Somfy introduceert slim slot dat via app waarschuwt bij inbraakpoging

Somfy heeft twee nieuwe smarthomeproducten aan zijn assortiment toegevoegd. De Somfy Door Keeper is een zogenoemd slim slot dat op afstand te bedienen is en de TaHoma-switch is een centraal bedieningselement.

De Somfy Door Keeper werkt in combinatie met de Keys-app van Somfy. Gebruikers kunnen op afstand hun deur openen en vergrendelen en ze krijgen automatisch een waarschuwing als een deur niet goed gesloten is. Het slot kan bezitters ook via de app waarschuwen bij trillingen van de deur, wat een aanwijzing kan zijn van een poging tot inbraak. Het slot laat dan ook een alarm klinken ter afschrikking. Verder kunnen gebruikers met de app toegangscodes instellen, voor vrienden of klussers. Somfy brengt de Door Keeper in het tweede kwartaal uit in Frankrijk en Duitsland. Wanneer Nederland en België volgen en wat de prijs wordt is niet bekend.

Somfy KeeperSomfy Keeper

Met de TaHoma-switch kunnen gebruikers meer dan driehonderd toepassingen in hun smart home centraal bedienen. Daarbij gaat het niet alleen om toepassingen van Somfy zelf maar ook van derden. Het bedrijf geeft als voorbeelden verlichting, gordijnen, bewakingscamera's en het openen en sluiten van ramen en deuren. Ook Google Assistent en Amazon Alexa worden ondersteund.

De switch werkt via wifi en met een app kunnen gebruikers scenario's koppelen aan twee van de drie controleknoppen, zoals 'huis verlaten’ voor de een en ‘thuiskomen’ voor de ander. De Somfy TaHoma-switch verschijnt in de herfst van 2020 in Europa en tegen die tijd zijn er waarschijnlijk meer details bekend over het apparaat.

Sofy TaHoma switch

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

06-01-2020 • 17:37

36

Reacties (36)

36
35
21
2
1
8
Wijzig sortering
@Olaf Het heet Door Keeper!
Uit de bron "De Somfy Door Keeper is een connected slot...
amai ik raad absoluut niet aan om een somfy product te kopen voor toegang te krijgen tot je huis.
Ten eerste is er maar één account mogelijk. Dus als je wilt dat je kinderen binnen kunnen dan moeten zijn het adminsitrator passwoord krijgen...hierdoor kunnen ze per ongeluk devices deleten of herconfigureren of wachtwoord veranderen.
Er word geen onderscheid gemaakt tussen administrators (configurators ) en gebruikers van apparaten.
Want er is dus maar 1 user dat gekoppeld kan worden.
één superadmin account dat gedeeld moet worden met je hele fammilie, is vragen om security problemen .. (beeld je in dat je kind zich aanlogd op een publieke computer...bang...ze hebben toegang tot je huis...zonder dat je het weet) Je wachtwoord veranderen betekend dat je die op alle toestellen moet veranderen of iemand van je familie kan niet meer binnen.

Bovendien zijn firmware updates mandatory...
Zo zat ik in de maand november 10 minuten in de regen voor de poort te wachten, want toen ik de app opende voor mijn poort te openen, kwam er een firmware update scherm op, die op geen enkele manier uitgesteld kon worden...dus moeten updaten en 10 minuten wachten voor ik binnen kon (wat had ik spijt dat ik mijn sleutels die dag thuis vergeten was...)

Als je slimme programmas insteld dan kan je die ook niet configureren om enkel bepaalde maanden te werken (zomer programmas of winterprogrammas) gaan dus niet.

Het hele tahoma platform is dus erg onvolwassen en onveilig

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 23 juli 2024 17:41]

Wat is dan:

“ Verder kunnen gebruikers met de app toegangscodes instellen, voor vrienden of klussers”
Dat werkt enkel voor het slotgedeelte, je kan dan geen gebruik maken van het tahoma gedeelte
Zonder tahoma werkt het prima op de verplichte firmware updates na?
Oh wow, klinkt alsof ze gewoon wat IT'ers van de straat hebben getrokken die nog nooit zoiets hebben gebouwd, die vervolgens alle basic fouten hebben gemaakt die je maar kunt maken voor zoiets. Het zou me ook niets verbazen als ze bijvoorbeeld een unsalted md5-hash opslaan als wachtwoord, en dat soort dingen intern.

Overigens bij Philips Hue heb ik ook weleens in het donker gezeten ivm een gedwongen firmware upgrade. Da's nu wel opgelost bij Hue gelukkig.
Ik moest ook inderdaad direct aan Philips Hue denken. Dat is inderdaad een poosje zo geweest dat je eerst moest updaten om je licht aan te kunnen zetten. Echt top was dat.
Overigens bij Philips Hue heb ik ook weleens in het donker gezeten ivm een gedwongen firmware upgrade.
"Oh wow, klinkt alsof ze gewoon wat IT'ers van de straat hebben getrokken die nog nooit zoiets hebben gebouwd, die vervolgens alle basic fouten hebben gemaakt die je maar kunt maken voor zoiets"

Ik ben over het algemeen absoluut niet onder de indruk van de Hue software.
Het fijne is dat je hier niet aan vast zit, er zijn genoeg apps en controller software die een alternatief bieden.
Eens! Ik heb van Somfy het Connexoon online tool. Dat is ook een drama. Echt op zijn Frans zullen we maar zeggen. Intuitiviteit ver te zoeken, geen verschillende rollen en zowel de leverancier Luxaflex als Somfy geven geen antwoord op de vraag hoe je andere dan standaard voorkeurstanden kunt programmeren.
Ik gebruik een Aqara trilsensor op mijn voordeur. Kost een paar euro. Koppelen aan HA of Homey en je bent klaar. Werkt als een tierelier.

Van slimme sloten moet ik vooralsnog niets hebben, wel slimmigheid om inbraken te detecteren.

[Reactie gewijzigd door Aurora op 23 juli 2024 17:41]

Van slimme sloten moet ik vooralsnog niets hebben
Je bent mijn inziens te afhankelijk van een derde partij.
Inderdaad. Het zou al een verbetering zijn moest je het via je eigen server kunnen aansturen.
Nuki werkt volledig lokaal en heeft een open API. Je kan dus de cloud functionaliteit uitschakelen en deze enkel via jouw software aansturen (bijvoorbeeld Home Assistant). Of natuurlijk helemaal niet aan internet koppelen...
Dat is mooi; bedankt voor de tip! :) Maar ik bedoelde eigenlijk meer dat grotere fabrikanten, zoals Somfy dus, dit zouden moeten aanbieden.
Inderdaad. Zo’n cloudoplossing is leuk voor bv streaming diensten: ligt het er uit? Kun je even niet kijken. Geen probleem, ga je wat anders doen om je te vermaken. Maar een deurslot in de cloud? Als het er uit ligt komt je je eigen huis niet meer in. Lekker dan. Of wat te denken van hackers die je account overnemen. Volgens mij is dat een stuk makkelijker dan mijn fysieke sleutel stelen. Voor mij *nooit* een “slim” (dom) slot.
Anoniem: 310408 @Aurora6 januari 2020 20:24
Ik gebruik een Aqara trilsensor op mijn voordeur. Kost een paar euro. Koppelen aan HA of Homey en je bent klaar. Werkt als een tierelier.
Totdat de inbreker een $12 jammer bij zich heeft. Er is een goede reden waarom alle wireless anti-inbraak niet echt voor verzekering nuttig is. Als $12 te duur is neem je een 9 volt batterij en een een stroomdraad met dunne koperen draadjes. Hou die bij de sensor en ga rustig heen en weer zodat je wat kleine vonkjes maakt.
Tsja, als ze graag binnen willen komen, dan komen ze toch binnen.

Maar voordat dat gebeurt, moeten ze eerst door een aantal sensoren heen komen. Daarna mogen ze kennis maken met een draadloos alarmsysteem dat wél met een certificaat geleverd kan worden voor de verzekering. Deze schijnt jamming te herkennen.
Herkennen is leuk maar als het ding vervolgens geen alarm kan geven omdat z’n verbinding weg is heb je daar natuurlijk niks aan :+
Herkennen en verwittigen ;) Met een 12$ jammer ga je het overigens sowieso niet redden..

https://ajax.systems/blog/what-is-jamming/
Ze zullen op andere frequenties werken dan waarop ze jamming detecteren. Het gaat er niet om dat ze detecteren dat ze niet hun werk kunnen doen, maar dat er iemand aanwezig is die actief probeert (en dan heb je het dus niet over of het ze daadwerkelijk lukt) beveiliging ongedaan te maken.
Ik snap de reacties dat een smart lock te hacken is of inbrekers andere ingangen niet. Dat is niet het probleem welke een smart lock probeert op te lossen. Het voegt een extra set gebruikers toe waarvan jij wil dat ze je je huis in moeten kunnen zonder dat die allemaal een sleutel nodig hebben. Huishoudelijke hulp, zorg, familie, oppas etc en kinderen. Mensen die anders makkelijk sleutels kwijt raken of slecht toezicht houden op je sleutel. Ipv sleutel kluisjes etc. En het zorgt ervoor dat je in geval van zelf sleutels kwijt er in kan zonder sleutels bij de buren achter te hoeven laten.

Maar veel slaan die plank ook wel net mis.
Zo een nfc sleutel is leuk voor makkelijke toegang, maar hoe komt dan de zorg binnen? Veel sloten kunnen niet goed op een nachtslot welke van binnen ook op slot zit, probeer de demente of geestelijk gehandicapte maar binnen te houden anders. Die open gesloten sensor is wel weer handig dan.

Ze denken nog altijd slecht na over de use cases.
Anoniem: 1322 @Kaoh6 januari 2020 23:12
Of bijvoorbeeld voor Airbnb's. Nuki kan bijvoorbeeld toegangscodes automatisch uitdelen bij een reservering. Hoef je niet te wachten op gasten om ze een sleutel te geven.
Ah, de de niet te stuiten opkomst van de smart homes... Het deed me hieraan denken... :)
Anoniem: 1322 @Mr7776 januari 2020 23:15
Leuke reclame, ze horen de klok maar weten niet waar de klepel hangt.
Een slim huis stuur je niet aan, een slim huis past zich automatisch aan aan de persoon zonder verdere interactie.

Als die man naar beneden loopt zou dus de muziek automatisch aangaan, zijn drankje gezet (waardeloos voorbeeld van huisautomatisering want je moet er nog zelf een glas onder zetten). Zijn vuur moet uitgaan als er niemand meer in huis is en de deur gaat automatisch open wanneer er naar toe loopt. Zijn agenda zou het enige zijn waar hij zijn stem voor hoeft te gebruiken.

Op de terugweg zou de deur ook open moeten gaan omdat zijn telefoon herkent wordt waarbij de app als fallback te gebruiken is. Geen enkel 'slim' slot is afhankelijk van slechts één authenticatie optie volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 23 juli 2024 17:41]

Precies, slim is zo min mogelijk interactie dankzij sensors en slimme workflows. Een device is connected, samen kunnen ze slim zijn.
Kunnen ze niet eens een andere aanduiding voor dergelijke apparaten bedenken dan "smart"?
Alles wat via internet "connected"is zou smart zijn, terwijl veel ervan erg beperkt zijn in mogelijkheden of door stoppen van ondersteuning in levensduur. Natuurlijk zitten er goede vondsten tussen, maar om nou te zeggen dat alle connected spul smart is,is pure marketing praat.
Uit ervaring weet ik, dat het enige voordeurslot dat mij nog nooit in de steek heeft gelaten het doodgewone lipsslot is. Het is niet afhankelijk van internet of electriciteit of codes, alleen van een sleutel en heel soms een beetje olie. Ik wil pas over sommige smart dingen gaan nadenken, wanneer ik die op mijn eigen nas kan draaien. En dan krab ik nog achter mijn oren om na te denken of het niet bedrijfszekerder is om dingen niet "smart" te maken.
Komt zeker samen met de reeds aangekondigde HomeKit ondersteuning van Somfy begin 2019 in de zomer van 2019 eind 2019 euh...
Precies op dezelfde dag dat ik van Netatmo een reclame mail krijg over hun slimme voordeur-slot. Hmm :)
Tot de lockpicklawyer enthousiast wordt, laat ik hem links liggen.
Anoniem: 113730 @moepie6 januari 2020 20:08
Op die basis heb ik ook altijd sloten geselecteerd, degenen die lockpickers niet of nauwelijks kunnen openen daar heeft een 'gelegenheids'dief zeker grote moeite mee.
en vanaf nu kunnen hackers ook binnen :)
En toen kwam de inbreker door de achterdeur met gewoon slot.
nu speciaal in de aanbieding, 2x smart-slot voor de prijs van 2 sloten :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.