Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rivet Networks introduceert 2,5Gbit/s-netwerkcontrollers in Killer E3100-serie

Rivet Networks heeft twee 2,5Gbit/s-netwerkcontrollers uitgebracht. De Killer E3100-serie is gebaseerd op nic's van Intel, maar zou onder andere zuiniger presteren volgens Rivet Networks. Ook levert het bedrijf eigen software en drivers met de netwerkkaart.

De E3100G en E3100X zijn respectievelijk gebaseerd op de i225-V en i225-LM van Intel. Beide chips ondersteunen netwerksnelheden tot 2,5Gbit/s. De Killer E3100-nic's worden al gebruikt in enkele producten, waaronder de MSI Stealth GS66 en de Acer Predator Triton 500, schrijft Hardware.info. Op termijn moeten deze netwerkchips ook in desktop-moederborden verschijnen.

Rivet Networks levert zijn eigen drivers en software met de netwerkcontrollers. Dat is het grootste verschil met de netwerkchips van Intel. De Killer Prioritization Engine detecteert bijvoorbeeld netwerkverkeer van games, en geeft deze pakketten prioriteit. Volgens het bedrijf moet dit zorgen voor minder latency in games. Daarnaast levert het bedrijf GameFast-drivers, die volgens Rivet het cpu-gebruik van de netwerkadapter moet verminderen met maximaal 10 procent. Volgens het bedrijf is het geheugenverbruik van de chip ook verminderd met 20 procent. De Killer-chips zijn ook compatibel met Rivets DoubleShot Pro-technologie, waarmee gebruikers de bandbreedte van bedraad en draadloos internet kunnen combineren. Dit zou de maximale bandbreedte ophogen tot maximaal 4,9Gbit/s.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

05-04-2020 • 17:11

43 Linkedin

Reacties (43)

Wijzig sortering
Er waren toch vaak issues met killer nic’s? Is dat nog zo of werken die dingen nu wel normaal
dat klopt is ook de reden waarom ik de drivers van killer niet installeer op mijn laptop.
kaart werkt goed genoeg met de build in drivers van microsoft

problemen die ik had
- netwerk kaart stop random met werken > reboot
-Stopt met werken als je er een vm switch aanhangt.
-verdwijnt at random uit device manager > cold boot nodig + bios reset + driver reinstall

Deze problemen gehad nu met mijn laptop en met een desktop van een paar jaar geleden.
daarom als ik nog laptops koop en ze hebben een killer nic dan laat ik ze gewoon links liggen ookal zijn de andere spec's geweldig.
Bij moederborden koop ik het enkel nog als er voldoende expansie sloten op zijn voor een add in kaart te stekken
Deze issues zijn er naar mijn ervaring nogsteeds, meestal kan je de originele drivers gebruiken wat stabiliteit verbeterd maar je haalt nogsteeds niet alles uit de chip. Op mijn gigabit lijn krijg ik dan niet hoger dan +/-850 terwijl een intel NIC in dezelfde pc met alleen ompluggen van de kabel 950 haalt. Ook is de ping hoger op de killer devices met 0.5ms (lokaal getest naar de lokale router pingen).

Zelf dus geen fan en probeer ze ook te vermijden als ik dat kan.

[Reactie gewijzigd door marco282 op 5 april 2020 17:44]

In de PC wereld is het nu eenmal een concessie tussen latency of throughput, ze zijn ook niet per se bedoelt voor max throughput.

Maar jouw bevindingen gaan in tegen bv. https://techreport.com/re...iller-nic-eight-years-on/

Alhoewel dit artikel ook al weer 5 jaar oud is is dit het beste wat ik kon vinden.
Of ze zijn weer afgegleden naar het oude niveau of misschien toch iets dat niet helemaal goed afgesteld staat in je systeem? Een icmp rtt van 0.5ms is behoorlijk hoog. :)

Mja aan de andere kant wordt in dit artikel ook niet echt aangegeven of ze de standaard intel nic instellingen hebben gebruikt, die zijn ook niet echt optimaal voor low latency usage.

Edit: Als ik zo eens naar de comments in dat artikel kijk hebben ze gewoon de default i129-v settings gebruikt, ik geloof dus vrij weinig van die hele Killer hocus-pocus en of er echt nog verschil te merken is in synthetic tests als beide zijn geconfigureerd voor low latency. Killer networking is voor het grootste gedeelte gewoon niet noemenswaardig te noemen. In competitive gaming ga je hier zelfs niks van merken. 8)7

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 5 april 2020 18:09]

Ik deel dezelfde mening over die niet zo 'killer' nics, er zit er een op mijn huidige moederboard een e2100 geloof ik. Ik verlies regelmatig zonder enige reden de ethernet verbinding. Ook vind ik dat deze netwerk kaarten erg weinig features hebben zoals tcp-fragment offloading, checksum offloading of dergelijk, hierdoor komt het erop neer dat je processor eigenlijk het bulk van de netwerk computaties voor zijn kiezen krijgt. Dit terwijl een goedkopen netwerk kaart van minder van 30 euro wel al verschillende vormen van offloading onderstuent: pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Naar mijn mening zijn de killer nics echt een typisch "gamer" product waarbij goedkope producten voor een premium worden verkocht.
Ik heb een i219-v op m'n game PC, een Debian x86 router en een Dedicated Debian VPS.

Bij allen is de offloading uitgeschakeld aangezien throughout me vrij weinig boeit en cpu's een stuk sneller zijn dan een NIC, en ik heb 99.99999% uptime zonder uitval. Zelfs zonder offloading haalt men met gemak de 1Gbit tegenwoordig.

Die hele offloading rommel stamt nog van het 2000 tijdperk toen onze processortjes het allemaal maar met moeite aan konden.

Die connection loss van je komt met bijna 100% zekerheid niet omdat je cpu te veel belast wordt ;)

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 5 april 2020 20:40]

Tot je 40Gbit of 100Gbit netwerken gaat doen. Dan is die offloading wel fijn. Of zoals Solarflare doet/deed : een complete TCP stack bij je netwerkkaart leveren om nog lagere latencies te halen.
Sinds een poosje zet Windows 10 standaard iedere vorm van hardware offloading uit. Microsoft wil dat liever aan de CPU overlaten.
In de PC wereld is het nu eenmal een concessie tussen latency of throughput, ze zijn ook niet per se bedoelt voor max throughput.
marco282 geeft echter aan dat zowel de latency als de throughput slechter is op zijn killer nic vs zijn Intel nic.
Problemen die ik tegen kwam werden vaak veroorzaakt door de slechte software.
Problemen werden vaak gefixed door niet de Killer drivers te gebruiken maar de originele drivers voor de gebruikte chip te forceren.
Je kunt tegenwoordig de drivers los van de software downloaden van de originele website. Moederbord fabrikanten werken vaak hun drivers niet bij dus dat zou ik niet standaard aanraden.
Ja, ik heb een X99A-GODLIKE-GAMING met 5960x en heb vanaf het begin problemen. Na 5 jaar ervaring kan ik het iedereen afraden om ooit een moederbord te kopen met dergelijke nics. Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak ik de drivers gedeinstalleerd heb en met de nieuwe versie gehoopt of mijn internet niet weg viel tijdens het gamen. Ik raad iedereen het af om dit aan te schaffen. Ik zal mijn vingers er nooit meer aan branden!
Toevallig een overclock? Ik had ook legio problemen en toen kwam ik erachter dat mijn MSI bord met AUTO voltages flink meer richting de chipset stuurde. Na het verlagen van CPU IO waren mijn problemen weg. Op basis daarvan leek het mij dat de killer nic gewoon niet zo goed tegen dat voltage kan.

Wanneer je XMP aan zet kan datzelfde voltage ook omhoog gaan.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 april 2020 20:16]

Vanaf het begin overclocked, maar nooit het gevoel gehad dat het daar aan lag. Het was bij mij met name het automatisch overschakelen naar de wifi, daardoor viel de verbinding weg. Ook de instellingen voor het verdelen van het packetverkeer werkte niet goed en kreeg ik extreme lag door. Ik heb dat software pakket wel meer dan een paar honderd keer opnieuw geinstalleerd. Uiteindelijk over gegaan op het driver only pakket en later uit pure noodzaak alleen de inf files van de manufacturer in de device manager gebruikt. Tot op de dag van vandaag stoor ik mijner nog steeds aan. En door de quad sli kan ik ook niet meer uitbreiden met een 10G intel nic.
Grootste probleem wat ik in het verleden tegen kwam dat je in de software voor de Killer NIC een netwerk/internet snelheid ingesteld kan (kon?) worden. Vervolgens wordt de max downloadsnelheid gelimiteerd tot net onder die netwerk snelheid, zodat je ping tijden niet te hoog worden tijdens het downloaden. Maar dat stellen veel mensen niet goed in dus veroorzaakt het meer problemen (zoals veel te lage max download snelheid) dan het oplost.

Ik heb hier al een jaar of twee niet meer naar gekeken, dus het kan nu heel goed veranderd zijn.
Er waren toch vaak issues met killer nic’s? Is dat nog zo of werken die dingen nu wel normaal
Nog steeds, maar kunnen worden opgelost door niet de Killer software te gebruiken. Wat eigenlijk de kaarten gewoon weer normale Intel kaarten maakt met een meerprijs.
Er zijn verschillende high-end moederborden die een 2,5Gbps poort hebben, en deze chip ondersteunt dit ook. Als ik me niet vergis zijn er slechts een paar routers die een dergelijke interface ondersteunen en volgens mij geen consumer grade switches. Wat kunnen consumenten verwachten van dit type poorten, is dit de stap tussen 1Gbps en 10Gbps netwerken of moeten ik dit anders zien?

Ik heb eens begrepen dat 2,5Gbps & 5Gbps poorten oorspronkelijk bedoelt zijn een access point te verbinden met een hogere throughput dan 1Gbps.

[Reactie gewijzigd door Marchel op 5 april 2020 18:37]

2.5 en 5 Gbps zijn een stuk goedkoper dan 10 Gbps.

Bovendien werkt 2.5 Gbps ook prima over een USB 3.0 verbinding; zo heb ik bijvoorbeeld mijn NAS en desktop PC met 2.5 Gbps USB Adapters aan elkaar geknoopt...
Jouw nas kan lezen en schrijven met 2.5gb/s? Want anders is het compleet nutteloos om die 2 met elkaar zo te verbinden.
2.5 Gbps is ~300 MBps, dat is prima te halen met wat HDD's in RAID 5...

Zie ook de benchmarkresultaten in de gelinkte review.
Ik hoop dat high end mobo's meer dan 2.5Gbps ondersteunen.
De 2,5gbps en 5gbps is goedkoper. Deze is geschikt voor de bestaande kabel cat5e en cat6.

bron: nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen
Ik heb een MS510TX switch. Prima betaalbaar en zelfs 2 10G poorten. Gebruik daar een Asus 10Gbit kaartje bij en verder Realtek 2,5Gbit kaartjes die je voor 15 euro op Ali kunt kopen.
Duidelijk ik wist niet dat een 10Gbps poort op een switch/router ook geschikt is om 2,5Gbps of 5Gbps interfaces te koppelen. Bedankt voor de toelichting.
Zolang het RJ45 is wel. SFP+ natuurlijk niet. Alle poorten ondersteunen alle lagere snelheden.
Ik begrijp hun software niet die moet zorgen voor minder latency. De latency binnen mijn eigen netwerk is al <1ms, op welke manier helpt hun software dan?
De driver zelf zorgt voor minder latency, de software is gewoon een redelijk nutteloze Windows based QoS, tenzij je eigen PC de enige PC is op het locale intranet.

Maar we hebben het hier over microseconden, ik heb bv een round trip icmp latency van 0.100ms~ naar m'n router, met deze netwerk controller / driver zou je iets van 33% reductie kunnen hebben dus je schaaft letterlijk een fractie van 0.1ms eraf ;P

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 5 april 2020 18:01]

De software suite heeft de mogelijkheid om software naar keuze voorrang te verlenen op overige netwerk verkeer binnen je computer. Die software is overigens ook uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 april 2020 20:17]

Inderdaad de meeste latency bij online games komt van alles wat er na je router gebeurd. Iets waar een NIC 0 invloed op kan hebben verder. Deze NIC zou alleen bij local lan een voordeel kunnen hebben, maar zoals je zegt die is bij een gemiddelde netwerkkaart al gewoon lager dan 0.1ms hoeveel lager kan het nog gaan en hoeveel zin heeft het nog. De enige reden dat deze dingen op moederborden belanden kan ik me zo voorstellen is dat ze goedkoper in te kopen zijn dan die van Intel zelf.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 5 april 2020 22:20]

Ondersteunen deze chips WOL? want die 10GE adapters van Intel doen dat niet
Klopt niet helemaal, de X550 adapters ondersteunen dit wel degelijk.
De anderen niet, blijkt met voeding vereisten te maken te hebben, 10Gbit adapters zijn nogal energie vreters.
Indien dit zo is, stom dat het Intel artikel het dan nog (Last Reviewed 01/28/2020) zo globaal over 10GE unsupported WOL heeft.
Ik zal het eens testen met de X550, de X540 doet er niet veel mee i.m.g.v.

[Reactie gewijzigd door CHBN op 6 april 2020 09:48]

Ik wacht wel op de gewone, betaalbare en betrouwbare 5 of 10 Gbit/s Ethernet controllers van de bekende merken, zonder extra poespas. ;)

Dit soort 'gamer' producten zorgen vaak voor meer ellende dan dat het waard is, ook voor gamers.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 5 april 2020 17:28]

Asus ofzo met Aquantia chip :)
Snap niet echt waarom er anno 2020 nog ingezet worden op 2.5Gbit en 5Gbit alternatieven. Was ooit een aardig idee omdat 10Gbit te duur was, maar dat begint ondertussen redelijk af te nemen, dus kwestie van tijd voordat dit tamelijk nutteloze alternatieven zijn. Zeker aangezien er nauwelijks switches zijn die deze standaarden ondersteunen.
Ik denk dat 2.5Gb en 5Gb gaat worden de komende jaren voor consumenten, gewoon CAT5e kunnen gebruiken is wel een groot voordeel. Realtek heeft goedkope NIC's, maar Intel ook https://ark.intel.com/con...ntroller-i225-series.html Deze zullen de komende tijd wel standaard worden op de nieuwe midrange moederborden..

Het is alleen wachten tot er meer switches zijn die betaalbaar worden.

10Gb is leuk, maar het verbruik is veel groter, je hebt minimaal CAT 6 nodig en het is een stuk duurder. Tenzij je aan de glasvezel gaat, maar dat gaat de gewone consument niet doen.
Er staat nergens bij of er ook fysieke pci-e adapters komen?
De NIC in je computer kan dan wel prioriteit geven aan je gaming pakketjes, als de rest van je overige netwerk apparaten en je router daar ook niet op zijn ingesteld, dan heeft dat voor je game latency nog steeds niet zo heel veel nut.

Sterker nog, als je computer als enige aanstaat (dus alle andere netwerk apparaten fysiek van het electriciteitsnetwerk zijn ontkoppeld), dat heeft meer nut om je latency omlaag te krijgen.

Dat wil zeggen, je hebt er alles aan gedaan aan jouw kant om latency zo laag mogelijk te krijgen. Nu is je latency compleet afhankelijk van je ISP, de kwaliteit/overboeking op hun netwerk en de ISP verbinding naar het internet en het aantal "hops" tussen deze internetverbinding en de internetverbinding van het datacenter waar je game-servers zijn gehuisvest en hoe zwaar belast de game- servers zijn.
Dus dat is waar het "Killer" gedeelte vandaan komt in de productnaam, het killen van de verbinding. Doe mij maar gewoon een goede onboard NIC en deze dan een beetje tweaken.
Ik had de oude killer nic op mijn 990FX bordje, de bijgeleverde software was zo log dat het er niet beter op wordt.
Onderaan de streep is het een gewone Artheros chip met overbodige software, in mijn geval kon ik de "gewone" Artheros driver installeren en alle problemen waren weg.