Facebook brengt Dating-functie uit in Benelux

Facebook heeft zijn Dating-functie uitgebracht in de Benelux en de rest van Europa. Dating is al langer beschikbaar in andere landen, maar kwam tot nu toe niet uit in Europese landen. Facebook zegt niet hoeveel gebruikers er zijn.

Facebook DatingIn de twintig landen die tot nu toe van Dating gebruik konden maken, heeft het systeem tot nu toe 1,5 miljard matches gemaakt, zegt Facebook. Met de release donderdag komen daar 32 landen bij, waaronder Nederland en België. Facebook Dating kost voor gebruikers geen geld, in tegenstelling tot sommige concurrenten. Zoals altijd hoopt het bedrijf geld te verdienen met gerichte advertenties.

Facebook Dating heeft onder meer Stories-ondersteuning en gebruikers kunnen Stories van Facebook of Instagram delen op het Dating-platform. Ook heeft Dating de functie Secret Crush, waarbij gebruikers van negen contacten op Facebook of Instagram kunnen aangeven dat ze er amoureuze interesse in hebben. Als die interesse wederzijds is, maakt het systeem een match.

Facebook kondigde dating ongeveer 2,5 jaar geleden aan op zijn ontwikkelaarsconferentie F8. Het systeem maakt koppelingen tussen mensen op basis van ingevulde voorkeuren, dingen die mensen gemeen hebben en wederzijdse vrienden. Ook spelen Groepen en Evenementen op Facebook een rol bij het koppelen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-10-2020 • 11:49

87

Submitter: Anoniem: 63672

Reacties (87)

87
84
53
3
0
2
Wijzig sortering
Ik vind het juist wel weer fijn dat mijn partner ook juist andere interesses, vrienden heeft dan ik. Kun je dat ook aanpassen in het zoekprofiel (ik zit overigens niet op FB en ook niet op zoek naar een (extra) partner (gewoon nieuwsgierig)).

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 24 juli 2024 09:36]

Bij OKCupid kon je dit aangeven, zou gek zijn als dat hier niet zou kunnen.
Dat het bij een gespecialiseerde dating app kan betekent lang niet dat het bij Facebook ook kan. Sterker nog, okcupid is nogal uitgebreid in zijn instelmogelijkheden, zelfs vergeleken met andere dating apps.

De kans is groter dat het bij facebook juist met iets heel basics begint. Dat is wel vaker zo als grote techbedrijven iets kopieeren.
Eén of meer gedeelde interesses kan wel helpen bij het leggen van contact, dan ligt de drempel een stuk lager, maar niet iedereen zoekt eenzelfde soort relatie. Ben wel benieuwd in hoeverre ze dat al kunnen voorspellen of meenemen in de matching. Vind dat 'aantal gemaakte matches' namelijk niet zo'n sterk verkoopargument, zegt niets over de mate waarin matches die op één of andere manier succesvol zijn gebleken. 'Aantal geschoten pijlen' vs. 'aantal keer doel geraakt'.

[Reactie gewijzigd door epoman op 24 juli 2024 09:36]

Ik vraag mij toch nou eens echt af wat nou het echte tastbare "gevaar" moet zijn van al die privacy-heisa. Er is niet echt in mijn kant van het verhaal een oorzaak en gevolg zichtbaar.

Edit: bizar hoe ik de grond in gemodereerd wordt terwijl ik een oprechte vraag heb.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 24 juli 2024 09:36]

Een gevaar voor veel huwelijken of samenwonenden. Zeker voor kinderen die dan de dupe zijn van uit elkaar gaande ouders. En dan kan je zeggen dat er iets al niet in orde is als dit de reden is om uit elkaar te gaan, maar dit gaat richting 'de kat op het spek binden'. Het wordt wel heel gemakkelijk als 2, niet met elkaar gehuwden er op deze manier achter komen dat ze een oogje hebben op elkaar. Soms is een drempel juist goed.

