Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Chrome-extensies moeten vanaf volgend jaar aangeven welke data ze verzamelen

Chrome-extensies moeten vanaf volgend jaar direct aangeven welke data ze verzamelen van gebruikers en hoe die data wordt gebruikt. Extensies die deze informatie niet weergeven, worden door Google verwijderd.

Google komt met nieuw beleid dat per 18 januari van volgend jaar ingaat, schrijft het bedrijf in een blogpost. Op de pagina van de Web Store waar de extensies te downloaden zijn, vinden gebruikers vanaf dat moment een extra tabblad waar de informatie komt te staan. Volgens Google moet dat in 'heldere, makkelijk te begrijpen taal' worden opgeschreven. Het gaat om het soort data dat wordt verzameld en wat de ontwikkelaar met die data doet. Gebruikers kunnen op kopjes klikken om er meer informatie over te krijgen.

De informatie moet door ontwikkelaars zelf worden aangeleverd. Google gaat niet automatisch controleren of de teksten overeenkomen met de data die daadwerkelijk door de extensies wordt verzameld. Als ontwikkelaars geen data hebben ingevuld, komt dat erbij te staan. Vanaf maart gaat Google ontwikkelaars een maand de tijd geven de info toe te voegen. Als ze dat niet doen, kan het bedrijf de extensies verwijderen, schrijft Google in een faq.

Google heeft tegelijkertijd ook zijn privacyregels voor extensies aangepast. Het blijft verboden om verzamelde data rechtstreeks door te verkopen, maar Google voegt nu toe dat het niet is toegestaan data te verzamelen voor het aanbieden van gepersonaliseerde advertenties. Ook mag de data alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor de extensie bedoeld is.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

19-11-2020 • 17:15

39 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (39)

Wijzig sortering
Dus iedereen behalve Google zelf moet precies aangeven wat ze met de data doen.
Google heeft toch een vrij helder privacybeleid? Staat precies in wat ze verzamelen en waarom. Dat is exact wat je dadelijk van deze extensies ook te zien krijgt.
Google heeft toch een vrij helder privacybeleid?
Voor iemand die nooit Google's sites bezoekt en wel andere sites met zaken zoals Google Analytics en advertenties (zonder eerst expliciete toestemming te vragen): nee, een privacybeleid waar de bezoeker van te voren niet vanaf weet is geen helder privacybeleid.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 november 2020 10:55]

Je weet dat we daarom die vervelende cookie muren hebben, hé? ;)
En die muren zijn verboden verklaard (en jammer genoeg wordt dat niet gehandhaafd), want het zou opt-in moeten zijn, niet opt-in of we weigeren je. Ook werken veel cookiemuren niet: weiger je alles (wat soms een proces van 5+ minuten is om het uit te zetten bij 350 andere third party cookie supplier), wordt er vaak alsnog illegaal data vergaard. Dus uBlock met privacy lists lekker aan laten staan overal, of je nou betaald hebt om advertenties weg te halen of niet.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 20 november 2020 16:24]

Cookiemuur is 1 ding. Als websites zich toch niet aan de wet houden, dan heb ik liever zo'n botte melding als hier op Tweakers.

Want als je ziet wat ze op Geenstijl doen (en deze kom je nu steeds meer tegen), waarbij je 5triljard dingen moet uitzetten, het hele geheel zo onlogisch en lastig mogelijk is opgezet, met een vleugje manipulatie door be ACCEPT ALL felgekleurd en rechts te plaatsen, nadat we al 30 jaar (o.a. door Windows) aangeleerd hebben dat CANCEL/BACK links en OK/CONTINUE rechts staan.

Het wordt echt tijd dat hier tegen opgetreden wordt, maar ja, van het AP kunnen we ook niet al te veel verwachten gezien ze verzuipen in het werk. Maar van andere sites kan je ook niet al te veel verwachten. Als "de" tech community van Nederland het al niet goed doet en toch niet aangepakt worden, waarom zou de rest er dan moeite in stoppen.
Dat weet ik en ik ben het ook volledig met je eens. De bovenstaande reageerder vraagt alleen om een 'feature' die er natuurlijk in essentie al wel is. De implementatie en handhaving heeft alleen gaten (als in zwarte gaten)....
we put you in control
ik denk dat het skimmen van volledige adresboeken en websites van "gebruikers" om gegevens te verzamelen over andere mensen daar niet echt bij past. Dat privacy-beleid krijg je niet te zien als een pagina met tracking cookies of social media like-buttons opent en dus is dit gewoon een flagrante leugen, want jij zou jezelf niet eerst met firewalls, adblockers en VPN's moeten verdedigen tegen hun gedrag om gewoon een artikeltje te lezen van een oma die koekjes heeft gebakken voor de kindjes van een klasje peuters.
doet er niet toe volgende keer zal hij het nog een keer herhalen bij een ander nieuws bericht ook al weet hij het wel..

