Ghost of Tsushima krijgt in herfst coöperatieve onlinemultiplayermodus

Sony heeft aangekondigd dat Ghost of Tsushima: Legends in de herfst van dit jaar zal verschijnen. Dit is een gratis update waarmee een onlinemultiplayermodus met co-op beschikbaar komt voor het in juli uitgekomen PS4-spel Ghost of Tsushima.

Gameontwerper Darren Bridges van Sucker Punch Productions zegt dat Ghost of Tsushima: Legends later dit jaar als gratis download beschikbaar komt, al noemt hij nog geen exacte datum. Het betreft een aparte modus waarin hoofdrolspeler Jin Sakai en zijn kompanen uit het origineel niet centraal staan. In plaats daarvan richt de Legends-modus zich op vier krijgers die als legendes voorkomen in verhalen die mensen in Tsushima vertellen. De locaties en vijanden in Legends zijn geïnspireerd op Japanse volksverhalen en mythologie, waarbij de nadruk ligt op actie en het samenwerken tijdens gevechten.

Ghost of Tsushima LegendsGhost of Tsushima Legends

Legends is exclusief een co-opmodus, waarbij een speler met vrienden of via een onlinesysteem met anderen kunnen spelen in groepen van twee tot vier spelers. Er zijn vier krijgers beschikbaar: een samoerai, een jager, een ronin en een sluipmoordenaar. Elk van deze vier klassen heeft zijn eigen vaardigheden en sterke punten, maar daar wijdt de ontwikkelaar vooralsnog niet verder over uit.

Twee spelers kunnen samen verschillende verhaalmissies voltooien die steeds moeilijker worden. De gevechten uit de singleplayer vormen de basis, maar Legends voegt daar magische elementen aan toe waarbij een goede afstemming met de andere speler belangrijk is. Vier spelers kunnen Survival-missies doen, waarbij hordes sterke vijanden in golven verslagen moeten worden. Kort na de release van Legends komt er ook een raid beschikbaar voor vier spelers.

Ghost of Tsushima kwam halverwege juli uit en het spel werd in de eerste drie dagen al 2,4 miljoen keer verkocht. De samoerai-actiegame speelt zich af in Japan in het jaar 1274 en draait om gevechten tussen samoerai en Mongoolse soldaten die het eiland Tsushima binnenvallen. Tweakers schreef een review van Ghost of Tsushima.

Door Joris Jansen

Redacteur

17-08-2020 • 17:30

31

Reacties (31)

31
30
10
3
1
11
Wijzig sortering
Jammer dat het niet co-op voor de maingame is, en dan ook nog co-op voor 2 spelers op de console zelf. Is dus alleen online co-op..
Een mooie gratis toevoeging voor een schitterende game.

Verder couch coop voor twee spelers op de console zie je nog heel weinig (afgezien van dat sommige games grafisch te zwaar zijn), de uitgevers willen liever dat men twee games (en consoles en online abonnement) koopt.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 23 juli 2024 01:47]

Op PC wordt het dankzij Steam gelukkig steeds normaler om split screen te hebben. :)
Geen idee waarom je gedownvote wordt want je hebt gelijk. Ik speel regelmatig met mijn neef wat local coöp via de Steam Link met m'n Swit h controller en dat werkt ongelooflijk makkelijk :)
Klopt ja, maar bij genoeg spellen bv op de PS3 (wat ik dan gewend ben) is de coop wel grafisch iets teruggedraait ten opzichte van de singleplayer variant, maar nog steeds geweldig, vond bv Resistance 1 erg vet, Resistance 2 hebben de dan wat betreft coop compleet verneukt, en Resistance 3 ziet er in coop ook weer ongelooflijk mooi uit.
Als ik nog iets zoek om met familie en vrienden in split screen / couch co-op te spelen (eventueel waarbij je ook online kan gaan) kijk ik wel eens op https://www.co-optimus.com/games.php

Er zijn best wel wat games die echt tof zijn samen. Weliswaar zie je het in bepaalde genres wel zeer weinig.
Eens, er zijn helaas weinig (online) coop games.
Hier sluit ik me bij aan, best jammer.
Baal er van dat deze game niet op de Xone is uitgekomen. Lijkt me echt tof om te spelen.
Dan baal je wel vaker dan alleen bij deze game.
İk zie the last of us, ratchet en clank, gran turismo, mlb the show, sly cooper, god of war en vele andere niet verschijnen op de pc. Mensen spreken alsof alle PlayStation exclusives daarop verschijnen maar het zijn er maar een paar geweest in de afgelopen 3-4 jaar.

Wachten tot je een ons weegt.
Precies dit.
Sony is net begonnen met wat eerste stapjes, maar laten we nou niet aannemen dat alles ineens naar PC komt. Laat staan binnen het eerste jaar van release. Dat past (nog) niet in Sony's insteek: "we believe in generations"

En nu speelt ineens enorm dat sentiment van Sony is anti consumer, maar dat is natuurlijk onzin.
Enerzijds, ja graag alles naar PC want -> opties + PC = tof platform.
Maar wat is PC? Een instap laptop of 10 jaar oude desktop? Of een 3000,- kostend high end systeem.

Sony heeft nu een paar punten waar ze het maximale uit willen halen. De controller kun je wel weer omheen bouwen met andere opties, maar als die SSD daadwerkelijk het complete gamedesign veranderd.... Dan kan dit wel een probleem worden voor veel PC's. Want de SSD's zijn nog niet heel goed verkrijgbaar en als ze er zijn, zeer waarschijnlijk kneiter duur.

Kortom, reeksen exclusives naar PC? Ik zie het de komende tijd nog niet gebeuren eigenlijk.
"we believe in generations"

Alsjeblieft zeg, tot nu toe heeft elke PS nog maar ondersteuning gehad voor 1 generatie ervoor....Dus die uitspraak is gewoon jammer en vriendjespolitiek en de consument trapt er hopeloos in.

En je uitspraak is gericht op enkel pc, ik had ook over de andere consoles. En dat mensen het vingertje gaan wijzen naar een PC dat die te duur is als ik alles meer moet betalen dan mijn console, maar velen hier gebruiken hun pc ook voor vele andere dingen en dan stijgt de waarde al snel. Dat is gewoon niet te vergelijken. En SSDs niet goed verkrijgbaar of knetter duur? Dan heb ik wat gemist.

Sony is erg gefocused op zichzelf, op zijn markt en zijn doelgroep. Tot recent en zijn ze pas gaan nadenken over andere aanpakken, en dat moedig ik alleen maar aan. MIjn uitspraaks is wat extreem, maar ik zit er niet naast met het huidige pad die ze willen in gaan.
"we believe in generations"

Alsjeblieft zeg, tot nu toe heeft elke PS nog maar ondersteuning gehad voor 1 generatie ervoor....Dus die uitspraak is gewoon jammer en vriendjespolitiek en de consument trapt er hopeloos in.
Misschien moet je eerst even checken wat die uitspraak betekent, alvorens los te barsten in kritiek. Want volgens mij haal je 2 dingen door elkaar, die het tegenovergestelde zijn. Of ik begrijp je bericht gewoon niet.

Backwards compatibility is achteruit kijken. Groot probleem daar is altijd console architectuur geweest en PS3 in uiteraard het voorbeeld bij uitstek. Daar liggen veel meer technische overwegingen aan ten grondslag, dan vriendjes politiek. Die discussie is ook al bejaard.
Bovendien is in juni/juli dit jaar (?) nog een patent naar buiten gekomen dat Sony bezig zou zijn met backwards compatibility via cloud. Daarmee zou je de afweikende architecturen kunnen omzeilen (lijkt mij aannemelijk).

"We believe in generations" gaat over next gen en dus vooruit kijken. Dat gaat over een console proberen te vernieuwen/innoveren, waardoor echt een gat ontstaat met de vorige generatie. Kortom, dat je er dingen mee kunt doen, die op de vorige generatie gewoon niet mogelijk was. Luister even naar Mark Cerny over wat die nieuwe SSD setup kan doen voor game design. Dat gaat namelijk verder dan laadtijden verkorten/optimaliseren. De controller discussie is in dezelfde lijn. En ja, er zijn uiteraard haters die claimen dat het allemaal 'gimmick' is etc. Ik ben enorm blij dat Sony en Nintendo hier in ieder geval iets proberen.

"We believe in generations" is eigenlijk het tegenovergestelde van wat Phil Spencer zegt. Hij claimt namelijk dat "nieuwe generatie wordt niet belemmerd door de oude".
-> PR vertaling: "wij zijn echt super klantvriendelijkheid. die jongens bij Sony zijn echt super anti-consumer. onthoud het!"
-> Cut through the crap vertaling: "we betrekken graag zoveel mogelijk mensen bij ons nieuwe eco systeem en willen onze installbase zo weinig mogelijk opknippen want.... we moeten game passes verkopen".

Wat Phil hier zegt is de grootste bagger ooit, want per definitie wordt de nieuwe generatie door de oude beperkt. Een nieuwe generatie gaat niet enkel over hogere resolutie en wat extra framerate (iets waar MS het ook continu over heeft). En dat blijkt wel uit de recente Halo game, die er eigenlijk voor heeft gezorgd dat Phil's statement compleet is doorgezaagd.
En het doel van MS is volgens mij ook niet de beste van de beste games te maken, die zichzelf moeten verkopen. Het doel is om voldoende games te hebben, die de maandelijkse prijs van game pass verantwoorden. Dat is een totaal andere benadering, die helemaal niet per definitie consumer friendly is. Dat lijkt in eerste instantie zo omdat het goedkoop is. Maar MS heeft niet het caliber games dat Sony en Nintendo heeft. Ze hebben gewoon de spelregels zo aangepast, dat het niet meer zo belangrijk is.... Op de lange termijn echter.... Gaat dit wel belangrijk zijn (verwacht ik).

