Spotify voorziet iOS-app van gewijzigde interface

Spotify heeft het ontwerp van zijn iOS-app aangepast. Onder andere is de shuffleplayknop vereenvoudigd en niet meer voorzien van tekst. Ook toont de app voortaan bij nagenoeg alle weergaven de albumart van muzieknummers.

In plaats van een brede centrale knop met de tekst 'Shuffle play' toont de iOS voortaan rechts in de interface een ronde groene knop met een shuffle-icoontje. De aanpassing is voor zowel gratis als Premium-gebruikers doorgevoerd.

Voor alleen Premium-abonnees is de wijziging dat de icoontjes voor alle acties, zoals ‘like' en ‘download’, voortaan centraal naast elkaar staan in de interface. Het icoontje voor downloaden om te luisteren zonder wifiverbinding is hetzelfde als dat voor podcasts.

Verder toont Spotify op iOS bij alle weergaven, op de 'Album'-weergave na, coverart van tracks. Volgens het bedrijf moet dit het navigeren en vinden van vertrouwde nummers makkelijker maken. Spotify start donderdag 27 februari met het vrijgeven van de nieuwe interface.

Sportify iOS 2020Sportify iOS 2020Sportify iOS 2020

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-02-2020 • 18:58

67

Reacties (67)

67
60
34
3
0
19
Wijzig sortering
Ze mogen onderhand ook wel eens siri gaan ondersteunen. Juist een muziek app moet je handsfree kunnen bedienen.
Het kan nu inderdaad al een tijdje. De late implementatie van Siri lag overigens niet zozeer aan Spotify, Apple heeft dit lange tijd bewust geblokkeerd voor alle muziekdiensten m.u.v Apple Music. Spotify heeft hier over geklaagd.
Siri wordt al ondersteund.
Ik kan de app openen via siri, maar niet navigeren naar een playlist, artiest of track.
Wanneer je bijvoorbeeld zegt; 'Speel Kings of Leon op Spotify' dan moet het toch echt werken.
'Op Spotify' is wel een vereiste toevoeging. Werkt hier als een trein.
Ik vind de integratie niet geweldig. Laatste iOS en Spotify app:

“Hey siri, show daily mix 2 on spotify”

Sorry, Spotify hasn’t added support for that with Siri.


Verder is de verplichting dat de instructie moet eindigen met “on spotify” nogal beperkend voor de conversatie. Je kunt bijvoorbeeld niet zeggen “open spotify en speel wat gabber” ofzo.
Het is zeker nier ideaal, maar ik ben al blij dat het kan.
Ik zie verder het probleem niet echt.. het enige wat je moet doen is 'op spotify' er achter zeggen..

open spotify en speel muse op spotify...
Zou eens tijd worden. Ik gebruik Spotify al jaren maar die app is echt super onhandig in gebruik. Ik ben iedere keer aan het zoeken naar de meest simpele dingen, ik krijg het maar niet onder de knie. :/
Zelfde hier. Als ik op een nummer klik is het altijd maar een gok of hij alleen dat nummer af gaat spelen, of het hele album vanaf dat nummer, of dat nummer gevolgd door willekeurige soortgelijke nummers, of het album vanaf dat nummer, gevolgd door willekeurige andere nummers. Ik begrijp er ook niets van.
Het werkt eigenlijk heel simpel: als je een nummer vanuit een album aanklikt gaat ie gewoon de rest van het album erna afspelen, en daarna willekeurige soortgelijke nummers (als je die instelling aan hebt). Vanuit de zoekresultaten zal het afspelen verder gaan met de rest van de zoekresultaten. Eigenlijk precies zoals je zou verwachten, de app speelt gewoon de lijst af vanaf waar je een nummer aanklikt.
Behalve dan als je het eerste nummer van een afspeellijst aanklikt. Dan vervolgt hij namelijk niet met het tweede nummer, maar een volstrekt willekeurig volgend nummer in de lijst.

En dit is dus precies het probleem: het zou, zoals je zegt, heel simpel moeten zijn - maar de app weet voor vrijwel ieder scherm een schijnbaar willekeurige uitzondering te verzinnen voor UI regels die in de rest van de app gewoon hetzelfde zijn.
Heb je nog nummers in je wachtrij? Als je nummers had toegevoegd aan de wachtrij, speelt het nummer wat je daarna aanklikt gewoon af, maar de wachtrij blijft gewoon staan. Na het nummer gaat die dan gewoon verder met de wachtrij tot deze klaar is.
Klopt, van dikkertje dap (het kinderliedje) dat ik start via de Google assistant (spelen via spotify) kom ik daarna uit bij een onbekend nummer uit India.
Het gaat om de herkomst van het nummer waar je op tikt. Vanuit zoekresultaten? De rest van de zoekresultaten afspelen. Album? De rest van het album. Etc.

Nadat er stilte zou vallen gaat hij automatisch verder met gerelateerde nummers, dit kun je uitzetten in settings.
Ik heb hier geen probleem mee (ik gebruik de iOS App), misschien goede tip om snel bij de zoekresultaten het verschil tussen albums & nummers te zien:
- Onder ieder zoekresultaat staat (nummer, album, afspeellijst)
- Naast nummers staat ...
- Naast albums en afspeellijsten staat een >
Het gebruik vind ik zelf prima, het enige waar ik mee zit is dat ik een bubble wordt gegooid door Spotify waardoor mijn voorgeschotelde muziek zo beperkt is.
Ben wel benieuwd naar wat dan? Gebruik de app ook al jaren maar alles is zo makkelijk te vinden en samen te stellen. Het zal vast wel beter kunnen maar slecht is het niet.
Voorbeeld: Ik ga naar artiest, maar dan zie ik direct mijn ‘liked’ songs en/of albums. Als ik dan naar een album die niet ‘liked’ is wil, dan moet ik eerst rechtsboven klikken en dan naar view artist. Waarom kom ik daar sowieso niet direct uit en kan ik vanuit daar naar mijn ‘liked’ song? Nogal omslachtig.

Daarnaast heeft Spotify de vervelende neiging om nummers/albums meerdere keren te liken en dus onder elkaar te zetten.
Het artiest-knopje staat onder het tabblad "Bibliotheek"; hier staat alle muziek die jij hebt opgeslagen. Wanneer jij hier op het knopje "artiest" klikt ga je dus zoeken binnen je huidige opgeslagen nummers naar de artiest die je hebt geselecteerd, vandaar dat je dus die nummers ook alleen ziet :)

Het is dus niet zozeer een onhandige app, maar meer dat jouw verwachting van wat het knopje doet niet overeenkomt met de functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door kaanmijo op 23 juli 2024 19:49]

Waarom überhaupt zo navigeren? Als je een nummer afspeelt kan je toch gewoon gelijk de artiest aanklikken?
Ik begrijp @Polycom 's reactie wel. Ik heb zelf jarenlang Google Play Music gebruikt. M.u.v. de community playlist, is Spotify een stuk minder logisch. Ik gebruik het een klein jaar nu maar zit elke keer te hannessen tussen verschillende menu's in Spotify dat gewoon niet logisch in elkaar zit, wat bij Play Music bijna blind te vinden is.
Nooit last van gehad. Ik zal wel te weinig zoeken..
Het grote probleem zit er voor mij vooral in dat ze om het halfjaar weer belangrijke onderdelen van het design en de ux aanpassen. Nu dus ook weer. Als alles steeds veranderd, blijf je zoeken naar de meest basic dingen.
Nu nog een witte UI, dat mis ik nog aan Spotify.
De donkere UI vind ik juist 1 van de grootste voordelen aan Spotify!
Maar waarom niet allebij? Meer keus is altijd beter!

Over het algemeen vind ik wit een stuk professioneler en schoner, en dan donker voor 's nachts. En begrijp mij nu niet verkeerd, ik bedoel dus dat ik het het meest profi vind als er zowel wit áls dark mode is. Ik vind wit gewoon een stuk “vrolijker” overdag (met een beetje transparency is het echt helemaal top naar mijn smaak)

[Reactie gewijzigd door dec0de op 23 juli 2024 19:49]

Eens hoor: keuze is altijd goed :)
Ik hoop nog steeds dat we straks over gaan naar een keuze uit kleuren. Heb bijvoorbeeld mijn toetsenbord en notificatiescherm op Android al ingesteld dat ze donkerblauw zijn. Ziet er heel tof uit. Als dat bij meerdere apps nou eens mogelijk was ipv zwart/wit/grijs.
Eens hoor, meer keuze is meer beter :) maar als ik puur op mijn gevoel en reacties op teh webz af ga denk ik dat donkere interfaces vrij populair zijn.. Dus als er relatief "weinig" vraag naar is en Spotify kennende met betrekking tot luisteren naar klachten en suggesties van gebruikers denk ik dat het nog wel even kan duren voordat er een lichte interface komt

[Reactie gewijzigd door biteMark op 23 juli 2024 19:49]

Dat snap ik, maar wit vind ik persoonlijk frisser.
Zo lang het donkere thema dan wel een optie blijft. Ik vind 't juist wel fijn om niet verblind te worden door m'n muziek app :-)
Helemaal eens. Ze zouden het van iOS af kunnen laten hangen. Zo doet WhatsApp dat ook in bèta’s en andere apps ook.
Moet er wel een witte functie bestaan :) en aangezien bij dit soort grote bedrijven UI veranderingen tijden duren gaat dit voorlopig niet gebeuren.
Dit is de meeste recent UI ontwikkelen dus nu gaan ze weer aan iets anders werken, Whatsapp is ook bizar laat met donkere modus.
Helderheidsinstelling heeft veel meer effect op oogrust dan kleur. Ik schakel de automatische aanpassing altijd uit en regel t zelf. Daarbij werkt bij mij witte tekst op zwarte achtergrond compleet niet. Erg onrustig voor mn slechte oogjes.
Een kleur als #474747 kan met beide kleuren redelijk leesbaar zijn.ik vind wit op zwart niet mooi, maar met #474747 en wit, prima te lezen
Mooi, dan kan de oude iOS interface (hoofdzakelijk met de swipe-to-queue functionaliteit) door-gerecycled worden naar mijn Android client. Wishful thinking...

[Reactie gewijzigd door MacBreQ op 23 juli 2024 19:49]

Ik ben hier juist geen voorstander van. Swipen zit niet zo in de android gebruikerservaring gebakken als in iOS en voelt voor mij vaak eerder aan als hidden functionality. In het begin begreep ik snapchat ook helemaal niet daardoor. De enige plek waar swipen echt word gebruikt is bij notifications.
En:
Control/notificatie center
De “nieuwe controls” (bar)
De edge gestures (werken echt top!)
En op CarPlay kan je nu een liedje toevoegen aan liked songs.
Ging altijd toch al met het plusje?
Anoniem: 343919 27 februari 2020 19:46
Ik hoop dat ze ook de functies een beetje gelijk trekken op de iPhone en iPad. Ik kan op de iPhone dan wel mijn EQ aanpassen maar op de iPad niet. Of ik zie iets gigantisch over het hoofd of er zit een gedachte achter die ik niet begrijp.
Op ipad kunje gewoon de EQ aanpassen hoor ;)
Gewoon naar instellingen, dan “playback” (mijn ipad staat op engels) en dan de derde optie van onder “equalizer”
Mooi..
Had liever een update met een top shuffle-functie ipv een mooi knopje.
En probeer nu eens te onthouden per playlist waar ik gebleven was.

Maar dat zal van de platenbazen wel niet mogen.
wat bedoel je met een top shuffle?
Ik heb het idee dat de shuffle niet echt willekeurig is.
Bij grote speellijsten toch elke keer dezelfde nummers.
Als ze nou een shared 'social' wachtlijst ondersteunen voor chromecast zou dat ook perfect zijn. Dat is het enige wat ik nog echt mis
spotify mag weleens hifi gaan ondersteunen. Deezer, Amazon en Tidal lopen voorop wat dat betreft. Had laatst weer een proef abbo genomen voor 3 maanden een tientje bij spotify, maar na 10 min luisteren kon ik het niet meer aanhoren en ging weer terug naar Tidal :P
helemaal mee eens, Tidal premium abo is een waar luistergenot
Laat spotify eens met Google gaan praten en eens komen met een fatsoenlijke ZOEK machine.
De zoek optie is al jaren klote !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.