Kamera Express neemt Budgetcam en Profotonet over

De winkelketen Kamera Express neemt Budgetcam en Profotonet over. Die twee bedrijven bieden respectievelijk verhuur van camera's en fotoafdrukdiensten aan. Overnamebedragen voor de twee bedrijven worden niet genoemd.

Kamera Express heeft een webwinkel en 18 fysieke vestigingen, verspreid over Nederland, en vestigingen in België, Duitsland en Luxemburg. Daarnaast heeft het winkels in nog tien andere Europese landen. Budgetcam heeft acht vestigingen en Profotonet is gevestigd in Capelle aan den IJssel. Kamera Express is meer dan 20 jaar oud, Budgetcam 16 jaar en Profotonet is 68 jaar.

Met de overname wil Kamera Express een breder aanbod creëren om "beeldmakers te bedienen", zo schrijft het in de bekendmaking. Onduidelijk is of de twee over te nemen merken blijven bestaan nadat de overname rond is, of dat alle producten en diensten daarna onder de vlag van Kamera Express worden aangeboden. Mogelijk betekent de overname van Kamera Express dat het die diensten dan ook gaat aanbieden in de andere landen waar het actief is.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

24-12-2019 • 14:10

72 Linkedin

Reacties (72)

72
70
42
8
1
19
Wijzig sortering
Beste allemaal,

Wat fijn om te zien dat er zoveel "experts" te vinden zijn op tweakers.net, blijkbaar een hoop ondernemers welke veel ervaring hebben met het runnen van een dergelijke onderneming(en). :)

@iedereen welke een vervelende ervaring heeft gehad met KE, Budgetcam of Profonet mijn oprechte excuses, we blijven onszelf verbeteren en daarvoor hebben we jullie feedback nodig.
Helaas gaan ontwikkeling en groei soms gepaard met fouten. Uit eigen ervaring kan ik in iedereen hier op het hart drukken dat er achter deze bedrijven 500+ medewerkers staan welke hier elke dag met veel passie en plezier het beste proberen te realiseren voor onze klanten.

Lang getwijfeld om wel/niet te reageren, het zal de kerst wel zijn waardoor ik me het waarschijnlijk meer aantrek dan normaal. Niet eens zozeer voor mij, maar als ik dan denk aan alle collega's welke elke dag zo ongelooflijk hun best doen voor deze mooie bedrijven en welke hier (door sommigen) zo afgevallen worden, dan kan ik het toch niet laten.

(Helaas) kan ik niet overal op reageren, maar ik zal er een paar uitpakken.

Objectief advies @Ventieldopje
Het is inderdaad zo dat veel van onze medewerkers zelf fotograferen, daardoor is het ook zo dat de opmerking "ik heb hem zelf ook" regelmatig kan vallen. Een valkuil kan zijn dat door dit enthousiasme en eigen voorkeur het lijkt dat ze geen objectief advies geven. De werkelijkheid is anders. Wij hebben dan ook echt geen specifieke merkvoorkeur. Sterker nog, het is eerder in ons belang dat er meerdere sterke/innovatie merken zijn, dan andersom.

Profotonet levert super goed werk, blijft dit? @Nas T @BamSlam_
Ja! En sterker nog, we gaan het nog beter maken. Doel van de samenwerking is juist dat de bijzondere propositie van Profotonet in een super competitieve markt behouden moet blijven. Daarvoor zijn investeringen en expertise nodig, welke Profotonet op langere termijn zelf mogelijk niet meer zou kunnen dragen. Verder blijft Profotonet, Profotonet, met hetzelfde personeel en minimaal dezelfde service.

Budgetcam blijft zoals het is? @GewoonNiek
Daarbij geldt eigenlijk hetzelfde als bij Profotonet, verhuur is een kostbare business met grote investeringen. Wij geloven helemaal in het concept met de bijbehorende prijsstelling en service. Maar ook daar zijn mogelijkheden om het assortiment en de locaties verder uit te breiden. Iets waarbij wij kunnen helpen.

