Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Verversingssnelheid Pixel 4 daalt bij weinig licht soms naar 60Hz - update

De verversingssnelheid van het Pixel 4-scherm wordt in bepaalde gevallen verlaagd naar 60Hz. Dit gebeurt wanneer de lichtsensor detecteert dat het donker is. Het verschijnsel doet zich voor wanneer de schermhelderheid onder de 74 procent staat ingesteld.

Het 90Hz-scherm, dat door Google 'Smooth Display' wordt genoemd, is één van de meer prominente eigenschappen van de nieuwe Pixel-telefoons. Een Reddit-gebruiker meldde deze week dat Smooth Display op zijn Pixel-apparaat uit ging wanneer hij de schermhelderheid verlaagde. In eerste instantie leek dit pas te gebeuren bij 50 procent schermhelderheid, maar later bleek dat het al gebeurde rond de 74 procent. Meerdere gebruikers bevestigen deze bevindingen.

Mishaal Rahman van XDA Developers heeft deze beperking ook bevestigd door logcat te observeren. Ook stelt hij op Reddit dat de 90Hz-functie wel op lagere helderheid kan werken wanneer gebruikers 90Hz forceren in de ontwikkelaarsinstellingen. Mogelijk gaat het om een functie om de accuduur van de Pixel 4 te verbeteren.

Tweakers heeft dit verschijnsel kunnen reproduceren. Het probleem doet zich op het reviewmodel van Tweakers voor wanneer de sensor wordt afgedekt en de schermhelderheid onder de 74 procent staat ingesteld. De reacties van enkele Reddit-gebruikers doen vermoeden dat de verversingssnelheid altijd wordt verlaagd naar 60Hz wanneer de helderheid onder de 74 procent staat ingesteld, maar dit is dus niet het geval.

Google laat aan Tweakers weten dat de verversingssnelheden van de Pixel 4 in bepaalde gevallen automatisch wordt teruggeschroefd naar 60Hz, wat de accuduur ten goede moet komen. Onder deze gevallen vallen ook 'verscheidene helderheids- of omgevingscondities'. Google komt in de komende weken met een update waarmee gebruikers 90Hz kunnen forceren bij meer helderheden.

Update, 24-10-2019, 8:40: Google heeft inmiddels gereageerd op dit verschijnsel. Het artikel is hierop aangepast.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

23-10-2019 • 15:00

61 Linkedin Google+

Submitter: CLB

Reacties (61)

Wijzig sortering
Misschien heeft het iets met epilepsie te maken? Felle kleuren samen met snelle handelingen kunnen aanvallen triggeren? Vooral als het donker is lijkt mij dit een probleem voor mensen.
Ik denk dat epilepsie eerder optreed bij lage frequenties. Een hoge frequentie zou juist rustig over moeten komen.
Toch een reële vraag: Als ze dimmen door de backlight te pulsen en de frequentie daarvan is niet vast, zou de interferentie van verschillende frequenties van de backlight en de display voor een flikker op een veel lagere frequentie kunnen zorgen. Die zou weer wel als irritant of potentieel epileptische trigger kunnen werken.
Ik weet even niet meer hoe dit effect heet, maar het is vergelijkbaar met het "kloppen" van het geluid wat je ook hebt als je een gitaar of piano of zo stemt.
De Pixel 4 heeft een oledscherm. Daarbij gaan de individuele pixels aan en uit met de frequentie van het scherm. Er is geen backlight in een oledscherm dus er zijn geen golven die elkaar kunnen versterken.
Waarom doen ze dit specifiek bij een helderheid van minder dan 74%? Is het verschil tussen 60Hz en 90Hz dan minder zichtbaar?
Ogen reageren trager bij minder licht. Zonder het toestel gezien te hebben: ja waarschijnlijk is het dan minder te zien. Dat was een leuke proef in het Evoluon in Eindhoven (mijn excuses als ik het niet helemaal correct beschrijf want nu hebben we het over héél lang geleden) : Ze hadden een schijf die verdeeld was in 4 gelijke vlakken, afwisselend zwart/wit, gemonteerd op de as van een motortje. Die schijf draaide aan een constante snelheid, met een dimmer kon je als bezoeker instellen hoe helder die schijf werd belicht. Bij minder licht kon je de aparte vlakken niet meer onderscheiden.
En waarom heeft dat te maken met trager reageren? Dat leg je niet uit. Bij minder licht, wordt het wit minder weerkaatst waardoor het lastiger is om deze van zwart (waarschijnlijk is het niet "echt" zwart) te onderscheiden.
Ik ben geen dokter hé ;-) . Je ogen worden gewoon letterlijk trager bij minder licht. Ik stel het me voor alsof ze langer integreren.
Ik twijfel trouwens tussen zwart en rood voor die vlakken. Het is zo'n 40 jaar geleden, dus heel precies herinner ik me dat niet.
Verre van. Ogen worden helemaal niet sneller of trager.

