OPPO toont conceptsmartphone met uitrolbaar oledscherm

OPPO toont een concept van een smartphone met een uitrolbaar scherm. De breedte van het toestel is daardoor aan te passen, tussen 70mm en 107mm. De beeldverhouding verandert daarbij van 20:9 in 16:9.

In de kleinste stand heeft de OPPO X 2021 een schermdiagonaal van 6,7" en uitgerold is dat 7,4", zegt OPPO. Volgens de fabrikant is het concepttoestel voorzien van een gemotoriseerd mechanisme waarmee het scherm uitgerold kan worden. De fabrikant noemt dat de Roll Motor Powertrain. Verder is het toestel voorzien van een constructie met twee ondersteuningspanelen, die het scherm recht houden bij het uitschuiven. De beschermlaag op het oledscherm is volgens OPPO slechts 0,1mm dik. Die laag moet zo dun mogelijk zijn om het scherm op te kunnen rollen.

De Chinese fabrikant toonde het toestel tijdens zijn OPPO Inno Day, een evenement waarop het bedrijf concepten laat zien. Er zijn geen concrete plannen om het toestel met oprolbaar scherm op de markt te brengen.

Op zijn evenement presenteerde OPPO ook de AR Glass 2021, een nieuw concept voor een ar-bril. Het beeld dat dragers te zien krijgen komt overeen met een 90"-scherm op een afstand van drie meter, zegt OPPO. De bril heeft twee camera's, een dieptesensor en een rgb-sensor. Volgens OPPO zijn die sensoren bedoeld voor nauwkeurige plaatsbepalingen die nodig zijn voor ar-weergave. Het is een opvolger van het model dat de fabrikant vorig jaar aankondigde en de nieuwe versie is volgens OPPO met een gewicht van 117 gram 75 procent lichter dan de voorganger.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-11-2020 • 11:16

87 Linkedin

Reacties (87)

87
84
33
2
1
40
Wijzig sortering
Het is hier in dit concept slechts een betrekkelijk klein verschil, maar dit is een formfactor die mij toch veel mooier lijkt dan die dubbelvouwende telefoons. Het heeft natuurlijk ook zijn eigen technische uitdagingen.

Is dit nu een werkend concept, of zit er enkel een te ontrollen foto als beeldscherm?

Die bril is dan weer een nieuwe iteratie van de google glass neem ik aan. Is daar toch een uitgebreidere markt voor aan het ontstaan dan?
TCL presenteerde 8 maanden geleden ook een werkende concept waarbij het veel verder kan uitrollen dan die van OPPO. Het is hier te zien.

Ook Samsung en LG zijn hiermee bezig.
Dat was geen werkende concept, hiervan werkte het scherm namelijk niet. (het uitschuifbare model dan).
Ze schijnen er wel 1 te hebben, al heb ik deze nog nergens voorbij zien komen. Hij is wel groter, maar veel verder uitrollen valt dan wel mee. 7,4" Oppo vs 7.8" TCL. Ook moet ik zeggen dat gemotoriseerd uitrollen toch wat degelijker er uitziet dan die TCL die je handmatig uit moet trekken wat met horten en stoten lijkt te gaan.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 17 november 2020 13:55]

Definieer werkend concept. Ze hebben aangetoond dat ze een stuk plastic met daarin een foto van een lockscreen kunnen uitrollen. :D
Holy!!! DAT is innovatie

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 17 november 2020 12:36]

Een gasthoogleraar innovatie vertelde ons in 2014 hoe de technologie zich volgens hem zou ontwikkelen. Hij had een theorie dat devices zelf steeds kleiner worden, maar dat het bruikbare oppervlakte steeds groter en minder intrusive wordt, totdat het zichtbare gedeelte vrijwel volledig uit scherm bestaat (of tegen je terugpraat). De onderbouwing ervan is me ondertussen ontschoten, maar tot nu toe gaat het patroon exact zoals hij voorspeld had; steeds dunnere devices met steeds grotere screen-to-body ratio, nu gevolgd door uitklap- en uitrolbare schermen. Volgens zijn theorie zou de volgende stap zijn dat we richting een soort van beamer gaan (nog grotere oppervlaktes) of toch zoiets als een scherm op een lens.