Overnames, investeerder, winst en bezuinigingen? @Anoniem: 343919
Yannick... als ex-collega contentmarketing weet jij gelukkig alles over wat er binnen het management besloten en besproken wordt. ;)
Het is altijd jammer wanneer het niet werkt met een collega, voor een bedrijf is het erg duur om nieuw personeel te moeten inwerken en dus niet wenselijk. Dat het tussen ons niet gelukt is, is erg jammer. Ik ken je niet anders als een aardige kerel. Je commentaar herken ik dan ook niet en verbaast me.
Bezuinigingen? Geloof me dat we in de afgelopen 2 jaar tig keer meer hebben geïnvesteerd in ons bedrijf dan in de 5 jaar ervoor en dat we die ruimte krijgen we van onze investeerder, samen met de benodigde expertise.
Winst? Gelukkig wel, zo kunnen we blijven investeren, groeien, innoveren en verbeteren.
Het management team is ooit begonnen vanuit de liefde voor de techniek (als mede-tweaker) en de passie voor het ondernemen.

Consolidatie (Fotokonijnenberg, Foto Verschoore, Foto Jans, Foto Klein, etc)
Begrijp me dat meeste overnames niet vanuit luxe zijn gedaan, eigen ondernemers welke gewoon in een snel veranderende markt moeite hadden om mee gaan met de benodigde investeringen in online, marketing, logistiek en nog veel meer van zulke zaken. Schaalgrote is gewoon noodzakelijk! Juist ook om op het gebied van service, aanbod en prijs te kunnen blijven concurreren. Als speciaalzaak is het niet altijd makkelijk te moeten concurreren tegenover een Coolblue, MediaMarkt, Amazon en ga zo maar door.

Kortom probeer je eens te verplaatsen in de persoon/bedrijf en zie dat meeste van deze keuzes heel logisch zijn en juist bedoeld om service, specialisme en kwaliteit te behouden. Iets waar juist de tweaker blij mee zou moeten zijn. Dat dit soms met hokken en stoten gaat erken ik volledig, maar gelukkig zijn er ook meer dan 2500+ positieve reviews van tevreden mede-tweakers.

Ik hoop dat jullie mijn open reactie waarderen en niet gelijk afbranden.
(haters, will always hate, right?)

Fijne kerstdagen en misschien tot ziens!

Groet,
Het manusje van alles bij KE
Bedankt voor je reactie. We zijn erg sceptisch, maar ik kan je reactie zeker waarderen. Openheid is fijn en misschien moeten we zien wat de toekomst brengt, maar met deze informatie en de openheid van zaken zie ik het rooskleuriger in. Thumbs up! O+
Ik hoop als filmmaker in de buurt van Zwolle dat er goede verhuuropties komen in het noorden. Nu moet ik minimaal een uur rijden om iets te huren, bijzonder irritant.

Dus hopelijk pakt de overname voor mij goed uit. Heb niet de beste ervaringen qua klantenservice met Kamera Express, wel direct in de winkel (Zwolle) trouwens.
Zelfde geld voor het oosten :(
Check ook eens www.gearbooker.com. Veel aanbod, ook buiten de randstad!
Nou, lekker dan. Ik vind het prima als bedrijven groot groeien en breder gaan maar dan moet op zijn minst de service goed zijn bij winkelketens. Behalve in de (te) kleine winkel in Arnhem centrum (die nu dicht is) heb ik bij andere filialen altijd met kromme tenen gestaan. Personeel dat veel blabla heeft maar geen idee hebben waar ze het over hebben. Flink dingen aanprijzen van "ik heb hem zelf ook" maar gericht en objectief advies geven ho maar. Of personeel dat juist geen boe of bah zegt en de indruk wekt dat je hem in de zeik neemt als je bepaalde dingen wil uitproberen (om te kopen), ik bedoel waar zijn fysieke winkels anders voor en waarom zou ik anders een paar honderd km omrijden.

