Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel neemt maker van wifi-hardware Rivet Networks over

Intel heeft Rivet Networks overgenomen, een maker van wifi-hardware. Het is niet bekend wat Intel gaat betalen voor de overname, maar wel heeft het bedrijf laten weten dat de producten worden opgenomen in de Intel-portfolio.

Intel heeft de overname donderdag zelf bekendgemaakt, maar liet verder niet weten onder welke voorwaarden de deal is overeengekomen. Na de overname blijven de producten van Rivet bestaan, maar zullen ze onderdeel vormen van de Intel-portfolio. Dat betekent dat het team van Rivet wordt geïntegreerd in de al bestaande Wireless Solutions Group.

Rivet is onder meer bekend van de Killer-serie van wifi-hardware. Met Killer richt Rivet zich met name op gamers, door onder andere lage latency en de mogelijkheid om bepaald verkeer prioriteit te geven. De Killer-merknaam blijft bestaan na de overname, en wordt onderdeel van het aanbod van Intel.

Beide bedrijven werkten al langer samen. Zo kwam vorige maand de nieuwe E3100-reeks uit van Rivet, gebaseerd op Intel-nic's. Enige tijd geleden kwam de Killer Wireless-AC 1550 uit, waarbij Intel juist de productie op zich nam.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

21-05-2020 • 11:50

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Hopelijk verbetert de kwaliteit van de Killer-hardware dan eens. O-)
Ik heb al een tijdje geleden een Dell XPS 13 met killer wifi-chip gekocht met Ubuntu Linux voorgeinstalleerd en WiFi werkte zonder problemen. Heb er daarna Opensuse Leap opgezet en heb nooit problemen ondervonden met WiFi. Ik gebruik geen speciale software of zo, gewoon de standaard kernel drivers en firmware, allemaal automatisch gedetecteerd tijden de installatie, geen omkijken naar gehad.
Het lijkt er meer op dat het geen hardware probleem maar een specifiek windows software probleem is.
Waarschijnlijk gebruik jij gewoon intel drivers (want killer wifi chips zijn rebrands van intel, meer met een eigen FW)
Dus het is geen hardware probleem maar een specifiek windows software probleem?
Nee, een specifiek killer driver probleem. Op windows kun je ook gewoon intel drivers gebruiken. Ik ben zelf ook een groot linux fan, maar dit is de fout van killer, niet windows.
Ik zei niet dat het een microsoft windows probleem was. Ik zei dat het een specifiek windows software probleem was (bedoelende dat de killer software, software is wat alleen op windows draait, niet Linux).
Ja en nee. Het is een Killer probleem. Onder Windows.
Gebruik je trouwens nog steeds gewoon de iwlwifi module op Linux? lsmod | grep iwlwifi
Wat is er zo slecht aan dan? Ik heb meerdere killer producten in bezit (gehad) en deze presteerden eigenlijk altijd vrijwel gelijk aan bijvoorbeeld Intel of Boardcom NIC's en meestal beter dan bijvoorbeeld realtek spul.

Nu zou ik ze als losstaande producten nooit kopen (dan kun je immers net zo goed direct een Intel NIC kopen, maar de keren dat ik er bijvoorbeeld moederborden of laptops had met geïntegreerde killernic producten presteerden deze gewoon naar behoren.
Bizar slechte software met flinke geheugenlekken.
De software gebruik ik niet, volgens mij heb ik die zelfs niet geïnstalleerd staan. Daar heb ik nooit echt de meerwaarde van ingezien.
De software is juist wat Killer Killer maakt, zonder de software is het gewoon een Intel/Realtek NIC. Killer maakt zelf geen hardware, alleen de software.
De software zorgde echter in mijn tests niet voor positieve noch negatieve resultaten. En dan laat ik het liever weg om de images zo schoon mogelijk te houden. Ik heb trouwens nog geen killer gehad op basis van realtek volgens mij. Wel Intel en Qualcom.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 mei 2020 14:52]

Realtek voor de lan port volgens mij alleen. Niet wifi+bluetooth.
De machine waar ik nu op zit heeft toevallig een lan based killernic, maar die is Qualcom (Atheros) based.
Dit klopt voor de laatste NIC's/Wifi oplossingen onder de naam Killer maar hiervoor maakten zij gebruik van Atheros wifi modules. Ongeacht de series heb ik altijd problemen met verschillende routers wanneer ik gebruik maak van de Killer software. Bij de oudere kaartjes verving ik de module gewoon. BIj de nieuwe is het meteen intel driver er op.
Ik heb die issues eigenlijk nooit gezien of je nu de Killer driver gebruikt of de Intel driver, moet wel zeggen dat ik ze alleen getest heb met professionele wifi oplossingen in gebruik bij onze klanten, denk aan Cisco, Aruba, dat soort oplossingen.
Ik dan wel echt met consumenten routers. Asus routers, Linksys routers, mobile 4G hotspots etc. Gewoon dat opeens willekeurig de verbinding wegvalt zonder reden tijdens een potje gamen of tijdens het kijken van een Youtube filmpje. Generic drivers gebruiken zonder de Killer suite verhelpt het altijd. Wel contact over gehad op het NBR forum met de makers van Killer maar daar kwam helaas niks uit.

