Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Epic Games Store begint bètatest met ondersteuning voor mods en achievements

De Epic Games Store krijgt ondersteuning voor mods en achievements. Beide functies zijn vanaf nu als bèta beschikbaar voor enkele games. Zo krijgt ARK: Survival Evolved ondersteuning voor achievements en worden mods toegevoegd aan Mechwarrior 5.

'Bepaalde games' tonen vanaf nu achievements, laat Epic Games op Twitter weten. Het gaat volgens het bedrijf om een vroege versie van de implementatie voor achievements en spelers kunnen nog veranderingen aan de functie verwachten. Epic zegt niet welke games achievements krijgen, maar uitgaande van de tweet lijkt het in ieder geval om ARK: Survival Evolved te gaan. Achievement-ondersteuning wordt vooralsnog niet aangegeven op de winkelpagina's van games.

Epic laat daarnaast weten dat ondersteuning voor mods wordt toegevoegd aan zijn digitale gamewinkel. De eerste game waaraan mod-ondersteuning wordt toegevoegd, is Mechwarrior 5: Mercenaries. Op het moment van schrijven zijn er twaalf mods beschikbaar voor die game. Het is nog wel een vroege iteratie van de mod-functie, laat Epic weten. Op termijn zullen meer games ondersteuning voor mods krijgen.

Epic Games werkte al langer aan ondersteuning voor mods en achievements. Het bedrijf heeft op Trello een roadmap voor zijn Games Store, waarin deze functies al werden genoemd. Opvallend is dat achievements volgens de roadmap nog niet zijn uitgebracht, hoewel dit voor mods al wel het geval is. In de toekomst moet de digitale gamewinkel onder andere nog ondersteuning voor gebruikersreviews krijgen. Ook een Android-versie van de Epic Games Store staat op de roadmap.

Op het moment van schrijven zijn er twaalf mods beschikbaar voor Mechwarrior 5

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

31-07-2020 • 09:45

89 Linkedin

Reacties (89)

Wijzig sortering
Zo onbegrijpelijk hoe dit (en meer) niet al gewoon standaard er allang in zat.

Het is niet zo moeilijk om een concurrent te maken voor steam. Je kijkt wat zij doen, jat alles, doet er een eigen skin overheen en roept dat die van jouw beter/goedkoper/geweldiger is.

Maar zowel EA, Epic en activision hebben blijkbaar nooit goed begrepen hoe je dat nou moet doen...
Wat is het probleem nu precies? Tuurlijk is Epic Games niet heilig, maar zowel voor de consument als de game producers is dit alleen maar gunstig.
Steam vraagt een gigantische commissie. Concurrentie is juist goed.
En ik denk dat dat 'nooit goed begrepen' iets genuanceerder ligt dan domweg niet de kennis hebben.
Dat ik genoegen moet nemen met een inferieur product zodat de uitgever meer kan verdienen. Daar heb ik moeite mee. En de concurrentie is met al die exclusives niet aanwezig.
Ik denk juist voor game producers het heel belangrijk is dat ze meer uit hun games kunnen halen qua omzet. Destemeer er in een game gestopt kan worden.
Beetje kromme redenering is het wel, het klinkt nu net alsof jouw game producers de bad guys zijn, terwijl zij juist uitgeperst worden. De uitgever, epic games, verdient juist minder op de games dan wat steam in verhouding doet.

Daarbij denk ik juist dat het heel belangrijk is dat game producers een ruimere keuze hebben om waar ze hun games willen uitgeven. Dit houdt de pricing ook een stuk scherper.
Disagree. Gunstig? Spellen weghouden van andere storefronts is gewoon anti consumerism. De keuze bij mij weg halen waar ik iets kan spelen. Als hun de eigenaar van zo'n spel zijn prima. Maar als het niet van hun is moeten hun absolute zulke dingen niet doen.

Bovendien is de egs ver van heilig. Met alle sh*t wat hun wel niet doen. Onder andere monopoly krijgen maar afzeiken op steam zeggen dat steam dat niet mag doen. Heck steam doet dat niet eens. 😂🤦‍♂️ en hoe slecht ze wel niet omgaan met Indie devs is misselijkmakend. Steam heeft geen competitie nodig. Vooral niet van zo'n slechte company als epic. Iemand die epic steunt is gewoon anti consumer.

Also, IEDEREEN VRAAGT DIE PRIJZEN. dat is standaard. Sterker nog. Steam is voor grote spelen goedkoper dan andere. Totdat epic kwam. En ja. Dat is leuk. Maar. Als je dan ook nog ons forceerd om zo'n slechte store te gebruiken. Nee bedankt. Ik zal hun nooit steunen. En begrijp ook niemand die hun uberhaupt steunt.
Ja dat klopt hierin gaat epic games indirect concurreren met steam.Het komt alleen maar ten goede van de consument.Ze gaan prijsvechter en elkaar beconcurreren welk platform het eerst dat game heeft wat iedereen graag zou willen hebben.
Ik heb werkelijk nog nooit het mod stuk gebruikt van steam. Vraag mij af hoeveel van de gebruikers van steam dat eigenlijk wel doen.

maarja epic games smijt veel geld tegen de epic store aan, dus dat wordt vanzelf een mooie concurrent van steam. Hopelijk dat we dan twee grote partijen houden (steam en epic store) en dat origin uplay en de battle.net launcher dan op den duur verdwijnen.

en mocht de concurrentie er niet meer zijn dat er dan weer een mooie derde speler komt.
Wanneer je naar spellen kijkt zoals bijvoorbeeld Cities Skylines is de workshop gewoon een must, ik ken de cijfers niet maar vrijwel iedereen (aanname) zal de workshop gebruiken in dat spel.