Afhankelijk van de hoeveelheid licht, gaat de detectieverhouding tussen de staafjes en kegeltjes anders worden. Dit zijn de (op vorm beruste) benamingen van de twee typen lichtgevoelige cellen op het netvlies.

Kegeltjes zien kleur, maar hebben daarvoor veel licht nodig en zijn minder goed (alhoewel nog steeds goed) in detectie van beweging. Zijn wel in staat veel kleinere details waar te nemen. Bevinden zich grotendeels in de gele vlek, het deel van het netvlies waar het centrum van de lichtbundel terechtkomt (dus het deel waar je naar kijkt).

Staafjes zien geen kleur, maar zijn veel gevoeliger voor wijziging van lichtintensiteit. Zijn niet zo goed in de kleinste details.(Bevinden zich overal in het netvlies, maar zijn buiten de gele vlek de enige lichtgevoelige cellen).

Zie hier de onderbouwing voor een lagere refreshrate bij lagere lichtintensiteit. Bij beweging van een detail over het scherm, zal een kegeltje wel een onderscheidend vermogen van 1 pixel hebben, terwijl een staafje mogelijk pas na enkele pixels onderscheid zal maken. Supervloeiende beweging zal als overkill worden geacht.

Het experiment dat jij gezien hebt berust op het vervagen van de kleurverschillen bij lager wordende lichtintensiteit, waardoor de kegeltjes steeds minder kunnen bijdragen. De staafjes zien een verschil tussen zwart en wit of zwart en blauw of zwart en bruin of zwart en rood wegens verschillende intensiteit bij voldoende licht. Totdat het licht onder een bepaalde drempelwaarde komt, waardoor de staafjes geen verschil in lichtintensiteit meer waarnemen.

Je ogen blijven even snel werken. Alhoewel ver, ver, off topic.

[Reactie gewijzigd door Anand op 24 oktober 2019 09:33]

Ik vind het enorm on-topic maar ok :)
Inderdaad, haha. Evoluon, dat is al lang dicht! Misschien dat ze dat soort dingen nu in Nemo amsterdam of het Museon den haag hebben.
beetje zoals sluitertijd op een fototoestel. ;)
Ik ben ook geen dokter maar het schijnt zo te zijn dat bij weinig licht je iris een andere vorm/grootte aanneemt, daarnaast de bolling van de gehele oogbal. Allemaal om aan te passen aan de donkere situatie.

Wat dat te maken heeft met de Hz kan ik dan weer niet uitleggen.
Het verschil zit hem in de cellen die licht waarnemen achterin je ogen. Er zijn grof gezegd twee types, een voor normaal zicht en een voor zicht in het donker. Die laatste reageren langzamer maar zijn daardoor gevoeliger voor lagere hoeveelheden licht. Ze nemen bijvoorbeeld ook geen kleur waar, waardoor in het donker alles grijzer lijkt. Ook dat zorgt er weer voor dat ze met minder licht nog wel dingen kunnen waarnemen.
Zou dit te maken kunnen hebben met dat ze de helderheid verlagen door een pulstechniek, en dit onder de 74% niet werkt o.i.d.?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Het kan ook een redenatiefout zijn: bij accubesparing wordt de helderheid teruggeschroefd om minder energie te gebruiken. Bij een lagere verversingssnelheid wordt minder energie gebruikt, dus als je bij een lage helderheid ook meteen de verversingssnelheid verlaagt scheelt dat extra energie. Daarbij is het scenario dat je wel een lage helderheid wilt maar geen stroom hoeft te besparen misschien niet meegenomen.
Dat is de tweede optie die ik in gedachte had, maar zoals meer mensen hier gebruik ik vrijwel nooit mijn telefoon op hoge helderheid, terwijl ik wel baat zou hebben bij de hogere verversingssnelheid. We zullen een antwoord van Google moeten afwachten, maar ik vind het wel een vreemde 'feature'.
74% is wel een beetje een hoge waarde. Ik kom daar ook niet alleen buiten. Maar ik zou er juist binnen baat bij hebben maar dan zit ik vaak tussen de 20-50%.
Als energy saver mode aan staat lijkt het mij logisch om naar 60 of zelfs 30 te gaan. Of een toggel om 90Hz aan te houden zolang energy saver niet aan staat? bij stilstaand beeld mag hij ook wel omlaag gaan.
Volgens mij veranderen ze sowieso al dynamisch de refreshrate, en gaat deze al omlaag bij stilstaand beeld.
OnePlus 7 Pro eigenaar hier, bij mij staat de helderheid vaak rond de 30%-40% en ik kan absoluut het verschil zien tussen 60 en 90 hz.
Schakelt de OnePlus ook terug dan?
Nee die blijft op 90hz, maar als ik hem simpelweg op 30% helderheid zet en ik wissel tussen de twee kan ik alsnog merken dat er qua vloeiendheid er iets ontbreekt in de animaties
Da's ook een OLED paneel toch? Die dimmen nagenoeg allemaal door lichtpulsjes te geven met korte tijd ertussen (voor helder) of lange tijd ertussen (voor donker). Hierdoor zien OLED schermen er (bijna) altijd uit alsof ze knipperen, en vooral bij lage helderheden kan het beeld dan behoorlijk schokkerig worden.
Waarom zetten ze die refresh snelheid dan niet veel hoger (in de kHz) zoals bij de betere LED lampen ? Pas bij meerdere kHz ziet het menselijk oog die knipperingen niet meer.
Niet voor niks hebben sommigen zelfs hoofdpijn bij TL verlichting met een 50Hz inductieve ballast.
Want die knipperende schermen zijn voor sommigen erg irritant. En daarom prefereer ik een LCD scherm boven een OLED scherm.
Ik vermoed dat dat meer stroomverbruik tor gevolg heeft, aangezien de GPU voor een soepel beeld dezelfde refreshrate nodig heeft.
waarschijnlijk vanwege stroomverbruik. hogere frequenties ontwikkelen meer warmte. in een LED aan je plafond geen grote ramp, in een telefoon minder wenselijk: daarbij heeft de accu eronder te lijden.
Maar inderdaad, vanwege dat geknipper ga ik ook nooit een modern OLED scherm aanschaffen.
Een OLED of LED scherm knippert normaal niet. Dus de verversing is daadwerkelijk het opnieuw berekenen en updaten van het scherm, iets wat stoom kost, immers de GPU en CPU moeten extra veel werk verzetten om nieuwe beelden te genereren.
Hierdoor zien OLED schermen er (bijna) altijd uit alsof ze knipperen, en vooral bij lage helderheden kan het beeld dan behoorlijk schokkerig worden.
Behoorlijk schokkerig. 8)7
Ik moet het eerste OLED telefoon-scherm nog tegenkomen die geen >200hz PWM gebruikt. De interval is statisch dus 1% is uiteindelijk net zo schokkerig als 75%.

Rond de 240hz is tevens de PWM frequentie van de LED backlights van het gros aan mainstream TV's en LCD monitoren (die geen DC dimming gebruiken), is dat opeens ook allemaal behoorlijk schokkerig dan? Had je de CRT tijd moeten meemaken. :+
Het is heel zichtbaar als je er twee naast elkaar hebt. Net als je 2 monitoren hebt met je muis cursor snel rondjes draaien op 166hz of 60hz. (Al is die marge wat groter) Dan lijkt die 60hz wel een slideshow.
Volgens het artikel lijkt het te gaan om energiebesparing. Maar dat klinkt als een slechte en gemakkelijke oplossing voor een probleem wat er niet is. Als je de helderheid omlaag zet, wil dat niet zeggen dat je ook energie wilt besparen. Dat doe je meestal als het wat donker wordt, als je het al niet automatisch hebt ingesteld. Het lijkt me toch vrij eenvoudig om de verversingssnelheid omlaag te zetten op basis van de accustatus, of de toggle voor energiebesparing. Mij kan het niet zoveel boeien of het op 60 of 90 Hz werkt, maar het is wel 1 van de verkooppunten die dus in veel gevallen niet waargemaakt wordt.
Op zich wel logisch. De meeste applicaties hebben weinig profijt van 30Hz extra, maar zuigen wel je batterij leeg. Spellen zetten hem vaak op hoge brightness en zijn dus interessanter om meer Hzen aan toe te voegen.
Ik vind het niet logisch, je kleuren worden toch ook niet ineens zwart/wit bij een helderheid van 74% om energie te besparen? Als je in de settings aangeeft dat je 90Hz wil, dan moet dat ook gewoon zo zijn. Tenzij het niet nodig is omdat er geen snel bewegende beelden zijn.
Ik heb nog nooit een spel gehad die de helderheid omhoog zet eigenlijk. Een hogere helderheid maakt een hogere verversingssnelheid ook niet interessanter. Het is totaal niet logisch, want dit betekent dat het verkooppunt dat het scherm op 90Hz werkt een groot deel van de tijd niet waar is. Er staat trouwens ook dat de sensor afgedekt moet zijn om het te reproduceren (ik neem aan de nabijheidssensor). Dus misschien valt het ook nog mee, want als je de telefoon gewoon gebruikt is die sensor niet afgedekt.
Dat maakt het wel nog weer vager, want onder welke omstandigheden zou je altijd een helderheid van onder de 74% hebben, en zou de sensor altijd afgedekt zijn?

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 oktober 2019 15:55]

Zal vast wel een setting worden nu er zo'n outrage ontstaat. :+

Dat terzijde, waarom krijgt Tweakers een reviewmodel voor een telefoon die niet eens hier officieel wordt uitgebracht?
Die is er al, je kan in de developer settings 90Hz forceren.
De gemiddelde gebruiker hoort hier niet in rond te neuzen.
Waarschijnlijk omdat sites zoals Belsimpel hem gewoon alsnog verkopen en grijze import levert natuurlijk ook gewoon geld op
Maar Google levert toch review exemplaren uit, niet de winkels?

Ik vind het raar en heel jammer dat Google de Pixel 4 niet uitbrengt hier, maar ondertussen wel vol inzetten op de Google Nest meuk.
Kan toch dat ze een exemplaar van Belsimpel gekregen hebben en niet rechtstreeks van Google?
Jammer dat Google zo'n kleine accu erin heeft gestopt dat dit soort rigoureuze maatregelen noodzakelijk zijn maar het maximale uit de accu te halen...
Ze vinden gimmicks zoals die radar waar je amper wat mee kan en vaak niet goed werkt veel belangerijker.
Over 1 jaar kan je alles gaan uitschakelen om uberhaupt de avond maaltijd te halen met de P4 en dan moet je overdag niet teveel doen.

Kansloos.
Ik vermoed dat Google een klassieke 'it's not a bug, it's a feature' reactie gaat publiceren.
Kan toch ook prima zo zijn? Als ze een goede reden hebben om dit te doen is het hoogstens niet netjes dat ze dat nergens hebben gedocumenteert, maar als het daadwerkelijk een betere gebruikerservaring biedt om terug te schakelen, ís het ook gewoon een feature. Het is niet altijd direct moord en brand hè :P
Het zou prima zijn als er een hele goeie reden achter zit, maar zolang die er niet is, is nog niet prima. Als je accu vol is, en je hebt de helderheid op 70% omdat het anders te fel is, dan is het toch onzin om de verversingssnelheid omlaag te zetten? Wat het artikel trouwens wel zegt is dat ook de sensor afgedekt moet zijn, dus het zou kunnen dat dit is bedoelt voor als het scherm nog aan staat terwijl de telefoon in je broekzak zit of iets dergelijks, dan heeft een hoge snelheid geen zin. Maar de vereiste van de helderheid onder de 74% spreekt dat weer tegen, want waarom zou het dan afhankelijk moeten zijn van de helderheid.
Zeg ik ook niet, de reden voor het vermoeden is inderdaad dat het eerder op me overkomt als een feature dan als een bug.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit een bug is, dus als google met zo'n reactie komt is dat waarschijnlijk waar.
Op zich is dat natuurlijk ook vrij 'klassiek', dat je iets zegt omdat het zo is.
Is geen bug, en duidelijk een truc om te pochen met smooth display maar als je hem locked op 90hz, zoals sommigen reeds gedaan hebben, dan haal je zeker de dag niet met de kleinere versie.
Is al getest en een Vlog van.
De XL knapt er overigens ook niet van op maar heeft iets meer respijt.
Ze slaan met de 4e generatie wel heel erg de plank mis.

- 90Hz scherm wat niet altijd 90Hz blijkt te zijn
- Project Soli schijnt niet lekker te werken, en zeker niet zo fijngevoelig als ooit werd getoond
- mini-accu's in telefoons van meer dan 700 euro, waardoor ze ongeveer de helft meegaan van een vergelijkbare iPhone of Samsung
- iPhone is nu op een gelijk niveau qua camera, dus ook dat hebben ze niet meer als "selling point".

Google heeft stilgestaan dit jaar, en veel tijd gestoken in Soli, een gimmick die niet eens goed werkt.
Vergeet niet de Halve Face unlock vwb security.
En uit speed tests blijkt nu ook al dat hij nauwelijks apps bewaard, en bij het switchen je met wat grotere apps sowieso moet refreshen !
Ja leuk die 6GB RAM, vooral over 1 a 2 jaar met Android 11 en 12 wordt dit een veel groter probleem.
Zeer vaag. Ik heb mijn helderheid vrijwel nooit hoger dan ~50% (tenzij ik in de volle zon sta) sure 90Hrz vreet meer batterij, maar met deze oplossing is het hele verkooppunt naar de klote. Wie z'n idee was het ook om zulke kleine batterijen in een smartphone in 2019 te douwen, terwijl we juist dit jaar veel telefoons met +4000mah zien.
Zag al in een revieuw dat het mogelijk is om via de développer instellingen 90hz te forceren en dus altijd aan te hebben , aangezien de pixel dus heel vaak terug gaat naar 60 hz
Gedaan om de idiote batterysize (zeker bij de kleine) te verbloemen.
Er zou een setting zijn "force 90Hz" volgens de review van Marques Brownlee, waarmee hij constant op 90Hz blijft, zie: https://www.youtube.com/watch?v=mfbSqTB74xM rond de 9:50.
Tweakers stelt dat dit een probleem is, maar waarom is dat een probleem? Het lijkt namelijk by design te zijn?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True