Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hitman 3 verschijnt voor pc een jaar lang exclusief in de Epic Store

De pc-versie van Hitman 3 is na release in januari 2021 twaalf maanden lang exclusief in de Epic Store te verkrijgen. Dat maakt ontwikkelaar IO Interactive bekend. Ook is er een nieuwe trailer van het spel, die de locatie Dartmoor toont.

IO Interactive meldt dat later deze maand pre-orders voor Hitman 3 geplaatst kunnen worden. Dat het spel in januari volgend jaar voor de PS4 en 5, de Xbox Series X en Xbox One, Google Stadia en de pc zou verschijnen was al bekend, maar de tijdelijke exclusiviteit voor de Epic Store was dat nog niet. Spelers kunnen hun progressie in Hitman 2 op Steam overhevelen naar Hitman 3 op het platform van Epic, belooft de maker. Ook kunnen spelers locaties van de twee eerdere Hitman-games importeren bij de Epic Game Store.

Tegelijkertijd is er een nieuwe trailer voor het spel verschenen. Die gaat over de Thornbridge Mystery-missie in Dartmoor in Engeland, een plek die volgens de studio 'een reputatie voor mythen, legenden en mysteries heeft'. De speler kan de rol van detective aannemen en moet proberen uit te vinden hoe een slachtoffer is vermoord. Tegelijkertijd moet alsnog een doelwit uitgeschakeld worden.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-08-2020 • 08:09

163 Linkedin

Submitter: BartvanOranje

Reacties (163)

Wijzig sortering
Slechte zaak dat er nu ook exclusives komen op de pc.
Slechte zaak dat er nu ook exclusives komen op de pc.
Exclusives zijn niets nieuws. Er zijn zat spellen die bijvoorbeeld enkel op Steam uitkomen, en die ook enkel via Steam te koop zijn. Een punt van discussie over wat de markt mogelijk verziekt zijn exclusieve deals, waarbij een winkel (Epic Store) geld geeft voor een jaar exclusiviteit om het enkel via de eigen winkel te verkopen.

Zelf stoor ik mij er niet zo aan. Als ik een spel al interessant vind dan zie ik hem na een jaar of later wel op Steam of GOG verschijnen, vaak met DLC inbegrepen, een jaar aan patches en een korting. Het alternatief is dat het na een jaar op bijvoorbeeld Steam uitkomt en het spel alsnog brak is, wat voldoende zegt over de inzet van de ontwikkelaars om het spel links te laten liggen.

Sowieso zijn er zat andere leuke spellen om in de tussentijd te spelen. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2020 11:10]

Volgens mij hanteert Steam geen exclusiviteitsdeals? (correct me if I'm wrong)
Dus jou uitspraak:
"Er zijn zat spellen die bijvoorbeeld enkel op Steam uitkomen, en die ook enkel via Steam te koop zijn."
verdient de kanttekening dat het in die gevallen níet is omdat Steam die ontwikkelaars een zak geld toedoet en zegt "je MAG niet op een ander platform publishen" maar dat het in dat geval gewoon is dat de ontwikkelaar beslist dat "op steam publishen is genoeg, consumenten kunnen het daar kopen".

Dat zijn twee totaal verschillende situaties! ;)
Valve heeft zich al meermaals negatief uitgesproken over exclusives:

https://www.pcgamer.com/g...-theyre-bad-for-everyone/
en toch brengen ze hun eigen games alleen op steam uit ????,

negatief over andere en zelf niet naar hun zelf kijken
Het gaat hier dan ook om 3rd party games, niet om de games die store eigenaars zelf maken. Niemand heeft er een probleem mee dat Fortnite exclusief in de EGS te koop is, of Diablo 3 op Battle.net.

Epic is de enige die 3rd party devs en uitgevers betaald om hun games weg te houden van andere storefronts op de pc.
Recent nieuws niet gelezen zeker? haha. ;)
Ik schreef dan ook "op de pc". Nu ben je gewoon aan 't trollen. En je comment klopt niet eens, want Fortnite is begin deze week uit de Apple en Google stores geflikkerd. :P

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 augustus 2020 14:26]

Dus een artikel uit 2016 zegt iets over deals in 2020? Steam heeft eindelijk een concurrent die willend is om door te zetten. Dus ik zou zeggen dat een artikel uit 2016 waar ze zeggen er negatief over zijn inet betekent dat ze het nu niet doen of iets vergelijkbaars doen.
Exclusiviteit is niet bepaald mijn definitie van gezonde concurrentie. Consumenten worden er niet beter van als talloze populaire games niet in de beste storefronts worden verkocht. Waar we wèl beter van worden is als die games in diverse storefronts worden aangeboden, en deze storefronts concurreren door ons de beste features, prijzen en policies aan te bieden. Helaas is dit Epic dit niet van plan, en dwingen ze liever de consument om hun store te gebruiken door alle andere opties weg te nemen.

Verder ben ik er natuurlijk niet 100% zeker van dat Valve geen exclusiviteitsdeals maakt, maar er is voorlopig geen enkele aanwijzing dat ze dit wèl doen. Heel wat devs hebben publiekelijk gezegd dat Epic hen vet betaalt voor exclusiviteit. Geen enkele dev heeft dit tot nu toe over Valve gezegd.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 augustus 2020 11:58]

Volgens mij hanteert Steam geen exclusiviteitsdeals? (correct me if I'm wrong)
Klopt (tot zover publiekelijk bekend). En nergens claim ik dat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2020 11:11]

Als ontwikkelaar in de unreal engine en kijkend naar de cijfers zal dit komende jaren wel gaan draaien.

Je kunt er beter voor kiezen EGS only uit te brengen nu de populairiteit (aantal accounts) hard toenenmen en de kosten enorm lager zijn dan Steam.
en de kosten enorm lager zijn dan Steam.
Zijn de kosten lager, of de (initiële) opbrengsten hoger?

[edit]
Of bedoel je specifiek voor spellen ontwikkelen met UE?