Als we deze lijn volgen dan is Epic pas over een aantal jaar pas een aantrekkelijke concurrent. Op dit moment heeft het enkel bestaansrecht wegens de exclusives. Ik zet mijn geld dan eerder op GoG, vooral sinds ze een samenwerking mbt integratie zijn aangegaan met Epic games
Een must? Mwa, dat werd in het verleden opgevangen door communities en websites.

Ergens mis ik dat wel nu de Workshop bij redelijk wat games die functie compleet heeft over genomen. Zo staan maar een beperkt aantal mods/addons van Cities Skylines op Simtropolis. Terwijl je daar wel duizenden mods/addons voor Simcity terug vind. De Workshop is bij Cities Skylines ook zo onoverzichtelijk als het maar kan, als ik de mods weer opnieuw ga selecteren ben ik uren verder (mods die verouderd zijn, opgevolgd zijn door nieuwe losstaande versies etc), meeste tijd kwijt naar het zoeken van alle broodnodige mods die her en der verspreid staan. Collections heb je ook niets aan. Wat een puinhoop. Op zulke community websites heb ik vaker in no time mijn collectie bij elkaar.

Er zijn ook een paar spellen die je buiten Steam kan kopen, maar je krijgt dan geen toegang tot de workshop, Prison Architect bv, slechts een fractie van de mods is buiten de workshop te verkrijgen. Men zeurt wel over hoe EPIC uitgevers aan zich vast klemt, maar Valve doet het op deze manier net zo goed.
Mod author here. (You may know my Skyrim stuff.)

De Workshop, en zijn broertje Bethesda.net, zijn een godsgeschenk voor gebruikers. Eén klik en spelen maar.

Voor MA's daarentegen is het geen pretje. Updates zijn automatisch en (bij Steam) verplicht, het gevolg is dat je dus nooit een breaking change kunt doen omdat iedereen de update binnen krijgt zonder de gelegenheid te krijgen om de instructies te lezen. Compatibility patches kunnen niet samen met de mod gehost worden, gevolg is dat vrijwel niemand ze gebruikt. Dependencies mag je vergeten, er is niet genoeg ruimte om een gedetailleerde uitleg te geven, externe tools zoals FNIS zijn ook noppes, enz enz.

De andere kant van de medaille is dat dit alles jouw probleem is als MA en niet dat van de gebruiker.

Meer nog, gebruikers verkiezen wellicht mods die beperkt in omvang zijn, niet al te gecompliceerd, met niet al te veel tekst om te lezen, en liefst slechts een beperkte selectie van populaire of "beste" mods. Dat je nieuwe release geen kans maakt en meteen begraven wordt, zal hen worst wezen.

Uiteindelijk doet de Workshop het dus best wel goed. De Workshop appelleert aan de grote aantallen gebruikers die niet willen nadenken, en als een aantal MA's hun werk in rook zien opgaan, dan zijn er wel genoeg andere idioten die onder deze condities gratis waarde willen creëren.
Een must? Mwa, dat werd in het verleden opgevangen door communities en websites.
En voordat we auto's hadden reden we paard... Het punt is dat als het beschikbaar is dan gaan mensen het gebruiken, bij de games die dat ondersteunen. Een concurrent die dat niet heeft zal voor die spellen/mensen geen concurrentie zijn omdat ze niet terug willen naar het handmatig gehannes waardoor mods nog veel minder vaak werden gebruikt dan nu.
De functionaliteit bestond al, slechte vergelijking.Valve doet niets nieuws, heeft alleen in Steam geïntergreerd wat al beschikbaar was.

Handmatig gehannes is ook afhankelijk van de game en de community erachter.

CKAN voor KSP is een mooi voorbeeld. Het is echt zo ontzettend veel beter dan die gehele Workshop bij elkaar. Het houd de compatibility tussen mods bij, wat werkt wel of niet met wat, je kunt meerdere versies tegelijkertijd geïnstalleerd hebben staan en per versie mods bijhouden.

Het zou in het geval van KSP een enorme stap terug zijn als ze afhankelijk zouden worden van de Workshop.
Je verwacht dat Epic in een net geen 2 jaar tijd de features bouwt waar Steam bijna 17 jaar over heeft gedaan? Iets sneller moet zeker kunnen, maar je moet niet zulke rare verwachtingen hebben. Het is logisch dat een nieuw product een tijdje nodig heeft om een waardige concurrent te worden. GoG mist nog meer features dan Epic en daar komt dat gezeur bijna nooit voor.

Nieuwe producten kunnen best goed zijn, maar als je verwacht dat ze per direct zo compleet zijn als alle andere producten op de markt, dan heb je er weinig van begrepen.

Als het op de basis aankomt, de store, want dat is de kern van de applicatie, dan werkt dat bijzonder goed. Dat we nog niet alle toeters en bellen in de applicatie hebben die de concurrentie heeft is dan best te vergeven. Ondertussen is de epic store veel stabieler, completer en betrouwbaarder dan de meeste andere concurrenten (Origin, Uplay, GoG, etc.) en hebben ze alleen nog wat features nodig om bij Steam in de buurt te komen.

Ik begrijp dit soort gezeur sowieso niet. Bij artikelen over GoG, Origin, Uplay, etc. komen dit soort onzinverwachtingen bijna nooit tevoorschijn. Bij Tesla zie je ook bijna niemand zeuren dat hun auto's flink wat features van de concurrenten missen, die werden later ook met software of nieuwere iteraties van de voertuigen toegevoegd.

Waarom moet Epic zich aan een hogere standaard houden? Ze hebben zelfs een veel kleiner budget, omdat ze maar 12% in plaats van 30% wegvreten bij de sales die op hun platform gebeuren. Zelfs GoG wil 30% zien.