In de praktijk merkte ik ook geen latency en of snelheids voordelen maar heb dat ook niet uitbundig getest. Maar voor mij hierom geen Killer meer. De 1535 was de laatste die ik in mijn machine had zitten waar dan geen Intel drivers voor gebruikt konden worden. Was Atheros gebasseerd.
Ik heb er ook nooit echt voordelen in gezien, maar ook geen nadelen, zoals een aantal hier wel lijkt te zien.
Ik vond het altijd meer een marketing verhaaltje, de hardware presteerde hetzelfde als andere nics in hetzelfde segment (logisch, want gebaseerd op vaak dezelfde hardware) en de prestaties waren vaak wat beter dan lager gesegmenteerd spul.

Maar dat hele latency verhaal met de QoS software heb ik altijd als gimmick gezien, heel in het begin (ik denk een jaar of 7-8 geleden) de software ook wel eens getest in privé en het deed wel enigszins wat het beloofde, maar echt heel interessant was het niet. Daarna eigenlijk nooit meer geïnstalleerd en op zakelijke machines laten we het sowieso weg.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 mei 2020 15:29]

Dit kan ik helaas beamen:
productreview: Dell Alienware 17 R4 01 review door aliberto

Ik had een externe USB bedrade netwerkadapter aangesloten uit wanhoop en ineens waren alle netwerk problemen verholpen.
Zelfs meerdere internetmodems heb ik laten omruilen en KPN monteurs meerdere malen laten komen om maar de netwerk problemen op te lossen. Uiteindelijk bleek het dus Killer die mijn bedrade netwerk deed killen.

Verschillende drivers heb ik mee geëxperimenteerd en ook met of zonder software pakketten.
Dit gezeur heeft 1.5 jaar geduurd.

Kortom TROEP en blijf ervan weg. De marketing praat mag leuk lijken maar Killer doet echt eer aan zijn naam, maar dan in een negatieve vorm.
Nergens last van. En ik reboot vrijwel nooit. Killer wifi is heel stabiel.
De software of de hardware?
Dat dus. De killer hardware is op z'n minst decent, maar de software heb ik meerdere keren essentiele problemen mee gehad. Onverklaarbare traagheid die ineens opgelost werd door het uninstallen van de software en dergelijken.
Ik heb ook een killer netwerk kaart. Gelukkig
hoef je de drivers niet meer apart te installeren. Voorheen wel gedaan en inderdaad software is een drama en wat een gezeik leverde dat op het begin
Killer wifi is vaak erg slecht, vooral de stabiliteit en range. Dit is in elk geval zo bij de xps lijn, killer vs intel. Zelf heb ik geen ervaringen ermee
Dat is niet mijn ervaring, sterker nog, de Killer Wifi Nic's in XPS machines zijn normaliter (in ieder geval in mijn ervaring) Intel chips die je zowel met de Killer driver als met de Intel kan gebruiken. In onze zakelijke images heb ik deze regelmatig met de Intel driver uitgerold en dat werkt zonder problemen.
Dat is net het hele punt, dat het met de Killer-drivers huilen met de pet op lijkt te zijn. Het feit dat jij gewoon de Intel-driver gebruikt ipv de meegeleverde driver spreekt toch boekdelen?

Er zijn meer mensen die adviseren hetzelfde te doen, aangezien de hardware zelf gewoon Intel-spul lijkt te zijn: gebruik de Intel-driver, en dan heb je geen stabiliteitsproblemen. Wat is de meerwaarde dan?
Dat was meer een zakelijke beslissing, o.a. voor de uitrol bij gebruikers, dan zie je liever "installing Intel driver" in je tasksequence dan "installing killer driver", staat imho toch niet wat minder professioneel.

Qua prestaties heb ik eigenlijk nooit echt verschil gemerkt tijdens tests, niet in het voordeel van killer maar ook niet in het nadeel.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 mei 2020 14:40]

Ja weet dat je elk naampje kunt geven aan een stap in de task sequence? ;)
Ja, maar het gaat niet om de naam van de stap, onze driver installatie stap is een powershell scipt die alle drivers uitzoekt per sku, download en installeert en daarbij netjes alles benoemd in de progress bar :)

Nu kun je dat natuurlijk uitzetten, maar ik vind het wel handig om dat aan te hebben voor snelle troubleshooting.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 21 mei 2020 22:33]

Zelfs bedraad is het slecht naar mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 mei 2020 19:18]

Ik zie dat je daar ook loopt te miepen om een TN scherm.

Tjah, dat is nou eenmaal iets wat je daar van kan verwachten.

Ook de USB porten, waarom dit als negatief als je dit van te voren zou kunnen weten?
Dan moet je er bij zeggen; de prijs niet waard vanwege de laag aantal porten die je krijgt. o.i.d.
Deze TN schermen gingen bijvoorbeeld stuk (strepen/vlekken/gekleurde lijnen in beeld) zelfs na 25 minuten al. Net nadat de monteur de deur uit was.
De toon mag wel wat minder aanvallerig/sarcastisch als je ergens geen weet van heb.

