Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eve kondigt door community samengestelde 27"-monitor met 240Hz-scherm aan

Eve Devices kondigt de Spectrum aan, een monitor met een beelddiagonaal van 27 inch die in drie configuraties op de markt komt. De eigenschappen van de monitor zijn gebaseerd op suggesties van communityleden.

Een jaar geleden plaatste Eve een bericht op zijn forum met de vraag aan de communityleden wat zij als een ultiem computerscherm beschouwden. In oktober vorig jaar publiceerde Eve daarop de resulterende lijst van specificaties en maandag introduceert het bedrijf het volledige eindresultaat in de vorm van de Spectrum.

De monitor komt in drie varianten uit. In alle gevallen gaat het om 27"-beeldschermen met ips-panelen die het bedrijf later dit jaar in een gelimiteerde oplage van vijfhonderd stuks beschikbaar stelt. Het ontwerp is op verzoek van de community eenvoudig gehouden, zonder overdreven game-elementen, en bevat een metalen frame. Wat de interfaces betreft is er onder andere een usb-c-poort aanwezig die een vermogen van 100W kan leveren voor het laden van apparatuur.

De goedkoopste variant met een 1440p-resolutie en een maximale verversingssnelheid van 144Hz verschijnt rond juli voor 349 euro. Dit model bevat hetzelfde paneel als de LG Ultragear 27gl850, maar dan met fellere achtergrondverlichting en een andere polarizer. Welke panelen de andere versies bevatten, mag Eve naar eigen zeggen nog niet bekendmaken, omdat die versies nog niet officieel zijn aangekondigd.

Ergens rond oktober verschijnt de variant met een verversingssnelheid van 240Hz en een resolutie van 1440p voor 489 euro, terwijl er in het begin van het vierde kwartaal ook een 4k-Spectrum moet verschijnen, met een maximale verversingssnelheid van 144Hz en een prijs van 589 euro. Als de eerste voorraad van vijfhonderd exemplaren uitverkocht is, volgt een nieuwe productieronde. Opvolgende exemplaren moeten breder beschikbaar komen, maar worden voor een nog onbekende, hogere prijs aangeboden.

De standaard is los verkrijgbaar voor 99 dollar, een europrijs is nog niet bekend. Volgens Eve Devices is de standaard op verzoek van de community los verkrijgbaar. 46,6 procent gaf aan deze optie te willen om de monitor zelf via de 100x100 vesamount te bevestigen.

Eve Devices verkreeg bekendheid met zijn Eve V, een 2-in-1-apparaat dat het als alternatief voor Microsofts Surface Pro door de community liet samenstellen.

Model Spectrum 144Hz 1440p Spectrum 240Hz 1440p Spectrum 144Hz 4k
Scherm 27" 27" 27"
Resolutie 2560x1440 pixels 2560x1440 pixels 3840x2160 pixels
Helderheid 400cd/m²
450cd/m² piek
650cd/m²
750cd/m² piek
650cd/m²
750cd/m² piek
Hdr Hdr10, vesa hdr400 Hdr10, vesa hdr600 Hdr10, vesa hdr600
Kleurbereik/diepte 98% dco-p3, 100% srgb, 10bit 98% dco-p3, 100% srgb, 10bit 98% dco-p3, 100% srgb, 10bit
Frequentiebereik 48Hz - 144Hz 48Hz - 240Hz 48Hz - 144Hz
Adaptive sync G-Sync compatibel
Freesync Premium Pro
G-Sync compatibel
Freesync Premium Pro
G-Sync compatibel
Freesync Premium Pro
Responstijd 1ms 1ms 1ms
Poorten 1x hdmi 2.0a
2x displayport 1.4
1x usb-c: usb 3.1 gen 2, 20V/5A
1x usb-c: usb 3.1 gen 2, 5V/3A
3x usb-a, usb 3.1 gen 2
1x usb-b, usb 3.1
1x 3,5mm audio
1x hdmi 2.0a
2x displayport 1.4
1x usb-c: usb 3.1 gen 2, 20V/5A
1x usb-c: usb 3.1 gen 2, 5V/3A
3x usb-a, usb 3.1 gen 2
1x usb-b, usb 3.1
1x 3,5mm audio
1x hdmi 2.0a
2x displayport 1.4
1x usb-c: usb 3.1 gen 2, 20V/5A
1x usb-c: usb 3.1 gen 2, 5V/3A
3x usb-a, usb 3.1 gen 2
1x usb-b, usb 3.1
1x 3,5mm audio
Prijs 1e lichting 500 stuks € 349,- (500 stuks) € 489,- (500 stuks) € 589,- (500 stuks)
Verschijning Begin Q3 2020 Begin Q4 2020 Begin Q4 2020