N=1, ik weet het, maar dit vind ik toch wel erg zuur nieuws. Voor prints was Profotonet altijd prima qua prijs/kwaliteit en lag de kwaliteit ook best hoog. Hopelijk blijft dit!
Ondanks jou negatieve commentaar groeien ze schijnbaar nog steeds, maken genoeg winst om andere bedrijven over te nemen. Als het allemaal zo slecht was als jij stelt waren ze waarschijnlijk binnen de kortste keer failliet.
Dat een dozenschuiver succes heeft neemt niet weg dat het een dozenschuiver is toch? Goede kennis en dienstverlening kan gewoon ontbreken bij een succesformule, en de beste kennis en service zonder goede ondernemersgeest kan zo failliet zijn.

Het kan dus prima exact zijn zoals hij beschrijft zonder dreiging van faillissement.

Goed voorbeeld is mediamarkt die lange tijd sollicitanten met kennis expres geen baan aanbood. Dat zou hun succesvolle dozenschuiven in de weg zitten. (kan broodje aap zijn maar ik vermoed dat dit toch echt op de werkelijkheid berust). Bij een vraag over een product of advies keken ze tenslotte op het kaartje of ze daar iets vinden en zo niet dan op de doos. Uhh.. Bedankt..

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 december 2019 17:23]

Mwah je werd vooral getoetst op je verkoop vaardigheden en daar zit een volledige en eerlijke uitleg geven over verschillende producten niet bij, deze vind u ook goed en levert mijn baas 20% meer op en mij persoonlijk ook 2%, ik geef u op deze korting, deal!
Op zich ook niet zo gek als een scheepslading Tweakers er z'n LG OLED tv aanschaft natuurlijk. :+

En naast die tweakers zullen er best nog wel wat mensen zijn die dat ook doen.
Als het allemaal zo slecht was als jij stelt waren ze waarschijnlijk binnen de kortste keer failliet.
Dat valt wel mee. Het gros van de verkopen zal aan consumenten zijn, die ééns in de vijf jaar een nieuwe camera kopen waar ze die in de buurt het goedkoopst kunnen vinden.

Een organisatie als Kamera Express die groot inkoopt en op goedkope locaties zit, kan nét onder de marge van een kleinere zaak in de binnenstad zitten en met dat volume voldoende winst draaien.

Als die kleinere zaken eenmaal weg zijn wegens concurrentie van zowel internet als grote ketens, hebben consumenten zowiezo geen keuze meer.
Volgens deze logica zou Apple het beste bedrijf ter wereld zijn, echter scoren ze regelmatig een 1 voor repareerbaarheid van hun smartphones, tablets en laptops...

Omdat een bedrijf geld heeft of een product goed verkoopt betekend nog niet dat het goed is. Een relevanter voorbeeld: De Vobis... Wat voor onzin daar vaak werd uitgekraamd was onwerkelijk, sure we hebben geen Vobis meer in Nederland (nog wel in Duitsland), maar het heeft jaren geduurd voordat deze verdween en dat had minder met de kwaliteit te maken en meer met de intrede van online computer aankopen.

Voor elke kenner die er niet in trapt (en z'n mond houd als hij het bij anderen ziet), zijn er tientallen die er wel intrappen. Dit is niet uniek bij deze winkel...
Profotonet is super voor prints: daar kun je nabewerking uitzetten, essentieel als je je foto's bewerkt om kleuren te corrigeren. En ze zijn ook zeer snel met afdrukken.
Hopelijk verliezen ze niet hun USP ...
Ja, Profotonet is top. Ik bestel er al sinds 2007. Topkwaliteit en snelle verwerking. Ook ik hoop dat de overname goed voor ze uitpakt met behoud van kwaliteit en service en dat Profotonet onder die naam blijft bestaan.
Ja, je kunt zelfs de profielen van de papiersoorten bij hun downloaden, onder color management. Handig voor soft proofing.
Ik heb bij kamera express sowieso altijd het idee dat er geforceerd wordt om Sony te verkopen.
Ik ging er heen voor een full frame spiegelreflex, vervolgens eerdere modellen bekeken, ik vond de combi Sony A7mk2 en een 24-70 F2.8 belabberd in de hand liggen. Vervolgens begon de verkoper over focuspunten en hoe de Sony Veel meer focuspunten heeft en sneller focused dan de Nikon die ik op het oog had.
Ondertussen zegt ie er niet bij dat het niet dezelfde soort focuspunten zijn en dat de Sony bij lange na niet zo goed reageert op slecht licht wat voor mij o zo belangrijk is (na 5 keer aangegeven te hebben dat accuduur en prestaties in de nacht enorm belangrijk is voor mij als astrofotograaf.
Dit schreeuwt gewoon incompetent naar mij. De webwinkel is prima maar zodra je de fysieke winkel binnenstapt houd het op.
Personeel heeft er ook hele dikke personeelskorting op Sony. Dus die zijn eerder geneigd dat te kopen en zo ook klanten te overtuigen. Want eerlijk....Sony maakt hele mooie spullen.

En waarschijnlijk ook door een goede deal tussen beiden partijen.
Voor astrofotografie is Pentax heel goed (geen idee hoe zich dat verhoudt tot Nikon), en dat ga je bij KE überhaupt niet vinden.

Voor mij is het al heel lang duidelijk. KE eet alle goede fotozaken op en maakt er een soort MediaMarkt van. Dus geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar ooit nog iets te kopen. Jammer dat nu ook Profotonet eraan moet geloven. Het was een fijne zaak waar ik veel heb laten afdrukken, totdat ik het afdrukken zelf ben gaan doen.

Afgelopen weekend was ik bij CameraTools in Apeldoorn, dat nu is overgenomen door CameraNu. Ik ben er weer eens deskundig geholpen. De persoon die mij eerst hielp gaf gewoon eerlijk aan dat hij niet veel verstand had van de apparatuur die ik zocht, en riep direct de expert op dat gebied erbij. Zo hoort dat.
Je krijgt heus wel objectiefadvies bij KE hoor.

Edit: het was een woordgrapje mensen :/

[Reactie gewijzigd door DirtyBird op 24 december 2019 20:25]

Ik ga het je nog gekker vertellen. Als de verkoper iets van Samsung verkoopt keert Samsung een bonus uit aan de verkoper. Een praktijk die Samsung zeer breed uitvoert, ook bij de Mediamarkt bijvoorbeeld verdient een verkoper op elk samsung apparaat dat hij verkoopt.
Ik vraag me af of dat eigenlijk wel mag in Nederland, maar het is toch echt zo!
Ik heb zelf bij Saturn, en later Mediamarkt (na samengaan) gewerkt (bijbaan), sorry maar dat is toch echt zo. Overigens werken ze ook met coderingen in de prijs (laatste cijfer in de centen van het bedrag). Daarbij kunnen ze bij oudere producten die de winkelvoorraad zsm uit moeten ook een bonus krijgen (deze bonus betaald Mediamarkt zelf uit).
Daarnaast heb ik in verschillende fotozaken gewerkt, zelfde verhaal met Samsung apparatuur.
De bonus komt vanuit Samsung zelf overigens, niet vanuit de winkels zelf, maar die doen er natuurlijk aan mee want is goed voor de omzet als mensen extra geld kunnen verdienen aan het verkopen van producten. Want ze gaan dan vaak toch harder proberen om de verkoop rond te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 25 december 2019 13:54]

Laat ik je zeggen dat het op dit moment NU niet zo gaat. ( Ik werk er op dit moment al 3 jaar ) jammer dat het gedownvote word maar er zijn op dit moment geen bonussen niks nada noppes behalve ons retail loontje
Dit is ook mijn ervaring bij de K.E.
Ik twijfelde tussen 2 camera's waar de beste het meest afgeprijsd had. Maar het viel op dat ze me de hele tijd de andere probeerde te verkopen. En toen kwam het verhaaltje actieprijs, en heb ik met man en macht moeten aantonen dat mijn korting bij de kassa afgehandeld zou worden. Kom op. Zoveel merken zijn er niet. Kleine moeite om als personeel je even te verdiepen in bijv acties, en hoe deze verrekend worden.
Ik kocht al bij KameraExpress toen ze nog in hartje Rotterdam zaten (Lijnbaan of zo), waar de eigenaar in een fotoblad met zijn eigen portret de advertentie sierde. Uiteraard, toen nog analoog. Prima service toen. Maar ook veel later (in Capelle) ook prima personeel. Het is dus net wie je treft. Met zo'n groot bedrijf, wordt je wellicht meer dozenschuiver. Maar er zal vast nog wel iemand met expertise rondlopen.

