Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

OnePlus blijft achtergronddiensten Facebook voorinstalleren op smartphones

OnePlus zegt dat het doorgaat met het voorinstalleren van Facebook-apps en -achtergronddiensten op zijn smartphones. Facebook-diensten verschenen voor het eerst op de OnePlus 8 en Nord en zijn niet allemaal te verwijderen.

Gebruikers kunnen de apps wel verwijderen, maar de diensten op de achtergrond zijn niet te deïnstalleren, zegt Android Police. Het gaat om Facebook App Installer, Facebook App Manager en Facebook Services. Het is onduidelijk of en welke data de achtergronddiensten doorsluizen naar Facebook-servers. Facebook gebruikt de diensten in elk geval om apps te updaten buiten de Play Store om.

OnePlus zegt tegen Android Police dat het door zal gaan met het installeren van Facebook-diensten als systeemapps in onder meer Europa en claimt in een reactie op het idee van een gebruiker om dat niet te doen dat Facebook-diensten erop staan om het accuverbruik van Facebook-apps te verminderen. Gebruikers van voorgaande OnePlus-toestellen als de 7T en 7 Pro krijgen de apps en diensten niet.

Het is gebruikelijk dat softwarebedrijven telefoonfabrikanten betalen om apps in de firmware te plaatsen, om zo meer gebruikers te krijgen. Het is onbekend of dat hier ook is gebeurd. Veel andere fabrikanten plaatsen veel meer van dergelijke bloatware in de firmware van hun telefoons. Behalve Facebook installeert OnePlus ook Netflix van tevoren op het toestel, naar eigen zeggen om hdr in de app te activeren.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Arnoud Wokke

Nieuwsredacteur

06-08-2020 • 14:58

148 Linkedin

Submitter: RocketKoen

Reacties (148)

Wijzig sortering
Volg deze instructies om op Android toestellen (zonder root) systeemapps te verwijderen:

https://www.xda-developer...ware-without-root-access/

Ik heb dit op mijn Samsung gebruikt om o.a. dit soort apps, maar ook Bixby en bepaalde onnodige Google gerelateerde apps te verwijderen.
Je verwijdert hiermee de apps niet, je schakelt ze louter uit.
EDIT: This works because applications truly aren’t being fully uninstalled from the device, they are just being uninstalled for the current user (user 0 is the default/main user of the phone).
Het is meer dan uitschakelen maar minder dan full uninstall, zo lijkt.

[Reactie gewijzigd door Jojos104 op 6 augustus 2020 15:14]

Nee dat doet ook niets anders dan de app op gebruikersniveau uitschakelen. Voor het daadwerkelijk verwijderen heb je root nodig.
Is dat hetzelfde als 'disable' via het apps-menu of is het wel iets anders?
Volgens mij gewoon hetzelfde.
En uitschakelen is niet voldoende om te zorgen dat Facebook geen data meer krijgt? Indien voldoende is het doel alsnog bereikt lijkt me.
Als het goed is is dat voldoende.
Je de-installeert ze, maar de installatiebestanden staan nog op je telefoon. Dus feitelijk is de app niet verwijderd van je telefoon. Daarom kun je met een factory-reset nog meestal naar de beginsituatie terug.
Kunnen ze dan nog steeds gegevens naar Facebook sturen?
Nee want de app is niet actief voor de huidige gebruiker. Maar de bestanden staan nog op de telefoon. Klaar voor een reinstall bij een reset of grote update. En dan doe je hetzelfde weer. Als je niet wil rooten is dit een prima manier.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 augustus 2020 01:39]

Een prima instructie. Ik heb er nog een gevonden voor de meer Linux onderlegde gebruikers:
https://www.youtube.com/w...L6KIw&feature=emb_rel_end