Ik snap dat het een hype is om te gaan zitten janken over de Epic store, maar het is allemaal nogal misplaatst. Natuurlijk mag je exclusives vervelend vinden, maarja, dat doen Microsoft, Nintendo en Sony ook met hun consoles, die tegenwoordig ook qua hardware bijna niet verschillen.

Voor mij heeft Epic een bestaansrecht omdat ze actiever indie devs ondersteunen, minder geld vragen voor het gebruik van de store, dus als ik er spellen koop, dat de ontwikkelaar meer verdient. Minder loze features heeft die ik toch niet gebruik en overall sneller en comfortabeler in gebruik is dan Steam. Natuurlijk heb ik nog een forse Steam library. Maar Epic mag er van mij best naast draaien. Zeker als ze zo goed zijn voor indies.
Ik ben het sterk oneens met je post.

Om te beginnen zijn we 17 jaar verder sinds het ontstaan van Steam, en pc-gamers verwachten op z'n minst een aantal basis features zoals cloud saves en achievements. Nu nog een store uitbrengen zonder deze features, en daar bovenop ook nog eens via "money hatting" tientallen populaire 3rd party games weghouden van andere storefronts die deze features wèl hebben, is gewoonweg ranzig.

Ten tweede: Epic maakt alleen al met Fortnite honderden miljoenen dollars winst. Beweren dat ze een veel kleiner budget hebben dan andere storefronts op pc is dus volledig onterecht.

Last but not least is Epic enkel "goed" voor indies die in het verleden al een succesvolle game hebben uitgebracht of hoog in de wishlists van Steam staan, en die daarnaast ook nog eens bereid zijn om een exclusiviteitsdeal te tekenen. Indies die niet aan die twee eisen voldoen mogen hun games niet eens uitbrengen in de Epic Game Store.
Last but not least is Epic enkel "goed" voor indies die in het verleden al een succesvolle game hebben uitgebracht of hoog in de wishlists van Steam staan, en die daarnaast ook nog eens bereid zijn om een exclusiviteitsdeal te tekenen. Indies die niet aan die twee eisen voldoen mogen hun games niet eens uitbrengen in de Epic Game Store.
Dat zal de gebruiker worst wezen. Er zijn reeds meer dan genoeg games van succesvolle studio's om uit te kiezen.
Valve heeft natuurlijk ook geen andere bronnen van inkomsten, dus erg oneerlijk natuurlijk. Als we even Half Life, Alyx, DOTA2, l4d en andere totaal niet winstgevende spellen pakken vergeten dan hè.

Het is een store. Jij verzint erbij dat bij een store er ineens meer features bij moeten, maar dan heb je simpelweg niet begrepen wat het is en ben je met het verkeerde product bezig. Er zijn nog een handjevol andere stores die ook allemaal niet bieden wat steam heeft en daar hoor je nooit iemand over. Dat is net als klagen dat je Nissan micra niet hetzelfde mee kan nemen als een vrachtwagen en dat daardoor de micra nutteloos is. Andere doelgroep en ander doel.

Je meet met twee maten, dat is raar.

Je moet in het leven ook Sony of MS exclusives missen als je hun consoles niet hebt. Waarom dat bij epic ineens een heel drama moet zijn snap ik niet helemaal. Ga je kruistocht maar richten op Sony, die is daar veel extremer in.
Ik heb nooit gezegd dat Valve géén andere inkomsten heeft. Ik reageerde op je bewering dat Epic een kleiner budget heeft dan andere storefronts, en dat is gewoonweg niet waar. Epic maakt honderden miljoenen winst met Fortnite en de Unreal Engine, en heeft dan ook nog een miljardenbedrijf als Tencent achter zich staan.

Je vergelijking tussen een Nissan en een vrachtwagen slaat ook nergens op. Tien ton zand kunnen vervoeren is geen basisfunctie van een auto. Geen enkele constructeur moet de dag van vandaag een auto uitbrengen zonder startmotor, versnellingsbak of ruitenwissers. Het excuus dat de eerste auto's dit ook niet hadden zou weinig helpen vrees ik. ;)

Tenslotte wil ik me echt niet bezig houden met console wars, maar voor zover ik lees zijn de exclusieve games van Sony, Nintendo en MS voornamelijk games die ze zelf hebben ontwikkeld. Niemand klaagt dat Fortnite EGS exclusief is, wèl dat Epic massaal exclusiviteit voor 3rd party games koopt. Vergelijk het met Microsofts moneyhat op Rise of the Tomb Raider, waar OOK veel kritiek op was. Epic doet hetzelfde maar dan op véél grotere schaal. Ik zie dit soort praktijken liever niet de standaard worden om te "concurreren" op pc.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 31 juli 2020 18:57]

Wanneer je naar spellen kijkt zoals bijvoorbeeld Cities Skylines is de workshop gewoon een must, ik ken de cijfers niet maar vrijwel iedereen (aanname) zal de workshop gebruiken in dat spel.
Kijk bijvoorbeeld ook naar Tabletop Simulator. Dat spel is om de Steam Workshop heen gebouwd en zonder dat eigenlijk niets waard.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 juli 2020 13:24]

ik heb cities skylines ;P

maar niet zovaak gespeeld, omdat het begin te veel informatie is om het te begrijpen. dus ben snel afgehaakt :D
Je verwacht toch niet dat ze op dag één al net zo ver zijn als een concurrent die al 15 jaar bezig is? Kost allemaal tijd om te ontwikkelen.

