Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WhatsApp maakt het mogelijk om doorgestuurde berichten online te checken

WhatsApp maakt het mogelijk om de tekst van doorgestuurde berichten op te zoeken via Google. Gebruikers moeten zo snel kunnen checken of het bericht uit een betrouwbare bron komt. Er draait momenteel een test met die functie.

De functie moet snel beschikbaar komen, meldt WhatsApp-moederbedrijf Facebook tegen Nu.nl. "De functie wordt momenteel getest en we kijken ernaar uit de functie in de nabije toekomst uit te rollen", aldus een woordvoerder tegen de nieuwssite.

De nieuwe functie is zichtbaar door het icoon van een loep naast het bericht. Als gebruikers daarop drukken, kopieert en plakt WhatsApp de tekst in een Google-zoekvenster. Daardoor kunnen gebruikers snel bekijken of de tekst uit een betrouwbare bron komt of niet. Android Police merkte de test op.

De loep is een van de functies waarmee WhatsApp de verspreiding van desinformatie via zijn platform wil tegengaan. De chatapp markeert doorgestuurde berichten al langer als zodanig. Daarnaast werkt WhatsApp samen met de Wereld Gezondheidsorganisatie aan manieren waarop gebruikers betrouwbare informatie over het nieuwe coronavirus kunnen krijgen. WhatsApp riep vorige week al op om niet zomaar informatie over het virus door te sturen.

Screenshots: Android Police

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-03-2020 • 12:06

124 Linkedin

Reacties (124)

Wijzig sortering
Kan iemand enkele voorbeelden geven van klinkklare nonsens die wordt doorgestuurd? Ik kan begrijpen dat Tweakers graag niet meer geruchten de wereld in helpt, maar door alle voorbeelden te blurren wordt dit artikel er niet duidelijker op.

Edit: Ik ga niet iedereen beantwoord, maar wow, wat een meuk. Hoe tolereren jullie zulke mensen :X

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 26 maart 2020 12:35]

Er zijn berichten rond gegaan met echt allerlei informatie. De bekendste is denk ik dat de WHO zou hebben gezegd dat Ibuprofen gevaarlijk zou zijn, wat nergens op gebaseerd is. Ik heb mensen vrolijk berichten zien delen over hoe het virus dood zou gaan bij temperaturen boven de 27 graden, gebaseerd op niks en zelfs totaal fout (anders zou Australië niet zo veel besmettingen hebben als ze doen).
En dat is ook maar het eerste wat opkomt, er wordt zoveel rondgestuurd waarvan ook zoveel nep is.
Toevallig noem je net twee voorbeelden die niet 100% uit de lucht gegrepen zijn. :)

WHO heeft wel tijdelijk aangegeven dat ze ibuprofen afraden. Dit gebeurde naar aanleiding van dit onderzoek

https://www.sciencealert....fen-for-covid-19-symptoms
Asked about the study, WHO spokesman Christian Lindmeier told reporters in Geneva the UN health agency's experts were "looking into this to give further guidance."

"In the meantime, we recommend using rather paracetamol, and do not use ibuprofen as a self-medication. That's important," he said.
Even later had WHO dit advies weer ingetrokken.

Juist doordat de beschikbare informatie heel snel verandert, is het moeilijk onderscheid te maken tussen echte informatie, opzettelijk nepnieuws, en verouderde informatie.

De waarheid over de invloed van temperatuur (en luchtvochtigheid) is volgens mij nog niet helemaal boven tafel, denk dat 't nog een tijdje duurt voor we hier over uit zijn. In Sydney is momenteel ook ruim 5 graden kouder dan bijvoorbeeld Bali (23C vs 28.5C), en een stukje droger (76% vs 99%), dit kan wellicht ook uitmaken.

https://www.bbc.com/futur...hot-weather-kill-covid-19
Further as-yet-unpublished research predicts that temperate warm and cold climates are the most vulnerable to the current Covid-19 outbreak, followed by arid regions. Tropical parts of the world are likely to be least affected, the researchers say.
Maar juist die deels op de waarheid gebaseerde feiten zijn het meest gevaarlijk. Mensen interpreteren dingen die ze zien, terwijl ze de kennis niet hebben om dit te doen. Bijvoorbeeld: "Least affected" betekent niet dat er niks gebeurt, terwijl er berichten worden rondgestuurd waarin wordt geclaimd dat alles over is zodra het boven de 27 graden komt.

Zodra er een kern van waarheid in zit wordt het naar mijn mening nog gevaarlijker, omdat er dan een soort van bevestiging komt. Wanneer je googled op covid en ibuprofen zie je al deze nieuwsberichten en kan je zomaar aannemen dat het echt dodelijk is om ibuprofen te nemen, terwijl dat zoals je in het onderzoek ziet niet geldt voor iedereen.
Het is makkelijk aan te nemen omdat er wel een kern van waarheid in zit. Een virus houdt niet echt van warmte. Dat is ook een van de redenen dat je bij griep verhoging krijgt. Het virus veroorzaakt het niet maar je lichaam doet dat uit bescherming.
Een kern van waarheid zeker, maar zie mijn bericht hier onder. Zodra er een kern van waarheid in zit wordt het opeens heel lastig om de waarheid er uit te halen. Dat zie je al op sites als het AD, die gaan al jaren naar clickbait titels toe, en nu zie je dat ze foute feiten over gaan nemen omdat dat goed scoort. En daarmee zeg ik niet dat het AD dat expres doet, maar juist door op zoek te gaan naar de sensatie komt er nepinformatie, gebaseerd op echte feiten.
Dat ibuprofen zou zorgen dat het virus makkelijker je cellen binnen dringt, dat het drinken van warm water zou helpen. Dat bleek zou helpen. Dat als je door een bepaald nummer gebeld wordt niet moet opnemen want zodra je opneemt kost het geld. etc etc. Heb ze zelf niet ontvangen maar zie dat dit vaak rondgaat bij dezelde bevolkingsgroepen die ook actief zijn op facebook nu.