Deze man geeft altijd heldere uitleg en informatie bij wat hij doet, waarom hij het doet, wat een commando uitvoert enzovoorts.
Hmm, toch weer een (kleine) reden om OnePlus lager op het lijstje te zetten. Erg tevreden over mijn OP6, maar Facebook weer ik liever... Misschien toch maar een Pixel 4a...
Toch maar gewoon LineageOS installeren dan, gelukkig maakt OnePlus wel telefoons waar je de bootloader makkelijk kan unlocken en dus kan doen met je device wat jij ermee wil doen. Dat is wat mij betreft toch wel een pluspuntje ten opzichte van sommige andere fabrikanten en ben dan ook wel bereid dit door de vingers te zien wetende dat ik de telefoon toch wel kan unlocken.
Beetje vreemd dat je min of meer gedwongen wordt om meteen na aankoop een ander OS te installeren, omdat je anders onderdeel bent van het dataharken van Facebook.
Errm je bent anders natuurlijk óók al onderdeel van het dataharken van Google. Dus als je géén dataharken wil zit er gewoon niks anders op.
In mijn beleving zit er een groot verschil in wat er met de data gebeurd. Google heeft als business dat het alle data heel close bij zich houdt en niet aan derden verkoopt. Hun verdienmodel is dat zij die data hebben en anderen niet, waardoor anderen wel moeten dokken om hun advertentie exact aan die gebruiker met politieke voorkeur A, die net op deze en deze plaats is geweest, laatst op deze site is geweest en zoveel verdient. Ze weten echt alles over je, kennen je gedrag en gedachten beter dan je moeder je kent, maar houden deze data voor zichzelf.

Facebook vergaart ook al die data, en verkoopt of geeft het vervolgens aan jan en alleman hun datapartners die er allerlei rare dingen mee doen, of slaat het onveilig op. Gelukkig hebben ze in 2018 het licht gezien en zijn er sindsdien geen schandalen meer geweest. :Y)

Ik ben niet blij met alles wat Google van me weet, maar zie genoeg redenen om Google meer te vertrouwen dan Facebook.
Tja die kruik gaat net zolang te water tot ze breekt. Ook (en juist) Google is al herhaaldelijk betrapt op dubieuze en illegale acties, waarbij ze doodleuk glashard liegen.
Sorry, late reactie.
Hoe zou dat m'n mening moeten veranderen? Die lans wordt pas gebroken als blijkt dat ze de data verkopen, niet als blijkt dat ze data (ook illegaal) vergaren.
Dataharken van Google is te voorkomen, maar dat is moeilijker. Je moet dan ook een custom ROM. Dat klopt.

Maar goed. Hoe minder data-harkers hoe beter. en dat begint bij niet meedoen met alle bedrijven die gelieerd zijn aan Facebook (en suckerberg).
Je kunt ze meteen uitschakelen, doe ik ook altijd.
in theorie kan je ook system apps uitschakelen via adb pm. maar dan vraag ik me af hoeveel gebruikers dat toch kunnen doen.
Je kan veel systeemapps ook gewoon via de instellingen uitzetten, dat hoeft niet via ADB.
nee hoor. meeste telefoons hebben patches om system apps te verdedigen. geen disable, geen remove, geen stop knop staat bij ze.

ik denk je bedoelt rooted/custom roms, of de weinige fabrikants die niet zo lullig zijn.
Op mijn OnePlus 7 Pro met stock firmware (wel geroot, maar de voor de rest stock), kan ik een aantal systeemapps wel uitzetten, en anderen niet.

Kan je kan met het ADB command dat jij noemt de apps die je via instellingen niet uit kunt zetten wel uitzetten?

Ik nam namelijk aan dat dat niet zo zou zijn.

[Reactie gewijzigd door keranoz op 7 augustus 2020 12:01]

ja, ik heb een MIUI gebaseerd telefoon en met adb shell, daarna pm disable kan ik ook system apps uitschakelen. wel is het een beetje gevaarlijk, als je iets belangrijk pakt met pm moet je je telefoontje wipen.

Update: hier is een gooie uitleg van het proces: https://www.xda-developer...em-app-bloatware-android/

[Reactie gewijzigd door harakiri576 op 7 augustus 2020 16:02]

Niet allemaal, dan doe je (zonder root) een adb pm call.
En anders is Titanium jouw vriend.
Offtopic: ik gebruik Titanium Backup al tijden niet meer.

Het back-uppen en restoren van apps werkt bij mij al heel lang niet meer. Is TB oud aan het worden (niet bijgewerkt ofzo?) of doe ik iets verkeerd?
Met een PC uit de winkel is het niet anders. Verplicht Windows 10 met een berg zooi die je ook niet wilt.
Installeer je ook een Linux variant of disable je de zooi, en dat is ook zo ingeburgerd dat niemand daarover klaagt.
Kan je dan nog steeds internetbankieren ?
Kan je dan nog steeds internetbankieren ?
Je kunt bijvoorbeeld met Magisk Manager (waarmee je root) instellen dat bepaalde apps, waaronder je bankieren app, niet kunnen zien dat je geroot bent. Daardoor kun je er dus gewoon gebruik van maken inderdaad. Ik doe dit ook zo op mijn Oneplus 7T Pro.
probleem is dat je ondertussen door behoorlijk wat hoepels moet springen (bootloader ontgrendelen, ander OS zoals LineageOS installeren of rooten en met Magisk Manager o.i.d. in de weer moet gaan) om van eventuele bloatware op je eigendom af te komen en dat alle apps (nternetbankeren of bv. netflix) blijven werken.
probleem is dat je ondertussen door behoorlijk wat hoepels moet springen (bootloader ontgrendelen, ander OS zoals LineageOS installeren of rooten en met Magisk Manager o.i.d. in de weer moet gaan) om van eventuele bloatware op je eigendom af te komen en dat alle apps (nternetbankeren of bv. netflix) blijven werken.
Dat zou kunnen, op mijn telefoon staat echter geen bloatware en rooten deed ik sowieso altijd al. Je kunt de apps echter, zoals hier ook al aangegeven, uitschakelen zonder root voor hetzelfde effect.

Mijn post was enkel een antwoord op de vraag of je na het rooten kunt blijven internetbankieren.

[Reactie gewijzigd door JunkO op 6 augustus 2020 16:51]

Maar is “Uitschakelen” ook echt uitschakelen....of draait er dan toch nog iets wat contact houdt met de fb-servers...
Als je een app of service uitschakelt, staat ie ook echt wel uit.
Dat werkt niet feilloos. Het is een wapenwedloop tussen magisk en de apps die root verbieden. Het is niet omdat dat nu even werkt dat dat morgen ook zo is.

Zo ben ik zelf geen root meer op men phone. Ik was het beu. Al dat gepuzzel om iets werkende te krijgen.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 6 augustus 2020 17:47]

Dan heb jij misschien pech gehad. Ik heb op mijn OnePlus 6 ruim een jaar kunnen internetbankieren zonder ooit iets aan te hoeven passen in/aan Magisk.

Het kán dus wel. :)
En als bankieren weigert vanwege root, installeer je Island (OasisFeng) en dan hebben de apps in het eiland géén root (tenzij je dat in Magisk instelt).
Ik heb een Mi 9T met Paranoid Android, maar kan gewoon internetbankieren. Ik heb verder geen root geinstalleerd, en anders is dat te verbergen via Magisk Manager.
Ik neem aan dat dat bij LineageOS net zo werkt :)
Dit kan verschillen per toestel en afhangen van welke permissies je geeft in het kader van ADB en dergelijke. Ik heb zelf een ouder toestel van Samsung (Galaxy A5 2016) met LOS. Laatstgenoemde heb ik erop gekregen met TWRP en een microSD-kaartje en niet met ADB, zodat ik van dat laatste de standaardinstelingen kon laten staan. Naar mijn weten heb ik alleen de bootlader ge-unlockt en niks als root draaiende dat dat niet hoort te zijn (dit ook met apps die beweren dat te kunnen checken geverifieerd).
Wel gaf WhatssApp bij de eerste setup daarvan een waarchuwing, omdat de "geopende" bootloader een teken is dat ik met mijn telefoon heb gezooid. Ik kan me dus voorstellen dat bijv. bankierapps dat ook doen (echter, Tikkie deed dat dan weer niet).

disclaimer: Ik ben erg onervaren hierin dus neem wat ik zeg maar met een korreltje zout. Ik kan er best naast zitten met wat dingen.
Je geeft geen permissies met ADB, je bent root of niet :P (en ADB heb je altijd, zelfs op stock ROMs maar dan kan je standaard geen root worden)

Misschien komt die melding omdat Lineage standaard geroot is, waar je het alleen hoeft aan te zetten in de developer settings (of is dit al verouderd/anders?)
Het kan zijn inderdaad dat ik aan USB debugging ben aan het denken. Ik meen me wel te herinneren dat ik vanaf de computer permissie-gerelateerde meldingen kreeg maar dat was misschien de computer (al had ik wel de zaak als root in de terminal). In ieder geval heb ik die methode opgegeven en koos ik voor het gebruik van de recovery op de telefoon en een microSD-kaart.
Misschien komt die melding omdat Lineage standaard geroot is, waar je het alleen hoeft aan te zetten in de developer settings (of is dit al verouderd/anders?)
Volgens de root checker van joeykrim niet, maar ik weet niet in hoeverre ik erop kan vertrouwen dat dat klopt.
Ook de Root and SafetyNet Checker van BetterOpts beweert dat ik niet ben geroot en dat ik SafetyNet checks gewoon haal. Uiteraard hetzelfde verhaal weer in termen van vertrouwen in de app.
https://imgur.com/Dci68KI
https://imgur.com/b7IGEcy

Maar ik denk dat ik nu te hard off-topic ga. :X
Voor de SNS app heb ik geen Magisk Hide ingesteld, deze werkt gewoon met root beschikbaar. (Standaard Pixel OS)

[Reactie gewijzigd door Tweekzor op 6 augustus 2020 16:19]

De ABN AMRO-app werkt ook met root, alleen het ontgrendelen met vingerafdruk niet. Daar gebruik ik dan weer Magisk Hide voor.
Je hoeft niet te rooten voor LineageOS, dus internetbankieren werkt prima. Je hoeft geen Magisk te installeren om het vervolgens weer te gaan verstoppen zoals sommige van de posters boven mij lijken te suggereren.
Helemaal mee eens. Ik gebruik met groot plezier nog steeds mijn OnePlus One, dankzij LineageOS! :)
Welke versie van Android draai je?
Hier nog iemand die dat heeft :)
Als je toch aan het unlocken gaat kan je net zo makkelijk met root gewoon die facebook zooi eraf gooien. OnePlus Oxygen is echt dikke prima verder, maar die FB meuk hoeft er van mij ook niet op.
Als je die toch unlocked kan je ze gewoon verwijderen zonder op Lineage over te gaan. Is al gezegt, net terug van werk.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 augustus 2020 01:42]

Ik zat ook te kijken naar de 4a (heb nu een OP6) maar ik heb een beetje moeite om het te verantwoorden. Hij is minder snel maar heeft een betere camera, accuduur is op mijn OP6 redelijk (fast charger helpt) en de 4a is daar ook geen ster in.

Dus wil ik dan 400 euro neerleggen voor een telefoon met een langzamere processor maar betere camera? Tja.
Waarom zou je je OP6 opgeven? Ik gebruik deze nu ook al twee jaar, en ik denk de komende twee jaar ook.
De snelheid is nog steeds perfect. De accu vertoont bij mij geen (merkbare) slijtage.
Tip: Hang 'm niet 's nachts aan de lader, maar laad hem op in de ochtend.
Inderdaad, ik heb een OP5 en hoewel ik af en toe in de verleiding kom om te kijken voor iets anders is dat eigenlijk niet omdat hij niet goed meer werkt of zo.
Volgens mij krijgt de OP6 nog zelfs Android 11, waarschijnlijk pas volgend jaar, maar toch :)
Ik heb al meer dan drie jaar de OP3T en die doet ook nog aardige dienst. Nog 81% van de oorspronkelijke accu capaciteit, als ik de diagnostics app mag geloven.

Inmiddels wel begonnen met kijken naar vervanging, maar nog geen haast. De enige zware app die ik gebruik is pokemon go :+
Is ie echt minder snel? Want specs zeggen niet alles. Hij is in elk geval sneller dan de Snapdragon 821 die in mijn Pixel 1 zit.

En best kans dat de 4a ondanks kleinere accu juist langer meegaat op die accu.
De camera van de 4a is uitmuntend.
adb shell pm uninstall -k --user 0 <app url>
En wat betekent dat?
Ik neem aan een commando.
En waar geeft ik dat dan in?
Mijn Linux kent het niet en mijn Windows ook niet.
Oh ja, nog een vraag: wat doet het?
Zoals ik al door anderen aangehaald:

https://www.xda-developer...ware-without-root-access/

Wel eerst jezelf verdiepen in de materie, want anders zou ik het niet gebruiken.
Toen ik mijn reactie schreef was het door niemand genoemd.
Het was een losse kreet zonder context.
Precies. Veel packages zijn dmv adb te uninstallen voor de primaire user. Scheelt ruimte en data en ook veel batterij merk ik op mijn P30 pro.
Ik moet ook zeggen omdat ik de Facebook app niet zag, dacht ik dat er ook niks van Facebook op mn OP stond. Dit valt me ook tegen van ze en heb ze inmiddels door dit artikel op disabled gezet. Dit neem ik ook zeker mee in mn besluitvorming als ik weer eens een ander toestel wil hebben.