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2020 10:35]

Bij Steam draag je als ontwikkelaar 30% af aan 'kosten' plus iets van 5% aan royalties voor het gebruik van de UE. Bij verkopen via de Epic store betaal je maar 12% en hoef je de UE royalties niet te betalen.

Samen een verschil van 23%-punten die je niet hoeft af te dragen over elke sale. Of dit dan vallen onder lagere kosten of hogere opbrengsten vind ik een beetje potatoes potahtoes...
Wen er maar aan.

Hardware is niet meer de unieke factor, pc en consoles liggen qua hardware dicht bij elkaar.
De markt wordt bepaald door differentiatie op gebied van content. Dat is waar de strijd gaande is, en dit is daar onder andere het resultaat van.

Ben (als couch pc gamer) al lang blij dat er studios zijn die hun games ook op windows uitbrengen. Misschien is dat strategisch op termijn misschien nog wel het mooiste platform om op te gamen omdat de concurrentiestrijd niet tussen pc en console is, maar tussen PS en XBOX.
We gaan het zien ;)
Wen er maar aan.
Wen maar aan wat? Exclusives? Zoals genoemd heb ik daar totaal geen probleem mee. Het zorgt er hooguit voor dat ik als geduldige speler sommige spellen links laat liggen. Zoals genoemd zijn er zat andere spellen om te spelen.
Zelf stoor ik mij er niet zo aan. Als ik een spel al interessant vind dan zie ik hem na een jaar of langer wel op Steam of GOG, vaak met DLC inbegrepen, een jaar aan patches en een korting. Het alternatief is dat het na een jaar op Steam uitkomt en het spel alsnog brak is, wat voldoende zegt over de inzet van de ontwikkelaars om het spel links te laten liggen.

Sowieso zijn er zat andere leuke spellen om in de tussentijd te spelen. :P
Precies, vooral in deze tijd van season passes en DLC's koop ik een game pas na een jaar of langer omdat hij dan echt compleet is voor hetzelfde geld (of minder zelfs).

Starcraft 2 pas gekocht als 'battle chest'. Final Fantasy VII wacht ik ook totdat alle episodes er zijn. Genoeg andere games in de tussentijd.

Cyberpunk 2077 gaat daar de enige uitzondering op zijn O-) , daar kijk ik echt al jaren naar uit.
[...]
Sowieso zijn er zat andere leuke spellen om in de tussentijd te spelen. :P
Dit. Ik heb geen zin in tig stores. Ik zit nu al op 3 (steam, gog en uplay). Heb geen behoefte aan een vierde puur om 1 spel (op Uplay heb ik meerdere Assassin's Creeds :p). Hitman 3 lijkt me wel leuk, en als het op steam komt, denk ik dat ik het wel ga kopen. Tot die tijd heb ik nog genoeg andere spellen die mijn aandacht graag zouden willen hebben :p
Alle games van Blizzard zijn exclusive, alle games van Valve zijn exclusive.

En zo zijn er nog wel meer.

Daarnaast zit Hitman 3 maar een jaar vast aan Epic, dus zie het probleem niet.
Alle games van Blizzard zijn exclusive, alle games van Valve zijn exclusive.
Appels en konijnen.

Het gaat om spellen die exclusief te koop zijn in online winkels, niet spellen die exclusief gebruik maken van het distributieplatform van een online winkel. Blizzard en Valve spellen zijn ook te koop in andere winkels. Men hoeft ze niet te kopen in de respectievelijke online winkels, maar de bijbehorende distributieplatformen zijn wel nodig om de spellen te spelen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2020 09:55]

Je vergelijkt alleen wel appels met peren, in tegenstelling tot consoles kun je gewoon de Epic Games launcher installeren op je PC.

Je kan niet even Playstation 4 launcher op je Xbox installeren om Spider-Man te spelen.

Desalniettemin had ik graag gezien dat deze gewoon ook direct op Steam beschikbaar zou komen.
Komt ook wel beschikbaar op steam, alleen je zal even moeten wachten :+
Vanaf dag 1 bedoelde ik dan haha.
Ik snap je, ik heb er zelf niet zoveel moeite mee, het is natuurlijk handig om alles in 1 library te hebben maar zij die de game ECHT willen spelen nemen het denk ik wel voor lief die verschillende stores.
Ik heb zelf een aantal games via Epic gekocht die echt permanente exclusives zijn zoals Before we Leave.

Je zou eventueel met de GOG Galaxy launcher nog alles bij elkaar kunnen zetten maar ik had liever gezien dat Epic de game voor € 20 minder in de store had staan als exclusieve deal en dat hij alsnog op Steam stond om misschien eens iets aan die prijzen te doen.

Deze manier van exclusief maken heeft echt geen meerwaarde vooral omdat het store en niet platform exclusiviteit betreft.

En als ze straks weer een weggeef actie doen lijkt me dit ook niet echt goed voor de devs, Square Enix heeft geld nodig om Final Fantasy VII Remake af te maken. ;(

[Reactie gewijzigd door Evernote op 21 augustus 2020 14:33]

Het heeft zeker meerwaarde; de Epic Store is concurrentie voor Steam. Valve heeft járenlang in een positie gezeten waarin ze gewoon uit hun neus konden eten en zelfs vandaag de dag hebben ze een enorm sterke positie in de markt.

Naast het feit dat het handig is om al mijn games op 1 plek te hebben, heb ik letterlijk nul reden om Steam aan te hangen. Ik gebruik Discord voor chat/voice, ik gebruik Reddit om mee te doen aan in-game communities en Steam is bij uitstek het traagste platform als het om downloadsnelheid gaat.
Als je rond 25 megabyte per seconde traag vind, dan is het traag ja.

Zo niet dan is er ergens anders iets mis.