Edit: Hoezo -1 Ongewenst? Mag de ethische kant niet besproken worden? Zo zijn er wel meer reacties die technisch inhoudelijk niets toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Fido op 24 juli 2024 09:36]

Als een huwelijk stuk loopt door zoiets was er al iets anders fout. Met dit feature zou je misschien iemand via Facebook vinden, anders vindt je wel iemand in de kroeg of op het werk of zo.
In de kroeg of op je werk is het iets anders. Als met deze datingfunctie van Facebook een match is, dan pas weet je van elkaar dat je meer wil dan alleen vriendschap. Zonder een match zal die ander nooit te weten komen dat jij een oogje op die ander hebt. Op het werk of in de kroeg is dat anders. Dan maak je zoiets kenbaar waarbij je het risico loopt op een blauwtje en dat er achter je rug om over gesproken wordt, uitgelachen of iets anders. Dat idee werpt een drempel op wat meer dan voldoende kan zijn om je eigen huwelijk te redden, om ervoor te gaan, ook als het even tegen zit. Een huwelijk of samenwonen is niet zomaar iets, zeker als er kinderen betrokken zijn. Daar moet je voor vechten.
Je moet het nog altijd zelf aangeven hè... Als iemand dat gaat doen dan klopt inderdaad er al iets niet in dat huwelijk.
Jij doet net alsof Facebook proactief getrouwde mensen aan elkaar gaat koppelen maar dat is niet zo.
Ja dit maakt het makkelijker, maar er zijn ook steeds meer mensen alleen omdat ze niemand kunnen vinden. Zijn die mensen die misschien door een functie als dit wel gelukkig kunnen worden dan minder belangrijk?

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 24 juli 2024 09:36]

Iedereen is wel eens geïnteresseerd in anderen. Kan me heel goed voorstellen dat je hier eens voor de grap op klikt zonder dat er een probleem is in je huwelijk.
Jij hebt overduidelijk geen ervaring of een negatieve ervaring met online daten, ik weet dat dit als 0 wordt gemodereerd maar het is gewoon een online dating service. Het is de 21ste eeuw, je doet alsof een relatie/huwelijk alleen kan blijven voortbewegen als het een echte natuurlijke ontmoeting is, maar Oh Oh als het vanaf internet ontstaat is het negatief?
Je aanname klopt niet. Ik weet hoe succesvol online dating kan zijn. Ik heb m'n vrouw online ontmoet en we zijn ruim 15 jaar gelukkig getrouwd. Tuurlijk zitten er hele mooie kanten aan deze functie voor mensen die nog alleen zijn. Ik spreek alleen m'n zorg uit over samenwonende ouders die hierdoor gemakkelijk in de problemen raken waardoor de relatie stuk loopt ten koste van kinderen.
Je moet je evenzeer inschrijven zoals bij andere apps. Daar zit de verantwoordelijkheid van deze mensen zelf. Eénmaal ingeschreven kan ik me voorstellen dat Facebook efficiëntere koppelingen kan maken, doordat ze nu éénmaal veel meer informatie over je hebben verzameld dan de andere online dating platformen.
Neemt niet weg dat het de persoon is die zich inschrijft die verantwoordelijk is voor de consequenties hiervan op de mensen in zijn leven.
Persoonlijk zou ik dit niet direct opzetten, net omdat Facebook van mij niet nog meer informatie moet verzamelen, wil niet zeggen dat Facebook hier verantwoordelijkheid moet toegedicht worden, die café's, disco's, andere chat- en date-applicaties niet zouden krijgen.
Anoniem: 420148 @Fido22 oktober 2020 13:32
Dit is een beetje zeggen dat een bar ook gevaarlijk is voor je huwelijk.
Meeste fb accounts van mijn vrienden worden beheerd door hun vrouw of ze hebben een gezamenlijk account.

Je bent wel erg aan het speculeren denk ik. Op fb kun je ook aangeven of je in een relatie bent of getrouwd. Of de secret crush functie dan werkt? Dat kan ik hieruit niet opmaken. Die conclusie trek jij wel. Misschien moet je je wel apart aanmelden hiervoor? Dat kun je dan ook met een dating website doen.
Het is inderdaad een conclusie die ik trek. Je kan je via een datingwebsite ook aanmelden. Toch is Facebook in mijn ogen laagdrempeliger. Daar heb je toch al een inlogaccount. Maar misschien speculeer ik inderdaad teveel. De tijd zal het leren.
Nee, het lijkt er meer op dat je gewoon over Facebook wil klagen om het klagen. Facebook is niet de enige manier om overspel te plegen. Facebook faciliciteert niets anders dan andere online diensten die dit aanbieden.

Er zijn zelfs websites opgericht die overspel verheerlijken. Second Love, intimatch, victoria milan. Maar, nee. Het is Facebook die 'de kat op het spek bindt'.