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-01-2020 • 16:00

57 Linkedin

Reacties (57)

Wijzig sortering
Het monitorenland is echt weer bruisend en er wordt vol op geïnnoveerd. De concurrentie doet z'n werk en zou de consument tegenwoordig ook niet meer eisen stellen? Die 500 exemplaren zijn natuurlijk direct uitverkocht; maar mocht er bijv. voor het 4K 144Hz scherm 200 euro boven op komen dan is dat alsnog scherp.
Een jaar geleden betaalde je daar 1400 euro voor en twee jaar geleden waren er geen 4K 144Hz schermen. Het geeft maar aan dat de panelen er zijn en het is te verwachten dat andere partijen ook snel met monitoren komen met deze specs.
Ik mis alleen een ultrawide varriant. 21:9 schermen zijn ook in trek.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 27 januari 2020 16:35]

Inderdaad een 21:9 optie had leuk geweest. Als je dat eenmaal gewend bent wil je gewoon niet meer terug.
3440x1440@144hz met Freesync 3 Premium Pro waar kan ik tekenen?

Ik wil van de zomer naar een 2560x1440+3440x1440+2560x1440 setup (26.9"/34"/26.9") als dit te krijgen zou zijn van dit type had ik daarvoor gegaan. Zeker als de hoogte hetzelfde is voor eventuele Surround gaming.
Ik vind het zelf alleen jammer dat de ondergrens voor Freesync zo hoog wordt gemaakt. Tot niet al te lang geleden vond iedereen 30 frames per seconde nog acceptabel; daarom had ik graag gezien dat Freesync nog daaronder zou werken, opdat je ook met een oudere computer, of met een veeleisend spel op hoge resolutie, nog een mooie ervaring zou kunnen krijgen. Veel mensen hoeven echt niet heel veel frames per seconde, maar hebben juist niet zulke snelle hardware.
Ik kan op mijn scherm : Samsung C34H890WJU de ondergrens aanpassen met CRU naar 28fps.
Dit heb ik getest met G-Sync demo Pendulum zonder problemen, kom ik daaronder dan knippert het en wat andere dingen.

Zeker de moeite om daar eens mee te spelen.
Dank voor de tip! Had inderdaad wel eens van dat programma gehoord. En er is geen kans dat je monitor geen beeld geeft, als je daaronder komt, en dat hij dan 'gebrickt' is?
1x usb-b, usb 3.1
Betekent dit dat ze ook daisy-chain support hebben? Zou nice zijn!

[Reactie gewijzigd door paoper op 27 januari 2020 16:08]

Daisy chain support zit er in ;)
Kan ik dan een single cable macbook pro oplossing bouwen met 100W power delivery van eerste scherm in mijn mbp en tweede scherm gedaisychained aan de eerste? Kan dat ook met de 4k versie (aangezien geen TB3)?
Voor de gewone versie: ja
Voor de 4k versie moeten we nog even kijken hoe dat qua bandwidth limiet precies in elkaar steekt. De HDMI en DP versie in de 1440p 144Hz versie is bijvoorbeeld te laag om 4k 144Hz te draaien, dus daar komt nog wat verandering in.

Zo ver ik weet is TB3 niet perse nodig om 2x 4k te draaien, misschien op maximale refresh rate, maar daar kijken we naar!
Aangezien het scherm zowel USB-c als USB-b heeft betekend dit dat de monitor ook kan functioneren als een KVM switch? Werk laptop via USB-c en game pc via displayport + USB-b?
Hij kan wel multiple inputs hebben, KVM switch functionaliteit op deze wijze is zo ver ik weet nog niet getest. Een hele goede suggestie om naar te kijken! Persoonlijk gebruik ik software daarvoor (synergy).
Heb je dit getest? Volgens mij ondersteund Apple het namelijk alleen op thunderbolt. Ze hadden het eerst ook op mini displayport, maar daarvan is MST eruit gesloopt toen ze overstapten naar TB LED display. Je zult dis twee fysieke poorten moeten gebruiken.
het is volgens mij nog niet getest met een MacBook maar zal er naar kijken ;)
Ah okee. Want als het op Displayport MST berust dan gaat het niet werken, tenzij je onder windows draait. Fysiek kan het, softwarematig niet.
in een gelimiteerde oplage van vijfhonderd stuks beschikbaar stelt
Wat heb je er dan precies aan? Je vraag een 'hele community' (geen idee hoe groot die bij hun is) voor hun ideale game-monitor, om er vervolgens maar 500 te maken?