(Een paar spelen daargelaten die een idiote manier van updaten hebben zoals path of exile)
Ik heb nooit beweerd dat Steam traag is, maar dat ze de *traagste* zijn: In vergelijking met andere platforms is Steam in mijn ervaring vaak 10-20% trager. Dus als ik puur zou kijken naar downloadsnelheid, zou ik niet voor Steam kiezen.

Maar zoals jij zelf ook al aangeeft, zijn de downloadsnelheden van Steam prima. Mijn punt is dat Valve, door hun dominante positie in de markt, geen goede reden heeft om ze verder te verbeteren.

[Reactie gewijzigd door RaptorGsus op 21 augustus 2020 11:27]

Deze manier van exclusief maken heeft echt geen meerwaarde vooral omdat het store en niet platform exclusiviteit betreft.
Voor de gamers heeft het inderdaad geen meerwaarde, maar voor Epic natuurlijk wel. Hoe meer gebruikers de Epic game store gebruiken des te beter voor hun. Ook voor de ontwikkelaars is het interessant, ze krijgen veel geld en ze krijgen ook nog een groter percentage van de verkopen. Een ontwikkelaar zal er dus meer aan verdienen en dus meer geld hebben voor toekomstige projecten. Mits het extra geld niet alleen naar de directie en aandeelhouders gaat...

Daarbij vergeten veel mensen dat Epic de laatste jaren en nog steeds bakken met geld verdient met Fortnite. Het is beter dit geld te investeren door eventueel exclusives aan te bieden voor hun store in plaats van het moeten afdragen voor winstbelasting.
Hitman is niet meer van Square Enix :)
Ah dat wist ik niet, dank!
Before We Leave komt gewoon naar Steam na de gebruikelijke 12 maanden exclusiviteit:

https://twitter.com/Balan...tatus/1205434241871269889

De enige permanente 3rd party exclusive op EGS tot nu toe is Airborne Kingdom. Een member van MetaCouncil houdt een overzicht bij van alle exclusives en of/wanneer ze op Steam komen:

https://docs.google.com/s...vlpS_lNdSyqN9w/edit#gid=0
Ah handig die laatste link, thanks!

Weer iets geleerd.
IOI pubkiceert tegenwoordig zelf hun spellen, sinds het vertrek bij Square Enic, dus het is wel begrijpelijk, dat ze tijdelijk voor het "grote" geld gaan.
Een Epic account is gratis. Een playstation naast je xbox is dat zeker niet.
Ik heb er dus niet zoveel problemen mee.

Daarbij is het niks nieuws. Battlefield is was bijvoorbeeld een Origin exclusive.

[Reactie gewijzigd door diondokter op 21 augustus 2020 08:22]

Daarbij is het niks nieuws. Battlefield is bijvoorbeeld een Origin exclusive.
Niet helemaal waar.

Battlefield heeft Origin nodig, maar je kan het gewoon op Steam en elders kopen.

Het gaat hier om spellen die enkel in de Epic Store te koop zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 augustus 2020 08:22]

Dat kan pas weer sinds een tijdje als ik mij niet vergis, EA heeft een tijd lang heel veel spellen alleen op hun eigen platform aangeboden, maar blijkbaar liep dat niet goed genoeg, en hebben ze het roer omgegooid door weer alles op steam aan te bieden. Ik weet niet dit ook het geval was bij BF, maar ik weet wel dat dit zo was voor een hele hoop andere EA spellen.
Battlefield is bijvoorbeeld een Origin exclusive.
Was een Origin exclusive. Tegenwoordig is een deel van de franchise (weer) in Steam beschikbaar.
Dit is geen pc exclusice, maar een store/launcher exclusive. Dit spel komt voor zover ik weet ook gewoon op console uit, met tegenstelling tot de console exclusives, wat dus wel echte 'exclusives' zijn. Hij is 1 jaartje op epic te krijgen, en daarna ook gewoon voor de rest. Ik heb het zelf liever ook niet maar dus geen 'pc exclusive'
tja, dat had je al, maar dan was het vaak exclusive op Steam (ongeacht de reden)..
Prima. Jaartje wachten dus voor de game of the year edition met alle DLC voor de helft van de prijs. Hopelijk doen ze niet weer van die tijdelijke elusive contracts.
Dit is inderdaad het politiek correcte antwoord.
In de praktijk kan ik me voorstellen dat de game bij release wordt gepirate, en wanneer het na een jaar uitgespeeld en vergeten is, nooit meer aangeschaft. Indien een game veel replay waarde heeft (zoals hitman) en het wordt na het jaar nog gespeeld, dan is de kans groter dat het spel een jaar later in een andere store wordt gekocht.
Ik zelf download al jaren geen spellen meer illegaal, het is voor mij de effort en het risico gewoon niet meer waard.

Wat ik nooit zo begrijp, maar dat zal wel aan mij liggen, is dat mensen een spel perse willen kopen het moment dat het uit komt. En dan richt ik me vooral op singleplayer story driven spellen. Ik heb totaal geen moeite om een jaartje te wachten wanneer het spel op steam uit komt, en met een beetje geluk komt er ook nog een patch uit die de gameplay nog aangenamer maakt.
Ik download ook al jaren niet meer. Niet uit het risico, maar ouder en wijzer geworden. Maar wat is dan het risico eigenlijk? Er is geen instantie hier in NL die bevoegdheden heeft om er iets aan te doen. Brein probeert ook al jaren gegevens van providers te ontfutsen, wat tot nog toe niet echt gelukt is. Volgens mij heb je hier in NL gewoon vrijspel. Wat eigenlijk belachelijk is.
Malware. Veel reëler risico.
Zit er nauwelijks in, ik download regelmatig met ooglapje voor en kan me niet meer herinneren dat ik een virus meekreeg. Als het me bevalt dan koop ik ze altijd trouwens. Epic store gekochte exclusives download ik uit principe er gaat geen cent van mij naar die store, heb er intussen overigens wel iets van 100 gratis games, was iedereen maar zo, dan was die store allang verdwenen.
Staat van mij ook geen cent in de store maar heb wel 30+ games ondertussen
Met het "risico" bedoel ik natuurlijk malware/virussen.
Ligt eraan waarvan je download natuurlijk. Er zijn zelfs sites met dedicated krakers, waarvan je ervan uit kan gaan dat ze geen malware zijn. Dus op een eerlijke manier gestolen 8)7
Er is geen 'eerlijke manier' van stelen..
En je moet er dan ook toch nog steeds altijd maar van uit gaan dat hun servers niet gekraakt zijn of dat ze zelf toch ineens niet rogue zijn geworden..
Als het een game is waar je al heel lang op wacht dan is dat toch niet zo gek als je het meteen wil spelen?
Toen ik jong was en minder geduld had, moest het inderdaad allemaal gelijk. Nu wacht ik prima 1 jaar of langer tot ik iets speel. Scheelt enorm in de kosten en de games zijn dan meestal ook echt af, compleet met alle DLC te koop.

