Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ubuntu MATE voor GPD Win Max-minilaptop verschijnt

Ubuntu MATE is voor de Win Max-minilaptop van de Chinese fabrikant GPD verschenen. Gebruikers die liever de Linux-distributie dan Windows 10 op de kleine handheld willen draaien, kunnen de image downloaden.

De image van Ubuntu MATE 20.04.1 LTS die voor de GPD Win Max te downloaden is, is ontwikkeld door Martin Wimpress. Hij heeft onder andere wijzigingen aangebracht aan de distro, zodat het touchscreen, de trackpad, de controller en de mediatoetsen correct werken.

Het is niet de eerste keer dat er versies van Ubuntu MATE voor de minilaptops van GPD verschijnen. Liliputing somt op dat het OS onder andere ook voor de Pocket, Pocket 2 en Win 2 geschikt werd gemaakt. Ubuntu MATE is een afgeleide van Ubuntu die gebruikmaakt van de MATE-desktopomgeving. MATE is een voortzetting van Gnome 2, wat de standaarddesktopomgeving van Ubuntu was, tot versie 10.10.

GPD is een Chinese fabrikant van handhelds. Aanvankelijk draaiden deze meestal Android, maar in 2016 verscheen de eerste GDP Win, een minilaptop met Windows. Eerder dit jaar bracht het bedrijf de Wind Max uit, die een kleine formfactor met 8"-scherm combineert met relatief krachtige hardware zoals een Core i5-1035G7.

GPD Win Max specificaties
Scherm 8 inch, 1280 x 800 pixel touchscreen (500cd/m²)
Cpu Intel Core i5-1035G7 (4-cores/8-threads)
Gpu Intel Iris Plus 940
Tdp 12/15/25 Watt (aan te passen in BIOS)
Ram 16GB lpddr4x-3733
Opslag 512GB PCIe NVMe M.2 2280
Connectiviteit 802.11ax/Bluetooth 5.0/Gigabit Ethernet
USB-poorten 1 x TB3, 1 x USB- 3.1 Gen 2 Type-C, 2 x USB 3.1 Type-A
Overige poorten HDMI 2.0b (4K60fps), RJ45, microSDXC, 3.5mm audio
Accu 57 Wh (3 x 5000 mAh)
Voeding 65W Gallium Nitride power adapter (75mm x 36mm)
Koeling 2 x fans and 2 x heatpipes
Afmetingen 205mm x 140mm x 24.5mm
Gewicht 800 gram
Prijs ($) $779 tijdens crowdfundingcampagne

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-11-2020 • 09:23

25 Linkedin

Reacties (25)

Wijzig sortering
Ik ben nog steeds super blij met mijn Win Max. Alleen gezien het wel echt een gaming device is blijf ik liever op Windows 10 zitten. Maar wel goede service dat ze dit aanbieden, kan je van veel andere (laptop) fabrikanten niet zeggen.
De fabrikant biedt dit helemaal niet aan. Het is voor 100% een project van de Ubuntu MATE-ontwikkelaar en je moet het zelf installeren.

Edit: 99%. Zie het antwoord van Trousercough.

[Reactie gewijzigd door Gymnasiast op 25 november 2020 09:55]

Het ligt ietsje genuanceerder, maar wat je zegt klopt feitelijk.

De maintainer van Ubuntu MATE is door GPD specifiek gevraagd om hiervoor een image te creëren. Volgens mij heeft Martin in ruil hiervoor 1 van de devices gekregen.

Dit werd besproken in de Ubuntu Podcast S13E35:
https://open.spotify.com/episode/0v6mATMiMhS1tipn4bFqm8
Ik kreeg gisteren ook een mail van GPD zelf, dat het nu beschikbaar is. Zij hebben ook niet geholpen met drivers etc?
Vind 99% nog wat weinig hoor. Naar de GPD poorten zou voornamelijk driver werk etc geweest zijn. Zou ik eerder denken dat het meer 50/50 geweest is. Sowieso leuk toch dat ze überhaupt een maintainer benaderen voor zoiets? Nog steeds zie ik veel andere fabrikanten dat niet doen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 november 2020 10:01]

Voorzover ik kan zien hebben ze niet met drivers geholpen.

Maar je hebt gelijk dat zelf een maintainer benaderen om je product ondersteund te krijgen meer is dan veel andere fabrikanten doen.
Hoe en wat game je hier precies op als ik vragen mag?

Het lijkt me niet erg praktisch, tov een Switch o.i.d.
Waarom lijkt het jou niet praktisch? Het is een mini laptop met ingebouwde controller. Als je benieuwd bent hoe het in de hand ligt, google de reviews eens. Zie het als een Switch met al je PC games erop. Wat wil je nog meer? Ik heb de Switch overigens ook, maar dat is een totaal andere game library. Ik heb op mijn Steam alleen al een 300+ games staan die ik allemaal on the go kan spelen.

Ik speel nu voornamelijk World of Warcraft met consoleports mod. Maar af en toe ook games als Trackmania en Nier automata etc.
De controller lijkt op de foto boven het toetsenbord te zitten, waardoor ik het gevoel heb dat ik met de zijkant van mijn hand het toetsenbord zou raken/indrukken. Daarnaast is de Intel iGPU niet echt geschikt voor "echt" pc gamen, maar ik begrijp dat het met oudere of lichte games wel zal werken.

Dus een "switch met al mijn PC games"... Battlefield kan je toch niet spelen op een Iris GPU?
Maar wel via Steam Link, natuurlijk.

De vraag is of, als je die weg bewandeld, het dan niet een betere ervaring is om een controller mount met een echte controller en een telefoon te gebruiken. Afhankelijk van je telefoon heb je dan waarschijnlijk een betere ervaring qua beeldkwaliteit en sowieso qua controls. Afgezien van het kostenaspect, uiteraard.
Ja goed, maar dan heb je dus geen Windows mini-laptop meer nodig. Wel een optie alsnog, maar vrij prijzig in dat geval. Wellicht de veelzijdigheid - hier kan je dus native-windows games, maar ook steam link/google stadia etc op spelen. Daar is wel wat voor te zeggen
Wat ik zeg, Google de reviews eens. Je hand raakt het toetsenbord niet en het houd veel beter vast dan je initieel zou denken.

De iGPU is helaas inderdaad niet de beste, maar Intel heeft wel wat stappen gemaakt hiermee. Battlefield draait zeker wel erop! Natuurlijk niet op ultra settings, maar op medium is het zeker te doen. Vergeet niet dat het display ook maar 720p is, dus minder pixels om aan te sturen(maar voor zo een klein display scherp genoeg, de switch is ook 720p). Voor een mobiele on the go ervaring welke bijna wel alle games die tot nu toe zijn verschenen redelijk kan draaien is het echt niet verkeerd. Je moet er natuurlijk geen full desktop game PC ervaring van verwachten, maar dat is een Switch ook niet.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 november 2020 14:34]

Ik heb lang gewacht op de Max, was altijd overtuigd dat dit de GPD was die ik ging kopen.

Uiteindelijk door andere uitgaven toch moeten afhaken. Ik denk dat ik nog even wacht op een apparaat dat Intel Xe graphics heeft.

Wel blij te horen dat hij jou zo goed bevalt, geniet ervan!
Nog mooier zou een met een AMD APU zijn. Laten we hopen! Het was heel even het gerucht dat het in deze Max zou zitten al, maar helaas toch een Intel. Overigens is die echt zo slecht nog niet. In combinatie met een 720p display zijn bijna alle games wel te spelen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 november 2020 13:14]

Ik ben een grote AMD fan, maar ben niet zeker dat AMD op deze power envelope de juiste keuze was geweest. De nieuwere generatie chips lijken het beter te doen op sub-20W, maar de 2000 en 3000 reeks APUs hadden daar dacht ik problemen mee.

Daartegenover is de Intel Xe graphics momenteel dachtig beter watt-per-watt dan de geintegreerde Vega graphics die veel APUs nog hebben.

GPD heeft over de jaren heen veel knowhow en connecties met Intel en hun platformen opgebouwd, en een van de redenen dat ze van een AMD chip zijn afgestapt voor de Max, was gebrekkige ondersteuning en documentatie van AMD.
Was Ubuntu niet al sinds 16.X weer terug bij de Gnome desktop ipv Unity? (versie 3 dan welliswaar)

Sinds 2017 is de ontwikkeling van Unity gestaakt en gebruikt Ubuntu dus weer Gnome aldus de wiki:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Unity_(gebruikersomgeving)

[Reactie gewijzigd door Shinji op 25 november 2020 09:55]

Klopt helemaal.

Ubuntu gebruikt Gnome 3.
Ubuntu Mate gebruikt (een fork van, geloof ik) Gnome 2.

[Reactie gewijzigd door Trousercough op 25 november 2020 09:56]

Ubuntu 17.10 was de eerste versie met een ietsje aangepaste GNOME desktop in plaats van Unity.

Ubuntu Mate is een flavor van Ubuntu, het komt gebundeld met andere standaard applicaties.
Het punt van MATE is natuurlijk dat het werkt en voelt als Gnome 2. Gnome 3 is verre van zo fijn. :)
Ik bezit zelf de GPD MicroPC. Het zijn best leuke apparaatjes op papier met die RS232 aansluiting etc.
In het echt, zijn de gebruikte connectoren van verschrikkelijke kwaliteit. De accu was 1 week buiten garantie overleden, en natuurlijk mag je dan voor 80,- zelf een nieuwe aanschaffen.

/rant mode uit

[Reactie gewijzigd door wouternet op 25 november 2020 09:44]

ligt het aan mij of is bijna 800$ voor een laptopje met een 8inc scherm zonder FHD resolutie een beetje karig. Ook kan ik uit de specs en bronnen niet zo snel opmaken om wat voor scherm het gaat dus OLED of IPS kun je vermoedelijk wel vergeten, in dat geval is die max-herderheid ook niet zo'n enorm pluspunt want TN-panelen kunnen wel helder zijn maar zijn dan bij veel omgevingslicht alsnog niet af te lezen.

iemand wat meer specs en gebruikerservaringen hiervan?
Nou, ik dacht exact hetzelfde. Koop een goedkope laptop/netbook, zet Mint erop en klaar is Kees. Scheelt je minstens de helft in kosten.
Wat zijn de voordelen van MATE ten opzichte van bijvoorbeeld Cinnamon of XFCE?
MATE is begonnen als een fork van GNOME 2, en probeert op gelijkaardige wijze te werken. Vergeleken met XFCE heb je een wat grotere standaard software stack (de GNOME apps maar met andere namen, eigenlijk). Ook zal MATE meer een totaalproduct zijn, waar XFCE eerder de UNIX-filosofie volgt van "stel zelf iets samen uit losse componenten."

Cinnamon is geforked van GNOME3, dacht ik, dus qua technologie leunt het meer aan bij GNOME3, terwijl qua interface het eerder richting GNOME2 (en dus MATE) gaat. GNOME3 heeft hogere systeemeisen dan MATE of XFCE (of Plasma, of ...), en ik vermoed dat dit ook geldt voor Cinnamon.

Dus in termen van "nieuw vs. traditioneel", ga je van GNOME3->Cinnamon->MATE->XFCE.

[Reactie gewijzigd door Typhoner op 25 november 2020 16:21]