Maar, wel interessant puntje voor de prijs hier:
For example if you ordered from EU your package will come from regional warehouse in Germany or UK and therefore duties and taxes will be allready included in the product price. Same goes for the US and other major regions.
Gelukkig maar 500 bedoel je. Beter eerlijk communiceren dan nog een keer het debacle van de Eve V herhalen:

https://www.trustpilot.com/review/eve-tech.com (1.6/5)

https://www.neowin.net/ne...ging-for-almost-9-months/
The startup attributes much of this trouble to a lack of funding and notes that its payment processors have frozen some of their resources, meaning that financing production and shipping is now onerous. Despite that, they claim to have fulfilled 65% of their orders, leaving 35% of users in the lurch so far.

https://www.notebookcheck...V-computers.413772.0.html
The post has asked for comments from people who have not yet received their Eve V convertible, and shockingly some of the redditors have claimed they have been waiting over 18 months to get their computer. The majority of the subreddit posters seem to have ordered an Eve V in December 2017, and it is reasonable to say that 15 months of waiting time is more than excessive.

https://mspoweruser.com/eve-v-review-surface-pro-cheaper/
Update 12/2019: Eve has yet to ship out devices to several customers after a year. It’s not yet clear who’s at fault, but better to avoid this than be sorry.

Goed product, ongelooflijk slechte afhandeling.
Amai, goed dat ik even gelezen heb. Was bijna in de val getrapt.
Misschien een gevalletje van vraag en aanbod.

Kan maar zo zijn dat ze dit doen om te kijken of er uberhaupt vraag is naar de gemaakte ontwikkelingen.
Daarnaast kan het ook een indicatie zijn of er uberhaupt mensen zijn die willen upgraden.

Als allerlaatste suggestie kan het ook een verkooptactiek zijn. "Limited edition" / "Maar 500 beschikbaar." voor de FOMO.

[Reactie gewijzigd door At58 op 27 januari 2020 16:37]

Ze bedoelen alleen dat de lage prijs geldt voor de eerste 500 exemplaren. Er worden er wel meer gemaakt. Maar het artikel maakt het niet heel duidelijk dus ik snap je verwarring.
Fijn om te horen, dit zijn toch wel erg leuke specificaties voor een leuk prijsje. Als de exemplaren na de eerste 500 niet al te veel duurder zijn, dan kan de concurrentie aan het werk om iets vergelijkbaars te bieden voor eenzelfde bedrag.

360 hz, minimale ghosting zijn voor de massa geen redenen om bizarre bedragen aan een monitor uit te geven (€2000+ 8)7) . Maar veel fabrikanten proberen wel die kant op te gaan, om te kijken wat wel en niet aanslaat.
Terwijl het enige wat ze hoeven te doen, is een vlotte monitor uit te brengen met strakke HDR support, resolutie naar keuze, voor een leuk prijskaartje.
Maak het niet moeilijker dan het is. Hetzelfde voor TV fabrikanten, niemand zit op 8k te wachten.

[Reactie gewijzigd door Luke Skyballer op 28 januari 2020 14:33]

Zien er uit als nette schermen met goede specs voor een goede prijs. Risico lijkt me wel dat mogelijk een kleine/onbekende fabrikant is die mogelijk niet stabiel is.

Kan me nog het debacle herinneren toen ik een Zepto notebook voor reparatie had opgestuurd en vlak na het opsturen Zepto failliet ging.... Laptop meer dan 7 maanden kwijt en kreeg hem uiteindelijk ongerepareerd terug, en als ik de verhalen mocht geloven hadi k nog geluk dat ik 'm uberhaubt terug kreeg.

Dat heeft me wel voorzichtig gemaakt dit soort 'grote' uitgaven te doen bij onbekende of kleine fabrikanten.
denk met een merk als EVE dit minder snel zal gebeuren.
Is Eve zo groot dan?

Daarnaast: over hun eerste product zijn nogal wat klachten te vinden. Van niet (of jaren later) geleverd tot geen communicatie meer:

https://www.theverge.com/...eo-interview-next-product


Ik ben skeptisch. Ze gebruiken hetzelfde paneel, maar denken daar meer uit te krijgen dan LG? Welke magie gaat Eve daarvoor gebruiken dan?

Also: 100 euro voor de losse stand. Die niet eens fatsoenlijke kabel-management biedt... Want daar is de standaard veel te dun voor.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 27 januari 2020 18:32]

We gebruiken, naast het paneel, andere onderdelen. Een sterkere backlight bijvoorbeeld. Een paneel zegt veel maar niet alles over een scherm.
De 4K variant kun je momenteel volgens mij het beste vergelijken met de Asus of Acer 27" 4k 144hz tegenhangers á 900 euro. Al geven die slechts 350 cd/m2 ipv 650-750 cd/m2 zoals deze Spectrum wat top is. Design van deze schermen is naar mijn mening ook veel mooier.

Nu ondersteunt hij HDR600, maar dan vraag ik me af: Hebben ze iets van local dimming?

Hoeft geen honderden zones te zijn zoals de duurdere (2.000 euro) Asus en Acer, maar wellicht 20-30 zones. Dat maakt HDR al een heel stuk overtuigender dan enkel hoge helderheid.
Er is gekeken naar local dimming maar uiteindelijk is besloten dat niet te doen. Dit komt omdat we eerst naar 8 zones keken, anders werd het heel duur. Maar er kon geen garantie gegeven worden dat als je local dimming uit zet er geen verschil merkbaar zou zijn. Dus nee geen local dimming.

Maar bij hogere helderheid werkt de backlight strobing beter. Althans als ik blur busters mag geloven die sinds gisteren actief is in onze community
Thanks voor de toelichting. Blijft alsnog een pracht scherm met top specs. Ben erg benieuwd.
Ik vind het een goed idee om de stand los te verkopen als de prijs van het scherm daarmee gedrukt kan worden. Voor minder dan €100 vind je echt wel een leuke muurbeugel of monitor arm. Zelfs met gasveer of één voor dual/triple screen setups.
Die Spectrum 240Hz 1440p is briljant! Niet te groot, geen "z0mg I am a gam3r" crap eroverheen, mooie dunne randen, mooie stand. Sold!
Dat laatste is inderdaad soms wel een doorn in het oog als er te veel z0mg I am a gam3r rommel op komt , je moet het al bijna verstoppen op een kamertje om all die pracht en praal te verbergen.

Ook nog even over de term FreeSync Premium ( Pro ) , geloof nou niet dat het een nieuwe standaard is of dat er vernieuwingen zijn in het FreeSync het is een rebrand van al bestaande type's

"If you see a FreeSync Premium label on a monitor, it means the display offers at least 120Hz, low framerate compensation, and the usual tear-free experience"
Ik vind het gebrek aan HDMI 2.1 toch echt wel een gemis voor een nieuw scherm in 2020. Nou doet dat niet zo veel voor de 1440p versie maar het blijft weer een misleiding dat men denkt een 4k scherm met 144hz te krijgen terwijl het HDMI port het niet eens ondersteunt.
Het is dus of 4k of 144hz maar niet allebei.
De 240Hz en 4k modellen zullen een hogere HDMI versie krijgen zodat ze op hun native resolution en native refreshrate ondersteund worden. Dat is een harde eis die wij gesteld hebben bij de fabrikant. Voor het 1440p 144Hz scherm is de huidige HDMI 2.0a voldoende om het maximale uit het scherm te halen, vandaar dat we er voor gekozen hebben die aan een nieuwere HDMI of DP versie te koppelen.
Zal op die hogere resoluties en refreshrates het dan ook werken met daisy chaining als ik er bv 2 zou aansluiten? Of is daar absoluut TB3 (of iets anders) voor nodig? Kan je daar wat over zeggen? Bvd!
Nog niets concreets helaas. Buiten het basis model zijn de panelen nog in de maak. Als we een test versie hebben waar we daisy chaining op kunnen testen durf ik er meer over te zeggen.
Allright. Is er een mailinglist/plek waar ik kan subscriben voor dit soort informatie-updates of dat dat ergens gepost wordt? Ik ben heel benieuwd als al dit soort details bekend zijn.
De beste plek is onze https://eve.communtiy daar wordt dit soort informatie vooral gepost. De nieuwsbrief kan je ook aanmelden voor updates maar het kan zijn dat niches daar niet in voor komen.
Die goedkope variant klinkt als een heel aantrekkelijk scherm, alleen met slechts 500 exemplaren vrees ik vrij snel achter het net te vissen!
Ik zou de prijs gewoon in de gaten houden.
Begrijp ik niet, wat heeft de prijs met 500 stuk te doen? Die zijn in no-time weg. De prijs zal dan wel omhoog gaan.
Dat is het inderdaad. Na 500 stuks gaat de prijs omhoog. Maar weet niet met hoeveel of wat de uiteindelijke MSRP is