Ik heb nu gewoonweg andere prioriteiten gekregen, dus gamen heeft echt zo'n haast niet meer :)

Downloaden van spul is bij mij ook compleet afgelopen sinds ik wat ouder ben. De toestand en moeite niet meer waard, en het was meestal nog inferieure kwaliteit (telecine, screeners etc). Ik wacht nu gewoon lekker tot ik het kan kopen / legaal streamen. Of ik kijk / speel het gewoon helemaal niet meer, ook niet zo'n groot probleem!
Dat is inderdaad leuk voor singleplayer spellen. Wil je multiplayer gaan is het vaak lastig om spellen te vinden die al lang uit zijn en nog actief gespeeld worden. Dan moet je toch meer mee 'in het moment'.

Voor singleplayer spellen wacht ik ook meestal alleen bij the last of us II heb ik een uitzondering gemaakt. Maar zelfs dan kan je een spel kopen voor nieuwprijs, uitspelen en dan weer verkopen voor 10-15 euro minder, dan heb je het alsnog goedkoop gespeeld.

[Reactie gewijzigd door Bartske op 21 augustus 2020 12:20]

Qua multiplayer heb je zeker een punt, ik speel echter helemaal geen multiplayer (hooguit lokaal vanaf de bank, Mario Kart etc). Voor mij dus geen probleem :).
Dat is een "mindfuck" wachten en hyped worden voor een game is het domste wat je kan doen, oh nee, pre-orderen is nog dommer. Ik ben er al even mee gestopt, Red Dead Redemption 2 en Spider-man het ik op dag 1 gekocht op de PS4. En voor nu staat alleen Cyberpunk op mijn lijstje, verder zie ik gewoon wat er op mijn Xbox PC gamepass ultimate komt binnendruppelen, en dat is genoeg.
Bij 9 van de 10 games wacht ik inderdaad ook vaak tot er een GOTY uit komt.
Een uitzondering maak ik voor bepaalde games die mij tocg wel trekken (zoals "The Elder Scrolls" titels) maar met het gros van de games is een minder-buggy GOTY versie inderdaad veel interessanter.
Meer content, minder bugs en vaak voor minder geld. Voor mij dus vaak de beste deal op deze manier.
(p.s. ik speel dan ook vooral singleplayer games, waardoor ik inderdaad niet het probleem van een uitgestorven community ervaar)
Inderdaad, zo heb ik ook een jaartje gewacht tot Metro Exodus in de Steam store stond. Voordeel is dat je dan een game krijgt waarbij de (meest vervelende) bugs inmiddels verholpen zijn.
Maarja, niet iedereen heeft het geduld om zo lang te wachten. Zelf heb ik nog zoveel games liggen die ik niet gespeeld heb, dat ik rustig kan wachten, maar het aantal ongespeelde games is de reden dat ik wacht, niet omdat het op EGS zou uitkomen, want mij interesseert het dus helemaal niet dat ik een extra launcher moet installeren, en mijn collectie op EGS is inmiddels ook 100+ games en nog geen cent op EGS uitgegeven (op Unreal Asset Store is een ander verhaal)..
Wat ik nooit zo begrijp, maar dat zal wel aan mij liggen, is dat mensen een spel perse willen kopen het moment dat het uit komt.
Veel nieuwe dingen hebben gewoon te maken met mode en de hype die er omheen wordt gecreerd. Bij de lancering van een nieuw product (bv game of mobieltje) worden zaken vaak blind aangeschaft omdat men kan zeggen dat men een van de eersten is waaraan bv een sociale status kan worden afgemeten.
ik weet dat dit gebeurt, maar in de gaming industrie zie ik dit een stuk minder, en dan laat ik de game streamers even daarbuiten aangezien zij de nieuwe spellen spelen vanwege unieke/nieuwe content.

Ik heb nog nooit een spel gekocht omdat het een hype is. Ik koop alleen spellen omdat het type spel mij interesseert.
Nu gamen veel meer mainstream is ivm 'vroegah', kan ik me voorstellen dat jonge gamers wat meer 'peer pressure' ervaren om met die hype mee te gaan. "Al mijn vriendjes / schoolgenootjes spelen game X, dus ik kan niet achter blijven."
[...]Veel nieuwe dingen hebben gewoon te maken met mode en de hype die er omheen wordt gecreerd. Bij de lancering van een nieuw product (bv game of mobieltje) worden zaken vaak blind aangeschaft omdat men kan zeggen dat men een van de eersten is waaraan bv een sociale status kan worden afgemeten.
Heb ik nog nooit iemand horen zeggen die een game op dag 1 heeft gekocht, daar ontleent niemand status aan. Maar het kan bij jou op het schoolplein anders zijn natuurlijk.
Er is vrijwel geen risico, en effort kost het ook niet. Ik doe dat vaak zat, met spellen die ik anders toch absoluut niet zou kopen. Blijkt dat toch wel zo te zijn dan koop ik ze alsnog. In dit geval wordt het gewoon een ooglapje voor, de papagaai op de schouder en de fles rum aan de lip.
En als er Denuvo op zit, dan is het een jaartje wachten, Sterker nog, dan is het wachten op een fikse aanbieding, op steam, en nergens anders.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 21 augustus 2020 21:57]

