Amazon maakt profielen bij Prime Video beschikbaar in Nederland

Amazon begint met het beschikbaar maken van de functie om meerdere profielen te koppelen aan een Prime Video-account. De functionaliteit komt gefaseerd beschikbaar voor gebruikers. Eind maart werd de functionaliteit al gespot.

Per account kunnen maximaal zes profielen aangemaakt worden. Ieder profiel krijgt andere aanbevelingen, die worden gegenereerd aan de hand van wat een gebruiker kijkt. Ook de kijkgeschiedenis en volglijst is per profiel uniek. Het is ook mogelijk om kinderprofielen te maken, waarop alleen inhoud te zien is die geschikt is voor kijkers van jonger dan twaalf jaar.

Eind maart bleek al dat Amazon de mogelijkheid voor profielen zou toevoegen aan Prime Video. Tot nog toe was het nog niet mogelijk om daar gebruik van te maken in Nederland. Het is nog niet duidelijk wanneer alle gebruikers toegang hebben tot de profielen, Amazon meldt dat het beschikbaar maken daarvan in fases gaat.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-07-2020 • 17:53

154 Linkedin

Submitter: Sonaryr

Reacties (154)

154
151
84
9
0
36
Wijzig sortering
Zorg eerst nou maar eens voor een normale betaalmethode. Lees: iDeal & PayPal
De Nederlandse banken zijn heel blij met jou! :)

Creditcards (of Debetcards) zijn wereldwijd gemeengoed. Alleen in Nederland is het niet gangbaar. Dit komt voornamelijk omdat de banken in Nederlands ooit gezamenlijk PIN (effectief was het een product van het toenmalige Beanet, interpay en later Currence) hebben geïntroduceerd. PIN bestaat ondertussen alweer een tijdje niet meer en is vervangen door Maestro (van Mastercard) en V-pay (van VISA).

Doordat vrijwel alle Nederlandse banken al snel het PIN-systeem hadden, en dit hard de markt in duwde, zijn creditcards in Nederland niet gangbaar. (Volgens mij is Nederland één van de weinige landen waar je bijvoorbeeld niet met een creditcard in grote supermarkten kan betalen)

Bij de informatierevolutie (opkomst van het internet) kwam er weer druk vanuit de creditcardmaatschappijen. Die zagen hun product eindelijk landen. De grote Nederlandse banken hebben toen de handen ineen geslagen en zijn samen met het product iDeal gekomen en hebben dit heel agressief op de markt gezet. Tegenwoordig is het voor Nederlandse webwinkels een de facto standaard.
In Europa zijn er veel meer van dit soort nationale betalingsmechanismen, zodat de banken kunnen concurreren met de grote creditcardmaatschappijen. (er is tenslotte goed geld te verdienen met betalingstransacties). Er zijn echter weinig landen waar de banken zoveel macht hebben op de (online) betalingsmarkt.

Maar het feit dat je iDeal als 'normaal' ziet, en creditcards niet, betekend dat de marketingmolen van de banken goed heeft gewerkt.

N.B. Wat wij in Nederland een 'pinpas' noemen, is effectief ook een prepaid debetcard die aan je bankrekening is gekoppeld, maar dan met minder service (een soort instapmodeldebetcard). Je krijgt je maandelijkse inkomen erop gestort, en je doet je kaartbetalingen ermee. Wezenlijk is het dus niks anders dan een debetcard van het Mastercard of Visa merk, alleen bieden die merken meer service.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 7 juli 2020 21:41]

Ik ben de Nederlandse banken anders ook heel dankbaar. Nog niet eens zo heel lang geleden was het heel normaal dat een creditcard transactie rond de 5% fee kostte (vaak met ook een vaste kost van rond de 25 ct). Als je dan een iDealtransactie neemt die toen maximaal een 1 euro kostte en nu nog rond de 30 cent, is dat een enorm verschil.
Een transactie van 100 euro is dan dus 5euro transactiekosten. Om over vakanties of hardware van duizenden euro's dan maar niet te spreken.
Linksom of rechtsom betaalt de consument dit natuurlijk, zeker als de marges onder druk staan.

Het is natuurlijk van de zotte dat 1 transactie in een database, euro's zou moeten kosten. De kosten die Currence vraagt zijn ook maar 0,2 ct per transactie. Creditcard bedrijven proberen consumenten nog te overtuigen van de toegevoegde waarde door te schermen met aankoopverzekering en cashbacks, maar dat zijn natuurlijk sigaren uit eigen doos. Als er iemand dus goed in marketing is dan zijn het wel de creditcard bedrijven en mogen we blij zijn met Currence die zo'n goede dienst voor zo weinig neerzet.
Bijkomend nadeel, met een credit card koop je op de pof. Hoeft op zich niet altijd gezien er ook pre-paid credit cards zijn en constructies die het infeite een debit card maken.

Maar als ik kijk naar landen waar credit card de norm is, zie je toch mensen sneller risico's nemen met schulden of zaken die ze eigenljik gewoon niet kunnen veroorloven en dan maar maanden of jaren af blijven betalen. Met alle bijkomende rentes, die zeker niet mals zijn.

We mogen echt wel blij zijn met zowel de PIN als Ideal en daar mee infeite een debit samenleving hebben opgebouwt in plaats van een credit gebaseerde constructie.
Ik vraag mij dat af. Ik ben niet zo blij met de Nederlandse banken, maar dat is een andere discussie. Hoe je het noemt maakt mij niet zoveel uit. Een debetcard in de vorm van een pinpas is mij best. (Zoals bijvoorbeeld PayPal). Waarom denk je dat er zoveel problemen zijn met schulden? Vanwege de creditcard. Ik denk dat de creditcard maatschappijen blij met jou zijn.
Voor veel mensen is namelijk uitgeven, voordat je het hebt een slecht idee.
Een creditcard is standaard een debetcard. Dat is tegenwoordig gewoon de standaardinstelling: je betaald iedere maand het volledige bedrag. Dit betekend 0 schulden, 0 rente en geen BKR registratie. Wanneer je in termijnen wil afbetalen en schulden maken, moet je daar bewust voor kiezen.

