Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Canon EOS 90D en M6 Mark II met 32,5-megapixelsensor kosten 1320 en 950 euro

Canon brengt zijn EOS 90D-dslr en spiegelloze M6 Mark II-systeemcamera in september uit. De toestellen hebben een nieuwe 32,5-megapixelsensor van het aps-c-formaat, met Dual Pixel-autofocus. De spiegelreflex kost 1320 euro en de systeemcamera 950 euro.

De nieuwe sensor die Canon in beide camera's stopt, heeft een gevoeligheid van 100 tot 25.600 iso. Dat is digitaal uit te breiden tot een equivalent van 51.200 iso. Canon combineert de sensor met zijn Digic 8-beeldprocessor en zowel de dslr als de spiegelloze camera kan filmen in 4k-resolutie met 30fps. Canon heeft echter de mogelijkheid om in 24fps te filmen weggehaald. Die framerate wordt gebruikt voor de meeste bioscoopfilms.

Net als voorganger 80D heeft de Canon EOS 90D 45 autofocuspunten. De nieuwe camera heeft echter een meetsensor met 220.000 pixels, die gebruikt wordt voor scène- en gezichtsherkenning bij het fotograferen door de zoeker. De 80D heeft een veel eenvoudigere meetsensor met 7560 pixels en die camera heeft ook geen gezichtsherkenning bij het fotograferen door de zoeker. De 90D haalt 10fps bij het fotograferen door de zoeker. Dat was 7fps bij de 80D.

Bij fotograferen in live view via de lcd op de camera wordt de Dual Pixel-autofocus van de sensor gebruikt. Daarmee wordt vrijwel het hele beeldoppervlak bestreken en zijn ruim vijfduizend focuspunten beschikbaar. Net als bij de EOS RP is ook oogdetectieautofocus beschikbaar.

De behuizing van de EOS 90D is vrijwel gelijk aan die van de 80D. Canon heeft aan de achterkant een joystickje toegevoegd om focuspunten te selecteren. Ook krijgt de 90D een verbeterde sluiterknop, die meer travel heeft, net als bij de duurdere camera's van het merk. Eveneens nieuw is de usb-c-poort, die gebruikt kan worden om de camera op te laden en om bestanden over te zetten. De aansluiting maakt overigens gebruik van de usb 2.0-specificatie, waardoor de snelheid voor bestandsoverdracht beperkt is.

Canons EOS M6 Mark II is in veel opzichten gelijk aan de 90D, maar het betreft een spiegelloze camera zonder optische zoeker. De fotografeersnelheid is 14fps, die hogere snelheid is haalbaar door het ontbreken van het spiegelmechanisme. Overigens is de buffer van de camera beperkt tot twintig foto's in volledige resolutie. Daarna zakt de snelheid. Bij gebruik van compressed raw loopt dat op tot dertig foto's.

Ook heeft de M6 Mark II een Raw Burst-optie waarin dertig beelden in een seconde worden vastgelegd met een crop van 1,33x, resulterend in 18-megapixelfoto's. Het is mogelijk om de helft van deze beelden uit de buffer te halen. Dat wil zeggen dat bij het indrukken van de sluiterknop dertig beelden worden opgeslagen, waarbij de eerste vijftien beelden zijn vastgelegd in de halve seconde voor het indrukken van de sluiterknop.

De EOS M6 Mark II heeft geen elektronische zoeker, maar de externe EVF-DC2-zoeker die eerder voor de M6 uitkwam, is ook compatibel met de nieuwe camera. Het scherm aan de achterkant van de camera is kantelbaar en kan ook 180 graden gedraaid worden.

Canon kondigt ook de prijs en beschikbaarheid van twee RF-objectieven aan. De RF 15-35mm f/2.8L en de RF 24-70mm f/2.8L met IS-beeldstabilisatie kosten beiden 2540 euro en komen ook in september uit. Deze objectieven zijn niet geschikt voor de 90D en 6D Mark II, maar moeten gekoppeld worden met de EOS R of de EOS RP. Dat zijn spiegelloze camera's met een fullframesensor.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-08-2019 • 11:08

80 Linkedin Google+

Reacties (80)

Wijzig sortering
De kwaliteit van de zoekers is tegenwoordig zo goed dat een spiegel echt niet meer nodig is. Maar vooral bij zonnig weer blijft de zoeker erg belangrijk en kan je een display toch niet goed zien. Dus ik zou nooit een camera zonder zoeker nemen. Een zoeker heeft ook niet veel invloed op het formaat en gewicht van de camera, de spiegel wel.

@memphis Ik begreep je opmerking eerst niet, maar na wat zoeken blijkt dus dat Canon heeft besloten om de spiegelreflexversie een uitgebreidere sensor te geven met gezichtsherkenning. Dat is een keuze van Canon en heeft eigenlijk niets met de spiegel zelf te maken.

Aanvulling: ik heb dus gewicht/omvang camera afgewogen tegen spiegel/elektronische zoeker. Een spiegel leidt tot een zwaardere camera met grotere omvang. Ik vind dat niet opwegen tegen het kwaliteitsvoordeel van de spiegel. De elektronische zoeker heeft echter weinig invloed op de omvang en het gewicht en ik zou daar altijd voor kiezen, i.v.m. bijv. het fotograferen bij veel zonlicht. Maar ik merk uit de reacties dat mensen ook nog de optische zoeker met spiegel waarderen, dus dan moeten die het extra gewicht en omvang voor lief nemen.

[Reactie gewijzigd door Kamiklase1 op 28 augustus 2019 15:23]

De kwaliteit van electronische zoekers is inderdaad heel goed, vooral die in de Panasonic S camera's zijn werkelijk fantastisch. Maar de gebruikerservaring is absoluut anders.

Kijk eens een lange tijd (dan bedoel over een dag verspreid) uren op een electronische zoeker, of uren door een optische zoeker. Enkele collega's en mijzelf gaf het last van vermoeide ogen. Zeker ook bij gebruik van kunstlicht zijn optische zoekers daarnaast fijner..
De spiegel is niet alleen voor de zoeker maar ook voor de sensoren
Dat is dan die "meetsensor met 220.000 pixels, die gebruikt wordt voor scène- en gezichtsherkenning bij het fotograferen door de zoeker"?

Dat lijken me nou geen features waarvoor je beslist die spiegel moet hebben.
Dan is het toch juist alleen maar beter dat er geen spiegel meer inzit en de sensor(en) continue zicht heeft/hebben door de lens ?
De meetsensoren zitten op een andere plek dan de sensor die de foto maakt.


https://www.reikanfocal.com/about-autofocus.html
Ja maar als je geen spiegel meer hebt kan álle sensoren actief hebben.
Dan moeten ze voor / achter de werkelijke fotografie sensor zitten. Dat is duurder of van invloed op de kwaliteit van de foto. Natuurlijk kan je die sensoren verplaatsbaar maken, zeg maar als een sensor, maar dan krijg je daar weer vertraging door en verlies je potentieel de capaciteit om bij te blijven stellen in burst mode, etc.

Echt, een spiegel is zo slecht nog niet in moderne DLSR's. Er zijn natuurlijk andere oplossingen voor maar een spiegel is best een bonus. Al was het alleen maar voor de batterijduur, ik heb nog altijd geen EVF camera gevonden die zo lang mee gaat en standby kan staan als een prijsklasse vergelijkbare DLSR. Het is natuurlijk ook maar net wat je nodig hebt...
De kwaliteit van de optische zoekers bedoel je dan neem ik aan? De EVF zijn best okay, maar zeker niet zo helder en scherp als een OVF.

Een zoeker maakt de camera behoorlijk veel groter, vooral wanneer deze 0.94x of groter is. Vergelijk het zoekerhuis maar eens van een 1D serie met die van de 80D, dan weet je wat ik bedoel. Of zoek op een plaatje van hoe dat er intern eruit ziet. Da's bijna 20% van de camera met die pentaprisma!

Voor mij is de OVF zo ongeveer verplicht omdat een DSLR gewoon weken op 1 accu kan, terwijl een een mirrorless vaak maar 2 of 3 dagen uit houdt als je mazzel hebt.
Vergelijk het zoekerhuis maar eens van een 1D serie met die van de 80D, dan weet je wat ik bedoel.
Lekkere Full Frame vs. Crop vergelijking maak je daar... ;)
Voor mij is de OVF zo ongeveer verplicht omdat een DSLR gewoon weken op 1 accu kan, terwijl een een mirrorless vaak maar 2 of 3 dagen uit houdt als je mazzel hebt.
Misschien als je er niks mee doet, maar twee LP-E6N batterijen schiet ik zo leeg in een half dagje Circuit Zandvoort of Zolder ;)
Ja als je constants de continuous mode aanzet en 9000 beelden schiet, zou dat kunnen. Ik doe meestal 2000 a 2500 fotos op 1 accu.
Tsja, ik zou nooit een compacte camera kopen met een EVF bult. Dus er zijn schijnbaar 2 meningen :) Helaas heeft Canon voor een externe EVF gekozen en een ingebouwde flitser (die waardeloos is) voor de M6-II en niet voor een ingebouwde, pop-up EVF met een externe flitser. Want een EVF die binnen de body afmetingen blijft lijkt me wel handig.

Verder een mooie upgrade deze M6-II, vooral de 30fps RAW burst mode (met AF!) lijkt me wel aardig. Ik denk dat mijn oude EOS-M nu wel vervangen gaat worden.
Juist omdat een zoeker essentieel is (wat ik absoluut met je deel), kun je er een evf opzetten.
[img]https://www.dpreview.com/files/p/articles/2733817022/product/CanonEOSM6-II-beauty-05b.jpeg[/img]
De elektronische zoeker zoals bij de Canon M6 2 draagt wel enigzins bij aan het formaat.
Laat je hem erop zitten dan past hij niet in een passende tas voor de M6, dus je moet hem dan iedere keer weer 'ergens vandaan' halen en weer opruimen.
Best onhandig als je bv door een stad loopt een paar foto's neemt en weer de camera in een draagtasje om je schouder wil hangen om door te lopen.
Gulden?

Ontopic:
Niet goedkoop, maar past in de stijgende lijn. Zoekers als dit de 7d moet vervangen is de prijs op zijn plaats.

[Reactie gewijzigd door Revaes op 28 augustus 2019 20:12]

De EOS 10D was twee keer zo duur bij de introductie. Ik heb toen €3200 betaald voor de SLR, 1 standaardzoom, en een CF-kaartje. Dus ik zie het probleem niet.
Ik weet niet of Tweakers helemaal gelijk heeft rond die prijs.

Deze zijn 2359 per lens volgens cameranu.nl https://www.cameranu.nl/n...m-f-2-8l-is-usm-objectief. Toch wel een aanzienlijk verschil.

Ik ben heel blij met de RF 24 70, eindelijk IS (ideaal voor de hybryde shooter). En ja niet goedkoop, het is voor de professional, maar met 2 opdrachten verdien je zo'n lens weer terug, en heb je ook wat kosten voor de belastingdienst. Voor de hobbygraaf lijkt het me wat overbodig. Die hoge prijs maakt e.e.a. toch ook weer wat exclusief zodat niet iedereen met die lenzen rondloopt.

Een Canonlens (en body) kies je voor betrouwbaarheid, de beste kwaliteit, en CPS service als je m beschadigd.

Overige mooie voordelen van de nieuwe RF 24 70, is toch wel aanzienlijke betere macrofuncties(20 cm vanaf 24mm FL), en de nano usm die het eindelijk hopelijk echt mogelijk maakt om in stilte te filmen.

Ik heb ontzettend lang zitten twijfelen, over naar Sony? Maar toen bekeek ik m'n films van m'n 5d mark IV, en de lol die ik er mee had, en dacht ik, joh, hij doet alles gewoon goed, ik heb al een 70 200 en 16 35, ik ben gek als ik switch. Je wordt soms zo gek gemaakt op Youtube door al die bashers. (Maar goed, ander onderwerp)

[Reactie gewijzigd door serioussiem op 28 augustus 2019 14:27]

Hoe kan je tegenwoordig het nog bedenken om een USB 2.0 spec. te gebruiken?
zeker met de hoeveelheden data die er tegenwoordig uit zo'n camera komen.
Maar ze zijn wel een van de eersten die in ieder geval wel een USB-C aansluiting hebben. Nog geen kwart van het huidige aanbod heeft het. Voor compactcamera's heeft zelfs naast Canon alleen Ricoh dat nog maar. Vrij onbegrijpelijk, maar misschien zijn fotografen nogal behoudend in hun kabelkeuze.

[Reactie gewijzigd door TimoDimo op 28 augustus 2019 11:56]

Denk er ook aan dat die USB 3.x aansluiting erg belangrijk kan zijn als je onderweg je camera accu even wilt opladen en losse lader niet bij je hebt. Met die USB 2.0 aansluitingen gaat het laden zo traag dat je dit niet gaat gebruiken. Ik stop wel altijd de SD-kaart in de cardreader van de PC, dat vind ik handiger dan het aankoppelen van de camera. Maar door die laadfunctie is ook voor mij USB 3.x aansluiting erg belangrijk op een camera.
Volgens mij kunnen Canon spiegelreflexen uberhaupt niet opladen via usb. Ook niet heel traag.
Volgens Dpreview is de 90D wel op te laden via de usb ingang:
"While the 90D can be charged via its USB 2.0 Type-C connector, the camera is quite finicky about which charges work and which don't. Most smartphone chargers don't work, but things like laptop and iPad chargers will. Canon, of course, is happy to sell you their own USB charger, for a whopping $200."
https://www.dpreview.com/...new-and-how-it-compares/3
Dat vind ik dan wel een minpunt van een Canon spiegelreflex. Je kunt eenvoudig een USB kabel meenemen of lenen, nu moet je altijd je Canon lader of extra accu meenemen.
Jij praat alleen over de standaard implementatie van USB laden en dan heb je inderdaad gelijk. 500mA vs 900mA uit mijn hoofd).

Maar de USB 2.0 dataoverdracht heeft in principe niets te maken met het wel of niet sneller kunnen laden. Je kan prima USB PD tot 100w hebben over een 2.0 kabel :).

Als ze willen dat je een beetje deftig kan laden, dan kunnen ze dit gewoon implementeren. Maar dit zou voor mij als camera maker van secundair belang zijn en misschien zelfs niet wenselijk. Dit is meer een noodoplossing als je serieus je camera gebruikt :).
Je kan prima USB PD tot 100w hebben over een 2.0 kabel
Volgens mij niet. Je mist de pin die voor onderhandeling zorgt over het voltage.
Als ze willen dat je een beetje deftig kan laden, dan kunnen ze dit gewoon implementeren. Maar dit zou voor mij als camera maker van secundair belang zijn en misschien zelfs niet wenselijk. Dit is meer een noodoplossing als je serieus je camera gebruikt :).
Waarom is dit niet wenselijk? Het is toch handig als je je accu niet meer uit je camera hoeft te halen?
Als je het over spiegelreflex-camera's hebt dan wel. Maar camera's over het algemeen niet.

Systeemcamera's:
categorie: Systeemcamera's

Compacts inderdaad erg karig, maar goed, die verkopen zijn zwaar gekelderd.
categorie: Compactcamera's

Action cams:
categorie: Actioncams

Video camera's:
categorie: Videocamera's

Zeker bij de mirrorless camera's is USB-C echt niet ongewoon.
Ik gebruik de USB van de camera echt nooit.
Niet alleen om dat het historisch traag is, maar ook omdat het je batterij leeg zuigt.
Dus gewoon even uit de camera die kaart en in de kaartlezer.
Alleen voor DSLRDashboard, verder inderdaad geheuggenkaartje in computer, of met OTG adapter aan smartphone, dat laatste is veel sneller dat die onhandige en beperkte Camera Connect app.
Ik denk omdat veel gebruikers het geheugenkaartje nog in de computer plaatsen (al dan niet via een dock voor geheugenkaarten). Maar het is wel een gemis inderdaad.
Mijn 7D Mark II heeft het wel gewoon dus blijkbaar is dit een gevalletje produkt segmentering of hoe dat ook heet ?!

Ook belachelijk dat men niet meer op 24 fps kan filmen, terwijl dat vroeger wel kon! :F
Inderdaad raar, met alles met USB 3.x, maar sommige nieuwe smartphones hebben ook nog USB 2.
De meeste hebben een high speed geheugenkaartje... Die ze in hun laptop stoppen ?
Niet voor niets zegt men dat Canon om de 4 jaar uitkomt met een camera van 3 jaar oud :P
Wel een mooie upgrade, al heb ik vragen bij het nut van de 32,5MP. Heeft Canon wel APS-C lenzen die hiervoor scherp genoeg zijn? Verder spijtig van de 24p die moedwillig ontbreekt.
Veel te duur voor een EOS 80 met een paar extra's maar gebaseerd op een verouderd concept (met klapspiegel dus).
Voor 200 euro meer heb je een EOS RP die is fullframe en daarop passen EF, EF-S en RF lenzen (adapter wordt bijgeleverd).
De M6ii die in grote lijnen identiek is is veel goedkoper en compacter, maar heeft die vreemde EF-M mount. Raar dat Canon deze niet meteen van RF bajonet voorziet.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 28 augustus 2019 11:49]

De RF lenzen zijn allemaal groot, zwaar en duur. De EF-M lenzen allemaal licht, klein en goedkoper.
Zou op deze M6 II ook echt geen RF of EF lenzen willen gebruiken, lijkt mij helemaal niet praktisch.

Maar denk dat de 90D ook wel het laatste toestel van deze serie gaat zijn. Er worden geen nieuwe EF-S lenzen meer gemaakt en alles gaat stilaan naar mirrorless toe. De vraag is of ze mirrorless bij M bodies blijven of toch een APS-C RF mount body gaan maken.

[Reactie gewijzigd door Avenger 2.0 op 28 augustus 2019 11:57]

Wat ik lees is dat de EF-M mount eigenlijk uitgefaseerd zal gaan worden. vooruit met adapter kun je ook ef lenzen gebruik maar blijft jammer.
Ik deel je mening, maar...

....Dan heb je met de RP wel een FF, maar het dynamisch bereik en de ruis van de 80D op ISO100 tot zo'n ISO500 is veel beter dan een RP! Dat is mijn eigen ervaring ook. Die RP sensor van Canon is echt bagger uit de vorige eeuw! Ik ben dan ook benieuwd naar het dynamisch bereik en ruiswaarden van de nieuwe APS-C sensor van Canon.

Check hier Dynamisch bereik: http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm, selecteer Canon 80D en Canon RP.
Check hier ruis: http://www.photonstophotos.net/Charts/RN_ADU.htm, selecteer Canon 80D en Canon RP.

Edit: mocht ik een keuze moeten maken tussen deze 2 modellen, dan zou ik toch voor de 6m gaan, met de zoeker en de adapter. Dan kun je je EF-S objectieven er gewoon op gebruiken en je hebt de voordelen van spiegelloos.

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 28 augustus 2019 14:49]

Die grafieken zijn alleen beter bij lage ISO waarden. Hoger dan 500 ISO is zowel in dynamisch bereik de RP een stuk beter. De sensor van een RP is dezelfde als de 6Dii.

Met de keuze tussen 90D en 6Mii zou ik ook voor de laatste kiezen, maar de keuze aan lenzen is gewoon beperkter dan voor een fullframe, er zijn gewoon meer EF en ook al meer RF lenzen.

Maar de 6Mii is wel een mooie compacte camera (een soort mini DSLR) en dat kun je van de 90D niet zeggen.
Compact is leuk, maar vooral wanneer je er kleine M lenzen op zet.

Maar ik heb een 17-55/2.8 op een M50 gezet en dat voelde echt niet goed. Dan wil je een grotere body met een goede grip. Zoals een xxD of bv de RP.
(Laat staan dat ik mijn 100-400 op een M50 zet :))
Als je nog een stapel voor APS-C optimale objectieven hebt liggen (zoals ik) is de 90D nog best wel interessant. Een EOS RP is mooi, maar duidelijk een beetje beperkt als 'instap' model. Die 250 foto's die je er op een batterijlading uitperst vind ik ook een beetje beperkt; de 90D doet er bijna 2000 op een batterij. Het aanbod aan 'optimale' RF objectieven is ook vrij beperkt en vrij stevig geprijsd, dus als je daar geen gebruik van wil maken is dat ook niet echt nuttig.

Daarnaast is het niet helemaal eerlijk een introductieprijs (die waarschijnlijk nog wel wat naar beneden gaat) te vergelijken met een toestel wat al een tijdje op de markt is en waarschijnlijk niet goedkoper meer wordt.
Voor 200 euro meer heb je een EOS RP die is fullframe en daarop passen EF, EF-S en RF lenzen (adapter wordt bijgeleverd).
En je gaat van 10fps naar 3 fps terug.
Volgens mij kopen mensen een 90D voor de hoge fps en dan is de RP echt geen vergelijking.
(Ik heb zelf een RP en 70D)

En ja, je kan EF-S lenzen op een RP zetten, maar dat is erg zonde, want je houdt maar weinig MP over.
Om dat een volwaardige optie te laten zijn had ie wel wat meer MP moeten hebben.

En wat is er vreemd aan de EF-M mount?
EF: spiegel fullframe
EF-S: spiegel APS-C
RF: spiegelloos fullframe
EF-M: spiegelloos APS-C
Volgens mij een logische lineup

Je kunt een M6ii niet van een RF bajonet voorzien omdat de body daarvoor te klein is.
De kleinste body die je met een RF bajonet kan maken is al meteen het formaat van de RP.

Ik kan me in de toekomst wel een body voorstellen met het formaat van de RP en een RF bajonet. Maar APS-C sensor en hoge framerate.
Canon heeft uitstekende lenzen denk aan hun primes speciaal voor aps-c desnoods.
Of anders de Sigma Art 18-35mm F1.8
bij filmen is het F stope nummer niet belangrijk, wel belangrijk genoeg voor de gemiddelde consument, maar deze canon is met zijn prijs kaartje en hardware een professionele camera.
de echt film liefhebber kijkt ook nog naar de T-stop nummer, dat is eigenlijk nog belangrijker, de t-stop nummer geeft aan wat de daadwerkelijke belichting die wordt opgenomen in de lens of sensor van de video/camera's.

de f-stop getal is meer een schatting of indicatie van de licht opvang van een camera/video maar is goed genoeg voor de hobby projecten...

12:20: foutje ik dacht dat er prijsje van 4000 euro stond... Oeps.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 28 augustus 2019 12:20]

Je kunt ook gewoon full frame lenzen uit de EF serie plaatsen.
Beetje zonde van het geld en gewicht. Daarnaast zit je natuurlijk met die crop-factor van 1,6 waardoor je een wide angle moet kopen die dan als standaard lens voldoet.

Dan ben je toch stukken beter af met die hierboven genoemde Sigma 18-35 of Canons eigen 2.8 standaard lens voor APSC.
https://m.youtube.com/watch?v=hk5IMmEDWH4

Dit filmpje laat mooi zien waarom je beter de duurdere lenzen kan kopen.

Kwaliteit van de foto komt voornamelijk door de lens die je gebruikt. Body is tot een bepaalde hoogte minder belangrijk.
Ik zeg niet dat je goedkope lenzen moet kopen maar dat FF lenzen zonde van het geld zijn. Je koopt een lens met veel (duur) glas maar gebruikt minder dan de helft van dat glas (de rest van het licht valt naast je sensor).

Die Sigma 18-35mm is juist een zeer goede lens die zich prima kan meten met de beste FF lenzen. Alleen dekt deze lens een minder grote oppervlakte af. Hierdoor is hij lichter en goedkoper dan die FF lenzen. Eén van de voordelen van APSC.
18-35 is niet voor mijn soort fotografie weggelegd. Is er ook een APSC 100-400 of een 150-600 want dan kom je in de richting waar ik het voor gebruik.
Die super lange lenzen zijn eigenlijk nooit APS-C. Het ontschiet me een beetje in het geheugen maar zeer lange lenzen hebben normaliten hoe dan ook een vrij grote beeldcirkel.
Die sigma 18-35 is inderdaad een mooie lens. Echter mocht je ooit overstappen naar FF zal je dus opnieuw moeten investeren in het glaswerk.

En er zijn ook zat goede FF lenzen die betaalbaar zijn.
Ikzelf schiet met een Nikon D500 en heb voor 135,- euro een Nikon 1.8D 50mm FF.

Ben ik een stuk goedkoper uit dan die sigma. en als ik ooit overstap naar FF heb ik gelijk een goede lens.

Het is een keuze.
De M6 heeft geen verbeterpunten op het gebied van het focussysteem (correct me if i'm wrong). Kun je dan niet beter voor véél minder geld een m50 nemen?

Die is een tikkeltje trager en qua ergonomie ontbreken er wat knopjes maar je hebt wel een ingebouwde EVF en met het geld dat je bespaart kun je mooi een 22mm f/2 erbij nemen. En je hebt dan nog steeds geld over..
De M50 kan je ook aan minder dan de helft van de prijs vinden. Enigste wat ontbreekt is natuurlijk de uncropped 4k en 4k dpaf. Maar indien je geen 4k gebruikt zijn de extra megapixels echt de meerprijs niet waard.
Ah, dat had ik even over het hoofd gezien! Maar mocht je focus bij filmen liggen, dan kies je toch überhaupt niet voor een Canon? Uiteraard een hele andere discussie maar toch.. :)
Als je alleen naar de AF mogelijkheden kijkt, dan is de M6-II nog steeds een goede upgrade. De M50 heeft geen Eye-AF in continuous focus mode, dat heeft de M6-II wel. De M50 heeft volgens mij ook geen kleine AF box mode, best irritant. En afgezien daarvan is verder vrijwel alles beter/sneller op deze M6-II: hij heeft een veel nieuwere sensor, met verbeterde read-out speed en hopelijk verbeterde dynamic range. Meer beelden per seconde met AF, uncropped 4K video met DPAF, etc.
wat is het aantal effectieve pixels bij deze twee camera's ?
Kun je toch zo opzoeken in de specs: 6960 x 4640 = 32.294.400 pixels volgens dpreview, die 'm al aan de tand hebben gevoeld. Hetzelfde voor de M6 mark II, niet vreemd aangezien ze dezelfde sensor hebben.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 28 augustus 2019 12:43]

Als je deze nu even vergelijkt met andere aps-c camera's van €1300-1400 snap ik echt helemaal niet waarom iemand nog Canon zou overwegen. Ok, die autofocus is erg goed, maar enkel met de spiegel omhoog. Koop je dan niet beter gewoon een a6500 of een x-t3?
Lens keuze en canon build quality. Sony voel imo fragieler aan.
Past daar EF/EF-S glas op? ;)
Ja, met viltrox adapter op de x-t3
Upgrade van een 60D of 70D?

Als je al een hele set dure lenzen en flitsers van Canon hebt, dan wil je dat niet allemaal gaan verkopen voor een a6500 of x-t3.
Dat is nog steeds de reden waarom canon klanten kan houden met achterhaalde specs. Je voorkoopt je dure lenzen gewoon niet zo snel.

Adapter is de enige andere mogelijkheid.
Ik heb een adapter overwogen om naar een Sony body te gaan. Maar ik zie teveel mensen aangeven dat je dan toch focus en prestatie problemen krijgt.

En uiteindelijk zijn de specs van de 90D helemaal niet zo slecht.
De sensor weten we volgens mij nog niet veel van, maar zal nog wel iets achterlopen wat betreft dynamic range, maar voor een dSLR is het volgens mij een goede body.
Zeker voor bv wildlife. (juist met gebruik van de spiegel dus)

Wel interessant dat de joystick terug is gekomen. Wellicht om ook als opvolger van de 7DII?
Terwijl ik bij de RP juist gewend raak om de rechterbovenkant van het touchscreen te gebruiken. Bij veel focuspunten werkt dat in mijn ervaing juist sneller.
Ik ben benieuwd of the 90D die optie ook heeft. (Mijn oude 70D niet, terwijl daar ook de joystick mist)
Canon Ergonomie > Ergonomie van alle andere merken!

En ook hun mirrorless modellen wat mij betreft... Die zou ik ook nooit kopen, ondanks dat ze van Canon zijn!

De heerlijke ergonomie van een 7D of 5D serie dSLR is gewoon onverslaanbaar! :Y)
Ik wil niet zomaar gaan roepen dat de lenzen veel en veel te duur zijn, maar ik begin me wel af te vragen waarom de prijzen van Canon's lenzen tegenwoordig zo ontzettend hoog zijn? Ik dacht al dat Sony erg duur was, maar Canon gaat dezelfde kant op. OK, RF is een "nieuw" platform en ze willen de ontwikkelingskosten e.d. er sneller uit hebben, allemaal begrijpelijk. Ik vond de EF 16-35/2.8 III en de EF 11-24/4L al behoorlijk stevig. Ja, de RF 15-35 is 1mm wijder én heeft 2.8 én heeft IS. Maar 2540 euro...dat zijn gewoon Zeiss prijzen.
Ik ben dan wel erg enthousiast over die RF lenzen hoor. Knap staaltje werk met die 85 en 50mm, en nu ook de nieuwe RF lenzen. Ze timmeren ontzettend goed aan de weg, maar qua prijs vind ik ze wel erg hoog uitvallen terwijl de lenzen kleiner/compacter worden. Is de rendering en de scherpte dan soortgelijk aan een Zeiss ofzo? Als je dan kijkt naar Sigma en Tamron, die doen het de laatste tijd ook erg goed, maar de prijzen zijn vaak nog niet de helft van de canon counterparts. Ik ga het in ieder geval wel op de voet volgen, vooral die RF 15-35. Erg interessante lens!
Toch zijn de RF 24-105 f/4 en de RF 35/1.8 IS exact dezelfde prijs als hun EF tegenhangers.

Volgens mij zie je vooral dat ze duurder zijn wanneer het voorgaande ontwerp erg verouderd was. En zie je weinig prijsverschil met recente EF ontwerpen.

Dus in die zin ben ik het niet met de gedachte eens dat ze de ontwikkelingkosten van een nieuw platform er snel uit willen hebben.

Ik denk eerder dat ze zien dat mensen bereid zijn meer geld te betalen voor extreem hoge prestaties.
Terwijl dat in het verleden veel minder het geval was en daar een niche markt voor Zeiss en Leica lag, Nu zie je dat Sony, Nikon en Canon met hun nieuwe lenzen prestaties neerzetten die zich echt met Zeiss en Leica kunnen meten.

(nu krijg ik vast een horde Zeiss en Leica fanboys over me heen :))
Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt? Hoe 'weet' dat ding wanneer ik ga duwen?

Het is mogelijk om de helft van deze beelden uit de buffer te halen. Dat wil zeggen dat bij het indrukken van de sluiterknop dertig beelden worden opgeslagen, waarbij de eerste vijftien beelden zijn vastgelegd in de halve seconde voor het indrukken van de sluiterknop.
Als je live view gebruikt zie je continu beeld op het scherm. Die beelden staan in een buffer en op het moment dat je op de sluiter drukt, wordt de inhoud van die buffer opgeslagen (als je niet drukt, wordt die buffer steeds weer geleegd). Door continu 1 seconde te bufferen is het dus mogelijk om de beelden van voor het indrukken op te slaan.
De meeste sluiters werken met een 'dubbele' klik: half indrukken voor scherpstellen, doordrukken voor foto nemen. Ik neem aan dat ze beginnen met opnemen zodra je half indrukt, maar je kan natuurlijk ook de handleiding even lezen als die beschikbaar is.
Dat zou ik natuurlijk kunnen doen maar waar hebben we anders forum voor?
Vraag mij vooral af of dit nu ook de opvolger is voor de 7d mk2. Heb zelf de 7d en het wachten op de 7d mk3. Benieuwd of deze nog in de planning zit. Bouwkwaliteit lijkt toch minder bij deze.
10 fps en de joystick terug op de camera.
Ik denk dat de 90D ook de 7D line vervangt.

En laten we nou eerlijk zijn over bouwkwaliteit? Heb jij ooit een body gehad die kapot is gegaan door een gebrek aan bouwkwaliteit? Ben je op een forum ooit iemand tegen gekomen waar dat een issue was bij een body?

En wil je in de stromende regen fotograferen, dan moet je toch een hoes over je lens en camera trekken, want geen van de grote merken durft een IP rating te geven voor hun weersbestendigheid. Dus garantie tot aan de deur wat betreft dat.
En wil je in de stromende regen fotograferen, dan moet je toch een hoes over je lens en camera trekken, want geen van de grote merken durft een IP rating te geven voor hun weersbestendigheid. Dus garantie tot aan de deur wat betreft dat.
Mijn 7D, 7D Mark II en de EF 70-200 f/2.8 IS USM II zijn het niet met je eens! ;)

Meerdere keren in de regen gestaan en alles doet het nog steeds 100% :Y)
Zelfs één keer met een bijna bevroren broek in de auto gestapt, maar de apparatuur gaf geen krimp!
Nogmaals: garantie tot aan de deur.

Ja het kan meerdere keren goed gaan. Het kan ook de volgende keer fout gaan.
De weathersealing is gewoon niet zodanig geschikt voor regen dat Canon er een IP rating aan durft te hangen. Dat geven ze zelf ook gewoon toe.

En er zijn ook voldoende mensen die met een xxD of zelfs xxxD en zonder weathersealed L lens in de regen hebben gestaan en waarbij ook alles het 100% doet. Het punt blijft dat het allemaal op eigen risico is en Canon je nooit heeft verteld dat je dat veilig kan doen.
Wat verwacht je dat zo heel erg anders zal zijn bij de 7D Mark III dat het je tegenhoudt om een Mark II te kopen ?
  • dual cardslot
  • meer af punten
  • Ingebouwde GPS
  • geen "fragiel" kantel scherm
[edit]
Heb je post verkeerd gelezen dit is wat ik aan de D90 mis. maar zou de sensor en AF techniek van de 90D wel in een 7D jasje willen hebben :) Nu ben ik dus het twijfelen tussen een nieuwe 90D of een verouderde 7D mk2 keuzes keuzes.

[Reactie gewijzigd door m3nt0s op 28 augustus 2019 21:31]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Moederborden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.