Steam begon ook niet met mod support en al die microtransactie troep erin.
De enige reden dat het uberhaupt een concurent is, is het feit dat ze er exclusives op hebben. Zonder die exclusives zou ik de epic launcher niet aanraken. Ongeacht of ik nou alle functies wel of niet gebruik. Het is namelijk niet 1 ding wat ze missen, het is een verhaal van en, en, en, en en. Dat is zo stupide, je hebt geen blank canvas, je hebt al een voorbeeld van hoe iets werkt. Dan ben je toch stom om het wiel opnieuw te gaan uitvinden?
Tja, ik ben de achievements dan weer liever kwijt dan rijk. De workshop (voor mods) is op zich best leuk. Nadeel is natuurlijk wel dat daar lang niet alles in staat en dus eigenlijk vooral je blik beperkt. Je bent tenslotte minder geneigd om te kijken wat er buiten de store beschikbaar is qua mods.
Sommige spellen kan je wel modden via een workaround {GTA5}
Helaas blijft het dan wel bij basic mods zoals de "trainer"
Epic smijt veel geld tegen het weghouden van populaire games uit andere storefronts, maar helaas niet in de ontwikkeling van een deftige store. Aan dit tempo zal het nog wel even duren voor ze daadwerkelijk een volwaardige concurrent voor Steam worden.
De Epic Store is op de markt gegooid als minimum viable product. Je kon er spellen op verkopen en dat was het. Heel langzaam wordt het stukje bij beetje uitgebreid, en over een lange tijd kan het misschien Steam evenaren qua functionaliteit.
Niet alleen steam, ik denk dat ze wat hebben afgekeken van nexusmods.
Dat hoop ik niet, de vervanger van NMM (Vortex?) is echt een draak van een programma :).
Breek me de bek niet open. Ik heb ooit geprobeerd Vortex te gebruiken voor Subnautica modding. Resultaat was een dusdanige brick van het spel dat ik heel mn steam library opnieuw moest installeren..
Ligt eraan wat je als een MVP beschouwd. Mijn inziens misten er teveel functionaliteiten dat het eerder een beta was die ze beter later hadden kunnen uitbrengen. Uiteindelijk door het uitbrengen van (timed) exclusives en later gratis games hebben ze klanten als het ware weten te forceren en om te kopen om hun dienst te gebruiken. Hierdoor is er waarschijnlijk toch genoeg succes is geweest, ondanks dat de dienst mijn inziens tekortschoot.
Een MVP van een digitale store front is dat je er spellen op kunt verkopen toch? :P
Niet mee eens. Het puur en alleen aanbieden van spellen vind ik niet voldoende en als steam alleen dat deed, zouden ze denk ik niet succesvol zijn geweest. Naar mijn mening moet een MVP in dit geval - ondanks dat het verkopen van spellen hoofdzaak is - ook de klant weten over te halen om juist bij jou spellen te kopen, bijvoorbeeld door bepaalde features te implementeren. Steam doet dit door bijvoorbeeld de reviews en de mods mogelijkheden, waar dit bij Epic Store lang niet mogelijk was. Epic Store realiseert zich dat nu ook (naar mijn mening) en breidt de features uit, maar heeft aan mij al een klant verloren door niet meteen sterk op de markt te komen. Laat het duidelijk zijn dat dit is hoe ik erover denk en wellicht ben ik wel de enige, marktonderzoek is uiteraard altijd nodig om te weten wat een MVP moet gaan zijn. Desondanks is het wel te kort door de bocht om te zeggen dat een MVP in dit geval alleen het aanbieden van spellen is.
Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat een MVP is.

https://agilescrumgroup.nl/minimum-viable-product/
Een Minimum Viable Product (MVP) is de eerste versie van een product of dienst die zo vroeg mogelijk wordt uitgerold naar de klant. Het doel is om daarmee zo snel mogelijk feedback te krijgen. Deze feedback is belangrijk om hiermee de belangrijkste vervolgstappen te kunnen nemen.
Precies dus wat EGS is/was. Een MVP van een digitale store front bestaat uit een winkel waar je de spellen kunt kopen en een systeem waarmee je ze kunt installeren.

Alle randzaken die jij noemt horen al niet meer bij een MVP maar zijn verdere doorontwikkelingen.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 1 augustus 2020 10:04]

Precies hierom heb ik al aan het begin gezegd dat het maar net is wat je met een MVP bedoeld. Jij haalt een bron aan die het op jouw manier uitlegt en ik heb door de jaren heen vele bronnen gelezen die een stap verder gaan in wat een MVP is of zou moeten zijn. Vaak zijn dit niet de traditionele uitleggen zoals die jij aanhaalt, maar dat betekent niet dat er meerdere uitleggen mogelijk zijn voor een MVP.
Gelukkig had steam bij release alle features die ze nu hebben. Steam is al 16 jaar oud. Een beste voorsprong en die hebben ook 5 jaar gedaan over cloudsaves. Het duurde 10 jaar voor ze workshop functionaliteit hadden voor een beperkt aantal spellen, nog eens 4 jaar om dat voor een groot aantal uit te rollen.

Die dingen ontstaan niet magisch, maar moeten gemaakt worden. Geef zo'n product gewoon de tijd om te groeien in plaats van dat zinloze gezeur over dat het geen perfecte kopie is.

Het is een store in de basis en dat stuk hebben ze bijzonder goed voor elkaar. Het aanschaffen van spellen gaat bij Epic voor mij veel vloeiender. Als je meer wilt ga je lekker met steam aan de slag of je wacht tot Epic zo ver is. Maar verwachten dat een product direct 100% is als de concurrent die 16 jaar de tijd had is onvoorstelbaar kortzichtig en dom.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 31 juli 2020 12:13]

Het aanschaffen van spellen gaat bij Epic voor mij veel vloeiender.
Dat moet je mij eens uitleggen. Een spel aanschaffen op Steam of Gog vereist exact vier keer klikken met de muis. Waardoor gaat voor jou het aanschaffen van games op Epic "veel vloeiender", terwijl ze niet eens een winkelmandje hebben waardoor je elke aankoop individueel moet afrekenen?

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 31 juli 2020 14:03]

Hahaha

"Maar verwachten dat een product direct 100% is als de concurrent die 16 jaar de tijd had is onvoorstelbaar kortzichtig en dom."

Hahahahaha

Steam is zo oudt. Epic had jaaaaaren om eerst iets inelkaar te zetten. EN DAN het uit te brengen. Maar instead? Nenene. Ze starten het. En inplaats van geld te investeren om het beter te maken. Jatten ze games weg vlak voor ze uitkomen. Zoals metro. En forceren anderen om hun shitty storefront te gebruiken.

En dan na al het geld van fortnite en die paar exclusieve. Zou je denken dat ze genoeg hebben om het veel beter te maken. Maar nee. Ze blijven doorgaan met die exclusivity onzin. Harken veel spellen weg. En je keuze wordt gewoon afgepakt.

Als je nu op de markt komt. Verwacht elke consumer met ook Maar iets van een brein dat het net zo goed is als anderen. Maar nee. Dat is het niet. En zal het ook nooit zijn. De dag dat ik die storefront ga gebruiken is de dag dat ik zal sterven. 😉
Deels mee eens. Je moet niet vergeten dat Steam een enorm grote concurrent is voor Epic Store en veel mensen, van wat ik veelvuldig lees, graag bij één store blijven. Dat betekent naar mijn mening dat je beter langer kan wachten met op de markt komen van de store, zodat wanneer je op de markt komt je vrijwel meteen de concurrentie aan kan gaan. Nu hebben ze aan mij al een klant verloren door gewoon niet meteen een vergelijkbare service te bieden als Steam. Wellicht dat ik ooit wel bij Epic Store een spel koop, maar voor nu was ik eigenlijk al bijna vergeten dat ze bestonden, omdat ze gewoon geen service bieden die in de buurt komt van Steam.
Wat moet ik met achievements dan? Steam en PSN hadden ook geen achievements voordat Xbox er mee begon. Volgens mij zijn er op de Switch nog steeds geen achievements. Zonder achievements in een storefront kun je gewoon spellen spelen hoor. Je kan alleen niet men je e-peen boasten.
Je kan achievements dan ook volledig negeren als je daar geen interesse in hebt. Mensen die klagen over features die volledig optioneel zijn heb ik nooit goed begrepen.
Nou laat ze alsjeblieft zelf van nul beginnen en niet al die legacy meuk van Steam overnemen. Steam is way overrated imo en heeft gewoon het meeste tijd gehad tot dus ver, niet zo verwonderlijk dat het meer feature rich is. Ik snap de meerdere updates per week en soms meerdere op een dag niet echt als ik maar 1 game geinstalleerd heb en wil spelen. Daarnaast vind ik al die extra features op Workshop na helemaal niet zoveel toevoegen aan mijn game gedrag. Maar goed mooi om te zien dat Epic het steeds serieuzer aan pakt.
Ik vind het helemaal niet onbegrijpelijk, je moet ergens beginnen, het heeft bij Steam ook bijna 17 jaar geduurd voordat het is waar het nu is, en ook Steam valt nog heel veel aan te verbeteren.

Zelf zie ik sowieso het nut niet echt meer in van mods, vond dat vroeger nog best aardig, maar dan ging het eigenlijk sowieso alleen om totalconversions. In al die jaren dat ik Steam heb, heb ik werkelijk nog nooit gebruik gemaakt van Steam Workshop, dus IMHO is dat nergens echt voor nodig. Want het enige dat Steam Workshop eigenlijk doet is niets meer zijn dan een 'store' voor mods.. En veel games kun je dus buiten de 'store' om toch nog gewoon mods gebruiken (dus zoals we het vroeger moesten doen, met een losse installer, of gewoon handmatig)..
Modden werkte voorheen ook gewoon?

Ik heb toen ze Subnautica weg gaven deze gewoon gemod en gespeeld via de Epic Store, en dat is al bijna 2 jaar geleden.
Mods werkte maar je kon ze niet installeren vanuit de Epic Store. Men wil een soort Steam Workshop nabootsen.
Juist, en daarom is dit meer 'leuk dat het kan, maar niet noodzakelijk'.. Ja, voor de mensen met 2 linkerhanden, of luie mensen onder ons, is het handig dat je nu rechtstreeks vanuit de 'store' de mod kunt installeren.
Ik juich het wel toe natuurlijk, maar mensen die net doen alsof dit absolute noodzaak is en huilen dat het er al vanaf dag 1 er in had moeten zitten, moeten zich toch echt eens laten nakijken..
Maargoed, die mensen realiseren zich niet dat Steam Workshop ook nog in verhouding niet zo lang in Steam zit, sinds 2015 als ik me goed herinner.
Maarja, ze kunnen bouwen wat ze willen, maar Steam is het defacto standaard platform voor pc games.

Ook al hebben ze een exclusiviteitsdealtje met The Outer Worlds, en ook al zou ik niets liever willen dan die game netjes kopen en spelen, ik ga dat NIET doen met de Epic Games Store. Ik hoef niet nóg meer DRM-troep op m'n pc. Ik wil alles gewoon op 1 plek hebben.