Overigens was hij ook een groot voorstander van open innovation in tegenstelling tot een gesloten systeem zoals Apple. Qua koers van Apple heeft hij daar tot nu toe nog geen gelijk in gekregen.
Maar wel qua vernieuwing: die komt zeker niet van Apple, maar uit Korea en China.
Dat was zijn punt toen ook; hij verwachtte toen dat Samsung en daarachter Android door open innovation zich sneller zou kunnen ontwikkelen dan Apple.
Tot nu toe lijkt Apple hun positie aardig vast te kunnen houden, maar dat is wellicht ook doordat men in het hogere segment zit en de afgelopen decennia weliswaar technologie heeft gekopieerd, maar de implementatie wel bovengemiddeld goed vorm heeft gegeven.
A, okee. Ik denk dat Apple een beetje werkt zoals Louis Vuitton: prima kwaliteit, maar niet heel bijzonder vergeleken met goede tassen in het middensegment. Maar omdat het merk nooit echt een slecht product levert, en slechts weinig verschillende producten maakt, is het allemaal heel herkenbaar en betrouwbaar voor een leek. Als je zo begint bouw je enorm sterkte merktrouw op. Ik weet nog hoe brak de goedkope Samsung-telefoons vroeger waren: dan weet een leek gewoon niet of en wanneer een Samsung-telefoon betrouwbaar is, ook al zijn de dure Samsung-telefoons altijd al goed en betrouwbaar geweest. En consumenten houden van niets meer dan dure merken met een goede reputatie.
Eindelijk, een Global link , van 10 jaar voor de iPhone.

[Reactie gewijzigd door FluoDude op 18 november 2020 08:38]

Supergaaf! Maar bij "oprolbaar" denk ik eerder aan zoals je bijv. een handdoek oprolt. Dit is eerder 'uitschaafbaar'.
Best mooi ook hoe de UI meebeweegt. Leuk gedaan.
Dat is een groot oppervlak om voor te zorgen dat je er maar beter geen stof, vuil enz tussen krijgt. Ziet er meer uit als iets wat je in huis gebruikt dan echt mee gaat nemen als we met andere smartphones doen.
Ze moeten wat verzinnen denk ik. Gelukkig komen meer fabrikanten met vernieuwde en frisse ontwerpen. Natuurlijk duurt het jaren voordat het geadopteerd wordt. Maar dat maakt op zich niet veel uit. Tot die tijd kan het goedkoper worden.
Ze moeten wat verzinnen denk ik. Gelukkig komen meer fabrikanten met vernieuwde en frisse ontwerpen. Natuurlijk duurt het jaren voordat het geadopteerd wordt. Maar dat maakt op zich niet veel uit. Tot die tijd kan het goedkoper worden.
Dit heeft niks met verzinnen te maken. Dit heeft alles te maken met de techniek. Een uitrolbaar scherm is nog geen gemeen goed. Het is nu een kwestie van de techniek op punt te zetten, zodat deze gebruikt kan worden in een nieuwe generatie van toestellen die bijvoorbeeld smartphones (6") en tablets (10") doet samenvoegen tot 1 toestel. Natuurlijk biedt deze conceptsmartphone nog geen grote meerwaarde omdat het scherm niet op tabletgrootte is, maar laten we maar beginnen met de techniek te verbeteren zodat wanneer de echte nieuwe generatie er aan komt, dat deze ook direct fatsoenlijk is.
Wat is tabletgrootte volgens jou dan? Mijn kinderen waren toentertijd er in hun nopjes met de Nexus 7 tablet en de Galaxy Tab 7". Deze is in tablet-modus dus 7,4", dus zelfs nog een tikkeltje groter. Het is een nogal subjectief. Net als de term Phablet, wat misschien wel weer opnieuw zijn intrede gaat doen met een dergelijke schermgrootte. De term is op dit moment wat achterhaalt, want vanaf 2010 zijn er telefoons met een 5" scherm zelfs als 'phablet' verkocht, terwijl de maximale lengte op 7" lag (misschien ietsie meer dan).

On topic: na het zien van het filmpje van @ggj87 vind ik het toch wel een heel interessant concept. Over het uitrolmechanisme moet nog wel worden nagedacht (met name de kieren die ontstaan m.b.t. stof), maar het is eindelijk weer iets nieuws!
Wat is tabletgrootte volgens jou dan? Mijn kinderen waren toentertijd er in hun nopjes met de Nexus 7 tablet en de Galaxy Tab 7". Deze is in tablet-modus dus 7,4", dus zelfs nog een tikkeltje groter. Het is een nogal subjectief. Net als de term Phablet, wat misschien wel weer opnieuw zijn intrede gaat doen met een dergelijke schermgrootte. De term is op dit moment wat achterhaalt, want vanaf 2010 zijn er telefoons met een 5" scherm zelfs als 'phablet' verkocht, terwijl de maximale lengte op 7" lag (misschien ietsie meer dan).
MrAndy9797
... een nieuwe generatie van toestellen die bijvoorbeeld smartphones (6") en tablets (10") doet samenvoegen tot 1 toestel. ...
Het verschil in deze conceptsmartphone is te klein, maar daarvoor is het ook een concept. Om de techniek en de mogelijkheden te tonen. Mocht dit een werkelijk releasebaar product zijn, moet het verschil echter wel groter zijn om interessant te worden. Zo kan je bijvoorbeeld een smartphone van 6" openschuiven tot een werkbare tablet van 10". Als het uitschuifbaar formaat zou blijven steken op de oude grootte (Nexus 7 (7") dateert uit 2012, toen smartphones nog kleiner waren en dus het verschil tussen tablet / smartphone groter was), is er minimaal verschil om een zinvolle toepassing te creëren. Dan kan je beter een groter verschil maken.
On topic: na het zien van het filmpje van @ggj87 vind ik het toch wel een heel interessant concept. Over het uitrolmechanisme moet nog wel worden nagedacht (met name de kieren die ontstaan m.b.t. stof), maar het is eindelijk weer iets nieuws!
Zeker interessant concept dat ik ga blijven volgen :)
Als ik mij goed herinner had Philips al zo'n 20 jaar geleden een werkend concept oprolbaar scherm. (mogelijk een leuk patent prijsje?)
Philips had 20 jaar geleden van alles al een concept. Dat is waar ze koning in waren; concepten maken en die nooit succesvol in de markt zetten. Enfin toen waren ze tenminste nog in iets de koning.
Niet zo negatief. Philips is nog steeds "koning" in medische apparatuur. (het enige aandeel dat tijdens COVID-19 niet in waarde daalde(!))

Overigens afgesplitste onderdelen van Philips, zoals NXP, Signify en ASML, doen het ook prima. Grappig is dan weer wel dat Philips nu in Amsterdam zetelt en de afsplitsingen allemaal nog in (de buurt van) Eindhoven.
He he sorry ik ben echt een beetje zuur over Philips en de afbraak die daar al 20 jaar aan de gang is. En die verhuizing naar Amsterdam hoort daar wat mij betreft bij.
Mijn ultieme sci-fi-telefoon is een kokertje waar je het scherm aan de zijkant uittrekt als je hem gebruikt, maar dit is een mooie stap in de goede richting. :)
Mijn ultieme sci-fi-telefoon is een kokertje waar je het scherm aan de zijkant uittrekt als je hem gebruikt, maar dit is een mooie stap in de goede richting. :)
Nou stevig gaat dat nooit zijn. Iedere keer je op je scherm drukt, deuk je het scherm in omdat er geen body is om dat geheel stevig en vlak te houden :)
Misschien valt die stevigheid mee bij gebruik van titanium, koolstofvezel of dergelijke materialen. Daarnaast kan je een mechanisch constructie'tje maken dat plat is bij het uitrekken en dwars in de koker staat tijdens de ingeklapte stand.
Klopt, maar dat is misschien wel makkelijker op te lossen dan alle benodigde elektronica in dat kokertje te kunnen proppen. Maar goed, daar is het sci-fi voor. Ik droom lekker verder. :-)
Mijn ultieme sci fi mobile device is een interactieve AR hub die tevoorschijn komt op commando. Zonder scherm!
Implementatiemethode daar midden gelaten.

Vind het altijd leuk om te speculeren over innovatie :P
Mmm ja eens. Als AR echt doorbreekt is een schermpje in je zak stoppen echt redundant geworden. Maar ik denk dat tot het zover is, oprolbare schermen wel handig kunnen zijn.
Ik vind erg gaaf om te zien, Oppo en Vivo innoveren graag en vaak je zie je hun concept dingetjes later terug I se mainstream. Ik vind dit persoonlijk leuker dan een Fold. Levensduur moeten we nog zien maar al dat geneuzel over dat het wel kapot gaat omdat het mechanisch is is natuurlijk onzin. Genoeg mechanische en onderdelen die bewegen die lang zat meegaan

[Reactie gewijzigd door DamirB op 17 november 2020 11:35]

Inderdaad, dat is toch maar gewoon uittesten en verbeteren in het begin.

Ik neem aan dat ook 2500 jaar geleden de eerste prototype kruiwagen het betrekkelijk snel opgegeven had, maar kijk nu eens wat die krengen allemaal aankunnen... We spreken natuurlijk over een andere tijdschaal, maar 'you get the picture' ;-)
Ik zie een hoog gadget gehalte met een hoog prijskaartje, niet meer dan een r&d stunt en veel marketing. In mijn ogen mooi gepresteerd omdat het kan, maar dat was het dan ook... Als ze nu meer zouden inzetten op kwaliteit en prijsdrukking, had dit staaltje spierballengerol achterwege kunnen gelaten worden in het voordeel van de consument.

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 17 november 2020 11:52]

Nouja, OPPO is een redelijk kwalitatief merk voor een redelijke prijs, vroeger hadden ze ook al de beste dvd-spelers (die wel erg prijzig waren).
Dit is niet echt een staaltje spierballengerol maar voegt IMHO ook daadwerkelijk wat toe, ik vind dit een veel innovatiever concept dan de foldables tot nu toe, en uiteindelijk IS dit in het voordeel van de consument.
Hou er rekening mee dat het bedrijf OPPO in de telecomindustrie een heel ander bedrijf is/was dan OPPO in de HIFI industrie. Ze dragen misschien wel dezelfde naam maar het waren totaal andere bedrijven.
Wat mij betreft was het HIFI OPPO een stuk kwalitatiever dan het telecom OPPO.
Dat mag dan best zijn, maar mijn ervaring met de OPPO smartphone is goed, heb zelf een OPPO Reno Z en ben daar erg tevreden over. Maargoed, elk merk heeft ook wel zo zijn problemen.
Mechanische dingen gaan altijd stuk*. Zie ouderwetse HD's, fans in computers of de banden en ruitenwissers voor je auto. Het beste is gewoon één gesloten blok, dus ook geen gare USB poorten meer na verloop van tijd.

* behalve IBM Model M keyboards

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 17 november 2020 12:32]

De vraag is wel of de beperkte levensduur van een mechanisch onderdeel dan ook de totale (economische) levensduur van het apparaat beperkt. Stel dat zo'n mechanisme 6 jaar meegaat. Dan kan dat goed genoeg zijn voor een smartphone maar niet goed genoeg voor een televisie bijvoorbeeld. Natuurlijk ga ik even voorbij aan het feit dat je dit bij een smartphone veel meer zou gebruiken dan bij een televisie maar je snapt mijn punt best wel denk ik.
Haha, ik zie me al met mijn vrouw aan beide kanten van de TV staan om hem even uit te rekken voor de 21:9 bioscoop ervaring bij het film kijken :+
Je kunt hem al reserveren; voor een lousy € 60k 8)7 LG OLED65RX9LA Rollable (2020)

On topic: als concept wel erg gaaf. alleen vraag ik me af waarom ze dit concept niet in de lengterichting laten rollen, bij een vaste breedte van, laten we zeggen, 70 mm. Daarmee zou je in een keer het bezwaar van 'lompe' telefoons in de broekzak kunnen compenseren. En je kunt de 'sliders' ook langer maken, wat de sterkte van de constructie weer ten goede komt.
Ja maar daar mag je niet aan gaan trekken hoor, dat rolt er heel mooi mechanisch uit. Is die nog altijd niet te verkrijgen dan, is ondertussen bijna 2 jaar geleden dat het werd aangekondigd. Zegt toch ook wat over de technische uitdagingen lijkt me.
reviews: LG 65" R9 oled: het begin van de oprolbare oledrevolutie

ps. Ik bedoelde wel meer om de TV, die default 16:9 is, uit te (t)rekken in de breedte, tot 21:9 :)

edit: inderdaad, lage yields:
nieuws: 'Release van LG's oprolbare oled-tv is wellicht weer vertraagd door l...

[Reactie gewijzigd door FReNsJ op 17 november 2020 11:49]

Dat is een TCL concept telefoon, hierin zat niet eens een echt display maar een foto.

https://www.google.com/am...-prototype-display-tablet

[Reactie gewijzigd door Pukson op 17 november 2020 12:49]

Mock up, natuurlijk. Maar die van Oppo kun je al echt zien, zoals @ggj87 al eerder liet zien:

https://youtu.be/UgrMCsYTrBU
Waarschijnlijk zou je vrouw eerder de boven- en onderkant induwen. Althans, ik ken eigenlijk alleen vrouwen die liever een kleinere tv hebben dan een grotere.
Het gaat niet over de grootte, maar de manier waarop je hem gebruikt, zeker ;)

Maar eerlijk gezegd was het bij ons toch mijn vrouw die wél nog net die maat groter wou bij de TV.
Klopt! Dan is er meer plaats voor een kast voor al hun schoenen en handtassen natuurlijk... :*)

OT:
Ziet er veelbelovend uit, alleen weet ik niet of ik dit ooit zou kopen, maar er zullen zeker mensen en toepassingsgebieden bestaan die deze technologieën rechtvaardigen.
Maar een mechanisch onderdeel heeft natuurlijk wel met meer af te rekenen dan slijtage. Het blijven nog steeds mensen die het toestel gebruiken en die doen onverwachte dingen zoals toestellen laten vallen er op trappen of nog erger: laten hun kleine kinderen ermee spelen. Kan je je voorstellen hoe stug en veilig onze huidige smartphones en tablets zijn dat we onze kinderen ermee laten spelen?
Goh ja, jouw SSD gaat ook wel eens stuk hoor. En ik zou vooral niet meer met de auto rijden als ik jou was, met al die mechanische onderdelen 8)7 Al die onderdelen kunnen allemaal stuk gaan.

Misschien moet je de gebruikstijd eens in afweging nemen? Dan is de kans groot dat je smartphone eerder verouderd is dan dat een mechanisch stukje kapot gaat. Tenzij je natuurlijk je smartphone mishandelt, maar dat ben je dan zelf schuld als je geen respect hebt voor je materiaal.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 17 november 2020 11:51]

Goh ja, jouw SSD gaat ook wel eens stuk hoor.
Ik denk dat je oud genoeg bent om je nog te herinneren hoe onbetrouwbaar HD's waren in vergelijk met SSD's. Een vallende laptop betekent niet zo gauw meer dat je gelijk je data kwijt bent. Zeker moderne SSD's die nauwelijks meer verslijten vergeleken met de eerste generaties. Fans zijn nog een ander onderdeel wat vaak stuk gaat, fanless is duidelijk beter.
En ik zou vooral niet meer met de auto rijden als ik jou was, met al die mechanische onderdelen 8)7 Al die onderdelen kunnen allemaal stuk gaan.
Bij elektrisch rijden heb je veel draaiende minder onderdelen die verslijten dan bij verbrandingsmotoren. Dus dat heeft mijn voorkeur. Een zwevende auto zonder banden lijkt me nog beter. Maar aangezien die er nog niet zijn heb ik weinig keus.
Misschien moet je de gebruikstijd eens in afweging nemen? Dan is de kans groot dat je smartphone eerder verouderd is dan dat een mechanisch stukje kapot gaat.
Versleten USB en lightning poorten zijn een bekend probleem bij alle merken. Er zijn te weinig telefoons met andere bewegende delen om echt veel te kunnen zeggen. Maar de eerste generaties foldable zijn gewoon fragiel rondom het bewegende deel.
Alles kan stuk gaan...wat is jouw punt?
Mee eens, het is maar een trend, wacht totdat het echte gebruik ervan de slijtage laat zien.
Mijn IBM toetsenbord trekt dat in twijfel
Ik heb mijn reactie aangepast.
Mechanische dingen gaan altijd stuk.
Mensen schreeuwen dit al sinds de eerste klapmobieltjes op de markt kwamen. Echter heb ik tot nog toe nog nooit iemand horen klagen dat dit (klapsysteem, uitschuifsysteem, etc) de reden is dat zijn mobiel kapot is gegaan.

Dus of het gaat lang zo snel niet kapot als mensen zeggen of mobieltjes gaan uberhaupt niet lang genoeg mee dat DIT uiteindelijk de reden is dat ie kaduuk is.

Ook bij het tonen van de fold begonnen mensen dit te zeggen maar die hield het toch beter uit (https://youtu.be/tZBk_Hb-X0w) dan de Ipad Pro (https://youtu.be/hUBsxCcJeUc) en raadt eens welke van de 2 een mechanische systeem heeft (tip: niet de ipad pro).

Uiteindelijk gaat het toch echt om de bouwkwaliteit van zo'n apparaat.

edit: ik ben toch wel ff benieuwd waarom mensen mij minnen? Als je dat doet geef dan ook op zijn minst een reden waarom je het niet met me eens bent.

[Reactie gewijzigd door glennoo op 17 november 2020 12:34]

Qua bouw vond ik de Oppo telefoons die ik heb gehad erg goed, zelfs een beetje te goed soms. De Find 5 kon je bij wijze van spreken gebruiken om een stukje vlees malser mee te maken.

De tijd zal het leren, dit is natuurlijk een heel ander concept dan reguliere smartphones. Maar ik ben wel blij om te zien dat er nog steeds dergelijke innovatie bestaat, oftewel dat de fabrikanten niet stil staan.
Ik vind dit op zich wel de mooiste oplossing. Je kunt variëren naar behoefte en hebt geen naden of randen. Alleen wel te hopen dat er geen vuil tussen komt want heb je echt een uitdaging. Als ik naar mijn autoruiten kijk dan is dat extremer qua vuil maar je wilt geen krassen door het mechanisme zelf op dit soort schermen.
Nadeel lijkt me wel dat je geen beschermglas er voor hebt. Zover ik weet is er nog geen rolbaar gorilla glass
Dit past in mijn ogen beter in het toekomstplaatje dan een telefoon die je openklapt. heel vet
Rip samsung galaxy fold.