Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlatinumGames haalt in 24 uur miljoen euro op voor The Wonderful 101: Remastered

PlatinumGames heeft met een Kickstarter-campagne al meer dan een miljoen euro opgehaald om The Wonderful 101: Remastered te maken. Het gaat om een remaster van de game die in 2013 verscheen voor de Wii U. De nieuwe versie komt naar de pc, PS4 en Switch.

De Japanse studio stelde minimaal zo'n 45.000 euro nodig te hebben voor het project. Binnen een dag na het online zetten van de campagne is er al meer dan een miljoen euro binnengehaald. PlatinumGames gaat The Wonderful 101: Remastered zelf maken en uitgeven.

Uitgevers zouden niet geïnteresseerd zijn geweest in het spel, waardoor de studio een Kickstarter-campagne heeft opgezet. Geïnteresseerden die bijdragen zouden al in april dit jaar de game moeten ontvangen. Dat zou erop duiden dat de game al grotendeels ontwikkeld is.

The Wonderful 101 kwam in 2013 uit voor de Nintendo Wii U. Het is een actieavonturengame waarin spelers een complete horde aan superhelden bedienen. De personages kunnen in diverse objecten veranderd worden, zogenaamde Unite Morphs.

PlatinumGames is ook bekend van games als Bayonetta en Vanquish. Remasters van die games verschijnen in februari voor de PlayStation 4 en de Xbox One, nadat eerder al pc-versies uitkwamen. Ook die spelen kwamen oorspronkelijk uit op de Nintendo Wii U.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-02-2020 • 19:33

39 Linkedin

Reacties (39)

Wijzig sortering
Wat is toch die drang van iedereen voor remasters? Moeten we niet liever zien dat ontwikkelaars nieuwe game concepten bedenken en deze uitwerken tot nieuwe klassiekers, in plaats van elke keer terug te vallen op recente succesverhalen?
Wonderful 101 is een passieproject van Hideki Kamiya (de director). Het spel was een financiële flop op WiiU: sommige reviewers ontvingen de game maar lauw, veel mensen begrepen het spel niet, er was geen noemenswaardige marketingcampagne, en het werd gelanceerd op één van de slechtstverkopende Nintendo consoles ooit. Desondanks is dit eigenlijk een heel goed gedesignde game - een character action game ala Bayonetta met invloeden van allerlei andere genres.

Platinum Games wou de game dus al lang een tweede kans geven. Gezien Nintendo mede-eigenaar is van de IP, was dit niet vanzelfsprekend, maar Nintendo heeft toch toestemming gegeven om deze game multiplatform te laten heruitbrengen mits Platinum Games zelf als publisher optreedt. Een betere kans om een breder publiek te bereiken, heeft Platinum zich dus eigenlijk niet kunnen bedenken.

Ik zou het dus geen typische remaster noemen - het gaat meestal om games die zeer succesvol zijn geweest, die kunnen incashen op nostalgie en dus een heel laag risicogehalte hebben.
Ik zou het dus geen typische remaster noemen - het gaat meestal om games die zeer succesvol zijn geweest, die kunnen incashen op nostalgie en dus een heel laag risicogehalte hebben.
Ze noemen het een remaster en ze zullen vast native een hogere resolutie gaan renderen, maar het feit dat 't een remaster is, is niet de grote selling point hier, zoals je in je eerste alinea al zei. Het feit dat de game nu naar consoles komt die daadwerkelijk een install base hebben gaat wonderen doen.

Het is geen goede graadmeter, maar ik benoem hem toch: van de grote games die exclusief op de Wii U uitgekomen zijn was TW101 voor gisteren consistent een van de meest gevraagde ports op de Nintendo Switch-subreddit.
Akkoord :) Of het nu een 'remaster' of een port is is eigenlijk niet zo interessant.
En reddit is inderdaad geen goede graadmeter :P

Dit zijn trouwens de target resoluties:

Switch:
Resolution:Portable 720p/Docked 1080p
FPS:Targeted 60fps

PS4:
Resolution:PS4 1080p/PS4Pro 2160p
FPS: Targeted 60fps

Steam:
Resolution:1080p with Super Wide monitor support planned
FPS:Targeted 60fps
Is een beetje een trend tegenwoordig. Ook bij films is deze trend bezig, Charlie's angels, terminator, jumanji, Hellboy, ghostbusters, robocop etc etc. Creativiteit is ver te zoeken. Maar het zijn natuurlijk makkelijke cash grabs. En tja het blijft toch een bedrijf.
Sommige Remasters kan ik wel begrijpen. Zoals "Commandos" en "Command & Conquer" Die spelen zijn ~20 jaar oud en als de studio de remaster goed doet... (Commandos RM heeft nog wat patches nodig... :S) ...Dan zie ik er wel naar uit om het in een 16:9 ratio te spelen op een grotere resolutie dan 320x460.

Punt is wel, je moet bij deze absoluut niet pre-orderen en wachten op reviews... Zoals alle spelen tegenwoordig...
Punt is wel, je moet bij deze absoluut niet pre-orderen en wachten op reviews... Zoals alle spelen tegenwoordig...
Hangt een beetje van de publisher af. Bij Activision/Blizzard of EA zou ik inderdaad niet pre-orderen maar Nintendo is bijvoorbeeld als publisher consistent goed met de games die 't levert. Platinum heeft ook een heel goed track record, vandaar ook dat ik deze game wel durfde te kickstarten. Te meer omdat 'ie vast ergens tussen de 40 en 60 euro gaat kosten en ik er nu maar ~32,50 voor hoefde te betalen.
Men noemt het een remaster en tot op zekere hoogte is dat het ook, maar het is meer een port naar de Switch, PC en PS4. Ik was toevallig aan het kijken welke exclusieve Platinum console games ik nog wel eens in mijn collectie zou willen hebben (via emulatie op de PC), The Wonderful 101 is er daar een van. Wat @JackAvery zegt over een 'lauwe' ontvangst is voor mij een verassing, ik heb er niet meer dan alleen positieve verhalen over gehoord.

Het stukje 'remaster' zal hem zitten oa in graphics/performance, de genoemde platformen hebben nu immers een beetje meer 'power' dan een WiiU... Ik denk dan aan een Bayonetta, Vanquish en Metal Gear Rising: Revengeance, die allemaal (veel) later een PC port kregen...
Ik herinner me in 2013 eigenlijk vooral een hoop mensen die heel gefrustreerd raakten door W101 :P Als je naar Metacritic kijkt, valt de gemiddelde score goed mee, maar zie je dat 1/3de van de reviews "mixed" zijn (tussen 50 en 75/100).

Qua sales: 27.000 exemplaren in Japan, 49.000 in de USA. Europese cijfers heb ik niet meteen maar een redelijke schatting zou ook iets van een 25-30.000 exemplaren zijn. Eén van de slechtst verkochte Platinum Games ooit, voor zover ik weet :)

Anyway, ik ken een paar mensen die enorme fan zijn van dit spel. Gevalletje niche game, loyale fanbase? Goed dat het een tweede kans krijgt iig, al blijft het een vraagteken of het deze keer beter gaat verkopen.
al blijft het een vraagteken of het deze keer beter gaat verkopen.
Ze hebben nu al €1,1 miljoen binnengehaald en nog 30 dagen te gaan, ze verdienen een hoop meer via KS dan via reguliere sales. Daarnaast heb je het dan op Steam staan voor de komende 20+ jaar... Als je kijkt hoe goed GoG heeft geboerd op oude titels... ;-)
Het punt specifiek voor de WiiU remasters is omdat de WiiU erg weinig verkocht, maar er toch wel erg toffe games op uitgekomen zijn.
Wat is toch die drang van iedereen voor remasters?
AAAville heeft veel creatief talent weggejaagd door telkens maar de winstmarge na te streven. Inhoudelijk goede spellen (kwa concept ipv grafisch geweld) zijn sinds ~2005 een stuk minder geworden. En na keer op keer door het ijs te zakken grijpt men bij die gamestudios nu uit de oude doos. Een remaster heeft het voordeel dat je alleen maar de engine en graphics moet bijwerken. De rest bestaat al. Dus je hebt alleen maar goedkope coders nodig, en misschien een paar grafische mensen voor updated models.
Maar als we meer rotzooi als Warcraft 3 Remastered krijgen, dan zal ook die trend vlot over zijn.
Aan de ene kant ben ik het wel met je eens, zeker omdat dit ook helemaal niet zo’n goede game is. Het heeft een soort cultstatus bereikt omdat het één van de weinige 3rd party games/exclusives was op de Wii U. Dit is nou zo’n type game die echt geen remaster verdiend. Ook stoor ik me aan het feit dat hiervoor Kickstarter wordt gebruikt. Waarom moet de gamer hier het risico nemen?

Er zijn echter ook tal van games die het verdienen opnieuw gespeeld te worden. Net als bij andere media, zoals boeken, muziek en films zijn er games die jaren na de release nog steeds goede games zijn. Echter sluiten de originele bestanden niet meer aan op de huidige technologie. Je gaat ook geen VHS video kijken op je 4K OLED TV. Ik zie dan ook graag remasters uitkomen van de topgames van vroeger. Age of Empires II is een goed voorbeeld. Goede games moet je niet verstoppen, maar opnieuw blijven uitgeven.
Er is een verschil tussen remasters en re'cashers', Warcraft 3 is toch wel een mooi voorbeeld van een re'casher'. Er zijn diverse games geweest, wat niet eens klassiekers hoeven te zijn, die een tweede leven vandaag de dag best kunnen hebben. Beetje mooi maken, beetje leuke features, bepaalde iconische games zijn gewoon op het verkeerde moment uitgebracht of helaas exclusief op 1 bepaalde (soms niet altijd succesvol) platform.

Er zijn diverse games van de afgelopen 20 jaar (dus niet eens zo klassiek of '8bit') waar ik best een remaster van zou willen zien, paar features, etc.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 5 februari 2020 00:23]

Ik hoef echt geen remaster van Castlevania Simon's Quest bijvoorbeeld. Het is een klassieker, kan inderdaad wel wat moderne features gebruiken, maar maak dan gewoon een nieuwe game. Castlevania The Return of Simon Belmont bijvoorbeeld? Nee, liever elke keer opnieuw doen wat Symphony of the Night al deed, en dat is in mijn ogen geen echte Castlevania.

Veel games krijgen nu de stempel "remaster", "rehashed", "reforged", "renewed" of "[...] edition" en uiteindelijk denk ik dat iedereen maar een game kan noemen die die titel echt waardig heeft gedragen de afgelopen jaren. En dat is Age of Empires.
Veel games krijgen nu de stempel "remaster", "rehashed", "reforged", "renewed" of "[...] edition" en uiteindelijk denk ik dat iedereen maar een game kan noemen die die titel echt waardig heeft gedragen de afgelopen jaren. En dat is Age of Empires.
Daarom ook liever volwaardige reMAKEs
Resident Evil 2, Shadow of the Colossus, Links Awakening.

Ik betaal 500,- voor een 100 miljoen budget Chrono Trigger, FF6 of Super Metroid reMAKE.
En dan graag de Akira Toriyama arstyle op het niveau van Arc System Works. Maargoed, iets met #blijvendromen.

Gelukkig komt 1 van de belangrijkste remakes ooit er daadwerkelijk aan.... FF7 (kan het nog steeds niet geloven).

Maar... zoals @JackAvery perfect uitlegde... Dit Platinum juweeltje is niet echt remaster project, maar meer een 2e leven situatie. 200% gegund! Platinum doet zoveel toffe dingen en dit soort creatieve projecten moeten we juiste blijven houden.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 5 februari 2020 16:08]

|:( FF7 : Uitmelk Editie we-zijn-de-tel-kwijt
|:( FF7 : Uitmelk Editie we-zijn-de-tel-kwijt
Uitmelk Editie whuuuut? Ga je schamen zeg... Wat een genante en ronduit domme comment (no offense...)

Dit is hoogstwaarschijnlijk de grootste, meest rigoreuze en ambitieuze remake in de historie van gaming.
Een remake waar bovendien al meer dan 10 jaar om gebedeld wordt. En zo zijn er nog meer Squaresoft parels die dit verdienen.

De hoeveel tijd, energie en passie die in dit project wordt gestoken om trouw te blijven aan het originele meesterwerk is echt ongekend.......

Van de ene uitmelk franchise na de andere, kies je voor FF7?... For real?
Een game die meer dan 20 jaar oud is en eigenlijk verassend weinig edities heeft gehad. 2 totaal andere games binnen hetzelfde universum (weinig uitmelk aan en dan nog...2!?.... are you fkn kidding me) en daarnaast zijn er hoofzakelijk ports op nieuwere consoles...

Dat is hetzelfde als erover klagen dat een Super Metroid op Switch beschikbaar is.
Alsof je verplicht wordt een port opnieuw te kopen....

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 6 februari 2020 11:01]

Squaresoft is een uitstekend voorbeeld van een game developer die zich altijd zou moeten richten op het vernieuwen van het genre, en al zijn tijd moet investeren in het maken van nieuwe games. Niet het uitmelken van oude games, en vooral niet Final Fantasy 7. Final Fantasy 7 wordt door veel mensen op een veel te hoog voetstuk geplaatst, maar waarom? Het de eerste 3d JRPG op Playstation was? Omdat het de eerste keer was dat je in aanraking kwam met een JPRG? Omdat het een goede game is? Twee van antwoorden is ja. De laatste is een nee. Los staand niet, binnen de Final Fantasy al zeker niet.

Al dat ontwikkel budget, al die ontwikkel uren, al die creatifiteit die Square al jaren in Final Fantasy 7 steekt, om er niets anders dan geld uit te wringen om half bakken projecten (XI, X-2, XIII-2, XIV) de markt op te brengen.
Alles wat je zegt heeft bar weinig met je uitmelk argument te maken.

Je weet helemaal niet hoe Square Enix zijn resources heeft verdeeld. Wellicht is FF16 al lange tijd in ontwikkeling. Daarnaast slaat je opmerking vanuit business oogpunt helemaal nergens op.
Square Enix is bij uitstek een bedrijf dat zijn kaarten heel zorgvuldig moet spelen en nog meer met Final Fantasy. Ze hebben een zeer turbulente rit achter de rug met zowel 13, 14 als 15.
FF7R is bijna de surest bet die ze nu kunnen maken omdat de doelgroep hier al tig jaar om smeek. Jij hoort daar overduidelijk niet bij en waarom zou Square daar uberhaupt iets om geven?

Als ze de onrealistische verwachtingen ook maar enigszins waar kunnen maken, kan dit maar zo de meest succesvolle FF ooit worden.
Final Fantasy 7 wordt door veel mensen op een veel te hoog voetstuk geplaatst, maar waarom? Het de eerste 3d JRPG op Playstation was? Omdat het de eerste keer was dat je in aanraking kwam met een JPRG? Omdat het een goede game is? Twee van antwoorden is ja. De laatste is een nee. Los staand niet, binnen de Final Fantasy al zeker niet.
FF7 is verre van overrated en een absurd goede game. Niet ieders smaak.
Wat is uberhaupt de relevantie of het de eerste keer JRPG was? FF6 en Chrono Trigger ging eraan vooraf en denk at 1 ervan iig beter is dan 7. Maar dit doet er 0,0 toe. Ook na 7 kwam Squaresoft met het ene na het andere meesterwerk. De enige reden waarom je hierover klaagt is dat de game populair is. En dan krijg je per definitie allerlei haters, die gewoon haten om het haten. Is in deze discussie ook zo relevant als een aardappel.

Wat duidelijk is dat FF7 een insane ambitieus project was. En wat Squaresoft intern ook uitermate slim had uitgezet door FF7 team versus Dragon Quest team op te zetten. En dan krijg je dingen als een Knights of the Round summon, die compleet insane is en maar door een klein percentage van de mensen uberhaupt gezien wordt.

Het verhaal alleen al had zoveel aspecten. Groots, episch en zoveel lore (de wereld, weapons, rijken), donker en bijna obscuur enerzijds, maar ook heerlijk dorky op andere momenten. Cutscenes waar alleen Blizzard zich mee kon meten. Na Chrono Trigger het tofste battle system in JRPG historie. Eén van de beste antagonists in gaming, emotionele story highlights, secrets en zoveel end game content.

Kortom.... uitmelken -> domste comment ooit.
FF7 is overrated -> sure buddy... wat jij wil... zelfs met alle haters die een populaire game aantrekt heeft FF7 nog een Metacritic User score van 91. Dus who frkn cares anyway. Square iig niet, want deze game gaat ze belachelijk veel geld opleveren

Case closed.
Heerlijk hoe FF7 fanbois altijd zo lekker easy triggerd zijn
Heerlijk hoe FF7 fanbois altijd zo lekker easy triggerd zijn
Valt wel mee hoor.
Zoveel moeite heb ik helemaal niet met anti FF7 comments en ook is het niet mijn favo JRPG. Ook niet mijn favo FF.

Maar.... Als je dan één van de domste comments ooit voorgeschoteld krijgt.... Dan kan ik het gewoon niet laten.

En het is ook wel fun om FF7 haters en hun argumenten te aanschouwen. Nu is er weinig van argumenten of ook maar iets van common sense aan de orde gekomen, maar goed.... Je ken nie altijd 6 zes gooien.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 6 februari 2020 14:00]

Dit is geen remaster, het is een port naar platforms waarop de game niet eerder beschikbaar was.
Waarom staat er dan letterlijk 'remastered' in de titel?
Omdat de manier hoe w101 op de Wii U speelt niet kan op de switch, dus er moet best wat veranderd worden aan het spel.
Nou ook geen directe port want alle graphics zijn updated naar moderne standaarden, en er is veel aangesleuteld dus het is een remaster.
wat is volgens jou het verschil tussen een port en een remaster? Volgens mij gaan ze voor W101 ook een boel artwork en assets (textures e.d.) updaten naar (minimaal) HD standaard. Lijkt mij dus dan eerder een "remaster" dan alleen een directe port. Vergeet niet, de game is oorspronkelijk uitgebracht voor de WiiU; als men exact dezelfde game in 4K op je scherm kan toveren dan kijk je toch tegen behoorlijk fletse graphics aan gezien het bronmateriaal gewoon niet heel hoogstaand is.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 4 februari 2020 20:36]

qua games :

Een remaster is het opnieuw maken van hetzelfde in een vernieuwd jasje.

Een port is het overzetten van hetzelfde naar andere platforms, en anders is het een haven. :P

Gewoon goed engels.
In goed Engels zou ik het opnieuw maken van een game toch echt vertalen naar een "remake".
Ja maar goed ze spelen met de woorden tegenwoordig.
Zie je net zo goed in het Nederlands soms.
Je wilt de jongens en meisjes en gevechtshelikopters van de marketingafdeling toch niet hun werk ontnemen hè? ;)
Ja, dat weet ik, maar ik vroeg het aan de persoon die er moeilijk over doet ;)
Een port is ook niks anders dan een remaster uitgebracht op een ander platform. Het is een trend de laatste jaren om ports als "remaster" te verkopen wanneer het spel niet op dag 1 uit is gekomen voor dat platform. Het bekt natuurlijk wat lekkerder maar als je de factor tijd wegneemt zijn het simpelweg synoniemen, waarbij de factor tijd historisch gezien nooit van belang was.

Neem Tony Hawk Pro Skater 2: Oorspronkelijk uitgekomen op de PSX in 2000. Een jaar later in viervoudige resolutie met verbeterde texture filtering op de Dreamcast. Werd gewoon als "port" in de markt gezet. Tegenwoordig voldoet het aan alle criteria voor een "remaster".

Even de resolutie opschroeven en iets hogere kwaliteit assets gebruiken die waarschijnlijk toch reeds op de plank lagen maar gedownscaled waren voor de vorige generatie consoles valt mijns inziens ook gewoon onder de definitie van een remaster, zoals het bijvoorbeeld ook uit de muziek bekend is.

Een remake is een ander verhaal, maar ik geloof dat dat wel duidelijk is.
Power rangers assemble
wel op een fysieke drager.. vond het geweldig op de WiiU (wat gewoon een goede console was.. maar niet goed begrepen).
Ik heb de Wii U versie al, vond het een aardige game, maar niet goed genoeg om hem nog eens te kopen. Wel leuk dat mensen die hem nog niet gespeeld hebben op deze manier de kans krijgen hem alsnog te spelen.
Spijtig genoeg hebben ze bij 1 van de 4 fundings de Xbox over geslagen.
Hopelijk gebeurt het niet bij de 2 tot met 4.
Ik bezit alle console platforms, maar speel liever op de Xbox One X.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True