Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sigma introduceert zeer compacte fullframecamera met L-vatting

Sigma heeft de kleinste fullframecamera tot nu toe aangekondigd. De Sigma fp heeft afmetingen van 113x70x45mm, weegt 370 gram en is gericht op filmmakers. Het rechthoekige toestel heeft een 3,2"-touchscreen aan de achterkant en een L-vatting aan de voorkant.

Sigma stopt een 24,6-megapixelsensor in de kleine spiegelloze camera. Het gaat om een bsi-cmos met een bayerfilter. Sigma is bekend om zijn Foveon-sensors die uit meerdere lagen bestaan, maar deze camera heeft een reguliere sensor. De sensor heeft een lichtgevoeligheid van 100 tot 25.600iso en dat is uit te breiden tot equivalenten van 6 en 102.400iso. Er zit een elektronische sluiter in het toestel en autofocus werkt op basis van contrastdetectie. De maximale fotografeersnelheid is 18fps, maar dat kan de camera geen seconde volhouden, die snelheid gaat omlaag na 12 opnames.

Sigma mikt met de camera op filmmakers. De afmetingen maken de camera geschikt om in een kleine ruimte neer te zetten en bijvoorbeeld op afstand te bedienen. Het toestel heeft een 4k-filmfunctie en kan videobestanden in dng-formaat vastleggen met een kleurdiepte van 12bit. De maximale framerate is 24fps bij de 4k-resolutie, in 1080p loopt dat op tot maximaal 120fps. Er zit een heatsink in het toestel om de sensor te koelen bij langdurige video-opnames.

Volgens Sigma is de behuizing afgedicht tegen stof en vocht. Er zit een hdmi-aansluiting, microfoon-ingang en usb 3.1-poort op het toestel. Ook is er een ingang voor een afstandsbediening. Sigma gaat diverse accessoires uitbrengen om het toestel beter handelbaar te maken, zoals grepen en een opzetstuk om de lcd als een soort zoeker te gebruiken. In het najaar moet de Sigma fp op de markt komen; de prijs is nog niet bekend.

Bij de aankondiging van de Sigma fp heeft de Japanse camerafabrikant ook een tipje van de sluier opgelicht over de fullframecamera met Foveon-sensor die op komst is. Dat is een toestel gericht op fotografen, met een sensor die uit drie lagen bestaat. Voor nu zei Sigma alleen dat het gaat om een sensor met twintig miljoen pixels per laag. Eerder dit jaar maakte de fabrikant bekend dat het toestel is uitgesteld tot 2020.

Sigma's fullframecamera's gebruiken de L-vatting die door Leica is ontwikkeld en sinds vorig jaar ook door Panasonic wordt gebruikt. De drie camerafabrikanten kondigden vorig jaar een samenwerking aan rondom de L-vatting.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-07-2019 • 11:12

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
al zijn er waarschijnlijk bakken met filmers die graag in 24fps schieten ( ik kijk ook liever naar 24fps film, zo gewend.. ) 30,50 en of 60 was wel leuk geweest lijkt me... (of is dat alleen op 4k?)

[Reactie gewijzigd door maratropa op 11 juli 2019 11:17]

Andere framerates dan 24fps zou niet alleen 'wel leuk' zijn, het is in mijn ogen onmisbaar. Gelukkig vond ik deze info op een andere site:
The SIGMA fp internally records either raw CDNG in either 8, 10 or 12bit or it records plain h.264 into a .mov container either in all-i or GOP mode. Supported resolutions include:

3,840 × 2,160 (UHD 4K): 23.98p, 25p,29.97p
1,920 x 1,080 (full HD): 23.98p, 25p, 29.97p, 59.94p, 100p, 119.88p
Volgens mij is de 4K 24p optie zo speciaal omdat deze in CDNG en 12 bit opgeslagen kan worden. Die andere framerates zijn voor H.265 encoded streams.
Wel jammer, want hierdoor wordt 4k slowmotion onmogelijk :O Vreemd voor een camera die gericht is op filmmakers 8)7
Voeg ik toe :)
For raw video data, the SIGMA fp supports 12-bit CinemaDNG external recording. With 4K UHD/24fps recording,
Ik verwacht dat de max 24fps inderdaad alleen voor 4k opnames is.
Misschien dat ze later firmware updates uitgeven met 60fps in 4k (zoals ze nu al doen bij panasonic, kijk naar Eva 1 en s1 waar ze nieuwe codecs jaren na het uitbrengen van de hardware, de camera, uitgeven).
Ik zal hem even inkoppen: geen IBIS, fail! Wel mooie objectieven komen er voor deze camera uit, waaronder een 35mm f1.2 alleen is de planning een beetje vreemd. Eerst komt een 14-24mm f2.8 uit, en dan later dit jaar pas de 24-70 f2.8. De launch objectieven zijn de 35mm f1.2 en 45mm f2.8. Natuurlijk kun je alle L-objectieven gebruiken.
Wil je IBIS in zo'n kleine camera? Juist een gimbal voor de stabilisatie is volgens mij met dit formaat vele praktischer en dan werkt IBIS je alleen maar tegen.
Het was een humoristische noot. IBIS leek wel een vereiste toen de Canon EOS R uitkwam. Dit laat maar weer zien dat de requirements voor sommige doeleinden niet perse overeenkomen met die van de internetfotograven.
IBIS of lens stabilisatie werken juist heel goed samen met gimbals, vooral om de Z axis op te vangen.
Het lijkt bedoelt te zijn voor mensen die filmen op een statief en niet uit de hand?
Ook geen flipscreen voor vloggers. Het lijkt voor een hele specificieke markt bedoeld...
De reviewers zullen wel steen en been gaan klagen
Het antwoord heeft Sigma eigenlijk zelf al gegeven. Deze camera is gericht op filmmakers.

Dus inderdaad niet op vloggers. Jammer dat er niet gekozen (mogelijk is) is voor een Foveon sensor, want dat zou het een echt uniek 'feature' hebben in vergelijking met de concurrentie.
Is het zo uniek voor filmmakers?
Uniek in een fotocamera, maar filmcameras gebruiken al lang 3 sensors. Dus een Foveon levert dan geen unieke feature meer volgens mij?

Ik vraag me dan ook af of filmmakers niet eerder naar de traditionele filmcameras zullen kijken. Een familielid van mij zit in een amateur filmclub waar ze producties maken die zich met pros kunnen meten. En daar gebruikt niemand een DSLR of SLR.
Een grote, zware filmcamera is niet ergonomisch interessant om op een lichtgewicht gimbal te krijgen, of op speciale locaties voor unieke angles. Dus daarom denk ik dat ook independent filmmakers/docu wel gebaat zouden zijn met een mirrorless toestel met de eigenschappen van een traditionele filmcamera. (Ingebouwde nd filters, snelle rolling shutter/global shutter etc.) dus niet zoals gh5, waar ook independent professionals mee werken.
Volgens dpreview heeft een rep van sigma wel gezegd dat er waarschijnlijk nog een foveon variant komt op een later moment maar dat alle info was die hij kon gegeven daar over.
Okay dank. Dat heb ik even gemist als dpreview bezoeker.
Hoeveel mensen kopen een compacte camera... om dan nog een statief mee te zeulen? Ze zijn bij Sigma echt in de war hoor.
Tenzij je uit de hand wil filmen geeft de Ibis op de gh5 constant problemen. Voorbeeld: image lock functie vergeten uitschakelen met camera op gimbal: heel veel warp-achtige fouten in beeld.
Interessant. Ik ben altijd zeer te spreken over de Sigma camera's, dit in tegenstelling tot hun lenzen.
De Foveon camera is voor mij nog steeds de meest interessante optie in het digitale segment, ondanks haar beperkingen. Voor filmen is Foveon echter ongeschikt, maar als de bediening van deze camera vergelijkbaar is met de reguliere Sigma camera's, dan sta ik hier zeker voor open.
Bedoel je dit niet andersom? Volgens mij waren de camera's van sigma altijd een flop en zijn de (zeker huidige art) lenzen toch echt topkwaliteit.
Nee, je leest het goed. Ik ben groot fan van hun Foveon camera's, maar ik vind de lenzen niet goed. Zeker ook de Art-lenzen niet. Hetzelfde geld voor de nieuwe 'high-end' Zeiss lenzen uit hun Otus reeks.
Superduur, maar redelijk waardeloos voor mijn gebruik.
Wat deze lenzen allemaal typeert is een enorme scherpte (dat is waar de focus al jaren op ligt bij reviewers)
Maar wat een goede lens voor mijn gebruik typeert is hun vermogen tot micro-contrast. En dat is nu juist een eigenschap die al deze lenzen totaal niet hebben.

Lenzen met een hoog vermogen tot micro contrast zijn vaak lenzen met weinig lens elementen en kenmerken zich door een rijk kleurenpalet en zeer soepele intertonale overgangen.
Mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar film t.o.v. digitaal, maar Foveon is wat mij betreft nog de spannendste ontwikkeling binnen het gebied van de digitale sensoren.

[Reactie gewijzigd door bursche op 11 juli 2019 16:25]

Ik ben altijd geïnteresseerd in wat u beschrijft over het ontbreken van micro-contrast bij Sigma art lenzen. Ik kan alleen maar vaststellen dat ik ooit een Sigma art 1.8 lens gehuurd heb en zeer aangenaam verrast was door zowel scherpte als fabelachtige Bokeh. Artistiek 'art' kan soms een andere kwaliteit zijn dan puur wetenschap, met respect voor beide métiers.
Interessant. Ik ben altijd zeer te spreken over de Sigma camera's, dit in tegenstelling tot hun lenzen.
Wat? Heb je geen Sigma lens meer gebruikt of review gelezen sinds 2010 ofzo?
Enigszins off-topic: interessant filmpje. Hebben ze echt honderden lenzen gemonteerd om dit op te nemen of zijn dat allemaal 3d-modellen?
Waarschijnlijk opgenomen met een motion control "robot". Lenzen echt gemonteerd in dat geval.
"Hebben ze echt honderden lenzen gemonteerd om dit op te nemen"

Ja.
Gericht op filmmakers. Zonder ibis.
Film makers bouwen hun eigen stabilized rig wel en/of hebben die al liggen.
Maar je maakt mij niet wijs dat deze camera voor die zeer beperkte doelgroep gemaakt is of zelfs gebruikt gaat worden.
Wat bedoel je hiermee juist? De meeste professionele camera's voor filmmakers hebben juist geen ibis omdat ze deze slechts zelden of sporadisch gebruiken. Verder speelt de onmogelijkheid tot vastzetten (wanneer ibis niet gebruikt wordt) en moeilijker koelen van de sensor ook mee.
Professionele filmmakers die deze camera gaan gebruiken zijn er hoeveel?
Enige pluspunt voor fotografen die ik zie is de mogelijkheid om in dng te fotograferen. Echt heel jammer dat andere fabrikanten daar niet voor kiezen en het bij RAW houden.
Leuk ding! Voor slowmotion doeleinden lijkt de gh5 beter. Maar ik ben vooral benieuwd of de panning in 24p natuurlijk verloopt (geen rolling shutter artefacts of Ibis problemen of algoritmes die breken.. zoals bij gh5 in 24p).
Full frame sensor: ik verwacht rolling shutter problemen.
Waarom verwacht je die? Dat heeft gewoon te maken met de snelheid waarmee de sensor wordt uitgelezen, het aantal uit te lezen pixels bij een bepaalde video-resolutie is op een 1" sensor even groot als op een full frame

[Reactie gewijzigd door B64 op 11 juli 2019 21:47]

Ik kijk naar Sony a7s... en ook Lumix s1 camera's, waarvan sommige modellen 6k uitlezen (dacht ik ergens gelezen te hebben) om dan een haarscherp 4k af te leveren boordevol rolling shutterproblemen. Die testen heb ik gezien, alsook reviews waarin dit probleem duidelijk aangetoond wordt bij panning. Ik hoop natuurlijk dat mijn vermoeden onjuist is... Maar ergens zal er wel een reden zijn waarom die arri alexa's zo duur zijn, en ik kijk dan vooral naar de rolling shutter uitleessnelheid in 24 p (180 graden shutter angle).
Een heatsink in zo'n klein hermetisch afgesloten toestel ? Dat gaat een beetje helpen, voor even ... Rare keuze.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True