Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

20th Century Fox brengt uhd-blu-ray uit met zowel hdr10+ als Dolby Vision

Filmmaatschappij 20th Century Fox brengt de film Alita: Battle Angel uit op uhd-blu-ray met ondersteuning voor zowel Dolby Vision als het concurrerende hdr10+ . Het is de tweede uhd-blu-rayfilm die met beide hdr-formaten uitkomt.

Het twee maanden geleden door Disney overgenomen 20th Century Fox kondigt aan dat de film Alita: Battle Angel vanaf 23 juli beschikbaar is op dvd, blu-ray en uhd-blu-ray. Het is de eerste keer dat 20th Century Fox een uhd-blu-rayversie van de film uitbrengt met Dolby Vision; voorheen waren de meeste titels van de uitgever alleen standaard voorzien van hdr10 en in sommige gevallen van hdr10+. De gestreamde versie van de film komt overigens traditioneel wat eerder uit, op 9 juli.

Het is pas de tweede keer dat er een film op uhd-blu-ray uitkomt die beide hdr-formaten voor dynamische metadata ondersteunt; de eerste was de film Robin Hood van Lionsgate. 20th Century Fox zat voorheen in het kamp van hdr10+, de door Samsung ontwikkelde concurrent van Dolby Vision. Datzelfde gold voor Philips en Panasonic, maar ook die twee partijen richten zich niet langer op de exclusieve ondersteuning van hdr10+. Daarmee krijgt dit royaltyvrije alternatief voor Dolby Vision het waarschijnlijk nog lastiger tegen Dolby Vision.

Alita: Battle Angel is gemaakt door James Cameron en Robert Rodriguez; regisseurs van respectievelijk Avatar en Sin City. De film gaat over Alita, een cyborg die zonder geheugen wakker wordt in een toekomstige wereld. Langzaamaan krijgt ze haar geheugen terug, mede doordat ze achterna wordt gezeten door de corrupte krachten die in Iron City de macht hebben.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-05-2019 • 11:43

154 Linkedin Google+

Reacties (154)

Wijzig sortering
Zijn er eigenlijk verkoopcijfers bekend van UHD schijfjes? Ik ken niemand in mijn omgeving met een UHD speler, iedereen streamt. Met goede UHD 55/65" tv's, maar iedereen neemt de (veel) mindere kwaliteit voor lief lijkt het.
netflix streamed toch ook 4K content? schijfjes zijn gewoon achterhaald lijkt me
Er is nogal wat verschil in bitrate tussen een 4k Netflix stream en een 4k Bluray, niet in het voordeel van Netflix.
Klopt, maar de techniek staat niet stil en streaming kan best nog in een hogere kwaliteit dan nu.
Als de klant erom vraagt komt het wel.
Recent heeft Netflix de audiostreams ook al verhoogd.
In die zin is er weinig toekomst voor de UHD omdat er weliswaar een betere kwaliteit geboden wordt maar het ook veel duurder is.
Het kan, maar is niet eenvoudig. In NL heb je nog het voordeel dat zeer snel internet alomtegenwoordig is, in vele landen is dat niet het geval dus is er al minder druk om hoge bitrates te gebruiken op streaming services. Daarnaast moet ook de server infrastructuur kunnen volgen en moet bijkomend de tussenliggende infrastructuur al die data ook nog kunnen verwerken. En dat vergt ook weer allemaal grote investeringen.

Lokale opslag, zoals schijfjes, zal nog jaren voorlopen op de kwaliteit van streaming. En hoewel het duurder is kan je die schijfjes zo vaak bekijken als je wil in die hoge kwaliteit. Bij streaming services moet je maar hopen dat de film of serie die je wil zien beschikbaar is op de diensten die je afneemt.
Het kan, maar is niet eenvoudig. In NL heb je nog het voordeel dat zeer snel internet alomtegenwoordig is, in vele landen is dat niet het geval dus is er al minder druk om hoge bitrates te gebruiken op streaming services.
Dan is er dus geen reden om in Nederland om niet in te zetten op een hogere bitrate. Aanbod en de insteek per land kan verschillen (de VS hebben bijvoorbeeld een lading 3D-films gehad (inmiddels niet meer, helaas) op Netflix, wat we in Europa nooit hebben mogen ontvangen). Daarnaast is Netflix in veel landen actief waar de snelheid lager ligt (gemiddeld), waar je echt niet hoeft te proberen om 4K of zelfs HD te kijken. Daarnaast.. ik betaal momenteel een premium prijs (13,99 euro), daar verwacht ik ook premium kwaliteit voor (los van de inhoud). Ik heb niet voor niets 500 Mbps en 4K-tv's :)

Ik wacht daarom met smart ook op Disney+. Heel erg benieuwd wat zij gaan bieden (en voor welke prijs).

On-topic: Erg leuk, maar in de tijd dat wereldwijd men meer en meer overgaat op streaming, zeker in de geïndustrialiseerde landen, zie ik juist mensen met minder afspeelmogelijkheden thuis. Zelf heb ik als 'bluray-speler' een PS4 Pro in huis en die voorziet niet in 4K BluRays. Dan zou ik dus minimaal 150 euro uit moeten geven als klant voor een speler die nauwelijks meerwaarde biedt ten opzichte van online services (ja.. ik weet het, het aanbod (en de kwaliteit) bij Netflix is niet denderend. Maar we hebben ook nog Prime, Videoland en straks Disney+. Maar goed, mensen met een XBox One (X? S?) hebben wel 4K BluRay aan boord, dus je start al wel met een redelijke afzetmarkt.)
Risico is wel dat je steeds vaker slachtoffer wordt van exclusiviteit zoals Ziggo deed met HBO: geen kabel TV van hen, dan ook geen Game of Thrones.

Die 150 euro eens in de zes jaar voor een nieuwe speler van een nieuw type schijfje brengt voor het moment nog heel wat keuzevrijheid. Voorlopig zijn video streaming diensten ook nog lang niet de betrouwbare partners qua content zoals ze bij muziekstreaming wel heel compleet zijn tegenwoordig. Video streaming bedrijven laten toch nog vrij regelmatig licenties verlopen bijvoorbeeld, waardoor ze bepaald materiaal niet meer hebben om terug te kijken.

De toekomst zal het uitwijzen, maar onderschat ook niet dat als je meerdere streaming diensten nodig hebt om alles te kunnen kijken dat het zowel financieel als qua gebruiksgemak achteruit holt. Prime zou nog een uitzondering kunnen zijn, omdat je daar ook kunt 'kopen'. Als ze in dat model wel haast alle content kunnen aanbieden dan zouden die er nog wel eens met de winst vandoor kunnen gaan als de versnippering doorzet. Dan kun je bij hen uiteindelijk wel op één account en op alle soorten apparaten redelijkerwijs alles krijgen wat je wilt en heb je toch ook niet de vertraging meer van de briefpost met het schijfje. Kwaliteit omhoog, thuiskopie mogelijkheid erop (voor onderweg) en gaan ;)
Het is een keuze van Netflix om een wat lagere kwaliteit aan te bieden, het is zeker niet onmogelijk met techniek tegenwoordig, maar 98% ofzo van de kijkers valt het niet op en boeit het niet (voldoende), terwijl het Netflix wel tientallen procenten minder data kost zo nu, wat echt vele miljoenen bespaart wereldwijd.
De lagere kwaliteit is prima als je een wat minder snelle verbinding hebt.
Dus biedt de optimale kwaliteit waar het kàn en schakel terug waar de snelheid de beperking is.
In feite gebeurt dit al maar het kan nog beter aan de bovenkant.
Streaming komt nu niet boven de 25 Mbits uit terwijl veel mensen een 100 Mbits of hoger hebben.
Er zit dus nog rek genoeg in.
Dat bieden van optimale kwaliteit doen ze dus niet "om business redenen" (dwz het kost meer geld). Het is echt 100% een keuze.

Ben wel blij met de iets hogere bitrate audio. Tegen mijn verwachting in lijkt het wel te horen te zijn. Video is meestal okee, maar soms heb je ineens een snelle scene in een bos en dan is het één groot macroblockingfestijn waar ik me voor zou schamen als ik hen was.
In Nederland kan het inderdaad. Ben je wel eens in de Verenigde Staten geweest? Daar loopt men echt hopeloos achter met Max 20 mbit down. Daar kan je niet even gemakkelijk 4k streamen.
Het is natuurlijk maar de vraag hoe lang dit nog gaat duren. Ik denk dat iedereen die dacht dat de kwaliteit van streaming wel ok is met Game of Thrones eindelijk flink met de neus op de feiten gedrukt is met alle artefacten en banding die te zien was.

Technisch zijn hogere bitrates mogelijk, maar is het economisch interessant om het aan te bieden wanneer je kijkt naar de infrastructuur die ervoor nodig is, zowel bij de aanbieder zelf als wat voor de klant beschikbaar moet zijn? Het antwoord is zeer waarschijnlijk negatief.

Als we het dan over films hebben, worden die kwalitatief nog veel erger geraakt door de hogere productiekwaliteit die niet overgebracht kan worden.
Het is eerder andersom, het bronmateriaal wat niet zo best is. :P
Dit wordt pas goed zichtbaar met een kwalitatief goede TV zoals een OLED.
Hoge bitrates zijn goed mogelijk en het is ook niet noodzakelijk om iedereen meteen de hoogste bitrate aan te bieden. Alleen als de klant het aankan anders niet.
Er is dan echt geen nieuwe infrastructuur voor nodig dit werkt ook met de huidige infrastructuur zonder dat de zaak gaat vastlopen.
Het bronmateriaal is prima. Het is al klaar voor een blurayrelease in de regel. In de illegale downloadscene had je zelfs lange tijd backhaul-gebaseerde rips die gewoon van bluraykwaliteit waren. Game of Thrones was voor een select publiek ook te zien in de bioscoop in LA en daar scheen het er wel goed uit te zien.

Als ik via streaming kijk naar een serie en helemaal een film vs via vaste media, zie ik het verschil gewoon. Uiteraard is dit beter te zien wanneer je een goede televisie hebt. Maar dit lijkt me logisch, net als dat het logisch is dat mensen die geven om kwaliteit ook investeren in wat betere spul.

Je zegt verder dat je niet iedereen de hoogste bitrate hoeft aan te bieden, en dit klopt. Maar waarom zou je investeren in de mogelijkheid om dit te doen als het toch maar door een select aantal mensen wordt afgenomen? Zeker als het gros van je publiek niet snapt wat betere kwaliteit is of misschien niet eens de apparatuur heeft staan om het verschil te zien? Hoe hoger de bitrate, hoe meer opslag je nodig hebt, en hoe zwaarder je netwerkcapaciteit belast (waar je dus weer in moet investeren), zowel bij jou als bij de mensen thuis wat weer voor problemen kan zorgen waardoor zelfs mensen die het eigenlijk wel aan zouden kunnen het alsnog niet kunnen afnemen.
Het “selecte” aantal mensen wat een 4K TV heeft èn een hoge downloadsnelheid kan krijgen neemt toe. Je ziet hetzelfde gebeuren als met de overgang naar HDTV.
Eerst heeft niemand dit en zijn er nauwelijks HDTV uitzendingen en nu is het normaal ook al zijn er nu nog nagenoeg geen 4K TV kanalen. Ook dit zal veranderen. Geluid is nu ook nog een ondergeschoven kindje maar ook daar zie je een hogere bitrate en een geleidelijke overgang naar uncompressed of nog wel compressed maar met een hoge bitrate.
Er is ook wel goed bronmateriaal maar niet alles en daar helpt UHD ook niet aan.
Maar nog niet genoeg mensen hebben het, om maar te zwijgen over de verbinding die nodig is. En inderdaad het geluid maakt ook voor een flink deel, deel uit van de betreffende datastroom. Daarom hebben de meeste diensten geen DTS en sowieso slechts gecomprimeerd DD. Hier in Nederland gaat Ziggo in de regel niet eens verder dan 2.0 als ik me niet vergis?

Veel mensen, ook mensen die een 4k-televisie hebben staan vinden het beeld al prima. Dus de behoefte is ook nog eens beperkt. Kijk ook naar het succes van de Apple TV. Prima voor series, maar voor film echt zeer matig.
en 95% van de mensen ziet het niet niet en boeit het niet. De UHD-bluray begint langzaam aan een niche markt te worden. Er is dure apparatuur voor nodig, de schijfjes zijn duur en kunnen niet tegen het gemak van een streaming dienst op. Denk dat de fysieke schijfjes markt langzaam doodbloedt. Zie je ook door het nieuws van laatst dat er steeds minder blueray spelers gemaakt worden en grote fabrikanten zich terugtrekken.
Een goede strammer vergelijkbaar met 4K zou dan 100MB p/s moeten verwerken, en da ga nie :)
Met een kleine kanttekening dat bitrate niet direct gelijk staat aan hogere kwaliteit... het maakt hogere kwaliteit mogelijk maar sommige studio's maken nog regelmatig een rommeltje hiervan en is de kwaliteit van (UHD) bluray nog wel eens om te huilen terwijl de webstreams via diensten zoals Netflix er beter uitzien.
Het heeft ook te maken met die hdr functie, die in de eerste instantie nog niet was op de televisies.
Het gaat dus om de hdr en hdr + functie die een verbeterd beeld moet gaan volgen.
En dit schijfje is daar compatible mee en kan met deze nieuwere functie overweg.
Enne omdat dolby erbij zit is meegenomen heb je ook nog beter geluid ook nog.
Netflix heeft (bijna) dezelfde kwaliteit.Moet je ook nog een bluray spelere hebben die dit allemaal aankan.Of konde ze het al aan?

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 mei 2019 15:17]

Heb je daar een bron voor? Er zijn namelijk ook een aantal series speciaal in 4k opgenomen voor Netflix (bv House of Cards). Het lijkt me daarom sterk dat ze die vervolgens upscalen naar 4k ipv native 4k bron te gebruiken. Wellicht dat sommige series upscaled zijn.

Een internet search levert mij ook nog geen resultaten die het upscalen naar 4k ondersteund.
Heb er niet echt een bron over maar ik hoor en lees dat netflix hun 4k niet zo top is https://www.google.nl/amp...caled_i_cant_even_tell_a/
Die persoon zegt dat het er uit ziet als upscaled FHD, niet dat het zo is. Als je verder gaat zoeken zie je dat er wel degelijk 4K netflix series zijn. Dus je eerste opmerking klopt gewoon niet.
Het probleem zit hem in de rampzalige bitrate en compressie. En dat wordt erg goed zichtbaar als je een beetje een fatsoenlijk grote TV hebt.

Maar Netflix is geen uitzondering, youtube heeft dit probleem bijvoorbeeld ook. Echter, dan over een veel breder spectrum. Je ziet het verschil tussen 2160P en 1440P prima op een FHD scherm.

Je moet niet te veel naar de door streamingdiensten opgegeven resolutie kijken, uiteindelijk dicteert de bitrate (en het compressie algoritme) de kwaliteit veel meer.
Narcos: Mexico 4K HDR ziet er perfect uit hoor op een LG 55" oled.

Wat Netflix wel doet is de bitrates bijstellen op basis van device of zelfs de gebruikte browsers. In Chrome en Firefox krijg je dus lagere bitrates en audio voorgeschoteld dan wanneer je Edge of de Netflix app in Windows gebruikt.
Ik gebruik de Netflix app op een shield met 500mbps Internet. Er zitten aan mij kant nergens limitaties.

Maar zelfs dan is een goede UHD blu Ray duidelijk beter, ook van 3,5 meter op een 65" TV. Ik ben bang dat je aan de Netflix kwaliteit gewend bent geraakt. Ik ben er zelf overigens tevreden mee, maar er is wel degelijk een duidelijk zichtbaar verschil.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 22 mei 2019 17:57]

Zit nog wel een aardig verschil in kwaliteit, voor wie daar om geeft (en daar gaat het met 4K uiteindelijk toch om?).
Resolutie is gelijk maar bitrate van een 4K Bluray gaat naar 128 megabit per seconde, terwijl netflix een connectie van 25 megabit aanraadt per 4K stream. Die 5x lagere requirement van Netflix komt door compressie. Algoritmes zijn erg goed, maar als je ze naast elkaar zet zul je, afhankelijk van de scenes, het verschil heel erg of een klein beetje zien.
Compressie is met name te zien op dingen als sneeuw, confetti, watervallen, (vonken)regen etc.
Het wordt vaak gezegd, dat er een duidelijk verschil is, tussen Netflix en UHD-BluRay

Ik heb vergeleken op een LG C8 OLED 55 inch op een kijkafstand van 2 meter in een donkere kamer.

Films op Netflix in vergelijking met HEVC bestanden van 50-70GB groot, afgespeeld op een Vero 4K+.

Het verschil is voor mij niet zichtbaar of niet relevant. Soms wel het gevoel dat HDR effecten anders zijn (Dolby Vision versus HDR10), maar kwa beeldkwaliteit en beleving niet relevant. Misschien wel zichtbaar als je twee televisies naast elkaar afspeelt, maar ik denk voor de meeste mensen dat Netflix een prima kijkervaring geeft.
voor de meeste mensen dat Netflix een prima kijkervaring geeft.
Voorop gesteld: Helemaal mee eens.

Dat gezegd te hebben, ik heb geen TV van €3000 euro ofzo. Ik gebruik een Xbox One X (wat wel wordt beschouwd als één van de betere HDR 4K bluray spelers) om mijn films af te spelen, maar ook om Netflix te kijken. Nog stoor ik me mateloos aan de compressie artifacts die Netflix me presenteert. Ik kijk liever een 1080p bluray dan 4K Netflix. Bovendien zorgt die compressie voor een beperkt resultaat betreft HDR.

Natuurlijk, zoals je zal zegt, voor het merendeel van de consumenten is dit verschil verwaarloosbaar. Maar zo heb je ook audiofielen die dingen uit elkaar houden waarvan ik me afvraag hoe ze het horen. Ik heb dit zelfs al bij eentje getest. Hoge bitrate MP3, CD, vinyl en vinyl capture. Wist ze allemaal uit elkaar te houden. Bizar. Hetzelfde voor gamers die bepaalde latencies bij monitoren en resoluties van muizen uit elkaar kunnen houden.

Het is dus uiteindelijk wel een keuze voor een bedrijf wat het grootste deel van je doelgroep belangrijk vindt. Maar zo denk ik wel dat er voorlopig nog vraag blijft zijn (waaronder door mij) naar hoge kwaliteit fysieke media zoals deze.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 24 mei 2019 16:24]

Of bij hele donkere scenes, zoals episode 3 van Game of Thrones. Die zou er op blu-ray een heel stuk beter moeten uitzien.
Idd ja, die wil ik te zijner tijd nog wel eens terug zien.
Dat is een aanname. Je gaat er dan van uit dat ze deze aflevering anders gaan editen. Om mijn OLED was het een prima beeld, zoals deze werd uitgezonden. Dus, misschien zijn je zwartwaarden op je eigen televisie niet optimaal?
grapjas, 4K netflix of 4K disc is een wereld van verschil, ja de resolutie is hetzelfde, maar de kwaliteit is een heel groot verschil.
kan allemaal heel goed zijn.
vroeger had iedereen een video recorder, daarna een dvd speler. Ik ken letterlijk niemand die blu-ray schijfjes of speler heeft
grappig, ik ken juist heel veel mensen die wel een speler of schijfjes heeft.
Netflix 4K is slechter dan een standaard Blu-ray. Dus schijfjes zijn niet achterhaald.
Nou zit wel aanzienlijk een verschil in
Maar wat Netflix op 4k streamt zijn meestal eigen content of Netflix 'exclusives'.
Bijna alle films worden op max 1080p gestreamed
Zolang de bitrates van netflix zo laag zijn is het zeker niet achterhaald.
Sowieso zijn filmsen series op netflix (van andere makers) geen 4K. Ook lang niet alles is dan HDR maar wel veel. En het geluid is meestal slechts 5.1. (een enkele heeft wel ATMOS zoals Altered Carbon)

Maar bij UHD disk's heb je na genoeg altijd ATMOS / DTX-X en dan wel de lossless versie ipv compressed via netflix. En ook bijna altijd DV/HDR10 samen met 4K met hogere bitrates en dat is toch een stuk scherper en je hebt minder color banding.

Dus als je een goede TV en audio setup hebt zijn echte disks zeker de moeite. Een 1080P blue ray kan zich zeker meten met de 4K HDR stream van netflix doet niet veel onder en qua audio is het beter.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 mei 2019 12:29]

Onvergelijkbaar. Ook qua geluid, onlangs kondigde Netflix een verhoogde bitrate aan. Het zit nu op t niveau van Dolby Digital!! Nog geen eens DTS HD of Dolby TrueHD, laat staan Dolby Atmos of DTS X.

Ik zweer bij 4K blurays en bij Amazon Italië zijn ze ook nog eens regelmatig heel leuk geprijsd.
4K misschien qua resolutie (al dan niet upscaled) maar het is echt een 'wereld van verschil' tussen een 4K blueray of een 4K compressed video stream van dienst-x
Schijfjes zijn de enige optie als je zelf wilt bepalen wat je kijkt. Vooral Netflix maar ook bijv. iTunes zijn heel beperkt in de content die ze aanbieden. Als filmliefhebber zou ik daar niet mee uit de voeten kunnen: "schijfjes" zijn voor mij de enige optie zolang er geen echt alternatief is.
Het is ook zo enorm onhandig en weer een extra appraat wat je in huis moet hebben.
Maar toch vind ik het wel gek. Veel mensen willen 4K of zelfs 8K televisies en vervolgens benutten ze het potentieel totaal niet door naar crappy streams te kijken.
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe TV en denk aan een OLED van 55". Die zijn sowieso 4K. Ik denk dat ik daar gewoon niet de keuze in heb.

En ik weet niet of de upscaling het beeld toch niet mooier zal maken..heb er gewoon te weinig verstand van

[Reactie gewijzigd door Boy op 22 mei 2019 11:54]

Klopt! Maar ik ken zat mensen (zoals mijn vader) die nog een prima tv hadden en toch per se een nieuwe 4K wilde. Maar hij doet er verder niks mee.
Elke week zo'n schijfje kopen is een dure hobby.
elke maand een bepaald bedrag aftikken voor een abonnement is dat net zo goed..
30 euro betalen voor 1 4k bluray schrijfje of 10 euro voor een abbo met veel meer. Niet echt een vergelijking.

Ik vind het jammer dat 4k bkuray niet meer door komt zetten, de prijzen zijn hierdoor over het algemeen enorm hoog, terwijl ik graag een 4k speler zou aanschaffen.
30 euro betalen voor 1 4k bluray schrijfje of 10 euro voor een abbo met veel meer. Niet echt een vergelijking.

Ik vind het jammer dat 4k bkuray niet meer door komt zetten, de prijzen zijn hierdoor over het algemeen enorm hoog, terwijl ik graag een 4k speler zou aanschaffen.
Je vergeet een ding, je kan NIET al je series en films kijken met een abonnement, dan heb je meerdere abonnementen nodig, en dan nog kan je niet alles zien, en dat series en films verdwijnen uit de lijst en je hem dan niet meer kan kijken, waar je allemaal geen last van heb als je ze op Blu-ray koop, en VEEL beter geluid en beeld heb, en je vergeet dat je ze later kan kopen in de aanbieding/goedkoper zijn.

Erg leuk dat Alita: Battle Angel uit komt op die formaat, erg goede film is dat zeg, heb hem 2x in de bioscoop gezien.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 mei 2019 01:04]

Klopt, maar het aanbod in 4k blu ray is ook nog niet maximaal. Gewone blurays zijn betaalbaarder, ook series en deze koop ik wel geregeld. Maar in 4k is dit niet te doen :)
Ok, zie der altijd HEEL veel bij Media Markt liggen.
Zijn er veel ja, maar er staat ook veel op netflix, veel wat ik niet hoef te zien. Maar neem game of thrones, alleen seizoen 1 en 8 komen uit in 4k. Daar heb je dan toch niks aan? En dat is een ontzettend populaire serie.
Ja vooral Seizoen 8, wie wil die nou nog hebben in hun collectie, echt een waardeloos seizoen was dat, echt schande.

Ach, dan toch geen 4K, dan gewoon 1080P Blu-ray wat nog steeds VEEL beter uit ziet en klinkt dan 4K op Netflix.
Maar het gaat in Nederland ook niet om de kwaliteit van het beeld.
Bij een TV is het voor de meesten belangrijk dat ie groter is dan die van de buren en meer pixels heeft. :(
Ah, jouw buurman heeft je al overtroffen zo te lezen :P
Maar ben t met je eens. Als de buurman het heeft moet ik t ook hebben. Dat is een beetje de gedachtegang van de meeste mensen.
Die crappy 4K stream mag dan wel crappy zijn maar het is wel beter dan een 1080p stream. Netflix ziet er best goed uit met hun homemade films/series in 4K DV (ook al is dat niet het maximum van kwaliteit dat je zou kunnen hebben).
4k streams van netflix zijn zeker beter dan de 1080 versies, maar man, wat mis ik echt goed geluid als op de schrijfjes. Dat vind ik nog belangrijker dan mooier beeld. (beide natuurlijk samen het liefst, maar geluid ligt echt ver achter op bluray)
Ik ben het helemaal met je eens zeker als je een OLED scherm hebt of een echt goede FALD LCD tv bied het veel meerwaarde.

Ik geniet er elke keer van als ik weer een film op UHD schijf bekijk.
Iedere TV is tegenwoordig UHD. Overigens gebruik ik mijn TV meer voor gaming dan films.
Als je toch al een xbox one s (of later) hebt staan...
Waarom een extra apparaat? Mijn Xbox one S speelt CD, DVD, Blu-Ray en UHD Blu-Ray. En ik kan er spellen op spelen, Netflix en Videoland kijken. Plex doet het ook goed. Ik moet zeggen 4k HDR films zien er erg goed uit op een TV die dat ondersteund. En geen extra apparaat nodig.
Het apparaat kost ook weer +- 150/200 euro, tel daar 2 tientjes per film bij op en ik zie wel in waarom mensen voor 15 euro per maand naar Netflix gaan hoor. ;) Bovendien is voor 90% van de massa de 4k kwaliteit van Netflix meer dan in orde.

[Reactie gewijzigd door Chrisjuh_15 op 22 mei 2019 11:59]

Haha twee tientjes? Mogelijk als je ze bij zavvi haalt, maar bij bol.com is het meestal 30+ euro per stuk.
Nu nog wel ja.
Bluray was in het begin ook niet te betalen en nu koop je er 3 voor een tientje.
Volgens mij doen een aantal consoles (PS4/XB1) ook UHD BR's. Echter is het inderdaad de prijs van zo'n UHD blu-ray wat mij tegenhoudt. Voor een nieuwe film is het zo €25.
nee ps4 niet. Xbox One wel inderdaad.
De oude xbox one naar mijn weten niet. De one x en one s wel
PS4 en Pro niet Xbox one S en X kunnen het wel.
Met deze reden hebben mijn vriendin en ik onlangs een Xbox One S gehaald, we hebben een 4K TV sinds een tijd en wilden graag schijfjes kunnen kijken. De One S bleek goedkoper dan de UHD-spelers (€150,00 tijdens afgelopen kerstperiode dacht ik..).

Bijkomend voordeel was dat ik een gameconsole niet apart hoefde te halen ;)
Ik koop zelf de nieuwe films het liefst op UHD. Heb een Xbox one X en daar speel ik ze dan op af
Ik moet mij zelf betrappen dat ik zelfs nog steeds films op DVD koop en kijk. Ze zijn goedkoper, hebben geen problemen met afspelen op de PC betreft coderingen en ik vind het zelf persoonlijk prima kijken.
Probleem met Blue Ray vind ik de prijzen en de beveiliging op de schijfjes. Je moet om de zoveel tijd een nieuwe versie van PowerDVD aanschaffen, omdat je anders je nieuwere films niet eens kan afspelen.
Wat dat betreft is de regiolock op DVD een minder lastig probleem.
Helaas zien DVD's er op een 65" UHD TV niet meer uit.
vind persoonlijk dat het nog te doen is op mijn 60". Het kwaliteitsverschil is overduidelijk, maar het is ook weer niet zo slecht dat het niet te bekijken is.
Ik kom zelf nog uit de tijd van videobanden, toen op een groot bakbeest van een tv te zien met de welbekende grijze streep die zo heerlijk van boven naar beneden zakt. Bijna hypnotiserend was dat om naar te kijken en soms geweldig als die ineens omhoog ging.
Verder mee eens dat op een 60" scherm een DVD prima te kijken valt, als je niet te veel eisen stelt zoals ik.
valt wel mee hoor, als je net een bluray/uhd film hebt zitten kijken, ja, dan valt het heel goed op. Maar als je doorsnee (oudere) serie zit te kijken dan valt het eigenlijk niet echt op, tenzij je natuurlijk alleen maar op pixels zit te kijken en niet gewoon naar de serie.. En voor mezelf spreek ik dan over een 3meter breed projectiescherm..
Ik ben van mening dat ik dat dus wel vind :+
Had laatst per ongeluk een DVD te pakken deed gewoon pijn aan de ogen zo lelijk kan daar echt niet naar kijken. Heb oude films dan ook opnieuw gekocht op Blueray en als het even kan zelfs op UHD (zoals Starship troopers die heb ik laast gekocht was blijkbaar een UHD versie van met 4K HDR ATMOS. Moet zeggen dat die heel goed opnieuw te kijken was! bepaalde CGI was wel lage resolutie maar de bug's zien er erg goed uit (waren blijkbaar niet allemaal CGI ^^ ))
Ligt er ook heel erg aan welke DVD je pakt.
Uhmm nee. Dvd is max 720 x 576 en meestal 720 x 480 wat super laag is. Dit is maar 37% van de resolutie van 720P en dat is al crappy. 1080P is voor mij echt het minimum. Het is maar 0,41 megapixel at best vs 2,07 voor 1080p waar 4K rond de 8,1 miljoen zit. Dus nee het ligt er wat mij betreft niet aan welke DVD je pakt het is gewoon bagger kwaliteit tov wat er al jaren mogelijk is met HD.
Ik ken buiten mijzelf niemand met UHD disks of spelers wel mensen die blueray's kopen. Omdat ze een oude Xbox of PS4 hebben of een oudere speler. Ik ken ook nog niet heel veel mensen met een goede HDR tv dus dan heeft UHD ook weinig nut. Zonder OLED of een FALD LCD kan je niet echt van HDR spreken.

Ik vind het verschil tussen 4K streams en echte disks wel groot en zeker de moeite.
Ik ben wel van de fysieke media, en zie ook wel in dat UHD blu-ray bepaalde voordelen heeft, maar na het (min-of-meer) de nek omdraaien van 3d blu-ray sta ik niet meer zo te springen om te investeren in een nieuw formaat. Reguliere blu-ray is voor mij nog steeds meer dan voldoende en daarop is inmiddels heel veel uitgebracht. Ik zie ook weinig mensen investeren in UHD blu-ray en ik ben een beetje bang dat dit formaat het ook niet gaat redden.
Door de komst van Streaming gaan steeds minder mensen fysieke disk's kopen. Voor de meeste mensen is die kwaliteit goed genoeg.
3D Blue Ray is volgens mij vooral de nek om gedraait door dat TV fabrikanten geen 3D TV's meer maken. Films in de bios zijn nog wel 3D. Wel vond ik de 3D disk's altijd veel te duur tov de normale versie kon makkelijk het dubbele kosten.

UHD is volgens mij wel meer verkocht dan 3D maar het is allemaal veel minder geworden. Toen Blue Ray uit kwam had je ook nog geen streaming en TV kwaliteit was ook niet je van het. Vaak niet eens 720P laat staan 1080P. Nu heb je wel met een druk op de knop 4K via netflix, Amazon, Google Play, Apple TV of HBO. En dat verandert natuurlijk een hoop.
Als ik ontzettend oplet zie ik verschil tussen een 4k Netflix stream en een 4k 2160p remux, maar meestal let ik gewoon op de film/serie die ik kijk en valt het niet zo op. Wat dan wel weer opvalt is dat Dolby Vision mooiere en dynamischere plaatjes oplevert dan HDR10, en laat dat laatste nou juist weer op die schijfjes zitten...en het eerste op Netflix.

Ik vind het allemaal nog niet zo simpel te stellen hoor, wat beter en of mooier is.
Dat ligt een beetje aan je TV. Als je een goede TV hebt van bv Panasonic, LG of latere generatie Sony hebben die goede Dynamic Tone Mapping en dan ziet HDR10 er ineens ook heel goed uit. Komt dan veel dichter bij DV. Maar dat hebben vooral de nieuwe TV's.
Er komen wel steeds meer schijfjes met Dolby Vision maar het is nu inderdaad nog veel HDR10.

Overigens als je bv een nieuwe Panasonic UHD speler koopt kan je ook goede Dynamic Tone mapping doen zonder dat je 4K HDR TV dat zelf goed kan doen. Je moet nog wel steeds een goede HDR TV hebben zoals OLED of LCD met FALD (zonder local dimming blijft HDR bagger) maar de speler kan dan wel een deel overnemen in het geval van HDR10.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 22 mei 2019 15:18]

Zijn er eigenlijk verkoopcijfers bekend van UHD schijfjes? Ik ken niemand in mijn omgeving met een UHD speler, iedereen streamt. Met goede UHD 55/65" tv's, maar iedereen neemt de (veel) mindere kwaliteit voor lief lijkt het.
Om te beginnen heeft iedereen met een Xbox One X of een Xbox One S een UHD speler, want die zit er gewoon in. Daarnaast zijn er meer redenen om een fysieke disc te willen in plaats van streaming:
- Content die niet beschikbaar is voor streaming of niet bij de streaming dienst waar jj zit.
- Content die "verdwijnt" van een streaming dienst, omdat de contracten niet worden doorgevoerd.
- Betere kwaliteit (wat voor een aantal mensen belangrijk is)
- De verzamelmarkt. Zeker deze groep gaat ervoor zorgen dat er nog lang fysieke media zullen blijven betaan.
Heb zelf wel een Panasonic UHD speler en koop ook UHD schijfjes soms. Merk bij bijv Mediamarkt dat het schap steeds groter word. Beetje vergelijkbaar toen bluray/hd-dvd net op de markt kwam qua ontwikkeling. Maar je hebt gelijk ik ben de enigste in mijn vrienden/kennis kring die er iets mee doet terwijl er wel degelijk een verschil is.
In mijn omgeving zijn er wel een aantal mensen die een UHD speler hebben en de schijfjes kopen. Het is de afweging tussen het gemak van een streamingdienst met iets lagere kwaliteit of iets minder gemak en hogere kwaliteit.

Wat ook een grote rol speelt is hoe groot je TV is en hoever je van je TV afzit. Ik heb een tijdje terug een UHD-speler mogen lenen met wat UHD blue-ray schijfjes. Zelf heb ik een 40 inch tv en zit er redelijk ver vanaf, waardoor het verschil in kwaliteit tussen Netflix en UHD Blue-Ray niet goed zichtbaar is. Terwijl bij de persoon waarvan ik de UHD-speler mocht lenen het verschil behoorlijk duidelijk zichtbaar is. Maar hij heeft een grotere TV en zit er dichterbij.
Het is een niche. Mijn broer is fotokunstenaar en heeft apparatuur van 2000 euro. De meeste mensen gebruiken hun mobiel ipv een dslr.
Ik heb een Xbox One S, en de visuele kaskrakers koop ik wel op UHD. Series die ik wens te houden ( GOT ) op gewone Bluray. Mensen met een degelijke Cinema setup ken ik ook wel die zweren bij schijfjes. Denk dat het ook de beleving is, en de zekerheid dat je het beste beeld krijg zoals het bedoeld was. Geen streaming met enhancements om de lage bitrates op te smukken ( wat er soms ook wel goed kan uitzien natuurlijk )
Misschien ken je wel mensen met een Xbox One S/X.. daar zit een UHD speler in..
In hoeverre is een UHD Bluray nog relevant in het tijdperk van streaming? Serieuse vraag. Wat zijn uberhaupt de verkoopcijfers van de hardware en software? Volgens mij doen alleen Sony en Panasonic nog mee. De rest is eruit gestapt (Oppo, Samsung, Sound United (o.a. Denon en Marantz), Pioneer, LG, Toshiba, etc.) geloof ik.
UHD Bluray's zijn relevant voor 'kwaliteit'.
Snap ik. Maar ik bedoelde de vraag meer in de trent van of dit nog een medium is wat volumes bereikt. DVD was een behoorlijk verkoopsucces. BluRay werd al een stuk minder. Bij UHD heb ik het gevoel dat niemand het meer koopt. Ik zie het ook bijna nergens.
Het UHD schap bij de lokale mediamarkt word juist steeds groter merk ik.
Het aanbod is nog steeds belabberd. Er zijn ongeveer 700 films in UHD formaat te krijgen tegenover 10000+ in 1080p.
Is toch logisch als je ziet wanneer beide standaarden uitgebracht zijn. En ze gaan heus niet alle historische films heruitbrengen op UHD. ( zo zijn er van gewone Blurays ook wel een aantal voorbeelden waarvan de kwaliteit er niet beter op werd tov DVD )
't Is net hetzelfde als met LP's, streaming biedt veel mer gemak, maar er zal altijd een niche blijven voor fysieke kopieën van albums en films, of het nou om kwaliteitsredenen of verzamelingsredenen zijn.
Genoeg mensen. Als je een thuisbioscoop hebt ga je niet naar low bitrate streams kijken. Je wil dan de volle ervaring en de volle beeldkwaliteit. Dat zou hetzelfde zijn als een buizenversterker kopen om er alleen je telefoon op aan te sluiten voor Spotify of een 2080 TI kopen om alleen maar op de interwebs te kunnen browsen.

Buiten de thuisbioscoopers en andere mensen die duur spul hebben voor hun films is er niet echt een markt meer voor. Hoewwl ik nog vaak zat DVDinges tegen kom in een Action of iets dergelijks.
Zolang films op UHD uitkomen blijf ik dit medium ondersteunen. Ben sinds januari begonnen omdat ik me gewoon ergerde aan Netflix kwaliteit. Eigen producties in 4K DV zien er in bepaalde scenes goed uit maar voor meeste content mag je van geluk spreken als je een Full HD stream krijgt of Dolby Atmos. Ook diensten zoals Microsoft Store, Apple TV of Play Store hebben lang niet zoveel keuze en de downloads zitten ook rond de 20GB in plaats van 100GB zoals bij 4K UHD Blu Ray.

Heb er nu zo'n 45 stuks. In combinatie met high end hardware gewoon de moeite waard om de bron is niet als bottleneck te hebben. Ook binnen UHD BD zit er nog wel is verschil in audio of beeldkwaliteit maar tot nu toe geniet ik van de ervaring. Enkel jammer dat Disney niet al hun oudere (Marvel) films in 4K met NL ondertiteling uitbrengen dus heb nu een paar imports ook.

Hopelijk brengen ze snel Lord of the Rings uit met 4K/DV en Atmos.
Ik zou er niet te veel van verwachten, LOTR is opgenomen op 35mm. 4k zal beter uitzien dan de huidige 1080p bluerays, maar het verschil zal miniem zijn. Zie bijvoorbeeld de 4k versie van Goodfellas welke ook op (weliswaar 10 jaar oudere) Arriflex 35 camera is opgenomen. Ik zou op mijn 55" 4k LG OLED in een dubbel blinde test het verschil met 1080p niet kunnen zien/raden.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 22 mei 2019 18:38]

In hoeverre is een UHD Bluray nog relevant in het tijdperk van streaming?
Heel relevant zodra mensen in de gaten krijgen dat streaming veel lagere kwaliteit heeft als een bluray.

Die 4K stream heeft minder kwaltieit dan een fullHD bluray.
Nou. Mensen hebben nu inmiddels ook wel door dat muziekstreaming minder is dan CD. En toch zie ik mensen steeds meer Spotify abos nemen. Er bestaat zoiets als "goed genoeg".
De drempel van goed geluid is gewoon velen malen lager dan van video, een 320kbps CBR stream kan fenomenaal klinken op de juiste speaker, terwijl een 25mbps videostream er beduidend minder goed uit ziet dan een 125mbps stream. De compressie bij video zit in dinged die je makkelijk kan zien, niet in geluidsfrequenties buiten het voor mensen hoorbare spectrum.
Er komen ook high end opties beschikbaar voor muziekstreaming waarbij je gewoon high res streams krijgt met een muziekbitrate van 1411kbps in plaats van 320kbps. En ken ook mensen die dat liever wensen te gebruiken (weliswaar jammer dat de bibliotheken nog een stuk kleiner zijn)
En niet te vergeten gemak en uiteindelijk goedkoper.
UHD blu-ray is vanwege de beeldkwaliteit in een bepaalde mate wel relevant en fysieke media zijn in de zin van "keuzevrijheid" buitengewoon relevant. Als ik mezelf afhankelijk zou maken van streaming dan zou ik waarschijnlijk 99% van m'n huidige collectie (van dvd's en blu-ray's) moeten missen. Ik heb bijv. een tijdje geleden eens kunnen vaststellen dat Netflix NL minder dan 10 films van voor 1970 beschikbaar heeft. Een echte filmliefhebber zou dan moeten weten dat dat streaming dan nog verre van een zinvolle optie is.
Dat merk ik ook. Het huuraanbod van films op bijvoorbeeld Apple of Google is ook bizar mager. De vroegere videotheek of DVD-theek had veel meer. Dat is wel een gemis. En daar komt de vraag ook een beetje vandaan. Want tegelijkertijd zie ik die films die niet op de streamingdienst staan, ook niet in de winkels liggen. En de DVD-theek is inmiddels failliet.

[Reactie gewijzigd door pepsiblik op 22 mei 2019 14:29]

Ik vind een (goede) 1080p blu-ray er vele malen beter uit zien dan een 4K- stream van Netflix.
Ik vroeg me al af of ik de enige was ;-) Ik kan me soms echt storen aan de digitale ruis. Het kan zijn dat ik het me voorstel, maar ik lijk ook meer door de muziek 'opgezogen' te worden dan bij streaming.
Ik niet. HDR alleen al maakt de 4K stream de moeite waard.
Heb je dan wel exact dezelfde film met elkaar vergeleken voor deze uitspraak? Ik geloof je uitspraak wel, maar was gewoon benieuwd, omdat verschillende films heel moeilijk met elkaar te vergelijken zijn.
Nee, het is meer een algemene indruk. Maar ik zie vrij veel films en vooral de schaduwdetails zijn op Netflix eigenlijk altijd bagger. Banding is ook veel erger.
Hangt niet alleen van het schijfje af, maar ook van je andere componenten. Ik denk dat je het wel ziet. Vraag is weer of het de investering waard is.
Kom maar een keer langs..
HDR heeft niets met details te maken, maar alleen met contrast.
Een 4k stream van netflix komt in details net in de buurt van bluray.
Een UHD film gaat daar in alle kanten over heen. Niet alleen met beeld, maar ook met geluid.
(ja, daar heb je niets aan met de speakers van je tv, maar bij een goede receiver en goede speakers hoor je het direct)
Ik kijk eigenlijk alleen nog maar UHD blurays op mijn Oppo Udp 203, omdat de kwaliteit van een schijfje toch nog altijd beter is dan streaming, beeld heeft minder grain en ook qua geluid is het net iets beter. Het verschil tussen een schijfje en streaming zie je niet op 'goedkope' apparatuur maar bij een goede kwaliteit tv en home cinemasysteem merk je het wel.
Een van de dingen die ik juist mis bij streaming is de film grain. Door de compressie wordt die helemaal weg geblurred en mis je het gevoel van de film grain.
Denk dat film grain ook met name verloren is gegaan met de switch van filmen "op film" vs digitaal opnemen van beeld.
Dat klopt zeker, digitale film heeft veel minder grain. Maar uit artestiek oogpunt stoppen reggiseurs vaak kunstmatige grain toe om de toch meer sfeer te krijgen. Zie bijv de nieuwe serie Star Trek waar dat erg aanwezig is. Bij veel compressie gaat dat dan weer verloren en kijk je dus niet naar het beeld zoals het eigenlijk bedoeld is.
Ik koop eigenlijk het liefst alleen nog maar uhd schijfjes zeker nadat streaming al een paar keer negatief in het nieuws is (gekochte film die verdwijnt uit iTunes library https://www.forbes.com/si...hases-issue/#3fb19a0972b6 ) en (Warner bros films van 4K naar HD https://www.viportal.co/w...purchased-titles-9to5mac/)
Ik denk echt dat de film maatschappijen zelf flink schuld hebben aan de afname van fysieke media. UHD blu rays zijn altijd als een premium optie neergezet in de winkels naast blu ray en zelfs nog dvd. Dat heeft de adoptie van de UHD blu ray echt parten gespeeld, want zo weinig mensen hadden interesse om nog duurdere films te kopen als je ook goedkopere alternatieven hebt als streaming.

Als ze nu eens gestopt waren met dvd's te produceren en normale blu ray naar het dvd prijspunt hadden gezet dan had UHD blu ray voor de huidige blu ray prijzen kunnen verkocht worden. En zou het toch wel nog een aantrekkelijk alternatief zijn naast streaming. Ok, dan maken ze wat minder winst per verkochte film, maar dan zouden ze iig nog fysieke media verkopen.

Ik snap werkelijk niet waarom er in 2019 nog zo veel op dvd verkocht wordt. Ja het is goedkoop, maar op een gegeven moment wil je toch gewoon af van die legacy tech.
Nou er zijn nog heel veel mensen met een dvd speler. Meer dan een bluray speler
Kan een ps4 deze uhd HDR blu rays afspelen?

Mss wel leuk om een keer echt daadwerkelijk iets in goede 4k te kijken.

Nu heb ik laatst wel John wick 2 van ongeveer 20gb gekeken. Weet niet of je dan met de blu Ray het verschil zou merken.
Helaas helaas kan de Playstation 4 alleen "normale" Blu-Ray schijven lezen. Uhd-schijven lukt hem niet.
Xbox One S en Xbox One X kunnen UHD Blu Ray afspelen. Eventueel een PS5 maar dan moet je wachten wanneer de volledige specificaties worden aangekondigd.
Zoals Eternal Sunshine al aangeeft: Nee de PS4 ( en de ps4pro ) ondersteunen geen 4k blu-ray discs.

Een gemiddelde 4K blu-ray kan 100 GB aan data bevatten. De data van jouw download is vaak een stuk minder vanwege compressie. Net zoals met streamen via netflix is de bitrate lager. Een "4K" download kan dus significant minder van kwaliteit zijn.

Of dat een probleem is ligt aan veel zaken: Kijk je op je laptop met een goedkoop schermpje: waarschijnlijk niet. Kijk je diezelfde film op een 4K OLED TV met een fatsoenlijke audio-setup: dan kan je verschil behoorlijk gaan merken.
Xbox one s kan udh schijfjes afspelen. Goedkoop en kwalitatief.
Nadeel is dan weer wel dat je meer slijtage hebt op je spelconsole wanneer je er ook 4K UHD's op af gaat spelen. Al moet ik zeggen dat dit beter is dan een los apparaat ervoor aan moeten schaffen.
Moet ook zeggen dat ik die functie behoorlijk mis op een PS4 pro.
Wat is er beter verspreid? HDR10+ of Dolby Vision? Maw, als ik een nieuwe tv koop, welke "standaard" wil ik er dan liever in hebben zodat het de meeste content ondersteunt?
Dolby Vision.

De strekking van dit artikel geeft al aan dat er vooralsnog amper HDR10+-discs zijn, en de twee die algemaakt zijn, hebben ook Dolby Vision. Ik denk eerlijk gezegd dat HDR10+ gewoon te laat is. Ook Netflix doet Vision en geen HDR10+. Sommige kleinere streamingaanbieders hebben het overigens wel.
Niet vergeten dat de LG OLED panelen geen HDR10+ ondersteunen dus het is duidelijk dat dat het niet gaat halen.
Netflix ondersteund volgens mij alleen HDR10 (zonder de plus) en Dolby Vision, maar dat weet ik niet zeker. Dus een tv die dolby vision ondersteund heeft wel die meerwaarde voor netflix. Voor schijfjes is voor nu DV het populairst, maar dat is ook meer omdat hdr10+ relatief nieuw is en nog niet op veel tvs beschikbaar is. Wie de strijd uiteindelijk gaat winnen zal misschien over een paar jaar pas duidelijk zijn
Dolby Vision heeft veel meer content. Zowel streaming als op UHD Blu Ray. HDR10+ komt er net bij kijken. Het is wel zo dat bepaalde TV's ook beide ondersteunen dus als je kijkt naar een high end TV eventueel ene die beide kan.

Adoption rate is voorlopig hoger voor Dolby Vision maar geen idee hoe dat gaat evolueren.
Ik ben net een beetje settled voor Full-HD afspelen: degelijk scherm, degelijke audio set, Blu-ray speler en nieuwe aankopen zijn allemaal Blu-ray.
Nu weer omschakelen naar UHD is weer een flinke investering...zeker met de huidige prijzen zie ik me dat voorlopig nog niet doen...alleen de audio set kan hergebruikt worden!
Je kunt ook enkel je speler vervangen, dan zal de speler het beeld downscalen naar Full HD. Dan kan je scherm ook nog blijven staan zolang het werkt. Het is niet ideaal, maar het werkt wel.
Het meest interessante van 4k Blu-ray's is hdr. Dat mis je zonder een fatsoenlijke 4k tv. De scherpte valt minder op op een redelijke kijkafstand.
Zoals @Sj44k13 ook al aangeeft, dat is maar een half oplossing (of eerder een 10% oplossing). Als ik ga investeren wil ik het wel goed doen, anders is het meer een excuus voor jezelf om een nieuw speeltje te kopen ;)

Verder speelt, wat @beantherio zegt, de "minimale grote / kijkafstand" ook een belangrijke rol...

Dus als ik voor een UHD oplossing ga, wil ik er wel de voordelen van hebben. Momenteel ligt voor mij voor UHD de kosten/baten verhouding nog behoorlijk verkeerd. (En je kunt je afvragen of het voor kleinere ruimtes ooit wel nut gaat hebben, maar met dit soort uitspraken moet je oppassen :X )
Voor bijna iedereen is blu-ray prima denk ik. Ik heb zelf ook nog geen UHD setup maar ik lees dat je eigenlijk pas bij schermen van meer dan 65 inch iets gaat merken van het verschil tussen HD en UHD. Omdat ik zelf, met een tv van 42 inch, nog gevallen tegenkom waarbij DVD er prima uit ziet stel ik me zo voor dat je pas bij de nog veel grotere formaten tv's (dus fors groter dan 65 inch) echte verschillen gaat zien. Ik hou het voorlopig bij "gewone" blu-ray: het is een stuk goedkoper, ziet er prima uit en er is enorm veel in te krijgen.
Je laat hier nogal wat technische beperkingen volledig buiten beschouwing.
Heb je een TV die HDR ondersteund? Dan kan een 4K speler interessant zijn, ook bij gebruik van kleinere TV's. Kleuren/contrast is tegenwoordig veel meer van belang dan eenvoudigweg de resolutie.

Heb je nog een oudere TV dan zal je met HDR waarschijnlijk ook weinig kunnen beginnen, dus kan je even zo goed beter bij blu-ray blijven. Echter de stellingname dat alleen kijkers van grotere panelen iets aan een upgrade hebben klopt eenvoudigweg niet.
Ook ondersteuning van nieuwe audio-standaarden (Dolby Atmos bv) kan een argument zijn.

Veel hangt af - zoals gewoonlijk - aan de rest van de apparatuur de je in gebruik hebt.
Je punt over HDR is een goeie: die had ik (bij het schrijven van mijn posting) wel in het hoofd maar ben ik vergeten te vermelden. Meer nog dan voor de extra resolutie zou ik UHD willen hebben vanwege HDR. Het is jammer dat je zoiets niet hebt met HD tv's.

De betere audioformaten zijn wel een goed argument maar vind ik zelf minder belangrijk.
Vind het niet gek dat het DolbyVision bij zit, alle films van Disney die UHD en HDR zijn DolbyVision format.
Je kan er dus van uit gaan dat Disney een contract heeft dat alle uitgebrachte films met HDR dolbyVision moet bevaten.

OFF topic AMAZON PRIME heeft ook al DolbyVision ondersteuning, zie toch steeds meer dat dolbyvision meer en meer markt krijgt.

[Reactie gewijzigd door Master_duck op 22 mei 2019 12:12]

Disney brengt juist veel films op blu-ray enkel met hdr uit en niet met Dolby vision, terwijl hij wel kan worden gestreamed met dolby vision. Kijk bijvoorbeeld naar Avengers Infinity war en maar The Lion King.
Ik vind het jammer dat Disney het vertikt om dolby vision te ondersteunen op 4k schijfjes :( en dan nog maar te zwijgen dat ze het vertikken NL ondertiteling op een 4k schijfje te zetten (voor mij niet nodig maar wel met de mensen met wie ik het kijk) en bijvoorbeeld pirates 5 niet uitbrengen in NL


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True