Je kunt je zo ook wel druk maken om muntgeld, want dat kun je in een gokautomaat gooien..

Daarnaast heb je met CC nog enige bescherming tegen oplichters die niets versturen. Kun je een melding van maken en dan krijg je je geld terug. Hoef je bij een ideal betaling niet te proberen, want die zijn definitief en de bank zal het een zorg zijn dat je niets ontvangen hebt.
Je kan ook een creditcard hebben zonder rood staan, dit heb ik bvb bij Bunq, daar heb je een mastercard waar je geld op zet, het is eigenlijk gewoon een normale bankpas met normale rekening, alleen kan ik deze heel makkelijk gebruiken voor services zoals Prime Video, je hoeft je dus geen zorgen te maken over rood staan, schulden etc.

Er is zelfs geen optie om dat te doen nog in Bunq, maar misschien is dat ook wel goed zo :p
Probleem van dat soort creditcards is dat ze niet overal geaccepteerd worden bij reserveringen van hotels of autos bijvoorbeeld. Het is altijd een gok waardoor het afdoet aan het gebruiksgemak.
Als je het alleen voor online aankopen en abonnementen gebruikt zoals prime of netflix dan is er inderdaad niks aan de hand. Maar in het buitenland hebben veel mensen gewoon geen zin om tegen eventuele problemen aan te lopen.
Met deze kaart heb ik nog geen problemen gehad, waarschijnlijk omdat het een mastercard is, ik heb hier ook al een hotel mee geboekt enzo, dus ik denk dat het echt ligt aan de soort kaarten die er zijn
Dat kan ook. Maak een iTunes account aan en koppel het aan Amazon prime. Je kan dan via Paypal/iDeal betalen.

Zo betaal ik Amazon.
Dit kan als je het abonnement afneemt bij Amazon Duitsland, ook al is het prijziger, je hebt gelijk een veel groter aanbod aan producten om via Prima aan te schaffen vergeleken Amazon Nederland. Je krijgt dezelfde PrimeVideo.

[Reactie gewijzigd door Gloriam op 7 juli 2020 18:01]

Dit kan als je het abonnement afneemt bij Amazon Duitsland, [...]
Nee, dit kan niet meer sinds de lancering van Amazon Prime Nederland.
Dat kan nog steeds. Het enige wat je nodig hebt is een standaard Duits verzendadres.
Dus een Duits verzendadres aanmaken en als standaard instellen, dan abbo nemen en vervolgens het Duitse adres verwijderen?
Alleen kan je sinds de lancering van Amazon.nl geen Prime meer afsluiten bij de Duitse website. En voor de mensen die dat nog hebben is Amazon erg aan het pushen om over te stappen!
Beetje offtopic maar als ik zou overstappen kan ik dan nog wel de gratis bezorging naar Nederland houden vanuit amazon.de als ik 29+ euro besteed voor selecte artikelen?

Ik zou vanwege kosten wel willen overstappen naar amazon.nl maar ik ben bang dat ik het aanbod van .de kwijtraak of dat ik elke keer verzendkosten mag betalen.
Boven de 29 euro is het nog steeds gratis. Ook zonder Prime.
@Yoghoo & @markimarc

Ah dank jullie!

@NoahAmber

Dat zou kunnen maar prime is een stuk goedkoper als ik overstap en aan die 29 kan ik meestal wel komen als het moet. Dan haal ik het kleine spul wel uit .nl
Voor de .de blijft dat inderdaad gelden.
Dus wanneer je voor meer dan 29 euro besteed is het gratis. :)

Sowieso is naar een DPD punt ook gratis. Dus dat is ook altijd nog een optie.
En langere wacht tijd op producten (als ze ze al hebben)
En de meeste producten zijn ook nog duurder dan bij Amazon.nl
Dus ik blijf nog wel ff in Duitsland hangen voor die € 1,20 p.m.
Gewoon bij Amazon.de blijven.
Dju bij het begin van het lezen van dit artikel ben ik juist omgeschakeld van de. naar nl. |:(
Had ik maar eerst de reacties gelezen.
Je kunt nog steeds een Prime-abonnement nemen bij Amazon Duitsland. Maar dan vervalt je Prime-abo bij de Nederlandse Amazon. En vice versa. Het is helaas of-of, niet en-en.
Dat is niet waar je kan ze allebei nemen. Wat wel zo is is dat als je bij amazon.nl aansluit automatisch amazon.de wordt opgezegd. Ik heb dit voor gehad. Ik heb kort daarna amazon.nl opgezegd en ben terug naar amazon.de gestapt. Het aanbod is er gewoon veel groter. Als je een jaarabonnement neemt in Duitsland is het een verschil van 9 euro.. Daar moet je het niet voor laten. Ik woon wel in belgie..
Dat laatste verklaard waarom jij dat nog wel kan, België heeft nog geen "eigen" Amazon webwinkel. Wat @BamSlam_ zegt klopt nu niet meer, voor Nederlanders bedoel ik dan. Hebben ze eenmaal de overstap gemaakt van .DE naar .NL, kunnen ze niet meer terug. Wil je nu een nieuw Prime lidmaatschap afsluiten in .DE, dat gaat ook niet meer als Nederlander.
Als dit zo is dan is het niet netjes dat als je amazon prime in nederland zou nemen ze je amazon.de zelf opzeggen. Volgens amazon kan je prime op verschillende locaties hebben zolang je er overal maar voor betaald.
Laat dat maar eens zien dan? Als een land een eigen Amazon "shop" heeft, dan is dat degene waarbij je het Prime lidmaatschap aan kunt gaan. Amazon waarschuwt ook duidelijk dat de overstap van je lidmaatschap van .DE naar .NL niet meer teruggedraaid kan worden. Dit geldt echter enkel voor Nederlanders, niet voor Belgen omdat deze (nog) geen "eigen" website hebben.
Ik had de vraag gesteld aan amazon help op Twitter een tijd geleden. Als ik nu lees op amazon kan je inderdaad niet meer terug. Ik heb als Belg nog geluk gehad denk ik.. Alhoewel ze mijn de abo hebben opgezegd heb ik toch een nieuw kunnen aanmaken. Wat zou er gebeuren als je via vpn een nieuwe account zou aanmaken op amazon.de....