Wat ik nooit zo begrijp, maar dat zal wel aan mij liggen, is dat mensen een spel perse willen kopen het moment dat het uit komt. En dan richt ik me vooral op singleplayer story driven spellen.
Ik koop spellen wanneer ze net uitkomen. Niet altijd, wel regelmatig. Denk aan spellen zoals RDR2 of Last of Us. Ik koop het spel meteen omdat;

1. Ik erg uitkijk naar het spel en niet wil wachten.
2. Het geld heb om de volle mep te betalen.
3. Geen zin heb in spoilers die voorbij komen op social media. Dit gebeurt meestal al in de eerste weken nadat het spel uit is.
En op een fatsoenlijk platform (Steam) niet te vergeten. :)
EGS is ook gewoon een fatsoenlijk platform..
Zeker wel. Doet voor mij wat het moet doen.. en daarmee dus een fatsoenlijk platform.. Dat jij meer onzin wil, wil nog niet zeggen dat het daarmee geen goed platform is.
jaartje wachten prima... maar deze kom echter niet helft van de prijs :)

ik ben zeker dat zodra deze komt bij Steam, het is full price
Niet zozeer.. Kijk naar metro die aan 29.99 op steam kwam.
Het was ook zo met nfs heat op steam, er zullen wel nog games zijn.
Nou dan maar een jaar lang niet spelen. Heb alles op steam en dat houd ik graag zo.
Aan de andere kant, als je een beetje begaan bent met de ontwikkelaar dan zijn de voorwaarden voor ontwikkelaars bij Epic veel beter dan bij steam. Op die manier zou ik voor mijzelf alles wel in één store willen zien, maar voor de ontwikkelaar kies ik liever voor Epic. Meer geld is betere spellen. Deze Hitman 3 had mogelijk nieteens bestaan in deze vorm zonder Epic.
Ik ontwikkel zelf in UE4, maar dit soort praktijken haalt alle goodwill voor mij weg om EpicGames zelf als gameplatform te gebruiken.
Het is toch gewoon kapitalisme?

EpicGames wilt marktaandeel, Steam is de gevestigde orde. Wat zijn de opties voor Epic? Betere voorwaarden bieden en exclusives.

Beter platform gaan ze voorlopig niet bereiken want Steam heeft er velen jaren over gedaan om tot dit te komen (Steam Workshop, Friends joinen, Broadcast naar friends etc). Ze hebben en zak geld en Steam is een bedrijf dat heel privé is (erg uitzonderlijk).
Het is inderdaad hun goed recht het zo to proberen (exclusives). Ik zeg ook niet dat het niet mag.

Maar de andere kant van de munt is dat veel gamers het platform links laten liggen om diezelfde reden.
Dat is correct, maar kapitalisme werkt wel 2 kanten op: vraag en aanbod.

Als je iets aanbiedt, wat een ander niet heeft, heb je natuurlijk een voordeel ten opzichte van de concurentie. Maar als de consument zich hierdoor benadeeld voelt, zal hij het product toch links laten liggen.

Dus ja, EPIC mag exclusiviteit kopen, maar ik mag ervoor kiezen om een product niet te kopen. Dat is het mooie aan kapitalisme.
Ze kunnen via Steam ook gewoon keys genereren en elders te koop aanbieden, dus zonder die 30% af te hoeven dragen. Dit kan bij Epic voor zover ik weet niet. Daarnaast is de Steamworks API die je kan gebruiken best uitgebreid, dat is ook nog wel iets waard.
Dat kan bij Epic ook, maar enkel bij storefronts die een partnership met Epic zijn aangegaan. Voor zover ik weet zijn dat enkel Humble en GreenManGaming. Daarnaast staat Epic ook niet toe dat er keys voor hun games worden verkocht via bundels.
Exact zo zit ik er dus ook in. Dan mag de uitgever gelijk weten dat ik dit spel dus ook niet full price ga ophoesten en ze bij mij als klant en ik rustig een aanbieding ga afwachten via Steam na dat jaar. Die derving zullen ze vast al via Epic hebben afgevangen met een exclusiviteits deal, maar Epic gun ik geen cent meer met deze praktijken. Ik weiger pertinent om ook nog de Epic laucher erbij te nemen, helemaal als ze dit proberen af te dwingen via deze praktijken.
ligt het nou aan mij of zit ik hier qua graphics echt naar een game uit 2005 te kijken? :?
Half vierkante gezichten en niet al te vloeiende bewegingen en dan hebben we de gameplay nog niet eens gezien. Ik ben altijd wel fan van Hitman, maar dit voelt wel als een domper. HItman 1 van een paar jaar geleden oogt een stuk nieuwer.

[Reactie gewijzigd door .SnifraM op 21 augustus 2020 08:34]

De eerste game die Io maakt zonder financiële support van SE.
Neem aan dat zoiets wel meedraagt aan het budget
Ja dat viel mij ook gelijk op. Erg jammer. Gelukkig heb ik hitman 2 nog niet gespeeld :D
Het is wel vreemd want de kleding is wel vrij mooi gedaan, qua texture en zelfs cloth simulation (kan zijn dat het alleen in cut-scenes zit). Als ze iets meer aandacht aan de gezichten hadden besteed... Zowel vorm als shaders....

[Reactie gewijzigd door Menesis op 21 augustus 2020 09:08]

Dit is gewoon nog steeds op diezelfde engine als Hitman 1 en 2.
Inderdaad, volledig mee eens. Wat een graphics..
Net of het een port voor de Wii is,
Er zijn wel wat moderne effecten in te ontdekken die er in 2005 nog niet waren, maar de assets (models, maar ook het haar, textures) ogen inderdaad alsof we met een remaster te maken hebben.
Wou het nog net niet zeggen.. hahaha
Is dit dezelfde Epic die Apple aanklaagt voor store lock-ins? :+
het verschil is dat je op een pc meerdere stores hebt en dat Epic geen 30% vraagt, maar zelfs goed betaalt voor zo'n exclusive
Meerdere stores hebben weinig zin als één van de store eigenaars tientallen populaire devs en uitgevers betaald om hun games weg te houden van andere stores. Dat leidt alleen maar tot fragmentatie in plaats van gezonde concurrentie.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 augustus 2020 11:36]

ze gaan dat niet blijven doen en vanaf ze een aandeel hebben waarbij publishers en users niet wegblijven, omdat de kritische massa nog niet bereikt is.

Uiteindelijk is de store zelfs maar een platform en maakt het voor je gaming experience helemaal niets uit. Fragmentatie is daarom wél goed, want dat zorgt er ook voor dat er concurrentie blijft tussen de aanbieders, net zoals in de fysieke wereld.
Epic is wel degelijk van plan om exclusiviteit te blijven gebruiken om aandeel van andere stores af te snoepen:

https://www.thegamer.com/...store-wars-not-consumers/

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 21 augustus 2020 12:03]

je kunt pas spreken over gezonde concurrentie als alle stores op eenzelfde niveau zijn wat betreft gebruikers. Want een doorsnee gebruiker zal bij relatief gelijke prijs altijd zijn games kopen bij de store waar die al de grootste library heeft, en daarmee kun je dus al niet meer spreken over gezonde concurrentie.
GOG en Origin gaven ook spellen weg in de eerste 2 jaar van zijn bestaan, dus ik verwacht dat deze acties van Epic minder worden of zelfs stoppen als ze eenmaal hun gewenste marktaandeel hebben bereikt. En als ze marktleider zouden worden zou het me niet verbazen als de prijzen weer stijgen.

De positieve kant is natuurlijk dat een ontwikkelaar een groter budget heeft om zijn spel een succes te maken door deze investeringen. Maar het is balen dat ook de pc game-launchers segmenteert. Zit je ondertussen met Steam, Origin, GOG, Epic en Microsoft. En dan heb je nog onbewuste dingen, zoals spellen die op GOG geen updates ontvangen maar wel op Steam en multiplayer die niet werkt tussen verschillende launchers terwijl je allebei speelt op een pc.
GOG en Origin geven nog steeds wel eens games weg, net zoals Uplay. En ik geloof best dat het aandeel van gratis games verstrekken zal dalen, maar aan de andere kant verwacht ik misschien dat ze er gewoon mee door blijven gaan, ze verstrekken namelijk games die ze al eens eerder gratis hebben gegeven, dus de kans is dan in de toekomst als je altijd vanaf het begin het hebt bijgehouden om gratis games bij EGS te scoren je steeds minder nieuwe gratis games aan je collectie zult toevoegen..
De prijzen stijgen zie ik niet zo snel gebeuren, ook niet als ze marktleider zijn, wat denk ik nooit zal gebeuren, denk zelf dat Steam toch altijd de marktleider zou blijven (tenzij Epic misschien ooit zo groot zou worden dat ze Valve op zouden kopen, maar ook DAT zie ik niet zo snel gebeuren).
Bij Apple is er maar een store, dat is best wel een verschil.
En jij vindt dat er veel verschil is tussen Apple die maar 1 store heeft, en Epic die exclusiviteit koopt zodat als je Hitman wilt spelen, je voorlopig ook maar bij 1 store terecht kan?
Het is een vrij groot verschil.

Epic heeft een eclusive epic is de store.

Apple weigert epic, apple is de store.

Tevens is apple de enige store op iOS (uiteraard) waardoor ze een machtspositie hebben. Epic heeft vast de developers van Hitman niet gedwongen om een exclusive op de store aan te bieden, z.w.s. is het gewoon een deal geweest.

Hier is echt een groot verschil.
Waarbij de ontwikkelaar zelf voor kiest om het eerst jaar bij Epic onder te brengen
En ze heel veel voor betaald worden.

Epic "forceert" deze exclusives en dat is heel slecht voor de open markt. Bij mijn weten limiteert Steam je bijna helemaal niet. Veel beter voor de klant.
Epic forceert helemaal niets. Het zijn de uitgevers/devs die er voor kiezen. En je kan beide stores prima op je pc draaien. En anders wacht je even. Maar zeggen dat die het zelfde is als de Apple zaak slaat kant nog wal.
Hoewel je absoluut gelijk hebt en het de keuze van de publishers is om het wel of niet te doen hebben ze een flinke oorlogskas om een bod neer te leggen dat moeilijk af te slaan is.

Ze proberen nu marktaandeel te krijgen door met freebies en exclusieve deals te strooien. Ik heb geen moeite met concurrentie maar dit is geen houdbare situatie.

Ze stunten nu enorm maar het lijkt er op dat dit een korte termijn strategie is. Als het gewenste marktaandeel eenmaal bereikt is is het de vraag hoe ze verder moeten.

Ik zie wat parallellen met Gamepass, maar die uitspraak zou me wat minnetjes op kunnen leveren :)
dit is ook de enige manier waarop je nog een concurerende store kan lanceren, want steam is bijna een monopolist (microsoft en de andere eigen stores hebben amper marktaandeel in aantal aangeboden titels). Eens genoeg mensen de store/launcher gebruiken kunnen ze het ook met minder incentives doen, maar naamsbekendheid is nu eenmaal iets dat je niet puur op technische basis kunt opbouwen, daarvoor is het product gewoon te simpel en de concurrentie te matuur/volledig.
Dit is absoluut niet de enige manier waarop je nog een concurrerende store kan lanceren; het is enkel de meest anti-competitieve èn anti-consumer manier. GoG (Galaxy 2.0) en Microsoft (Game Pass, Play Anywhere) bewijzen dat het ook anders kan.

