Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA maakt deel broncode Command & Conquer en Red Alert beschikbaar

EA maakt op 5 juni, tegelijk met de release van Command and Conquer Remastered Collection, dll's en bijbehorende broncode van Command and Conquer: Tiberian Dawn en Command and Conquer: Red Alert beschikbaar.

TiberianDawn.dll en RedAlert.dll en de bijbehorende broncode komen beschikbaar onder een gpl 3.0-licentie. De broncode zal de modgemeenschap in staat stellen om eigen maps en eenheden te ontwerpen en andere wijzigingen aan de spellen aan te brengen. Dat meldt EA in een blogposting.

EA heeft voor het openstellen van de broncode samengewerkt met de bestaande modcommunity en de reden voor de keuze voor de gpl-licentie is om compatibiliteit met projecten als CnCNet en Open RA te garanderen. De mogelijkheid om onderdelen van de games aan te passen komt in aanvulling op de Map Editor.

Petroglyph en leden van de modgemeenschap hebben al enkele eigen ontwerpen gemaakt, meldt EA, en onder andere zal een Nuke Tank via een mod bij release speelbaar zijn. Wat niet aanwezig is bij release van Command and Conquer Remastered Collection, is lan-ondersteuning. Volgens EA heeft deze functie vertraging opgelopen door de coronacrisis maar blijft deze hoog op de prioriteitenlijst staan om toe te voegen. EA heeft een faq online gezet met vragen en antwoorden over mods met betrekking tot de remaster.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-05-2020 • 07:37

45 Linkedin

Submitter: tszcheetah

Reacties (45)

Wijzig sortering
Dat klinkt als een erg mooi gebaar richting de game/mod gemeenschap ! Vanwaar deze plotselinge vrijgevigheid ?
De game wordt gemaakt door Petroglyph. Dit zijn veelal mensen die vroeger bij Westwood hebben gewerkt. Hierdoor is het echt een passie project geworden in plaats van een 'simpele' remaster. Aanrader is om de overige newsposts ook eens te lezen, dan krijg je hier een goede indruk van.
Niet enkel dat. OpenRA hijgt ook in de nek. EA gaf in 2008 Tiberian Dawn en Red Alert gratis weg. Combineer dat met een volledig opensource implementatie van de engine en je hebt alles (code+assets) om het spel gratis te spelen.

Dit deel maken ze open-source omdat ze hopen dat nog iemand 'het origineel' speelt door mod ondersteuning toe te voegen. ;)

Overigens heb ik laatst Red Alert 2 + uitbreiding vanaf de originele CD's speelbaar gekregen onder Linux. Dat is geen gemakkelijke weg, mede omdat de installer zelf voorzien is van SecuROM kopieerbeveiliging. Heb het eerst in een Windows XP VM moeten installeren om daarna een crack van bijna 20 jaar oud toe te passen. Die bestanden vervolgens uit de VM kopiëren en starten onder Wine. Blijkt dat ze met de originele code wat trucjes hebben toegepast met DirectDraw, en dat het standaard traag loopt onder Wine. Daarvoor weer een DLL vervangen en pas toen was het speelbaar.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 mei 2020 12:44]

Blijkt dat ze met de originele code wat trucjes hebben toegepast met DirectDraw, en dat het standaard traag loopt onder Wine. Daarvoor weer een DLL vervangen en pas toen was het speelbaar.
Dit is interessant, tijdje terug nog op Origin proberen te spelen onder Windows 10 maar dat liep standaard ook echt traag als dikke stront (ik vermoed dus hetzelfde euvel). Kun je vertellen wat je precies hebt vervangen? Misschien dat ik iemand anders hier ook nog blij mee kan maken!
Overigens heb ik laatst Red Alert 2 + uitbreiding vanaf de originele CD's speelbaar gekregen onder Linux. Dat is geen gemakkelijke weg, mede omdat de installer zelf voorzien is van SecuROM kopieerbeveiliging. Heb het eerst in een Windows XP VM moeten installeren om daarna een crack van bijna 20 jaar oud toe te passen. Die bestanden vervolgens uit de VM kopiëren en starten onder Wine. Blijkt dat ze met de originele code wat trucjes hebben toegepast met DirectDraw, en dat het standaard traag loopt onder Wine. Daarvoor weer een DLL vervangen en pas toen was het speelbaar.
Bedankt voor de pointers, dat helpt vast en zeker. Heb je het misschien ergens specifieker gedocumenteerd? Ik houd me aanbevolen voor een linkje!
Inderdaad erg verfrissend om eens te zien hoe het ook kan onder EA. Zo zie ik graag remasters, boel naar 2020 trekken, kleine dingetjes verbeteren zoals de sidebar èn de community aanhaken en zelfs laten meewerken.

Jammer dat de rest van EA zo gigantisch achteruit gegaan is sinds begin 2000. Maar gezien de meeste mensen wel klagen en nog steeds kopen is het concept 'vote with your wallet' niet bij iedereen duidelijk. Dus ik hoop dat dit zeer goed gaat verkopen, wellicht is Tiberian Sun dan de volgende :P
Tiberian sun/ra2 (als het dan toch gebundeld wordt net als deze). Daarna graag Generals, dat is eigenlijk de enige remaster waar ik echt op zit te wachten.
Mee eens, qua remaster dan. Een remake van Red Alert 2 staat op mijn verlanglijst
RA2 hoeft voor mij niet. Het origineel werkt nog gewoon onder Windows 10, en als je een beetje knutselt kun je die ook gewoon op deftige resoluties spelen. Yuri's Revenge op een 3440x1440 scherm speelt erg lekker, kan ik je vertellen.
Wat heb je zitten knutselen. Ik heb ook een 3440x1440 scherm maar het is nog niet gelukt om het op een lekkerer resolutie te spelen
Voornamelijk dit:
https://www.wsgf.org/dr/command-conquer-red-alert-2

Even de juiste .ini opzoeken (RA2 en YR hebben elk een eigen .ini) en daar de volgende entries aanpassen:

[Video]
ScreenWidth=640
ScreenHeight=480
StretchMovies=no

Doet niets in menuschermen en filmpjes, maar de game zélf breidt gewoon het scherm uit tot wat jij aan resolutie hebt, dus je ziet ineens véél meer van de map. De HUD is verder okay, alleen de onderste balk (waypoints en zo) wil wel eens vreemd doen, maar die gebruikte ik toch al nooit.

Mocht je dan last krijgen van slowdown (alles liep bij mij in eerste instantie echt enorm traag), dan wil het wel eens helpen om een regeltje toe te voegen in diezelfde .ini:

[Video]
VideoBackBuffer=no

Daardoor loopt het bij mij in ieder geval prima.
Maar een remake met echt prachtige graphics ipv alleen hoge resoluties lijkt me toch wel fantastisch. bijvoorbeeld de graphics van Anno 1800 in Red Alert 2. Niet te versmaden 🥰
RA2 werkt op windows 10, akkoord.

Maar zodra er heel veel units op de map zijn begint de game serieus te laggen en wordt het een slideshow. Ook crasht de game (heel) soms tijdens online sessies (via cncnet) en dan is er geen mogelijkheid te reconnecten. Dus deze zaken zou ik graag verbeterd willen zien.
Generals zou inderdaad ook mijn eerste remaster zijn die ik graag zou zien.
Of een Generals 2 met community support én open voor mods. En wel zonder microtransacties.

[Reactie gewijzigd door JackBigBoss op 22 mei 2020 11:23]

Dat zou mooi zijn, generals op ultra wide kunnen spelen zonder dat de randen van het scherm leeg blijven
Dat maakt toch niet uit, dat petroglyph het maakt? EA bezit de rechten en de enige passie die ze bij EA hebben is geld, ten koste van alles.

Dus ik vind het zeker wel interessant dat ze de cose vrijgeven, maar helemaal onder GPLv3.

Timeo Danaos et dona ferentes
Mijn gok is dat inkomsten steeds minder voort komen uit copyright/content maar steeds meer vanuit abonnementen. Dus het vrijgeven van content/copyright op oude games is niet meer zo relevant. En als je op jouw platform mensen kunt krijgen die gratis mods en andere dingen maken. Komen er alleen maar steeds meer mensen een abbo afnemen. En als ze genoeg populair kun je ze weer een vergoeding aanbieden om ze te houden. Een beetje het YouTube model.
De remastered collection heeft geen microtransacties (godzijdank)
So far _/-\o_ ..... ik zou niet verbaasd kijken als er later iets wordt toegevoegd. Ik HOOP van niet maar je weet het tegenwoordig niet meer. En hiermee bedoel ik niet Petroglyph maar eerder EA zelf..

Bij Doom Eternal hadden ze ook denuvo toegevoegd later na release, gelukkig na back-lash hebben ze het inmiddels aangegeven dat met volgende update wordt het uitgezet.

Je weet het tegenwoordig gewon niet meer met big game company's.....maar tijd zal leren :-)

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 22 mei 2020 12:10]

Ik zie je punt en heb zelf ook een broertje dood aan EA, maar in alle eerlijkheid: hoeveel onvergeeflijke stommiteiten ze ook begaan hebben in het verleden, voor zover ik weet heeft EA nog niets "fout" gedaan bij dit remaster project. Ze hebben zowel Petroglyph als de community erbij betrokken, ze hebben serieus goed werk gedaan bij het oppoetsen van de cut scenes en ze handhaven de originele look and feel (in plaats van alles overhoop te gooien en er "C&C 2020" van te maken).

Je hebt gelijk dat we het pas bij release (of, zie Doom Eternal, een paar weken ná release...) echt zeker weten, maar ik persoonlijk zou juist wel verbaasd zijn als EA dit op het laatste moment toch nog verprutst. Sinds ze het oude Westwood afgeschoten hebben heeft EA alles rondom C&C verpest; dit is zo'n beetje de eerste keer dat ze ook maar iets van goodwill terug verdienen... en dan ook meteen een hele lading. Dat de huidige koers eindelijk weer in de smaal valt bij fans moeten ze bij EA ook zien. Ik kan me geen scenario voorstellen waarin iemand binnen EA genoeg te zeggen heeft om het roer zó hard om te gooien dat het C&C Remastered project van start mocht gaan, zo lang zijn gang kan gaan dat dat project nu bijna voltooid is... en dan uiteindelijk toch nog overruled wordt en er alsnog microtransacties toegevoegd worden.
Ik mis Mac OS en Linux support. Voor een simpele 2D game had dit toch wel gekund.
OpenRA draait ook op MacOS en Linux.
Kwestie van budget, tijd en return of investment.

Het porten naar een ander platform is niet zo simpel en kost tijd. Daarbij is er een release datum met bijbehorende marketing campagne in gang gezet. Maanden en maanden geleden.

De kosten zullen niet opwegen tegen de baten op het moment.
Als het open source is. Is een MacOS en Linux port vrij snel te maken
Tenzij het directX afhankelijk is.
Ah ja, eigen maps maken...good times! Uiteraard jezelf zoveel mogelijk voordeel geven met enorm veel resources in de buurt! Ik ga deze game zeker aanschaffen.
Rules.ini
Yak
Health=999999999999999
Ammo=Agm65 maverick
Ammo qty=999999

Erg flauw. Ik weet het 😂
Was voor TIberian Dawn geloof ik Game.dat ..

T-Rexes met Obelisk lasers, hehe
Verdorie, helemaal rules.ini vergeten! Daar kon je leuke dingen mee uithalen...
Mooie tijd :) Ik gaf met rules.ini de Cruiser altijd massive range and damage. Dan speelde ik verder gewoon groundwar met normale regels, maar mocht het uit de hand lopen, liet ik de "cruisers" even uit en kon ik het weer naar mijn hand zetten :)
Beter zit er een rules.ini bij de nieuwe uitvoering!
Men is wel heel snel om de corona crisis als schuldige aan te duiden voor elk soort van vertraging dan ook, in welke sector dan ook. Ik vraag me af hoe lang dat nog gaat duren.

OT: Top! C&C was men eerste game waar ik 'verslaafd' aan was als kind.
Ja en nee, ondanks dat ikzelf nooit gestopt ben met werken, ik ben zelfs veel meer beginnen werken en ondanks dat ik perfect vanop afstand kan werken heb ik toch in mijn workload serieuze vertragingen opgelopen door Corona.

Een van de redenen is dat iedereen van de ene dag op de andere remote is beginnen werken. Je verliest enorm veel tijd omdat collega's en leveranciers niet gewoon zijn van remote te vergaderen. En als ze doorhebben dat jij dat wel weet, dan ben je veel tijd kwijt gespeeld aan het uitleggen aan andere mensen.

Daarnaast heeft men voor het remote werken en afstand bewaren op de werkvloer allerhande infrastructuur drastisch aangepast, plots moesten systemen ook beschikbaar gesteld worden op VPN verbindingen of begon men op de werkvloer extra ruimtes bij te maken. Dat alleen al heeft mij een week workload opgeleverd aan overbelaste firewalls of uplinks.

Daarnaast zat een heel deel thuis te werken maar hun projecten lagen stil dus het was het moment om eens grote kuis te houden in taakjes die ergens achter bleven, net zoals mensen thuis massaal hun woningen zijn beginnen poetsen, zo ging het ook op de werkvloer. Dan komen ze af met allerhande vragen en of zaken dat ze willen aanpassen.

De lockdowns zijn als een schokgolf door de maatschappij gegaan en van alle mensen die zijn blijven werken, de meeste zaten op hun tandvlees, of het nu de verpleegster, de winkelbediende, de vuilnisophaler, de journalist of een IT'er was, ze kregen allemaal de volle lading.
Vraagje; een deel van de broncode. Is straks de gehele broncode openbaar of zijn er dingen die dat nog niet zijn?
EA, EA wat ben je toch aan het doen? Ik begin trots te worden op die gasten. Onvoorstelbaar. Ik ga straks weer een spel van ze kopen.

Laat dit in hemelsnaam beter zijn dan Warcraft Reforged. Wil niet nog een kinderdroom in stukken zien spatten.

Kan nie wachten!!
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Gelukkig is 5 juni dichtbij
Handy, zeker als uit de modding gemeenschap nieuwe dingen ontstaan, zoals met dota destijds.
geen lan ondersteuning, laat dan maar, de boys kijken al maanden uit om mij met ra af te slachten alleen zonder lan support gaat dat niet werken. Wat een suffe keuze trouwens, het blijft op de prio lijst staan.Jammer.
Ik ben ff niet mee. Op korte termijn kan iedereen toch inloggen op een game die door een host (jij bv) is gemaakt? Via de servers?
Ja dat zeggen mn jongens ook, maar ja technisch gezien. Geen lan dus geen wan en ook geen internet. Dus ik ben benieuwd of je dan in de cloud games kan hosten en joinen. [dat wordt weer dik verliezen]
Geven ze een keer een verklaring voor waarom het er bij release niet inzit, maar dat het eraan komt, krijg je dit soort comments.
Alleen maar liefde voor deze move!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True