Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Consumenten kunnen 24 uur Microsoft Teams-meetings houden met 300 deelnemers

Microsoft laat consumenten die gratis gebruik maken van zijn communicatietool Teams 24 uur achter elkaar videobellen met maximaal 300 personen. De maatregel geldt voor de komende maanden, zodat families hele dagen kunnen bellen tijdens de feestdagen.

De limiet van videogesprekken van maximaal 24 uur met 300 deelnemers is onderdeel van een set functies die Teams aantrekkelijker moeten maken voor privégebruik, zegt Microsoft. Zo is het nu mogelijk om groepschats te starten tot 250 mensen en mensen uit te nodigen voor videogesprekken zonder dat zij Teams hoeven te hebben. Bovendien zijn 49 mensen tegelijk zichtbaar in de Gallery-view of de Together-modus van de dienst.

De limiet van Teams ligt boven die van andere videobelapps, claimt The Verge. Zoom heeft een limiet van 40 minuten, al wordt die tijdelijk opgeheven. Cisco Webex biedt een limiet van 50 minuten, Google Meet 60 minuten.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-11-2020 • 13:44

90 Linkedin

Reacties (90)

Wijzig sortering
En dan een screenshot erbij zetten van Teams op de desktop. Dat wordt nu juist nog niet ondersteund voor consumenten accounts. Alleen de mobile versies op Android en iOS werken met consumenten accounts.
Jazeker wel. Je kan al op de desktop app inloggen. Wel downloaden via teams.live.com (links onder). Via microsoft.com is er blijkbaar een andere versie...
Ik zal eens kijken, want de app downloaden via teams.microsoft.com levert een nieuwe werkende app op met consumenten account. Deze verwijst je naar Skype.
Ja klopt. Hoop dat het gelukt is.
Het is inderdaad gelukt, thanks for that. Wel weer typerend dat er weer 2 varianten zijn van Teams en dat je dan niet vanuit teams naar de andere wordt doorgestuurd, maar naar Skype. Blijft toch altijd weer een dingetje bij Microsoft.
Waarom gaan ze nu weer een zakelijke tool promoten voor privé gebruik? Ik ga toch niet "teams" aanmaken met de naam "Opa en Oma" :S
Waarom niet?

Ik heb een virtuele spelletjesavond elke 2 weken via een bedrijfs-Teams*. Ik weet van sommige die pubquiz via Teams doen.

Google Meet, Zoom, Microsoft Teams zijn echt niet beperkt tot maar 1 use case.

*en het maakt de werkgever echt niet uit. In tegenstelling tot bvb. character record sheets uitprinten op de printer van het werk, kost ze dit niet eens wat!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 20 november 2020 13:50]

