PCI-SIG brengt versie 0.5 van pci-e 6.0-specificatie uit

De organisatie achter de pci-e-standaard heeft versie 0.5 van pci-e 6.0 uitgebracht. De nieuwe standaard verdubbelt de maximale bandbreedte ten opzichte van pci-e 5.0 naar 64GT/s. PCI-SIG stelt dat de definitieve specificatie van pci-e 6.0 in 2021 uitkomt.

Versie 0.5 is het eerste ontwerp van de pci-e 6.0-specificatie, meldt PCI-SIG. Deze versie bevat de meest belangrijke aspecten van de architectuur. Daarnaast heeft de organisatie de 'vele feedback' van partners meegenomen in het ontwerp. PCI-SIG stelt dat de organisatie nog steeds op schema ligt om de definitieve specificatie in 2021 uit te brengen.

Partners van PCI-SIG kunnen met de release van versie 0.5 beginnen met het ontwerpen van testproducten op basis van pci-e 6.0, schrijft Anandtech. Ook mogen partners verdere feedback leveren op basis van versie 0.5 van de nieuwe standaard. Deze suggesties zullen nog verwerkt worden in versie 0.7, waarna PCI-SIG geen nieuwe suggesties meer zal aannemen. In juni wordt de PCI-SIG Developers Conference 2020 gehouden. De organisatie zal tijdens deze conferentie meer details zal geven over de toekomst van pci-e.

Naar verwachting zal het nog jaren duren voordat pci-e 6.0 beschikbaar komt voor consumenten. De pci-e 4.0-specificatie werd in 2017 definitief gemaakt, maar de eerste consumentenproducten op basis van deze standaard verschenen pas in 2019 op de markt. Pci-e 5.0 is vorig jaar afgerond, maar wordt nog niet gebruikt in consumentenproducten.

PCI-SIG kondigde pci-e 6.0 in 2019 aan, vlak nadat de organisatie de definitieve specificaties van de pci-e 5.0-standaard had afgerond. Pci-e 6.0 biedt onder andere een verdubbelde datarate ten opzichte van pci-e 5.0 naar 64GT/s. Dit komt neer op een full duplex-snelheid tot 256GB/s. Dit is onder andere mogelijk omdat PCI-SIG niet langer gebruikmaakt van de Non-Return-to-Zero-techniek. In plaats daarvan gebruikt pci-e 6.0 Pulse-Amplitude 4, wat de transmissiebandbreedte per Hz verdubbelt ten opzichte van NRZ. Ook is Forward Error Correction toegevoegd aan de specificatie.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

21-02-2020 • 18:41

41

Reacties (41)

41
40
23
2
1
17
Wijzig sortering
Welke toepassing zou dit hebben? Volgens mij maken videokaarten nog niet gebruik van de volle 3.0 bandbreedte, en voor consumenten is verschil op SSD niveau tussen 3.0 en 4.0 meende ik niet heel niet significant.
Iemand die hier meer over kan vertellen?
Op dit moment is het maximale aantal PCI-E lanes die een CPU normaal kan gebruiken rond de 24*
Ja er zijn er bij die er meer hebben, maar dat is wel zo'n beetje de standaard nu.

Je hebt voor een videokaart 16 lanes nodig in PCI-E 3.0.
Stel dat je dat doet naar PCI-E 4.0, dan heb je er nog maar 8 nodig zonder verlies van data transmissie. (schaalt vrij goed naar elkaar toe.) En dan maar 4 daarvan voor PCI-E 5.0

En dat geld ook voor NVMe's
Die hebben nu 4 lanes nodig. Voor PCI-E 4.0 kan een NVMe nog steeds 4 nodig hebben, maar die kunnen dan hogere snelheden bereiken. Etc etc.

Je hebt gewoon OF minder lanes nodig voor dezelfde data transmissie snelheden, of simpelweg meer snelheid overall.

Videokaarten zijn inderdaad een onderdeel van die PCI-E lanes. Maar bedenk dat alles wat op het moederbord zit aangesloten ook gebruik maakt van PCI-E lanes. USB/Thunderbolt, SATA, Ethernet poorten, NVMe's, extensie sloten, etc etc etc.

Als de hele setup een boost krijgt voor de volgende generatie, kan alles een stuk sneller gaan / minder lanes gebruiken voor hetzelfde resultaat.

