Chinese tak Arm ontwikkelt eigen ai-chips en microarchitectuur

De Chinese tak van de Britse processorontwerper Arm heeft de basis gelegd voor de ontwikkeling van een eigen ai-chip en een eigen microarchitectuur. De Chinese tak is voor meerderheid in handen van Chinese investeerders.

ARM ChinaMet de ontwikkeling van eigen chips en micro-architectuur is het mogelijk voor Chinese processorontwerpers om zich te baseren op Chinese code, meldt Nikkei. Dat is belangrijk voor producenten in het land, omdat afhankelijkheid van buitenlandse bedrijven geldt als risico. Zo kon Huawei vanwege de handelsoorlog een paar maanden geen contact hebben met het Britse moederbedrijf van Arm. Huawei leunt op Arm voor de Cortex-microarchitecturen in zijn Kirin-socs.

Arm richtte de Chinese tak drie jaar geleden samen op met het Japanse Softbank, maar Softbank verkocht zijn meerderheidsbelang aan Chinese investeerders. Daarmee staat de ontwikkeling van de techniek onder Chinese controle, zo merkt Nikkei op. De bedoeling is om die technieken in producten wereldwijd te kunnen inzetten. Een van de ontwikkelde chips maakt het mogelijk een cryptografisch algoritme te draaien van de overheidsinstantie State Cryptography Administration.

Arm China presenteerde dit najaar onder meer al Zhouyi, waarmee fabrikanten als Huawei ai-chips kunnen maken voor onder meer smartphones, wearables en slimme speakers. Er werken bij Arm China 600 medewerkers, waarvan 500 technische mensen. Desondanks kan de Chinese tak voorlopig niet zonder het Britse moederbedrijf. China wil de komende jaren zichzelf steeds minder afhankelijk maken van westerse bedrijven voor de ontwikkeling van processors en andere technologie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-12-2019 • 08:30

41

Reacties (41)

41
40
20
1
0
15
Wijzig sortering
Waarom worden zulke chips niet in Europa gemaakt? Zoiets essentieels kan je toch niet overlaten aan een staat die op z'n best een bedenkelijke reputatie heeft als het gaat om bijvoorbeeld mensenrechten?
Omdat de arbeidskosten hier fors hoger liggen, waardoor het produkt dus ook duurder wordt (arbeidskosten worden immers in de prijs van het produkt verrekend), en het financieel dus niet aantrekkelijk is om het hier te produceren?
U.K. denk eerlijk gezegd niet dat arbeidskosten een grote rol spelen bij chipfabricage, het is niet zo dat de transistors er met de hand op gesoldeerd worden. Vraag aan de experts hier: hoeveel mensen werken er in zo’n fabriek?
Van de Intel fab 24 die in het Ierse Leixlip staat weet k dat er 4500 mensen werken. Bij beide Fab's in Israel (fab 12 en 28) werken in totaal zo'n 13.000 mensen iirc.

Bij dat soort getallen gaan personeelskosten natuurlijk wel een factor zijn. Of je ze nou 500 dollar per maand moet betalen, of 2000 dollar tikt bij dat soort aantallen natuurlijk hard aan.
Ik weet niet in hoeverre de fabrieken al zijn geautomatiseerd, maar desnoods kan het loonverschil opgevangen worden met verdere automatisering en subsidie vanuit de Europese Unie? Het verlenen van subsidie voor essentiële sectoren gebeurt immers ook om onder andere onze voedselproductie binnen Europa te houden
ARM produceert in principe geen processoren, tenminste niet in grote aantallen. ARM ontwikkeld en ontwerpt processor architecturen die, voornamelijk, in mobiele apparaten zitten. Ze verkopen licenties voor deze processor ontwerpen onder anderen aan Samsung, Qualcom en Huawei.
Dus voor een paar dubbeltjes meer moet er maar ingeleverd worden op veiligheid? Dat lijkt mij in het hedendaagse tijdperk geen strategisch slimme zet.

Ergens is het streven om op die gebieden niet afhankelijk te zijn heel slim.

Wat ik me dan nog afvraag (en wat ik niet zo snel kan vinden): hoe is het eigenlijk gesteld met de Europese chipindustrie? Is het dus echt zo dat alle productie in China plaatsvindt? Of zijn er ook foundries in Europa die zich bezighouden met AI chips?
Die paar dubbeltjes meer zouden in werkelijkheid eerder een verdubbeling van de kost van je product inhouden. Ik denk niet dat het merendeel van de bevolking het zo tof zou vinden dat ieder huishoudtoestel/smartphone/pc/... plots 20 tot 30% meer gaat kosten.
Nee, dat vind niemand leuk. Echter, potentieel onveilige hardware gaat uiteindelijk ook geld kosten, wellicht door (wel/niet bewust aangebrachte) "fouten" in het ontwerp van de chip. Het lijkt mij makkelijker om zicht te houden op het productieproces als dit plaatsvindt op grondgebied van landen waar je als burger zelf democratische invloed op hebt, of als dat economisch onmogelijk blijkt te zijn, tenminste op het grondgebied van formele bondgenoten.

Ik denk dat het bovenal belangrijk is dat de consument keuze heeft. Ikzelf zou bijvoorbeeld liever chips uit Europa kopen als ik bijvoorbeeld weet dat de medewerkers werkomstandigheden hebben zoals gangbaar in Europa. Misschien kan het ook zorgen voor minder CO2-uitstoot als het in Europa wordt gefabriceerd?

De mensen die dat allemaal vrij weinig uitmaakt, kunnen dan gewoon de.goedkoopste optie kiezen.
"De mensen die dat allemaal vrij weinig uitmaakt, kunnen dan gewoon de.goedkoopste optie kiezen."

Of de mensen met een kleine portemonnee? Ik zou bijv. best 20% meer *willen* betalen voor chips uit Europa, maar helaas laat mijn portemonnee dat niet toe...
Nee, dat vind niemand leuk. Echter, potentieel onveilige hardware gaat uiteindelijk ook geld kosten, wellicht door (wel/niet bewust aangebrachte) "fouten" in het ontwerp van de chip......
....
De mensen die dat allemaal vrij weinig uitmaakt, kunnen dan gewoon de.goedkoopste optie kiezen.
De 2 zin klopt niet. Potentieel onveilige chips: in bijna alle gevallen merk je niks en kost niks. Misschien komt er wel schade bij sommigen. Als uiteindelijk iedereen geld kost dan is de situatie al lang anders geweest.
Als het om íeder toestel gaat, dan zal de meerprijs juist meevallen want grotere schaal = goedkoper.
Je bedoelt, een beter gevoel ivm veiligheid. Het gaat uiteindelijk niet over een paar dubbeltjes maar over miljarden en miljarden euros die niet alleen betaalt gaan worden door de consument, maar die ook gaan zorgen dat bedrijven meer kosten hebben, minder winst en omzet draaien en minder personeel zullen aanwerven.
Die lijstjes hebben we al vaker opgehoest, in Europa zitten vooral fabs voor onderzoek, automotive, sensors (MEMS) en IoT. oa.:

-ST/M Crolles 2 (bij Grenoble) - 4000 man personeel, 300mm wafers. O.a. UTBB FD SOI
-GlobolFoundries Dresden, 28nm FDX (FD SOI),
-NXP Nijmegen,
-ON Semi, in Oudenaarde,
-Gezamenlijk onderzoek van Intel, Samsung en TSMC bij IMEC in Leuven,
-Onderzoek bij CEA/Leti Grenoble,
-X-FAB Erfurt, Duitsland en Frankrijk,
-Infineon Dresden / Villach (AT),
-AMS (AT),
-Bosch Dresden (in aanbouw).
Heb je het nu over China of de VS?
China natuurlijk, de VS is geen braaf jongetje maar gaat nog niet zo ver als China gaat met uyghur concentratiekampen, sociaal krediet systeem, assimilatie hong kong etc.
Ik heb al eens eerder op deze bron gereageerd dus ik c&p mijn eerdere reactie hier even:
Ik had de bron al eerder genoemd -> "Door het hart van china documentaire" & "Chinese Dromen", waar Ruben Terlou meerdere Chinese inwoners en overheids werknemers etc interviewt.
1 aflevering gaat over o.a. het social krediet systeem in een grote Chinese stad en daar krijgt hij gewoon de informatie van een verkeersagent en diverse inwoners.

Overigens betreft dat artikel, ja natuurlijk is het nog decentraal; ze zijn het aan het uittesten/invoeren in een paar grote steden. En dan nog maakt het niet uit dat het per stad is, je mag dan niet landelijk op een blacklist komen (nog) maar China is een groot land dus als je moet verhuizen / of rijden van stad naar stad is het meestal niet een kwestie van effe 20-30 minuutjes rijden zoals in NL.
Dus je moet verhuizen, je verliest contact met al je kennissen & vrienden (en goede kans deels je familie) omdat zij bang zijn dat anders jouw slechte reputatie op hun overwaait. Dit kwam allemaal vrij duidelijk naar voren in de documentaire van Ruben en komt ook direct van de mensen die daar wonen.
Ik heb al eens eerder op deze bron gereageerd dus ik c&p mijn eerdere reactie hier even:


[...]
Dus je moet verhuizen, je verliest contact met al je kennissen & vrienden (en goede kans deels je familie) omdat zij bang zijn dat anders jouw slechte reputatie op hun overwaait. Dit kwam allemaal vrij duidelijk naar voren in de documentaire van Ruben en komt ook direct van de mensen die daar wonen.
Antwoord is in mijn vorige post al gegeven nog een keer c&p dan over die social credit system
'In practice, such programs are often disorganized and unthreatening.'
https://www.bloomberg.com...organized-and-little-used

Over die aflevering van Ruben Terlou:
dit volgt niet uit de documentaire -> Dus je moet verhuizen, je verliest contact met al je kennissen & vrienden (en goede kans deels je familie) omdat zij bang zijn dat anders jouw slechte reputatie op hun overwaait. Dit kwam allemaal vrij duidelijk naar voren in de documentaire van Ruben en komt ook direct van de mensen die daar wonen.,<- Dii heb je zelf bij verzonnen
Dat met die slechte reputatie waar mensen voor bang zijn dat die doet overwaaien vermeld Ruben wel (mogelijk in iets anders worden). Ook dat mensen niet meer kunnen huren in de stad (ik denk dat het redelijk is dat je er van uit kan gaan dat dit betekent dat mensen hierdoor moeten verhuizen). De rest lijkt mij vrij logisch als gevolg van dit bizarre controle systeem.
Dat met die slechte reputatie waar mensen voor bang zijn dat die doet overwaaien vermeld Ruben wel (mogelijk in iets anders worden). Ook dat mensen niet meer kunnen huren in de stad (ik denk dat het redelijk is dat je er van uit kan gaan dat dit betekent dat mensen hierdoor moeten verhuizen).
In welke woorden dan? Woord reputatie ben ik nog niet tegen gekomen en 'niet meer kunnen huren' heb ik ook niet kunnen traceren. Waar wordt dat genoemd? Ik kan alleen traceren dat mensen met een slechte score niet kredietwaardig zijn en geen leningen kunnen afsluiten om huizen of auto te kopen en daarna heb jij zelf dit verzonnen -> (ik denk dat het redelijk is dat je er van uit kan gaan dat dit betekent dat mensen hierdoor moeten verhuizen).
De rest lijkt mij vrij logisch als gevolg van dit bizarre controle systeem.
Nee de rest is niet logisch: verklaar + bewijs! Zo kan ik ook wel erop los verzinnen. Sinds mijn colleges wetenschapsleer op de uni heeft mijn prof van toen al gewaarschuwd voor zulke kreten en je zult met zoiets geen voldoende halen.
Ik dacht dat ze bij ASML in Eindhoven de apparatuur al hebben ? Blijft apart inderdaad als zou je goedkoop willen zijn er toch ook Europese lage loon landen ?
Helemaal mee eens, we leunen veel te veel op de VS
Arm is een Brits bedrijf maar deze zin zegt alles: "De Chinese tak is voor meerderheid in handen van Chinese investeerders." ;)
ARM is inmiddels Japans, SoftBank heeft het opgekocht.
Ik heb het gelezen. Ze hebben in ieder geval nog wel het hoofdkantoor in Groot Brittannië. :)
Ze maken bij ARM geen chips, en ook bij ARM China waarschijnlijk niet. ARM is een processorontwerper. Ze maken het elektronische ontwerp van de chip inclusief de microcode waardoor de chip instructies kan verwerken van programmatuur op de computer.
Het zijn de fabs die van de chipontwerpen van ARM chips produceren.
Intel doet beide (chips ontwerpen en maken), AMD heeft de fabricage afgesplitst en is dus nu alleen chipontwerper, net als ARM.
Lekkere backfire van het beleid van Trump, hiermee gaat er nog meer kennis vrijwillig naar China en de Amerikanen (en wij als we apparatuur kopen die in Amerika is gemaakt met Chinese componenten) betalen de tariffs.
Lekkere backfire van het beleid van Trump,
Never let a good crises go to waste.

China, Rusland, maar ook India lopen al tijden met idee om eigen hardware/software te ontwikkelen.

De acties van Trump zijn een duwtje in de rug.

[Reactie gewijzigd door Iblies op 23 juli 2024 02:52]

Prima toch? Niemand afhankelijk van elkaar.
Dit is een interessante ontwikkeling, want China wil voor de overheid en publieke instellingen ook helemaal af van Amerikaanse en westerse computerapparatuur en software, vanaf 2021 moet alle apparatuur en software van de overheid van Chinese produktie zijn. Zie dit nieuwsbericht.

Alleen private instanties mogen dan nog westerse apparatuur en software gebruiken.

Daar zou ARM China dan ook aardig van mee kunnen profiteren misschien. Naast natuurlijk andere Chinese CPU-fabrikanten als Loongson, die natuurlijk ook al een aardig tijdje aan het ontwikkelen zijn.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 juli 2024 02:52]

"De Chinese tak is voor meerderheid in handen van Chinese investeerders."

Belangrijk detail: Alle Chinese takken van alle bedrijven die in China werkzaam zijn, zijn voor meerderheid in handen van Chinese investeerders. Dat is daar de wet namelijk.

Zouden we misschien wederzijds ook moeten doen.
Straks word de markt overspoeld met Chinese X86 processoren. Deze worden zo goed en krachtig dat Intel en AMD het er heel moeilijk mee gaan krijgen.

De Chinezen hebben VIA opgekocht dat x86 rechten had en heeft daarmee ook het recht om X86 processoren te maken en op de wereldwijde markt te brengen, en dat gaan ze binnenkort dan ook doen tegen dumpprijzen.

En niemand die ze tegenhoud zelfs onze lieve heer niet.
VIA is afaik niet in Chinese handen, het is een Taiwanees bedijf, ook hun moeder bedrijf (FPG) is Taiwanees afaik?

Wel werken ze samen met China in een joint-venture, Zhaoxin, die ook x86 CPU's maakt voor China. Maar dat maakt VIA nog geen Chinees bedrijf.,

Zie bijvoorbeeld nieuws: Chinese media: Zhaoxin KX-6000-cpu presteert gelijkwaardig aan Core i...

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 23 juli 2024 02:52]

Maar is Taiwan onderdeel van China of niet? :P En ja dat is politiek geneuzel, maar wel weer van belang op dit specifieke punt.
https://en.wikipedia.org/wiki/One-China_policy

Het punt is wel dat China heel erg inzet op de eigen markt. Voorbeelden van processors zijn er in overvloed Loongson, Sunway/ShenWei, Zhaoxin, Phytium/FeiTeng, HyGon/Dhyana/Thatic, DeePhi, Rockchip, Ingenic - al dan niet met een licentie deal buiten China. Maar zeker de laatste jaren heeft men veel eigen onderzoek in productie gebracht. Waarbij deze niet buiten CN zal worden geleverd cq er alleen informatie beschikbaar is in het Chinees.
Foutje van deze kant dacht dat het in Chinese handen was.
China overspoelt de markt al jaren met zijn eigen processoren, die veelal op ARM cores gebaseerd zijn. Deze zitten bijvoorbeeld in tv boxen, telefoons tablets en SBC's en vinden over de hele wereld gretig aftrek. Daarvoor hebben ze echt geen x86 processoren van Zhaoxin/VIA nodig, die vooralsnog vapourware lijken te zijn.

Huawei ontwikkelt zijn eigen desktop- en serverprocessoren op basis van de ARM instructieset en maakt op basis daarvan moederborden. Ik verwacht dat samen met deze overgang naar eigen software er ook een overgang plaats gaat vinden naar eigen hardware. Dat is hun goed recht en zou ik zelf ook doen, als ik zo afhankelijk zou zijn van computers om het land te draaien.

De echte vraag in dit geheel is waarom Europa niet ook zijn eigen processoren ontwerpt en produceert op basis van ARM en RISC-V in bijvoorbeeld Oost-Europa. Er is meer dan genoeg kennis en de lonen zijn ook laag genoeg om concurrende producten in de markt te zetten.

Maar dat zou inderdaad het einde van Intel en AMD inluiden, waar ik zelf niet echt een boodschap aan heb. Ik ben zelf eigenlijk al over op ARM en wacht alleen nog op goede hardware voor desktops, laptops en servers. Daarbij kies ik het liefst ook voor Europese technologie zoals van NXP of STM.

Er is trouwens wel een Europees initiatief voor het ontwerpen van chips voor supercomputers. Hopelijk komt er ook een vervolg op voor de algehele computermarkt.
Arm processoren leuk voor heel veel toepassingen en mobile-phones en tablets X86 processoren lijkt mij voor een fabrikant veel interessanter volgens mijn valt daar meer aan te verdienen.

Toch ben ik er van overtuigt dat China de PC markt binnen niet al te lange termijn gaat overspoelen met goedkope X86 processors.
want China wil voor de overheid en publieke instellingen ook helemaal af van Amerikaanse en westerse computerapparatuur en software,

Maar omgekeerd vindt onze overheid het niet echt een probleem om afhankelijk te zijn van China, voor kritische netwerk infrastructuur , dwz ze weten het niet goed, of durven niet te beslissen...
Ja vooral Europa lat zich steeds meer in de kaarten kijken door onbetrouwbare partners, in dit geval China en de USA.
Ik had vroeger een kaartje met FABs.
Het kaartje is helaas offline maar in duitsland hebben ze FABs zover ik weet van dat kaartje, in Europa.
Israel heeft er ook enkele.

@Zeg
Hmm dit most een ractie zijn op een post. Vaag dat hij nu hier staat.. PEBCAK i guess

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 23 juli 2024 02:52]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.