Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

TP-Link introduceert driebandige Deco X68-meshrouter met Wi-Fi 6

TP-Link heeft een nieuwe 802.11ax-router aan zijn assortiment toegevoegd. De Deco X68 is een driebandig meshsysteem met ondersteuning voor Wi-Fi 6 en een maximale, theoretische doorvoersnelheid van 3600Mbit/s.

De TP-Link Deco X68 is een AX3600-router die snelheden haalt van 1802Mbit/s en 1201Mbit/s op 5GHz en 574Mbit/s op 2,4GHz. Ten opzichte van de al eerder uitgebrachte, tweebandige Deco X60-meshrouter biedt de X68 het voordeel dat er een draadloze 5GHz-backhaul aanwezig is, waar de X60 enkel via ethernetaansluiting de mogelijkheid van een backhaul aanbiedt.

Aan het meshsysteem kunnen volgens de fabrikant meer dan 150 apparaten worden verbonden zonder dat dat leidt tot verminderde prestaties. Twee Deco X68-meshrouters bieden een bereik van zo'n 511 vierkante meter, maar als er drie meshrouters worden ingezet, is dat 650 vierkante meter.

De individuele Deco X68-units beschikken elk over twee gigabit-ethernetpoorten en meten 105×105×168 mm. Het product wordt standaard aangeboden in de vorm van een doos met twee units. Dit gaat in de Verenigde Staten 280 dollar kosten. Omgerekend met btw is dat momenteel zo'n 283 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

21-04-2021 • 15:58

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Twee Deco X68-meshrouters bieden een bereik van zo'n 1676 vierkante meter, maar als er drie meshrouters worden ingezet, is dat 2133 vierkante meter.
Niet volgens TP-Link
Twee hebben een bereik tot 5500 f2 = 511 m2 (vierkante meter)
Drie hebben een bereik tot 7000 f2 = 650 m2 (vierkante meter)
Ja inderdaad, heb het aangepast. Was zo onzorgvuldig om het gewoon hup van feet naar meters om te rekenen....
Als 'snelle heuristiek' kun je square feet door 10 delen. Dan zit je al aardig in de buurt in m2.

[/offtopic]
Bestaat er ook een goede betaalbare oplossing, waarbij de stations bekabeld zijn? Dus backbone via UTP ipv wifi
Zoals @Lisadr zegt dat zijn accesspoints
Maar een unifi AP is ook zo weer 80 euro per ap.

Als je Wifi5 goed genoeg vindt dan is een Deco M4 van 100 euro (bij ziggo) prima. 3 accesspoints voor 100 euro die als ze bekabeld aangesloten zijn een goed roamend netwerken creeren.
Thx. Zie alleen dat laatste firmware van 2020-10-09 is. Dus support zal wel over zijn. Liever iets met nog paar updates of ander openwrt
Misschien is het product wel af en is zijn er geen firmware updates meer nodig.
6 maanden oude firmware is out of support?
Begin hier maar niet aan zonder dat je een losse router hebt.
Ik heb mijn oude Asus AC66U vervangen met 3 Deco M4s. Waarbij 1 Deco M4 als Router fungeert (modem in Bridge). Alles is gebruikt bekabelde backhaul.
Presenteert bagger praktisch, altijd 100% CPU en vergeet P2P maar als de rest van je netwerk nog wil kunnen netflixen oid.
TP-Link support gemailed en voorstel was om maar de Modem van ziggo als router te gebruiken |:(
Gek
Maar wat is er mis als het ziggo model als router inzetten?
Tweakers willen dat ding vaak in bridge zetten maar ik vraag mij sterk af waarom. 10 jaar geleden ok, toen was de apparatuur brak. maar waarom nu?
je kunt deze ook via utp aansluiten ;-)
Het gros van de mensen sluit ze echter gewoon op wifi aan, makkelijker, geen kabel etc.

[Reactie gewijzigd door basjuhh op 21 april 2021 16:07]

Acces points hebben een backbone via UTP
Als ik het goed begrijp mis je dan het voordeel van mesh-routers: een meer naadloze handover tussen de units. Ik heb meerdere access points staan met UTP ertussen, maar zelfs met identieke SSID/security is de handover niet altijd naadloos: hij blijft soms even hangen op een AP iets verder weg, en de verbinding valt net lang genoeg weg bij het wisselen om het bij een video-call merkbaar te maken.

Edit: blijkbaar is seamless roaming ook niet gegarandeerd met een mesh-setje.

[Reactie gewijzigd door marcieking op 21 april 2021 16:38]

Dit is een hardnekkig sprookje.
Roaming doet de client mits het netwerk goed ingesteld staat. Vaak denken mensen dat ze het goed hebben ingesteld maar meestal wijkt de gebruikte WPA security setting af (AESvs TKIP). Hierdoor roamen je clients dus niet.

Er zijn wel standaarden zoals 802.11krv maar dit doet eigenlijk niets tegen sticky clients, het wisselen zelf gaat wat sneller. Echter, als je client de standaard niet snapt dan gaat het jusit minder goed. 802.11krv staat daarom vaak uit.

Ten slotte: Een controller doet niets actief qua roaming, hoeft dus ook niet aan te staan
De client doet aan roaming, de roaming subprotocollen maken het roamen sneller en makkelijker. Access points die deze protocollen ondersteunen zijn een pré.
Valt mee hoor, de krv zijn wat overrated en doen vooral iets met lagere downtime tijdens roaming plus ze staan vaak uit ivm compatibility issues
802.11krv wordt door vrijwel alle apparatuur van de afgelopen ~5 jaar ondersteund. Hier en daar misschien een oud apparaat dat er niet mee overweg kan, maar de meeste apparatuur werkt er prima mee.
Fast roaming heeft wel degelijk een voordeel boven simpelweg AP's de zelfde naam en wachtwoord geven aangezien het de handoff aanzienlijk weet te versnellen, zo verlies je geen verbinding met videocalls, games etc. en de meeste AP's vereisen een controller om het in te kunnen schakelen.
Fun fact
Unifi heeft nooit krv support gehad (geloof tegenwoordig wel) en dat vonden mensen altijd al fantasstisch roamen.
De moderne protocollen kunnen wel tegen een sec of 2 downtime hoor. Mijn teams blijft zelfs gewoon connected als ik van de wifi wissel naar de utp (ander ip dus zelfs) :)
Unify gebruikte zero handoff roaming, maar is daar al snel op terug gekomen aangezien daarvoor alle AP's op de zelfde frequentie moeten zitten en dit de prestaties van het netwerk niet ten goede komt. En ja er zijn applicaties die prima met wat downtime om kunnen gaan, maar dat is niet voor alle video conferencing apps het geval en voor games zeker niet. Het is niet alsof fast roaming niets doet, het is wel degelijk een zeer nuttige functie en werkt optimaal als het door zowel ap als client wordt ondersteund, zeker voor drukke netwerken, wat tegenwoordig al snel het geval is in een gemiddeld gezin plus een berg smart home apparatuur. Het voordeel van een set als deze tplink is dat je er als gebruiker niet naar om hoeft te kijken, het stelt zichzelf in en de gebruiker ziet gewoon één groot netwerk zonder ingewikkelde poespas, die gebruikers hebben geen behoefte aan routers en losse AP's die je op een bepaalde manier moet configureren. Wij als tweakers zijn grotendeels dan ook niet het doelpubliek voor wifi oplossingen als dit en installeren liever een paar zakelijke AP's.
Zero handoff is wel heel lang geleden (alleen nog op de oude accesspoints) en is nooit uit beta gekomen. Ik vond het idee wel cool (heb het ook nog gebruikt) maar werkte traag. Ook wel logisch
Op dr ac reeks hebben ze wel fast roaming gehad wat een soort eigen 802.11r was maar ook dat zag ik vaker uit dan aan staan

Krv roaming doet zeker iets, echter veel mensen denken day het sticky clients oplost en dat doet het niet. Of dat het echt nodig is.

Enne met gaming blijf ik toch meestal op 1 plek zitten en loop ik niet gamend door het huis :+

Verder ben ik enorme fan van de deco reeks (heb mn eigen unifi spul ervoor uit gedaan) en raad ik hem vaak aan.
Het enige wat ik wilde is het mesh-roaming sprookje de wereld uit helpen :)

[Reactie gewijzigd door laurens0619 op 21 april 2021 22:32]

De access points van tp-link bieden net als unify zulke handover aan. Moet je wel, net als bij unify, ook een controller (heet bij hun Omada) laten draaien om dat in goede banen te leiden.
Ah, dan is het voordeel van Mesh dus vooral minder management omdat je met 1 interface alle APs instelt, en eventueel dus wireless backhaul zoals hier.
Ik heb hier drie AP's van TP-link ronken, die tevens een mesh ondersteunen. Dat betekend dat de backhaul normaal gesproken bedraad gaat en roaming/balancing dus (deels) door de controller worden afgehandeld. Maar als je geen mogelijkheid hebt tot het trekken van draden voor een of meerdere AP's, kan het dus ook deels of geheel draadloos. Ze zijn per AP apart te managen, of als geheel. Het betreft de zakkelijke lijn (de eerder genoemde Omada). De Deco lijn is voor consumenten, en dus wat beperkter, al hoef dat zeker geen nadeel te zijn.
Waar maak je uit op dat een controller nodig is? Ik lees daar niks over op de website van TP-Link: https://www.tp-link.com/n...g/deco/deco-x60/#overview

Of bedoel je dat een controller enkel nodig is voor roaming met de access points van TP-Link, en dus niet voor de mesh systemen?
Voor roaming is ie inderdaad nodig bij de access points waar ik op doelde (de EAP-serie). Mijn reactie begon niet voor niets met "De access points van tp-link " :P
Je reageert op een artikel over een meshrouter, waarbij enkele andere tweakers aangeven dat seamless roaming bij mesh setjes ook niet gegarandeerd is.
Daarom vraag ik om verheldering of dit wel of niet voor de (deco) meshrouter ook van toepassing is. Dat is mij in deze context namelijk (nog steeds) niet helemaal duidelijk.
Ik reageerde echter wel specifiek op iemand die het had over het missen van de roaming-functionaliteit als je over zou stappen op access points ivt deze meshrouters.

En begon die reactie dan ook nog eens met "de access points van". Dus vandaar dat je verwarring mij enigszins verbaasde :)
Om even te verduidelijken, nee dat is helemaal niet nodig.
Heb zelf 3x deco x20 in huis staan en dat ging niet verder dan ze inpluggen, met de telefoon verbinden op het wifi netwerk en een next-next-next setup volgen op de gsm.
De units waar ACM het over heeft zijn voor professioneel gebruik of tech enthousiast die meer controle wil over zijn setup.

Je kan namelijk zo goed als niets customizen, en de dingen die je wel aan kan passen staan ook altijd mooi uitgelegd in de app zodat een minder technische gebruiker gemakkelijk weet wat het is.
Top, bedankt voor de toelichting :)
Nee controller bij tplink is alleen voor fast roaming en fast roaming staat a vaak uit en b boeit niet veel tenzij je legacy voip gebruikt (het haalt je downtime tijdens roaming wat omlaag, meer niet)
Mijn kennis komt met name van het uitpluizen van de handleiding omdat ik me er op aan het orienteren was :)

Wat ik er van begreep communiceren de AP's domweg niet met elkaar; ergo voor alles waar onderlinge communicatie voor nodig is, is de controller nodig. En inderdaad, voor veel zaken is enkel de client verantwoordelijk en dus geen controller nodig.
Nee.
Bij Unifi hoeft die controller niet aan te staan.
Bij Omada wel.
dan heb je een managed AP met een controller nodig inderdaad
Dan ondersteund je netwerk geen seamless roaming
Nee, het zijn wat losse APs van verschillende merken/types. Als ik de reacties zo lees dan ondersteunen dit soort mesh-setjes trouwens ook niet zomaar seamless roaming.
Ja dat gaat nooit werken ;-) hoogstens fast roaming.

tplink meld op hun site wel seamless roaming...
Mesh routers betekent alleen maar dat de backhaul gebaseerd op wifi is. WiFi backhaul impliceert niet automatisch een seamless wifi handover. Dat kan je net zo makkelijk bereiken met UTP backhaul.
Ik heb meerdere access points staan met UTP ertussen, maar zelfs met identieke SSID/security is de handover niet altijd naadloos: hij blijft soms even hangen op een AP iets verder weg, en de verbinding valt net lang genoeg weg bij het wisselen om het bij een video-call merkbaar te maken.
Onderzoek of de zendsterkte niet te hoog staat. (bij unifi is "auto" gewoon maximaal / "high"!). Zet de zendsterkte zo laag mogelijk. 4 of 5dBm kan bij de 2,4Ghz band al voldoende zijn voor een enkele verdieping in huis. Zodoende worden apparaten niet overschreeuwd door het access point, en blijven ze niet te lang aan het verkeerde AP hangen.

Een iPad/iPhone/iPod gaat pas op zoek naar een nieuw AP als de RSSI onder de -70 dBm komt. De WiFi netwerken moeten elkaar dus voldoende overlappen, maar niet teveel. bron: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Daarnaast helpt het als jouw software en AP's "fast roaming" met 802.11r ondersteunen. Roaming moet dan vloeiend zijn, ook met videobellen. Binnen een seconde dat de verbinding te zwak wordt, springt het apparaat al over.

[Reactie gewijzigd door YaPP op 21 april 2021 20:02]

Il heb al begrepen dat losse Access point niet aan roaming doen. Dan heb je iets als Unifi nodig
Ja, TP Link Deco M9
Ik heb de Deco M5. Toegegeven niet echt state of the art meer, maar zeker nog functioneel en als je naar de prijs kijkt heb je een goede deal vind ik.

Die bied gewoon de mogelijkheid om de backbone te bekabelen. Je kan ze ook als accesspoints configureren al nagelang hoe je ze aansluit. In de AP mode werkt het overschakelen tussen de AP's niet zo soepel, mesh werkt echt veel fijner.
Heb zelf een mix van Deco M5 en M4. “Roamt” prima voor bijv. een Teams sessie op een iPhone. Voor de prijs echt een hele goede set, zelf aagesloten met ethernet backbone.
Koop 3 x een TP-Link Archer C6, prima router, en heb je op 3 plaatsen bekabelde wifi voor 90 euro.
Tientallen meters etherkabel dwars door je huis aanleggen is ook niet gratis en voor de meeste mensen teveel gedoe.
Ethernet ligt al in alle kamers, elke aansluiting 2xcat6
Tuurlijk, dat is anders, maar dan ben je wel een uitzondering. Maar inderdaad dan heb je andere mogelijkheden en hoeft de communicatie tussen de mesh routers niet of een deel van de bandbreedte op te slokken ofwel op een andere frequentie te lopen wat de kosten weer opdrijft. Maar dan zou je dus mesh routers met Ethernet ertussen zoeken... nou ja die zijn er ook vast wel, het blijft echter een eigen usecase.
Dank voor je reactie.
Uitzondering zelf gecreëerd door alle coax te vervangen door 2x Cat6 per aansluiting was wel een heidens karwei. En het waren geen 10t-alle meters, bijna 200m. Alleen al van huiskamer naar meterkast iets van 17m, en dan maal 2. Maar wilde op de toekomst voorbereid zijn met overal in het huis de mogelijkheid snel en stabiel Internet te krijgen
Zal verder zoeken

[Reactie gewijzigd door gepebril op 22 april 2021 11:12]

Huawei heeft diverse routers die in hybride mode werken. Dus zowel bedraad als wifi.
De bedrade koppeling is wel beperkt tot 1Gb vooralsnog, zoals de meeste routers.
Inderdaad - maar die hebben dan weer moeite met zomertijd/wintertijd icm parental controls.

Het is gewoon een enorme rotzooi bij de leveranciers - ze snappen gewoon niet wat een gemiddeld gezin nodig heeft.
Geen idee, nog geen tijdproblemen ervaren. Maar is dat serieus je bezwaar?
Jazeker - ik heb drie kids die op gezette tijden resp wel, beperkt en geen internet mogen. Met het instellen van de zomertijd werken de parental controls gewoon niet meer (er klopte echt niets meer van, het was niet een uurtje verschil oid). Ik heb uiteindelijk de boel gefixed met het instellen van de tijdzone op +2 (Amman oid).
Het is gewoon niet goed getest en dat is een beetje de rode draad die bij elk merk wifi router ziet.
Er komt diverse marketing bla bla voorbij maar de software fatsoenlijk testen is er gewoon niet bij. En het beperkt zich niet alleen tot 1 of 2 merken, het is gewoon over de hele linie. En als dit nu geheel nieuwe technologie zou zijn dan snap ik het wel, maar dit gaat al meer dan 10 jaar zo (Linksys/Cisco, D-Link, Netgear, Asus, Huawei).

Merk op dat ik al lange tijd met routers/ap firmware loop te "spelen" : dd-wrt, tomato, Gargoyle, Merlin etc. Het is dus niet zo dat beginner ben of zo... ik erger me gewoon kapot aan het gebrek aan kwaliteit.
Dat kan gewoon bij de de Deco lijn van TP-Link

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 april 2021 12:03]

Snap niet waarom ze voor zo'n rond ding zijn gegaan, zijn echt onmogelijk om achter een kast weg te plakken. Moeten weer ergens op staan of over de hele plank wegrollen.

Vindt zo'n bureau prullenbak ook niet mooi in het zich, TP waarschijnlijk wel.
Snap niet waarom ze voor zo'n rond ding zijn gegaan, zijn echt onmogelijk om achter een kast weg te plakken.
Waarschijnlijk willen ze niet dat je een 5Ghz-antenne achter een kast zet, omdat deze frequentie moeite kan hebben met hout.
Valt in de praktijk wel mee.. Heb mij basis deco in een houten kast staan. Overal in huis haal ik de max (250mbit) van Ziggo.
Als je je modem even opnieuw start, haal je sinds een week 300 mbits ;)
Overal in huis haal ik de max (250mbit) van Ziggo.
Dat is netjes. Is het ook de Max van je router?
Mijn router staat overigens ook gewoon in een kast niet de bottleneck van mijn internetverbinding te zijn, maar ik heb ook slechts 100Mbps.
Ik heb een stuk of 6 m9 plus satellieten staan, de helft is bekabeld. En ik haal ook overal mijn max 250mbit naar buiten toe. Port forwarding ed werkt ook goed (ziggo modem in bridge).
Enige nadeel dat ik zo 123 kan vinden: je kunt de kanalen niet instellen. Ze zitten allemaal op dezelfde frequentie. Gelukkig woon ik vrij van de buren zodat dat geen issue is.
En ik haal ook overal mijn max 250mbit naar buiten toe
Dat is netjes. Is het ook de max van je router?
De max van mijn ziggo abonnement.
Niet de max van de router. Want de tp link is ook de router.
Dat is jammer maar bij mij komt er geen zichtbare electronica op het dressoir. Helemaal geen zin om elke verjaardag uit te leggen dat ik geen smartsysteem in huis hebt en de tafelprullenbak geen alexa heet.
Dan koop je het niet..
Die logica stap gaat sommigen te ver.
Ten opzichte van de al eerder uitgebrachte, tweebandige Deco X60-meshrouter biedt de X68 het voordeel dat er een draadloze 5GHz-backhaul aanwezig is, waar de X60 enkel via ethernetaansluiting de mogelijkheid van een backhaul aanbiedt.
De X60 kan ook draadloos verbinden (backhaul) met een andere X60 uit de set <- eigen ervaring toen de ethernet backhaul nog niet goed was aangesloten. weet alleen niet zeker of dit 5Ghz of 2.4Ghz is maar meen ook 5Ghz.

van de X60 site : Draadloze verbindingen en de optionele ethernet backhaul werken samen om Deco-units te koppelen voor nog snellere netwerksnelheden en een naadloos bereik.

[Reactie gewijzigd door Kappade op 21 april 2021 16:32]

Maar de X60 heeft geen dedicated 5ghz backhaul. Dat heeft deze X68 blijkbaar wel :)
1802Mbit/s en 1201Mbit/s
Maar dan toch met een 'dunne' 1Gbit ethernet verbinding aan je netwerk hangen... Of kan je beide poorten bundelen?
Subtiel verschil is dat bij Wifi de snelheden voor up en download bij elkaar worden opgeteld, bij UTP niet. Dus 1Gb UTP doet marketingtechnische 2Gb 'Wifi'
Weer een Wifi6 product, zonder ondersteuning op de 6Ghz band.
Ik weet dat dat onder wifi 6e valt, maar dit voelt eerder aan als "wifi 6 lite".
Soort van net niet...
idd.. als het nou 6E was.....

gewoon 3 radio's.. eentje voor 2.4ghz, eentje voor 5ghz en nog eentje voor 6ghz :P
ethernet backhaul heb ik nu toch ook al *)
Yep - de fabrikanten maken er gewoon een zooi van. Wie gaat nu nog voor deze prijzen wifi6 kopen ipv 6e.
Roaming is niet goed geregeld, parental controls ook niet, bandwidth limiting ook niet, backhauls ook niet, zomer/wintertijd icm andere functionaliteit ook niet, vormgeving ook niet (aan de muur hangen?), app control ook niet..

Ben er zelf helemaal klaar mee. Amateurisme eerste klas bij ongeveer alle fabrikanten. Zelf fabrikanten van zakelijke apparatuur lukt het niet om iets fatsoenlijk te produceren (lezen jullie mee Netgear, Huawei ed?)

[Reactie gewijzigd door Pasc66 op 22 april 2021 08:42]