Kip en ei verhaal, als de bandbreedte er niet is kun je er ook moeilijk iets voor ontwikkelen.

*24 lanes voor CPU naar Extensiesloten. Niet de south bridge meegeteld.

[Reactie gewijzigd door Lightmanone1984 op 23 juli 2024 19:37]

De bandbreedte is ook afhankelijk van het aantal lanes (banen).

Dus met een verdubbeling van de snelheid kun je ook het aantal lanes halveren.
Bijvoorbeeld een 10Gbit netwerkkaart zou bij PCI-e 1.0 nog zeker een x4 slot, maar eigenlijk x8 slot nodig hebben (beetje overhead).
Terwijl je vanaf PCI-e 4.0 prima met een x1 slot zou kunnen werken.

Overigens zijn er al SSD's die een PCI-e 4 x4 voltrekken die niet heel bijzonder duur zijn. De uitbreiding van de bus 'dwingt' de SSD makers om snellere SSD's te onwerpen.
Ik denk dat dit voorlopig nuttiger is voor datacenters e.d., voor CPU en GPU interconnects.
Slot wordt kleiner en compacter. Dus hardware kan in kleinere behuizing.

Er kunnen meer mw devices op een single riser board zonder max throuput te raken.

Raid controllers kunnen meer hardisks aansturen zonder limiet te raken. Er kunnen nu vaak 256 disks aan maar ja niet op volle snelheid natuurlijk.

Mini compute units zoals die van intel cpu in een rizer kan veel data uit wisselen.

Dual / quad gpu op 1 vga kaart

Toepassingen genoeg.
Dit is de beste standaard ooit gemaakt en loopt altijd voor op de behoefte, vind dat echt heel goed van SIG. :)

Daar kan HDMI en USB nog wat van leren.
USB is een puinhoop momenteel. Het lijkt wel alsof ze de moed om normale, niet verwarrende, marketing te doen hebben opgegeven. De naamgeving is een puinhoop, en je weet tegenwoordig nooit waar je aan toe bent als je een apparaat koopt want alles is optioneel.

Ik vermoed dat ze vergeten zijn waar De U van USB voor staat ;(
Nou idd, en het was helemaal nergens goed voor, totdat ze besloten om USB2.1 voortaan ook maar USB 3 te gaan noemen, daarvoor was het nog wel duidelijk.
En alsnog had het geen probleem hoeven zijn, met zoiets als dit:
USB3.0 = USB2.1
USB3.1=USB3 5G
USB3.1C=USB3 5G C-connecter
USB3.2=USB3 10G
USB3.2C=USB3 10G C-connector
Maarja, nu is het idd een zooitje.....

Anyhoe, ontopic, je kan het wel een mooie ontwikkeling vinden dat ze mooi op tijd zijn en anticiperen, ik ben het daar toch niet helemaal mee eens, zeker niet omdat PCI-e gen 5.0 nog niet eens op de markt is, en 6.0 al in 2021 komt, en vanwege de compleet andere implementatie hoogstwaarschijnlijk niet backwards compatible zal zijn.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er helemaal voor dat PCI gen 6.0 komt, want de techniek is duidelijk superieur, ik ben er alleen op tegen dat er in 2020 dan nog even 5.0 komt, had die dan achterwege gelaten voor dat ene jaartje terwijl 4.0 nog niet/nauwelijks benut kan worden, die had dat ene jaartje extra echt wel kunnen overbruggen, en straks krijg je dus mensen die dure gen5 producten gaan aanschaffen die in principe binnen een jaar obsolete zijn (wel langer bruikbaar natuurlijk, maar wel bijna instant verouderd).
Er is meer aan de hand dan de verwarring in snelheden: Ook de alterate modes zijn één grote rotzooi, want niemand gaat al die alternate modes implementeren (zou peperduur worden), waardoor de belofte aan de consument dat ieder apparaat werkt op iedere poort gebroken is.

Thunderbolt, de toekomst van USB, is op dat punt ook erg dubieus, omdat het eigenlijk een alternate mode is waarin een USB-poort een PCI-E-poort is. De hele bedoeling van USB is juist een simpeler protocol te hebben dan dat van de systeembus, zodat jan en alleman eenvoudig USB-apparatuur kan maken. Op het moment dat ieder USB-apparaat de complexiteit van een insteekkaart moet hebben ondermijn je dat en ik verwacht eigenlijk niet dat op andere apparaten (televisies, telefoons, tablets, ... ) dit snel navolging gaat hebben, wat fabrikanten van apparatuur weer zal bewegen aan het USB-protocol vast te houden en de nieuwe varianten links te laten liggen.
En dan vergeet je voor het gemak nog even de artificiële 22GB/s ipv 40GB/s van TB3 in zijn protocol voor data (ext-GPU), hopelijk is die limitatie niet aanwezig in USB4, maar we gaan behoorlijk off-topic in een nieuws-item over PCI6 ;)
Er is meer aan de hand dan de verwarring in snelheden: Ook de alterate modes zijn één grote rotzooi, want niemand gaat al die alternate modes implementeren (zou peperduur worden)
De alternate mode geeft high end apparaten de kans om over dezelfde usb kabel een optimaler protocol te leveren naast het standaard usb protocol.
, waardoor de belofte aan de consument dat ieder apparaat werkt op iedere poort gebroken is.
Elk usb apparaat werkt op elke usb poort. De flexibiliteit van poorten, kabels en apparaten is juist wat USB zo krachtig maakt. Je kan het zo high end maken als je wil of zo goedkoop maken als je wil.
Thunderbolt, de toekomst van USB, is op dat punt ook erg dubieus, omdat het eigenlijk een alternate mode is waarin een USB-poort een PCI-E-poort is. De hele bedoeling van USB is juist een simpeler protocol te hebben dan dat van de systeembus, zodat jan en alleman eenvoudig USB-apparatuur kan maken. Op het moment dat ieder USB-apparaat de complexiteit van een insteekkaart moet hebben ondermijn je dat en ik verwacht eigenlijk niet dat op andere apparaten (televisies, telefoons, tablets, ... ) dit snel navolging gaat hebben, wat fabrikanten van apparatuur weer zal bewegen aan het USB-protocol vast te houden en de nieuwe varianten links te laten liggen.
Thunderbolt is 1 van de facetten van de toekomst van USB. High end apparaten zullen Thunderbolt gebruiken met hoge data rate kabels. Low end apparaten zullen USB2.0 gebruiken met goedkope 4 draadjes. En USB PD zal weer hoog amperage kabels gebruiken met speciale laad poorten.
Probeer maar eens een monitor met USB-C aan te sturen vanaf een willekeurige USB-poort. Gaat niet werken, want de monitor eist Displayport alternate mode en uiteraard gaat niet iedereen een dikke vette GPU in zijn USB-controller inbouwen.

Daarom werkt niet ieder apparaat op iedere USB-poort meer, dat is precies de blunder die ze gemaakt hebben. Je als consument opeens op allerlei symbooltjes letten en dat is echt teveel gevraagd voor de consument.

Daarom zullen al deze nieuwigheden mislukken. Apparatuur zal vasthouden aan het USB-protocol, dat is namelijk de enige garantie dat het overal werkt en veelal ook de oude USB-A-connector aanhouden, omdat dat de enige connector is die overal op zit.

Zoals je zelf kunt zien wordt Thunderbolt allebeshalve sterk omarmd, ondanks dat het al best lang bestaat. Je zou het een flop kunnen noemen.
Probeer maar eens een monitor met USB-C aan te sturen vanaf een willekeurige USB-poort. Gaat niet werken, want de monitor eist Displayport alternate mode en uiteraard gaat niet iedereen een dikke vette GPU in zijn USB-controller inbouwen.
Dat is inderdaad een plek waar het dom zou zijn om nog het usb protocol aan te bieden als alternatief
Qua monitoren gaan we mogelijk in de toekomst van VGA, DVI, HDMI, Displayport naar USB-C. Het is aan de fabrikanten van apparatuur om het makkelijk voor de consument te maken wat voor kabel ze in welke poort moeten steken. Ze zijn slim; dat lukt ze wel.
Daarom werkt niet ieder apparaat op iedere USB-poort meer, dat is precies de blunder die ze gemaakt hebben. Je als consument opeens op allerlei symbooltjes letten en dat is echt teveel gevraagd voor de consument.
Je wil niet dat elk apparaat op elke poort werkt omdat elke poort, elke kabel, elk apparaat dan de duurste variant moet worden. Dus ja, goedkope apparaten zullen bij de USB standaard blijven die goed genoeg is voor het gebruik.
Daarom zullen al deze nieuwigheden mislukken. Apparatuur zal vasthouden aan het USB-protocol, dat is namelijk de enige garantie dat het overal werkt en veelal ook de oude USB-A-connector aanhouden, omdat dat de enige connector is die overal op zit.
USB/PS2 converters zijn super lang meegeleverd met keyboards en muizen. Dus als je bij je USB-C apparaat een simpele converter meelevert van 50cent komt het wel goed.
Zoals je zelf kunt zien wordt Thunderbolt allebeshalve sterk omarmd, ondanks dat het al best lang bestaat. Je zou het een flop kunnen noemen.
Thunderbolt/Firewire2 is niet sterk omarmd omdat het alleen gericht is op dure apparatuur. Zodra het net zo duur wordt om een USB Gen2 poort te leveren als een USB4 poort met thunderbolt zal het ineens doorbreken in de markt.
[quoet]Je wil niet dat elk apparaat op elke poort werkt omdat elke poort, elke kabel, elk apparaat dan de duurste variant moet worden. Dus ja, goedkope apparaten zullen bij de USB standaard blijven die goed genoeg is voor het gebruik.[/quote]

Inderdaad, maar het is erger dan dat en wel omdat beide protocollen implementeren erg complex is (dezelfde reden waarom je geen M.2 SSD's ziet die van NVMe terug kunnen schakelen naar SATA). Ieder apparaat moet het USB-protocol kunnen spreken, vanwege compatibiliteit met allerhande apparatuur, gaat veel verder dan PC's. In dergelijke situaties kiest de markt voor de grootste gemene deler en dat is USB, zelfs voor apparatuur waar de hogere snelheid zin heeft.

Er zijn hier heel veel voorbeelden van in de geschiedenis. Een voorbeeld is bijvoorbeeld VGA: Iedereen programmeerde lange tijd software voor VGA, dit terwijl kaarten al veel meer konden. Of de Commodore 128 waar geen software voor gemaakt werd, omdat de Commodore 64 de grootste gemene deler was (idem Plus/4 versus C16.) Of we zijn lange tijd op analoge TV blijven plakken, veel alternatieven zoals D2MAC flopten, omdat PAL de grootste gemene deler was.

En ja dit is al wel degelijk gaande: Kijk hoeveel USB-opslagapparaten als sticks of SSD's een PCI-E-mode ondersteunen: Fabrikanten kiezen ervoor om het niet te doen.
USB/PS2 converters zijn super lang meegeleverd met keyboards en muizen. Dus als je bij je USB-C apparaat een simpele converter meelevert van 50cent komt het wel goed.
Dat gaat niet gebeuren. Welke stekker zet je als fabrikant op je USB-muis? Nou, een A-stekker natuurlijk, want dan past hij op alle apparaten. Een C-stekker maakt hem incompatibel met heel veel apparaten, dus ga je niet doen. Je kunt een verloopje meeleveren, maar ja, dat maakt je apparaat duurder in markt met sterke prijsdruk, zonder dat het een betere muis wordt, dus waarom zou je dat doen.

Het klopt dat dezelfde kwestie PS/2 lang in het zadel heeft gehouden, die overstap heeft lang geduurd en PS/2 is nog steeds niet geheel uitgestorven. Wat daar de doorslag heeft gegeven is beperkingen in het PS/2-protocol om luxere muizen te ondersteunen en het verschijnen van USB-spoorten op apparaten die geen PC waren. Dat was de prikkel om de PS/2-stekker los te laten. Een dergelijk commercieel argument bestaat vooralsnog niet voor de C-stekker, met als gevolg dat de A-stekker dominant blijft en kopers het meeste behoefte hebben aan A-poorten op apparaten. Alleen voor specifieke situaties waar de C-stekker meerwaarde biedt, zoals het laden van mobieltjes, zie je hem vooralsnog gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 23 juli 2024 19:37]

De specificatie komt in 2021, als er geen vertragingen zijn, maar daarom zijn er nog geen producten.
2021 kan ook op het einde zijn, dat zijn we bijna 2 jaar verder. Vervolgens moeten er moederborden en CPU's gemaakt worden die ermee overweg kunnen, dat kan ook nog een dik jaar duren. Die eersten zullen dan enkel de dure high-end zijn en de prestaties mogelijks nog miniem omdat de andere hardware nog niet mee kan.

Ik zie dus geen probleem om over 3-4-5 jaar eerst nog PCI-E 5.0 in huis te halen voor een prijs die dan hopelijk al wat schappelijker is.

Alles van electronica wat je vandaag koopt is trouwens al verouderd, het heeft geen zin steeds te wachten op het laatste nieuwe want men is nog lang niet uitontwikkeld. Tegen dat PCI-E 6.0 standaard is op een gemiddelde moederbord is men al lang bezig aan PCI-E 7.0 en 8.0.
Ja dat snap ik, maar 2010 introductie PCI3 8GT/S, 2017 PCI4 16GT/S , 2019 PCI5 32GT/S, 2021 PCI6 64GT/S......
Anno 2020 is (de onderkant van) PCI4 nog niet eens nodig in 99,5% van de gevallen, en 5 had dus (imho) beter overgeslagen kunnen worden, zodat ze zich meteen hadden kunnen focussen op wat nu 6 gaat zijn, omdat dat weer een échte stap voorwaarts gaat zijn ipv een evolutie die hoogstwaarschijnlijk nooit nuttig gaat zijn omdat de bandbreedte gewoon niet benut gaat kunnen worden in zo'n korte tijdspanne van ontwikkeling.

Dat 7&8 alweer ergens op de tekentafel liggen twijfel ik niet aan, en juig ik ook toe, maar teveel verschillende varianten van eenzelfde standaard dan weer niet.

[Reactie gewijzigd door zion op 23 juli 2024 19:37]

Zo werkt het niet.

Elke versie is weer op een kostenefficient manier ontwikkeld.

Als ze meteen een stap zouden overslaan zou de techniek te duur worden om te implementeren.
PCI3x4 zat idd op 8x4=32GT/s en daardoor zie je de limiet van SSD's daar ook rond schommelen (3300MB/s), PCI4x4 zit op 16x4=128GT/s 64GT/s, (12,8GB/s (6,4GB/s (dank u @!mark ;) ) maar dan zit je in de gategorie enterprise add-in-board "SSD", waarvan de snelste momenteel dus idd die 6,4GB/s) doet.

[Reactie gewijzigd door zion op 23 juli 2024 19:37]

Maar de software kan het nu niet meer bij houden.
https://youtu.be/xWjOh0Ph8uM
16x4 = 128? Zullen we daar maar 64 van maken ;)?

6,4GB/s zit dus aardig aan het maximum van wat je over PCIe 4x4 kunt krijgen.
En omdat er dus teveel standaarden zijn, blijven telefoons dus hangen op 2.0
Wut is USB 2.1 nu ook 3.0 geworden. Zelfs als tweaker is het amper bij te houden. Wat een prutsers
Je hebt volkomen gelijk.
De hardware boeren zitten er ook niet op te wachten want zij moeten dan ook met nieuwe hardware komen.
Tijdsindicatie tussen 2 versies is eigenlijk te kort.Denk aan amd en nvidia.
Het voordeel is wel zo dat alles weer sneller moet gaan en beter.
Die laatste redenering is natuurlijk een beetje de boodschap verkeerd interpreteren. PCIe4 werd in 2017 gefinaliseerd en is nu pas mondjesmaat beschikbaar in echte producten, PCIe5 werd in 2019 final en zal naar verwachting pas ten vroegste in 2021 in enkele dure producten komen, en PCIe6 wordt pas final in 2021 en komt dus pas ten vroegste in 2023 in de eerste producten.

Een final spec publiceren van een protocol-standaard is niet hetzelfde als verkrijgbare producten zoals jij het lijkt te interpreteren. Het duurt jaren voor zo'n spec ook effectief in producten geïmplementeerd kan worden. PCIe5 is dus echt niet nu al verouderd omdat de spec voor 6 een eerste draft krijgt.

De organisatie wil gewoon zorgen dat er nooit bandbreedte ontbreekt, door de standaard steeds voorop te laten lopen op de behoeften. Dat is ook hoe je het wilt als gebruiker, of zijn we allemaal collectief de "opstoppingsjaren" van SSD's vergeten toen de SATA-standaard stil bleef staan?
Goed nieuws: USB4 komt er aan, en die is op Thunderbolt gebaseerd (uiteraard met behoud van compatibiliteit, de connector blijft ook USB-C). Thunderbolt is grotendeels op PCIE technologie gebouwd, en zit een stuk beter in elkaar op zo'n beetje elk vlak.