Als je 1,5 jaar één en al problemen heb ga jij ook miepen en klagen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 mei 2020 07:36]

M'n onboard E2500 ondersteunde zogenaamd MSI-X / Receive side scaling.

Nu blijkt dat MSI-X broken is en standaard in de driver .inf uit staat, dus gewoon in (emulated) line-based interrupt mode draait.

En inderdaad, na MSI-X dmv. de registry te forceren kreeg je idd rare taferelen als maximale throughput van 300~Mbit en fluctuerend.

Verder zorgt deze kaart voor NDIS.sys execution times van boven de 0.100ms zonder enige activiteit / idle, dat is voor (mijn) high-end system op max core clocks echt hoog.

Ben naar een vertrouwde en bewezen Intel I210 gegaan en alles werkt nu wèl zoals je zou mogen verwachten. Driver Execution times 10x gedropt.

Dit alles was overigens getest met driver-only, aangezien er vaak wordt geclaimt dat het de bijkomende software die alleen de problemen geeft, voor veel 'Killer' chipsets is dit simpelweg onwaar.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 21 mei 2020 13:35]

Killer maakt geen eigen hardware is gewoon een Atheros wat prima werkt.
Echter het Killer software pakket & drivers zijn om te huilen.

Blij dat ik van me Killer NIC af ben trouwens. Hou het wel bij de simpele Realtek chipsets
Niks spannends of bijzonders maar het werkt.

[Reactie gewijzigd door osmosis op 21 mei 2020 12:57]

Is ook niets meer dan marketing dat hele killer gedoe, immers doet een intel nic of realtek nic het net zo goed met net zo weinig cpu belasting als een rebranded intel->killer geval
Nooit problemen problemen mee gehad. Wat is er slecht aan?
Ja anders wordt het een intel-killer (I know, offtopic maar kon de woordgrap niet weerstaan)
Ik snap de zet niet. Eerst verkopen ze hun eigen WiFi chips afdeling en nu kopen ze een ander WiFi bedrijf over
Intel is toch al veel langer een rare koers aan het varen. Op vele vlakken.
Intel heeft voor zover ik weet nooit hun Networking tak verkocht, ben je niet in de war met hun afdeling voor 5G klant modems of die home gateway iot divisie? Die hebben ze namelijk inderdaad respectievelijk aan Apple en Maxlinear verkocht, maar daar vallen Intels NIC's voor zover ik weet ik niet onder.
Ik zal mij vergist hebben dan. Thx voor de info
Intel maakt geen consumer producten meer? Ik zie alleen professionele netwerk oplossingen...
Ze maken nog gewoon netwerkchips voor consumenten toepassingen, bijvoorbeeld https://ark.intel.com/con.../intel-wi-fi-6-ax200.html, hier kun je (vrijwel) alle producten zien: https://www.intel.com/con...en/products/overview.html
Kan iemand vertellen wat exact het verschil is tussen de hardware van Rivet en Intel, aangezien ze gebruik maken van Intel NICs. Zit het puur in de driver of is er hardwaretechnisch ook een verschil?
Ik was ook benieuwd, als ik kijk naar de 'Killer™ Wireless-AC 1550', dan lijkt dat een Intel chip met een hoop software optimalisatie (voornamelijk rond QoS zoals het artikel aangeeft, maar ook nog enkele andere zaken zoals tegelijk Ethernet en WiFi gebruiken waar je per proces kan instellen over welke verbinding het gaat, al is dat ook een soort van QoS eigenlijk :p ).

Ik vermoed dat Killer als gaming merk blijft bestaan, maar ze nu eerder toegang tot hardware krijgen om hun eigen variant tijdig uit te kunnen brengen. Hopelijk gaat dan functionaliteit van killer software ook naar gewone Intel producten na deze overname, voor als je geen behoefte hebt aan gamer branding van je device :)
Lijkt mij eerder een commercieel iers te zijn.
Killer zal nu enkel nog Intel hardware gebruiken.
Me ooit eens rot gezocht waarom ik een cliënt niet kon verbinden met vpn(l2tp over ipsec). Bleek het aan die Killer rommel te liggen.
Die software er afgegooid en geen problemen meer.

[Reactie gewijzigd door skelleniels op 21 mei 2020 13:55]

Maar ze hebben aan de andere kant juist hun AP-divisie verkocht.

https://investors.maxline...els-home-gateway-platform

Blijkbaar is de draadloze strategie nu volledig op clients gericht?
Toch vond ik mijn oude laptop dat de Killer AC beter functioneerde dan de Intel 7265 AC zelf. Deze kaart was wel speciaal voor Dell maar deed het als een trein en reageerde beter icm met Unifi apparatuur. Vooral download ging sneller.
Zo zie je maar dat driver optimalisatie veel kan doen, want meer is het niet bij "Killer".

Kan Intel in principe zelf ook.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.