https://www.amazon.nl/gp/...6k_applink_bb_marketplace
Zoals ik zei, voor Belgen is er nog niets aan de hand.
Weet je dat wel heel zeker? Zoals ik het begrijp kan je niet meer terug naar Amazon.de als je eenmaal geswitched bent naar NL.
Prime voor Amazon.de is misschien iets prijziger, maar heel veel artikelen zijn wel flink goedkoper op .de.
Of zijn gewoon niet te krijgen op de .nl variant....waarom zou ik dan inhemelsnaam overstappen? Ik blijk gewoon bij .de totdat aanbod gelijk getrokken wordt.
Wel in de gaten houden dat sinds 1 juli de btw naar 15% is gegaan voor Duitse kopers. Wij als Nederlanders mogen dat btw verschil nog even bijtikken bij het afrekenen van het product. Sommige Prime aanbieders (niet Amazon zelf dus), verzuimen nog wel eens om de btw om te rekenen, dat is dan mooi meegenomen 👌

Vwb de profielen, ik heb deze vandaag aangemaakt via de website en ze zijn nu beschikbaar binnen de Android mobiele en TV app 👍

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 7 juli 2020 20:21]

Het scheelt voor sommige dingen die ik gekocht heb soms wel meer dan 30%. Hopelijk gaan de prijzen voor de NL site nog wat naar beneden.
inderdaad verschil tussen duitse amazon prime voor nederland en nederlandse amazon prime, nog steeds geen verklaring van prijsverschil...
Paypal is onderdeel van een concurrent.
En je kunt ook vragen wanneer Nederland nu eens normale betaalopties gaat gebruiken. Zoals de rest van de wereld doet.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 7 juli 2020 19:05]

En je kunt ook vragen wanneer Nederland nu eens normale betaalopties gaat gebruiken.
En dat is? Een creditcard? Ik vind een creditcard helemaal niet normaal. Het is vaak ook een bron van schulden. Kost over het algemeen jaarlijks een x bedrag. Om maar te zwijgen over de rente.
MasterCard/VISA bestaat ook als debit kaart. En die versie is vrij gebruikelijk in de rest van Europa. Kost niets meer of minder dan een Maestro/V-PAY kaart.

Het mooie van die MasterCard/VISA debit kaarten is dat je ze net zo makkelijk kunt gebruiken als credit cards (op websites etc.), maar ze dat dus niet zijn. Er zit geen krediet aan vast.

Overigens kun je met iDEAL of een Maestro kaart ook in het rood duiken en jezelf verarmen met rente betalingen. Daar heb je echt geen credit card voor nodig.
En je kunt ook vragen wanneer Nederland nu eens normale betaalopties gaat gebruiken. Zoals de rest van de wereld doet.
Dit volg ik even niet.
Bijna alle nederlandse sites die ik tegenkom zijn Ideal, Paypal, Creditcard en nog extra opties zoals Klarna etc beschikbaar.
Met Ideal kun je eigenlijk nergens een abonnement afsluiten. Dat is meer voor eenmalige betalingen geschikt.
Ooh? Dit is al sinds begin 2017 mogelijk. http://www.wcommerce.nl/mollie-ideal-recurring-woocommerce/

Of denk je dat netflix ook alleen CC en PayPal heeft? Net zoals Disney+
Nee, met automatische incasso. Dat bestond al voor Ideal. Ideal betaling is onherroepelijk. Automatische incasso kun je storneren.
Maar je regelt alles alles vanuit 1 ideal betaling. Dus kan je zeggen dat je met ideal prima maandelijks kan betalen. En wat er achter de schermen gebeurt is toch niet relevant voor de consument?
Via iDEAL kan en mag het niet. Dus die indruk moet je ook niet willen wekken. Ergens in het proces zal toestemming gevraagd moeten worden voor een online SEPA incasso.

Het verschil is belangrijk omdat er andere voorwaarden aan verbonden zijn waar je als klant mee te maken kunt krijgen.
Iedere iDEAL-betaling dient door de consument zelf geautoriseerd te worden. Het is niet mogelijk om met één iDEAL-betaling meerdere herhaalde betalingen uit te voeren. Wel kunt u terugkerende iDEAL- betalingen eenvoudig uitvoeren door gebruik te maken van een e-mail met een betaallink voor iDEAL.
Bron: https://www.ideal.nl/bedrijven/veelgestelde-vragen/
Je kunt je zelfs voor sommige bankzaken identificeren via iDEAL. Dus daar is veel meer mee mogelijk.
Klopt dat iDeal daar niet voor bedacht is, en in principe kan het ook niet. Maar via ideal kun je wel een automatische incasso "ondertekenen". En bij bv Spotify kan dat ook, een keer via ideal een cent overmaken om de automatische incasso te ondertekenen en klaar. Een abonnement afsluiten via ideal kan dus wel. Maar het is meer een "hack", dan dat het er ooit op gemaakt is.
Ik vind creditcard vele malen prettiger. Zeker beter dan PayPal. (Persoonlijk)
Dat is prima dat dit jou keuze/voorkeur is.

Ik zelf heb geen creditcard, en heb er nooit een gehad.
Ik betaal alles met pin, iDeal of PayPal en heb enkel een debit card.

Dus dan zou ik, enkel en alleen om Amazon Prime Video te kunnen aanvragen, een creditcard moeten nemen... en dáár heb ik eigenlijk weinig zin in. :|
Ik kan niet zonder CC, aangezien ik voor mijn werk en prive veel in het buitenland verblijf.
Ik zag trouwens dat ik een Debitcard kreeg bij mijn Bunq rekening en zelfs een gratis Bunq rekening kan afsluiten met CC only, dat zou nog een optie kunnen zijn.