Daarnaast heeft Epic reeds aangegeven dat exclusiviteit hun voornaamste troef is om marktaandeel af te snoepen van andere stores. Momenteel gebeurt dit via money hatting, maar op lange termijn hoopt Epic dat devs en uitgevers spontaan er voor kiezen om hun games exclusief in de EGS uit te brengen. We kunnen maar hopen dat het zover niet komt.
En die game stores hebben beide zeer kleine aandeel.
Haha, inderdaad. Beetje de amazon tactiek he. Iedereen markt uit proberen te drukken, en dan waarschijnlijk de prijzen lekker omhoog gooien naar het niveau van de inmiddels verdwenen concurrenten.

Gebeurt bij zoveel branches. Online winkels met hun stuntprijzen en gratis retourmogelijkheden. Wat denk je wat er gebeurt als er geen fysieke concurrenten meer zijn? Dan gaan we echt gewoon moeten betalen voor die retourzendingen, want dat kost ze nu echt wel veel.
Tja maar je kan ook zeggen dat Steam het laat gebeuren.

Steam heeft voor de afgelopen 10 jaar 20-30% van 75% van verkopen opgestreken. In 2017 hadden ze 4.3 miljard omzet volgens SteamSpy toendertijd (2017).

Waar geeft Steam geld aan uit? Developers voor Linux en hun platform, klantenservice en een hoop servers.Game development doen ze nauwelijks aan.

Epic Gmes had een omzet van 4.2 miljard in 2019.

Als je omzet vergelijkt zijn ze ongeveer even groot, Steam publiceert compleet niks over hun financiële zaken en dergelijke. Dus je kan zeggen "bla bla grote partij met grote zak geld komt ff binnen stormen" maar er zit al een partij met een even grote of nog grotere zak geld.
Wat verwacht je dat Steam doet tegen de vette cheques die Epic uitdeelt aan 3rd party devs en uitgevers om Steam te boycotten? Zelfs al zouden ze hun royalties verlagen naar 1%, dan zouden de meeste devs en uitgevers de cheques van Epic nog niet weigeren. En het laatste wat we nodig hebben is dat Valve OOK zou beginnen met exclusiviteit opkopen.

Games zouden verkocht moeten worden in zoveel mogelijk storefronts, in plaats van beperkt te worden tot één store omdat een of ander kapitalistisch bedrijf een vette cheque heeft uitgeschreven.
Het is niet om Steam te boycotten, het is om tijdelijk exclusief uit te brengen op EGS, dat is iets anders dan boycotten.. En lang niet alle developers ondertussen krijgen van Epic een zak geld aangeboden, vele kiezen er inmiddels zelf voor omdat ze bv al gebruik maken van de UnrealEngine en zo dus niet ook nog 5% royalties extra hoeven af te staan naast de 30% die ze dan aan steam moeten af staan.

En ik denk dat 99% van de tweakers hier die zitten te bitchen op Epic, totaal geen problemen mee zouden hebben als Valve hetzelfde zou gaan doen, waarom niet? omdat Steam toch al hun voorkeur library is.. Beetje te vergelijken webdevs en Chrome bv in het niet al te lange verleden, bitchen op MS omdat die met IE6 toen van de standaarden afweken, maar toen Chrome dat later ging doen vonden ze het allemaal geen probleem, want Chrome was toch hun favoriete browser..

Ik ben helemaal met je eens dat games verkocht zouden moeten worden in zoveel mogelijk storefronts, en dat het ondertussen tijd wordt dat de grote jongens, dus oa Steam, GOG, EGS, Microsoft Store, Origin en UPlay rond de tafel gaan zitten om een generieke API te bedenken en extra's(zoals DRM) via plugins/extentions geregeld worden, zodat je in principe 1 launcher nodig hebt die alles aan kan en niet voor elke store 1.. GOG is daar een begin mee aan het maken met hun Galaxy 2.0 launcher..
Epic forceert helemaal geen exclusives, als Epic jou een deal doet kies je er zelf voor.. Langzaamaan zijn er ook steeds meer developers die uit zichzelf dus kiezen om op EGS timed-exclusive te releasen, omdat de meeste verkopen van nieuwe games vaak in het 1e half jaar plaatsvinden, en als je dan dus een groter deel van de omzet krijgt levert dat meer geld op (EGS 15%, Steam 30%). Komt er ook nog bij kijken als je de UnrealEngine gebruikt, je op EGS geen royalties hoeft te betalen (die zitten dan dus in die 15%), maar op Steam moet je dan alsnog 5% royalties betalen waardoor je dus in feite 35% van de omzet moet afstaan. Steam heeft ook wel wat beperkende regels, maar het komt bij Valve zelden voor dat ze een developer geld geven om op Steam te releasen.
Het grootste probleem zit em gewoon in het feit dat Steam ondertussen voor veel mensen de defacto library is, en dan is het voor andere stores erg moeilijk om daar nog tegen op te boxen (ook GOG heeft er heel lang over gedaan en is in verhouding maar een kleine speler), dus in feite wil je relatief snel een behoorlijk marktaandeel krijgen zul je naar exclusives etc moeten grijpen.
Maarja, wat beter voor de klant is, is dus lang niet altijd beter voor de developer.. Als jij 30-35% moet inleveren of 15%, dat is een behoorlijk verschil, zeker bij een succesvol spel.