Dus leuk voor ze, maar ze kunnen zich beter met Steam gaan bemoeien.
MSN/IRC/ICQ was het defacto chatprogram, Friendster de internationale 'facebook', teamspeak de voicechat.. At long last, no king rules forever.
Dat klopt, maar die diensten worden niet meer gebruikt. Steam is het meestgebruikte games-platform op pc. Dat lijkt misschien een saillant detail, maar het is precies wat jouw argument weerlegt ;)
Wat die probeerd te zeggen is dat op Internet alles redelijk snel kan veranderen. Vroeger waren MSN/IRC en ICQ het meest gebruikte. Nu niet meer. Dan kan bij Steam ook gebeuren, al is die kans met Steam een stuk kleiner aangezien er geld in zit van het grootste deel van de gebruikers.
Ik hoef niet nóg meer DRM-troep op m'n pc. Ik wil alles gewoon op 1 plek hebben.
Juist dan zou je met Epic blij moeten zijn.

Tim Sweeney heeft tweets de deur uitgedaan rondom de officiële koppeling tussen EGS en GoG Galaxy waarin hij schreef dat dit soort koppeling, wat onder de kap inderdaad gewoon meerdere DRM systemen doorkoppelt, in zijn optiek pas een prille eerste stap van een groter plan is.

Epic wil inzetten op de markt zo te dwingen te veranderen dat consumenten uiteindelijk de mogelijkheid krijgen hun aankopen direct te consumeren via het platform van hun keuze, ongeacht waar ze deze aankopen origineel gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 31 juli 2020 12:03]

"Epic wil inzetten op de markt zo te dwingen te veranderen dat consumenten uiteindelijk de mogelijkheid krijgen hun aankopen direct te consumeren via het platform van hun keuze"

En dat doen ze door je te dwingen hun te gebruiken of maanden te wachten op een game. 😂🤦‍♂️

Yep. Keuze.. 😂

Vindt het jammer dat cdpr met zulke anti consumenten mensen bezig gaat. Terwijl cdpr zelf zo pro consument is...
En dat doen ze door je te dwingen hun te gebruiken of maanden te wachten op een game. 😂🤦‍♂️
Dat doen ze om marktaandeel te pakken en überhaupt in een onderhandelingspositie te komen die sterk genoeg is om tegengewicht te geven aan de effectieve vendor lock-in van Steam, UPlay en Origin.

Even voor de duidelijkheid: voordat EGS bestond was je voor 90% van de PC games op Steam aangewezen. Je werd dus even zo goed gedwongen dat platform te gebruiken...
"Even voor de duidelijkheid: voordat EGS bestond was je voor 90% van de PC games op Steam aangewezen. Je werd dus even zo goed gedwongen dat platform te gebruiken..."

Fout. fout. Fout. Steam forceerd geen exclusieve. Titels. Devs stopten hun spellen altijd op steam omdat het zoveel gebruikt wordt. Niet omdat ze betaald worden om het te doen. Of gevraagt worden om het te doen.

Wij de consument worden niet geforceerd om steam te gebruiken. Het is een keuze.
Wij worden wel geforceerd om epic te gebruiken aangezien hun spellen forceren daar alleen op te zijn.

Jij bent anti consument. Niet pro. 😂
Wij de consument worden niet geforceerd om steam te gebruiken. Het is een keuze.
Of uitgevers er nou voor kiezen om hun titels enkel op Steam uit te brengen omdat dat de grootste afzetmarkt is; en de rest niet interessant is, of dat uitgevers er voor kiezen om hun titels enkel alleen op EGS uit te brengen, het eindresultaat is hetzelfde:

om die titels te spelen ben je van dat ene platform afhankelijk en dus 'verplicht' het platform-van-keuze van de uitgever te gebruiken. Steam is dus even zo goed nooit een keuze geweest.
Jij bent anti consument. Niet pro. 😂
Ik heb eerder al geschreven dat ik de methode van Epic om exclusiviteit op te kopen even zo goed niet waardeer, maar het is zo ongeveer het enige breekijzer wat tegen de dominante positie van Steam in te brengen is wanneer je niet zelf een uitgever van eigen triple-A titels bent waarmee je klandize naar je eigen platform kunt trekken, zoals EA en Ubisoft bijv. doen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 7 augustus 2020 10:30]

Leuk, maar hoe is dat een oplossing voor de DRM-crap?
Leuk, maar hoe is dat een oplossing voor de DRM-crap?
Het idee is dat je dus uiteindelijk daadwerkelijk cross-buy hebt, en niet met de eindeloze DRM-bovenop-DRM te maken blijft krijgen.
Ik heb liever 1 type DRM dan allerlei verschillende. Er zijn genoeg DRM technieken geweest die op z'n best gezegd "discutabel" waren. Alles om de brave koper af te straffen, en de piraterij aantrekkelijk te maken.

Dus Steam zegt "nope", en alles op Steam (wat ik heb) werkt gewoon direct, zonder allerlei kutshit te moeten installeren dat rootkits en virussen en weetiknietwat injecteert. Nou is Steam in principe ook DRM, maar het werkt goed, zit vooral niet in de weg, installeert geen onvertrouwenswaardige troep, en zet niet je pc open voor het hele internet. Het "werkt gewoon".

Ik heb 1x iets op Steam gekocht waar een extra DRM-laag omheen zat. Ik weet niet meer wat het was, maar ik heb m'n geld terug gekregen. Ik wil dat soort crap niet steunen. Dat is niet hoe Steam bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 31 juli 2020 19:45]

Ik heb liever 1 type DRM dan allerlei verschillende.
Dat is dus ook het idee achter echte cross-buy:
Dat je één product bij één storefront koopt, dat jouw accounts op verschillende platforms achter de schermen gekoppeld zijn, waardoor je datzelfde product via willekeurig welk van die platforms je wilt, kunt installeren met enkel de DRM van dat ene platform.

