Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hasselblad komt met camera die 400-megapixelfoto's maakt uit zes opnames

Hasselblad heeft de H6D-400c MS aangekondigd. De middenformaatcamera heeft een 100-megapixelsensor, maar met multi-shottechniek, waarbij de sensor zes keer wordt verschoven, kan het toestel 400-megapixelfoto's maken.

De Hasselblad H6D-400c MS is bedoeld voor studio-opnames en reproductiewerk waarbij het onderwerp niet beweegt. De 400-megapixelfoto's worden samengesteld uit zes opnames. Eerst wordt de sensor vier keer precies ťťn pixel verschoven, zodat de volledige kleurinformatie van iedere pixel vastgelegd kan worden. Daarna verschuift de sensor nog twee keer een halve pixel, om de resolutie van het eindresultaat te verhogen. Het resultaat is een 16bit-tifbestand van 2,3GB met afmetingen van 23.200x17.400 pixels.

Hasselblad MultiShot
Hasselblad MultiShot

In de camera zit een mechanisme dat de sensor precies met de juiste hoeveelheid kan laten bewegen. Dergelijke multi-shottechniek wordt ook toegepast in camera's van andere merken, Olympus en Panasonic gebruiken het bijvoorbeeld in hun compacte systeemcamera's. Die fabrikanten gebruiken echter het beeldstabilisatiesysteem van de sensor, in plaats van een mechanisme dat specifiek is gemaakt voor de pixelverschuiving.

Het is ook mogelijk om de camera in een normale stand te gebruiken, dan maakt het toestel 100-megapixelfoto's en is de functionaliteit vergelijkbaar met die van de Hasselblad H6D-100c. De H6D-400c is de opvolger van H5D-200c, dat model had een 50-megapixelsensor en kon door opnames te combineren foto's maken met een 200-megapixelresolutie.

Hasselblad verkoopt de camera vanaf maart en de body kost los 39.999 euro, exclusief btw. De fabrikant gaat de H6D-400c ook zelf verhuren en dat kost zo'n 400 euro per dag.

Door

Nieuwsredacteur

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Misschien een gekke vraag, maar zou het op deze manier mogelijk worden om op een gegeven moment micro-organismen zichtbaar te maken met een 'gewone' foto?
Dat hangt zeer af van de definitie van micro-organisme.
De grootste bacteriŽn omschreven zijn tot wel ~0.5mm groot, die kan je zelfs met het blote oog zien.
Dit is eerder een milli-organisme dan een micro-organisme.

Doorgaans zijn bacteriŽn 0.5-5 Ķm groot.
Deze camera heeft een pixel pitch van 4.6Ķm.
In een perfect optisch pad, wat in de praktijk niet bestaat, zou een pixel een bacterie kunnen representeren.
Echter, in de praktijk zijn optische paden altijd onderhevig aan fysische beperkingen zoals diffractie-limiet en andere technische imperfecties.
De hoogste kwaliteit microscopen halen bijna de limiet van 0.5 x wavelength in resolving power.
Ok, zichtbaar licht is in orde van honderden nanometers en bacteriŽn zijn groter, dus je zou geneigd zijn te zeggen dat met perfecte optiek, 4.6Ķm pixels en 5 Ķm grote bacteriŽn dit zou moeten lukken. Toch?

Nee. De reden dat microscopen bacteriŽn kunnen visualiseren berust niet enkel op vergroting.
Je zal ook een truc moeten uitvoeren met het licht om het contrast te vergroten.
Een enkele bacterie wordt overstraald door de lichtbron en zal weinig licht verstrooien.
Fase-contrast en andere technieken zorgen er voor dat de bacterie beter zichtbaar is voor de sensor door het contrast te verhogen.
Dit principe is niet beschikbaar voor draagbare camera's zoals de Hasselblad 400c (of andere dSLR's).

Ik zou daarom zeggen: nee je kan geen micro-organismen visualiseren, ook niet bij voldoende vergroting.
Om kleine details te kunnen zien, zijn twee dingen belangrijk: de vergrotingsfactor van de lens, en de afmetingen van de pixels op de sensor.
Hierbij is een grote sensor in het nadeel: bij gelijke pixel count zijn de pixels veel groter dan bij een kleinere sensor. Middenformaat is ongeveer 2,5 keer groter (in oppervlak) dan full frame, dus de pixels zijn ongeveer zo groot als bij een 40 mp full frame camera. Er zijn echter full frame camera's die over de 50 mp heen gaan en dus (bij dezelfde vergrotingsfactor) meer detail kunnen bieden.

Oversampling d.m.v. sensor shift levert weliswaar extra detail, maar ook dat is beperkt; uiteindelijk is de afmeting van de pixels limiterend voor de details die je kunt vastleggen. Uiteindelijk heb je dus alsnog een lens met een enorme vergrotingsfactor nodig, oftewel een microscoop :)
met afmetingen van 23.200x17.400 pixels.
Zo groot vind ik het zelf geeneens klinken. Hoeveel pixels zijn dan de huidige super grote billboards, die je in grote steden al berlijn ziet? En waar worden die foto's mee gemaakt?
De pixelshift met 100megpaixels dient niet om grote billboards te voorzien van een foto. De kijkafstand is zo groot dat extra pixels geen issue zijn.

Ook op het web heb je geen voordeel want 100megapixel beelden zijn onhandelbaar.

De grote meerwaarde zit hem in de flexibiliteit. In de reclamewereld moet alles snel gaan en moet je achteraf met het beeld alle kanten uit. Vaak cropt men in magazines en wil men op een cover zomen zodat het beeld ook in portrait past.

Ik spreek uitvervaring, zit al jaren in dat wereldje.

Soms blijft er van een 30 megapixel maar 12megapixel over en wan haal je de vereiste 300dpi voor drukwerk niet meer. Ook voor web os het handig om na het croppen nog steeds zuivere 300dpi over te hebben voor retina en 4k schermen.

In de praktijk heb je 50megapixel sensors nodig om felxibel te zijn. Maar het probmeem is dat de huidige generatie sensoren scherper zijn dan de duurste lens. Pixel shifting laat fotografen toe te croppen in hun beeld zonder dat scherpte afneemt. Pentax en Sony gebruiken ook deze technologie en de resultaten zijn subliem.

Nadeel is dat je enkel silstaande beelden kan fotograferen en ik vraag me ook af hoe je uw flash moet instellen zodat op enkel pixelshift dezelfde hoeveelheid licht valt.

Een ander voordeel van scherpe 100mpix foto’s is voor ecommerce. Zo hoef je maar 1 foto te nemen voor een overzichtsfoto en daarna kan je ‘digitaal zoomen’ voor een detail van de stof, rits of naadagwerking. Zo bespaar je veel tijd en lever ke kwaliteit af. Zoomen kan ook maast dat kost tijd om uw camera in te stellen omdat bij het zoomen uw lichtsterkte enn focuspunt van de lens wijzigt en je moet zeker zijn dat zoomt op het juiste onderdeel terwijl je met digitaal croppen je nog alle kanten opkan.
ik vraag me ook af hoe je uw flash moet instellen zodat op enkel pixelshift dezelfde hoeveelheid licht valt.
In het artikel staat over deze camera, "is bedoeld voor studio-opnames".

Nou ben ik geen fotograaf (m'n laatste vakantie heb ik m'n telefoon als voornaamste camera gebruikt...), maar ik kan mij voorstellen dat je in een studio misschien geen flitser gebruikt omdat je het licht met het arsenaal aan reflectors en lampen al permanent goed kan zetten?
In een fotostudio maak je meestal gebruik van flitskoppen. Dat zijn de grote broertjes van de ingebouwde flitser. Die leveren zoveel meer licht op als vast licht.

Voordeel is wel dat je in een keer gewoon je licht dan kan zetten en je de 6 foto's allemaal hetzelfde krijgt
Je zit al jaren in dat wereldje, maar vraagt je af hoe dat dan moet met flitslicht?? Voor multishot wordt continulicht gebruikt zoals bij video. Dat is 100% constant en je onderwerp moet toch al stilstaan, dus bevriezen met flits is overbodig.
Hi, ik spreek ook uit ervaring, maar ik schiet nog steeds met full frame naast hasselblad, en schiet soms zelfs nog voor grotere franse mode merken zelfs met polaroid, wat niet uit te vergroten is. je verhaal is echt niet helemaal zuiver.

de enige reden dat hasselblad nog steeds te gek is, is puur omdat het glas amazing is, naast dat het een "middenformaat" sensor heeft (en ik moet zeggen dat de 810/ 850 echt te gek schiet vergeleken met "middenformaat digital")

middenformaat is niet meer wat het geweest is, je pakt snel een 6x7 erbij als je gewoon analoog werkt omdat het haarscherp is, maar tegenwoordig heeft hasselblad voor de algemene foto's niet nodig.

Als mensen echt detail werk willen maken pak je al snel een technische lens en plak je daar een sensor erachter met het nieuwe "middenformaat".
Resolutie kan meevallen omdat je van een flinke afstand ze bekijk?. Maar ik ben ook benieuwd naar het antwoord!.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 16 januari 2018 21:43]

ik ben soms nog verbaast over de kwaliteit als je er vlak langs loopt.
En dit is nog maar een medium format camera.

Met large format (film) camera's kan je ook zťťr hoge resoluties bereiken, zeker in combinatie met drumscans. Bijvoorbeeld: als je een 4x5" negatief drumscanned, kan je een bestand van ongeveer 130mp bekomen (zie bv. http://www.drumscanning.co.uk/about/resolution/). Een 8x10" negatief is vier keer zo groot en de scan dus ook. Volgens wikipedia is het grootste negatief 48x48" (https://en.wikipedia.org/wiki/Large_format).

Er zijn nog redelijk wat fotografen die analoge large format camera's gebruiken. Bijvoorbeeld Dan Winters.

[Reactie gewijzigd door ZanomiX op 16 januari 2018 21:45]

Vergelijk het met de professionele digitale camera's van rond de eeuwwisseling. Ik had een paar jaar geleden een Canon 1D, met een 4MP CCD (!) sensor. Die camera werd toen veel gebruikt om sportfoto's te maken. Dus die mooie posters van Schumacher zijn gewoon met een 4MP cameraatje gemaakt. Niemand die het ziet. Dus ja...extrapoleer dat maar eens naar een 100MP sensor.
Niet zo gek veel meer dan een A4 nodig heeft. Met zulke afmetingen zijn pixels enorm, en dat zonder dat het opvalt door de kijkafstand.
Laag!
Scherm bij de Van Brienenoordbrug is 500x500!
Dit word meer gebruikt voor bijv. hoge resolutie prints die je in lichtbakken van winkels ziet, parfum reclames etc. Grote billboards kun je op 35 dpi doen, het ligt allemaal aan de kijkafstand.
Zie het als 55" 4k op 5 meter afstand tov 55" 1080p waar je geen verschil ziet.
Een ander gebruik is natuurlijk archivering van kunstwerken. Schilderijen en dergelijken.
9 ppi of zelfs minder. En als camera gebruik je een normale digitale camera, Met die Hasselblad maak je dan billboards van 65 meter breed op 9ppi. Van belang is de kijkafstand, zoals ook in dit tabelletje terug te vinden is.
Printresolutie is ongeveer 30dpi voor billboards (kijkafstand 10 meter). Voor een billboard van 6x4 meter heb je dan zo'n 7000x5000 pixels nodig voor een high quality print. Maar omdat veel van die grote billboards vaak hoog hangen kan je ook uit de voeten met minder van 30dpi, zonder dat je het ziet.

En als je dan naar ledpanelen kijkt zoals die bijvoorbeeld bij concerten worden gebruikt, dan zie je dat daar de pixelpitch tussen de 6 en 10mm zit. Ultra lage resolutie dus, terwijl de beeldkwaliteit voor de toepassing vaak verrassend goed is.

Kortom: voor deze toepassingen heb je geen extreme resoluties nodig.
Pixel dichtheid heeft een directe relatie met de kijkafstand. Je bekijkt een foto vanaf een halve meter, een billboard vanaf 100 meter. Dus die laatste heeft geen grote pixeldichtheid nodig.
Bilboards kunnen meestal prima weg komen met 10Mpx. Alles gaat over de relatieve afstand vanaf waar je er naar kijkt. Hoe verder je weg staat hoe minder pixels per inch je nodig hebt.
onlangs heb ik beelden geschoten die over de volledige lengte van een trailer werden geprint. Als je er met je neus op staat kun je pixels tellen, maar van de normale afstand dat je meestal vrachtwagens zien valt het bijvoorbeeld helemaal niet meer op. Zeker enorme billboard die meestal ook niet eens op oogniveau staan is het aantal pixels boven de 20Mpix niet eens meer te zien. Ik doe het meestal met de D800, voor sommige klanten huur ik Hasselblad of Phase One.
Hoe bewegen ze die sensor zo exact (en dat voor elke foto een paar keer, dus met een duurzame mechaniek)?

[edit] Ik las dat ze een piŽzo-electrisch element gebruiken.

[Reactie gewijzigd door thunder7 op 16 januari 2018 22:02]

"Multi-Shot technology involves moving the sensor very accurately by 1 or 1⁄2 a pixel at a time with a precision piezo actuator" bron

Sommige materialen (voornamelijk kristallen en bepaalde keramische stoffen) vertonen door hun moleculaire structuur het piezo-elektrisch effect. Dat betekent dat ze onder stress/druk elektrische spanning opbouwen. Zo zit er vaak een piezo-elektrisch elementje in de ontstekers van je gasfornuis, door op een knop te drukken druk je deze samen, en de opgebouwde spanning komt vrij via een vonkje.

Dit effect werkt ook andersom: als een piezo-elektrisch materiaal onder spanning wordt gezet, verandert de molecuulstructuur en daarmee de afmetingen van het materiaal. Het effect is klein, bijna instant en controleerbaar, dus perfect voor het uitvoeren van snelle, precieze, kleine bewegingen zoals het laten trillen van je luidspreker of het verplaatsen van deze camerasensor. Bron
Voor elke pixels wordt er informatie van view subpixels gebruikt (Roord, groen, blauw en groen) om dat te mengen tot de miljoenen kleuren die een sensor kan opvangen. Als je bij elke shot een mengeling doet van net wat andere subpixels, kun je dus de waarde kennen van een nieuwe pixel zonder je sensor te bewegen.
Dat is wel veel ja, 400 ik wist niet eens dat we al zo ver waren. Ja de prijs is er ook naar maar goed het is ook inderdaad meer voor professioneel werk. En als de hobby fotograaf ermee wil spelen kan hij huren, verdienen ze ook een beetje de ontwikkel en vervaardigingskosten van zo'n ding terug lijkt mij, mooi opgelost.

Doet me er overigens aan denken, ik zag eens een filmpje op youtube van een 52 megapixel camera met 16 lenzen. Of 'ie ook echt goed is laat ik aan de kenners over :P
Vergeet niet dat je die 400MP allťťn haalt als je camera doodstil staat op een goed stabiel statief, de belichting is constant, en het onderwerp en achtergrond bewegen niet.

Mijn camera heeft deze functie ook (een Olympus E-M5 Mk II). Hij heeft een 16MP sensor, maar kan met een soortgelijke truuk foto's van 50MP schieten. Maar in de praktijk door bovenstaande eisen is dat eigenlijk een waardeloze functie, want zo'n kleine camera gebruik je meer on to go (ik ook dus) dan in een studio. Ze zeggen dat die functie buiten prima werkt, met een statief, maar ik geloof het niet zo. Zelfs dingen als bomen en water bewegen gewoon teveel.

Je kunt beter een panorama of composiet maken, en dan een degelijke tool voor stitching gebruiken. Ik gebruik daar Autopano voor, en daarmee heb ik foto's van >150MP kunnen maken die haarscherp zijn, en toch uit de losse hand geschoten zijn. Het kost alleen heel veel rekentijd.
Ik kan 800mp foto’s maken met mijn camera :) Welliswaar in 40 foto’s in plaats van 12 zoals deze camera, maar het kan.

Verwar dit dus niet met een 400mp sensor! ;)
Hoelang duurt het verschuiven van die sensor eigenlijk?
Als je bijvoorbeeld in een ruimte zit met 50Hz verlichting krijg je dan een aantal pixels die in het donker vastgelegd zijn?
Hoe snel de sensor shift weet ik niet, denk heel snel. Lampen knipperen niet aan uit als een monitor, maar zijn door de conductieve en capacitieve load best stabiel in de loadcycle. Als een lamp stuk gaat, kan hij raar knipperen als de drivers stuk is, maar een beetje goede lamp knipper zo goed als niet.
Jawel, lampen die op 220V wisselstroom werken, knipperen wel degelijk. Maar daar houd je bij fotograferen al rekening mee. Je kiest betere verlichting (daglicht of flitsers).

Pixel-shift duurt 1 tot enkele seconden vanwege de hoeveelheid data en processing, dus ook hier geldt dat je rekening moet houden met verandering (statief, geen bewegend onderwerp, constante verlichting).

In situaties waar dat niet mogelijk is, gebruik je gewoon one-shot en dan heb je 100MP, nog altijd enorm veel pixels en strakke kleuren vergeleken met "gewone" camera's.
Camera’s als deze worden vooral in een omgzvings gebruikt waar fitslampen staan. De flits duurt pakweg 1/100 van een seconde.

Continu licht wordt enkel gebruikt voor film, zelden voor forografie.

Ofwel trek je 1foto per keer en pixel shift je dus foto per foto ofwel gaat de pixelshift zo snel dat je in die 1/100ste 4 tot 6 maal de sensor beweegt. Als de data wordt weggeschreven per shift wil dat zeggen dat de lichtinval minder wordt per foto. Dit zou je in theorie kunnen counteren door nog intenser licht te gebruiken. Maar dat brengt ook weer moeilijkheden met zich mee omdat je meerdere lapen moet gebruiken, er mogelijk meer lens flare kan onstaan en ‘glow’ op materialen door de weerkaatsing op objecten etc.

Ik vraag mij ook af hoe pixelshift in de praktijk het in studio wordt uitgevoerd.

In studio word HDR soms ook toegepast en daar neem je opnde x-aantal seconden een foto. (Paar seconde wachten tot flitslampen weer opgeladen zijn) mijn gok is dat de zelfde techniek als hdr wordt toegepast. Het enige verschil is dat de hdr compositie in postproductie plaatsvind terwijl pixelshift in camera gebeurd. Dus er is ook een gepaste flitssyncronisatie nodig die aanpasbaar is per flitssetup.

Voor landschapsfotografie zou pixelshift ook nog lukken maar dan moeten de wolken wel stilstaan want zelfs de kleinste trilling of beweging doet het effect teniet en krijg je artifacts in de compositiebeeld. Dus ook uw statief moet erg sterk en zwaar zijn. Dat wil zeggen dat je een remote trigger nodig hebt of een timer die pas na 10seconden na het indrukken van je knop een foto neemt.
Continu licht wordt enkel gebruikt voor film, zelden voor forografie
Dat is toch niet helemaal waar. Er zijn steeds meer fotografen die gebruik maken van kino flo's, geinspireerd door Peter Hurley die uitsluitend daarmee werkt. Ook met bijvoorbeeld newborn fotografie en dierenfotografie wordt continue licht regelmatig gebruikt om te voorkomen dat het onderwerp schrikt van de flits. Iets waar vooral ouders(newborn)/ baasjes(dieren) bang voor zijn.
Hasselblad camera's registreren in multishot modus ongeveer een beeld per seconde na het maken van een registratiebeeld (preview). Het platform waar de camera op staat gemonteerd is vaak ook geen driepoot meer, maar een stalen "studio stand" voor maximale stabiliteit en de spiegel blijft tijdens de opname geopend zodat enkel de centraalsluiter en het diafragma bewegen tijdens het maken van de opnamen.

1/100ste flitsduur zie je bij Falcon Eyes flitssetjes. Deze camera's worden over het algemeen gepaard met hoog kwaliteit studiolicht van o.a. Broncolor en Profoto. Deze lampen/generatoren recyclen over het algemeen makkelijk binnen een seconde, in het geval van bijvoorbeeld de Broncolor Scoro 3200 S van 0,02s - 0,6s, volledig gestabiliseerd in kleurtemperatuur en helderheid en flitsduur van 1/370 tot 1/14.000.

HDR is in studio's helemaal niet zo gebruikelijk, met name omdat Hasselblad colour space is opgemaakt voor ware kleuren en standaard wordt opgemaakt in 16bit, en omdat je in een studio (als het goed is) controle hebt over je licht.

Al met al pak je dus met dit soort camera's niet een Falcon Eyes of Elinchrom flitssetje en is de investering van de camera vergeleken met de investering in het licht vrij redelijk. Zo kost enkel de Scoro 3200S power pack (voor asymmetrisch aansturen van max 3 lampkoppen) een gezonde §15k,- zonder de lampkoppen en lichtvormers. En over het algemeen heb je meer dan drie lampkoppen in huis en meerdere power packs.
Camera kost 40k, huren kosten 400§ per dag, een lease auto van dat bedrag kost ook geen 400§ per dag (niet eens 40 per dag), dat doet HB heel slim :+
offtopic:
Zo veel mensen die er serieus op reageren....ik denk dat de :+ toch te klein is, maar bedankt nu weet ik wat het verschil is tussen een lease contract en dag huur O-) ... pssst geheimpje een mercedes C klasse ->40k- huur je voor minder dan 100§ per dag, niet door vertellen

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 17 januari 2018 00:23]

Lease auto is voor lange periode, een dag huren kost ook meer in verhouding dan een dag in de lease.
Daarnaast verhuur je een auto makkelijker er vaker dan een camera van 40k
Een leaseauto lease je voor jaren, niet dagen. Sommige fotografen/agencies huren vaal dure spullen voor grote producties omdat ze dan support hebben als de camera hapert tijdens een peperdure productie. Meestal doe je niet elke dag een peperdure productie en volstaat een gewone D850 nikon met 50megapixel ook zodat je effectief maar een paar keer per jaar die performantie nodig hebt. Ook uw
Opslag zou snel slinken met
500 tot 2gb per foto :) Soms eist een klant high res hasselblad. Dan reken je gewoon 1000euro extra en lever je 100mpix op ipv 50mpix.
Een leaseauto is ook niet zomaar kapot als je hem van z'n statief laat vallen.
Hangt ervan af hoe hoog de statief van een leaseauto is.
Met een camera op een statief hoef je tenminste niet bang te zijn dat iemand anders niet oplet of dronken zijn camera op statief tegen je camera op ramt. Ik heb nog nooit mijn camera van mijn statief af laten vallen, heb wel meerdere keren een auto ongeluk gehad.
Met een camera op een statief hoef je tenminste niet bang te zijn dat iemand anders niet oplet of dronken zijn camera op statief tegen je camera op ramt. Ik heb nog nooit mijn camera van mijn statief af laten vallen, heb wel meerdere keren een auto ongeluk gehad.
Echte tweaker :+
Weinig feestjes meegemaakt ?
"What does this button do ?"

Ik heb vaker mijn apparatuur moeten beschermen, dan mijn auto
Ik heb een keer mijn camera naar een feestje mee genomen, das erg leuk als je geen vriendin hebt, maar anders staat je camera vol met dames die graag op de foto komen.
Een keer een camera mee genomen naar vrienden, was een foodfestival, liep ik dan met een mamiya c330... uber hipster (onder de wanna b hipsters).
Ik neem nooit een camera mee voor fun naar een feest, daar heb je tegenwoordig je telefoon voor of anders heet het gewoon werk (wat ik niet doe met mijn camera). Als ik op een feest ben wil ik niet denken om mijn mooie lenzen. Je zal mij dan ook nooit op een feest zien met mijn camera, telefoon voldoet prima ;)
bij mij was het anders om, als je single bent kom je thuis met fotos van dames en telefoonummers.. (vroeger zelfs ping id's) maar als je bezet bent blijft iedereen ver weg :P
Maar die leaseauto huur je voor 3-4 jaar, niet voor een periode van 1 dag, groot verschil. Vergeet niet dat er voor 1 dag verhuur nog 2 dagen transporttijd (en -kosten) bij komen, dus de yield is laag. En elke camera moet uitgebreid gecontroleerd worden voor hij weer in de verhuur kan.
Pentax en Sony mogen ook genoemd worden in het rijtje merken dat deze techniek toepast.

Bij Sony zijn toplenzen beschikbaar waarmee je daadwerkelijk meer details in je foto krijgt.
https://www.dpreview.com/...-veil-off-your-landscapes
Olympus heeft met de OMD reeks ook een vergelijkbare techniek om bijvoorbeeld met de EM5 II 40MP te krijgen. Dat doet hij met acht verschillende foto's waarbij de sensor dus ook weer iets verschoven is.0

https://www.olympus.nl/si...d/e_m5_mark_ii/index.html
Klopt, dat staat in het artikel... ;)
Ook handig voor iets als dit: https://www.bentleymotors...inary-car-photograph.html

Foto (Zoom in op de Bentley): https://www.bentleymotors.com/en/apps/look-closer.html

[Reactie gewijzigd door Joshua... op 16 januari 2018 21:44]

is natuurlijk een fake foto, de auto rijd.....dus bewegings onscherpte (en de lens kent ook zijn limit)
Met deze camera zou ik wel eens een panoramafoto willen maken!
Mijn laatste gigapixel panoramafoto was 10,2 gigapixels, gemaakt door 1680 foto's van 20 megapixel te stitchen.
1680 Foto's met deze Hasselblad omzetten naar een panoramafoto... :P
Van wie kan ik deze Hasselblad een keer lenen of toch een keer 400 euro neerleggen bij Hasselblad voor een dagje?

[Reactie gewijzigd door seacat op 16 januari 2018 21:44]

Is dit toevallig de foto waarover je spreekt? Google search op 10.2 gigapixel leidde mij direct ertoe. Heel cool vind ik dit soort foto's; fascinerend hoe er zoveel informatie opgeslagen zit in (zo goed als) een moment opname. Het detail gaat zo diep, overal kan je wel iets interessants ontdekken.
ja, dat is de foto. Bedankt!
Beetje off-topic, maar hoe heb je bij deze foto's de bewegende mensen ondervangen?
... en bewegende wolken? water? scheepvaart? als je er zo over na gaat denken, toch best interessant!
Ik zal jullie later vandaag via een MP een antwoord geven.
Denk, dat het potentieel aantal te verhuren camera's een rol speelt bij de prijs.
Bij auto's loopt dat wel in de duizenden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*