Toegegeven pin is wel het meest gebruikte hier in huis.
Ik heb via de Rabobank een Mastercard, alles te regelen en bekijken via mijn eigen bankrekening en Rabobank schrijft zelf elke maand het bedrag van mn CC af zonder dat ik geld tussen rekeningen hoef te gooien. Bovendien was ie gratis bij mijn bankpakket.
Debit card kan je ook gewoon gebruiken zover ik weet.

Heb zelf ook een debit card en kan die ook gewoon gebruiken.
Welnee joh. Gewoon een Amazon-tegoed kaartje bij de supermarkt of boekhandel meenemen. Daar kom je vast toch wel eens? Nauwelijks extra moeite. (Ook online te koop als je dat liever hebt.)
Je kunt gewoon een prepaid creditcard aanvragen bij bijvoorbeeld
N26 dit kost niets, en je kunt er vervolgens zelf geld op zetten om Prime en andere zaken die om CC vragen mee te betalen.
Omslachtig. Dan moet ik er iedere maand een paar euro op zetten om Prime te betalen
Zet er 200 euro op en probleem opgelost. Of je doet periodieke betalingen per maand overboeken naar je cc.
Of 1 keer per jaar maandbedrag keer 12..

Heb ook zo'n n26 kaart. Geheel gratis, gebruik em niet vaak, maar soms komt ie zeer goed van pas! Zeker met sepa direct nu.
Toch altijd grappig, dat typisch nederlandse gezeur over een credit card. iDeal heb je sowieso in geen enkel ander land, dus waarom zouden grote internationals zich gaan bezighouden met dat soort kleintjes als iedereen de toegang heeft tot een gratis kredietkaart.

Al van Revolut gehoord? Volledig gratis. Keytrade bank. Volledig gratis.

Stampvoetend kindje is wat ik hoor.
nederlanders zijn, terecht, helemaal niet gewend om een CC te moeten hebben omdat wij niet standaard op afbetaling dingen kopen oftewel: geld uit geven dat we niet hebben, heel veel andere landen ligt dat iets anders.

het is geen stapvoeten, het is een zware tekortkoming van amazon om maar te denken dat nederlanders maar een CC hebben (of willen gebruiken)

[Reactie gewijzigd door mschol op 7 juli 2020 23:05]

Eerlijk, ik heb mijn hele volwassen leven een credit card gehad. En ik heb nog nooit iets op afbetaling gekocht. Het is een betaalmiddel dat over de hele wereld wordt aanvaard.

Ik ga niet zeggen dat ik een reiziger ben, maar als je het land ook maar een beetje uitstapt ben je blij dat er zoiets bestaat. Je moet echt niet komen aankakken met je iDEAL buiten Nederland. Of je pinpasje van de rabo eens je Europa uitkomt.

Waarom zou dat niet precies zo zijn op het internet?
In jouw voorbeeld ga jij naar het buitenland (lees buiten de EU), dan pas jij je dus aan richting de situatie aldaar. In dit geval komt Amazon naar Nederland, lijkt me dat je je dan als bedrijf zo goed mogelijk probeert aan te passen aan de lokale markt die je betreed?

Anders gezegd, waarom heeft Amazon uberhaupt moeite gedaan om een specifieke Nederlandse site te maken gericht op de Nederlandse markt zonder de in Nederland meeste geaccepteerde betaalmethode te ondersteunen. Dan hadden ze net zo goed gewoon Nederlanders naar de Duitse Amazon door kunnen verwijzen, want realistisch gezien zullen de Nederlanders die over een CC beschikken er ook totaal geen probleem mee hebben bij een buitenlandse shop in het Engels of Duits te bestellen.
Als Amazon een dienst aanbiedt in Nederland, gericht op een Nederlandse markt, dan lijkt het me nogal wiedes dat je je ook op die markt aanpast. In dit geval betekent dat ook iDEAL-ondersteuning. Heeft niks met stampvoeten te maken; we zijn hier in Nederland simpelweg geen credit card gewend, en waarom zou men per se alleen voor deze dienst een credit card aanschaffen? Lijkt me niet dat Amazon het extra moeilijk voor mensen wil maken om hun geld uit te geven.
En daarom groeit het niet zo stevig omdat elk klein flutlandje persé raar wil doen met een betaalmiddel.

Hierbij laat ik in het midden of de groei van een Amazon goed of slecht is, maar het gaat hier een pak minder vlot dan in de states.

Maar hetzelfde is waar voor alle on-line commercie uit je eigen land. Een universele taal (Engels) is hierbij belangrijk, maar een universeel betaalmiddel nog meer. En de winnaars zijn nu al eenmaal uit de bus gekomen. En het is niet iDeal van het provincietje holland. Want het is alleen iDeal in naam.
We mogen dan wel een "klein flutlandje" (jouw woorden) zijn, maar dat kleine flutlandje is wel in staat tot hele grote dingen. En als je het hier zo flut vind, waarom sodeflikker je niet lekker op dan. Ga lekker in armerika (bewust fout gespeld) wonen of zo. Kan je je eigen helemaal geweldig voelen. En de volgende keer die stampvoetende kindjes opmerkingen achterwege laten a.u.b. Ben ik niet van gediend.

[Reactie gewijzigd door E71 op 8 juli 2020 22:47]

Als Amazon een dienst aanbiedt in Nederland, gericht op een Nederlandse markt, dan lijkt het me nogal wiedes dat je je ook op die markt aanpast. In dit geval betekent dat ook iDEAL-ondersteuning.
Precies dat.
Ik kan overal waar ik kom met iDeal betalen online, dat of Paypal.

Creditcard only is iets waar ik heel hard over moet nadenken qua waar ik dat voor het laatst heb gezien, kan echt niks bedenken.
Nederland moet gewoon eens overgaan op debit Visa- of Mastercard. Ik word er zo moe van dat ik iedere keer als ik naar Nederland kom twee pasjes bij de hand moet houden, mijn "hoofdbank" (Mastercard) en mijn Nederlandse bank (Maestro). Ik ken ook geen ander land wat nog steeds vasthoudt aan Maestro, en iDeal is volslagen overbodig als we besluiten om naar standaarden van 2020 te leven.