En dat is dus ook waar Epic de markt naar toe wil duwen. Dat is echter een lange weg en het zal heel moeilijk zijn om iedereen op die lijn te krijgen. Op het moment staat het klimaat niet toe dat ze verder gaan dan een "start-andere-client-in-achtergrond" maar je moet daarbij in de gaten houden dat, omdat het een officiële koppeling betreft, dit iteratief verbeterd kan worden vanuit EGS. Bijv. door om te beginnen de client die in de achtergrond start, te vervangen door een licht-gewicht headless service die enkel de DRM afhandelt en meer niet.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 1 augustus 2020 12:16]

Dus je blijft (in de achtergrond) verschillende vormen van DRM houden, en achtergrondtools om die DRM te kunnen gebruiken. Dat is precies waar ik tegen ben. Ik wil gewoon één platform, met maximaal één type DRM, dat gewoon werkt. Al die koppelingen kunnen (en zullen) een keer kapot gaan.

Liever nog gewoon geen DRM. Vertrouw je gebruikers anders es een keer.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 augustus 2020 02:21]

Ik wil gewoon één platform, met maximaal één type DRM, dat gewoon werkt.
Kortom: jij wilt een mono-cultuur met één monopolist aan het roer.
Één platform hoeft niet geregeerd te worden door één partij. Dat is nu wel zo, maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik wil gewoon maximaal 1 platform en 1 (maar liever 0) type DRM. Wie daarvoor zorgt/zorgen, maakt me niet uit.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 augustus 2020 17:21]

Die tweets van Sweeney zijn complete onzin, aangezien Epic niet anders doet dan exclusiviteit opkopen om games weg te houden van andere platforms. Hun doel is gewoon om marktaandeel van Steam in te pakken. Niet meer en niet minder.

Galaxy 2.0 is een initiatief van GoG en heeft evengoed koppelingen met Steam, uPlay, Origin en Xbox Live. Microsoft biedt via Play Anywhere bovendien al cross-buy aan, en GoG heeft een functie om games die je op Steam bezit te importeren.
Die tweets van Sweeney zijn complete onzin, aangezien Epic niet anders doet dan exclusiviteit opkopen om games weg te houden van andere platforms. Hun doel is gewoon om marktaandeel van Steam in te pakken. Niet meer en niet minder.
Ik ben het op dat vlak ook niet eens met hun methodes, begrijp me niet verkeerd, maar Epic gebruikt hier een paardemiddel om een koevoet in dat monopolie van Steam te zetten en de markt terug open te breken. Het is zeker niet fraai, maar ergens moet ook jij toch erkennen dat je weinig andere mogelijkheid hebt als je niet een heleboel eigen publicaties hebt zoals Ubisoft of EA. (En zelfs zij publiceren beiden ook nog steeds duaal; dus op Steam.)
Galaxy 2.0 is een initiatief van GoG en heeft evengoed koppelingen met Steam, uPlay, Origin en Xbox Live.
En de enige van die koppelingen die officiele ondersteuning geniet is de koppeling met Xbox Live. De andere zijn community initiatieven en zullen daarmee nooit boven het niveau "start de andere client in de achtergrond, want DRM" uitstijgen.

EGS is de tweede officiële koppeling en Epic is dus bij monde van Sweeney van plan om die lijn verder door te trekken door ook met andere omgevingen te koppelen en uiteindelijk de markt naar volwaardige cross-buy te pushen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 31 juli 2020 17:32]

Het is inderdaad Epic's methode waar ik een probleem mee heb. Massaal devs en uitgevers betalen om hun games weg te houden van concurrerende storefronts is geen paardenmiddel; het is gewoonweg de meest kapitalistische en consument-onvriendelijke manier om mensen naar je store te pushen. Op dat gebied zijn GoG en Microsoft stukken beter bezig.

Verder heb je bij mijn weten nog steeds Epic's launcher nodig om hun games te starten vanuit Galaxy, tenzij ze drm-free zijn en geen enkele van Epic's libraries gebruiken. Dat is voor Steam, uplay en Origin niet anders. Voor zover ik weet is GoG de enige die daadwerkelijk cross-buy aanbied voor sommige games.
Verder heb je bij mijn weten nog steeds Epic's launcher nodig om hun games te starten vanuit Galaxy, tenzij ze drm-free zijn en geen enkele van Epic's libraries gebruiken.
Dat is omdat de huidige koppeling enkel stap één is. Het is de eerste stap in een lang proces.
Eerst zien, dan geloven. Microsoft heeft reeds geprobeerd om cross-buy op de kaart te zetten, maar het gros van de uitgevers weigerde om er aan mee te doen.

Hoe dan ook, als cross-buy effectief Epic's plan is, dan hoop ik dat ze er in slagen. In tegenstelling tot hun moneyhats zou dat tenminste een meerwaarde zijn voor pc gaming.
De koppelingen met Steam, Uplay, Origin zijn community based, niet officieel. Xbox live en sinds kort ook EGS zijn dus wel officieel.

En die GoG connect is alleen op zeer beperkte Steam games en dat je kunt connecten van specifieke games is vaak ook maar zeer kort beschikbaar. Het is dus niet dat je games op steam kunt 'importeren'.

