Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo onthult eigen augmented-realitybril AR Glass voor gaming

Oppo heeft tijdens een eigen evenement een augmented-realitybril gepresenteerd, AR Glass. De bril is vooral bedoeld voor games en soortgelijke applicaties en heeft daarvoor onder andere surround sound.

De bril heeft net als veel moderne ar-brillen een fisheye-lens om beelden op te nemen in een zo groot mogelijke ruimte. De bril kan in die ruimte virtuele driedimensionale objecten opbouwen waarmee de gebruiker interacties kan hebben. In een demovideo is bijvoorbeeld te zien hoe de bril een planeet kan weergeven waar manen omheen vliegen. De speler kan om die planeet heen lopen. Volgens PCMag maakt de bril gebruik van 'diffractive waveguide'-technologie, en heeft de bril surround sound ingebouwd. Daardoor lijkt het erop dat de bril vooral interessant is voor gaming.

Oppo presenteerde de bril tijdens de Oppo Inno Day, een eigen evenement dat de Chinese fabrikant in thuisregio Shenzhen houdt. Veel informatie is er op dit moment nog niet bekend over de bril. Zo is onduidelijk wanneer die uit komt en wat hij gaat kosten.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

10-12-2019 • 09:04

47 Linkedin Google+

Submitter: PeacekeeperNL

Reacties (47)

Wijzig sortering
Gaaf! Ik zag dit totaal niet aankomen, ben benieuwd waarop deze bril draait en hoe goed het werkt.
Gaaf? Wee hebben juist te horen gekregen dat Leap Motion AR brillen amper verkochten en dat deel van het issue de prijs is/was (begint bij ~€2300) en dat het in die prijsklasse veel beter geschikt is voor het bedrijfsleven welke veel eerder zouden kiezen voor de MS Hololens 2 (~€3500). Dan zal Oppo die dingen echt significant goedkoper moeten maken imho!

Wil zo iets aantrekkelijk worden voor de consument dan denk ik aan onder de €1000 en dat zie ik technisch niet snel gehaald worden met een kwaliteit product...
Wil zo iets aantrekkelijk worden voor de consument dan denk ik aan onder de €1000 en dat zie ik technisch niet snel gehaald worden met een kwaliteit product...
Ik denk dat 1000 euro nog te hoog is voor een grote doorbraak. De eerste VR brillen zaten ook rond die prijs en toen hoorde je ook iedereen klagen dat 1000 euro te duur is.
Ja en nu heb je ze (VR) voor €400 of €500,- en nog koopt amper mensen er een, en kopen zelf minder en minder mensen er een.
Valt nogal mee. De Quest gaat als warme broodjes over de toonbank. Oculus kampt met leverproblemen, en totale sales van VR zal in 2019 waarschijnlijk. ca 25% hoger zijn.

https://www.statista.com/...vice-shipments-by-vendor/

Het is allemaal niet wereldschokkend, maar VR is aan een gestage opmars bezig.
Vreemd niet op Steam, daar waren ze aan het dalen, en ik ken werkelijk maar een persoon (en ken er aardig wat) die maar een VR bril heb, en die gebruikt hem al lang niet meer.

Sorry maar VR stelt nog steeds niks voor.
Klopt het stelt nog niks voor. Maar het is evengoed een groeiende markt die door diverse grote partijen goed gesteund wordt. Sony, oculus/Facebook, Valve zijn geen kleine jongens.

Het heeft gewoon nog een paar jaar nodig.
Het maakt niet uit dat de gene die de VR brillen uitbrengen/maken groot zijn, als bijna niemand ze koopt wat nu nog steeds zo is zo als je onder kan zien in me andere post, er zijn heel weinig mensen die een VR bril nog steeds hebben, en dan ook nog is niet veel gebuiken.

Zo lang zo goed als niemand ze kopen zal het niks woorden, en de Oculus Rift is al weer 3 jaar en 9 maanden oud, en de HTC Vive is ook al weer 3 jaar en 8 maanden oud.

En na nu al bijna 4 jaar is VR nog steeds niet populair, en nog steeds een Nichemarkt.
Het is veelzeggend dat de grote partijen nog steeds actief VR ondersteunen. Dat betekent dat zij er on geloven dat het significant kan worden.

Dat zegt meer dan de mening van een willekeurig persoon op internet die denkt dat "het niks zal worden"
Dat zecht helemaal niks, ze hopen dat het wat woord, ze hebben zo ontzettend veel geld Facebook en Steam en die andere grote bedrijven, dat het voor hun geen probleem is als het niks woord, en kijk zelf, en wees eerlijk, hoe veel mensen hebben een VR bril bij jou in de familie, en hoe vaak gebuiken ze hem nog, bij mij maar eentje van een erg grote familie, en die gebruikt hem al niet meer, en dat is een Echte Tweaker.
Alles wat ik hier zeg over hoeveel mensen ik ken met VR is anekdotisch bewijs. Daar doe ik niet aan mee.

Het is een niche, en een niche die groeit. Dat zijn de feiten.

Het kan mij persoonlijk geen bal schelen of en wanneer het mainstream wordt. Zolang het bestaat en er vaak genoeg games uit komen om mij leuk bezig te houden, vind ik het wel goed.
Alles wat ik hier zeg over hoeveel mensen ik ken met VR is anekdotisch bewijs. Daar doe ik niet aan mee.
Aha je kent dus niemand in je familie, duidelijk.
Het is een niche, en een niche die groeit. Dat zijn de feiten.
Nu zeg je zelf al het is een nichemarkt, wow.
Het kan mij persoonlijk geen bal schelen of en wanneer het mainstream wordt. Zolang het bestaat en er vaak genoeg games uit komen om mij leuk bezig te houden, vind ik het wel goed.
Het gaat er niet om of je het leuk is, we hadden het er over dat heel wijnig mensen er een hebben.
Je leest niet goed. Ik heb nooit beweerd dat het geen kleine markt of niche markt is.

Het enige wat ik zeg is dat het een gestaag groeiende markt is.
Ja die HEEL langzaam groeit (als hij echt groeit) , wat neer komt dat het nog vele jaren een nichemarkt is (VR), en misschien wel zo blijft.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 12 december 2019 12:05]

Oh het zal zéker nog een aantal jaren een niche markt blijven, en misschien wel altijd blijven. (Op zich is gaming ook een niche markt, maar dat terzijde). Het kan ook zijn dat het een kritische massa bereikt, en significant wordt voor gaming. Wie het weet, mag het zeggen.
Nee video gaming is absoluut geen nichemarkt, dat woord wel door meer dan 2,35 miljard mensen gedaan wereldwijd, dus absoluut geen nichemarkt, komt geen eens in de buurt.

https://www.statista.com/...3304/number-video-gamers/
Steam is sowieso altijd een beetje wisselend omdat ze steeds andere mensen in de survey opnemen, maar daarnaast is het ook logisch gezien de immense populariteit van de Quest dat je juist in Steam een daling zou kunnen zien. De Quest is immers standalone en zal normaal gesproken alleen de Oculus store gebruiken.

Nu kan de Quest sinds kort met een USB kabel verbonden worden aan de pc en als pc bril gebruikt worden, maar dat zal waarschijnlijk maar een klein deel doen (en het is ook nog heel recent dus effect zie je waarschijnlijk nog niet).
Vindt het wel apart dat je aangeeft zeer gelimiteerde ervaring te hebben met VR maar vervolgens wel de uitspraak maakt dat "het nog steeds niks voor stelt".

Waar baseer je dit dan precies op?
Simpel zo goed als niemand heeft het en zie het nooit op tv (reclames), daar aan weet ik dat het niet populair is, en nog steeds niche is.