EDIT: wat landen in Zuid-Amerika, Italië nog een heel klein beetje, Roemenië. Het grootste deel van Europa is al jaren geleden overgestapt naar debit Mastercard.

[Reactie gewijzigd door Buitensport op 7 juli 2020 18:45]

Totdat Haxx0r Piet je CC gegevens gestolen heeft, of Steeldief Jacqueline je portemonnee heeft gejat. Goed, er zit een verzekering op (dat geldt trouwens niet voor debit cards), maar dan ben je alsnog de sjaak. Geef mij dan maar iets met een pincode en/of een app/kastje om te verifiëren dat ik ben wie ik ben. Ik snap het voordeel van een CC omdat het een standaard is, maar om nou te zeggen dat het een "standaard van 2020" is.. Mastercard en Visa zouden wel iets van 2FA mogen invoeren, de driecijferige securitycode die onderop de kaart geprint is, noem ik niet bepaald veilig.
De bank die een mastercard/visa uitgeeft kan prima 2FA vereisen. Doet mijn mastercard CC ook, krijg elke keer een code toegestuurd via fiber die ik moet invoeren als het CC betaalportal mij naar mijn bank doorstuurt.
Online kopen gaat allang niet meer zoals vroeger, ik krijg daar ook altijd "verified by Visa" en moet dan inloggen met MFA.
Met een Visa card is er geen verschil meer met betalen in een winkel dan met je pinpas.

Het grote voordeel voor mij is dat ik nu niet met in België tanken een reservering va 500 euro op mijn rekening krijg doordat ik met een CC betaal wat een collega van me met zijn gewone betaalpas wel steeds krijgt.
Volgens mij is er nog steeds geen fatsoenlijk alternatief voor ideal, behalve misschien betaalverzoeken of paypal, maar dat is allebei ingewikkelder dan ideal. Het lijkt me eerder dat andere landen het ideal concept eens moeten overnemen ;)
Credit/debitcard werkt anders prima hoor. En voor de consument veiliger dan iDeal... Sneller ook nog eens.
iDeal is juist niet ideal voor online aankopen. Er is geen verzekering en de transactie kan niet terug gedraaid worden als b.v. de webshop zijn levering niet nakomt. Het bewijslast ligt bij de consument als er sprake is van fraude, voor jou als consument dus niet gunstig.

[Reactie gewijzigd door sircrapsalot op 7 juli 2020 21:53]

Of dat wel of niet gunstig is, dat is een persoonlijke afweging. Verzekeren kost geld en daar betaal je hoe dan ook voor. In de vorm van kosten voor een kaart of via de fee die de winkel betaalt aan de kaartverstrekker.

Niet verzekeren betekent wel dat je beter moet opletten waar je koopt.
Ik ben het met je eens. Ik geloof dat in deze thread het concept credit card door de war gehaald wordt met de betaalmethodes VISA en Mastercard, deze zijn niet altijd analoog aan elkaar.
Je kan prima een debit card (pinpas in Nederland) hebben die van het type Mastercard of VISA is en zoals je al zei, dit komt veel voor in het buitenland.
In Nederland zijn we gewend aan Maestro (overigens een systeem van Mastercard) en dit wordt veelal niet ondersteund, omdat het niet de norm is in de rest van de wereld.

[Reactie gewijzigd door sircrapsalot op 7 juli 2020 19:21]

MasterCard en Visa Debit zijn ook in NL verkrijgbaar. De pest is dat winkels het nauwelijks ondersteunen. Van mij mogen ze dat hele Maestro en VPAY vandaag nog weggooien en overgaan op MasterCard/VISA. Geen gezeik meer en universele betaalmethodes.
Liever andersom, kijk maar eens naar de tarieven waar MAESTRO enorm veel goedkoper is (bij wie denk je dat de kosten uiteindelijk terecht komen?): https://emspay.nl/en/supp.../ifr/rates-to-charge-cost
Maakt allemaal geen hol uit want de nieuwe EU-wetgeving trekt ‘t allemaal gelijk met allerhande maximumtarieven. Besides, Maestro is van MasterCard. Het werkt ook echt exact hetzelfde. Als MasterCard een lager tarief wil hanteren, dan kan dat ook prima op het hoofdmerk...
Maximum is niet minimum dus het maakt welzeker een hol uit. En als je naar de verschillen kijkt en de daarbij behorende aantallen, dan is het zelfs een bijzonder groot hol.
Of het hetzelfde werkt, dát maakt geen hol uit. Het is natuurlijk duidelijk dat MasterCard geen lager tarief wil hanteren op het hoofdmerk want dat maakt een hol in hun winstoptimalisatie, dus eerder het omgekeerde.
Het gaat er niet om wat Mastercard wel of niet wil op hun hoofdmerk, het gaat er om wat verplicht is. ;) NU maakt het een hol uit en is het verschil soms best fors ja, maar zodra die wetgeving er doorheen is niet meer want dan trekken ze toch alle tarieven en interchange fees gelijk. Hopelijk worden we dan eindelijk verlost van dat verderfelijke Maestro en VPay. ;)

Het zou wel kunnen dat in vergelijking met Maestro het marginaal iets duurder wordt per transactie ja (niet veel trouwens, lees even de wetgeving na wat de caps zijn, die zijn best laag. :)). Mastercard ziet de winst op hoge interchange fees verdampen vanwege de caps, dus trekt men de tarieven mogelijk gelijk. Dat zal inderdaad vast betekenen dat (in vergelijking met) Maestro een paar cent per transactie duurder wordt, doch niet schokkend veel. So be it. Ik zou er alsnog voor tekenen om dan van Maestro af te zijn.
Dat was mijn gedachte ook, toen ik verplichte CC zag ben ik maar afgehaakt want ik wou het ook wel graag proberen.