[Reactie gewijzigd door twowheeler op 26 maart 2020 12:16]

Dat als je door een bepaald nummer gebeld wordt niet moet opnemen want zodra je opneemt kost het geld. etc etc.
Laat dit nu de enige zijn die geen hoax is.

https://amp.nos.nl/artike...ije-niet-terugbellen.html

Word zelf niet ook best geregeld door zulke nummers gebeld omdat onze nummers (bewust) op de site staan.
Als je gebeld wordt, en er wordt voor het gesprek niet gevraagt of je het wil accepteren (collect gesprek bijvoorbeeld) is er niks aan de hand. Edit: Mocht je het nummer niet kennen, maak niet bekend wie je bent voor je weet wie het is! Vertrouw je het alsnog niet, noem je naam gewoon niet. Ik ga zelf nog een stapje verder en ontwijk ja en nee als antwoord.

Jou artikel gaat over terugbellen. Elk weldenkend mens zou moeten weten dat je niet zomaar een onbekend nummer uit het buitenland moet terugbellen. Ik neem aan dat iedereen ondertussen wel weet dat +31 het landelijke netnummer is.

[Reactie gewijzigd door skunkopaat op 26 maart 2020 12:41]

Mensen moeten gewoon niet zo makkelijk overal hun mobiele tel nr opgeven, mijn mobiel is prive.
Ik heb nog gewoon een vaste lijn waar op gebeld kan worden, dat is het nummer dat ik bijvoorbeeld aan gemeente, instanties, tandarts etc etc geef, ben ik niet thuis dan spreken ze maar wat in.

De gemakkelijkheid van de smartphone en overal maar je nummer afgeven maakt ook dat ze je altijd maar kunnen bellen,spammen op ieder tijdstip.
Nee dank u, familie en vrienden weten dat ze mijn nummer niet zonder mijn toestemming mogen geven, aan niemand.

Ik bel zelf altijd met mijn tel nummer afgeschermd (onbekend) met mijn mobiel.
Ook winkels hebben er al een tijd een handje van om je postcode en huisnummer te vragen, NEE krijgen ze niet maar legio mensen die het allemaal maar afgeven.

Werkgevers die jonge mensen verplichten in zekere zin om in de whatsapp werkgroep aan te melden, altijd bereikbaar moeten zijn voor je baantje bij de supermarkt ? belachelijk.
Doe je het niet of wil je dat liever niet dan krijg je de baan gewoon niet.

Bijna de hele wereld loopt de godganse dag met hun neus in die smartphone, om gek van te worden, het kost je je rust, ping ping ping dag in dag uit de hele dag.
Tsja en dan krijg je ook van alles voor je neus...
Mensen moeten gewoon niet zo makkelijk overal hun mobiele tel nr opgeven, mijn mobiel is prive.
Totdat iemand die jou in zijn/haar telefoon heeft staan de Facebook-app installeert of een spam blocking app als TrueCaller gebruikt, vanaf dat moment is jouw nummer gewoon online gelinkt aan alle andere gegevens die over je bekend zijn.
Ik heb nog gewoon een vaste lijn waar op gebeld kan worden, dat is het nummer dat ik bijvoorbeeld aan gemeente, instanties, tandarts etc etc geef, ben ik niet thuis dan spreken ze maar wat in.
Ik ken dit nog wel van vroeger, maar ben al een jaar of 5 verlost van die onzin, die telefoon is nooit in de buurt, en een mooie DECT set met 2 of 3 toestellen kost meer dan een mobiel.. eh.. die had ik al.. je kan overigens gewoon een vastnummer uit laten komen op je mobiel mochten instanties dat toch zo fijn of professioneel vinden.
Opnemen kost diegene nooit geld. Je moet alleen niet terug bellen.
Opnemen gaat het hier om, en dat kost geen geld. Dat is in de telecom-wet zo geregeld. Terugbellen kost uiteraard geld.
Het gaat niet om buitenlandse nummers maar om een 06-nummer. Dus het is wel een hoax.
+0641216011 als dit nummer jou belt, niet opnemen! Ook even delen met je vrienden dit is een scam! Kost veel geld als je op neemt en of terugbelt! Goed opletten dus, dit bericht wordt door de politie gedeeld. Niet fake was ook op de radio.
https://radar.avrotros.nl...lefoontje-van-0641216011/
als je opneemt kost het je geen ene cent, als je zelf naar het nummer gaat bellen, dan kost het je geld, lijkt me logisch ook, dat mensen hier in trappen is bizar, toch algemeen bekend dat bellen naar verwegistan duur is?
Doorsturen graag!!!!!!!!!
06 41216011 als dit nummer jou belt, niet opnemen! Ook even delen met je vrienden dit is een scam! Kost veel geld als je opneemt en of terug belt! Goed opletten dus, dit bericht wordt door de politie gedeeld