[Reactie gewijzigd door raro007 op 19 november 2020 18:03]

Haha dat is zeker waar, en voor hem 10 andere helaas, helpt ook niet mee dat mensen dat soort leugens keer op keer positief modereren...
niet netjes om mensen te beschuldigen van het verspreiden van leugens. een leugen is wat anders dan de onwaarheid. bij google is er ook een verschil tussen wat ze zeggen en wat ze doen, ik duid daar mee op volledigheid van informatie. ik heb het gevoel dat google niet volledig transparant is met wat ze doen met de informatie, wellicht meer dan nodig, die ze vergaren. dat is logisch, een bedrijf zal nooit altijd vertellen wat ze doen. sommige informatie kan concurentie gevoelig zijn.
Mooi dat je Google verdedigt maar ik heb toch zeer sterk de indruk dat Google de grenzen van de wet keer op keer opzoekt en er regelmatig overheen gaat.

Ook de gebruikte tactieken zijn verdacht. Probeer het volgen door Google maar eens uit te schakelen. De settings zijn versnipperd over meerdere pagina’s met verschillende lay-out en methodes om de invoer te bewaren. Ingestelde opties “verdwijnen” gemakkelijk en de enige manier om iets goed vast te leggen is het bewaren van je instellingen in een account, want dan ben je sowieso te volgen. En het is niet alleen in de browser. Wil je bijvoorbeeld de kinderen monitoren op hun telefoon dat kan dat enkel als je volledig in het Android eco systeem zit. Natuurlijk moet je dan al je privacy instellingen ongedaan maken. En zit zelf in het IOS ecosysteem dan hebben de kids op Android gewoon pech. App aankopen worden bijvoorbeeld onmogelijk gemaakt.

Ik hou niet van zwart-wit denken maar de werkwijze van Google heeft mij al wel vaker verbaasd. De oude spreuk met do no evil lijkt dan ook niet voor niets verdwenen :'(

Sorry,
Was reactie op Tijs Hofmans

[Reactie gewijzigd door thanx op 19 november 2020 19:12]

ik dacht al dat je mijn post niet had begrepen.

probleem is dat Google met android, chrome en andere hard/software ze data aan het oogsten zijn en je daar bijna niet aan ontkomt, al is het al door IP tracking. ik kan in chrome zien hoelaat ik bij de lokale supermarkt was. je kunt dit uitzetten maar dan nog. google bekijkt net zo hard wat je doet als apple en facebook. kom ik op de volgende twee, facebook en apple. als je die grote jongens uit je dagelijks leven haalt, dus facebook/instagram, google met alles wat aan hun hangt, apple idem en microsoft dan kom je uit eindelijk uit op leven zonder tec want zelfs je stofzuiger, auto en tv kunnen je in je privacy schaden. zolang daar geen wetten zijn die hard worden gehandhaafd blijf je met inbreuk op je grond recht zitten.

je kunt tegenwoordig geen fiets meer stelen of ze weten dat jij het was, dat is toch niet leuk meer ? :+ krijg je advertenties voor breekijzers en betonscharen voorgeschoteld door google,

[Reactie gewijzigd door tja op 19 november 2020 19:49]

Anderzeids: google gaat keer op keer "per ongeluk" de fout in met het overschrijden van hun privacy beleid.

Hun policy is overigens wel goed leesbaar en duidelijk-ish.


Google is er wel heel goed in anderen te zeggen wat ze fout doen, google project zero is ook zo'n voorbeeld. Het lijkt inmiddels bijna alsof ze heel project zero hebben om concurrentie imago schade te geven d.m.v extreem korte fix tijden

[Reactie gewijzigd door dec0de op 19 november 2020 20:06]

Tja, perongeluk, je zet het al tussen aanhalingstekens. Zelf heb ik ingesteld dat ik geen gepersonaliseerde advertenties wil zien. Maar ze gaan gewoon door met advertenties die gerelateerd zijn aan mijn geslacht. Ik zie nooit een advertentie over maandverband ofzo. (ben gedefinieerd als man door Google)
Ik vermoed dat het type content dat jij kijkt niet echt bepaald veel vrouwelijke kijkers heeft. (Voor referentie: kanalen als linus tech tips, liveoverflow, adoredtv enzo zijn 97% mannelijke kijkers)

Ik heb heel soms een advertentie van bh's, en heb advertentie personalisatie uit staan

[Reactie gewijzigd door dec0de op 20 november 2020 13:59]

Nouja, duidelijk... er staat min of meer dat ze alles verzamelen dat ze kunnen, en dat ze dat dan gebruiken voor al hun services te verbeteren, en niet met derden delen, tenzij ze dat wel doen omdat je het vraagt, zoals bijvoorbeeld op ok klikken als je een app installeert. Ohja, en ook voor ads. Maar voornamelijk om de services te verbeteren hoor, zodat jij nog meer plezier hebt! Eigenlijk uit de goedheid van hun hart. En soms voor ads. En soms opt-out. En soms kan je het niet uitzetten, of in 6 menus diep. Tenzij je de rest van de functionaliteit nog wilt gebruiken van je device, want dan kan het niet. Oh, en tenzij ze even iets vergeten zijn, of het toevallig lekt. Of natuurlijk wanneer het moet van de overheden, dan kunnen ze er niets aan doen.

Beetje naief als jij met dat beleid denkt een beeld te hebben wat ze van je hebben en met wie ze het delen :)
Google privacy disclaimer.

Druk op ok om geen recht op privacy te hebben.

Al die schein regeltjes die alleen de kleintjes raken. Net als gdrp.
Je wordt gedownvoted, maar je hebt wel een punt.

Google zelf neemt het vaak niet heel nauw met de privacy van miljarden mensen, maar vraagt dat tegelijkertijd wel van (kleine) extensie-bouwers die gegevens van relatief weinig (duizenden tot enkele miljoenen) verwerken.

Begrijp me niet verkeerd; het is goed dat Google dit doet, want meer openheid over wat er met je gegevens gebeurt is wel fijn, maar Google mag dan ook de hand in eigen boezem steken en vertellen wat zíj met (onze) data doen.
Ach Google is er inmiddels heel bedreven in anderen op hun fouten te wijzen met Project X, terwijl ze zich zelf niet aan die regels hoeven te houden
Ach het is gewoon een wassen neus:
Google gaat niet automatisch controleren of de teksten overeenkomen met de data die daadwerkelijk door de extensies wordt verzameld. Als ontwikkelaars geen data hebben ingevuld, komt dat erbij te staan.
Je moet het aangeven maar en vind geen controle plaats. Maar ja kan ook niets aangeven dan wordt het vermeld. De vraag is hoe veel gebruikers kijken hier naar.
Ik had verwacht dat er ook controle zou zijn als een app zegt we versturen die en die data dat dat gecontroleerd wordt. Wat heb je er nu aan als er geen controle is.
geeft Google niet aan wat ze met de data doen dan?
doen ze wel maar dat klinkt niet cool en een leugen is veel mooier op tweakers.net hence hij +1 krijgt voor leugens.
Hypocrisie at its finest idd.
Google verzameld welliswaar een enorme (te grote) berg data, maar ze zijn wél transparant.
Aangeven wat er verzamelt wordt klinkt wel erg vrijblijvend. Ik zou toch liever zien dat via het extensie-protocol wordt afgedwongen dat alles wat verzameld wordt bij voorbaat duidelijk wordt gemaakt. Al zal dat technisch wel heel lastig zijn.

[Reactie gewijzigd door sampoo op 19 november 2020 17:32]

Dan zou ik voor Chrome zelf ook willen zien en dat wil Google weer niet. Het wordt natuurlijk lastig te verkopen voor Google om dat af te dwingen terwijl ze zelf bakken met data binnenharken middels Chrome
Denk niet dat een gemiddelde gebruiker dit snapt. Dan heb je of gebruikers die evengoed nog alles installeren of gebruikers die niets meer durven te installeren. Of mensen die je voor alles gaan vragen "wat betekent dit?".
De informatie moet door ontwikkelaars zelf worden aangeleverd. Google gaat niet automatisch controleren of de teksten overeenkomen met de data die daadwerkelijk door de extensies wordt verzameld
Slager die zijn eigen vlees keurt dus, zonder extra controle door een andere partij...

Wat heb ik hier als eindgebruiker aan als een extentie ontwikkelaar het mogelijk niet volledig aangeeft en ook 0 incentive heeft dit wel zo correct mogelijk te doen.
Dit was ook mijn eerste gedachte toen ik het las. En zelf als het alleen de data is die ze zeggen hoe weten we dan dat het echt op die manier gebruikt wordt als gezegd is. En wat zijn de consequenties van het betrapt worden op leugens. Het klinkt allemaal leuk maar ik heb het gevoel van valse veiligheid erbij.
Geldt dit ook voor Chrome zelf?
Ik zou graag hebben dat deze zaken gewoon openbaar gegeven worden en aan degene die het onderdeel installeert.
Ik houd het bij Firefox + adblocker + privacy badger + DuckDuckGo privacy essentials.
En dat alles om een beetje meer zorgeloos te kunnen internetten. Het is toch van de zotte :P

Het internet waarvoor het ooit bedoeld was is al lang niet meer. Het is nu 1 grote corporate data verzamel web geworden.
Inderdaad. Maakt eigenlijk niet meer uit hoe ver je met je privacy wil gaan, uiteindelijk belandt toch een deel van je data op een server ergens.

Extensies als adblocker en een anti-tracker is simpelweg veilig. Blokkeert lekker vaak van die pop-ups bij verkeerde websites, beschermt je gelijk tegen adware.
Ik heb het gevoel dat ze willen tonen dat ze opkomen voor het privacy gebeuren (beetje naam zuiveren), echter zie ik niet bepaald een nut voor de eindgebruiker. I smell propaganda...

En hoe zit het met de gebruikers die reeds een extensie hebben geïnstalleerd, zonder de nodige uitleg te hebben gekregen betreft hun peroonlijke data gebruik? Stel dat ze volgend jaar een pop-up melding krijgen, met de nodige informatie, over wat ze doen met uw prive data en stel dat je er niet mee akkoord ga, maar ondertussen heb je al een ruime tijd je data afgestaan...