Het is bij mij Ideal of Paypay, andere betaalmethodes begin ik niet aan.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 7 juli 2020 19:08]

De eis is niet een CC maar een MasterCard (prepaid, debit of credit).
Die debit/prepaid kaarten krijg je tegenwoordig bij vrijwel alle gratis banken zoals N26, Openbank, Revolut (naast MAESTRO). Je kan trouwen ook een (gratis) CreditCard waar je niet rood op kan staan krijgen bij bunq (€9,90 aanmaak & verzendkosten, geen maandelijkse kosten); heet bunq Travelcard (zie in bunq App).
Dat is allemaal teveel gedoe, als je in Nederland een product aanbied kun je ook een fatsoenlijk betaalmiddel aanbieden wat doorgaans Nederlanders gebruiken ze creëren zelf een enorme drempel, prima maar dan begin ik er niet aan zo simpel is dat.

Ondernemers zijn vrij om geen ideal aan te bieden, maar dan niet janken dat bijna niemand je product wil.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 8 juli 2020 18:54]

Ik denk dat hun klantenbestand alleen maar zou toenemen als ze alternatieve betaalmethodes als iDeal en PayPal zouden toevoegen. Dus ik snap niet waarom alleen een creditcard.
Ik denk dat dat best mee zal vallen.
Heeft te maken met dat periodieke betalingen makkelijker te regelen zijn dan met ideal/bankoverschrijving. Met Paypal overigens ook, alleen gebruikt dat gewoon niet graag om een mij onduidelijke reden.

Waarom Amazon Duitsland het dan wel kon.... Geen idee.
PayPal is voor winkels enorm duur. Ik heb wel eens percentages voorbij zien komen van 3,5%.
Misschien had PayPal een nette deal met Amazon Duitsland of was het in het begin nodig om de gewenste marktpenetratie te bereiken.
Het is niet alleen creditcard. Ik betaal
Al langer dan een jaar met Paypal/iTunes. Het enige wat je hoeft te doen is Amazonprime met je iTunes account koppelen en klaar is Kees.
Chinese webshops bieden het wel aan. Amazon is een log Amerikaans bedrijf die allang niet meer hongerig is voor iedere €. Ook hebben ze in China de creditcard overgeslagen en zijn ze gelijk met smartphones en internet aan de slag gegaan. Dat hadden ze nog niet toen de CC werd uitgevonden.

Snap persoonlijk niet wat er zo ouderwets is aan een betaling doen via iDeal, geld is gelijk van je rekening en het kost bijna geen transactie kosten.
Je kan gewoon betalen met iDeal, we hebben het hier over de periodieke betaling per maand voor Prime. Dat moet in Nederland met CC.
Ze boeken hier het Prime-lidmaatschap (.de) gewoon af per automatisch incasso? Niets mis mee en anders gewoon een debit/creditcard gebruiken.
Ja ik had laatste gebeld met klantenservice het enige wat zeiden is, ga naar bank en vraag een creditcard aan.
Ik wil eerlijk gezegd niet een aankopen doen via Amazon Nederland het aanbod is matig vergelijken met Duitsland ik vindt de manier waarop Amazon je forceert naar Amazon Nederland vervelend.

[Reactie gewijzigd door Hentailord op 7 juli 2020 23:26]

Wat een onzin, wie heeft er nou geen creditcard anno 2020?
Een beetje internationaal georiënteerd persoon heeft dat wel.
Helemaal het 'tech' volk die wel eens wat buiten de landsgrenzen besteld toch?
Je kunt het ook gewoon omdraaien en zeggen "wie heeft er nou geen paypal anno 2020".

Een CC is ook maar gewoon 'een vorm van betalen' hè, en een zeer monopolistische vorm ook nog eens.
MasterCard en VISA zijn zowat de enige CC betalingsproviders die er echt toe doen.. en dat zijn ook maar gewoon bedrijven hè.

Ik zie het niet anders dan Steam vs Epic vs Origin etc... het is prima als jij de voorkeur geeft aan een bepaald platform en liever zie dat ál jou spellen erop zitten... maar marktwerking is een góed iets en monopoliën zijn slecht (voor de consument en innovatie).
Wat een onzin, wie heeft er nou geen creditcard anno 2020?
Het zal je nog verbazen. Ik in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door E71 op 7 juli 2020 19:39]

Grappig, je krijgt een -1 maar ondertussen reageren er zo’n ongeveer 40 mensen direct of indirect op je opmerking. Dus zo off topic ben je niet ;-)
Precies mijn gedachte. Ik wil best graag prime video. Maar niet om daar een creditcard voor te regelen. En als Amazon graag in Nederland wil meedoen, zou het ze sieren om hier naar te kijken.
iDEAL komt vast. Voor de amazon.de site hebben ze het immers ook. Tot die tijd is een Amazon kadokaart wellicht een simpel alternatief.
De eis is niet een CC maar een MasterCard (prepaid, debit of credit); VISA heeft ook prepaid&debit cards naast creditcards.
Die debit/prepaid kaarten krijg je tegenwoordig bij vrijwel alle gratis banken zoals N26, Openbank, Revolut (naast MAESTRO). Je kan trouwen ook een (gratis) CreditCard waar je niet rood op kan staan krijgen bij bunq (€9,90 aanmaak & verzendkosten, geen maandelijkse kosten); heet bunq Travelcard (zie in bunq App).
Creditcard vind je geen normale betaalmethode? Ik denk dat meer mensen daarover beschikken, dan over PayPal.
Ik heb al jaren Prime(video) via Amazon.de en het wordt gewoon van mijn rekening gehaald. Sterker nog al mijn Amazon betaling gaan automatisch (incasso op mijn bankrekening) of iDeal.
Bij teruggave is dat net zo.
De grote afknapper voor mij is nog steeds de beperking qua kwaliteit op widevine, waardoor ik op LE/kodi beperkt ben tot een waardeloze kwaliteit. Je moet verdorie, wil je het een beetje werkend hebben allemaal, voor diverse streaming diensten elk een verschillend apparaat gaan neerzetten, iets wat ik niet van plan ben. Wat ik wil is één apparaat (liefst met opensource OS/software), waarop op een enigszins normale manier streamingdiensten te gebruiken zijn. Nee, nu werkt netflix en primevideo weer niet op kodi, is er notabene een werkende ziggo go plugin gemaakt (voor legitiem gebruik) door een enthousiaste gebruiker voor kodi, maar wilde ziggo dit niet hebben, etc. Het ene werkt niet op android mini boxes, voor het volgende is geen windows store app, nouja, zoiets.
Je moet ook geen boxje gebruiken met een Android mobiel OS maar eentje met Android voor TV, dat scheelt een paar slokken op een borrel. Alles wat je aanhaalt, inclusief Ziggo sinds kort, kan allemaal in de hoogst mogelijke kwaliteit.
Dat kan inderdaad, maar daarmee haal je nóg meer google in huis. Zet maar eens wireshark op je verbinding van die google-tv box, zal je schrikken wat er allemaal aan "telemetrie" over de lijn gaat. Het idee achter LE/Kodi is dat je een schoon linux OS hebt zonder allerlei akeligheden bedoelt enkel om media weer te geven. En op zich kan dat, maar helaas beperken content aanbieders om onduidelijke reden de weer te geven resolutie/kwaliteit op opensource (libwidevine drm) platforms.
Ik heb niet de illusie dat ik me werkelijk kan verbergen voor de rest van de wereld. Dat heb ik ook niet, wat te verbergen, en ik heb tegenwoordig heel wat andere zaken aan mijn hoofd om me druk over te maken. Toch bedankt voor je bezorgdheid in deze ;)