En ja, het is logisch dat Epic sommige games exclusief in hun store proberen te krijgen, want precies vanwege dat er heel veel mensen niet verder willen kijken dan Steam en daarmee dus Epic nooit de kans krijgt om een store van de boven te krijgen. Maargoed, het zijn de devs zelf die er uiteindelijk voor kiezen om exclusief in de Epic store te verkopen, en hoe je het ook wendt of keert, games produceren is gewoon een business zoals elke andere business, geld moet binnenkomen om het hoofd boven water te houden en zo je brood op de plank te houden. En door die exclusiviteitdeals met Epic zorgen ze er voor dat ze voorlopig met zekerheid hun hoofd boven water kunnen houden..
Akkoord, ik neem het kleine indies absoluut niet kwalijk dat ze Epic's geld aannemen. Ik blijf er wel bij dat exclusiviteit de meest consument-onvriendelijke manier is om gebruikers naar je store te pushen. GoG en Microsoft pakken dit wèl goed aan.
Nou, GOG is ook niet zo groot hoor, en daarbij komt het natuurlijk wel dat GOG ook al zo'n 12 jaar bezig is, en eigenlijk begonnen is met het uitbrengen van games die niet meer werkte op moderne OSsen en zij dus deze fixte.. Als GOG nu nog moest starten zou het voor hun ook niet zo makkelijk zijn geweest om te komen waar ze nu zijn. En Microsoft is natuurlijk weer een heel ander verhaal, hun store is ook verre van groot, en komt eigenlijk ook meer vanuit de xbox kant, want spellen die je daar koopt zijn 9 van de 10 dan ook meteen beschikbaar voor Windows.
Dat is mijn punt: GoG bestaat nog steeds omdat ze een meerwaarde zijn ten opzichte van Steam: drm-free games, oude games terug aan de praat krijgen en sinds kort Galaxy 2.0. Microsoft biedt Play Anywhere en is tegenwoordig enorm succesvol met hun Game Pass. Dat is het soort concurrentie dat ik wil zien voor mijn favoriete hobby/passie. ☺️
Als GOG nu ook de store zouden openen, dan zouden ze ook veel moeite hebben om mensen naar hun storr te krijgen. 999 van de 1000 interesseert die DRM vrij niet, want ze hebben toch niet de ruimte om al hun spellen los te bewaren. En die crossbuy geldt voor zover ik weet bij MS ook alleen voor hun eigen studio's.
Dat klopt niet hoor. Zowat de helft van de pc-gamers kocht The Witcher 3 op GoG in plaats van Steam. Ook de pre-orders van Cyberpunk lopen prima op GoG.

Verder geldt de cross-buy van Microsoft wel degelijk ook voor 3rd party games.
Zou ook eens tijd worden.
Total War Troy krijgt in september ook mod support op EGS.

https://www.totalwar.com/blog/dev-blog-july-2020/
Laat ze eerst de problemen die ze hebben met hun ARK versie maar eens oplossen... miljoenen servers kunnen niet gevonden/gejoined worden.
En mod support toevoegen, lijkt me ook wel nuttig
Vind t uberhaupt raar dat ze een andere versie van het spel hebben dan steam
tja, de Steam versie heeft intergratie met Steam, deze versie heeft weer intergratie met EGS..
Mwa, niet echt, want de games ondersteunen sowieso al wel mods, het gaat hier puur (net zoals steam workshop) om mods rechtstreeks vanuit de store te kunnen installeren (en wat fancy extra opties).
Ofwel, momenteel moet je veel meer moeite doen met de "epic" versie om de mods die op een server draaien te gebruiken dan met de Steam versie. In het geval van epic zul je moeten vragen welke mods er draaien en welke versie die zijn. Daarna moet je ze nog eens opzoeken en installeren. Met de Steam versie kun je gewoon 'join' klikken en gaat de client de benodigde mods voor je downloaden
En het nut daarvan is als ik toch al nooit mods gebruik? 'Vroeger' had ik er geen problemen mee hoor, dan kreeg je gewoon netjes een melding dat je mod te oud was en dan installeerde je gewoon de nieuwe mod en speelde je rustig verder. ohja een paar extra handelingen voor iets dat toen ook al niet vaak gebeurde..
Maargoed, als jij dat zo belangrijk vind........
Ik denk niet dat je een goed beeld hebt van hoeveel mensen ARK met mods spelen
En dat kunnen ze dus nog steeds, alleen iets lastiger dan 1 druk op de knop. Maar misschien id heg ook eerder andersom, dat jij misschien denkt dat er veel spelers zijn omdat jij en je vrienden daar mods gebruiken.
Ik weet het niet, hoor. Ik gebruik geen Epic Store, maar Steam. Achievements heeft voor mij eigenlijk het 'gamen' volledig verpest. Een eerste keer spelen is verworden tot meteen op de hoogste moeilijkheidsgraad spelen, want anders kan ik het twee of drie keer opnieuw spelen. Daarbij komt dan nog bij alt+tab en 'google' om te zoeken wat ik precies per level moet doen om een achievement te behalen, want anders moet ik het level per level of het spel wederom een keer spelen. Nee, achievements zijn gewoon 'killing' voor (J)RPG spellen en weet ik wat nog meer, enzovoort. Weg eerste plezier van alles zelf uitvinden, weg plezier van alles zelf ontdekken. Ach ja.
Ik zie het hele probleem niet? Je hoeft achievements niet te halen of zie ik het verkeerd?
Achievements is gewoon een extraatje, je hoeft ze niet te halen.. Net zoals in jouw (J)RPG spellen de sidequests ook geen noodzaak zijn..
Leuke toevoeging, maar om heel eerlijk te zijn, heb ik het nog niet gemist.
Geen Steam, geen game.

Die andere stores kunnen me wat.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 31 juli 2020 20:34]

Van mij mag het ook blijven bij achievements, mods en reviews. Juist het ontbreken van al die kinderachtige troep vind ik fijn aan Epic.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True