Dit was net ook op radio 2


Dit is de laatste die momenteel rond gaat, dat 06 nr was al 3 jaar uit de running volgens tmob trouwens
Eh... heb je het artikel van NOS zelf wel gelezen? Daar staat namelijk het tegenovergestelde in van wat jij ermee probeert te onderbouwen ;)
Wél hoax dus: opnemen kost geen geld, terugbellen wel. Sterker nog, opnemen kost de scammer geld, zo snel mogelijk opnemen dus!
Als je op die 'Ibuprofen-hoax' zoekt krijg je in Frankrijk waarschijnlijk een ander resultaat. ;) (Ik zeg daarmee niet dat het waar of niet waar is)

Verschil tussen ernst van verloop bij mannen en vrouwen is men hier inmiddels ook achter. Oftewel we willen in NL óók graag het wiel uitvinden. Een andere is verlies van reuk en smaak vóór de echte symptomen, dat is internationaal inmiddels ook redelijk geaccepteerd.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 26 maart 2020 12:27]

Daarbij komt dat het geen Hoax is. Het is wel degelijk afkomstig uit een studie, gepubliceerd in "the lancet medicine". Het probleem met dit verhaal is dat een artikel nog niet aangeeft of het "waar" is. Wetenschap werkt nou eenmaal zo dat pas na herhaalde onderzoeken meer kan worden gezegd.

Dus: niet waar, niet onwaar. Maar gewoon te vroeg en te weinig bekend. "voor de beurt gesproken".
Of zoals meerdere medici het al op tv en radio hebben geduid:

onbewezen

Lastige hieraan is dat sommigen dan direct denken dat het niet waar is. Maar zoals je zegt, het is niet waar, niet onwaar, het is nog onbewezen. Onderzoek is gaande.
Bij twijfel kan je beter van het meest negatieve uitgaan. Dan valt het alleen maar mee.
Daarom laat ik het ook in het midden(ik had inderdaad onbewezen toe kunnen voegen). Maar aangezien onze medici ook Paracetamol de voorkeur geven omdat het ook nog eens domweg effectiever is, lijkt het mij verstandig géén Ibuprofen te gebruiken, ook al is het onduidelijk of het in dit geval schadelijk is. Maar mensen lezen er te gauw in dat de claim volledige onzin is(sommigen denken zelfs een hack op het Twitter account van de Franse minister) en zullen dan juist Ibuprofen pakken(want het werkt ongemerkt ook als een soort reclame).
Maar het helpt wel tegen ontstekingen, dat wat een paracetamol niet doet.
Paracetamol is juist wel ontstekingsremmend, sorry maar ik kan jou nu echt niet meer serieus nemen.
Tof dat jij mij niet meer serieus kan nemen, heb je daar vaker last van in je omgeving ?

Letterlijk eerste 2 hits in Google.

"Een aspirine werkt namelijk ontstekingsremmend, pijnstillend en koortsverlagend, een paracetamol werkt alleen pijnstillend en koortsverlagend en dus niet ontstekingsremmend."

"Ibuprofen stilt pijn, remt ontstekingen en verlaagt koorts. Paracetamol doet hetzelfde, maar werkt niet ontstekingsremmend"
Ook paracetamol kan schadelijk zijn voor je nieren en vooral je lever,net als iedere pijnstiller.
klopt, maar Ibuprofen is echt een stuk schadelijker dan Paracetamol, heb het er maar eens met je huisarts over als je mij toch niet geloofd.
Ik zeg nergens dat ik je niet geloof,volgens mij ben je reacties door elkaar aan het halen.
Want ik weet dat nsaid's over het algemeen schadelijker zijn

Ik zeg alleen dat paracetamol ook schadelijk KAN zijn,vooral voor je lever.

En in mijn geval hoef ik het er al helemaal niet met mijn huisarts over te hebben
want die zou zeggen dat hij liever heeft dat ik ibuprofen slik dan paracetamol

Dat komt omdat bij mij al na het slikken van 1 paracetamol mijn leverwaarden gigantisch omhoog gaan,
paar dagen na het slikken van diezelfde paracetamol nieuwe test,perfecte leverwaarden.
Dat heeft diezelfde huisarts 2 keer laten testen

Ieder lichaam reageert namelijk anders op pijnstillers
daar ben ik helaas al een jaar of 20 ervaringsdeskundige in
van paracetamol,ibuprofen,diclofenac etc tot nu noodgedwongen oxycodon
Ach ik loop al 12 jaar op Fentanyl en Oxycodon, dat jij niet goed reageert op Paracetamol zegt niets over anderen.
Paracetamol is minder schadelijk dan Ibuprofen.
https://mens-en-gezondhei...spirine-of-ibuprofen.html
Laat maar zitten.
Je bent duidelijk alleen aan het focussen om je eigen gelijk te verkondigen (terwijl dat door mij niet eens tegengesproken wordt) en leest daardoor reacties gewoon totaal niet,dat is wel duidelijk.