Als je echt goed luistert naar zowel Mark Cerny als Phil Spencer en de PR bullshit er even afsnijdt, dan zul je ergens wel moeten concluderen dat als je het maximale wil halen uit een nieuwe generatie, je er ook specifiek voor moet ontwikkelen.
En SSDs niet goed verkrijgbaar of knetter duur? Dan heb ik wat gemist.
Je weet dat Sony specifieke eisen stelt aan de SSD's die je kunt gebruiken voor de PS5?
Voor zover ik weet is er nog geen te koop. Wel is de Samsung 980 Pro approved en die zal volgens mij nog sneller zijn dan de PS5 versie. Maar, ik denk niet dat je die straks voor 100,- gaat krijgen. Ter referentie gekeken naar de 970 Pro (1TB), die boven de 300,- zit.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 01:47]

En ik snap niet dat iedereen zijn eigen console de hemel in prijst en daarmee per definitie de ander minderwaardig neer zet. Wat ik wilde laten merken is dat de 'exclusive' stempel van vroeger allang niet meer zo van toepassing is. En ik moedig dat alleen maar aan, zoals Sony die fel tegen crossplay was ook daarop terug gekomen is nadat de meerderheid het absurd vond. En alles hoeft ook niet, niet alles is met de jaren mooi meegekomen, sommigen mogen rustig blijven waar ze zitten, in de nostalgie.
Vast wel! Maar snap de reacties nooit onder elke Playstation exclusive dan zegt altijd wel iemand jammer dat dit niet uitkomt op (vul in andere console of pc).
Pc en hij heeft het over Xbox...
Absoluut, deze generatie verkeerd gegokt.
De PS5 loert om de hoek, geef het nog een paar maanden en de 2dehandsmarkt loopt over van de PS4's. Dan kan je voor een licht prijsje, heel veel goeie games spelen.
Ik denk dat ik eerder voor de ps5 zelf ga. Als het goed is, is alles backwards compatible :)
Ik speel zelf geen Ghost of Tsushima (OFF-TOPIC: Het is wel een leuke game dus misschien ga ik het wel downloaden.) maar verder het lijkt mij een zeer leuke toevoeging, En wordt het misschien in de toekomst gratis dus gaan meer mensen het spelen (dus ook samen) En dan is dit wel handig om samen te spelen :*) Zo verdiend Sony ook nog geld omdat mensen hun betaalde PlayStation Plus gaan kopen. Volgens mij win win toch?

[Reactie gewijzigd door JustJoostNL op 23 juli 2024 01:47]

Ghost gratis? Waar staat dat?
Nee, de game wordt niet gratis, de nieuwe toevoeging wordt gratis voor degene die het spel al hebben, het is dus geen extra betaalde DLC..
Gameontwerper Darren Bridges van Sucker Punch Productions zegt dat Ghost of Tsushima: Legends later dit jaar als gratis download beschikbaar komt, al noemt hij nog geen exacte datum.
Daar!
Ik denk dat ze bedoelen dat het een gratis update is, maar dat je wel gewoon het spel gekocht moet hebben?
Alleen voor de toevoeging is gratis:
Today I am very excited to reveal Ghost of Tsushima: Legends, a new online cooperative multiplayer* mode that will come as a free download for Ghost of Tsushima owners on PS4 later this year.
Ah, beter lezen volgende keer. Excuus.
The game that keeps on giving!

Wat zijn ze goed bezig bij Sucker Punch zeg. De game is verre van perfect, maar heeft in de basis goed gereviewd (en vooral.... wat een fkn beauty). Dan is er binnen no time een flinke update, met onder andere de lethal moeilijkheidsgraad. Nu deze free update, di echt wel dikke fun kan zijn (even afwachten nog).

Het algemeen sentiment rondom deze game is erg positief. Ook interessant is dat de Metacritic user score van 9.3, een punt hoger ligt dan die van critics. Niet onmogelijk, maar bij grote titels zie vaak vooral de haters die gaan review bomben, zoals bij Red Dead 2 en Last of Us 2. Maar blijkbaar heeft Ghost een recept afgeleverd dat, ondanks wat kleine probleempjes, een redelijke sweetspot raakt. En mensen ertoe aanspoort iets positiefs terug te doen.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 01:47]

Nu nog de PC versie....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.