En hoewel veel mensen hier klagen en zeuren, zijn er ook een hoop daarvan die doodgewoon als het hun favoriete spel is, toch zullen kopen op EGS..
Als ik hitman 3 wil spelen, moet ik de epic launcher installeren en ben ik ook gebonden aan hun regels, niet dan?
Klopt, maar het enige nadeel voor de speler is dus dat je soms meerdere launchers nodig om al je games te kunnen spelen. Zo'n groot probleem is dat nog niet.
Maar jij kunt het nog steeds gewoon spelen op je Windows PC zonder dat jij daar specifieke hardware van 1 bedrijf voor moet hebben.
Dat ontken ik nergens. Ik heb de Epic launcher zelf, met een ondertussen best aardige collectie. Ik reageer gewoon op een stelling.
Weer duidelijk te zien dat de -1 hier op tweakers door veel mensen misbruikt worden om hun ongenoegen uit te spreken. Je reactie klopt gewoon van A tot Z...
Ik ben het niet helemaal eens met zijn reactie, maar het is geen -1. De reactiescore is al tijden een probleem en ik begrijp niet waarom tweakers het niet op de schop gooit.
Zet gewoon bij elke reactie duimpjes of een “ongepast” knop of zo. Het huidige systeem slaat nergens meer op.
Het is niet als haat op Apple bedoeld, maar het is wel zo dat de vergelijking met de Appstore niet helemaal op gaat, dat probeer ik ermee te zeggen.
Jammer dat deze game een jaar uitgesteld wordt (voor Steam gebruikers), maar gelukkig zijn er genoeg andere games om te spelen.

[Reactie gewijzigd door RainOfAshes op 21 augustus 2020 10:36]

De oorspronkelijke trailer zei ook Januari 2021 hoor.... Dus het is helemaal geen jaar uitgesteld.
Voor Steam-gebruikers wordt ie wel een jaar uitgesteld. Daar gaat dit hele bericht toch over?
Ok, als je er zo naar kijkt wel ja, maar je oorspronkelijke reactie hier sprak over dat het in het algemeen een jaar uitgesteld zou zijn, wat dus niet zo is... Maar je hebt inmiddels je reactie bijgewerkt zo te zien om helderheid te verschaffen :)
Schijnbaar, te zien in de trailer, wordt deze game zelfs gratis weggeven op de Epic Games Store in de komende dagen, van 27 augustus t/m 3 september. Maar mogelijk betreft dat een soort demo missie, zoals ze ook bij de vorige game op Steam deden, dus een beetje misleidend is dat wel.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 augustus 2020 08:28]

Hitman 1 wordt volgende week gratis weggegeven, zoals nu te zien is op de free games pagina van Epic.

[Reactie gewijzigd door Crimsoon op 21 augustus 2020 08:24]

Dat het spel in januari volgend jaar voor de PS4 en 5, de Xbox Series X en Xbox One, Google Stadia en de pc zou verschijnen was al bekend...
Dat nu iets komt wat gratis is, hoeft niet de full game te zijn, bij het vorige deel op Steam deden ze dat ook, zie niet waarom ze dat niet zouden herhalen. Ik zie in elk geval niet waarom men vanaf volgende week de full game gratis zouden aanbieden, terwijl ze in het verleden iets anders deden.

Overigens was het op Steam destijds best een toffe lekkermaker!

EDIT:
Ah, je hebt het bericht aangepast en een duidelijke nuance er in aangebracht. Het gaat om Hitman 1 blijkbaar. Dank voor de opheldering!

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 21 augustus 2020 09:30]

Hmm naast Total War - Troy ook Hitman 3 waar ik een jaartje langer op moet wachten. Zonde zeg, 2022 pas....
Ik heb TW:Troy gewoon op EGS geclaimd en koop het wellicht straks nog op Steam. Beste van beide werelden
Dus jij koop een spel wat je al hebt opniuewd in de steam store ?

Dat is wel een hele rare redenatie en een negative afinitiet met EGS, speel dan ook gewoon niet via de EGS en claim de free game niet maar buy direct op steam.

Waarom steam dan, voor EGS zou het een steam exclusive zijn.
Nouja, ik doe dat ook wel vaker. Had bv het spel Ceville als op DVD, maar was te lam om de disc te pakken en dus ooit op GOG gekocht voor een paar euro, maar later was die voor 0.39 ook beschikbaar op Steam, toen alsnog eens gekocht (omdat mijn grootste library op Steam zit).. Nou probeerde ik dus van de week de GOG versie, maar die starte niet (en ik geen zin had om helemaal uit te zoeken waar dat nou door kwam) en de Steam versie wel meteen, dus die 0.39 cent was goed besteed..

Maar ik zal normaal gesproken als ik een game al op EGS (gratis) heb niet zo snel meer kopen op steam, of die zit in een bundle van andere games die ik ook nog wil OF die moet dan toevallig wel zo in de aanbieding zijn en ik bv een collectie op steam compleet wil maken..

Maar ik heb dus geen probleem met de exclusiviteitsdeals van Epic, ik geef ze groot gelijk om zo hun aandeel wat te kunnen vergroten tegenover de defacto Steam store..
Hè? Ik heb hem gratis gekregen op EGS. Ik zou er niet twee keer geld aan uitgeven op PC. Overigens zijn er wel spellen die ik 2 of 3 keer gekocht heb. Ik heb Hollow Knight op PC, digitaal op Switch en fysiek op Switch. Soms is een spel zijn geld gewoon meer dan waard.
Voor Total War vind ik het echt een ruk beslissing want alles van die franchise zit in Steam en dan niet te vergeten de workshop waar je bij EGS zonder moet doen.

Ik heb eigenlijk alles in Steam en vind het jammer dat ik voor 3 games ook nog Ubisoft moet installeren. Battle.net heb ik nog vanwege WoW. Ik zit niet op nog meer launchers/stores te wachten.

Concurrentie is goed, versplintering niet en exclusiviteit al helemaal niet.
EGS heeft inmiddels ook iets vergelijkbaars als workshop, en laten we eerlijk wezen, workshop bestaat ook nog niet zo lang bij Steam, en alles moest eerst ook gewoon los gedaan worden..
Naja, kon hem gratis krijgen op EGS en ik ben een grote TW fan. Ik speel wel een jaartje zonder workshop en dan haal ik hem op steam en kunnen we lekker gaan modden.
To each their own. Tot nu toe ben ik ook niet zo onder de indruk van Troy hoor. Zal wel gewoon een keer in de sale op Steam kopen over 1-2 jaar.