En dat er niet veel bijzonders voor is, nogsteeds.
Misschien dat je toch eens een keer zo'n bril op je hoofd moet zetten en het gewoon moet proberen :+

Vindt je het dan nog steeds niks, fair enough.
Heb ik al meerdere keren gedaan bij een familie lid van me, is heel leuk, maar zou er niet een kopen, niet nog zo als het nu is, en hij gebruikt hem ook al jaren niet meer, hij heeft een HTC Vive.
Quest is voor mij de VR doorbraak, speel er om de dag mee. Verschil met eerdere VR (die in de hoek liggen): Simpel in gebruik opzetten en gaan, draadloos, ingebouwde ruimte camera sensoren en de handsensoren. Gamen wordt workout, net als sportschool, zweet op de rug.

Grafisch nog wel beperkt maar game play fantastisch. Speel Oculus winkel games dus niet steam. VR Escaperoom met Rift, 4 man, is ook geweldig. https://www.ubisoftescapegames.com/escape-the-lost-pyramid/

On-topic, zeer benieuwd naar AR Glass! Ontwikkeling gaat idd erg langzaam, maar elke stap beter. hardware uitdagingen he...
Ik heb een Quest en een PSVR. Pas sinds de link mogelijkheid gebruik ik de Quest regelmatig. Daarvoor vrijwel alleen op reis. Ik vind de Quest bibliotheek nog te beperkt. En het comfort van de Quest is niet bepaald geweldig.

Maar de Quest is een goede uitbreiding van het VR aanbod.

[Reactie gewijzigd door Tripledad65 op 11 december 2019 08:34]

Grappige is dat ik al jaren VR heb en nog nooit porno er op heb gekeken. En het is niet zo dat ik geen porno kijk :+ Misschien toch maar eens proberen.

En ja geen system seller. Ken iig al 2 mensen die na een avondje vr bij mij een Oculus met een pc upgrade hebben gekocht om enkel Beatsaber te spelen. Dan heb je nog een groot deel van de simracers/flights.

Zelf gebruik hem vooral voor simracers en om een beetje in beweging te blijven. Ben al kilo's kwijt door elke dag even een uurtje beat saber/audiotrip,BoX VR en Thrill of the Fight the spelen.

Kan mij best voorstellen dat bv. Beat Saber voor de Quest wel een system seller kan zijn. De investering is voor veel mensen gering aangezien je geen nieuwe pc hoeft te bouwen. En er zijn echt wel goede games, maar de echt uitgebreide ervaringen missen een beetje. Misschien dat de nieuwe Half Life de boel een extra spurt geeft.
Misschien moet je leren lezen, hij zegt dat hij wel porno kijkt, alleen niet in de VR bril.

Verder is beat saber echt niet onbekend, maar het hangt natuurlijk wel af van wie je het vraagt. Uncharted kent de gemiddelde persoon op straat ook niet hoor...
Verder, games op VR... Fallout, Skyrim, Borderlands 2, alle serious Sam games, diverse racers en space/flight sims, Doom, quake 2 is ook in vr speelbaar, en zoveel meer.

Tuurlijk, het zijn niet de miljoenen producties die je voor regulier gaming kunt vinden, daarvoor is de afzetmarkt gewoon nog niet groot genoeg... Maar er is echt heel veel te doen in VR. Als jij je VR bril nergens anders meer voor gebruikt dan voor porno dan ligt dat toch echt vooral aan jezelf. De opmerking dat het alleen voor porno verkocht wordt lijkt me dan ook nergens op te slaan, je projecteert gewoon je eigen ervaring op de wereld wat me in dit geval totaal ononderbouwd lijkt.
Rustig rustig....misschien moet jij wat vaker porno kijken. Je neemt dingen veels te serieus.
Een ieder die zo'n ding heeft en al aardig wat dingen op heeft uitgeprobeerd, dan betwijfel ik of ze vr porn nog nooit hebben geprobeerd. Als je ziet hoe laagdrempelig op zo'n bril is, dan moet je heel erg je best doen om niet naar zoiets te kunnen kijken.
Maar waarom zou iemand liegen over porno kijken met de VR bril, om in de zin er na te zeggen dat ze wel porno buiten VR kijken... Neuh, ik blijf bij dat je niet goed gelezen had :)
En zo serieus ben ik niet hoor, maar om dat duidelijker te maken zijn hier nog een zooi smileys :+ }> }:O :P :Y)
De markt is denk ik iets verzadigt maar persoonlijk zit ik al weer te kijken naar een nieuwe index. De Index is begint namelijk al uitverkocht te raken voor de kerst:
https://www.roadtovr.com/...out-stock-half-life-alyx/

Dus om nou te zeggen dat het afneemt.. Daar zou ik wel eerst cijfers van willen zien anders dan een random uitspraak...
Op Steam gebruikt maar 1.02% een VR bril, VR is al weer jaren aan het afnemen, maar hey het gaat echt fantastisch hoor.

November 2019:

Oculus Rift 0.36% -0.02%
HTC Vive 0.33% -0.01%
Oculus Rift S 0.15% +0.01%
Windows Mixed Reality 0.10% 0.00%
Valve Index 0.05% 0.00%
HTC Vive Pro 0.02% 0.00%
Oculus Rift DK2 0.01% +0.01%

Het is zelfs gedaald met een maand terug.

October 2019:

Oculus Rift 0,38% -0.02%
HTC Vive 0,34% -0.02%
Oculus Rift S 0,14%
Windows Mixed Reality 0,1% -0.01%
Valve Index 0,05%
HTC Vive Pro 0,02%

1.03% gebruikt een VR bril op Steam.

https://store.steampowere...e-Survey-Welcome-to-Steam

Het zal iets meer zijn met Half-Life: Alyx eventjes, maar dan gaat het zekerweten weer terug lopen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 10 december 2019 15:17]

Zoals ik bij een eerder artikel ook al zei, en los van mijn comment hierboven, vraag ik me af hoe Steam VR-brillen telt. Moeten ze aangesloten zijn op het moment dat Steam besluit zijn survey uit te voeren? Ik denk dat veel VR brillen namelijk pas aangesloten worden op het moment dat ze gebruikt gaan worden. Dus dan is het de vraag of die allemaal meegeteld worden.

Daarnaast hoeft Steam niet per se een graadmeter voor de volledige markt te zijn. De grootste VR-bril is die van Sony, die zie je daar sowieso niet natuurlijk. Daarnaast zou het me niks verbazen als Oculus/Facebook terein aan het winnen is. Vooral dus ook door het succes van de standalone headset Quest. Die zul je maar weinig op Steam terug zien (het kan nu wel met Link, en daarvoor kon het al met draadloos streamen, maar de meerderheid zal de Quest alleen met de Oculus store gebruiken).

edit: Ik ben nu nog eens beter naar je cijfertjes aan het kijken...
November: -0,02 + -0,01 + 0,01 + 0,01 = - 0,01% (= ruim binnen margin of error)
Oktober: -0,02 + -0,02 + 0,14 + -0,01 + 0,05 + 0,02 = +0,16%

Ik weet niet hoor, maar dat ziet er voor mij meer uit als een stijgende lijn... één keer -0,01% betekent niet gelijk een trend naar beneden.

edit2: Heb met de wayback machine wat oude surveys zitten bekijken (is daar een handigere manier voor?) en over het algemeen lijkt het het afgelopen half jaar gewoon nog rustig te stijgen. In mei had 0,92% een VR bril. Dat is op ongeveer een half jaar dus zo'n 12% stijging (relatief). Dus sorry, maar je praat poep.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 december 2019 17:38]

Bijzonder? Waar zeg ik dat? Het is groei, terwijl jij claimt dat het juist krimpt. Het enige wat ik deed was jouw punt weerleggen.
Verder moet je je ook niet verkijken op die Steam cijfers. Zo heeft ook bijvoorbeeld maar 1,5% een AMD RX580, wat de populairste AMD GPU is in Steam's cijfers. Als 1,02 helemaal niks is, dan is 1,5 niet veel beter... Dus AMD mag ook wel ophouden met GPU's van jou? De 5700 XT zit overigens maar op 0,22% terwijl de non xt niet eens in de stats voorkomt om een of andere reden (misschien telt AMD alles als een XT, of het is minder dan 0,15%).
Het is zeker waar dat VR nog (lang) niet mainstream is, maar het is ook niet op zijn retour zoals jij claimt. Het is rustig aan het groeien... Het is nog niet veel, maar wordt wel langzaam meer. En zoiets kan op een gegeven moment een critical mass bereiken waarbij er steeds meer content komt omdat het winstgevender wordt en daardoor ook weer meer mensen interesse krijgen. Het is allemaal nog steeds vroeg.
Je klinkt als iemand die te veel naar de hype geluisterd heeft en omdat het nu niet zo superhard gaat als dat toen voorgespiegeld werd denk je nu dat het helemaal niks is. Ik zou zeggen, ga je eens inlezen in wat de hype cycle is, dan zie je dat dit niet ongewoon is.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 december 2019 19:08]

Relatief goedkope producten met goede specs maken is wat Oppo de laatste tijd juist doet.
Ver onder de €1000,- dan wel. Oppo is niet een bedrijf wat een dergelijk nieuw product in het westen makkelijk aan de man kan brengen verwacht ik laat staan iets nieuws van een dergelijk hoog bedrag.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 10 december 2019 11:09]

Je bedoelt de Magic Leap One denk ik, een veelgemaakte vergissing. Hoewel Leap Motion het AR bril design van het open source project North Star heeft uitgebracht.

De Magic Leap One is inderdaad erg slecht verkocht. Dat komt voornamelijk omdat ze niet aan de enorme hype konden voldoen en uiteindelijk niet veel beter waren dan de HoloLens, die bedrijven met interesse in dit soort brillen ondertussen al hadden.

De HoloLens is veel beter verkocht, met ongeveer 50.000 exemplaren, plus nog eens 100.000 verkocht aan de defensie van de VS. De HoloLens is niet in eerste plaats bedoeld voor consumenten, maar voor bedrijven. Voor bedrijven is de vraagprijs niet te hoog. De vraag naar de HoloLens 2 is ook al enorm groot.

Beide HoloLenzen maken ook gebruik van waveguides. Met surround geluid bedoelen ze neem ik aan holofonisch geluid, waarbij je de richting en afstand van het geluid kan bepalen en het ook verandert als je je hoofd draait of rondloopt. Ik verwacht niet dat de Oppo ook een 3D scan maakt van de omgeving, zoals de HoloLens en Magic Leap One dat wel doen.

Maar een goeie zaak dat er meer AR/MR brillen verschijnen in verschillende prijs segmenten.
Helemaal dezelfde gedachte, dit kan wel eens een goede opsteker zijn voor de markt!
Vooralsnog de meest subtiele uitvoering vergleken met HoloLens, magic leap, of VR varianten.
Ik vind de bril van NReal subtieler
https://www.nreal.ai/
Magic Leap ziet er imho nog altijd veel beter uit dan hololens2 en deze oppo bril.
Maar goed, uiteindelijk is de vraag hoe goed het display en input is..
Ik zie al op de 2e foto dat het ook een kleine fov heeft, de achilleshiel van AR imho.
Wat zou de use case zijn om met AR te gamen? Een overlay over je beeldscherm heen?
Nee, gewoon ergens, niet aan je beeldscherm gekluisterd.
Zie Pokemon Go, Minecraft Earth, Harry Potter Wizards Unite, etc.
Lever je bami bal maar weer in.
Prima. Wel een bitterbal terug graag.
eerlijk is eerlijk. een bal voor een bal.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True