Lees overigens veel commentaar (op diverse sites) van mensen die zeggen OP nu links te laten liggen. Dus ik ben benieuwd of ze dit klanten gaat kosten.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 6 augustus 2020 17:38]

Ja hoor, hier ook. Vond de Nord zeker interessant als opvolger voor mijn Pico F1. Ik wil geen troep die niet te verwijderen is en al helemaal niet van facebook.
Ik sluit mij aan bij de groep. Op de één of andere manier is dit toch een deal-breaker, of in ieder geval een reden om ook eens verder te kijken. Mijn OP6 wil ik graag vervangen, maar door de prijzen van de OP8 (pro) daar niet voor gegaan. Uiteindelijk leek de Nord mij de perfecte opvolger, maar mede door dit verhaal misschien toch ook niet helemaal de juiste keuze. Jammer, want juist het ontbreken van voor geïnstalleerde rommel was een (one)pluspunt.

Of dit ze klanten gaat kosten, vast wel, want hier zijn er al genoeg die daar voor wijken. Maar aan de andere kant spreken ze wellicht ook weer andere doelgroepen aan. Dus onderaan de streep zullen ze er wel beter van worden. Zeker gezien ze ook flink betaald zullen worden door FB in deze.
Voor mij een grote reden. Ik hoef het niet, prima als ze een deal hebben en het vooraf installeren maar laat me hem dan ook volledig verwijderen.. Ik was er niet van op de hoogte dat oneplus dit nu op deze manier doet.. erg jammer wel ze gaven je juist goede ervaring en veel vrijheid
Heb de Nord, Facebook gewoon kunnen verwijderen, Instagram ook
Je kan het met adb commands voor de huidige gebruiker uitzetten.
En bovenstaande user zegt verwijderen. Twijfels bij, maar ook goed :)

[Reactie gewijzigd door Xfade op 7 augustus 2020 01:37]

Bij mijn Samsung A51 is het net hetzelfde. Facebook diensten kan je niet verwijderen.
Volgens mij is Apple de enigste die privacy serieus neemt. Spijtig dat het zo duur is.
Omdat het ratingsysteem misbruikt wordt om duidelijk te maken in welke mate je het eens bent met een mening, ipv aan te duiden of iets ontopic/belangrijk/offtopic is.
Zo ver ik weet doen tal van fabrikanten dit. (geen excuus voor oneplus overigens)

Misschien iets voor Tweakers om even alles op een rijtje te zetten?
Nu lijkt het alsof dit uniek aan nieuwe oneplus toestellen is.
Natuurlijk doen niet alle fabrikanten dit (er is een zeer voor de hand liggend groot merk die dit niet doet), de meeste Android fabrikanten misschien, en dan nog heb je als gebruiker gelukkig de keuze. Daar is een van de nadelen van Android (fragmentatie) ook een voordeel :)

Als voorbeeld van Android schiet Fairphone me zo meteen te binnen, lijkt me sterk dat daar hetzelfde speelt.
Ik zeg ook niet dat alle fabrikanten dit doen.

Het is gewoon makkelijk als hier meer onderzoek zou zijn gedaan om een volledig beeld te krijgen.
Purism Librem met zijn eigen PureOS:
https://puri.sm/products/librem-5/
The Librem 5 is a phone built on PureOS, a fully free, ethical and open-source operating system that is not based on Android or iOS ... it will allow you to control your software and the freedom to really own the hardware you rightfully purchased.
Echter het grootste probleem zijn apps. Bijna alle apps zo blijkt:
In 2017 a study from the University of California at Berkeley found that around 70% of apps shared your data with third-party services (PDF).

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 6 augustus 2020 18:15]

Klopt zo installeerde mijn Samsung het hele Office pakket en Facebook. Het voordeel is gelukkig dat je bij Android vaak die bloatware kunt deactiveren. Heb ook ooit een iPhone gehad waarbij ik een aantal (voor mij) onnodige apps niet kon uitschakelen (bijv home app)
Die kan tegenwoordig wel verwijderd worden vziw
Tegenwoordig kan je bijna alle iphone apps verwijderen, volgens mij alleen safari, fotos, sms en bellen niet
En Appstore, Gezondheid, Instellingen en klok ook niet
De Android One toestellen van Motorola zijn in ieder geval Facebook vrij :) Niet te verwarren met de Motorola One serie.

[Reactie gewijzigd door Phyxion op 6 augustus 2020 15:35]

Net gecontroleerd op mijn Motorola G7 Power.
De 3 Facebook apps stonden keurig geinstaleerd in de ROM.
Of is de Android 10 op dit toestel niet de ONE versie?

*Edit: De G7's zijn geen onderdeel van de Android One serie.. excuus..

[Reactie gewijzigd door Fling op 6 augustus 2020 15:56]

Inderdaad, ik had een Xiaomi Mi Pro 8 en daat zat ook die fb malware op. Maar met dat adb commando had ik dat zo 'verwijderd'.
Nu heb ik een 1+6 met root en zonder deze malware.
Blij dat ik geen Nord heb gekocht, al zou ik die na aankoop anders toch wel meteen geroot hebben en die malware met Ti backup eraf geflikkerd hebben.
Accuverbruik verminderen is leuk, maar als je geen Facebook hebt is dat dus niet nodig. En verwijder je ze terwijl je wel Facebook het en ‘t accuverbruik gaat omhoog, dan is dat je eigen domme schuld? :P Ik vind de genoemde reden niet heel overtuigend. Er kán een goede reden zijn (en geld, sure), maar dit is wel een erg slap excuus imho hoor. :P

“Veel andere fabrikanten plaatsen veel meer van dergelijke bloatware in de firmware van hun telefoons.”

En?
Ben ook meer van de eerlijkheid. Ze krijgen hier gewoon (flink) geld voor. Wees dan gewoon eerlijk en ga geen onzin uitkramen dat een systeemapp, welke je daarom niet kan verwijderen zonder extra handelingen zou zorgen voor minder accuverbruik. Zeker niet als je de app niet hoeft te gebruiken en het dus geen enkele plaats heeft op een "kale" installatie. Of denkt OnePlus dat elke gebruiker Facebook gebruikt?

Weinig tot geen bloatware is juist een van de selling points van OnePlus, als ze daaraan gaan rommelen hebben ze denk ik hun eigen marketing/PR niet echt op de rails.
Weinig tot geen bloatware is juist een van de selling points van OnePlus, als ze daaraan gaan rommelen hebben ze denk ik hun eigen marketing/PR niet echt op de rails.
Mee eens.

Het is irritant en nep, ik heb een 5T maar ben nu even niet meer zo'n fan van one+.
Dan toch maar een grote PLUS VOOR moto g 5g plus
Net even gekeken met die App inspector (uit de XDA link in de comments).
Mijn Moto G7 Power (Android 10) heeft deze 3 Facebook Apps ook geïnstalleerd staan in de Rom.

App inspector:
https://play.google.com/s...ails?id=com.ubqsoft.sec01

[Reactie gewijzigd door Fling op 6 augustus 2020 15:54]

Dit kun je gewoon super simpel uitzetten met ADB:
even developer mode aanzetten, miniadb downloaden, adb shell "pm uninstall -k --user 0 com.facebook.xxxx.xxxx" even uitvoeren en zooi is weg.

Op de Oneplus 6T staat niets geks in ieder geval.

Zeker een site als 'android police' had dit er wel even bij kunnen zetten dit is gewoon drama voor de kliks en Tweakers neemt het over.

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 6 augustus 2020 18:14]

Het is maar wat je "super simpel " noemt.

Ik durf te stellen dat dit soort kennis zelfs onder tweakers geen algemeen goed is, laat staan dat de gemiddelde consument dit weet.
Het is Tweakers toch? niet NU.nl 'tech' ofzo? Als dit al te lastig is voor 'Tweakers' dan kunnen we de deuren wel sluiten... man man..
Je hebt niet eens ADB nodig. Gewoon op je telefoon naar instellingen > apps, in het menu systeemapps tonen en de Facebook apps disablen
'OnePlus zegt tegen Android Police dat het door zal gaan met het installeren van Facebook-diensten als systeemapps in onder meer Europa en claimt op een reactie van het idee van een gebruiker om dat niet te doen dat Facebook-diensten erop staan om het accuverbruik van Facebook-apps te verminderen.'

