Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hasselblad brengt X1D II 50C-systeemcamera met 50MP-sensor uit voor 6050 euro

Hasselblad kondigt de X1D II 50C-systeemcamera aan als opvolger van de drie jaar geleden uitgebrachte X1D-50C. De nieuwe middenformaatcamera heeft nog altijd een 50-megapixelsensor, maar krijgt een verbeterde elektronische zoeker.

Hasselblad zegt niet of er op sensorgebied iets is verbeterd ten opzichte van de eerste generatie. De drie jaar geleden uitgebrachte X1D-50C had een sensor met een dynamisch bereik tot veertien stops en dat geldt ook voor de huidige opvolger. Het sensorformaat van 44x33mm is ook ongewijzigd. Fotograferen gaat met 2,7 beelden per seconde, terwijl de voorganger op dit vlak nog op 2,3fps bleef steken.

De fabrikant spreekt van een betere elektronische zoeker waarbij een oledscherm is toegepast en sprake is van een hogere resolutie van 3,69 miljoen beeldpunten en een vergroting van 0,87x. De voorganger had een lcd als zoeker met een resolutie van 2,36 miljoen beeldpunten. Ook zou de verversingssnelheid van de evf zijn verhoogd naar 60 beelden per seconde. Verder meldt de fabrikant dat de opstarttijd met 46 procent is teruggebracht; ook de sluitertijdvertraging en de black-outs tussen opnames zijn korter ten opzichte van de X1D-50C. Wat betreft de behuizing, het ontwerp en de knoppenconfiguratie lijkt er weinig tot niets te zijn veranderd.

Ook zaken als een touchscreen aan de achterkant, twee sleuven voor sd-kaartjes, een usb-c-uitgang en ondersteuning van wifi waren al aanwezig bij de voorganger van de nieuwe X1D II 50C. Een verschil is dat nu sd-kaartjes van de UHS-II-standaard worden ondersteund. Verder is de resolutie van het touchscreen verhoogd van 1024x768 naar 1280x960 pixels. In de nieuwe camera is nu ook een gps-module ingebouwd, zodat deze niet meer los hoeft te worden aangeschaft.

Hasselblad heeft ook een nieuw XCD-objectief aangekondigd. Het gaat om een 35-75mm-zoomobjectief met een variabel diafragma van f/3.5 tot 4.5. Dit objectief beschikt over interne scherpstelling en heeft een minimale scherpstelafstand van 42cm.

De nieuwe camera krijgt een adviesprijs van 5000 euro zonder btw, wat neerkomt op 6050 euro met btw. Dat is een stuk lager dan de adviesprijs van de voorganger, die in juni 2016 op 9559 euro werd vastgesteld. Het 35-75mm-objectief krijgt een adviesprijs van 4500 euro zonder btw, ofwel 5445 euro met btw. Over de beschikbaarheid in de Benelux maakt Hasselblad binnenkort meer bekend, al staat in de winkel van Hasselblad dat de camera in juli in Europa uitkomt.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-06-2019 • 14:00

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Enkele (andere) verbeteringen:
  • Hogere opnamesnelheid: van 2.3 fps naar 2.7 fps
  • 62% hogere verversingssnelheid van EVF (nu 60 fps)
  • Resolutie EVF van 1024x768 naar 1280x960
  • Hogere resolutie scherm, van 640x480 naar 1024x768 (356 PPI)
  • 46% kortere opstarttijd
  • GPS ingebouwd
Daarbij is de prijs best wel flink gedaald: De originele X1D-50c kostte $8,995/£7788/€7900, de nieuwe slechts $5750/€5000/£4500. Dat is een prijsdaling van 37%. En vroeger kostte de GPS module dus ook nog $175 als je die erbij wilde.

€5000 is zeker nog een hele hoop geld en daar komen de dure lenzen nog bij, maar daarmee is de camera dus al goedkoper dan een Pentax 645Z of Fujifilm GFX 50S. Medium format wordt, langzaam, betaalbaar :)

Edit: Bovenstaande prijzen zijn idd zonder BTW, met 21% hebben we het over van €9559 naar €6050.

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 juni 2019 14:36]

De Fuji is 5500 inclusief BTW. Dus die is nog steeds 600 euro goedkoper. Maar die "concurrentie" op de medium format markt zet de prijzen blijkbaar wel wat onder druk.

Die verbetering en zijn niet echt om over naar huis te schrijven. En allemaal vrij irrelevant voor dit soort camera's. GPS?!? Dat ding wordt 90% van de tijd in de studio gebruikt. Framerate blijt laag maar is ook vrij onbelangrijk voor zulke cams (net als EVF refresh).
Sensoren worden vermoedelijk bij Sony ingekocht, nu de enige grote fabrikant van medium-format sensoren. Het is dezelfde IMX161 als uit de vorige X1D-50c. Ik vermoed dat we binnenkort ook wel een nieuwe Hasselblad gaan zien met de 100 megapixel IMX461 sensor (dezelfde uit de Fujifilm GFX100), wat de opvolger van de IMX161 lijkt te worden.

Zelf ben ik altijd wel een fan van dit soort refreshes. Een hele nieuwe camera kost veel ontwikkelkosten, die kan je niet elke paar jaar verwachten voor zo'n niche-segment. Dus een refresh met wat nieuwe onderdelen halverwege de cyclus word ik wel blij van, zeker als de prijs gelijk blijft of zelfs lager is (in tegen stelling tot Sony die het tegenovergestelde lijkt te doen).

[Reactie gewijzigd door Balance op 19 juni 2019 14:46]

Niet alleen studio hoo. Land/urbanscape fotografie heeft super veel baat bij medium format vanwege de verbeterde kleuren. Goede vriend van me heeft een H4D4 (met CCD sensor) en de X1D frequent op leenbasis (hasselblad ambassadeur perks) - ik zie overduidelijk zonder dat hij het me zegt welke shots hij neemt met de Hassie in zijn werk. Kleuren en vooral kleur gradaties in de lucht etc. is overduidelijk beter t.o.z bijvoorbeeld Full-frame spul.

Voorbeelden van hem: http://www.alfiegoodrich....ri-tower-tokyo-city-view/
Ik zie er niks spannends aan. Sterker nog, geen haar op mijn hoofd die met 4,5 kilo tilt-shift uit het handje gaat schieten. Met een full-frame TS is dat echter zeer prettig werken.
Ik moet niet denken aan een kleinbeeldkit, mij al te zwaar. Ieder zo zijn voorkeuren. En dan maak ik voor landschapsfotografie vaak nog gebruik van een statief ook. Eenmaal op statief maakt het weinig uit of het MF, KB of wat dan ook is. Had ik het geld (en de wil om het mee te nemen) dan zou ik zonder meer MF verkiezen boven KB.
Ik begrijp die discussies over gewicht nooit. Ik sleep altijd een Pentax 67 met groot stalen statief mee de bergen in. Zorg vooral voor een goede rugtas die het gewicht kan dragen en je merkt er niks van.
Overigens schiet ik bijna alles uit de hand met een Pentax 67 of een Mamiya RZ. 4 kilo camera stelt echt niet zo veel voor hoor, en ik ben maar een tenger manneke.
Fijn dat jij het acceptabel vindt. Ieder heeft zo zijn grenzen. Als ik een dag ga hiken dan loop ik het liefst zo licht mogelijk.
Ik ga niet hiken, ik ben aan het werk. En dan kies ik voor de best mogelijke apertuur, ook als dat bij elkaar een aantal kilo’s meer weegt dan een een doorsnee dslr.

Voor hiken sleep ik waar mogelijk ook zo min mogelijk mee.
Wat de beste aperatuur is verschilt nogal per situatie en per beoogd doel.als jij als fotograaf voor National Geographic een dagen lang door het regenwoud moet hiken om op de plaats te komen en vervolgens na een verblijf van een week weer terug moet dan zit je niet te wachten op een 35mm kit of zwaarder. Die Pentax van jou is wellicht voor jouw gebruik het best mogelijke maar die camera zal het niet erg leuk doen voor bijvoorbeeld sportfotografie of bif. Hey juiste gereedschap voor een bepaalde klus daar gaat het om. En datgene waar jij je gemakkelijk bij voelt.
Ja dat begrijp ik dus niet. Het gaat er niet om waar je je gemakkelijk bij voelt, maar wat je nodig hebt om de klus te klaren. En soms betekend dat in mijn geval weken lang door de bergen of in de jungle lopen met een midden formaat of technische camera van een paar kilo + een zwaar statief.
Is dat een probleem? Nee totaal niet. Zorg voor een goede ondersteunende rugtas en het is prima te doen.

Een 35 mm camera weegt overigens al helemaal niks, als gewicht een bezwaar is omdat je 'er niet op zit te wachten' dan kan je beter wat anders doen.
Prima dat je die mening hebt hoor, maar ik lach erom.
Goed onderbouwd ook. Volgens mij zijn we klaar hier.
Mogelijk ook aardig om te weten dat deze X1D 3 jaar geleden een adviesprijs 9559 euro had en die nu voor 5999,- in de pricewatch te vinden is. Als je naar de grafiek kijkt lijkt het er op dat het X1D tot voor kort voor € 8.495,- werd aangeboden dus een verschil tussen de X1D en de X1D II is ook een prijsdrop van bijna 2500,- @Koekiemonsterr
Serieuze vraag: wat is de doelgroep voor dit soort apparaten / lenzen? Waarvoor wordt het doorgaans gebruikt?
Met name (zeer) professionele studiofotografie. Mode, productfotografie, portretfotografie. Om een voorbeeld te noemen: Erwin Olaf werkt met medium format camera's en heeft een dergelijke camera gebruikt voor de laatste serie portretten van het koninklijk huis.

Edit: In aanvulling op de hierboven (correct) geschreven reactie's.

Het is daarbij een camera die onder speciale omstandigheden het best tot zijn recht komt. Qua lichtgevoeligheid bijvoorbeeld zijn er beter geschikte all-round camera's (nog steeds in het high-end professionele circuit). In omstandigheden echter waarin jij als fotograaf het licht volledig kan beheersen (studio) is het juist de mate van detail, het dynamisch bereik en de scherpte (= voor een groot deel het objectief) die deze camera ideaal maken.

[Reactie gewijzigd door MajorGlory78 op 19 juni 2019 14:26]

Voor zover ik weet worden middenformaat-camera's vooral voor mode-, product- en portretfotografie gebruikt. Je kunt door de grote sensor nog preciezer spelen met je scherptediepte en ze leveren een zeer goede beeldkwaliteit doordat je grotere 'pixels' hebt bij eenzelfde resolutie.
Scherptediepte is onafhankelijk van sensorgrootte, je kunt op iedere sensorgrootte zelfde scherptedieptebeleving realiseren. Inderdaad, voor mode worden deze camera's nog gekocht, maar dat zijn vaak de types die nog niet "om" zijn. 36x24mm is zo goed, daar heb je veel andere voordelen die veel belangrijker zijn. Sony A9, Nikon Z7/D850, dat soort spul doet qua beeldkwaliteit amper onder voor deze 44x33mm sensoren, maar is zoveel sneller en flexibeler in gebruik.
Scherptediepte is afhankelijk van 4 factoren. De sensorgrote is er daar 1 van.
Ja, maar je kunt bij iedere sensorgrootte zelfde diepteonscherpte bewerkstelligen. Schaalt probleemloos mee.
Klopt op zich wel maar probleemloos zou ik het niet willen noemen.
De scherpte diepte die je krijgt bij een 24x 36 sensor met diafragma 2,8 bv, kun je inderdaad ook bereiken bij een sensor van 24x18 (de helft van "full frame") echter heb je dan wel een lens opening nodig van 1,4.
En hoe lichtsterker de lens des te meer Euro 's, dus probleemloos??, ja tenzij je portemonai geen probleem is.
Je maakt een rekenfout. Een sensor van halve grootte heeft een 1 stop lichtsterkere lens nodig, dus f/2 versus f/2.8. Daarnaast is dit helemaal niet zo'n probleem in de praktijk, aangezien er veel kleinbeeld lenzen zijn die equivalent lichtsterker xijn dan hun middenformaat tegenhangers. Overigens is de cropfactor van deze Hasselblad en veel van zijn concurrenten 0,8. Je hebt dus niet zo'n groot verschil in lichterkte nodig om met een kleinere dof te kunnen werken. De ruisprestaties en dynamisch bereik blijken bij kleinbeeld ook al niet slechter te zijn.
Dan de optische kwaliteit van de lenzen nog: de huidige Sigma Art, Zeiss Milvus/Otus, Sony GM en Canon RF lenzen zijn van een hoger niveau dan wat ik tot nu toe getest sn gezien heb bij Hasselblad, Fuji en Pentax.
Je hebt helemaal gelijk m.b.t. het diafragma.
Ik heb zelf een em1 van olympus met een cropfactor van 2, prima camera , maar wel ondergewaardeer juist vanwege die cropfactor 2 t.o.v. ca1,6 door nikon en canon fanaten, maar dat ter zijde.
Blijft wel dat lichtsterker glas gewoon duurder is, maar dat zal bij middenformaat waarschijnlijk een kleinere rol spelen.
Nee, niet dus. Wanneer je met een crop sensor en een FF sensor dit probeert te bereiken krijg je 1 van deze 2 situaties:

1. Je hebt inderdaad dezelfde scherptediepte in beide fotos, echter is de field of view anders op de crop sensor, wat dus een totaal andere foto is.

2. Om bovenstaand probleem op te lossen pas je de field of view aan op de crop sensor (andere lens), en voila: nu heb je qua compositie dezelfde foto, echter verschillende scherptedieptes.
Of je past gewoon beiden aan ;)
50mm f/2 op aps-c geeft dezelfde FoV als DoF als 75mm f/3 of ongeveer 100mm f/3.8 midden-formaat.
Indien je van de beschikbare lenzen met de kleinste sensor uit gaat kun je een rijtje maken wat klopt.
als je echter bv met onderstaande MF lezen begint en en naar een kleinere sensor toewerkt dan blijkt dat er niet altijd een lens met de benodigde F waarde bestaat voor de MFT en ASP-C

MF: XCD 1,9/80 ==> KB/FF 1,2/50 en dan...
MF XCD 2,8/65 ==> KB/FF 2/40 (zoom lens canon) ASP-C 24/1.4 ....?

https://www.hasselblad.com/x-system-lenses/

Maar elke sensor maat en bijbehorende lenzen hebben hun eigen gebied waar ze uitblinken. zo is er voor ieder wat wils
Jij werkt met een wel hele grote cropfactor...
80mm f/1.9 is gemaakt voor de X1D met een cropfactor van 0,8. Je komt dan uit op 64mm f/1.5. Dit is dus prima te vergelijken met een f/1.4 lens, ware het niet dat er voor kleinbeeld geen 65ish mm lenzen gemaakt worden.
De 65mm f/2.8 wordt een 52mm f/2.24.. Dus nog minder lichtsterk dan een 50mm f/1.8...
Voor APS-C is er prima 35mm f/1.4 te krijgen.
Dat, ik had even geen concrete getallen paraat, maar idd. En je ziet ook waarom bij kleinere sensoren vaak grotere openingen beschikbaar lijken. Op MF is 2.8 grote opening, op KB is vaak 1.4-2.0 beschikbaar.
Wat dus lang niet altijd kan. De vraag is of een kleine scherptediepte op een FF te reproduceren is op een camera met juist een kleinere sensor, niet met een grotere sensor.

Kun je dus op APS-C of nog kleiner de kleine scherptediepte van een FF benaderen? Soms wel, vaak niet, omdat de lens simpelweg niet bestaat.
Met aps-c loop je tegen die limiet aan. Maar met FF haal je een kleinere scherptediepte met reguliere lenzen dan met MF. Natuurlijk zijn er exotische lenzen gemaakt voor MF waarmee er een nog kleinere scherptediepte wordt gehaald, maar dat zijn niet die van Hasselblad/PhaseOne/Fuji/Pentax.
Dan is mijn conclusie op dit statement:

"Ja, maar je kunt bij iedere sensorgrootte zelfde diepteonscherpte bewerkstelligen. Schaalt probleemloos mee."

Volmondig NEE. Het kan heel vaak helemaal niet, en die keren dat het wel kan, niet per definitie probleemloos. Onzin statement dus.
Jij benoemt het keurig, maar eigenlijk is het voor de digitale generatie middenformaat een vreemde aanduiding, dit formaat zit boven fullframe wat aanduid "volledig" maar eigenlijk kleinbeeld is.
Zoals we vandaag de dag de benaming "fullframe" gebruiken als synoniem voor kleinbeeld is verkeerd. Er zijn namelijk veel meer sensor formaten fullframe. Het zegt namelijk iets over de combinatie sensor en mount.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 19 juni 2019 16:27]

Helemaal mee eens.
Professionals, bijvoorbeeld modefotografen. Daarnaast ook voor bijvoorbeeld foto's die op billboard formaat gedrukt gaan worden. Eigenlijk voor alles waarvoor een extreme hoge resolutie als 50 megapixel nodig is in hoge kwaliteit.
billboards zijn niet zo boeiend, de reclame in drogisterijen, parfum-, modewinkels, warenhuizen worden veelal van relatief dichtbij gezien. Ook een aspect is kleur, huidtinten staat dicht tegen de realiteit bij Hasselblad, daar waar bijv Canon meer naar het rood hangt, Nikon iets meer naar het geel, dat soort dingen zie je bij hasselblad niet, kleurneutraal.
Maar wil je dan een zoomobjectief? Ik zou dan enkel primes verwachten eigenlijk. Maar ik heb er dan weer de ballen verstand van :)
Middenformaat is langzaam maar zeker in opkomst in het prosumer-segment. Dus een beetje meer gebruiksgemak begint wenselijk te worden.
Daarnaast schiet, bijvoorbeeld, Lindsey Adler (high-end fashionfotografe) veel met een 70-200. Ook in de studio is relatief snel een aantal verschillende uitsnedes/composities kunnen proberen veel waard.
Voor billboard formaat heb je juist geen hoge resolutie nodig! Hoe groter de kijkafstand, hoe kleiner de resolutie. Ik heb in het verleden beelden opgemaakt met resolutie 15DPI, dit was zeer groot formaat, echter de kijkafstand betrof zo'n 100 meter, dan zie je echt geen scherpte hoor!
Product- en reclame fotografie. Waarbij beeldkwaliteit van het grootste belang is. Denk hierbij aan luxe brochures, posters en ander high quality reclame materiaal.
Echter, het zal voornamelijk om uitvergrotingen gaan. Max DPI voor drukwerk is en blijft 300...
Offtopic, geniale username ;-)
Denk dat je dit soort spul met name gaat terugvinden in de handen van professionele portretfotografen.
Fotografen :) Het is een wat oudere video, maar op https://www.youtube.com/watch?v=c3LzIhR8-mA zie je Karl Taylor een H6D gebruiken.
Een categorie die serieus onderschat wordt zijn hobbyisten met geld te veel die per se een Hasselblad willen hebben. Dat zijn er erg weinig wereldwijd gezien. Maar kijkend naar de oplage van zo'n camera zal het nog best een aanzienlijk deel van de kopers zijn.
Het 35-75mm-objectief krijgt een adviesprijs van 4500 euro zonder btw, ofwel 5445 euro met btw
Is dat geen forse prijs voor een lens met diafragma van 3.5 tot 4.5 ? Of is deze lens echt superieur aan canon of nikon lens.
Zoals Thorgrem al aangeeft is het een ander formaat sensor, en dus ditto objectieven.

Als je het om zou rekenen zou het een vergelijkbaar beeld moeten brengen als ongeveer een 28mm f/2.8 tot 60mm f3.5 op een fullframe camera. Nog niet spectaculair, maar voor een zoom helemaal niet vreemd.

[Reactie gewijzigd door Magic op 19 juni 2019 14:15]

De beeldcirkel van een middenformaat-objectief is (veel) groter dan bij full-frame of APS-C. Dat betekent automatisch meer glas en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast zal de kwaliteit ook wel enorm hoog zijn. En natuurlijk lagere volumes omdat het een nicheproduct is.
Naast dat het een fysiek een stuk groter glas is, hebben de Hasselblad lenzen een leaf shutter ingebouwd. Dat is ook complexer en dus duurder.
Er is zoveel meer dat de kwaliteit van de foto bepaald, maar voor de prijs had ik wel een vaste 2.8 gewild :)
Een grote(re) sensor geeft ook een steeds kleinere DoF. 2.8 maakt daardoor zo'n kleine scherptediepte dat je je moet afvragen of met 2.8 zo'n kleine scherptediepte niet onbruikbaar gaat worden?
Op een full frame is een 1.8 / 1.4 / 1.2 lens ook veel gebruikt voor bepaalde shots, dus ja dat is bruikbaar. Maar ik snap je punt. Dan nog had ik zeker een vast diafragma maximaal gewild, geen variabele.
Voor de prijs zijn dit hele nette specs op middenformaat hoor, er zijn niet zo heel veel objectieven met f/2.8 op middenformaat - laat staan zooms.
Het is een MF objectief en niet 35mm of APS-C (Canon en Nikon). Niet echt vergelijkbaar.
Ik was ook altijd skeptisch met dit soort dure camara's & lenzen, maar als je dan het resultaat 1 op 1 op je scherm ziet snap je wel waarom dit high-end is.
Wel opvallend dat de sluitertijdvertraging en black-outs korter is geworden. Dit systeem maakt bij mijn weten gebruik van een centraalsluiter in de lens, dus die vertraging is afhankelijk van de gebruikte lens lijkt me...
Hasselblad gebruikt bij dit systeem inderdaad een leaf shutter in de lens. Als dat mechanisme identiek is bij elke lens zal die vertraging overal hetzelfde zijn, wellicht dat ze wat winst hebben kunnen behalen via de techniek in de body.
Nie echt schokkend nieuws dus. Bijna zelfde specs als zijn voorganger maar dan stuk voordeliger.

Als ze niks roepen over verbeteringen van de nieuwe sensor, kun je er toch wel vanuit gaan dat het dezelfde is als in de vorige camera. En als dan alleen je EVF en blackout verbeterd zijn, is er in ieder geval geen enkele reden om te upgraden. EVF en blackout zijn vooral interessant bij sport- en wildlife-fotografie. Bij product- en fashion-fotografie zal je niet zo snel je onderwerp uit beeld verliezen :9

Maar die prijsverlaging is dus wel fors. Zouden ze toch de hete adem van Fuji in de nek voelen. Die biedt voor 4500 en 5500 (inc btw) twee camera's met een even grote sensor aan.
Sony heeft geen 50MP crop sensor in de huidige generatie, dit is inderdaad de oude sensor. MF CMOS 1.0 voelt wel een beetje oud zo onderhands maar goed, ik snap best dat Sony geen meerdere ontwerpen heeft voor de MF sensoren. Zo groot zal die markt niet zijn.
De klachten bij de originele X1D gingen grotendeels ook niet over de sensor dus ik denk dat dit patsercameratje nog wel een markt heeft.
Moet de stap van APC naar Full frame nog maken en dat is al duur
Voor rond 10k heb je al een Nikon D850 (45Mp), 24-70 2.8, 70-200 2.8, en een 50mm 1.4
Snelheid niet vergelijkbaar met een Sony A7 R iii (42Mp), Thether optie naar iPad wel mooi,
https://www.theverge.com/...ment-price-specs-features
wat me naar did bracht voor op het verlang lijstje:
https://www.manfrotto.us/.../digital/digital-director
ruim voor deze mooie camera die pas op het lijstje komt met wat geluk bij de Mega Millions of Powerball hier.
Het mooie is dat je helemaal niets moet. Je kan prima APS-C of MFT gebruiken. Zowel als hobbyist als professional. Het is maar net wat je wensen zijn.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 20 juni 2019 10:19]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True