verandering teweeg brengen?

Overigens werken (specifiek) de simpele commando's offline, dus ik betwijfel of de commando's dus uberhaubt naar Google gestuurd worden :)
Here’s the list of features that work even when offline:
  • Open an app by name
  • Play Music
  • Add an event to your calendar
  • Place calls and sends texts to contacts
  • Set new and cancel alarms
  • Toggle WiFi, Bluetooth, Airplane mode, and flashlight
  • Adjust your phone’s volume
  • Dim the screen

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 april 2021 21:22]

Mijn telefoon reageert soms op geluiden van de tv.
Mijn telefoon reageert soms op geluiden van de tv.
Mijn telefoon reageert zelfs op geluiden uit de telefoon zelf ....
Als iemand te overduidelijk veel S'en of sommige woorden 'vaag' uitspreekt, begint Siri te klagen dat ze het niet begrijpt
Ik vind het wel handig, als het alarm van mijn Google home af gaat hoef ik alleen maar "stop" te roepen, ipv "Oke Google, stop". Het is een klein verschil maar het maakt het net even makkelijker.
Totdat je thuis een gesprek voert en alles stopt omdat je het toevallig over stoppen met roken hebt.

Wanneer je geen "Oke Google" hoeft te zeggen kan dat vaker gebeuren dan je denkt, vooral als Google het aantal commando's uitbreidt waarbij je dat niet meer hoeft te zeggen. ;)
Zou graag willen dat je Feedback van de assistent kon uitzetten. Na al die jaren nog steeds niet mogelijk en vreselijk onlogisch.
Logisch zou zijn om gewoon uit te voeren en alleen verbaal info geven als de assistent een vraag heeft of het niet snapt.

Grootste manco aan dat hele voice assistent gebeuren.
De vraag is meer, waarom moet deze vraag elke keer gesteld worden. Dat er privacy vraagstukken zijn bij digitale assistenten is wel duidelijk. Het heeft weinig nut dat dit voor de 834ste keer wordt benoemd.
Oh mennnn! Die assistent reageert al op van alles als ik gewoon met mijn andere telefoon aan het bellen ben of met een bijrijder overleg.
Hahaha, eerst is het hotwords (anders doet hij niks, pinky swear) en nu is dat ook niet meer nodig.

Via updates kun je natuurlijk gewoon stilletjes uitbreiden wat geïnterpreteerd wordt als commando.
Zonder hotwords werkt alleen bij bepaalde gebeurtenissen, zoals een telefoon die over gaat of een alarm dat af gaat. Een soort van natuurlijke momenten wanneer je de Google Assistant wil gebruiken.
Waarom zou die wat moeten doen? Hij kan nu de hele tijd meeluisteren en daar niks van laten weten. Evil, evil, evil.
Poeh... Siri activeert nu al tijdens mijn vergaderingen of als ik video's kijk.
En dus? Denk je dat je belangrijk genoeg bent voor Google om naar te luisteren....?
Met ons allen zijn we dat wel.
Ik heb gewoon een Home Mini thuis staan hoor.
Is dit nieuw dan? Ik kan al heel lang alarmen afzetten door gewoon "stop" te roepen, zonder "OK Google"...
Staat je taal dan op Nederlands? Hier werkt dat nog steeds niet...
Bij mijn Nest audio op En/NL kan it gewoon, alarmen in de ochtend kan ik gewoon snooze of stop roepen.
Ik zal het eens testen met NL(NL) ipv NL(BE), zal wel weer zijn dat België achterloopt |:(
Mijn primaire taal staat op Engels (UK). De tweede taal is Nederlands (België). Hopelijk krijg je het aan de praat!
Praat je dan voornamelijk Nederlands? Ik had het vroeger ook zo staan, maar had soms vreemde reacties omdat hij dacht dat ik Engels praatte.
Ik praat al snel Engels tegen de Google Home omdat ik daarmee het meeste succes heb (mijn accent ligt ook dicht bij de UK-norm). Voor eenvoudige zaken zoals afspraken in je agenda maken kan je naar mijn ervaring ook gewoon Nederlands praten. Trivia opzoeken e.d. is in het Nederlands nog vrij onbetrouwbaar.
Klopt. Ik gebruik veel integraties en heb gemerkt dat alles veel beter en betrouwbaarder werkt in het Engels. Bij mij staat alles in huis dus op Engels ingesteld. Er zijn ook veel features die alleen voor Engels beschikbaar zijn.
Midden in een gesprek:

"Gisteren sprak ik Patrick nog en die zei dat die meeting van morgen niet doorgaat, maar Marian zei dat hij alleen verplaatst was naar 10 uur. Weet jij het?"

Ondertussen op je mobiel:
* Meeting morgen verwijderd

Ok, google.
Verbaas me toch hoeveel Tweakers er een spraakassistent gebruiken. “Wij” zijn toch vaker wat meer gericht op privacy. Automation dikke prima maar dit komt er niet in bij mij. Daarnaast kost het het vaak meer moeite om iets uit te voeren met spraak. Misschien als Eufy iets er mee gaat doen, alles lokaal opslaan inclusief database. Enkel updates binnenhalen geen verkeer terug de lucht in.
Precies dat. In het kader van "dat is makkelijk" laten we google en collegas alles registreren.

- hoeveel mensen (en waarschijnlijk ook wie) er op welk moment aanwezig zijn
- wat deze mensen aan het doen zijn
- welke routines ze hebben
- etc.
Het doel is niet om je te helpen, het doel is om je te profilen.

Vroeger alleen weggelegd voor de rijken,maar een lakei was over het algemeen discreet.
Vraag me af hoeveel mensen "ik" zouden zeggen op de vraag wie een wildvreemde dag en nacht in huis wil hebben.
Alarm stopzetten zonder ok google te roepen kan toch al lang? Ik schreeuw gewoon stop.
Is het nou 'hey Google' of 'oké Google'? Zie dat door elkaar heen gebruikt worden.
allebei werken
hoewel oke google meestal beter werkt(voor mij iig)
Mijn assistent staat op engels en ik heb in praktisch elke kamer van m'n huis een smartspeaker.
Ik zeg altijd Hey Google, omdat ik dat een stuk minder cringe vind dan Ok Google.. al zou ik liever natuurlijk de assistent een custom naam kunnen geven zodat ik Hey <insert waifu AI naam hier> kan roepen. :+

Ik heb niet het idee dat ze me slecht verstaat of zo, maar moet wel bekennen dat ik eigenlijk nooit echt Ok Google geprobeerd heb om te kijken of dat beter werkt gewoonweg omdat ik Hey Google goed genoeg vind werken en ik sowieso niet Ok Google wil zeggen. :P

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 24 april 2021 10:58]

Dan wordt het sowieso Jarvis.... :)
Hey <insert waifu AI naam hier> kan roepen
dat lijkt mij weer cringe
Dát is het mooie van keuzevrijheid.. iedereen kan kiezen wat hij/zij leuk vind en niemand hoeft vast te zitten aan een aanroepmethode die zij cringe vinden. :9

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 25 april 2021 11:31]