Knap klote dat je die pijnstilling nodig hebt,hoop dat je ooit zonder kunt.
Een andere is verlies van reuk en smaak vóór de echte symptomen, dat is internationaal inmiddels ook redelijk geaccepteerd.
Wat bij een normale verkoudheid vaak ook het geval is helaas
Het probleem is ook niet altijd de informatie maar ook de interpretatie. Er bestaat namelijk inderdaad een wetenschappelijk onderzoek dat er mogelijk een verband is tussen de werkzame stoffen in ibuprofen en de zwaardere symptomen bij het CoV-2019 virus.

Mensen spelen hier echter zelf dokter en het is zeer complexe materie, die ze helemaal niet begrijpen. Hieruit gaan ze conclusies trekken terwijl het natuurlijk helemaal niet de bedoeling is van dit onderzoek, dat is meer onderzoek.

Het probleem is heel complex en wordt vergroot door het internet. Makkelijke verspreiding van gegevens is enorm goed en slecht tegelijkertijd.

[Reactie gewijzigd door dycell op 26 maart 2020 16:08]

In het begin bijvoorbeeld dat gorgelen met zoutwater bescherming zou bieden. Of dat er wel een vaccin bestaat maar de overheid dat niet wil verspreiden (met een foto voor een vaccin voor een ander coronavirus voor koeien).

Enorm veel onzin, ook in voice messages.
Zout water is wél een heel oud huismiddel om een simpele verkoudheid te bestrijden. Paar keer per dag een theelepeltje oplossen in een grote beker lauw water en opsnuiven. Reinigt en bestrijdt verstopping (zwelling) van neus-slijmvliezen. :-)
Je bestrijd er geen virus mee. Je zorgt er alleen voor dat de GEVOLGEN van een infectie verlicht worden. Je velicht er in dit geval de vervelende keelpijn en laat de slijnvliezen slinken zodat je lucht krijgt.
Tegenwoordig doen we dat met een neusspray met zoutoplossing. Zelfde middel, verbeterde methodiek.
Nu.nl checkt er veel:
https://www.nu.nl/zoeken?q=nucheckt&page=1
Daar staan er wel een aantal tussen
Ik kreeg die uit Zwitserland ook. En had al snel door dat er een aantal dingen niet klopte. Maar lag toen ziek in bed dus geen fut om echt op onderzoek uit te gaan. Thx voor de link.
Voorbeelden genoeg in mijn prive groepen. Berichten "van een verpleegster in een ziekenhuis" dat de slangen bij benzinepompen een belangrijke bron van besmetting zijn", berichten dat hete thee drinken helpt. Berichten met een link naar een overheids-site waar je een eenmalige vergoeding kunt aanvragen als je thuis moet blijven. En dat zijn mensen die door mij al jaren worden afgebrand als ze weer eens onzin doorsturen ;(
95% van de corona berichten die verspreid worden via Whatsapp zijn volgens mij onzin.
Vooral die filmkes over toilet papier }:O
Kan iemand enkele voorbeelden geven van klinkklare nonsens die wordt doorgestuurd?
Zie dit stukje van ZML.
Ik kreeg (niet WA) een sms aan dat ik iets moest controleren bij mijn ING-bank, ik ben daar niet eens klant.

Ik waarschuw mijn pa elke week voor e-mails en berichten van banken, nooit op reageren of een link volgen in het bericht. Als de bank iets serieus moet weten van u: dan bellen ze wel of vragen ze om een afspraak.

Mijn pa is niet dom of dergelijke, ik ken iemand van mijn leeftijd (30-35) die er in een vermoeiende periode ingetuind is: linkje klikken, inloggen en vies prijs. (nu die iemand heeft al haar geld wel teruggekregen van de bank/verzekering/...).
Mijn Chef gooit continu berichten de groepsapp op die duiderlijk nep zijn, zo rechtstreeks van Facebook.
" Doorsturen graag!!!!!!!!!
06 41216011 als dit nummer jou belt, niet opnemen! Ook even delen met je vrienden dit is een scam! Kost veel geld als je opneemt en of terug belt! Goed opletten dus, dit bericht wordt door de politie gedeeld

Dit was net ook op radio 2"


Dit soort berichten en die lijstjes met 'feiten' of 'lekken' van covid-19. Maar ik verwacht dat het in andere landen erger is.

Zoals:
nieuws: WhatsApp beperkt mogelijkheid om berichten massaal door te sturen
nieuws: WhatsApp komt in India met factcheckdienst in aanloop naar verkiezingen
"Doorsturen graag!!!!!!!!!"

Berichten met overmatig gebruik van leestekens kun je bij voorbaat negeren. Of als er bij staat dat je het met zoveel mogelijk mensen moet delen. Het probleem zit hem ook vaak bij de wat oudere mensen die totaal geen idee hebben. Grote social media sites gaan er vaak aan ten onder wanneer die leeftijdsgroep zich massaal gaat aanmelden.

[Reactie gewijzigd door Justevo op 26 maart 2020 12:37]

Een van mijn contacten was hier in getrapt:
vanavond vanaf 23:40 mag niemand op straat zijn. Deuren en ramen moeten gesloten blijven omdat 5 helikopters desinfecterende middelen in de lucht spuiten om het coranavirus uit te roeien. Verwerk deze informatie voor al uw contacten
Echt wat een onzin/bullshit, ik wist dat _meteen_.