Als je oud genoeg bent om de keuze te maken om te trouwen en/of kinderen te nemen. Dan ben je ook oud genoeg om de verantwoording te nemen voor dit soort besluiten. Daar heeft Facebook geen blaam is.
Waar het verschil zit tussen Facebook en datingsites is dat je naar een datingsite kan gaan als je wilt daten, al dan niet naast de pot. Maar "iedereen" zit al op facebook, en nu klaarblijkelijk ineens ook op een datingsite waar koppelingen gemaakt worden. Dit komt op mij over alsof je bij de bakker getipt wordt met 'Je buurvrouw Truus houdt ook van krentenbollen ;) ". Die eerste stap naar een datingsite wordt nu voor iedereen genomen.
Probleem wat ik zie is facebook heeft een gigantisch marktaandeel en het is klassiek voorbeeld dat men dat nu gebruikt om andere diensten te pushen. Dit gaat uiteindelijk weer ten kosten van andere datingwebsites die marktaandeel zullen verliezen.
Facebook is gratis veel anderen zijn dat niet. Je betaald uiteindelijk met je profiel je data en nu heeft facebook op dating gebied dus ook meer data.
Voor mij is het dus klassiek voorbeeld van gebruik maken van hun marktaandeel om anderen de markt weer uit te drukken.
Sowieso met je bij facebook al goed opletten wat men allemaal aan data over jou heeft, het wordt alleen maar meer en meer.
Dit heeft niks met de normen en waarde van de tweakers te maken. (hoewel ik die ook regelmatig in twijfelt trek).
Ik verbaas me ook regelmatig over (erg jonge) kinderen met een alleenstaande ouder, waar een kind een soort van oplossing moet zijn voor relatieproblemen in plaats van het gevolg van een goede relatie.

Maar uiteindelijk vind ik wel dat iedereen zelf zijn/haar verantwoordelijkheid moet nemen, en je je niet moet "aanmelden" voor deze "service" als je dat niet wil.

Overigens geld dat mogelijk ook wel deels voor het accepteren van een date waarbij je weet dat de ander een relatie heeft.
Gezien sommige reacties is jouw laatste opmerking geen enkel bezwaar. Toch weer die normen en waarden.

Kinderen zouden inderdaad geen middel moeten zijn om een relatie in stand te houden. Als je denk dat dat wel zo is kan je beter gelijk stoppen voordat je eraan begint.
Je hebt iets samen ja, maar ik ben mijn partner niets verschuldigd. Als ik denk dat ik met iemand anders gelukkiger wordt, beslis ik dit altijd nog zelf.
Anoniem: 420148 @Fido22 oktober 2020 14:14
Het is wel heel egoistisch namelijk om tegen je partner te zeggen dat je met iemand anders verder gaat, omdat jij dat in je eentje hebt besloten. Je hebt iets samen, niet jij alleen.
Het alternatief is "nee dat mag je niet, je blijft lekker voor eeuwig ongelukkig met mij"?
Ik zie in de reacties geen rariteiten in normen en waarden. Niemand keurt vreemdgaan goed. Het gaat om dating-functie wat een sociaal media platform introduceert. Daarbij zet je Facebook meteen als slechterik neer. Want nu hebben mensen een makkelijkere manier om vreemd te gaan.

Normen en waarden liggen bij de mensen. In je argument val je Facebook aan omdat mensen nu deze optie hebben. Maar er zijn al langere tijd websites online die juist dit gedrag verheerlijken en faciliteren.

Ik stel simpelweg dat acties en de consequenties daarvan door de consument zelf worden uitgevoerd. Niet door het bedrijf.
Of gaan we straks ook Audi aanvallen omdat iemand met een Audi iemand anders heeft aangereden met opzet? Want tja, Audi heeft dit gefaciliteerd door de auto te verkopen.

En wat betreft kinderen, daar kies je weldegelijk voor. Er zijn uitzonderingen. Maar ik heb geleerd waar kinderen vandaan komen en dat is niet via een ooievaar.
Al is het de keuze van de persoon zelf, je hebt helemaal gelijk. Ruim 1 jaar later ervaar ik (en onze kleine meid) nog dagelijks de negatieve gevolgen van mijn partner die er “misbruik” van maakte.
Prima om het makkelijker te maken, deze tijd is toch van alles op het internet, volle transparantie, de snelle contacten en geen verbintenissen?
Het ouderwetse huwelijk met vele bureaucratische processen en ouderwetse documenten bij een gemeente huis en of notaris ondertekenen is niet meer van deze tijd. Met een klik of swipe zou je een relatie kunnen bevestigen (FB status) en met dezelfde actie ervan af kunnen.
De financiële gevolgen voor een "meer vermogende partner" na een scheiding zijn gelukkig al een beetje aangepast door de wet maar zouden ook deze flexibiliteit moeten gaan ondersteunen. Ik zie een kans voor FB om ook later huwelijken en scheidingen digitaal te maken ;)
ja waarom geen geboorteaktes, sterfaktes, aankopen huizen, ... niet via facebook

denk dat de zucc juist een boner krijgt
Dus omdat er een mogelijkheid bestaat dat mensen (wiens volledige verantwoordelijkheid bij henzelf ligt!) Vreemdgaan, moeten datingsites zich maar beperken in hun mogelijkheden voor mensen om wat discreter op zoek te gaan naar een partner? Beetje omgekeerde wereld.

Daarnaast, als je vreemd gaat of vreemd wil gaan heb je sowieso al grote problemen. Namelijk een slechte relatie. Of een slecht zelfbeeld. Die problemen bestaan nog steeds als je niet vreemd gaat. En het maakt een relatie of gezin misschien nog wel erger kapot dan vreemdgaan en gedwongen een knoop doorhakken en hulp zoeken.

Buiten dat allemaal, laten we gewoon de verantwoordelijkheid bij onszelf houden voor ons gedrag.
Dating apps bestaan al tientallen jaren, waar heb je het over.
Zo weten ze nog meer over jou, wat je zoekt wat je voorkeur is noem maar op....gelukkig al tijd weg bij facebook...moeten er meer doen.
Een facebook profiel kan wel uit 3000 records bestaan, Daarnaast houdt facebook ook nog eens gegevens bij van niet-gebruikers via haar pixel en like button scripts. Daarnaast wordt je (offline) facebookdata en dat van je contacten ook nog eens doorverkocht aan partners van facebook - dat kunnen commerciele partijen zijn, maar ook bijv. overheden die wettelijk deze data niet zelf mogen verzamelen.

De Stasi in het voormalige Oost-Duitsland hield tot enkele honderden records bij p.p, en niet eens 'live.' Ik probeer de stasi an sich hiermee niet te vegelijken met facebook, facebook is vele malen gevaarlijker voor je privacy.
Lijkt mij dat 3000 toch wel echt een zware onderschatting is, als je kijkt op hoeveel websites een Facebook integratie aanwezig is en hoeveel ze laten zien dat ze over je weten (laat staan de dingen die ze niet laten zien)
Voor sommige gebruikers zal facebook 3000 nieuwe records per dag aanmaken. :+
En niet te vergeten dat elke website die een gebruiker op Facebook zet, plakt Facebook een id nummer achter de link . Vind ik ook verdacht.
En ondertussen heb je wel een android telefoon? Of google je om de haverklap }> :P

Ik ben vroeger zelf dataminer geweest als hobby. De beste info om te geven is niet geen info. Maar teveel info. ;)
Anoniem: 1463186 @vinkjb22 oktober 2020 12:16
Ik denk dat het in de praktijk weinig uit maakt, omdat mensen ook hun Tinder account bijvoorbeeld wel linken met Facebook (het was zelfs verplicht in het begin). Het is dus niet zo alsof het informatie is die ze nog niet weten.
Het is maar net wat je deelt met Facebook. Gezien de advertenties die ik krijg van Facebook, zitten ze er voor mij ver naast qua profiling.
Ik denk dat Facebook dat sowieso wel kan doen.

Als je bijvoorbeeld net iets vaker op een profiel kijkt van een ander (ipv in het nieuwsoverzicht), maar je zelden bij elkaar in de buurt komt(locatie van via de app).

Ik denk dat als Facebook wil dat ze best een goede inschatting kunnen maken welke twee mensen met elkaar zouden willen daten, nog zonder dat je het zelf aangeeft.
Hoe boeiend is dat.

Met het geven van informatie aan Facebook vind je misschien wel een heel goede match. Dat is wat waard.
Boiling frog syndrome. En krijg je uiteindelijk dit soort opmerkingen.
Het is helemaal niet goed dat een algoritme gaat bepalen wat jij goed/interessant vind. Zeker niet als het gaat om dating. We zien nu al dat het mis gaat met nieuws en andere content dat mensen in hun eigen bubbel blijven.
We hebben nu al het probleem dat mensen zich onzeker voelen vanwege Instagram filters en denken dat dat de realiteit is.
Het algoritme bepaalt niets over of iemand iets goed/interessant vind. Het laat alleen berichten/reclame zien wat het algoritme denkt dat bij diegene past

[Reactie gewijzigd door thomasvan12345 op 24 juli 2024 09:36]

Toch voert dat algoritme je alleen maar data waarvan het denkt dat je dat boeiend vind. Het algoritme "bepaald" alleen maar wat als je dat toestaat.