@terradrone GDPR, mij welbekend.

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 7 juli 2020 22:41]

"verbergen" is weer een ander uiterste. Maar je enigszins bewust zijn wat je aan informatie deelt en de wijze waarop, zou mijns inziens anno 2020 voor iedereen een bewuste keuze moeten zijn. De gdpr is er niet voor niets.

https://www.youtube.com/watch?v=YNPI6B-BUW4
Wat je wenst, klinkt nogal als de Apple TV, maar dat is weer ver buiten het eco-systeem als je Android gebruikt. Sinds Ziggo op de Apple TV werkt, is dat apparaat nooit uit geweest. Ik gebruik het voor:
  • Ziggo (live TV)
  • Infuse (beetje de Kodi, maar dan perfect in lijn met het OS met perfecte Plex Mediaserver integratie)
  • PLEX (voor als je gewoon Plex wilt)
  • Prime Video
  • Netflix
  • Videoland
Daarmee heb je alles wel dekkend.
Dat is niet het idee achter Kodi, maar het idee achter CoreElec/LibreElec: Just enough OS for Kodi. Daarnaast heb je het nu over plugins voor een stuk mediaplayer software. Kodi is niet perse bedoeld voor gebruik met (onofficiële) addons en de vod-apps zijn niet bedoeld om in andere apps te draaien. Al die problemen zijn voorbij als je de apps gewoon in Android draait.
Dan is het maar goed dat ik het over Libreelec heb in mijn relaas: "Het idee achter LE/Kodi is dat je een schoon linux OS hebt zonder allerlei akeligheden bedoelt enkel om media weer te geven." Lees mijn reactie anders nog eens. "gewoon" in android bestaat niet, er is niets "gewoon" aan android. Android is simpelweg een besturingssysteem , net als ieder ander OS.
Daarom, en dat is wat ik bedoel. Al die apps die jij wil draaien, zijn apps voor OS'en en niet add-ons voor mediaspelersoftware. LE is ook niks anders dan een zeer kale Linux-distro die precies voldoende opstart om Kodi te kunnen draaien.
Nee hoor, veel van die cheapoboxen worden ook gewoon met AndroidTV geleverd, maar de box zelf moet vaak gecertificeerd zijn om die hoge kwaliteit te kunen (in iedergeval voor bv Netflix).
Netflix gaat nog een stap verder en houdt zelf een lijst met apparaten bij die gecertificeerd zijn.
Amazon gebruikt de Widevine DRM binnen Android, die bijvoorbeeld controleert of je originele firmware draait en geen root toegang hebt.
Degene die ik vooral tegengekomen ben zijn werkelijk niet voorzien van AndroidTV, wel hebben ze een skin die doet vermoeden dat dit wel het geval is. Maar je hebt gelijk als in, zoek een AndroidTV box uit die door Google is gecertificeerd (Widevine Level 1), indien ja, dan draaien de apps zoals Netflix, Amazon Prime, enz., allen in een maximale kwaliteit.
Nou ja ik heb een shield tv voor alles staan, kodi, prime Disney etc

Gaat als een speer hoor
Op de shield perfecte kwaliteit. App laat wat aan z'n wensen over, maar het werkt.
Worden dit dan verschillende logins? Anders moet ik mijn eigen inloggegevens delen met anderen, waarmee ze ook producten kunnen aanschaffen via de cc op de site van amazon.de.

Zou fijn zijn als je een account kunt delen met anderen, ieder met eigen login.
Account sharing zal ook bij Amazon niet mogen. Profielen zullen bedoeld zijn om in één gezin meerdere kijkers onder één account te hebben met een eigen historie en aanbevelingen. Dus bv een voor de heer des huizes, een voor de vrouw des huizes, en bv een gezamenlijk, en vervolgens nog een gezamenlijk of gesplitst voor de kinderen.

Overigens meen ik, toen ik via Amazon.de een abo had, gezien te hebben dat je het Prime Video ook kunt delen met andere accounts. Dus dan zouden beiden wel een eigen Amazon account kunnen gebruiken. Vraag is alleen hoe makkelijk je doet switchen in de (TV) app natuurlijk.
Je kunt maar op 2 schermen tegelijk kijken. Dus account sharing in zin van met hoop mensen (a la Netflix) gaat niet.
Netflix heeft die restrictie natuurlijk ook. 1, 2 of 4 tegelijkertijd afhankelijk van het abonnement type. En gezien de vraagstelling van @segil lijkt mij dat hij juist wel account sharing wil doen "zoals bij Netflix" en dus familie of vrienden via zijn abonnement laten kijken. Binnen hetzelfde huishouden (vrouw en kinderen ook via abo laten kijken) lijkt het gebruik van het account en mogelijk "op kosten van account" bestellen minder een probleem (tenzij vrouw of kinderen nog wat opvoeding nodig hebben :p).
Gelukkig kan je ook uitzetten dat ze betaalde films kunnen kijken / aankopen kunnen doen zonder een extra pincode :)
Ik deel mijn account al maanden met iemand die 7 km verder weg woont.
Wat ik wel soms hinderlijk vindt is dat je een film wilt kijken en je ziet dan dat het een huur of koopfilm is.
De info kan beter net zoals de subs.
Uhh, ook bij Netflix kun je maar op 2 schermen kijken als je standard hebt, en 4 als je de 4k variant hebt.
Worden dit dan verschillende logins? Anders moet ik mijn eigen inloggegevens delen met anderen, waarmee ze ook producten kunnen aanschaffen via de cc op de site van amazon.de.