Voor mij is een belangrijke reden dat je voor Google en Teams een account moet hebben. Ik ben al een paar keer tegen dit probleem aangelopen. Er zijn mensen die dat gewoon niet hebben.
Dus gebruik ik nu Jitsi Meet (of eigenlijk 8x8), want dat is klikken en gaan.
waarom moeilijk doen? webex heeft dat ook alleen jij moet een account hebben en je kan dan meetings houden. Hoef je echt geen open-source voor te gebruiken.
Hoef je echt geen open-source voor te gebruiken.
Openheid moet je echt vermijden als de pest!
Je moet een account hebben om een meeting te organiseren. Vervolgens verspreid je de link waarmee andere deelnemers zonder account kunnen deelnemen
Bij Jitsi Meet kan je zonder account een meetingstarten en je die beveiligen met een wachtwoord.
Maar Jitsi Meet heeft dan weer baggerkwaliteit. Of is dat in de afgelopen maand verbeterd?
ergens in mei Jitsi meet gebruikt en had prima beeld.(9-12 deelnemers)
Hier ook tevreden. In een-op-een gesprekken was de videokwaliteit soms laag, maar met meerdere deelnemers steeds zeer goed. Blijkbaar was een constante verbinding naar een (Belgische) Jitsi server beter dan tussen (Belgische) consumenten-IPs.
Niet per definitie op Jitsi. De beheerder van de Jitsi server kan dat instellen.
Bij mijn werkgever draaien er 2 Jitsi servers, de eerste is bedoeld voor intern gebruik tussen collega’s, dus moet iedereen een account hebben (organiser en deelnemer). De tweede is bedoeld voor contact met externen. Daarop moet alleen de organiser een account hebben, de rest kan meedoen zonder een account. Dus alleen m’n collega’s en ik kunnen daar een meeting starten, maar iedereen kan mee doen.
Zelf host ik ook een Jitsi server, en daarop kan iedereen een gesprek starten, ook zonder account (omdat ik te lui ben om uit te zoeken hoe accounts werken :p)
Ik heb het niet over Jitsi, ik heb het over Teams.
Je moet daar een account voor hebben. Dat is precies de reden dat ik nu Jitsi (8x8) gebruik.
Ah, ok. Dan heb ik de verkeerde conclusie getrokken uit je bericht. Net ff verkeerd geplaatst in de thread-tree. Dan heb ik niets gezegd :)
Met Kahoot! Kan je hele leuke pubquizzen houden met bv je team. Om zo ook je digitale borrels interactief te houden.
Je kan toch ook gewoon Word en Excel gebruiken als prive persoon en het namen geven als "booschappenlijstje" en "orgy"? ;-) Teams is een tool die niet langer alleen door bedrijven gebruikt kan worden, een beetje zoals Skype. Aangezien Skype for Business wordt uitgefaseerd, zou het me niet verbazen als de Skype voor consumenten datzelfde lot is toebedeeld, met ook als vervanger: Teams.
Teams is wel weer een gekke naam voor een niet-zakelijk communicatieplatform als je niks met teams te maken hebt.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 20 november 2020 15:37]

Erm... Alsof Skype een meesterlijke naam was, kwam van "Sky peer-to-peer", wat Skyper zou moeten worden, maar die was al in gebruik als domeinnaam en hebben ze er Skype van gemaakt. Wat hebben normale mensen met Sky te maken? Het zijn catchy namen die ze gebruiken om een product te promoten. Net als je met een Danoontje Powerrrr niet je smartphone kan opladen... ;-)
Hoezo? Voor het team bij de voetbal, mijn team met wielrennen, enz. Denk dat ik privé in meer teams zit dan op het werk. Dus wat dat betreft is teams juist een hele goede naam voor zulk soort dingen privé:)
Toch gebruiken steeds meer mensen het privé. Kinderen die op school er aan gewend zijn en daarna op teams verder gaan met gamen bijvoorbeeld. Zo gek is het toch niet?
Een discord server met "Opa & oma" klinkt even grappig als Teams met "Opa & oma" :Y)

En met Teams kan je oma muten als ze zit te klagen... O-)
je kunt in een discord server ook je oma muten, zowel een server mute als een normale die ze net zoals in teams weer kan opheffen
Ja kak, nou blijft ze maar doorzeuren...
Ik denk dat Microsoft langzaam Skype wil uitfaseren en Teams overhouden. Door deze actie zullen veel mensen gebruik gaan maken van Teams en als ze daar eenmaal zijn, waarom dan nog terug naar Skype...
Je hoeft dat niet alleen te denken, dat is gewoon zo. Ze maken er ook niet echt een geheim van. Op zakelijk gebied hebben ze al aangekondigd dat Skype niet meer ontwikkeld wordt en er uit gaat. In nieuwe Office 365 omgevingen staat het standaard al uitgeschakeld.
Persoonlijk vind ik het wel erg fijn. Bij de vereniging waar ik bij zit gebruiken we nu Teams om te vergaderen, sinds dat niet meer fysiek mag (al een langere tijd). Ook is het handig wanneer je in bepaalde werkgroepen zit en je wilt snel documenten delen met elkaar.
Tevens duren de vergaderingen vaak langer dan een uur en zijn bovengenoemde alternatieven vaak niet zo handig. Nu kan ik voor de komende maanden Teams gebruiken.

Voorheen maakte ik gebruik van de web versie als gast, hier zaten toch weer wat nadelen aan/minder functies.
Ik heb wel Teams op werk, maar met dat account ga ik niet prive zaken mee regelen. Dat houd ik liever gescheiden.
Hier met de familie al weer een paar maanden. En onder vrijwilligersclubs als zonnebloem en historische verenigingen is het gebruik nu ook op gang aan het komen. En dat zijn vaak pensionado’s waarvan een deel opa en oma. Die hebben het dan toch al in gebruik.
Laatst voor een club waar ik voorzitter ben (gemiddelde leeftijd 68). Een Pubquiz georganiseerd; mensen moesten in Google Meet de Pubquiz volgen en tegelijkertijd met hun team via Whatsapp videochat overleggen. Ging perfect! Zeker als je bedenkt dat 1 van de deelnemers tot voor kort nog niet eens een smartphone had.
Het is de ideale marketing. Teams wordt met name zakelijk door de weeks overdag gebruikt, dus de capaciteit is aanwezig. Buiten deze tijden vinden met name de privé gesprekken plaats op capaciteit wat er toch al ligt.

Verwacht op den duur dat dit niet meer gratis zal zijn en dat de consument hier ook voor moet betalen. Misschien in de vorm van advertenties of een kleine financiële bijdrage.
Er zijn hier ook mensen die voor prive-gebruik "pro" laptops willen hebben (zie discussie van gisteren over de M1 CPU) en "pro" camera's kopen. Dat vinden we dan weer normaal.
Niet? Ik zou het toch eens doen, en dan meteen die hele Whatsapp/Facebook/Instagram grafzooi eraf gooien.

Het is namelijk al 'long overdue' en MS lijkt één van de weinige tech bedrijven die wel iets om privacy geeft, ondersteund door belangen die veel groter zijn dan wat social media berichtjes. (Namelijk enterprise).
Mooi om te zien dat Teams zo ook langzaam maar zeker beschikbaar komt richting de consumentenmarkt.
Ik gebruik Teams erg vaak i.v.m. mijn opleiding en ik vind het verreweg het meest stabiele (en gebruiksvriendelijke) programma in deze videobel markt.
Ik heb voor ons gezin van 4 personen een Office365 tenant (toegegeven, die gebruik ik dan ook als uitgebreide testtuin voor mijn studie en werk). Wij hebben dus alle 4 een Office365 licentie met daarbij dus teams.

Langzaamaan gaan we er steeds meer dingen in zetten.
De kinderen delen hun verlanglijstje, mijn vrouw en ik hebben een planner bord waarin we de klussen in en om het huis in zetten (uitvoering gaat op basis van prio, budget en tijd)
We hebben een gedeelde agenda waar ik de dagen dat ik cursus heb of naar mijn werk toe ga (werk momenteel grotendeels thuis) in zet, maar mijn vrouw zet daar ook haar werktijden in (flexibel, parttime).
Ook afspraken voor tandarts, huisarts, kapper etc zetten we daar gewoon in.

Videobellen is voor ons in Teams eigenlijk een secundair iets, we gebruiken het voor veel meer dingen en dat we onze familie een keer kunnen videobellen ermee is leuk meegenomen.

[Reactie gewijzigd door walteij op 20 november 2020 14:08]

Ik vind Meet van Google fijner dan Teams. Bij Teams vind ik het verschrikkelijk irritant dat de andere mensen gedempt worden als je zelf een geluidje maakt.
Bij Teams vind ik het verschrikkelijk irritant dat de andere mensen gedempt worden als je zelf een geluidje maakt.
Ik gebruik Teams als sinds begin tijd Corona, maar dat is niet waar of ieder geval niet standaard
Wij ervaren juist het probleem dat iedereen door elkaar heen praat en je niks kan horen van elkaar
Ik kan je vertellen dat het bij mij sowieso standaard is op meerdere PC's. Heb dit probleem ook opgezocht en er zijn er helaas meer die erover klagen. Snap ook niet waarom er niet gewoon Push to Talk in zit maar goed dat is een ander probleem.
Wat doet dat voor je netwerkbelasting, 300 mensen tegelijk in een teams meeting? Hoe ga je dat in godsnaam uberhaupt verwerken op een scherm? Volgens mij gaat dat grote problemen opleveren aan de kant van de internetproviders.
Door 'slechts' van 49 mensen hun video te tonen en van de rest alleen hun status.
Iedereen verbind met de de Microsoft server. Die zorgt dat je het beeld binnenkrijgt van de personen die je in beeld ziet. Je krijgt niet 300 connecties in en uitgaand.

Als ik videoconference zit tussen de 2 en de 4Mbit aan continue download en paar honderd kilobyte aan upoad. Kan prima over een consumenten internetlijn of het mobiele netwerk.
Perfect dit! Een app voor werk en thuis. Bovendien weer wat minder WhatsApp gebruiken.
Dit is ook een mooi alternatief voor jaarlijkse vergaderingen van verenigingen, VvE's bijvoorbeeld. Niet alleen voor de coronaperiode, maar ook voor daarna. Ik denk dat de animo om deel te nemen groter wordt als mensen het vanuit huis kunnen doen, en niet 's avonds nog op pad moeten. Dan kan je ook via de chat stemmen en later de stemmen verwerken. Plus de vergadering opnemen zodat je de notulen beter kunt controleren.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 20 november 2020 16:17]

https://meet.Jit.si/tweakers

Of willekeurig welke andere naam achter de slash. Geen accounts, geen gedoe, geen licenties, gewoon in je browser, direct kletsen met andere mensen met de link.
Ik snap dat men bij Ms ook een graantje wil meepikken, maar zo vreselijk speciaal is een meet voor een 'kleine' groep mensen niet.
... maar zo vreselijk speciaal is een meet voor een 'kleine' groep mensen niet.
Mee eens. Maar het gaat Microsoft niet om het maken van 'speciale' software, maar om het vergaren en behouden van zoveel mogelijk gebruikers. Zolang er geen goede open standaard en documentatie bestaat voor een bridge (zoals er diverse voor de Matrix standaard bestaan) kunnen de gebruikers niet weg.
En wie betaalt dat? :)
Voornamelijk jijzelf, want het betreft WebRTC. Voor WebRTC loopt in de meeste gevallen er server-side niet zoveel verkeer.

[edit]
Jitsi heeft sponsors.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 november 2020 14:08]

https://meet.Jit.si/tweakers

Of willekeurig welke andere naam achter de slash. Geen accounts, geen gedoe, geen licenties, gewoon in je browser, direct kletsen met andere mensen met de link.
Hoe schaalt dat naar 300 deelnemers? :+

Hoewel ik mij afvraag welke familie van 300 zo wil meeten tijdens de feestdagen, tenzij het een maffiafamilie is. :>
Vast minder tof dan betaalde varianten, al moet ik de eerste daadwerkelijke nuttig meet met meer dan 5 mensen nog meemaken, ongeacht het platform.
En dan heb je het nog niet eens over het galmen omdat er 300 microfoons en speakers aan staan.
En nu maar wachten op de eerste die Doom over alle 300 vakjes weet te projecteren, zoals https://www.youtube.com/watch?v=hSoCmAoIMOU laat zien in de task manager in Windows op een bak met heul veul cores :)
Teams werkt vaker niet dan wel
Ik snap best sommige redenen om Jitsi te bruiken, maar dit is echt onzin.
Ja, de software is brak....

3 weken geleden is er een bericht uitgebracht dat er 115 miljoen teams gebruikers per dag zijn en dat het gebruik van MS Teams in een half jaar met ruim 50% is gegroeid.
Die 115 miljoen anderen die het dagelijks gebruiken hebben ongelijk en jij hebt gelijk. Bij jou werkt het niet dus is de software brak.

Ik denk dat we statistisch (maar ook realistisch) gezien wel tot een andere conclusie kunnen komen. Ik zeg niet dat jouw ervaring onzin is, maar hij strookt niet met de ervaring van heel veel andere mensen.
Wellicht dat er in de setup van je hardware/software iets mis is, waardoor het mis gaat.
Nu moet ik van werk ook elke dag Teams gebruiken, dus ik zit in die 115 miljoen gebruikers. Desondanks vind ik het ook erg matige software. Zodra ik met Teams videobel met een groep mensen wordt alles supertraag. Ook in Teams worden dingen traag; het openen van het chat venster duurt zo meerdere seconden. En toen ik mijn paswoord moest wijzigen hield Teams ermee op en moest ik het herinstalleren.

Je kan echt niet beweren dat omdat er veel gebruikers zijn, dat ze ook allemaal tevreden gebruikers zijn. Ik denk dat de meerderheid Teams gebruikt omdat ze dat moeten van een organisatie waartoe ze behoren. Of ze tevreden zijn of niet heeft daar niet zoveel mee te maken.
Ik geef meteen toe dat Teams echt nog wel kan verbeteren. Zeker als je in veel teams zit die de nodige plugins en extra kanalen hebben wordt Teams een geheugenvreter. Daar is echt nog heel veel te winnen.

Issues met wachtwoorden heb ik wel vaker gehoord, dit kun je oplossen door in de credential manager de teams credentials te verwijderen (bron)..

Daarnaast ervaar ikde door jou genoemde vertraging tijdens een videoconference ook wel eens, maar dan alleen op mijn oudere Surface Pro 4 met 2 GB Ram en een Intel Celeron CPU.
Op de laptop die ik nu van mijn opdrachtgever heb (Dell met Intel Core i5 en 8 GB ram) heb ik deze ervaring niet.
Ik gebruik een heel eenvoudige workaround. Als ik in een VC zit, negeer ik andere chats en zorg ik er voor dat onbelangrijke applicaties of browservensters gewoon gesloten worden. Is dat ideaal? Nee, maar het zorgt er wel voor dat mijn focus goed bij de VC blijft :).
GPU Hardware Acceleration in MS Teams uitschakelen heeft bij mij geholpen.

Bron: https://www.itexperience....ms-high-cpu-memory-usage/
Ik heb vaak dat hij een soort van bufferen doet. Dan zet ik de camera uit en na een paar minuten weer aan. Alsof hij al die data even niet trekt.
Dit heb ik met verschillende laptops in verschillende netwerken.
Grappig, kom net uit een meeting waarom de helft op Windows zat, de andere op z’n Mac. En twee via een smartphone.

Maar hé, is allemaal meuk...
MacBook hier. Teams werkt prima.
Ik werk thuis en op m'n werk met verschillende externe schermen, ik sleep de verschilende teams-windows daartussen heen en weer. MacBook Pro dus usb-c / thunderbold is de enige in/uitgang die ik heb daarvoor.

Ik heb geen probleem met soundsettings of wat dan ook. Ik gebruik Teams dagelijks en veel. Vanaf mijn werk-account, en in een andere organisatie als gast en soms in de browser met het account van die andere organisatie. Het werkt echt allemaal prima.
Ook de zogenaamde kantoorslaven die jij noemt kunnen een Macbook gebruiken.
Sterker nog, ik heb meerdere directe collega's die Macbooks gebruiken en ook zij hebben geen problemen.
Universiteiten, luchtvaartmaatschappijen, gemeenten, voetbalverenigingen, handelskantoren, allemaal organisaties die ik van binnen heb gezien waar ze teams gebruiken en waar ook Macs worden gebruikt, geen van allen hebben het over de problemen die jij meldt, maar toch ligt het volgens jou aan de software.

Maar je reactie maakt het helemaal duidelijk, je bent (in dit geval) niet voor rede vatbaar. Dus ik stop aan mijn kant met deze discussie, want ik geloof niet dat wij er samen uit zullen komen.
Ik moet standaard 2 keer inloggen.
Werkt prima voor jou, maar voor de gemiddelde consument is dat niet echt haalbaar denk je wel?
Ik denk dat de gemiddelde consument direct een hartverzakking krijgt als ze moeten inloggen bij het EC2 dashboard van AWS.
Beetje wat ik heb dus als ik op teams moet joinen... 🙈🤣
maar goed, ik stuur ze altijd gewoon een link, klik en klaar ;)
Nog nooit gehad dat teams niet werkt. Ik gebruik het al zolang het er is, en echt werkelijk nog nooit een niet werkende app gehad.
Als je teams met de nodige extra applicaties en teams er in gebruikt en deze de hele dag actief is wil het geheugen gebruik nog wel eens behoorlijk oplopen.

Ik kan mij zo eens voorstellen dat op de wat mindere machines dit wel voor performance issues of zelfs crashes zorgt.

Wij maken zelf software voor Teams, en ik kan dan ook bevestigen dat er best wel wat zaken zijn binnen het call verkeer van teams wat nog wel vaak mis gaat.

- Wel horen dat je gesprek binnenkrijgt -> Niet zien.
- Gesprek compleet niet binnen krijgen -> Wel in je gemiste oproepen.

Als de verbinding wel normaal tot stand komt ook nog geen problemen gehad met de kwaliteit van de gesprekken.

Het product Teams is eigenlijk gewoon nog niet volledig af, je ziet dus per update de nodige verbeteringen.

[Reactie gewijzigd door fellware op 20 november 2020 14:22]

Geen van deze issues heb ik ooit gehad. Ook van mijn collega's hoor ik niet dit soort issues. Klinkt meer als een systeem wat niet goed is ingericht dan een teams issue. Al mijn collega's en ikzelf hebben 1 of meerdere schermen aan de laptop gekoppeld. Nooit issues vwb geluid instellingen.
Jitsi, lekker gangbaar ook
Merken ze niets van, 1 linkje aanklikken, optioneel je naam ingeven en gaan!
Ja erg verstandig in een tijd dat we iedereen proberen te leren dat ze niet zomaar op linkjes moeten klikken.
Een uitnodiging met een link, van iemand die je kent en wat je van te voren hebt afgesproken.
Wat is daar anders aan dan op een MS teams link klikken?
Teams kan ook gewoon via de browser ;)
De browser versie van Teams dwingt je niet naar de app. Je krijgt een grote button te zien waarin staat of je toch niet de app wilt gebruiken, daaronder staat een link waarmee je tóch de browser kunt gebruiken.

En de teams app is zeker niet perfect. CPU- en zeker memory gebruik is tijdens een conference call bij tijd en wijle schandalig. Ik zit nu met een schuin oog in een meeting met 11 deelnemers, en mijn Teams client verbruikt bijna 1 Gigabyte aan memory. Op mijn hardware géén probleem, onze salesmensen die onlangs een nieuwe passief gekoelde surface pro's kregen zijn er iets minder gelukkig mee. Die pro's worden weer omgeruild omdat Teams er niet stabiel op draait. Uiteraard ligt dit aan de hardware, maar het geeft wel aan dat Teams een overmatig grote eis stelt aan onderliggende hardware.

Teams zelf is een produkt met heel veel potentie. Ik vind zelf de leercurve voor eindgebruikers iets te steil, maar de app zelf is echt onder de maat. Hier heeft Microsoft écht nog wel wat te doen.
Niet zeker of je zit te trollen.

Kan het zijn dat het gewoon aan jou ligt? Je wordt helemaal niet gedwongen. Ik gebruik regelmatig een extra Teams in de browser (van een klant) naast m’n desktop versie.
Jouw ervaring is ieder geval niet standaard en maak ik zelf ook nooit mee

Via Chrome en Edge krijgt je ieder geval altijd de optie om de APP te openen of klik hier om het via Web te starten en dat werkt prima

Mijn enige issue met Teams is dat het de wat tragere laptops op hun knieen kan krijgen, maar dit is zeker wel verbeterd met toen ik het voor het eerst gebruikte

[Reactie gewijzigd door Sinester op 20 november 2020 15:44]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True