Disclaimer: ik werk voor Eve, en natuurlijk weet ik hier wel meer van maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door Trustadz op 27 januari 2020 16:26]

Zojuist de 4k@144hz gereserveerd! Wat zijn jullie toekomstplannen nadat elk model is uitverkocht?
We hebben nauw contact met de fabrikant om bij te bestellen als dat nodig is. Een echt concreet plan wanneer er geen meer te bestellen zijn is er op dit moment nog niet. Maar we hebben meerdere projecten in de community lopen, zoals een ANC hoofdtelefoon en opvolger voor de 2-in-1
Hopelijk nauwer dan ten tijde van de Eve V...

Wat voor garanties hebben kopers dat deze monitor wel geleverd gaat worden?
Alle informatie mbt garanties etc kan je vinden op de website.
En ja, we hebben een nieuwe bedrijfsstructuur waardoor wij zelf ook dichter bij de klanten komen. Vrijwel iedereen die de dupe is geworden van de vorige problemen zijn geholpen, voor de laatste hebben we simpelweg inkomsten nodig om dat te kunnen regelen. Maar het is zeker 1 van onze prioriteiten dat iedereen geholpen wordt!

Iedereen die in het verleden problemen heeft gehad met de levering etc heeft onlangs ook een email gehad met hier meer informatie en concretere plannen.
Dan zijn jullie mij vergeten te mailen.
Er wordt gewoon niet gereageerd op mail of verwezen naar de oude Eve.
Ik heb de V tijdens de 4 december 2017 flash-sale gekocht , en nooit iets gezien, ook geen refund.

Hoop dat je mijn probleem dan ook maar direct oppakt.
Nette specificaties voor die prijs, ben zelf in de markt voor een 4k paneel op 27 inch. Vooral benieuwd naar de kleurprestaties van 't scherm. Wat is de Adobe-RGB support en komen de schermen gekalibreerd? Is er meer te zeggen over de Delta-E waarden?
De schermen worden in de fabriek gekalibreerd. De claim van de fabrikant is iig 98% DCI-p3.

Adobe-RGB support durf ik niets over te zeggen op dit moment. Delta-E waardes zullen afhankelijk zijn van de kalibratie uiteraard.
--antwoord al gelezen op eve site... whoops--

[Reactie gewijzigd door Stijn Weijters op 27 januari 2020 19:40]

Super chique dat Eve op zo'n manier naar de community luistert! Ik had die 4k 144hz maar wat graag op 32" gezien zeg... 27" is imho dan nèt te klein waardoor je met je scaling moet gaan rommelen wat weer ten koste gaat van je werkruimte (wat weer contraproductief is natuurlijk). Ik heb twee keer een 32" 4k staan op zowel werk, als thuis. Het is by-far de allerfijnste setup die ik ooit gehad heb, maar dan wel op 60Hz...

Ik ben dan ook geen gamer, maar creator en wij willen ook 4k en >60hz!
Het grote voordeel dat al deze panelen op 27" was dat de tooling van de andere onderdelen niet veranderd hoefde te worden, dus groter voordeel in bulk.

Als we 32" voor de 4k hadden gedaan werden de kosten veel hoger en konden we het scherm dus ook niet voor deze prijs weg doen.

Maar 32" 4k klinkt wel goed ja ;)
Ziet er goed uit, zeker de middelste versie! 8)
Als ze de claims die ze hier maken kunnen leveren, dan is dit wel een behoorlijke doorbraak. Ze maken namelijk nogal ambitieuze claims...

Fingers crossed
Is iedereen de hele controversie rondom de Eve V nou gewoon vergeten? Er zijn nog steeds mensen die na twee jaar hun Eve V niet hebben ontvangen en ook geen refund hebben gekregen.

Qua specs en design ziet het er goed uit, maar ik heb er - gezien het verleden van Eve - wat lichte twijfels bij.