Overigens kon ik niks op Google over dit nep nieuws vinden toen het bericht gedeeld werd, dus in hoe verre die functie helpt weet ik niet. Hopelijk kunnen mensen bedenken dat als er niks over staat op overheid sites dat het nep is. Verder.. Wat ik wel kon bedenken is dat mijn contacten waar NL-Alerts wel werken, hier niks over kregen. Ik kreeg ook geen NL-Alert in de NL-Alert app. Verder als men gezond verstand gebruikt.. als je het virus wil uitroeien moet je alle mensen uitroeien, daar doen we in NL (nog) niet aan (en hopelijk nooit). Het virus gaat vooral via mens naar mens, en mensen besmetten alle oppervlaktes dus het zou compleet nutteloos zijn ale we de volgende ochtend weer met z'n allen alles vies gaan maken. Dan zouden die "helikopters" elke dag moeten vliegen.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 26 maart 2020 12:42]

vanavond vanaf 23:40 mag niemand op straat zijn. Deuren en ramen moeten gesloten blijven omdat 5 helicopters desinfecterende middelen in de lucht spuiten om het coronavirus uit te roeien. Verwerk deze informatie voor al uw contacten.
De meest hardnekkige nonsense die ik overal langs zie komen is dat pinnen zoveel beter zou zijn dan cash. Met pinnen zit iedereen met z’n vieze vingers aan dezelfde terminals, terwijl cash zich niet zo snel verspreid. Meestal blijft het de rest van de dag in de kassa zitten. Pinnen lijkt me dus veel gevaarlijker. Onzin die waarschijnlijk door banken in het leven is geroepen die het liefst van cash af zouden willen omdat ze dan alle betalingen in de gaten kunnen houden. Cash is voor hun een zwart gat in hun dataverzameling.

Winkels die geen cash meer aannemen zijn bezig de digitale maatschappij te helpen ons allemaal in de gaten te houden en is vergelijkbaar met de recente trend vanuit overheden om mobieltjes te gaan volgen (zogenaamd anoniem, maar geloof daar maar niks van).
Pinnen door contactloos te betalen met je mobiel is wel degelijk veiliger. Veiliger kan haast niet. Contactloos betalen met je pinpas is ook veilig, tot de keer dat je je pin moet intoetsen. De limieten zijn door de banken al opgerekt, dus je hoeft al minder vaak je pincode te toetsen.
Ik heb een pas zonder NFC want dat wordt toch ooit wel een keer misbruikt. Het verbaast me dat ik daar tot nu toe nog niks over heb gehoord. Betalingen doen zonder enige vorm van interactie vanuit de eigenaar van de kaart is een recept voor criminaliteit. De range van NFC kan via sterke antennes opgerekt worden zodat je een apparaat kan bouwen waarmee je automatisch betalingen kunt laten doen door in een winkelcentrum op een bankje te gaan zitten. Ik snap niet dat draadloze betaalpassen ooit zo populair hebben kunnen worden. Iedereen met gezond verstand wil geen draadloze pas.
En hoe vaak vindt misbruik plaats? Juist, verwaarloosbaar. Zou je er daarom niets over horen... Als het veel gebeurd, dan verschijnen de berichten hierover vanzelf in de media. Dit is niet het geval. En de schade is hooguit 50 euro, momenteel 100 euro. Dat het kan wil niet zeggen dat het massaal gebeurd. Prima dat jij je laat leiden door een mogelijk risico. Ik doe een risico inschatting, en schat het risico bijzonder laag in, met daarnaast een acceptabele schade. Dat is mijn redenatie. Maar volgens jou heb ik geen gezond verstand. Dank je. :) Jij bent ook lief.

En daarnaast, ik gebruik mijn mobiel voor betalingen. Dan kan het nog veel moeilijker. Mijn scherm moet namelijk aanstaan en dat staat ie niet in mijn broek/jaszak.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 26 maart 2020 14:44]

Op zich heb je een punt. Maar zodra je twee of meer NFC-chips bij elkaar in de buurt hebt werkt het niet meer. Ik bewaar mijn ID-kaart in dezelfde portemonnee als mijn bankpas, beide bevatten zo'n chip. Je kunt eventueel ook een NFC-shielded portemonnee kopen. Daarmee is het risico op geld verliezen vergelijkbaar geworden met contant geld (als het gestolen wordt).
Dat fabeltje hoor je keer op keer hardnekkig rondgaan op internet mbt die NFC chip op bankpasjes, en je kan geen enkele case aanhalen waarbij het daadwerkelijk gebeurd is, schijnbaar is de beveiliging wel dusdanig op orde dat de kans vrijwel 0 nada 0 is.

Maar als het zo makkelijk is zoals jij aanhaalt waarom is dat nog nooit gebeurd dan? waar zit het probleem? schijnbaar is de beveiliging toch niet zo lek als je denkt ?

Dus kom eens met een onderbouwde case ipv populair te doen. "wat in theorie zou kunnen".
Ik geef het meer kans van slagen waarbij je iemand zijn pasje fysiek weet te bemachtigen en een betaling in de winkel doet daarmee maar dan sta je ongetwijfeld met je kop op camera.