(en mijn N=1 ervaring is ook niet maatgevend).
Feitelijk draait het in Nederland alleen nog om de prijs. De markt is in handen van een aantal grote ketens zoals Kamera Express en Camaranu, nadat beide ketens de overige winkels hadden opgekocht of overgenomen (al dan niet ivm dreigende failisementen).

In Nederland hanteren camera winkels allemaal dezelfde prijs, met als excuus om de kleine ondernemer te beschermen (opgelegd vanuit de producenten.) De extra zit hem nog in bijvoorbeeld een 'gratis vlog cursus' of een gratis geheugenkaartje.
Het goede advies (van gebruikers, niet van verkopers) vindt je online in tal van fora.

Profotonet is op zichzelf prima...en breder aanbod bieden en dan gaan concurreren met de HEMA?
je hebt gelijk. het zijn op de beurzen dozenschuivers zien opkomen en dat is alles wat ze doen. Foto Engel, in Haarlem was een echte fotografie winkel, hart voor het vak en bijv. analoog spul. Nu ks die ook in de goedkope orsnje verf gekliedert en mag er geen filmrolletje meer ingekocht worden als er niet een verkocht is. Alle analoge spullen moesten weg en er js nog 1 vakje met chemicalien en een paar standaard rolletjes film.

Het is ju een BCC voor camera apparatuur. Heel jammer. We komen er niet meer, alleen om rolletjes naar de fuji labs te laten sturen.
Oeh Kamera Express versus Profotonet. Dat is in mijn ogen een heel andere kwaliteitsbeleving.
Mijn ervaring door de jaren heen is dat Kamera Express steeds meer een dozenschuiver is geworden. Voorheen gekwalificeerd personeel in de winkels, nu wordt dat veelal aangevuld met onervaren mensen.
Gelukkig doe ik mijn research vooraf zelf wel maar ik heb al regelmatig de grootst mogelijke onzin moeten aanhoren. Iets wat niet moest mogen. En ja, het zal niet alleen bij Kamera Express zo zijn. Maar laat ik dan zeggen dat het me de laatste jaren opvalt. Het lijkt alsof ze de groei niet kunnen opvangen met goed personeel.
En dan Profotonet, dat is wel een andere tak van sport. Al jarenlang ben ik er klant en vol lof over de kwaliteit en de service. Ook daar gaat weleens wat fout maar het wordt altijd goed opgepakt en gecorrigeerd. Kundige mensen die weten waarover ze praten. Hopelijk gaan ze niet geheel op in het grote geheel van Kamera Express maar weten ze hun eigen gezicht te behouden.
Het zal wel nodig zijn om tegenwoordig nog te kunnen overleven maar beter is een ander verhaal.
En opboksen tegen Bol en Coolblue ben ik het niet geheel mee eens. Dat zijn nog meer dozenschuivers. Daar kun je bij voorbaat weinig advies verwachten. Hier praten we wel over een foto/video speciaalzaak die zich daarin moet kunnen onderscheiden.

[Reactie gewijzigd door karbus115 op 24 december 2019 18:21]

Anoniem: 343919
24 december 2019 14:17
Slechte ontwikkeling vind ik dit. Ik snap dit volledig vanuit Kamera Express. Maar zo krijgt de klant steeds minder keuze. En de service en beleid bij Kamera Express is echt niet wat het geweest is. Alles moet sneller en goedkoper en service is ver te zoeken. Kwantiteit staat hoger in het vaandel. Dit wordt de media markt strategie. Jammer. Zo krijg je steeds minder keus.
Dit dus ^^ :(

Bijna 10 jaar geleden voor het eerst in de 'superstores'. Aan KE geweest en toen wees een vriend die mee was me al op allerlei kleine dingen waaruit gewoon bleek dat het meer dozenschuiver-ambities had dan service gerichte foto zaak zijn.

Zo ziet het er van buiten allemaal heel gelikt uit, met wel 18 vestigingen en een enorm assortiment!!! Maar puntje bij paaltje hebben ze bij 16 vestigingen 90% van alles niet op voorraad en alleen in de de 'superstores' en moet alles alsnog besteld worden. En ervaring met service is...nouja om te huilen. Bijna letterlijk heb je het maar te slikken want voor jou 10 anderen :(

Helaas dus ook maar op zoek naar een andere plek als ik weer goede afdrukken nodig heb:(
Absoluut.

https://retailtrends.nl/n...-plaats-voor-investeerder

Sinds dit gaat het mis. Ik heb ook een tijdje bij KE gewerkt en je merkt aan alles dat er heel veel geld verdiend moet worden en veel bezuinigd wordt om de investeerders tevreden te houden. Er wordt weinig in personeel, innovatie, en dergelijke gestoken. De gemiddelde doorlooptijd van een werknemer is minder dan een jaar. Heel slecht want zo kan je nooit een goed team bouwen.(komt door de arbeidsvoorwaarden en dergelijke). Ze maken veel winst maar ten koste van heel erg veel dingen. Er wordt ook heel weinig geïnvesteerd in vernieuwingen of verbeteringen van het bedrijf zelf. Een van de belangrijkste redenen dat mensen bij KE shoppen is voor prijs maar ook dat online een breed aanbod is.
Ik kom al sinds de jaren 90 bij kameraexpress toen ze nog in een woonwijk in capelle zaten. Ook toen ging de telefonische verkoop al voor op de klant in de winkel. Het verloop van personeel zie ik in de winkel in den haag en capelle niet zo. Ik vindt den haag best service gericht en ook niet overdreven druk, dit overigens in tegenstelling tot capelle.
Dat is helaas ook wat ik merk idd. Hier is nu ongeveer alles in de regio (Rotterdam) Kamera Express. Als ik keuze wil moet ik een aardig stukje rijden iig! Als de service nou goed was had ik er niet zo'n moeite mee, maar alles moet snel, sneller, snelst helaas.

[Reactie gewijzigd door Autofan1985 op 24 december 2019 14:25]

In Rotterdam heb je nog Calumet, die zijn best goed, kennen hun s#it, en ze doen ook qua prijs vaak aardig mee :-)
Daar ga ik eens kijken dan, bedankt voor de tip! Ik kon ze nog niet.
Ik krijg steeds meer het Blokker gevoel bij kamera express.
Zo iemand die ipv investering alleen maar uitbreidt met overnames en vervolgens met een bericht komt dat het niet zo goed gaat en ze echt investeerders nodig hebben anders dreigt een faillisement....
Hoop dat ik ongelijk heb.
Ik vind Budgetcam wel een slimme aanwinst voor ze. Zo kunnen ze alle "niet meer als nieuw verkoopbare" geretourneerde producten gewoon in de verhuur gooien.
Als ze dat blijven doen als de scherpe prijzen van Budgetcam is dat geen slecht idee...
Nou, daar vrees ik het ergste voor..
Ik wilde vorig jaar een flinke telelens huren en kwam uiteindelijk bij Budgetcam uit. Veel goedkoper dan de rest, inclusief KE. Dus er zal wel 'synergie' plaats gaan vinden door de prijzen gelijk te trekken in het nadeel van de klant. Je kunt toch nergens anders heen.
Op www.gearbooker.com anders genoeg keuze hoor, om te huren/proberen.
Toch niet echt een alternatief. Als je voor een Sport wedstijd bijvoorbeeld een 1DX II , 200-400 en 70-200 nodig hebt moet je toch met 3 verschillende mensen dealen, wachten op 3 pakketjes of een halve dag door het land rijden om dat voor elkaar te krijgen. Om het nog niet te hebben over het terug brengen of sturen van al dat spul.