Ik weet dat het warm is, maar eh?
Dat is OnePlus' poging om op diplomatieke wijze 'Loop naar de pomp' te zeggen.
Het blijft altijd een raar soort ongemakkelijk komisch hebben als iemand of een bedrijf regelrecht liegt, iedereen dat weet, zij weten dat iedereen dat weet en iedereen weet dat zij weten dat iedereen het weet, en toch volhouden en er niks wordt gezegd omdat niemand het kan aantonen of dat het teveel moeite kost.
Daarna zit iedereen met smacht te wachten op de harde smak die het eventueel wordt gemaakt om daarna uit te lachen en te genieten van het leedvermaak :+
Meestal wordt er dan nog steeds stug volgehouden terwijl iedereen het weet, zij weten dat iedereen het weet, en iedereen weet dat zij weten dat iedereen het weet.

[Reactie gewijzigd door YuYa op 7 augustus 2020 11:16]

Bedankt voor de info, soms raad ik wel eens wat telefoons aan, ook Android (terwijl ik toch echt een iOS gebruiker ben). Mooi dat deze info meegenomen kan worden.

Hoe zit dit bij de Pixels? Die ik meestal voor Android aanraad aan mensen die mij dit vragen?
Ik heb een pixel 4, cleaner kan je het bijna niet krijgen. Ook standaard begin van de maand een beveiligingsupdate, paar dagen geleden binnengehaald.

Hiervoor een oneplus 6t gehad en was ook vrij clean, alleen dubbele dingen zoals gallery en calculator enz. En de updates duren iets langer.

[Reactie gewijzigd door djduijs op 6 augustus 2020 15:55]

Clean... Pixels en Android One zit vol met Google bloatware.

Het klopt technisch wel dat je het haast niet cleaner kunt krijgen, maar dat zegt helaas nog niet zoveel. Het wordt tijd dat de mededingingsautoriteiten eens achter Google aangaan voor het steeds meer afdwingen dat hun bloat wordt geïnstalleerd om de appstore te mogen gebruiken. Google heeft Android op diverse manieren praktisch onbruikbaar gemaakt (voor de grote massa) zonder Google Spyware te accepteren.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 6 augustus 2020 21:58]

Via ADB kunnen deze ook niet gedeinstalleerd worden?
Met root wel, maar daardoor zullen OTA updates vermoedelijk niet meer werken.
+1Anoniem: 427069
6 augustus 2020 15:05
Ik was nog geïnteresseerd in de Oneplus Nord als vervanger van mijn OP5, maar ik hekel van die "verplichte" apps. Je bent dus eerst een dag bezig om alles op te zoeken wat erop staat en wat je niet wil.
Was van de week aan ‘t spelen met m’n oude One M8 en die begon gewoon willekeurig full-screen advertenties te tonen van een of andere voorgeïnstalleerd app (Peel) die er niet af te knikkeren viel. :+ Een kijkje in de app lijst deed me herinneren hoe enorm veel third-party bloatware er op dat kreng stond. Het is jammer om te zien dat dat kennelijk nog steeds een probleem is bij meerdere fabrikanten. ;(
Ah back in the days van de One M8...
Die Peel app bloatware kwam pas nadat HTC z'n (eigen?) remote control app had stopgezet, altijd frustrerend gevonden. Wat dacht je van dat net-te-prominent-aanwezige News Republic? Om over Polaris Office nog maar niet te spreken...

Het cleane vond ik nou juist zo fijn aan m'n OP6... Nou ja, dan moet die nog maar een jaartje mee
Klopt als een bus. Toen ik die telefoon kocht en HTC zelf Sense helemaal had ingericht en ondersteunde werkte dat heel erg fijn, echt top. Nu is het een grote chaos met News Republic + Peel en zo traag als dikke excrement. Maar ik ga het apparaatje denk ik toch nieuw leven inblazen en er een keer Android 10 opzetten. :P