Renders tonen dat Samsung Galaxy Note 10 Lite plat scherm heeft

Er zijn renders verschenen van de Samsung Galaxy Note 10 Lite. Die wijzen erop dat de fabrikant de goedkopere versie van zijn smartphone met stylus voorziet van een plat scherm. Eerdere renders lieten het scherm niet zien.

Aan de bovenkant zit een gat voor de frontcamera, net als de reguliere Note 10-telefoons, meldt WinFuture. Aan de achterkant zit een rechthoekige cameramodule met daarin drie camera's. De details daarvan zijn nog niet duidelijk. De stylus verbindt zich met bluetooth 5.1 aan de telefoon.

Eerdere renders van twee weken geleden lieten al zien dat de telefoon beschikt over een 3,5mm-jack. Dat wijkt af van de andere Note 10-modellen, waarbij Samsung de analoge audiopoort heeft laten vallen. Samsung lijkt overgestapt op een strategie waarbij de duurste modellen in een serie de 3,5mm-jack niet hebben, terwijl de goedkopere telefoons hem wel behouden. Dat is dezelfde strategie als Apple voert met zijn iPads. Concurrenten als Huawei en Xiaomi doen hetzelfde met hun telefoons.

Er gaan al maanden geruchten over de goedkopere versie van de Note 10, die N770F als typenummer heeft. Samsung bracht vijf jaar geleden de Note 3 Neo uit, de N750F, een goedkopere variant van zijn Note 3-smartphone. Sindsdien heeft het zijn Note-serie alleen gericht op het duurste segment. Andere Samsung-smartphones hebben geen stylus. WinFuture denkt dat Samsung de Note 10 Lite nog voor kerst zal presenteren.

Samsung Galaxy Note 10 Lite Bron: WinFuture
Samsung Galaxy Note 10 Lite Bron: WinFutureSamsung Galaxy Note 10 Lite Bron: WinFuture

Renders Note 10 Lite. Bron: WInFuture

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

18-12-2019 • 07:16

60

Reacties (60)

60
60
27
2
0
26
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Dat samsung altijd de ruimte boven en beneden een klein beetje laat verschillen vind ik zo lelijk.
Dat is niet Samsung specifiek, het heeft te maken met de aansluiting van het scherm, daar is een beetje ruimte voor nodig.
Het is wel mogelijk om een groter scherm te nemen en dit om te vouwen zodat de aansluiting niet ten koste gaat van de schermruimte en/of symmetrie, dit hebben meerdere fabrikanten ook al toegepast, maar dat is een stukje duurder en neemt weer ruimte in waar ook andere hardware (3,5mm jack, grotere accu, etc.) had kunnen zitten.

Persoonlijk heb ik juist meer moeite met een gat in het scherm voor de "selfie-cam", mede daarom heb ik gekozen voor een smartphone met een pop-up-camera aangezien ik dat ding toch bijna nooit gebruik in tegenstelling tot het scherm.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 23 juli 2024 11:47]

Zijn er high-end smartphones zonder selfie-cam eigenlijk? Dat zou een merk wel sieren, denk ik.
Ik kan die selfie-camera missen als kiespijn, en wellicht velen met mij.
Je gebruikt de selfiecam ook voor videobellen. Als je een lange-afstandsrelatie hebt gebruik hem veel ;)
Ik snap wat je zegt, maar het heeft niets te maken met de opmerking waarop je reageert. Als het scherm aan de ene kant wat extra ruimte nodig heeft, prima, maar dan kun je aan de andere kant dezelfde ruimte toepassen, zodat het boven en onder niet verschilt. Dan kan daar meteen de camera in verwerkt worden. Weg notch/hole... hè, flashback naar S3 :)
"...niets te maken met de opmerking waarop je reageert."

Natuurlijk wel, want de opmerking was:
"...altijd de ruimte boven en beneden een klein beetje laat verschillen..."

Bovengenoemde is letterlijk de enige reden dat fabrikanten het nu op deze manier doen.
You can't have your cake and eat it (too):
Als je een smartphone wil maken met zoveel mogelijk scherm en zo weinig mogelijk bezel zonder aansluitingen weg te halen of andere grote compromissen is dit nu het enige (kleine) compromis dat je wel moet maken.

Bezels onder en boven gaan zeer waarschijnlijk ook nooit een comeback maken omdat echt alle grote fabrikanten inmiddels de keuze hebben gemaakt om voor zo weinig mogelijk bezel te gaan, tegenwoordig vaak ten koste van de symmetrie en soms ten koste van iets anders.
Ja, als je erbij haalt wat je zegt: "Als je een smartphone wil maken met zoveel mogelijk scherm en zo weinig mogelijk bezel", dan heb je gelijk. Maar dat boeit caspermatthijs niet en mij ook niet. Het gaat er om dat het VERSCHIL in de bezels boven en beneden lelijk gevonden wordt. Als een fabrikant daaraan tegemoet zou willen komen, vervalt jouw opmerking over zoveel mogelijk scherm en zo weinig mogelijk bezel.
Juist een deel van het punt dat ik de hele tijd al maak... Voor bijna niemand is dit een "probleem" en voor die maximaal 2% gebruikers die er wel een probleem mee hebben gaan de fabrikanten echt geen andere telefoon maken. Ze moeten kiezen voor de ruime meerderheid van de gebruikers, just live with it.
Ook daarin heb je gelijk. Maar zowel caspermatthijs als ik hebben niet gezegd dat het een probleem is. Het enige dat caspermatthijs zei, is dat hij het lelijk vindt, en dat vind ik ook. Dat is een mening, en geen stelling. Met een mening kun je het eens of oneens zijn, maar argumenten waarom het is zoals het is, verandert de mening niet, daarom zei ik dat je opmerking niet relevant was.
Het gaat vast niet lang meer duren voordat ze ook de selfiecamera achter het scherm kunnen plakken net zoals de vingerafdrukscanner... Mijn part laten ze de selfiecamera helemaal weg.. ik heb al 6 smartphones gehad en de hele feature nog nooit gebruikt..
Ik gebruik dat ding ook extreem weinig, toch realiseer ik me dat de meerderheid van de gebruikers er wel regelmatig (zoniet continue, zelfs in het verkeer, zucht...) gebruik van maakt. Dus eigenlijk hetzelfde punt als hierboven al gemaakt; het is onmogelijk om een telefoon te maken die voor iedereen perfect is, en ben je ruim in minderheid, jammer dan.

Plus, pop-up lost dit probleem op, heb ik zelf ook. Geen gat, geen notch, voor mij bijna perfect! Alleen nog die verschrikkelijke minimale asymmetrie hè... ;)
https://tweakers.net/pric...28gb-zwart/specificaties/
Liever een klein beetje verschil dan een enorm verschil zoals telefoons met een notch, maar, ben met je eens dat het net iets leuker voor het oog zou zijn als het gelijk zou zijn.
Zelfs met "de kleine bezel aan de onderkant kopiëren naar de bovenkant" zou nog steeds een gat, notch of pop-up/slider mechanisme voor de "selfie-cam" noodzakelijk zijn omdat een redelijke sensor in die hele kleine ruimte simpelweg niet past. Dan zou de smartphone met die bezel boven dus alsnog alleen maar echt symmetrisch zijn met een pop-up/slider aangezien er aan de onderkant ook geen gat of notch zit.
OK, het kan..., maar ik snap wel waarom fabrikanten hier niet voor kiezen.

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 23 juli 2024 11:47]

Haha ja precies! Nu ook weer met mijn A40... perfect ding maar had liever gehad dat onder en boven gelijk zouden zijn..
High end krijgt geen 3,5mm poort. Oftewel je betaalt dan meer maar krijgt minder. Dit is toch niet uit te leggen?
High-end videokaarten hebben ook geen dvi/vga poorten, goedkope wel. Zo'n 3.5mm jack is een extra gat in je telefoon, terwijl fabrikanten het tegenwoordig graag zo "clean" mogelijk maken. Daarnaast gaan ze er waarschijnlijk van uit dat mensen die >800 euro voor een telefoon willen betalen niet gaan lopen hannessen met (goedkope) bedrade oordopjes, maar een draadloos alternatief kopen.
Dan heb je nog de mensen met een high-end bedrade koptelefoon, maar de audiokwaliteit van de gemiddelde smartphone is dusdanig ruk dat die toch wel een losse DAC/versterker gaat kopen.

Bovendien leveren sommige fabrikanten een usb > 3.5mm adapter mee, waardoor de kostenbesparing minimaal/niet-aanwezig is.
"Bovendien leveren sommige fabrikanten een usb > 3.5mm adapter mee, waardoor de kostenbesparing minimaal/niet-aanwezig is."

Die vervolgens niet werken op andere apparaten waardoor je alsnog dat ding erop en eraf moet halen
Snap niet waarom je gedownvote wordt, dit is wel degelijk een nadeel.

Heb je een dongeltje en koptelefoon die werkt op je samsung, maar even aansluiten op een huawei, en dat werkt dat weer niet, heb je een ander dongeltje nodig.

https://www.pcworld.com/a...io-still-doesnt-work.html

Er zijn allerlei wetjes en regeltjes gekomen om het aantal stroom-adapters te verminderen, universele aansluiting enzo.
Beginnen ze deze ongein dus weer opnieuw met USB-C audio adapters...

[Reactie gewijzigd door Zoop op 23 juli 2024 11:47]

Ik heb een dongle van de tab S5e, maar die werkt niet op mijn LG G7 (die gelukkig wel een headphone jack heeft, daar heb ik m deel op uitgezocht). Schijnt ook iets te zijn met dat de ene een ingebouwde dac heeft, en de andere niet.

Het is ook nirt eens per merk verschillend, ook de dongle van de S5e op de note 10 werkt niet. Heel erg handig
Juist wel. Alleen wel vanuit het perspectief van de business. Geen 3.5mm jack betekent ook nog eens dure bluetooth oortjes erbij kunnen verkopen, want dongle is niet praktisch. Dubbele winst van de consumenten die toch al bereid waren meer te betalen.

Apple is ermee begonnen en alle andere fabrikanten kopiëren het dankbaar.
De redenatie is dat de duurdere modellen over het algemeen betere specs hebben. Die verklaren het verschil in prijs.
Maar het is wel belachelijk. Zo is het niet te kiezen voor de consument welke versie hij moet nemen. Want nu hebben alle modellen een nadeel. Samsung hoopt natuulijk mensen te bewegen om de duurdere modellen te kopen omdat die qua performance superieur zijn en als genoeg mensen dat doen, dan kunnen ze de 3,5 mm poort ook uit andere modellen verwijderen onder het motto dat klanten het toch niet een must vinden om te hebben.
Uiteindelijk winnen de grote merken het en verliezen de consumenten.
Je moet afwegen. Alles heeft voordelen en nadelen en zo moet je keuzes maken. Zo ook hiermee.

Het heeft vooral te maken dat we allemaal veel willen, maar dat sommige dingen moeilijk samengaan. We willen schermen groter dan de telefoon en accu's die een week mee gaan. Ook willen we supersnelle telefoons die altijd ontvangst hebben. En als laatste willen we ook nog een hoofdtelefoonaansluiting.

Fabrikanten beslissen nu dat een 3.5mm jack niet de moeite waard is ten opzichte van de andere voordelen, elke mm telt. Het grootste deel high end gebruikers zijn al overgestapt naar BT, en de gebruikers die nog bekabeld willen, kunnen dat via een kleine dongle. Dat laatste is niet de mooiste oplossing, maar eentje die prima te gebruiken is. Dat dat te lastig zou zijn is een van de grootste first world problem die ik ooit heb meegemaakt. Ook zijn er headsets met een USB-C aansluiting.

Het liefste zie ik de 3.5 niet verdwijnen, maar het is keuzes maken en de tijd die vooruit gaat. Voor nu zijn er in ieder geval wel nog high-end toestel die wel een 3,5 aansluiting hebben, zoals de Galaxy S10.

Ik vind het zo typisch dat we zo snel in de slachtofferrol springen. "Belachelijk", "Zij winnen/Wij verliezen" Pffff

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 23 juli 2024 11:47]

Ik denk dat het een strategie is om de jackloze toestellen erdoor te drukken. De high-end toestellen hebben een bepaalde statuswaarde. Mensen die de nieuwste en duurste toestellen hebben, hechten vaak aan de statuswaarde daarvan. Ze willen het nieuwste en het "beste". Fabrikanten kunnen het zich veroorloven om iets nieuws te verzinnen, want die topmodellen worden toch wel verkocht.
Ik hecht ook waarde aan de aanwezigheid van een 3,5mm Jack ingang voor een koptelefoon. Die bluetooth oortjes zijn al snel zoek of leeg. Helaas is de trend nu richitng nog minder fysieke aansluitingen. De volgende stap is het weglaten van de usb-c poort, zodat je het toestel alleen nog maar draadloos kunt opladen. Dan krijg je nog minder waar voor je geld.

https://www.businessinsid...ng-charging-port-2019-12/
Net als de "budget versie" van de S10. Zelf vind ik de curved edges leuk en zelfs fijn, maar ik hoor in mijn omgeving zat mensen die juist om deze reden geen high end Samsung telefoon kopen.

Ook de aanwezigheid van de 3,5 jack laat toch zien dat de traditionele smartphone nog niet is uitgestorven.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 23 juli 2024 11:47]

Het zal vooral een voorkeur zijn, maar denk ook wel een deel hoe groot je knuistjes zijn... ik zelf heb redelijk grote handen en stevige vingers en zit dus bij dergelijke curved edges al snel onbedoelde inputs te geven op de randjes, dan werkt het gewoon niet altijd lekker. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een platscherm, mag zelfs wel een beetje kin en voorhoofd hebben een toestel want dan kan ik het toestel gewoon 'normaal' vasthouden bij het kijken van een video.
Afgezien van het design heeft een curved scherm in mijn ogen echt 0 meerwaarde. Samsung krijgr een groter scherm in dezelfde formfactor gepropt en dat klinkt als een mooie feature. De ervaring op mijn note 9 en note 10+ zijn echter dat je meer last hebt van die curved edges. Het beeld vervormd op de curves en een degelijke case beschermt toch een stuk minder omdat de randen beschikbaar moeten blijven. Maar zoals ik al zei het heeft wel een Premium look. Van mij mogen ze echter weer terug naar een plat scherm. Het voegt echt helemaal niks nuttigs toe.
Ik ben zo'n iemand ja :) Ik vind die edge zo vervelend én lelijk, dat ik er inderdaad de telefoon niet door koop. Het aantal redenen om wél een edge te hebben weegt volgens mij ook niet bepaald op tegen de redenen om er niet een te hebben. Best jammer, want ik zoek een wat kleinere telefoon en dan zou een S10 op zich nog werken, ware het niet...

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 23 juli 2024 11:47]

Waarom dan niet gaan voor de S10e? Heb deze nu al een tijdje en moet zeggen dat hij prima bevalt, qua accuduur gaat die ook nog langer meer dan de S10 :).
Heb hem overwogen! Maar m'n huidige telefoon voldeed nog genoeg om de aanschaf van de S10e niet te rechtvaardigen. En ik vond dan de achterkant van de S10e een beetje cheapo aanvoelen. Maar het formaat vond ik fantastisch. Ik baal dat de S11e weer groter wordt... daar gaat het selling point van het toestel.
Je kan de edge grotendeels blokkeren als je dat zou willen, daar heeft Samsung een mooi appje genaamd "Edge Touch" voor. Daarmee kun je instellen welke deel van de edge moet reageren op touches (of niet) ;)
Ook de aanwezigheid van de 3,5 jack laat toch zien dat de traditionele smartphone nog niet is uitgestorven.
Laten we toch een moment stilte nemen om smartphones met een headphone jack traditioneel te noemen. Samsung was een van de laatste waar hun flagships dit nog hadden.

On the other hand ik ben zo een van die mensen die niet van curved displays houdt net zoals ik glass back phones nadelig vind. Tevens stoort het mij dat de smartphone onderaan meer bezel heeft als bovenaan.
Sommige vooruitgang is toch echt achteruitgang voor de klant.
Mee eens. Echter glas aan de achterkant heeft als voordeel dat je draadloos kunt laden. En dat is voor sommige misschien geen feature... maar ik gebruik eigenlijk niks anders meer. De ontbrekende jack is voor mij geen probleem heb een paar galaxy buds die voor mij meer dan prima geluid geven. Daarnaast zit ik nooit meer te kutten met kabels waarbij je constant overal achter hangt en de dopjes uit je oren geramd worden. En 6 tot 8 uur playtime is voor mij meer dan voldoende. Heb ze nooit verder leeg gekregen dan 80%
Erm ik heb een note4 met verwijderbare plastic achterkant en kan ook gewoon draadloos laden, dus dat is een none argument
Gezien alle klachten over ontbrekende jacks, zal dat nog wel even duren. Zolang er genoeg vraag is naar jacks (of platte schermen), zullen die niet verdwijnen.
Het is niet dat ze zomaar dingen verwijderen (of toevoegen) en we dat allemaal moeten slikken, ze kijken naar wat men koopt.
Bijv vaste accu telefoons werden massaal verkocht, de gemiddelde consument vindt dat gewoon niet zo'n big deal blijkbaar. Dan is het ook logisch dat wisselaccus verdwijnen.
Wel jammer dat het daardoor steeds meer op elkaar lijkt; de gemiddelde user kan kiezen uit tig geschikte modellen, maar wijken je eisen teveel af van het gemiddelde (bijv klein scherm of enorme accu) dan wordt het lastig. Al is dat in zekere zin ook wel terecht/logisch.

edit @avec_style: We zijn eerder "slachtoffer" van wat anderen kopen, dan van fabrikanten die gewoon proberen te voldoen aan de vraag van anderen (en jou).
Wil je een jack, koop dan geen telefoon zonder jack. Als je ze financieel gaat belonen voor wat je niet wilt, dan gaat het fout en krijg je vanzelfsprekend wat je niet wilt.
Sowieso op het moment van aanschaf natuurlijk, maar ook het toekomstige aanbod waar je (samen met iedereen) op die manier op "stemt".

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 juli 2024 11:47]

Kopers van High end telefoons zullen ook eerder investering in een high end draadloze kop telefoon of een met een moderne aansluiting. In het lagere segment is dit wellicht iets anders.

Gezien de matige kwaliteit van ingebouwde DACs in telefoons vind ik het prima te verantwoorden om dit eruit te halen. Voor degene die toch willen luisteren zit er meestal wel een set dopjes bij.

Uiteraard zit er ook een incentive vanuit de leverancier omdat die zijn eigen draadloze dopjes aan de man wil brengen en daar in het geval van Apple succesvol mee is.
Ehm ik heb hier een LG G7 ThinQ met quad dac. Geluid klinkt fantastisch. Jaartje geleden gekocht voor 400 euro, en nog zoveel werkende oortjes liggen, dat ik geen nieuwe draadloze ga kopen. Overstappen op usb-c is ook niet vooe iedereen een optie, heb bijvoorbeeld nog een tab s2 liggen met micro-usb.

Als ze doorgaan en een Note 11 lite of s11 lite met plat scherm en headphone jack uitbrengen, wordt dat een no brainer. Ik mis OLED op mijn huidige telefoon, maar ik hou van mijn platte schermpje (s8 geprobeerd, vond die vreselijk) en headphone jack
Mijn telefoon heeft geen curved edges, maar alsnog heb ik onbedoelde aanrakingen. En nogal frequent eigenlijk.

Doe mij maar weer van die lompe bezels :P.
Goed plan, plat scherm
Dat business model is toch de natte droom van elk bedrijf, meer betalen voor minder hardware, goud.

Over goud gesproken, zijn er prijzen bekend?
Plat scherm lijkt mij veel logischer voor een stylus. Enig idee hoe groot het scherm wordt?
Ik heb zelf de S6 Edge gehad en mijn vrouw de normale S6; ik vond de normale altijd een fijner toestel vanwege het platte scherm omdat ie beter vast te houden is.
De S6 edge was ook gewoon een kreng om vast te houden met de platte achterkant en bolle voorkant. De S8 en S10 liggen 10 keer beter in de hand omdat de achterkant ook gekromd is.
Hebben niet alle telefoons een plat scherm dan?
De laatste jaren niet meer. Samsung, Huawei en een paar andere brengen al tijden toestellen met een "edge scherm". Vooral bij samaung hebben de high end modellen vanaf de s8 een edge scherm.

Tevens zijn ook de apple schermen niet meer plat, maar dat zie je niet aan de buiten kant.
Je bedoeld vanaf de s6 ;)

Bij de s6 en 7 had je nog de keuze tussen een gewone of edge

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 23 juli 2024 11:47]

Klopt maar die waren kwa specs identiek, toen was het nog een optie. Vanaf de S8 is de high end echt edge only. De s10e heeft geen edge maar die doet ook op een paar andere vlakken onder voor de s10 en s10+.
Nee, zowat elke samsung flagship van de laatste jaren heeft een kromming langs de flanken.
Ja ok, maar het scherm zelf is wel plat toch? Behalve aan de randen.

Ik dacht aan zoiets als gebogen schermen bij TV's en van die ultra wide (gaming) monitoren.
Zoek eens op LG Flex ;)
Bij Samsung betekent dat geen edge meer, dus schern loopt zichtbaar door in de rand.

Bij kleine bezels (randen) moet het LCD of OLED scherm in de behuizing zowiezo gebogen aan de randen gemonteerd worden.
Jammer dat de S7 Super nooit is uitgekomen.
(Toevallig kwam ik van dit idee op de hoogte, een soort Note 7 zonder pennetje)
Ben heel benieuwd naar deze. Als je geen fanatiek gamer bent, heb je ook geen superSoC nodig. Is er al een schermmaat bekend? Niet dat dit straks een relatief klein scherm heeft? Is dit het scherm van de A70 bijvoorbeeld met een digitizer? Als ik de stylus vergelijk (neem aan dat die hetzelfde blijft) met de N10+ dan lijkt dit scherm ietsje smaller te zijn en het toestel ietsje langer. Komt er een kleiner pennetje, dan gaat dit verhaal niet op. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.