[Reactie gewijzigd door enzozus op 23 juli 2024 19:37]

Dit is juist de oorzaak van de naamsveranderingen en verandert zelf niks aan alle optionele alternate modes. Thunderbolt is juist zo goed (en duur) omdat alle apparaten die ermee uitgerust zijn ook alle alternate modes moeten ondersteunen/daisy chainen. USB 4 gaat niks veranderen aan de verwarring
Ik ben afwijzend t.o.v. Thunderbolt, omdat het dwingt te kiezen tussen het USB-protocol (waardoor je snelheid beperkt is) en het PCI-E-protocol, waardoor je compatibiliteit met oude USB verliest. Als je het mij vraagt is Thunderbolt een treffend voorbeeld van wat er mis is met alle alternate modes van USB, het is slechts één van de vele alternate modes. Als je alle apparatuur met een USB-stekker wilt ondersteunen, dan moet je USB, PCI-E, display port, HDMI, analoge audio, MHL en Virtuallink ondersteunen en tevens een zware voeding aan de poort hebben hangen. Dat maakt zo'n poort dusdanig duur dat niemand een poort zal maken die daadwerkelijk universeel is.
De naamgeving binnen USB is inderdaad een zooitje.
Maar de standaard zelf ben ik heel tevreden mee, zeker nu de stekkerchaos flink teruggedrongen is.
U staat toch voor Unusable? Althans dat was ten tijde van versie 1.0 toch zo.
er moet ook met minder parameters rekening worden gehouden, maar tegelijk gaan ze misschien iets te snel qua revisies, want voor zover ik weet zitten we nog niet aan de bottleneck van 3.0, laat staan 4.0 en volgens de 5.0 zijn er nog helemaal geen producten op de markt. Zoals het hier beschreven wordt is er enkel maar een verhoogde bandbreedte en staat er niets in over bvb max power delivery
Pci 4 limiet is ook al gewoon een bottleneck hoor.

Ssd duwen hem helemaal vol in de enterprise class. Er is een rede waarom je maar 4 m2 op een kaart kunt duwen zodat ze allemaal 4x krijgen.
de enterprise en datacenter solutions van Kioxia (vroeger Toshiba Memory America) die gisteren zijn geïntroduceert halen respectievelijk 6.9GB/s en 6.2GB/s en die trekken dat nog maar op 4x ipv de 16x die mogelijk is. Als je voorbeelden van producten kent mag je het gerust laten weten
gewoon bijna elk merk wat een 4 slots adapter card uit brengt heeft dat probleem omdat men de lanes 1 op 1 door moet lussen naar de M2 sloten dus wil je 8x M2 dan kun je ze maar 2 lanes geven en die 2 lanes trek je met gemak dicht.

Bij PCI 5.0 en 6.0 is dat geen probleem en kun je met gemak 8 M2 sloten op een daughter board kwijt.

http://www.thessdreview.c...t-10gb-s-and-932k-iops/3/
tja, da's de limiet van een 4-slot adapter en niet inherent van pcie 4.0
Elk product dat gemaakt is voor een standaard dat je in een adapter steekt zal door die adapter gebottleneckt worden, simpelweg omdat ze gemaakt zijn om het maximum uit die standaard te halen ipv slechts 1/4
Ja maar zoals ik al zeg is dat limiet weg met pci 6.
Pci 4 limiet is ook al gewoon een bottleneck hoor.

Ssd duwen hem helemaal vol in de enterprise class. Er is een rede waarom je maar 4 m2 op een kaart kunt duwen zodat ze allemaal 4x krijgen.
De PCI.e 5.0 standaard is zo vaak in development vastgelopen dat 6.0 volgend jaar alweer uitkomt. Gelukkig blijft het niet stilzitten :)
Nee, de standaard voor PCI-E 6.0 komt volgend jaar uit. De standaard voor PCI-E 4.0 kwam in 2017 uit. Duurde vervolgens nog 2 volle jaren voordat er een product op de markt kwam die het gebruikt, en intel heeft er nog niet eens support voor (consumenten producten) alleen een beperkte aantal AMD-CPU's.

Tussen standaard finalizeren en producten gaat gewoon een aantal jaar overheen.
Je hebt gelijk, het was juist 4.0 dat zo lang duurde voordat het uitkwam. Eerste specificatie daarvan was in 2011. Was even in de war.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 19:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.