Zou fijn zijn als je een account kunt delen met anderen, ieder met eigen login.
Dat denk ik niet.
Mooi toevoeging maar ik nog liever zie dat ik verder kan gaan op de juiste plek in de reeks van de serie.
Ik ben nu bijvoorbeeld bij seizoen 8 aflevering 10 maar Amazon wil mij telkens bij Seizoen 2 Aflevering 1 laten beginnen (Apple TV app)

Alle aflevering staan wel netjes als 'bekeken'
Dat werkt bij mij wel goed. Wat bij mij dan weer niet werkt is doorgaan met afspelen vanaf het laatste moment. Dus als ik bijv. een aflevering pauzeer op 14:29 (14 min. 29 sec.) en later terugkeer, moet ik weer helemaal doorspoelen. YouTube bijv. onthoudt keurig dat ik bij 14:29 was en gaat vanaf daar verder met afspelen, dus het is prima te implementeren.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 7 juli 2020 18:07]

Vreemd, dat pauzeren werkt bij dan weer goed. Eerlijk gezegd heb ik dan inderdaad liever mijn issue.
Misschien zijn het in allebei onze gevallen clientissues? Ik gebruik de Prime-app op Android TV. En jij?
Bij mij doet allebei het goed. Zelfs als we criminal minds opgezet hebben via mobiel op Chromecast en na uur besluiten we op tablet verder te kijken...

Ik zou echter wel een wat groter aanbod op prijs stellen :p
Ha, dat is juist de serie waar het bij mij nu om gaat waar het fout gaat. In mijn iPhone app lijkt het wel goed te gaan overigens.
Werkt bij mij wel goed. Heb de afgelopen 5 weken de 6 seizoenen van 'Nashville' gekeken en probleemloos de serie verder kunnen kijken vanaf het punt waar ik was gebleven.
Ik mis nog altijd een goede manier om door te gaan waar je was gebleven. Je moet maar mazzel hebben dat de serie die je aan het kijken bent ergens in de aanbevelingen staat en dan moet je zelf de betreffende aflevering kiezen, terwijl Amazon wel prima weet bij te houden waar je gebleven bent.

Wellicht dat het komt doordat het aanbod zo beperkt is, maar Amazon raad geen series aan zoals Netflix, maar aparte seizoenen. Zo zie je dus in al die lijsten dezelfde serie maar dan een ander seizoen met eigen artwork voorbij komen. Voor je het weet begin je aan een nieuwe serie in het derde seizoen.
Juist, navigatie van die app is echt waardeloos, soms denk ik dat die gemaakt zijn door mensen die het zelf nooit gebruiken.
Sla de tv-serie op bij 'Mijn Spullen' en je kijkt de serie probleemloos verder waar je was gebleven. Zelfde methodiek als Netflix. Daar kan Ziggo met haar extra dienst Movies&Series nog wat van leren.
Ook daar is het seizoen gebaseerd, je kunt dezelfde serie er meerdere malen tussen zien staan maar dan een ander seizoen. Ik snap die logica niet helemaal, aangezien je doorgaans series vanaf begin af aan af kijkt en niet instapt in seizoen 3.
Dat is al een mooie toevoeging, wij wilde het misschien een keer proberen voor die paar euro, alleen omdat je via Creditcard lid kunt worden vind ik jammer, Ideal zou zo makkelijk zijn.
mwa, vindt juist CC een stuk makkelijker..
Offtopic, maar ben ik de enige bij wie het geluid van Amazon prime soms out of sync is?
Sony Bravia tv - app.
Nee, je bent niet de enige. Bij mijn LG Oled C7 gebeurt dat ook standaard, behalve bij SD materiaal uit de jaren '90. Heel irritant. De Netflix app heeft dit probleem niet.
Fijn! Dit was de enige streaming dienst die we thuis hebben die deze functionaliteit nog miste. Erg handig in een grote familie.
Absoluut, maar onzeker is vooralsnog of je ook een vriend(in) of familie mag koppelen die niet tot je huishouden behoren.
Nu nog gewoon kunnen betalen.. creditcard als enige mogelijkheid..
Wat is dit? Amerika?
Ik betaal altijd al via iTunes met Paypal/iDeal dus ik snap niet zo jouw argument.
Die keus krijg ik niet om de een of andere reden.
Nee, dit is Nederland, nagenoeg het enige land ter wereld waar betalen via creditcard geen gemeengoed is.
Gister toevallig een reclame op TV langs zien komen..
2,99/maand klinkt heel goed, vooral omdat er een serie is die ik wou kijken, (Helix) die zo ver ik zie alleen via Prime Video te kijken is. (buiten het aanschaffen van dvd/bluray).

Dus ik stond op het punt om het aan te schaffen... Helix niet beschikbaar in Nederland. Wat blijft die geo-locked content toch vervelend en het motiveert dus totaal niet om klant te worden.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 7 juli 2020 18:47]

Staan wel meer uitstekende series op hoor
Ik ben niet bekend met nzb, zal wel iets anders zijn dan torrents?
Niet te veel vertellen hier want dan minnen ze je als een stel kleine kinderen. Want downloaden is slecht volgens de heilige boontjes hier zo.
Maakt mij niet zoveel uit. Het zijn maar punten. Iemand stelt een vraag en krijgt dan eerlijk antwoordt. Waarschijnlijk zijn de personen die mij minnen ‘gevoelige’ personen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee