Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'GTX 1650 Super met gddr6 en 1280 Cuda-cores komt uit op 22 november'

Nvidia brengt naar verluidt op 22 november een Super-variant van de GTX 1650 uit. Deze videokaart zou meer Cuda-cores en sneller geheugen bevatten dan de oorspronkelijke GTX 1650. De adviesprijs is nog niet bekend.

Nvidia heeft de GTX 1650 Super zelf nog niet gepresenteerd, maar VideoCardz zegt in handen te zijn van details over de videokaart. De GTX 1650 Super bevat volgens de site 1280 Cuda-cores, waar de originele GTX 1650 er 896 heeft. De videokaart komt daarmee dichterbij de GTX 1660 en 1660 Super. Volgens VideoCardz is de GTX 1650 Super dan ook gebaseerd op de TU116-gpu, die ook in de 1660-modellen zit.

De GTX 1650 Super maakt ook de overstap van gddr5 naar sneller gddr6-vram, met een snelheid van 12Gbit/s. Dit is gelijk aan de geheugensnelheid van de GTX 1660 Ti. Wel behoudt de GTX 1650 Super dezelfde hoeveelheid geheugen met 4GB. Ook de geheugenbus blijft identiek met 128bit. De geheugenbandbreedte gaat door de overstap naar gddr6 omhoog van 128Gbit/s naar 192Gbit/s.

De verbeterde specificaties zorgen voor een hoger tdp van 100W, waar de originele 1650 een tdp van 75W heeft. Daardoor hebben GTX 1650 Super-kaarten een pci-e-voedingsconnector nodig. De kloksnelheden liggen ook iets hoger ten opzicht van de 'non-Super'-variant; 1530MHz tegenover 1485MHz. De kaart heeft ook ondersteuning voor de Turing-nvenc-encoder; in tegenstelling tot de reguliere 1650 die nog de nvenc-encoder van de Volta-generatie gebruikt.

Volgens VideoCardz komt de GTX 1650 Super op 22 november uit. Een adviesprijs is nog onbekend. Onlangs verschenen ook de vermeende specificaties van een GTX 1660 Super met gddr6-geheugen.

Nvidia GTX 16-serie
Model GTX 1660 Ti GTX 1660 Super GTX 1660 GTX 1650 Super GTX 1650
Cuda-cores 1536 1408 1408 1280 896
Gpu TU116-300 TU116-300 TU116-300 TU116 TU117-300
Kloksnelheden 1500MHz 1530MHz 1530MHz 1530MHz 1485MHz
Turbofrequentie 1770MHz 1785MHz 1785MHz 1725MHz 1665MHz
Geheugensnelheid 12Gbit/s 14Gbit/s 8Gbit/s 12Gbit/s 8Gbit/s
Geheugen 6GB gddr6 6GB gddr6 6GB gddr5 4GB gddr6 4GB gddr5
Geheugenbus 192-bit 192-bit 192-bit 128-bit 128-bit
Geheugenbandbreedte 288GB/s 336GB/s 192GB/s 192GB/s 128GB/s
Introductieprijs 279 dollar 229 dollar 219 dollar nnb 149 dollar
Releasedatum 22 februari 2019 29 oktober 2019 14 maart 2019 22 november 2019 23 april 2019

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

25-10-2019 • 14:56

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
Ik ben zeer benieuwd naar de prijs en stroomverbruik, en of de gewone 1650 in productie blijft/een pricedrop krijgt. De 1660 moet haast ook wel iets zakken of gewoon verdwijnen, want tegen de 1660S is ie niet competitief, als die dus een tientje of twee zakt, moet die 1650s dus ergens onder 170 uitkomen om nog ergens op te slaan, wat dan de 1650 weer nutteloos maakt voor de prijs....
Volgens mij is het ook de bedoeling dat de Super varianten de reguliere varianten vervangen. Dit zie je ook gebeuren bij de RTX kaarten.
Klopt, behalve dat de 2060 een pricedrop kreeg en gewoon bleef bestaan, daarnaast zou de 1650 opdoeken dom zijn, aangezien dat de ideale 75w kaart is. Als de 1650Super het €150 slot pakt, en de 1650 naar 120 gedropped wordt ben ik wel blij :)
Erg leuke nieuws, hoop dat er een low profile versie komt van de Geforce GTX 1650 Super, is leuk in een Mini Media/Console PC die net zo groot is als een Xbox One.
Bleef die in productie, of bleef hij bestaan vanwege voorraden?
Ik game met een Nvidia 960 2GB en kan je vertellen dat Apex Legends adviseert om lage texturekwaliteit of zoiets te laden omwille van de 2GB geheugen. Daarom denk ik dat 4GB niet toekomstbestendig meer is, ervan uitgaande dat je er circa 4 jaar mee wilt kunnen doen.
Klopt! 4Gb ram is vandaag alles behalve future proof. Zelfs Consoles hebben meer GPU geheugen (shared). 8Gb is zelfs voor een midrange kaart op 1080p een minimum. Erg veel open world games hebben 4Gb gpu ram bij min specs staan.

Sinds het verdwijnen van de DVD’s en de komst van breedbandinternet met hoge datalimieten zijn alle games in sneltempo groter en groter geworden. Vooral textures worden groter en complexr. 100Gb games zijn geen uitzondering meer, ook voor consoles. 10jaar geleden geleden was 10Gb (install size) al een serieuze game.

Er zijn ook meer en meer open world games bijgekomen en samen met het wegvallen van de maximale capciteit van de drager (dvd) en het toenemen van de datavolumes kan je er zeker van zijn dat deze trend zich de komende jaren blijft doorzetten.

Een 1650 Super lijkt op papier alles behalve traag. Zelfs de 1060ti komt in sommige games erg dicht in de buurt (soms maar een paar fps, soms 10-15fps) van de 1080. En in bijna alle gevallen is 5Gb gpu ram de norm op 1080p voor A-titels op ultra/high.

Indien het gpu-ram gebruik in de zelfde rate stijgt als de afgelopen jaren kan je er zeker van zijn zijn dat hier de bottle neck zit. Beter besparen op uw cpu/mobo en herinvesteren in 8Gb ram en dan extra cuda cores.

2020 ingaan met 4Gb op een 1060 Super ls zoals een zomerjas aankopen op een mooie oktoberdag wetende dat de winter er aankomt.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 28 oktober 2019 01:19]

Klopt, 4gb is niet toekomstbestendig als je 4 jaar mee wil blijven draaien op de nieuwste titels boven low settings, maar dat mag met een GPU van <200 euro geen verrassing zijn toch? En als ik het me goed herinner was dat destijds bij de 960 ook al een beetje een discussiepuntje, en dat is ook al een jaar of 3-4 terug (als ik het me goed herinner), overigens waren er toen ook genoeg mensen die riepen dat een 960 die 4gb helemaal niet nodig had of zelfs effectief kon gebruiken. Ik denk dat als nvidia nu een 8gb 1650s uitbrengt ook iedereen roept dat het onzin is.

Either way, ik game nu op een RX560 2gb, en merk inderdaad ook dat die 2gb een probleem is bij sommige games, ik verwacht dat ik met een 1650(al dan niet super) wel weer een paar jaartjes mee kan, ik speel immers niet de nieuwste games, maar met een upgrade kan ik het windows weer een paar jaartjes opschuiven :)
Lieve redactie:

Zouden jullie voortaan "Gerucht:" in de titel willen gebruiken in plaats van enkele aanhalingstekens? Dit is nu al de zoveelste keer dat een titel de indruk wekt dat het daadwerkelijk om een aankondiging gaat. Paar dagen gelden bijvoorbeeld ook: nieuws: 'Nvidia GTX 1660 Super met gddr6 komt uit op 29 oktober voor 229 dollar'

Een maand geleden gebruikte jullie wel "Gerucht:" in de titel voor nota bene hetzelfde product: nieuws: Gerucht: Nvidia komt in oktober met GeForce GTX 1660 Super

[Reactie gewijzigd door Caayn op 25 oktober 2019 15:10]

Als een bericht tussen aanhalingtekens staat dan gaat het om een uitspraak of suggestie, niet om berichtgeving.
Daar ben ik het mee eens. Echter vind ik enkele aanhalingstekens er niet uitspringen in het nieuwsoverzicht, bovendien is het verwarrend omdat er ook "Gerucht:" gebruikt wordt. Wat verwarrend werkt omdat beide manieren gebruikt worden en soms ook door hetzelfde redactielid zoals hier het geval is.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 25 oktober 2019 15:25]

Ik vind het zelf ook niet duidelijk met die aanhalingtekens maar men doet 't vaker zo in geschreven media.
Scheelt ook letters en je hebt in een kop maar beperkt de ruimte.
Lets get "gossip" done! :o
Jammer dat ze breken met de 75w tdp limiet, die ervoor zorge dat je de kaarten met enkel de PCI connector van stroom kon voorzien. Dat was toch een erg leuke feature van zijn voorganger(s) die het mogelijk maakte om in veel low-end machines een grafisch kaartje bij te prikken voor betere prestaties.

Hopelijk komt er nog een fabrikant met een downclocked versie van 75w. Low profile zou helemaal geweldig zijn!
Ik denk dat die 1650 super niet onder de 75w te krijgen is, althans, niet tenzij je kwa prestaties weer op 1650 niveau uitkomt, en dan kan je beter die TU117 die gebruiken dan de TU116.

Ik zou verwachten dat de 1650 gewoon blijft bestaan als 75w kaart, net zoals dat de 2060 gewoon blijft bestaan, en een pricedrop kreeg.
Dat de 2060 nog bestaat is waarschijnlijk gewoon meer vanwege dat er nog een behoorlijke voorraad is. Maar moet eerlijk zeggen als je nu een 2060 gaat kopen kun je toch echt beter een 2060super kopen, ja ietsje duurder, maar een stuk goedkoper dan de 2070(super), maar wel bijna net zo snel..
de 1650 non super variant kost al 150 euro, dus de super variant gaat waarschijnlijk tussen de 175-200 euro zitten. Maar in dit price range vind je al rx590's. ben benieuwd naar de price/performance van de 1650 super. maar ik heb er geen goed gevoel bij.
Weet je het zeker?
Alle rtx super varianten schommelen rond de zelfde prijs als de gewone versie, soms zelf goedkoper.
Of wordt dit als te groot verschil geacht dat het in plaats van kleine upgrade een nieuwe serie is?
De RTX supers kwamen ook gewoon op het niveau van hun non supers uit kwa prijs, en dit is overduidelijk een move om AMD de pas af te steken met de RX5500. Als ik zou moeten gokken, krijgt de 1650 een pricedrop van een tientje of twee, komt de 1650 super op op 150-170 te zitten, en gaat de 1660 naar ~200, dan heb je een netjes getrapte lineup
Als de 1650 super €150 zou gaan kosten, denk ik dat het best een interessant kaartje zou wezen.
De geheugenbandbreedte wordt door de overstap naar gddr6 ruimschoots verdubbeld.
@AverageNL Van 8Gbit naar 12Gbit geheugenchips met dezelfde geheugenbus is een niet ruimschoots een verdubbeling, maar 50% meer geheugenbandbreedte. Typisch gevalletje van copy+paste+translate en dus dezelfde fout maken als het originele bericht.

[Reactie gewijzigd door -The_Mask- op 25 oktober 2019 15:24]

De bandbreedte is opgehoogd van 87GB/s naar 192GB/s. De snelheid is inderdaad met 50% gestegen. Ik zie nu dat dit niet helemaal duidelijk is geformuleerd in het artikel - ik heb het aangepast :)
De bandbreedte is opgehoogd van 87GB/s naar 192GB/s. De snelheid is inderdaad met 50% gestegen. Ik zie nu dat dit niet helemaal duidelijk is geformuleerd in het artikel - ik heb het aangepast :)
Lees je wel wat jezelf zegt? Je zegt nu dat de 50% meer geheugenbandbreedte die de videokaart krijgt in de praktijk neerkomt op 120% meer. Hoe wil je dat doen?
Je hebt helemaal gelijk - het ging mis bij de bandbreedte van de originele 1650. Het is inmiddels aangepast, excuus.
Ik snap echt niks van wat Nvidea eigenlijk aan het doen is. Meestal werken fabrikanten van de ene naar de andere generatie. Zoals processoren. 1x per jaar komt er ongeveer iets.
Nvidea brengt nu al een heel jaar lang steeds nieuwe SKU's uit.
Zijn ze dan niet bezig met de volgende generatie?
Waarom brachten ze deze niet gelijk uit? Niet alsof er opeens meer cuda cores en ander geheugen op kan.

Is dit om Navi van AMD aan te vechten? De nieuwe low end van AMD die binnenkort zullen komen?

Ik vind het alleen maar verwarrend en vrij irritant.
Klopt dat het verwarrend is, maar zal vooral zijn omdat ze bang zijn voor de low/mid end kaarten van AMD. Het zijn in die categorien hele goede kaarten voor een scherpe prijs.
Over het algemeen genomen als je een kaart van Nvidia pakt en dan een AMd kaart met dezelfde prijs, dan heeft AMd al gauw 10% betere benchmarks. Op high end blijft Nvidia nog wel heer en meester, onder andere ook door RTX (wat voorlopig niet echt benut word).
Die 5700XT kaarten trekken mij ook wel aan, veel minder warmteproductie of stiller dankzij 7nm productie toch? Dat zou ook veel kunnen schelen voor je cpu temps.
De aftermarket coolers zijn niet verkeerd, maar je kan het beste wat videos en reviews opzoeken. Voor mij vind ik GamersNexus wel een goede. Die heeft zover ik weet juist alle 5700(xt) kaarten getest,moet je maar zijn videos kijken of op hun website.
Je geeft eigenlijk alle antwoorden zelf al ;)

Ze zijn wel bezig met de volgende generatie, maar die zal nog wel een jaar of langer op zich laten te wachten. De verkopen van de RTX20xx serie is aardig tegengevallen omdat de GTX10xx veel meer waarde bied voor het geld.

Deze kaarten worden uitgebracht omdat men op een goedkopere manier deze kaarten kan produceren en toch meer aan de klant kan bieden. Normaal zullen de bestaande kaarten dalen in prijzen, maar op deze manier bieden ze meer voor hetzelfde geld.
Dat laatste willen ze je laten geloven want de vergelijkbare kaart is al weer paar jaar oud. Dus in plaats van de prijs aan te passen bieden ze meer voor hetzelfde geld. Alleen vergeten veel mensen dat door optimalisatie en productieprocessen dat de productiekosten van zelfs deze nieuwe kaarten lager liggen dan de andere kaarten jaren geleden. En jammer genoeg trappen veel mensen er in en ook nieuwssites laten het zo overkomen.

Naast bovenstaande praktijken overspoeld Nvidia de markt met nog meer type kaarten. Een leek zal er al helemaal niet meer wijs uit kunnen worden. Maar op deze manier probeert men wel meer marktaandeel te behouden.
Het is jammer dat AMD nog niet echt mee kan komen met het hoge segment, want dit zal de prijs van Nvidia nog een beetje kunnen drukken. Want er is nu totaal geen concurrentie in het hoge segment, wat er ook voor zorgt dat Nvidia helemaal nog niet met een nieuwe generatie hoeft te komen.

[Reactie gewijzigd door Andyk125 op 25 oktober 2019 15:18]

Nope, de nieuwe generatie komt nog volgend jaar, als het goed is zelfs nog voor het einde van Q2...
Jij werkt voor Nvidia? Zo lang de concurrentie hun niet op de hielen zit en ze de huidige prijzen gewoon nog kunnen vragen ga er maar niet van uit dat ze zo snel met nieuwe kaarten komen. Tussen de GTX10xx serie en RTX 20xx zat ook 2 jaar. Dus oktober volgend jaar is een betere gok ;)

Maar ik hoop dat je gelijk hebt..
Laat de gpu's eerst eens 144hz halen. Heel de markt overspoeld met gekke monitoren en er is geen gpu-fabrikant die aanbod heeft voor de vraag 1080p/ultra/144hz.
Huh, elke high end kaart van 500+ euro's haalt dat. Van AMD en van Nvidia.
Bedoel je niet 4k/144hz? Want zoals @OriginalFlyingdutchman ook aangeeft kunnen genoeg kaarten dat halen.
Dat is niet arbitrair. 1080p/ultra/144hz is voor bijna alle kaarten niet te doen in alle nieuwe games en de kaarten die het wel kunnen kosten over de 1000 euro welke niet aansluit bij de 1080p doelgroep. Zie hwi gamereviews waar ze fps testen per videokaart.
Misschien is de yield van de TU116 te laag en zijn er veel GPUs die niet de 1400 werkende cores halen, maar wel 1200. Die kun je dan mooi verkopen in een goedkoper model grafische kaart in plaats van weggooien.
Wat ook vrij irritant is zijn mensen die een uitgesproken mening hebben over een product waarvan ze de naam niet eens correct kunnen spellen. Nvidia!

Daarnaast is het niet zo vreemd dat nvidia "vernieuwde" kaarten uit brengt om direct te concurreren met de lager geprijsde AMD kaarten. Dat is alleen maar goed voor de marktwerking en worden nvidia kaarten wellicht ook eens wat redelijker geprijst.
De 2000 en 1600 serie zijn nog maar net iets meer dan een jaar op de markt. Logisch dat de opvolger er nog niet is en dat er eerst vernieuwde versies van de bestaande kaarten komen. Je wil je eigen kaarten niet overbodig maken door nu al een opvolger uit te brengen.

Maar dacht je nou echt dat Nvidia achter de schermen nog niet bezig is met een 3000 serie?
Verwarring zaaien verhoogd winsten.
Er zal wel nut zijn voor 1650 kaart of vraag, anders worden ze niet gemaakt. Ok een dedicated grafische kaart is nog altijd beter dan de builtin in een cpu. Maar voor huis/tuin/keuken gebruik heb je niet echt een dedicated videokaart nodig. Wil je gamen zit je toch best met een 1660ti me dunkt. Ok niet iedereen heeft hetzelde budget.Ik zou wel eens de verkoopscijfers willen zien van dit per maand/jaar/totaal.

Ikzelf ben wel eens toe aan een nieuwe kaart (huidige is een 960), maar het zal oftewel een 2060 super, 2070 super of 1660ti worden. Ben er zelf nog niet uit, voor WOW/HearthStone/Diablo en 2 1440p schermen is eigenlijk die 1660ti wel genoeg. Ben er zelf nog niet uit, maar nu begint het toch echt wel verwarrend te worden
HTPC Tenminste in mijn PC onder de TV zit ie. Enige nadeel van de GTX 1650 is dat ie een oude NVENC core heeft, omdat Nvidia niet het hardware blok niet uit de duurdere kaarten gepakt heeft. Dit is een Volta core, doet geen HEVC B frames.

Ik wilde een kaart met goeie HEVC decode, < 75W TDP en HDMI 2.0a inteface. Op het moederbord zit ook een HDMI aansluiting, maar Kaby Lake was nog HDMI 1.4, ondanks dat de QuickSync decoder van Intel net zo goed is als in de grafische kaart.

Polaris / AMD vond ik niks. De HEVC decoder is "net" goed genoeg voor 4K BD bitrates.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 25 oktober 2019 16:29]

Ok dat kan ik nog verstaan, voor een htpc. Maar niet iedereen bouwt een htpc. Dus dit zal nog altijd een klein aandeel zijn volgens mij. Daarom dat ik graag zou zien hoeveel deze kaart verkocht wordt.
Zit met hetzelfde, vind alleen jammer dat de 'net niet midrange' kaarten tegenwoordig zo verrekte duur zijn. Zelf ga ik waarschijnlijk voor de 2060super omdat ik met VR weer bezig ga, en mogelijk de Valve Index ga kopen, en dan is de 1660ti net misschien iets te traag (de 2070super en hoger vind ik echt veel te duur, dan koop ik eind volgend jaar wel weer een nieuwe GPU die weer een stuk sneller is dan de huidige 2060super aangezien zowel Nvidia als AMD volgend jaar met de volgende generatie GPU's komen). Zit zelf nog met een GTX760, en vond die 240 euro 6 jaar geleden al veel geld. (CPU is nog de i7 4770K)..
Begrijp ik het goed dat deze kaart nu een PCI 6 of 8 pins aansluiting nodig heeft of betrekt hij de stroom puur van de PCI-e bus?

[Reactie gewijzigd door franske_1973 op 25 oktober 2019 16:25]

Het staat gewoon netjes in de tekst dat de 1650 super een pci-e-voedingsconnector nodig heeft. Dus hij trekt het niet uit de PCI-e bus.

Overigens is deze bericht geving een gerucht want het staat tussen quotes. Nvidia heeft dus nog niks echt gezegd.

Ook kunnen de custom bouwers een 1650 super misschien lager laten lopen zodat ze maar een tdp van 75 hebben. En dus geen extra aansluiting nodig hebben. Dit blijft natuurlijk nu nog gis werk.
Zal deze kaart beter zijn dan de oudere GTX 1060 6GB?
Zal wel beter zijn, maar de upgrade niet waard. GTX 1060 is nog steeds ideaal voor bijna alle games op full hd met bijna alles ultra. Wanneer je hogere resolutie wilt zullen beide kaarten niet voldoen.
tja, als je nu een nieuwe gaat kopen, dan zou ik toch echt niet voor de GTX1060 gaan, maar voor de GTX1660ti (als je dus in die prijsklasse blijft).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 26 oktober 2019 01:27]

Uiteraard, maar ik spreek over upgrade (dus als je als een gtx 1060 hebt)
Nee, ik zou ook niet voor een ouder model gaan. Maar de GTX 1660 Ti is met vanaf € 285,- wel een iets andere prijsklasse (zo'n 20% duurder) dan de normale GTX 1660 die wel in dezelfde prijsklasse ligt als de oude GTX 1060 (4% duurder voor 5% meer snelheid). De Ti is wel 23% sneller zie ik nu op https://gpu.userbenchmark...a-GTX-1060-6GB/4037vs3639 maar dus ook wel 20% duurder.

Nou ja, vooruit plannen lukt toch niet zo goed, want je weet toch niet echt wat er weer bijkomt en wat de prijzen dan gaan doen. Als je een kaart nodig hebt goed vergelijken. :)
Nee, het is ook niet voor een upgrade, de GTX 1060 6GB die ik in 2018 kocht voor € 218,- heb ik inmiddels weer verkocht. Dus dan zou het gaan om een nieuwe. In mijn oude prijsklasse rond de € 220,- blijft dan nu eigenlijk (qua Nvidia) alleen de GTX 1660 over, zie ik nu. En dat scheelt maar 5%: https://gpu.userbenchmark...vidia-GTX-1660/3639vs4038

De GTX 1650 Super zal daar qua prijs nog wel onder moeten zitten, maar dan heb je wel 2GB minder geheugen en voor het gevoel is een klasse lager gaan zitten natuurlijk ook wat minder leuk. :)
Minder geheugen, minder cuda's.... Maar prestatie zal richting de GTX1060 gaan, vergelijkbaar met de Super varianten van de andere types, die zijn allemaal ongeveer richting de prestatie van het oude hogere typenummer.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.