Dan is een huur bedrijf waar je met 1 nette factuur en 1 ritje alles bij elkaar hebt toch een stuk wenselijker. Zoiets als gearbooker is toch meer iets voor hobbyisten die een keer iets willen proberen voor aankoop.
Voor dat soort specifieke use cases misschien wel (hoewel er ook best veel kleinere verhuurbedrijven op Gearbooker actief zijn) maar voor het merendeel van de huurders biedt het een prima oplossing, ook zakelijke huurders.
Nooit van gehoord... Maar het komt ook zeer zelden voor dat ik zoiets nodig heb. En nu ik mijn spiegelreflex heb verkocht en ben gaan downsizen al helemaal niet meer.

Maar bedankt voor de tip. Ik zal proberen te onthouden.
Kamera Express heeft een tijd lang de software en afdrukdiensten van Profotonet verkocht onder eigen naam. Toen die samenwerking stopte kon je geen fotoboeken of iets meer afdrukken... over gestapt op Profotonet en dat ging uitstekend. Benieuwd wat ze nu weer gaan doen... er was een eigen software versie van de software van Profotonet zelfs.. kwaliteit van zowel KE als Profotonet was volledig identiek, hopelijk blijft dit.
K-E en Profotonet zijn praktisch buren. Logisch dat K-E reseller is geweest.
Dat wist ik niet. In dat licht kan het zijn dat de marges (ondanks de iets hogere prijs) voor Profotonet te mager werden. Als de samenwerking voorheen (ondanks afbreken) positief was, heb je kans dat KE investering in apparatuur kan doen waar PFN tegenaan zat te hikken. Uiteindelijk is het wat @K-aroq hieronder ook stelt: er is niet veel aan te doen.

[Reactie gewijzigd door wankel op 24 december 2019 16:22]

Profotonet stond altijd hoog aangeschreven, ik hoop dat de overname daar geen (negatieve) invloed op heeft.
Inderdaad. Ik gebruik profotonet altijd als ik mooie afdrukken wil. De service is echt goed. Ik wilde een boek afdrukken een trouwerij en ze belde me op dat ze verwachten dat de foto's net te donker zouden zijn. Ze raden me aan om alle foto's met een derde tot halve stop lichter te maken. Het is niet zo maar een bedrijf dat maar alles afdrukt wat ze binnen krijgen, ze kijken er ook zelf naar. Altijd erg tevreden met de afdrukken. Kost wel wat, dat wel.
De markt voor dit soort producten wordt steeds dunner. Alleen schaalgrootte helpt om te overleven. Anders konden al die zaken die nu worden verkocht wel zelfstandig doorgaan. Het is helaas niet anders. Mensen die fotograferen met "echte" camera's en nog afdrukken worden zonderlingen... De mainstream fotografeert met smartphone en bekijkt de foto's op het scherm daarvan. Zelfs opslag en bewerking op PC wordt steeds minder. Daar kan je van alles van vinden, maar het is de realiteit.

[Reactie gewijzigd door K-aroq op 24 december 2019 14:45]

Schaalgrootte en dozenschuiverij werken juist goed in een groeiende markt. Nu de markt krimpt zal je als fysieke winkel juist meerwaarde t.o.v. je concurrenten moeten bieden om in dit slagveld overeind te blijven. Secundaire zaken zoals service, kwaliteit en beleving zijn nu veel belangrijker dan 10 jaar geleden. Dat geldt voor alle winkels, niet alleen fotozaken (de markt voor fysieke winkels is tenslotte al jaren een in z'n geheel krimpende markt door de opkomst van online winkelen).
Profotonet had (heeft) een erg goede fotoalbum-dienst met dito software. Erg aanpasbaar, indeelbaar en behoorlijk intuïtief. Zowel met service als de kwaliteit meer dan zeer tevreden geweest, terwijl de prijzen zeker niet te hoog waren. Het fotoalbum dat ik had laten afdrukken bekijk ik nog regelmatig en telkens weer blij van, zowel vanwege de inhoud als de vorm.
Zo tevreden over profotonet, standaard mooie binding, super kwaliteit.
Hopelijk door schaalvergroting gaat de kwaliteit niet achteruit....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee