Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Pc-versie Wolfenstein: Youngblood komt op 25 juli uit zonder RTX-ondersteuning

Bethesda brengt de pc-versie van Wolfenstein: Youngblood op donderdag uit, een dag eerder dan was gepland. De game heeft bij zijn release echter nog geen RTX-ondersteuning; raytracing wordt later toegevoegd met een patch.

De consoleversies van Youngblood verschijnen zoals gepland op vrijdag, maar de pc-versie komt dus een dag eerder, meldt Bethesda op Twitter. Waarom de pc-versie eerder uitkomt is niet bekend. Youngblood gebruikt net als de andere recente Wolfenstein-games de Vulkan-api en het is de eerste game met die api die RTX-ondersteuning krijgt.

Jerk Gustafsson, de producent van de game, zei onlangs in een interview met GamesBeat dat raytracing niet beschikbaar zal zijn als de game uitkomt. De functionaliteit wordt toegevoegd door ontwikkelaars van Nvidia zelf en die werken daar volgens de producent nog hard aan. Het is nog niet bekend wanneer de RTX-patch voor de game uitkomt. Nvidia maakte in mei bekend dat Youngblood RTX-ondersteuning krijgt en de videokaartenmaker gaat de game vanaf de zomer ook bundelen met zijn RTX-kaarten.

In Wolfenstein: Youngblood staat een co-opfunctie centraal, maar het is ook mogelijk om alleen te spelen. De game speelt zich af in Parijs in 1980, twintig jaar na de gebeurtenissen in Wolfenstein II: The New Colossus. Jess en Soph, de tweelingdochters van BJ Blazkowicz en Anya vertolken de hoofdrollen. De game komt uit voor Windows, de PlayStation 4, de Xbox One en de Nintendo Switch.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-07-2019 • 10:32

146 Linkedin Google+

Reacties (146)

Wijzig sortering
Wow, Nvidia die zelf aanpassingen gaat doen in een game om RTX in een game te krijgen. Geeft wel weer aan dat ontwikkelaars zelf nog niet met RTX bezig zijn en het nog aan Nvidia laten om het er daadwerkelijk in te krijgen.
Dit is echt niets nieuws, hetzeflde gebeurde aan het begin van de 3d revolutie toen elke fabrikant nog zijn eigen standaard had, ik heb diverse spellen bij kaarten van Matrox, S3 en Rendition gekregen die aangepast waren om gebruik te maken van specifieke features of de specifieke API voor die GPU. Toen T&L uitkwam gebeurde hetzelfde. Bijna elke fabrikant heeft wel een geoptimaliseerde versie van de Quake 1 en 2 engine uitgebracht. Toen PhysX werd overgenomen door nVidia (2013!) en hardware ondersteuning kreeg hebben ze diverse ontwikkelaars geholpen.


Het loont zich gewoon om te zorgen dat er zo snel mogelijk spellen op de markt zijn die gebruik maken van nieuwe features, dit helpt gewoon om meer kaarten te verkopen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2019 13:43]

Iets wat 20 jaar geleden gebeurd is aanhalen om te zeggen dat het echt *niets* nieuws is vind ik wel een beetje sterk. Zeg dan het is een tijd terug ook weleens zo geweest.
Maar wel een beetje off topic van mij...

[Reactie gewijzigd door phamoen op 23 juli 2019 12:43]

Vroeger was het inderdaad de norm dat videokaart fabrikanten direct bij de game studio meehielpen aan optimalisaties. Er waren toen ook een stuk meer fabrikanten die op hetzelfde vlak concurreerde, ATi (nu AMD), 3DFX (nu van Nvidia), Nvidia, Matrox, S3.

Zeker omdat er toen een brei van standaarden waren, OpenGL, 3DFX glide, S3 Metal en de lijst gaat zo wel door, toen was DirectX bij lange na niet de standaard zoals we het nu kennen.

Dit was de enige manier om hun kaarten nog enigzins verkoopbaar te houden.

Ik weet nog wel dat ik ooit een S3 Savage 4 had gekocht omdat die hun eigen S3TC ondersteunde, die uiteindelijk ook alleen maar goed werkte op Unreal Tournament waardoor high res textures zonder performance penalty gebruikt kon worden, hele scherpe texturing waar ik me aan verademde, voor de rest was de kaart en voornamelijk driver support maar bagger, dikke miskoop.

Hedendaags zit een gelijke techniek in DirectX in de vorm van S3TC, bijna alles wel gok ik van vroeger zit nu in DirectX gezien het nu redelijk de norm is, het meehelpen van game developers is eerder uitzondering dan norm tegenwoordig gezien de volwassenheid van API's.

Helaas zijn we er in die 20 jaar kwa textures er nog niet echt op vooruit gegaan, van dichtbij zijn textures in games nog steeds muddy, ondanks de sprong in vram, techniek en allerlei nieuwe compressie technieken.

Er zijn wel een aantal games waar je apart 4K textures kan inladen, maar dat is meer de botte bijl dan een slimme manier van compressie toepassen waardoor het een aanslag blijft.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 23 juli 2019 13:32]

Vroeger was het inderdaad de norm dat videokaart fabrikanten direct bij de game studio meehielpen aan optimalisaties.
Nvidia doet dat nog steeds voor de (grotere?) afnemers van gameworks.
Goh en wat zijn we daar beter van geworden, dit doet nvidia dus zeker niet uit de goedheid van hun hart voor de gamers.

Ze zijn al heel lang bezig met vuile spelletjes te spelen en de concurrentie zoveel mogelijk tegen de schenen te schopppen. Ze maken dan ook goed misbruik van de alleenheerschappij, 2018 was gewoonweg schandalig te noemen, misbruik maken van de mining hype, Geforce partner program, Gsync nog steeds gesloten houden.

Maar ze komen ermee weg (helaas), terwijl bij AMD het allemaal precies andersom is en om openheid en open standaarden gaan.

https://arstechnica.com/g...ed-witcher-3-performance/
https://www.pcgamesn.com/nvidia-2018-year-in-review
Wat een onzin, RTX is Nvidia's manier om DXR te accelereren. Het gaat gewoon via DXR. Helemaal geen vuile spelletjes dus. AMD gaat waarschijnlijk ProRender gebruiken.

Daarbij zijn het commerciele partijen. Ja ze hebben er allebei belang bij dat het breed geaccepteerd wordt, Maar ze zijn hardwarematig verschillend, en hun manieren om DXR te accelereren zullen anders zijn omdat hun kaarten simpelweg een andere architectuur hebben. Je kan wel schoppen tegen Nvidia elke keer, maar het is wel de partij die nu misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van de laatste 10 jaar in computer graphics probeert te pushen nu het binnen handbereik ligt. Ze nemen daarbij ook het risico van het falen hiervan. Voor aandeelhouders is het een gok.

Daarbij, ben jij niet verplicht elke game te spelen, of een kaart van Nvidia te kopen.

Dat gezegd hebbende, ik heb van beide partijen kaarten gehad in het verleden(Zie mijn vraag en aanbod). Vaak was dat AMD, zoals crossfire 6950, soms was dat Nvidia. Ik heb graag het nieuwste van het nieuwste, maar voel me absoluut niet genaaid. Metro Exodus met DXR is gewoon prachtig, ik vind het verlies in FPS te doen en geniet er met volle teugen van. Een jaar eerder dan dat met AMD kan.

Het is een hobby, en als je een fatsoenlijk inkomen hebt, zou je elke maand 2 van die kaarten moeten kunnen kopen naast je andere lasten. Kun je dat niet, dan koop je het niet of je zoekt een betere job, zoals dat voor alle "luxe" producten in het leven geldt.

Het Geforce partner programma was verachterlijk en ging te ver, en dat is gelukkig ook gefaald. DXR met RTX vind ik een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 23 juli 2019 14:39]

Gameworks is niet enkel en alleen RTX....ik heb nergens gezegd RTX toen we het over Gameworks hadden en je hoeft mij geen uitleg te geven denk dat ik het landschap best goed ken.
Je kan het noemen wat je wil, die artikelen zeggen genoeg en het internet staat er vol van, kan je zeggen onzin natuurlijk.

Maar volgens mij raakt het je nu persoonlijk dat ik nvidia aanval...(ik merk die felheid wel vaker en meteen in verdediging schieten als ik dit aanhaal)

Begrijp mij niet verkeerd, mijn vorige kaart en huidige zijn van nVidia, ik koop gewoon wat het beste werkt op dat moment.
Daar keur ik hun praktijken nog steeds niet goed mee, het is nog niet zover dat ze hun producten laten maken door kinderslaven want dan ging ik met plezier naar AMD.

En mag AMD van mij het stokje met Navi II wel overnemen, met open standaarden https://gpuopen.com/ en freesync.

Je zou mijn latere post waar ik reageer op iemand die RTX een gimmick noemt moeten lezen, want daar verdedig ik RTX zelf weer wat voor technologische voorsprong het is. Ik heb gewoon meer kritiek op heel veel van hun andere praktijken.

Volgens mij zitten jij en ik ook op 1 lijn, ik heb zowel ATi/AMD als Nvidia gehad, ik koop gewoon wat het beste presteert, en aan mijn buidel zal het niet liggen die rijkt diep genoeg.

Nogmaals het gaat over die wanstaltige praktijken waarover ik val, maar blijkbaar vind ik het moreel gezien nog niet erg genoeg gezien ik nog steeds producten van hun afneem, maar de waarheid mag wel meer naar buiten komen het is niet allemaal pracht en praal bij Nvidia. Was GPP wel doorgegaan, dan was dit wellicht wel de druppel voor mij.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 23 juli 2019 16:18]

"Daarbij, ben jij niet verplicht elke game te spelen, of een kaart van Nvidia te kopen."

Natuurlijk niet, maar als men uitkijkt naar een game en er roet in het eten gegooid wordt door een 3rd party dan is dat flink balen. In het geval van the witchter 3, waar turismo naar linkt, zorgde onder andere de implementatie van hairworks halverwege de ontwikkeling van de game ervoor dat bij de release het spel voor ong. 1-2 weken (pin me er niet aan vast) praktisch niet speelbaar was voor gamers met een AMD kaart. Dit soort fratsen laten een litteken achter bij veel mensen als het om betrokkenheid van nvidia/amd gaat bij de ontwikkeling van een game, vanwaar denk ik ook reacties zoals die van turismo.
ja 2400 euro iedere maand overhouden, dat is heel normaal... :+
Voor jou misschien?
Ik ken niemand die zo veel geld overhoudt. 8)7

Ik heb zelf een laag inkomen, en koop eens in de zo veel tijd weer aardig top of the line hardware.
Daar zit al gauw een jaar of 2-3 tussen.
Veel vaker zou voor mij een financieel probleem worden.
Sorry, maar ik vind als ik metro exodus bekijk het nog altijd maar een gimmick :-) zit je ingame buiten veel licht ziet er goed uit en in de tunnels biedt het geen meerwaarde en is het gewoonweg waardeloos. Voor die 3-4 spelletjes die ray tracing gebruiken is het gewoon weg gegooid geld en gebruiken ze de volledige feature set van real time ray tracing ?? Nee !!! Elke spel gebruikt 1 ding ... wow !!! Niet echt de moeite en zeggen dat dit het beste is in die 10 jaar.... nee sorry!! dat is voor mij vulkan en low level api's en niet ray tracing. liever iets dat de performance ten goede komt en niet onderuit haalt. Maar dat is mijn mening en mijn mening is dat nvidia gewoon rtx heeft uitgebracht om nog wat geld binnen te halen meer niet. Nvidia the way it's meant to be paid
Wat een onzin, RTX is Nvidia's manier om DXR te accelereren. Het gaat gewoon via DXR. Helemaal geen vuile spelletjes dus. AMD gaat waarschijnlijk ProRender gebruiken.

Daarbij zijn het commerciele partijen. Ja ze hebben er allebei belang bij dat het breed geaccepteerd wordt, Maar ze zijn hardwarematig verschillend, en hun manieren om DXR te accelereren zullen anders zijn omdat hun kaarten simpelweg een andere architectuur hebben. Je kan wel schoppen tegen Nvidia elke keer, maar het is wel de partij die nu misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van de laatste 10 jaar in computer graphics probeert te pushen nu het binnen handbereik ligt. Ze nemen daarbij ook het risico van het falen hiervan. Voor aandeelhouders is het een gok.

Daarbij, ben jij niet verplicht elke game te spelen, of een kaart van Nvidia te kopen.

Dat gezegd hebbende, ik heb van beide partijen kaarten gehad in het verleden(Zie mijn vraag en aanbod). Vaak was dat AMD, zoals crossfire 6950, soms was dat Nvidia. Ik heb graag het nieuwste van het nieuwste, maar voel me absoluut niet genaaid. Metro Exodus met DXR is gewoon prachtig, ik vind het verlies in FPS te doen en geniet er met volle teugen van. Een jaar eerder dan dat met AMD kan.

Het is een hobby, en als je een fatsoenlijk inkomen hebt, zou je elke maand 2 van die kaarten moeten kunnen kopen naast je andere lasten. Kun je dat niet, dan koop je het niet of je zoekt een betere job, zoals dat voor alle "luxe" producten in het leven geldt.
Wat een onwaarschijnlijk zwam verhaal ...
Nvidia is voor Linux gebruikers ronduit kut. Je zit met een proprietary module die ronduit afschuwelijk wordt ondersteunt en vaak security issues heeft, of een open source module die niet goed werkt met de nieuwere kaarten (900 series en later). Het ding slurpt energie en wordt heel warm (plus luide fans) op laptops. En bij laptops kun je niet even zeggen van ik vervang de GPU. Met AMD daarentegen zit je vrij goed. Ook qua prijs/kwaliteit. Het enige probleem dat ik heb, is een gsync monitor die dus geen freesync kan, en AMD kaart dat ook geen gsync kan. Maar dat probleem ligt geheel aan Nvidia.
Maar ze komen ermee weg (helaas), terwijl bij AMD het allemaal precies andersom is en om openheid en open standaarden gaan.

https://arstechnica.com/g...ed-witcher-3-performance/
https://www.pcgamesn.com/nvidia-2018-year-in-review
Het constrast is minder groot dan jij denkt. AMD kwam niet zo heel lang geleden nog met Mantle en Trueaudio, beiden proprietaire standaarden voor respectievelijk rendering en geluid. Het probleem voor AMD is dat het marktaandeel tegenwoordig zo klein is bij de losse videokaarten dat een dergelijk concept een kleine kans van slagen heeft.

Met andere woorden; zo lang AMD niet in de buurt komt van het marktaandeel van Nvidia zijn open standaarden eigenlijk het enige zinnige alternatief. Ook dat is gewoon slim zakendoen. Dat er dan consumenten zijn die geloven dat dit uit de goedheid van het hart komt is dan een mooie bijkomstigheid ;).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2019 20:23]

En mantle werd dx12 en vulkan ;-)
Maar 3D heeft Nvidia uit de nieuwste drivers van alle 1000 en hogere versies gesloopt.
Het product was nog gewoon te koop toen deze kaarten te koop kwamen dus ik vind dat ook geen stijl van Nvidia.
Maarja totdat er wetten komen voor fabrikanten over software ondersteuning kunnen ze doen wat ze willen.
3D vision an sich is ondertussen al bijna 10 jaar oud, slecht ondersteund door games, nooit echt aangeslagen bij het grote publiek... eens houd 't een keer op qua support.
Dat klopt maar doe het dan met de drivers vanaf nieuwe kaarten.
1000 en zelfs eerste generatie 2000 serie zijn uitgekomen toen het nog te koop was.
900 en naar beneden hebben het er wel nog inzitten.
We praten toch over een product van 200 euro.
Hij zegt ook niet dat het nieuw is, maar dat de fabrikant gewoon een hoop moeite doet om z'n produkten aan de man te brengen. Idd zoals je zelf al aangeeft in de voorbeelden, net als vroeger.
Het loont zich gewoon om te zorgen dat er zo snel mogelijk spellen op de markt zijn die gebruik maken van nieuwe features, dit helpt gewoon om meer kaarten te verkopen.
Dan mogen ze wel eens beginnen, want het aantal echte RTX games is op 1 hand te tellen.
Logisch toch? De meeste gamers interesseert het ook helemaal niets dus waarom zou je er moeite in steken als ontwikkelaar?. Ja leuk om een keer te zien, maar als het teveel fps kost dan schakelt iedereen het weer uit. En dan heb ik het nog niet eens over de meerprijs die RTX ons heeft opgeleverd (tenminste dat doen ze ons geloven).
Het is maar net hoe je het bekijkt. Bij een snelle multiplayergame hoef ik niet de aderen in andermans ogen te zien, maar bij Cyberpunk volgend jaar zou ik extra detail in alles en iedereen zeker wel nice vinden.

Zelf vond ik het eerst ook maar 'hmm', omdat je alleen van die lichtstralen-demo's zag waarbij je wel op je scherm moest zitten vaak om wat verschil te zien. Maar bij bijvoorbeeld Control zie je dat RTX ingeschakeld compleet realistische weerspiegelingen toont, wat zeker wel wat extra's kan bieden in bepaalde games en zeer veelbelovend is voor de toekomst. Dan heb je vast ook niet meer zo'n forse performance-dip, allemaal een kwestie van tijd slechts.

Pfoe, ik kom van Gorilla.bas af joh :+ de ontwikkeling van de graphics blijf ik me over verbazen :)
ik heb liever dat ze tijd investeren in grappige nazi easter eggs en coole bosses dan RTX support waar bijna niemand geld voor heeft.
tja, als we allemaal zo dachten zoals jij dan zaten we nog steeds 3d games met alleen 3d lijntjes te spelen..
BS. Je hoort mij niet zeggen dat ik geen extra power wil of geen mooiere graphics, maar dat betekent niet dat ik elke feature net zo boeiend vind. Hairworks vond ik bijvoorbeeld ook nooit het aantal fps waard die ik moest inleveren.

En ik hoef dus ook niet de exacte vlammen naast mij in de loop van mijn geweer te zien of in de ogen van de vijand. Zo lang het er op lijkt vind ik het best.Zeker niet als mijn 100hz en 144hz monitors dan nog maar max 60 fps weergeven. Ik heb liever een GPU met meer power zo dat ik full on mijn VR headset kan gebruiken in plaats van alles terug schalen.

Maar als jij gewoon €1300 wilt betalen voor een 2080TI be my guest. Als er genoeg mensen zijn zoals jij dan is de "3080TI" straks €2000,- vanwege RTX+ (ik noem maar wat).
Uhm, ik vind zelfs de 2060 nog veel te duur.........
Ah ok ik begreep er uit dat je pro RTX prijzen was vanwege de vooruitgang ;) My bad.
Niet zozeer in een game, maar in de gebruikte Vulkan API.
En DAT klinkt dan dus weer veel aannemelijker.
Het zal eerder te maken hebben met het feit dat ze dit spel gaan bundelen met hun RTX kaarten, lijkt mij. Dan wil je er natuurlijk zeker van zijn dat het goed geïmplementeerd wordt.
Hij zat inderdaad (naast Control) bij m'n 2060 Super FE...toch eens kijken hoe je aan die code moet komen en of die door te verkopen zijn. Control zie ik mezelf nog wel spelen, Wolvenstein niet. Beide games zullen inderdaad wel ray tracing bevatten / krijgen, anders is bundelen met RTX kaarten wel erg vaag.
Je moet ze via GeForce Experience claimen. En dat kan alleen als je ingelogd bent.

Maar je krijgt dan wel losse keys gelukkig. Die moet je dan claimen bij de stores -- niet via Steam helaas.

De key voor Wolfenstein is er namelijk eentje voor de Bethesda launcher. Die voor Control is er eentje voor de Epic launcher. Wil je beide games kunnen spelen, moet je dus beide launchers installeren als je die niet had.

Ik had al Steam, Origin, uPlay en GOG. Nu dus ook nog Bethesda en Epic. *zucht*

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 25 juli 2019 01:19]

Ugh...da's niet fijn. Maar goed, als het echte keys zijn is doorverkopen een optie. Nu nog die claim code zien te achterhalen. Ik heb wel een losse factuur voor Wolvenstein maar daarop geen herkenbare code. Voor Control nog helemaal niets.
Er hoort een A4'tje met de videokaart te zijn meegeleverd. Daar staat de info op waarmee je in GeForce Experience de games kunt claimen, je krijgt dan via GeForce Experience de losse keys voor de games die je dan weer in de desbetreffende stores kunt claimen...

Het zou er zo uit moeten zien (heb mijn specifieke info geblurred): http://www.briandickens.nl/GoT/rtx-games.jpg

Tenminste, dit is wat bij mijn MSI GeForce RTX 2070 Super zat die ik bij MeGekko besteld had.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 25 juli 2019 10:22]

Hmm, zoiets zat er bij mij niet bij (de 2060 Super FE direct bij nvidia). Ik zal eens contact opnemen met de customer support. Dank voor de info, ik vroeg me al af wat ik over het hoofd zag.
De techniek nog steeds erg nieuw en bied NVidia support er voor.

Ook zijn de makers van third party engines (zoals Unity en Unreal) ook nog bezig met de implementatie er van en duurt het nog tot eind dit jaar voor die officiële support hebben.

Dat die er wel mee bezig zijn valt te zien aan een aantal indrukwekkende tech demo's. Vooral bij Unity waar ze ook inzetten op non gaming toepassingen er van. Er is een mooie demo met twee BMW's waarvan een geraytraced is en een echt.

Als het in dit soort engines zit, dan word de beschikbaarheid meteen een stuk groter gezien het dan meer een feature toggle word (dit is een enorme versimpeling van het werk dat het als nog kost) dan dat je het zelf moet gaan inbakken van scratch op een NVidia hardware extension API.
Ik heb uit niewschierigheid eens gekeken hoeveel werk het zou zijn om Raytracing in mijn (Unreal Engine) game te verwerken voor schaduwen en/of reflecties. Het is nog ver van "it just works" zoals Nvidia zou willen dat we geloven.

Omdat het een hybride oplossing is (rasterized geo, raytraced reflecties) loop je tegen eindeloos veel optimalisatie problemen aan. Zo moet je eigenlijk voor ieder materiaal in je level een simpelere fallback versie maken die zichbaar is in reflecties, anders word er ontzettend veel shadercode uitgevoerd in de raytracing pass voor niks.

Zo zijn er nog een heleboel kleine narigheidjes, maar het grootste probleem is dat niet iedereen een RTX kaart heeft - dus je moet altijd nog je lighting en materials doen voor normale hardware. (of voor mensen die liever hoge framerates hebben) Dus het is altijd dubbel werk. Ik snap heel goed dat geen enkele gamedeveloper er echt op zit te wachten om heel veel tijd en werk in een feature te stoppen die alleen op dure nvidia kaarten werkt, en waarbij de meeste mensen het verschil nieteens zien.
Volgens mij zit her er wel gewoon al in, maar wordt het pas geactiveerd met een eventuele patch. :)
Puur slimme marketing. RTX staat nog in de kinderschoenen en de huidige hardware heeft grote moeite om met RTX een deftige framerate op je beeld te krijgen. Mensen eerst de game laten kopen en ze er volgens achter laten komen dat het volledig ruk loopt met RTX aan. Tis een aanname maar ik zie het wel gebeuren :)
In het hele artikel wordt het niet uitgelegd, dus ik heb het opgezocht. RTX is een nieuwe techniek proprietary van Nvidia om real-time raytracing te ondersteunen. Ray tracing is het simuleren van een lichtstraal om zo natuurlijk mogelijke reflecties e.d. te creëren. Ondersteuning van RTX betekend dus dat beeld kan reageren op veranderingen in schaduw, licht of reflecties en deze niet enkel vooraf statisch kunnen worden ingesteld.

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_RTX
Misschien moet Tweakers ook uitleggen wat Twitter is en een PC? Als je al langer dan een jaar op Tweakers komt heb je vast wel eens wat over RTX gelezen.

Het zou heel storend zijn als Tweakers bij elk artikel moet uitleggen wat een PC is, wat RTX is, wat een GPU is etc etc.
Een blauw woordje "RTX" met hyperlink naar een uitleg kan al voor een hoop duidelijkheid zorgen.
Als iemand niet zoveel heeft met game techniek, of hier pas mee in aanraking komt, kan dit best nuttig zijn :) niet iedereen is een volledige 'tweaker'
Iedereen hier heeft ook toegang tot internet, en dus Google, en kan het dus ook zelf opzoeken. Als alles uitgelegt moet worden, of voorzien moet worden van links wordt het een warboel.
in dit geval zou het alleen om het woordje RTX gaan, vind ik wel meevallen.
Waarom alleen RTX? Er wordt in het artikel ook gesproken over Vulkan, vast wel iemand die niet direct weet wat dat is. En wie is BJ Blazkowicz?
Misschien omdat RTX het onderwerp is waar het gehele artikel om draait, en dehalve een klein beetje duiding wel op zijn plaats is. Tweakers is toch een nieuws-site die "technologie op de proef stelt", wat een journalistieke (verdiepende) insteek suggereert - en niet een ordinaire content aggregator?

Persoonlijke mening, maar ik vind dat, als een artikel over Onderwerp X gaat, er gewoon even een korte beschrijving van Onderwerp X in het artikel moet worden opgenomen. De aanname dat iedereen er wel bekend mee is leidt tot - in principe volstrekt overbodige en onnodige - comment-chains zoals deze.
Het onderwerp van het artikel is de release van de game, die één dag eerder is dan de console release, zie de gelinkte tweet in het artikel. Dat de game bij release geen RTX ondersteuning heeft is oud nieuws wat al een paar dagen eerder naar buiten kwam, en eigenlijk een bijzaak.
En dat feitelijke onderwerp wordt netjes beschreven in de laatste alinea.
BJ Blazkowicz is de opa van Commander Keen
Jup, en Keen waarschijnlijk de (groot-)vader van Doom Guy
Misschien, maar niet van de Doom Slayer, da's weer een verre voorvader van Blazkowicz :P
Joh, tweakers doet dat al jaren in de vorm van een stippellijntje met wat uitleg eronder volgens mij. Tweakers komen in alle vormen en maten en zijn echt niet allemaal geïnteresseerd in gaming / videokaarten. Als er niet eens een klein beetje achtergrond gegeven mag worden, kunnen ze wat mij betreft ook direct de berichtgeving stoppen ;).

Ik zeg niet dat er overal ten alle tijden uitleg bij moet, maar bij wat minder standaard dingen mag dat echt wel. De term RTX is vrij nieuw én alleen van toepassing op Nvidia, dus het is echt niet heel gek dat niet iedereen direct weet wat het is. En aan de reacties te lezen is de techniek verre van ingeburgerd, dus dat bevestigd bovenstaande alleen maar volgens mij.

TLDR; ik had het ook best handig gevonden zo'n linkje ;).
Wat is er mis met een tooltipje met een bondige extra uitleg (en evt een link naar de Wiki-pagina), of een soortgelijk non-intrusive hulpmiddeltje? Dan kunnen mensen die niet helemaal bekend zijn met een term even snel hun kennis opfrissen, terwijl Tweakers met een misplaatst superioriteitsgevoel het lekker kunnen negeren.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 23 juli 2019 14:19]

Er is niks mis met een uitleg, daarom heeft Tweakers die ook gemaakt. Als je meer wil weten kan je op 1 van de tags drukken en krijg je een heel overzicht van artikelen en een preview met uitleg.

Dan hoeft niet elk artikel vervuild te worden met uitleg. Tweakers gaat toch ook niet bij elk Intel bericht uitleggen wat IPC is of betekend.

En op je laatste zin ga ik verder niet op in want denigrerend praten over andere vind ik niet zo tof.
Een tooltip met beknopte uitleg over het onderwerp is heel wat anders dan een tag (sleutelwoord) naar een heleboel andere artikelen waar dat onderwerp in voorkomt. Ze hebben allebei welzeker een toegevoegde waarde. Stel je voor dat je in een applicatie bij sommige knoppen i.p.v. een tooltip een hele lijst van artikelen voorgeschoteld zou krijgen als je er met de muis eroverheen zou bewegen.
Grappig genoeg heb ik het zelf ook moeten opzoeken, omdat Tweakers in de artikelen die ik al 10 jaar lees niet echt to the point is geweest. Zal vast benoemd zijn, maar ik ben het niet te weten gekomen bij normaal Tweakers gebruik.

Tweakers kan hier zelf overigens makkelijk wat aan doen. Beetje intern cross linken doet niemand kwaad. Overigens meteen goed voor de vindbaarheid op blijkbaar populaire termijn zoals deze...
Onder het artikel staat een rijtje tags die linken naar nieuws over deze onderwerpen. Daar staat ook RTX bij, dus letterlijk 1 klik verder en je hebt een hele bak info over dat onderwerp.
Gedaan, niet gevonden wat RTX nou is....
Ik moet eerlijk bekennen dat ik na mijn reactie pas op de link klikte en erachter kwam dat het inderdaad minder behulpzaam was dan ik hoopte. Touché.
Serieus als jij regelmatig op de FrontPage artikelen leest, met name dan ook het AMD, Intel en in dit geval Nvidia nieuw dan heb je RTX en wat het is echt niet kunnen missen. Niet dat je echt iets mist als je geen RTX hebt op je kaart... ook zonder zijn de visuele effecten mooi te krijgen, moet de programmeur alleen iets beter zijn best doen. :)
Ik lees genoeg, maar volg meer AMD dingen dan Nvidia. Het spijt me zeer, ik zal mijn huiswerk beter doen voortaan en alle artikelen lezen hier op tweakers! Lees daar dus echt niet alles van, of heel globaal. Ik vind daarentegen een spelletje als Wolfenstein best vermakelijk, dus dit lees ik dan weer wel. Ray tracing kennen veel mensen wellicht wel, maar dat Nvidia dit onder de naam RTX schaart, dat wist ik echt niet. RTX klinkt wel Nvidia achtig overigens, zoals GTX, dus die koppeling kan ik nog best maken, alleen kom ik dan niet veel verder dan "oh, weer een nieuwe reeks videokaarten".
:) Ik ben persoonlijk ook meer van AMD, maar ook als je artikelen leest over AMD wordt Ray Tracing en RTX genoemd, omdat AMD dit niet (hardwarematig) ondersteund. Daarnaast, ja het is weer een nieuwe serie VGA kaarten en de toevoeging RTX een excuus voor Nvidia deze kaarten gruwelijk duur te maken.
Ik ben inmiddels ook niet meer zo fanatiek met het bijhouden van ontwikkelingen op videokaart / CPU gebied. Vroeger probeerde ik alles te volgen, nu heb ik daar geen tijd meer voor / heb ik andere prioriteiten. Pas als ik weer eens een PC upgrade moet doen, duik ik weer in de materie. De rest van de tijd volg ik alles echt heel globaal.

Iig zit iedereen voor andere redenen op tweakers, dus mijn punt was gewoon een beetje dat niet iedereen overal van op de hoogte is. We redeneren misschien iets te veel vanuit ons zelf soms ;).

En och, dat Nvidia dingen hardwarematig ondersteunt en anderen niet, daar is niets nieuws aan, toch ;). Voor mij reden te meer om me er niet in te verdiepen, ik blijf lekker bij de underdog :).
Ik kom al redelijk lang op Tweakers maar ik had er zelf nog niks over gelezen. Meestal hebben ze bij zo een term wel een tooltip met uitleg, maar die miste ik in dit geval.

Kan er natuurlijk wel mee te maken hebben dat ik de laatste jaren minder van de gaming artikelen ben gaan lezen. Ik zag de term nu in de titel staan en dat trok mijn aandacht, vandaar dat ik benieuwd was wat het betekende.
Als je meer wil weten over RTX en de nieuwste generatie videokaarten van Nvidia kan je het volgende item van Tweakers lezen:
Turing: de architectuur achter RTX

[Reactie gewijzigd door Nogne op 23 juli 2019 11:13]

RTX ken ik wel, maar wat is Twitter? :?


:+
Twitter is toch en Politieke Amerikaanse Partij? Iets met Trump ofzo.
wat is in vredesnaam een gezichtenboek? ik mis een link de het uitlegt

[Reactie gewijzigd door dakka op 23 juli 2019 12:14]

Dat is een gelaatsschrift. ;)

[Reactie gewijzigd door conces op 23 juli 2019 16:17]

RTX is niet propietary. Het is Nvidia's marketingnaam voor kaarten die hardwarematig DirectX Raytracing ondersteunen.

AMD kan ook 'RTX titels' spelen in software mode als ze hun drivers daarvoor zouden aanpassen. Of in hardware als ze kaarten met raytracing hardware zouden uitbrengen.
En rara wie Nvidia weer heeft geholpen :)
Ze gebruiken uiteindelijk gewoon de raytracing api (DXR) en elke fabrikant is vrij om hier gebruik van te maken.

Men hoopte dan ook dat de beruchte "Navi" van AMD het beloofde land zou gaan worden, en Nvidia zou gaan verpletteren, onderhand weten we het resultaat en zien helaas dat het nog niet zo is, highend kunnen ze nog steeds niet aan tippen.
Maar er is wel een strohalm hiermee, gezien ze met deze architectuur op 7nm redelijk in de buurt gaan komen zonder enorm veel power erin te pompen, het zal dan waarschijnlijk Navi II zijn die dan ook raytracing zal hebben.

Dan heeft nvidia dan wel een voorsprong, maar heel veel baat is er nog niet gezien de performance penalty nogal hoog is. het zal dan ook bij gen2 en wellicht zelfs gen3 dat we het met zijn allen gaan ontarmen en adopteren waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 23 juli 2019 13:19]

Het is gewoon een gimmick en iedereen trapt er in en betaald er grof geld voor terwijl high end games echt belabbert zullen werken omdat het veel te veel processing kracht kost.
Ik zou toch wel hopen dat mensen stoppen met dit een gimmick noemen.
Dit is en blijft nog steeds een technologische sprong in graphics, je zou je echt moeten verdiepen wat raytracing is en wat dit inhoud om dit realtime te berekenen.

Elke techniek ziet zijn geboorte wel ergens in een vroeg stadium, tessellation werkte in het begin ook nog niet goed in games, tenzij je 10fps leuk vind om te spelen, terwijl het wel al ondersteund werd in ATi en Nvidia kaarten, het was pas bij de 3e generatie kaarten dat we het op een fatsoenlijke fps konden spelen.

Het probleem hier is dat nVidia zijn hand teveel overspeeld en te hoog van de toren blaast, het lijkt nu alsof een RTX 2060 prima games in raytracing kan spelen, terwijl de waarheid is dat het pas bij een RTX 2080 enigzins speelbaar is.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 23 juli 2019 20:57]

De sprong is dat het op een consumentenkaart zit en het in games gebruikt wordt. De techniek zelf is een stuk ouder (1982):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_tracing_(graphics)
Ik zeg dan ook met opzet raytracing in realtime....

In ieder geval bedankt voor je bijdrage voor wie zich in de materie wil verdiepen.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 23 juli 2019 14:59]

Onder welke steen woon je? ;) RTX is iets dat zowat elke dag is besproken dit jaar. Het zou juist vervelend zijn als Tweakers dit bij elk artikel weer gaat uitleggen.
Correct maar een hyperlink met wat diepgaander info omtrent RTX kan nooit kwaad. Al is het maar voor de jonge tweakertjes die hier hun eerste stapjes aan 't zetten zijn.
Toch wel mooi als juist die kids zélf Google leren gebruiken, in plaats van dat alles voorgekauwd wordt. Zo leren ze al doende, dat werkt vaak het best. Beetje vindingrijkheid trainen moet je toch het initiatief vanuit het kind laten komen, of er slim uit trekken soms.
Het is luiheid van de schrijvers vd artikelen op Tweakers, op andere sites doen ze het wel gewoon.
Luiheid? Vooruit, als we alleen maar meningen en waardeoordelen erop nahouden kan ik er ook wat van.

Op ComputerTotaal of NU.nl zou ik je gelijk geven, maar T.net is doorgaans toch voor een publiek met meer dan een beetje basiskennis en actuele kennis. En een publiek wat Google al zelf kan gebruiken. Een infotag is leuk, maar als de schrijver het niet doet, is het op T.net altijd al de norm geweest dat de bezoeker dan zélf even Googled. Meer dan tien jaar geleden werden bezoekers die dat niet deden ook vrij hard aangepakt door de community zelf. GoT was nog een stap extremer. En juist daardoor heb ik als puber zélf leren zoeken. Als de schrijver RTX niet uitlegt op T.net is dat best normaal. De tech is al een jaar te krijgen en er is aardig wat reclame voor geweest. Zelfs een lading aan memes. Als een bezoeker niet weet wat het is én te lui is om te Googlen, is die bezoeker misschien (nog) niet het publiek van T.net.

Analogie: Top Gear magazine legt ook niet in elk item uit wat wat het verschil is tussen een boxer-motor en een inline zes-cilinder. Publiek wordt geacht dat te weten of zelf uit te zoeken.

Hier een compromis: Laat T.net onder (of beter boven, dan wordt het gelezen) elk artikel de volgede tekst plaatsen:

"Snap je een term in dit artikel niet? Copy/Paste het hier en kom erachter!"
Zo pak je ook het clickbaitgevoelige publiek!

En dan kunnen we die infotags ook meteen de deur uit doen.
Dankje! Ik had nog nooit van RTX gehoord.
Inderdaad, onder welke steen woon je?
https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=rtx
Is al een jaar meermaals in het nieuws geweest ...
Had je er eigenlijk bij moeten uitleggen wat Wolfenstein is. Of wat een Xbox is. :+

Gezien de doelgroep hoeft er niet uitgelegd te worden wat ray tracing is. ;)
Raytracing ziet er mooi uit maar de framerates zakken wel enorm in waardoor het meestal niet lekker meer te spelen is.
Als je gewoon een 2070 of hoger heb haal je prima framerates om het te kunnen spelen.
En waarschijnlijk geld dit ook voor de 2060 super.
Ik heb een 2080,,, met BF5 hou ik maar 40/60 fps over met RT aan dus dat valt echt wel tegen. Normaal zonder RT aan heb ik bijna 144 fps strak.

Kort door de bocht je bent de helft van je fps kwijt.
Dan is er toch iets anders niet goed in je build want volgens de benches moet je meer fps halen.

Afhankelijk van welk deel van de game zit je op 2070 of lagere prestaties.
De fps die jij noemt zijn eerder van voor de RTX patch.
Al zou ik het voor multiplayer wel gewoon uit zetten daar is die niet voor bedoeld.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2019 13:56]

Ik speel alleen maar MP :)

Ik heb quake3 rtx versie (singleplayer) geprobeerd en daar haal ik maar 40 fps, en dat is heel normaal met de rtx meuk aan. Zelfs spelers met een 2080ti hebben maar 50 fps.

Kortom met rtx aan speelt het gewoon ruk.
Heb momenteel een 2080 met RTX aan op Tomb Raider waren de framerates uitstekend op 1440p
Denk dat in de toekomst alleen maar beter gaat worden
Hoeveel fps heb je dan... wel belangrijk,, sommigen vinden 60 fps al uitstkend
Gemiddeld tussen de 120-140 met sommige gedeeltes dips naar 80
Weet iemand hoe de deluxe versie op PC werkt met mensen uitnodigen om co-op te spelen?
Je kan iemand uitnodigen via het ingame menu. Die persoon moet kan dan een trial versie downloaden zodat je het spel samen kan spelen. Met die trial versie kan je alleen samen met iemand spelen die je heeft uitgenodigd.
Als 1 van de 2 de volledige game heeft en de andere de trial? Kan je dan samen de volledige campagne uitspelen? Of enkel stukje?
Je kan dan samen de volledige campagne spelen.
Ik wacht nog eventjes, zeker met het warme weer buiten :)

Eerst maar even de reviews afwachten. De eerste was leuk, de tweede viel wat tegen en aangezien deze voornamelijk op co-op play is gebaseerd, ben ik benieuwd hoe dit concept gaat uitpakken . . .
*zucht*

De game was gebundeld met mijn RTX 2070 Super, maar dan zit er bij release geen raytracing in en zou ik nog een onbekende tijd moeten wachten daarop?

Meh. Dan maar zonder raytracing spelen.
Ben geen fan van Shooters maar Wolfenstein is een uitzondering met de Pompende actie en Humor :+ de Terror Twins lijken mij net zo komische en bruut als Terror Billy dus ik heb er zin in }> Embrace the suffering.