Dat konijnenhol waar Lubach het over had, alsmede ook onzekere meisjes door instagram filters, daar ligt toch vooral ook een gebrek aan kritisch denken ten grondslag.
Dat Youtube je filmpjes voert van gekke uitgeklapte rappers die het hebben over pedonetwerken van een bloeddrinkende elite als jij op youtube zoekt naar reptielmensen bij bilderberg meetings vind ik niet zo raar.
Dat is feitelijk hetzelfde mechanisme wat je je muziek teruggeeft waarvan het denkt dat je het mooi vind omdat je veel zoekt op gerelateerde artiest x y z.
Het gaat me wat ver dat er vanuit Google een sturing zou zijn met enige voorbedachte rade. Ik krijg die meuk nooit zomaar in mijn aanbevolen video's en ik verdwijn zo af en toe best wel eens op recreatieve basis in youtube's koekoek-land. Maar ik gebruik mijn youtube account dan ook niet uitsluitend om naar wilde theorien te luisteren van mensen waarvan je je kan afvragen of die helemaal in orde zijn.

Men schuift zo al met al wel erg makkelijk de verantwoordlijkheid naar een systeem, waar die gewoon bij mensen moet liggen.
Als we algoritmes gaan aanpassen omdat mensen vage youtube filmpjes geloven met en kruiwagen vol onherleidbare bronnen voor de meest wilde theorien dan is het probleem daar gewoon de persoon en niet youtube.
Het meest schokkende is dat mensen zo beinvloerbaar aan het worden zijn. Dat is in de basis het hele probleem, dat moet je vanuit de wortel aanpakken, en niet alleen maar een beetje proberen prikkels weg te halen.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 juli 2024 09:36]

Vind het wel beetje onzin dat Facebook dit doet, Pornhub heeft een veel beter profiel van de meeste mensen.
Daar moest ik nu om glimlachen, en dat gebeurt de laatste maanden niet zo veel! Thx.
vreemd, klik erop. Staat er dating is hier niet beschikbaar.
Ja, er klopt niks van... werkt gewoon helemaal 'nog' niet in NL.
Hier hetzelfde.

Misschien dat ze nog aanmeldingen verwerken en echt live gaan als er genoeg profielen zijn?
Hetzelfde hier, maar weer verwijderd.
Geinig om te zien dat Facebook terug gaat naar haar roots.
Toen ik nog Facebook gebruikte, stond het hier dan ook bekend als Flirtbook.
Toen ik nog Facebook gebruikte, stond het hier dan ook bekend als Flirtbook
Vleesboek!

Vogens mij was Mark Zuckerberg een hitsige tiener, en toen heeft hij illegaal, zonder toestemming foto's van alle dame's op zijn school verzameld en in een database gestopt. Vleesboek was een betere naam geweest ;)
Inderdaad grappig. Weer een reden om van Facebook af te gaan. Zit niet te wachten op Facebook dating. Vind ook dat het verboden moet worden dat face book dit zomaar mag doen, oneerlijke concurrentie.
Het staat niet standaard aan.
Zou Instragram Dating, niet veel logischer zijn?
Want? Facebook is veel meer socialer dan IG.
IG staat meer bekend om foto's te delen, en Facebook om met elkaar in contact te zijn.
En dan kunnen al jouw Facebook-vrienden allemaal meekijken hoe en met wie jij allemaal aan het daten bent? Nee bedankt... :/ En dat blijft dan voor eeuwig in de database van Facebook staan, ook de mislukkingen waaraan je niet meer herinnerd wilt worden...

Of, misschien net zo erg: dan krijg ik op Facebook allerlei berichten over welke van mijn vrienden met wie allemaal aan het daten zijn? Daar dit ik ook niet op te wachten.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 24 juli 2024 09:36]

Word je automatisch op de hoogte gehouden door wie je ex nu weer uitgewoond wordt.
Anoniem: 313010 22 oktober 2020 11:57
Alleen een win voor Facebook dit. Dit zorgt er natuurlijk voor dat gebruikers (die het gebruiken) vaker en langer zullen zitten op Facebook, waardoor ze ook meer advertenties zien en aanvullende data kunnen verzamelen.

Evenals nog een extra kanaal in de al vrij saturated dating-app/website wereld... 8)7

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 313010 op 24 juli 2024 09:36]

Hou het liever bij andere dating apps, waar je geen FB voor nodig hebt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.