Max bedrag is/was 25 euro dat is hetzelfde als een portemonnee verliezen met 25 euro, waarbij dat laatste 100% zeker weet dat je het nooit terug zal zien (tenzij een eerlijk persoon is).

contant geld is onveiliger ivm Corona, de Kassa medewerker zit bij iedere klant met zijn handen in de kassa(ook als iedereen gepast zou doen en jouw flappen de hele dag erin blijven), en vervolgens dus weer aan de boodschappen van een volgende klant, en die klant pakt het direct weer in dus heeft het ook aan zijn handen zitten.

Corona oplopen vanuit objecten/handcontact is de kans "klein" nou ja klein... ik heb al meerdere studies gezien waarbij het zeker mogelijk is en de RIVM blijft maar lekker vaag daarover doen.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 maart 2020 21:51]

Het heeft niks met beveiliging te maken, het is gewoon hoe het systeem werkt. Er is geen interactie met jou. De terminal biedt een transactie aan en de kaart voert m uit als ie de signalen ontvangt. Je hoeft dus niks te hacken, je hoeft alleen een transactie aan te bieden en wachten tot er een kaart langs loopt die m aanneemt.

De enige “beveiliging” die ze daarbij bedacht hebben is dat ze de afstand zo klein hebben gehouden dat je een fysieke actie uit moet voeren (de kaart bij het apparaat houden), maar wat houdt iemand tegen om vlak langs jou te lopen met een apparaat die transacties aanbiedt? Met sterke antennes kun je in ieder geval 1 meter afstand al bereiken. Het enige wat je er tegen kan doen is ofwel gewoon geen NFC op je pas hebben, ofwel een portemonnee met faradaykooi (aluminium vulling?). Zo gek waren aluhoedjes dan toch niet ;)
Je vergeet dat het aanbieden van zo'n transactie niet zomaar gaat en altijd terug te leiden is naar jou. Oftewel, zeer hoge pakkans een zeer lage opbrengst.

Vraag aan jou blijft, heb je een case waarin dit daadwerkelijk misbruikt is?
Praat er maar overheen en ontwijk mijn vraag... heb je een case waarbij het daadwerkelijk in praktijk is uitgevoerd? desnoods een labtest waarbij ze het meest extreme scenarios testen.

Risico dat ik mijn portomonnee kwijt raak met 25 euro contanten is wel uitermate groter dan iemand met een apparaat langsloopt.

Voor de d00m denkers de NFC chip kan je ook gewoon uitzetten bij je bank, je hoeft niks te slopen of bang te zijn dat je straks een pas met NFC krijgt, de bank heeft daar trouwens ook geen enkel belang bij of jij nou met PIN of contactloos betaalt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 27 maart 2020 09:58]

"[2-3 12:08] Pale Bea Kamla Rtd: Taiwan heeft net uitgebreid verslag gedaan over corona heel wreed
China heeft de grootste Lab wat biologische testen bestreft in Huan .
Daar is die Sars virus met DNA van vleermuizen en op andere dieren getest.
De dieren die jaren in die Lab werd getest is later op de grote openbare markt in Huan beland door medewerkers .
Mensen hebben de test dieren gegeten .
De Corona virus is met DNA van de mens ook gemaakt door China .
Taiwan geef vandaag door dat de Laboratoria vandaag door militairen zijn opgeblazen in Huan omdat USA binnen wou gaan kijken .
De Corona Virus komt niet uit de natuur maar is gecreëerd door China.

Rusland USA Frankrijk zetten China nu onderdruk om eerlijk te vertellen wat is gebeurd.
China praat nu om de 1 miljoen mensen in Huan te offeren om zo de verspreiding binnen china te stoppen .
De hospitaal hebben geen doktoren in Huan en zusters meer allemaal zijn overleden .
[2-3 12:08] Pale Bea Kamla Rtd: Belangrijke informatie van de ambassadeur van de Indonesische ambassade in KL
Vertel Adek2, echtgenoot, echtgenote en alle vrienden aandacht; Eet vanaf nu geen blikvoer, vooral fruit, vooral de Thaise productie. Omdat in dat land ongeveer 2, 200 mensen lijden aan AIDS in fabrieken in blik, en ze hun bloed in de blikjes stoppen, en nu is het probleem bekend bij het ministerie van Volksgezondheid van Thailand, zodat de blikjes veel meer in beslag zijn genomen geëxporteerd. bijvoorbeeld; Lecy, Rambutan, Lengkeng, Mango Puding etc. Nadat je dit hebt ontvangen, stuur je het snel naar al je vrienden. Om niets ingeblikt te consumeren ... In het belang van ons allemaal. Informatie van de moeder van de ambassade van de Indonesische ambassade
(Rita Toisuta Arifson Ministerie van Volksgezondheid van de Republiek Indonesië)
Bekijk het nieuws: http: //health.liputan6.hb/read/678535 {hopelijk nuttig}. Help mee om te delen ...
[! ! WAARSCHUWING! !
Spreid het alstublieft goed uit
Gelieve toestemming te geven voor informatie over de Indonesian Doctors Association (IDI), met de mededeling dat er momenteel een uitbraak is van Brain Hardening (Brain Cancer), Diabetes en Hardening van het ruggemerg (afsluiten van het ruggenmerg).
Vermijd daarom drankjes als volgt:
👉1. Extra Joss,
👉2. M-150,
👉3. Kopi Susu Gelas (Granita),
👉4. Kiranti,
👉5. Krating Daeng,
👉6. Hemaviton,
👉7. Neo Hemaviton,
👉8. Marimas,
👉9. Segar Sari shachet,
👉10. Frutillo,
👉11. Pop Ice,
👉12. Fris koude Vit. C,
👉13. Okky Jelly Drink,
👉14. Inaco,
👉15. Gatorade
👉16. groente
👉17. Adem Sari,
👉18. Naturade Gold,
👉19. Aqua Splash Fruit.
Omdat de 19 drankjes ASPARTAME bevatten (harder dan suiker), vergiften die diabetes veroorzaken, v hersenen en het beenmerg doden.

info:
Fatmawati Hospital, RSCM, Siloam Hospital, All Hospital
Resource persoon:
Dr. H. Ismuhadi, MPH

Deel alsjeblieft, hou van je familie."

"Het is net een film maar kan zomaar kunnen in deze gekke wereld kreeg dit door gestuurd."


Needless to say heb ik mijn tante meteen gewezen op het feit dat dit bericht zo vol onzin staat en dat nepnieuws doorsturen gevaarlijk is, maar haar reactie was letterlijk "Ik schrok ervan daarom dacht ik dat iedereen dat moest weten". Ik durf er m'n hand voor in het vuur te steken dat ze het niet eens zelf gelezen heeft.
Nooit geweten dat Groente een drankje is! :)
En dat wordt gesproken over aspartaam maar geen hier doorgaans gedronken light-frisdranken worden genoemd...
Wat een topbericht 😂😂😂

Als humor om te lachen dan. Tenenkrommend NL. Wie dat serieus neemt... loopt wel meer risico’s.
Een opsomming van sommige berichten dat de ronde gaan in België. [url=VRT Nieuws]https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/12/misleidendeinfoopsocialemedia/[/url]

Ik krijg gelukkig zulke onzin niet aan. Ik zit ook niet op sociale media, dus zie er niet veel van.
"Morgen komt er een video op de app genaamd Martinelli deze niet openen want hij hackt je telefoon en niets kan het reparen. Ook komt er een bericht WhatsApp Gold updaten, niet op klikken. In het nieuws als zeer moeilijk en ernstig.
Geef het door aan zoveel mogelijk anderen. "

Een kenningberichtje. Vervelend, geen hoax. Maar doorsturen is onnodig.
Dit is zo'n voorbeeld:
Het Corona virus verspreid zich sneller dan verwacht! Handen wassen heeft weinig zin aangezien je mobieltje niet schoon wordt. Hierdoor worden je handen opnieuw besmet zodra je je mobiele telefoon weer aanraakt. Je kunt je telefoon wassen onder de kraan als deze waterbestendig is. Een andere manier is door je telefoon 10 seconden in de magnetron te doen op 600 watt. Dit doodt het virus permanent! Dit kan ook met telefoons die niet waterbestendig zijn. Stuur dit bericht door zodat mensen het virus niet langer onnodig verspreiden!
Dat is een leuke inderdaad die kende ik nog niet maar je mobieltje ontsmetten is zeker wel mogelijk, in hoeverre relevant ga ik hier niet op in.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 26 maart 2020 21:54]

Zo kreeg ik het volgende door, dat bij Zondag met Lubach vorige week keurig ontrafelt werd van onwaarheden:

Stanford hospital board internal message:

The new Coronavirus may not show sign of infection for many days. How can one know if he/she is infected? By the time they have fever and/or cough and go to the hospital, the lung is usually 50% Fibrosis and it's too late. Taiwan experts provide a simple self-check that we can do every morning. Take a deep breath and hold your breath for more than 10 seconds. If you complete it successfully without coughing, without discomfort, stiffness or tightness, etc., it proves there is no Fibrosis in the lungs, basically indicates no infection.

In critical time, please self-check every morning in an environment with clean air. Serious excellent advice by Japanese doctors treating COVID-19 cases: Everyone should ensure your mouth & throat are moist, never dry. Take a few sips of water every 15 minutes at least. Why? Even if the virus gets into your mouth, drinking water or other liquids will wash  them down through your throat and into the stomach. Once there, your stomach acid will kill all the virus. If you don't drink enough water more regularly, the virus can enter your windpipe and into the lungs. That's very dangerous.

Please send and share this with family and friends. Take care everyone and may the world recover from this Coronavirus soon.

IMPORTANT ANNOUNCEMENT - CORONAVIRUS

1. If you have a runny nose and sputum, you have a common cold
2. Coronavirus pneumonia is a dry cough with no runny nose.
3. This new virus is not heat-resistant and will be killed by a temperature of just 26/27 degrees. It hates the Sun.
4. If someone sneezes with it, it takes about 10 feet before it drops to the ground and is no longer airborne.
5. If it drops on a metal surface it will live for at least 12 hours - so if you come into contact with any metal surface - wash your hands as soon as  you can with a bacterial soap.
6. On fabric it can survive for 6-12 hours. normal laundry detergent will kill it.
7. Drinking warm water is effective for all viruses. Try not to drink liquids with ice.
8. Wash your hands frequently as the virus can only live on your hands for 5-10 minutes, but - a lot can happen during that time - you can rub your eyes, pick your nose unwittingly and so on.
9. You should also gargle as a prevention. A simple solution of salt in warm water will suffice.
10. Can't emphasis enough - drink plenty of water!

THE SYMPTOMS
1. It will first infect the throat, so you'll have a sore throat lasting 3/4 days
2. The virus then blends into a nasal fluid that enters the trachea and then the lungs, causing pneumonia. This takes about 5/6 days further.
3. With the pneumonia comes high fever and difficulty in breathing.
4. The nasal congestion is not like the normal kind  You feel like you're drowning. It's imperative you then seek immediate attention.
SHARE WITH FAMILY and FRIENDS


Office of Mike Milken
d. 310 570 4588
o. 310 570 4570
Santa Monica | NYC | WDC | London | Singapore | Abu Dhabi
www.milkeninstitute.org


Nogmaals, er staan dus meerdere zaken in dit bericht die NIET waar zijn.
Het is juist een goede waarschuwing door de NOS. Ouderen sterven gemiddeld het vaakst eraan. Maar ook jongere mensen kunnen zeer ernstige aandoeningen krijgen, zij belanden ook op de IC. Jongere mensen sterven dan niet zo snel, maar kunnen hun leven lang een ernstige longaandoening eraan overhouden, zo lijkt het.

Genoeg 40'ers die denken dat het allemaal wel meevalt en ze prima met een griepje thuis kunnen blijven. Echter, er zijn ook 40'ers die op de IC aan de beademing eindigen. En dat is simpelweg echt geen pretje.

Nee, die persoon zal ongetwijfeld niet de hele tijd wakker zijn geweest. Maar zo voelt het wel als je daar ligt. Ik heb als 30'er ook een onverwachte ziekenhuisopname meegemaakt en ik kan die persoon goed indenken. Je zit onder de morfine en je hebt geen benul meer van tijd. Dan ben je weer wakker, dan leef je in een roes. Voor je gevoel ben je 24/7 wakker. Het is echt geen pretje. En ja, je bent volledig gesloopt. Je struikelt kennelijk over de woordkeuzes, en besluit aan de hand daarvan dat het bericht onzin is. Dat is jammerlijk, ieder individu heeft zo een eigen manier van uitdrukken, zoals jij nu ook.

Je doet nogal laatdunkend erover. De boodschap moet kennelijk nog harder op jou overgebracht worden. Ik hoop het niet, maar mocht je ooit op IC terecht komen, denk dan eens hieraan terug.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 26 maart 2020 13:55]

ik denk niet dat Znorkus laatdunkend is maar zich stoort aan een bepaalde toon. Het is goed dat er veel RIVM cijfers zijn want ook journalisten zijn niet alleaal onderzoeksjornalisten, maar verwarren een mening met feiten en en een anecdote met de geniddelde situatie. Er gaat natuurlijk een waarschuwing vanuit die idd nodig is in geval van die man van 39.

Ik ben het met Zorkus eens dat het automatisme waarmee de regering of het RIVM neergesabeld wordt gezeik is. Net als de mythe dat Nederland altijd het beste jongetje in de klas moet zijn, ook zelden waar. Mensen die overal tegen zijn en dat verwarren met een kritische houding, en als je een keer voor de gevstigde orde bent, ben je een kritiekloze meeloper. Ik wordt daar ook wel moet van en lees selectief over corona. De zoveelste persoonlijke verhalen kijk ik even waar het overgaat, en die sla ik meestal over.
Dat kan zeker waar zijn idd, er zijn ook studies/verhalen waarbij mensen een operatie hebben meegemaakt en alles mee kregen maar niks konden doen en even gevangen in hun lichaam zaten.
Volgens cijfers van het RIVM zie je dat er al genoeg mensen van 45+ in het ziekenhuis zitten. Het gaat niet alleen om leeftijd, ook of je al een aandoening hebt. Met astma gaat het een stuk langer werken.

Juist vanwege de aanname dat het alleen om ouderen zou gaan zijn zulk soort artikelen juist goed.
Ik zou graag ook willen dat emails van vrienden gecontroleerd en verbeterd worden. Het aantal berichten dat ik krijg over de incapabele regering en de incapabele RIVM en de incapabele gemeentes is niet meer op 1 hand te tellen.
Edit: Oh het gaat over email. Ik had het over het gebrek aan mogelijkheden bij Whatsapp hiertoe door End 2 End encryptie.

Maar niettemin: Het is niet wenselijk dat elke provider emails gaat checken. En het kan ook nauwelijks. Email is een gedecentraliseerd platform. Anders had spam ook al niet meer bestaan.

Bovendien, vrijheid van meningsuiting is wel degelijk een recht dat we gewoon nog hebben. Als de mening van je vrienden je niet bevalt kan je met ze in discussie, het negeren, of ze 'unfrienden', simpel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 maart 2020 17:44]

Geweldig! Nu maar hopen dat mensen het ook gaan gebruiken, waar ik dus bang voor ben dat het niet zo zal zijn.

Ik krijg berichten doorgestuurd van "kijk uit voor 06xxxxxx, ... was net op het nieuws, politie waarschuwt ook!"

Even Googlen op het nummer en je weet het, maar nee hoor, mensen sturen gewoon blind door :|
optie 1 : delete
Optie 2: Block
Next question?