Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dataset OpenStreetMap voert honderdmiljoenste edit door

De gratis kaartentool OpenStreetMap heeft honderd miljoen edits van gebruikers doorgevoerd. Gebruikers kunnen zelf aanpassingen doen aan de database. De mijlpaal is na zestien jaar behaald.

De makers achter OpenStreetMap beschrijven de aanpassing in een blogpost. De honderdmiljoenste aanpassing was van gebruiker Lamine Ndiaye, die nieuwe gebouwen toevoegde aan de kaart van het dorp Nianiane in Senegal.

OpenStreetMap is een open dataset van adressen en kaarten waar iedereen aan kan bijdragen. De dataset wordt door veel softwaremakers gebruikt binnen tools. De dataset werd zestien jaar geleden voor het eerst opgezet. Sindsdien hebben 1,5 miljoen gebruikers meer dan een miljard features aangedragen in honderd miljoen sessies. De makers zeggen dat het aantal bijdragen sterk oploopt. Slechts een half jaar geleden werd de negentigmiljoenste verandering doorgevoerd.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

26-02-2021 • 15:03

83 Linkedin

Submitter: jvdmeer

Reacties (83)

Wijzig sortering
Ik blijf OSM een pracht project vinden en daarnaast is de kaart iets duidelijker dan bijv Google Maps.
GM gaat bij het tekenen uit van het systeem in de USA: Gewone straat, mainstreet & highway.

In Europa kennen we andere vormen van wegen, wat niet heel erg prettig wordt weergegeven in GM. OSM werkt dan op basis van meerdere kleuren, zodat het type weg meer duidelijk is.

Nog een verschil: GM laat geen wegen in aanleg zien, OSM wel.
Dat zijn een paar redenen waarom ik OsmAnd voor navigatie gebruik, naast de extra functionaliteit. Hoewel GM best snel wijzigingen doorvoert, is OSM daarin vele malen sneller en IMO secuurder.
Google Maps is helemaal niet snel in verwerken van wijzigingen.
Ik heb de wijk waarin ik nu woon (tijdelijke woningen ivm. sloop/nieuwbouw vanwege aardbevingen) al heel lang geleden in OSM gekregen, maar Google Maps heeft er ruim een jaar (!!!) over gedaan om de wijzigingen over te nemen.
Sinds 2 weken staat deze straat er nu in. De huisnummers heb ik daarna alsnog toegevoegd en dat is wel snel verwerkt.

Maar het heeft heel veel submits van heel veel mensen gekost (incl. submits vanuit mensen bij Kadaster) voordat deze straat in Google Maps stond.
Uiteindelijk is mijn submit met een link naar OSM wel geaccepteerd :)

Nadeel is dat een aantal bezorgers van DHL kennelijk op Google Maps navigeert en dus keihard claimen dat de straat niet bestaat en de boel dus simpelweg terugsturen, tot grote frustratie van de hele straat hier en alle bedrijven waarvan de bezorging zo dus mis loopt.
Ik heb juist exact het tegenovergestelde. Google Maps is altijd direct up to date met wijzigingen, navigeert erg vlot, is helder en duidelijk te lezen en heeft zelfs alle kleine achteraf weggetjes en wandelroutes die in andere kaarten niet zijn opgenomen. Daarnaast laten ze ook wegen in aanleg zien. OSM is hier verre van compleet en zelfs hoofdwegen en hele rivieren etc staan er niet op. Daarbij vind ik OSM erg slecht leesbaar en niet handig om mee te navigeren.

[Reactie gewijzigd door R_Rabbit10 op 27 februari 2021 06:07]

Ik ervaar iets vergelijkbaars. Ik gebruik OSM op m'n Garmin Montana om offroad te rijden. Elk paadje staat erop, als je de juiste kaart kiest, maar de layout van de kaart is enorm druk door al die zware accenten. GM is veel cleaner wat dat betreft maar is weer niet compleet genoeg voor mijn doel.
OSM is zeker niet ideaal voor navigatie.
Mijn put was meer dat Google niet snel was met updaten.
Dit heeft ruim meer dan een jaar geduurd.
Zelfs de streetview auto van TomTom was al maanden eerder langsgereden en nog steeds was de straat non-existent aldus Google.
De straat stond al in het BAG register in juli 2019 en is pas sinds een paar weken bij Google bekend.
Als Pizzabezorger gebruikte ik altijd de BAGviewer van het kadaster.
Toen kon Google nog vrij slecht inschatten waar de huisnummers in een straat waren.

Eigenlijk zouden bedrijven zoals DHL die gewoon moeten gebruiken.
Nog leuker zou zijn dat pakjes/maattijdbezorgers w3w zouden gebruiken, dan moet er helemaal niks meer gezocht worden:

https://what3words.com
Nog leuker zou zijn dat pakjes/maattijdbezorgers w3w zouden gebruiken, dan moet er helemaal niks meer gezocht worden
Over w3w is al genoeg geschreven. Is niet zo'n toffe applicatie als het lijkt. Deze review raakt wel zo'n beetje alle zwakke plekken.

[Reactie gewijzigd door Ceaus op 27 februari 2021 17:56]

DHL, lol. Die vinden dat ze geen service hebben naar mijn huis op nummer 6, terwijl ze wil service hebben naar mijn buren op 4 en 2. Dat vertel ik ze iedere keer, maar er verandert niks. Ze sturen dus alles fijn verder naar mijn adres met de reguliere post...
Heeft alleen geen android auto / carplay functionaliteit. Dat is dan weer jammer.
Wellicht komt OsmAnd dit jaar wel voor Android Auto beschikbaar. Zie comments hier: https://www.reddit.com/r/...nally_be_moving_to_allow/
Magic Earth is je nieuwe vriend in de auto. ☝🏻
Maar helaas nog geen Android Auto support.
Dan is Waze mogelijks iets voor jou. ;)
Waze is van Google en niet vergelijkbaar met OsmAnd. Sygic is sinds kort ook te gebruiken op Android Auto, wat misschien nog iets dichter bij OsmAnd staat met de offline maps die ze bieden.
Het is van Google maar dat is het dan ook. Je kan net zoals bij OSM zelf de kaart bewerken.
Waze gebruikt niet Google Maps!

[Reactie gewijzigd door diedie2 op 26 februari 2021 17:19]

Mwah, ik heb wel eens wijzigingen ingestuurd maar die werden allemaal afgewezen door de moderator van die regio. Kon alle foto's van verkeersborden sturen wat ik wilde, maar meneer wilde er geen eenrichtingsweg van maken. Werkte in de praktijk dus niet goed. N=1 etc...
Probleem van de afhankelijkheid van een community is dat er veel trollen de boel komen verstieren. Wegen weghalen, omleiden, eigenschappen aanpassen etc. Hierdoor komt de bewijslast voor een wijziging absurd hoog te liggen. Men wil dan van bijv. 5 onafhankelijke bronnen een bevestiging hebben anders wordt het afgewezen. De Map Creator van Here.com heeft hetzelfde probleem. Als er een regio is waar maar weinig communityleden wijzigingen aanbrengen heb je kans dat informatie die al 20 jaar niet meer klopt steeds weer teruggeplaatst wordt doordat correcte wijzigingen van communityleden worden afgewezen.
Heb laatst een inkijkje gekregen in het proces van Here. Het probleem van de trollen is inderdaad groot. Daarnaast heb je nog veel mensen die gewoon niet begrijpen hoe de interface werkt en hele buurten vermeubelen. Enerzijds is het dus te begrijpen dat men de lat hoog legt voordat een wijziging geaccepteerd wordt, maar aan de andere kant is het zwaar frustrerend dat uren werk van vrijwilligers gewoon wordt verworpen.
Daar kan je een reputatiemechanisme voor gebruiken, toch? En de grootte van wijzigingen. En bewijsmateriaal.
Mogelijkheden genoeg, en het is de business van deze bedrijven. Dus waarom niet?
Probleem is dat bij dit soort projecten heel veel mensen hebt die relatief weinig bijdragen. De meeste wijzigingen vinden plaats doordat iemand tijdens een reis of rit een fout tegenkwam en die gaat corrigeren. Om een goed werkend reputatiemechanisme werkt alleen als je je kan bewijzen met veel bijdragen. Het aantal gebruikers dat je via dit systeem dus dan classificeren is minimaal.
Dat is juist, maar "een hele wijk verhaspelen" kan worden tegengehouden wegens een gebrek aan reputatie.
En bijvoorbeeld eenrichtingverkeer, of een snelheidsbeperking, kan worden geverifieerd met hoe mensen daadwerkelijk rijden. En een aanpassing van huisnummers kan ook wel worden geverifieerd, al wordt de spoeling met praktijkdata dan wel erg dun.
Dat reputatiesysteem is er ook alleen valt 95% van de gebruikers in dezelfde (lage) reputatieklasse. Het vermeubelen van een hele buurt gebeurt in de interface, niet in de uiteindelijke kaarten. Dat betekent wel dat 95% van alle wijzigingen intensief gemodereerd moeten worden.
Dat is inherent aan het bijhouden van kaarten. Het is niet zoiets als een ontwikkelcommunity waarbij je zelf bepaalt hoeveel je bijdraagt en hoeveel tijd je erin stopt. Als je meer wil bijdragen dan moet je al regelmatig gaan rondrijden om actief fouten op te sporen. Het aantal mensen dat dat niet beroepsmatig doet is wereldwijd slechts een handjevol.
Ik hoorde ook goede dingen over TomTom Amigo met Android Auto, weet alleen niet of die functionaliteit nog in Beta zit of al released is. Ik heb zelf geen Android Auto - auto, maar die app is dan nog steeds goed :D
Die heb ik ook, privacy - vriendelijke app.

Helaas gaat het route berekenen vrij langzaam, en met fietsen wordt je vaak 1 meter een zijstraat in gestuurd om dan om te moeten keren en terug verdergaan op de hoofdweg.

Wat ook jammer is, voor onverharde wegen is er vziw geen onderscheid in OSM voor 'half ondergelopen' onverharde wegen of droge harde wegen.

Laatst met de (stads)fiets nog door een modderpad gegaan wat een halve sloot bleek te zijn. Maar goed, dan maak je tenminste nog iets mee.
Hallo. Weet je dat je in OSM zelf aanpassingen kunt maken?
Dat is namelijk het sterke van OSM
Ja, ik heb het één keer geprobeerd maar uiteindelijk kwamen ze niet op de server. Anders kon ik inderdaad de road conditions invullen denk ik.

Weet niet wat ik fout deed, ik vind een OSM edit toch een stuk moeilijker dan Wikipedia bewerken.

Gelukkig is het dus al wel honderd miljoen keer een ander gelukt!
Welke editor gebruik je dan? Ik vond het niet moeilijk, al is het raar om een 'save'-knop te hebben in een webapplicatie ;)
Die op de standaard openstreetmaps.org website, niets bijzonders.
Wat betreft die 'zijstraat', dat lijkt me eerder een routeringskwestie. OSM heeft wel de wegaansluitingen maar niet de 'bedoeling' ervan. Een fietspad heeft vaak bochten voor een apart opstelvak. Een fietser vindt dat gewoon "ga rechtdoor" - kijkend naar de overkant van het kruipunt.
Maar navigatie ziet "3 meter naar rechts en dan meteen linksaf, en als je bent overgestoken (maar we zeggen: "aan het einde van de straat") weer linksaf en dan meteen rechtsaf.
"Steek het kruispunt over en ga rechtdoor" wordt dan "Ga rechtsaf en dan meteen linksaf. Aan het einde van de weg linksaf, en dan meteen rechtsaf".
(Voor de fiets is de oplossing misschien: als de afstanden kleiner zijn dan X, of als een kruispunt is gedetecteerd, meld dan het eindresultaat in plaats van de mini-stappen.)
(Wat betreft modderpaden: de OSM-weggradatie is best ingewikkeld, en mogelijk niet voor elk land hetzelfde. Wat ze in het VK een snelweg vinden noemen wij meestal anders. Idem met fietsroutes.)

[Reactie gewijzigd door sympa op 1 maart 2021 10:04]

Ja, het is jammer dat de fiets navigatie zo nauwkeurig is.

Voor de track-grades: Ik zie nu het probleem.

Openstreetmapa heeft 5 gradaties waarvan 1 tot en met 3,5 begaanbaar zouden moeten zijn per fiets:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:tracktype?uselang=en

Maar het pad waar ik reed , grade 4 zojuist nagezocht, zag er ongeveer zo uit (maar dan met diepere tractor sporen en soms plassen aan beide kanten):

http://4.bp.blogspot.com/...I/s1600/20141213-5805.jpg

Met de stadsfiets, zonder laarzen en met zoonlief van 6 jaar zelfs wandelend naast de fiets best ploegen.

Daar is kennelijk geen OSM-gradatie op voorzien. Ik zou een 'tractor-track' met grade 6 voorstellen, dan is het vrij snel duidelijk dat je daar niet wil fietsen.

[Reactie gewijzigd door kidde op 1 maart 2021 10:47]

Grade 5 is "hetzelfde als omliggend terrein" en in dit geval dus ook nog kapotgereden.
Dat is gewoon geen fietspad, al mag je er dus wel fietsen.
Voor navigatie zou ik niet slechter gaan dan type 2, en dat is al een grindpad.
Dat was dus het probleem: Het omliggende terrein was juist beter begaanbaar! Dat waren de akkers van de boeren, die waren vlakker en droger dan de weg. Maar daar liggen dan sloten tussen en het is eigen weg.

Ik moet maar eens uitzoeken of er een planner is waar je een max. graad in kan stellen, daarop filteren is een goed plan. En eens kijken of ik de niet-kloppende gradatie van sommige paden kan corrigeren.
Bij OsmAnd kan je een eigen routing.xml maken. Je kan (zonder xml, in de GUI) ook instellen dat je alleen verharde wegen wil en je kan apart ook nog veerboten, trappen, grensovergangen, voetpaden en straatkeien uitsluiten.
Menu -> Instellingen - Fiets -> Navigatie-instellingen -> Routeparameters

[Reactie gewijzigd door sympa op 1 maart 2021 20:39]

Bedankt, dat is zeker nuttig om te weten!
Hier ook een blije gebruiker, vooral bij wandelen is OSM perfect. Je kunt een gpx bestand downloaden en die "over" je kaart laten projecteren. Dat, samen met de indicator waar je.precies bent, zorgt ervoor dat je perfect routes kan lopen
Dat updaten is soms zelfs per dag. Een rotonde in aanbouw hier bij mij in de buurt kon ik OSM gewoon volgen.
Mijn belangrijkste reden om OsmAnd te gaan gebruiken, was om niet voortdurend Google op de hoogte te stellen van wanneer ik waar was.

Behalve als navigatie doet OsmAnd het ook uitstekend als GPS logger. Zo laat ik 'm altijd lopen als ik op fotovakantie ben, naderhand kan ik dan de map met foto's combineren met de logs van OsmAnd en zo staan ineens in elke foto netjes de GPS-coördinaten.
OSM werkt dan op basis van meerdere kleuren, zodat het type weg meer duidelijk is.
OSM werkt niet met kleuren, dat is de renderer die de kaart maakt. OSM werkt met highway=unclassified, highway=trunk, highway=cycleway etc.
Het is de uiteindelijke renderer die iets met deze data doet. Zo kun je op de pagina www.openstreetmap.org aan de rechterzijde verschillende kaartlagen aanklikken, die allemaal verschillen gerenderd zijn, eentje met nadruk op het OV, eentje voor de fietser en een standaard kaart, waar jij waarschijnlijk naar refereert.
En fantastisch hoe het je Garmin GPSMAP 64 weer een heel nieuw leven in kan blazen! De kaarten van Garmin waren/zijn altijd schreeuwend duur, zeker als je meer dan 1 regio of land wilde hebben. Maar voor elke vakantie download je de nieuwste kaarten naar je apparaat en je weet 't kleinste paadje te vinden - waar ook ter wereld!

Edit - oh wauw! Garmin waagt 't zelfs om voor de OSM fietskaart die zij aanbieden - op basis van openstreetmap dus - geld te vragen! Dertig euro voor iets dat je gratis kan downloaden! Een topografische kaart van de UK kost 390 euro!

https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/155338/pn/010-D1554-01
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/562503/pn/010-D1700-01

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 26 februari 2021 15:25]

Gelukkig heb je daarvoor openfietsmap http://www.openfietsmap.nl/
Deze gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid op een aantal Garmin apparaten
Dit is een hele mooie kaartenset voor offline gebruik.

[Reactie gewijzigd door roelieboelie op 26 februari 2021 17:23]

OSM is geen kant en klare kaart. OSM is een database. Daar moet je zelf nog weer een kaart van maken waarbij je dus zelf bepaalt hoe de kaart er uit ziet (welke kleur heeft welk type weg bijvoorbeeld), hoeveel detail er getoond wordt etc. Er zijn dan ook veel verschillende kaarten te downloaden die allemaal gebruik maken van data uit de OSM database.

Dat Garmin dus geld vraagt voor een kaart die gebaseerd is op die OSM data is niet zo gek. Zij hebben er de moeite voor gedaan om die kaart er fatsoenlijk uit te laten zien op hun toestellen, maar ook dat de routering fatsoenlijk werkt in hun toestellen.
Gebruik je een gratis openfietsmap bijvoorbeeld, dan moet je goed weten welke instellingen je wel of niet moet gebruiken om een bepaalde vorm van routeberekening af te dwingen in je GPSMAP (bijvoorbeeld voorkeur voor het fietsknooppunten netwerk), zie bijvoorbeeld: http://osm.pleiades.uni-w...benelux/full/leesmij.html

De OSM data is gratis beschikbaar, dus ze hoeven geen kaarten in te kopen bij het kadaster etc. Vandaar dat hun op OSM gebaseerde kaart een stuk goedkoper is dan een topografische kaart.
De OSM data is gratis beschikbaar,
Niet gratis, maar open data: https://www.openstreetmap.org/copyright wat betekent dat afgeleide producten ook onder dezelfde licentie valt.
[...]
Niet gratis, maar open data: https://www.openstreetmap.org/copyright wat betekent dat afgeleide producten ook onder dezelfde licentie valt.
De licentie zegt niet: "Niet gratis", maar "Je moet het enkel onder dezelfde licentie beschikbaar maken". Net als met GPL software, betekent dat niet dat je er geen geld voor mag vragen, maar wel dat de bottom line meestal is dat het moeilijk is om er geld voor te vragen omdat het ook gratis beschikbaar is.
De OSM data is gratis beschikbaar, dus ze hoeven geen kaarten in te kopen bij het kadaster etc. Vandaar dat hun op OSM gebaseerde kaart een stuk goedkoper is dan een topografische kaart.
Het kadaster biedt al sinds jaar en dag de Nederlandse topografische kaarten gratis aan via www.pdok.nl. Zowel in raster- als vectorformaat. Alleen qua navigatie kun je er niks mee; zitten geen wegassen met informatie in.
De slimme intercontinentale fietser download die gewoon zelf vanuit OSM inderdaad. Maar voor de volledigheid: Als je nu bijvoorbeeld een Garmin fietscomputer koopt, dan zit er gewoon gratis een OSM kaart van Europa in, die via de Garmin software up-to-date wordt gehouden. Je hebt ook nog OFM, gebaseerd op OSM, http://www.openfietsmap.nl/, kan je ook op je Garmin zetten, maar beetje persoonlijke voorkeur of je die liever hebt of niet.
Wat ik ideaal vind aan OSM is dat alle adressen heel nauwkeurig zijn aangegeven. Helemaal bij adressen met huisnummers zoals bijv. 1, 1A of 1B en op bedrijventerreinen. Op OSM kun je heel makkelijk zien waar je moet zijn. Bij Google Maps is dat niet altijd zo goed aangegeven.
Viel me op dat sinds kort GM ook huisnummers weergeeft.
OSM heeft inderdaad een hoop goede dingen. Jaren geleden heb ik eens wat straten in de buurt opgemeten en ingevoerd.

Helaas is er geen enkele kwaliteitscheck op doorgevoerde wijzigingen en ook geen versiebeheersysteem. Je krijgt daarom zin en onzin door elkaar.

Als de netwerkkwaliteit er toe doet (voor gebruik voor b.v. verkeerstoedeligen, zelfs voor niet-professioneel gebruik) vind ik het daarom ongeschikt. Voor visualisatie daarintegen is het goed bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Golodh op 26 februari 2021 17:46]

Ik zie in GM anders behoorlijk veel nieuwbouwwijken staan die nog in aanbouw zijn.
Is er een goede openstreetmap applicatie voor op de fiets, op android?
Ik gebruik locus map om op te wandelen. Daar kun je verschillende kaarten onderleggen. Gratis kaarten maar ook betaalde van bijvoorbeeld de franse ign.
Ook kun je gpx routes importeren die je bijvoorbeeld op afstandmeten.nl kunt maken.
Fietsen zou hiermee ook moeten kunnen
Het enige nadeel is dat het een wat steile leercurve heeft.

[Reactie gewijzigd door vt220 op 27 februari 2021 08:25]

Leuk als je OSM wilt helpen aanvullen in de vorm van een spelletje.
Download de app StreetComplete en ga wandelen. Onderweg krijg je een kaart te zien met zaken die je kan invullen, zoals type gebouw, soort wegdek, aantal rijbanen enzovoort
Voor ieder antwoord krijg je een punt. Bij bepaald aantal punten krijg je een badge.
App ziet er gelikt uit en het werkt verrassend verslavend....
StreetComplete is trouwens ook te vinden op F-Droid.
In steetcomplete ben je niet de kaart aan het editen, maar plaats je notes op een kaart.
Dit bijvoorbeeld: https://www.openstreetmap.org/note/2556183
Dat is als je een vraag niet kan beantwoorden of omdat er iets niet correct op de kaart staat.
Zo was ik een aantal dagen geleden op een bouwwerk gestuit dat bij nader inzien een schaalmodel van een boerderij bleek te zijn. Notitie gemaakt en al heel snel reactie van de kaartbeheerder dat het object uit de kaart zou worden gehaald.

[Reactie gewijzigd door TheOmen op 26 februari 2021 20:37]

Geweldig!! Dit maakt het een stuk leuker en toegankelijker om de kaart te bewerken. Wat een goede vondst!
Helaas alleen voor Android.
Zo héy, dat is leuk. Daar ga ik mij de komende tijd eens mee vermaken, meteen een goede reden om flink naar buiten te gaan 😃
Tof, ik heb er ook een aantal keer iets opgezet wat ik tijdens het wandelen tegenkwam! Erg vriendelijke community ook!
Soms wel en soms niet. ik heb een tijdje terug wat paden aangepast hier in het bos. Krijg ik me daar een totaal onlogische discussie op terug.
De treinbeheerder heeft een aantal paden weggehaald. Dus struiken er op gegooid, een versperring met omgezaagde bomen gemaakt en bordjes erbij dat dat (voormalige) pad niet meer gebruikt mag worden. De intentie is dus duidelijk. Hier mogen geen mensen meer over en dat pad moet verdwijnen.

Dus ik de nieuw aangelegde paden opgenomen en getekend in OSM, en de oude paden verwijderd van de kaart. Dat mag dus blijkbaar niet. De oude paden (die dus in het veld niet meer bestaan) moeten op de kaart ingetekend blijven met als commentaar in de metadata dat er geen voetgangers over mogen.
Tja, zo hou je wel van die (*&^@$@) die zeggen "hier op m’n gps staat een pad en het is nog een beetje zichtbaar. Dus dan is het een pad en laat ik maar lekker zo over de heide lopen (ja, meegemaakt).
Ik heb dan echt zoiets van haal dat pad gewoon weg op de kaart.
Is de kaartenmaker dan verantwoordelijk voor het gedrag van de gebruiker? Ik heb liever een kaart waarop een weg wél staat aangegeven, met informatie erbij dat het eigen terrein, éénrichtingsverkeer of op een andere manier speciaal is. Dat weerspiegelt namelijk beter de daadwerkelijke situatie.
De daadwerkelijke situatie is dat het pad niet meer bestaat. Het is weg. Het is niet meer de bedoeling dat daar iemand overheen gaat lopen.
Dus het heeft geen enkele waarde meer oom dit op een kaart te laten staan. Dat geeft alleen maar verwarring.
Dus als je de daadwerkelijke situatie wil weergeven, dan moet je het pad gewoon verwijderen van de kaart. Nogmaals, omdat het in het echt ook niet meer bestaat.
Mwa, oneens. Ik gebruik navigatie regelmatig om de omgeving te scannen welk pad ik exact zou moeten hebben. Een ongebruikt of voormalig pad kan helpen om de juiste route te vinden.

Dat ligt in lijn met, "na het grote fabriekspand rechtsaf". Maar dan, "na het niet-meer-bruikbare pad rechtsaf"

Een kaart bevat niet enkel bewandelbare paden, maar watertjes, gebouwen, lantaarnpalen etc. Het zit 'm uiteindelijk in de implementatie van een routeplanner of de interpretatie van de persoon zelf in hoeverre je dat op de juiste manier gebruikt.