Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sonos maakt Google Assistent vanaf juli in Nederland beschikbaar op speakers

Sonos voegt via een software-update Google Assistent toe aan de Sonos One en de Sonos Beam, zodat de speakers via de spraakassistent te bedienen zijn. In juli komt de update beschikbaar voor Nederlandse gebruikers.

De ondersteuning voor Google Assistent komt naast de Amazon Alexa-assistent, die al aanwezig is op de speakers. De beide assistenten zijn bij gebruik van meerdere speakers naast elkaar te gebruiken. "Gebruikers kunnen op Sonos een assistent kiezen voor elke individuele speaker, met meerdere spraakassistenten op één systeem", zegt Sonos.

Gebruikers kunnen zo via de Google Assistent op bijvoorbeeld een Sonos One afspeellijsten starten en aan Alexa op een eveneens in een huis aanwezige Sonos-speaker vragen welke nummer dan speelt. Ook is met stemcommando's bij de ene speaker aan te geven dat een andere Sonos-luidspreker muziek of andere inhoud moet afspelen.

Sonos ondersteunt de Google Assistent-functies Continued Conversation voor 'natuurlijke conversaties' en Broadcast Mode voor intercomberichten. Ook kunnen gebruikers een andere stem dan de standaard aanwezige stem uitkiezen. Daarnaast is het mogelijk andere smarthomeapparaten met Google Home-ondersteuning te bedienen; bijvoorbeeld slimme verlichting of tv's. Zo kunnen gebruikers met de Assistent de tv aanzetten via de Beam, als deze via de hdmi arc en cec is verbonden. Ze kunnen dan ook tussen tv- en muziekweergave wisselen. Voor meer spraakfunctionaliteit, zoals het starten van video's van Netflix, is een Chromecast vereist.

Het audiobedrijf brengt de software-update per direct in de VS uit. Gebruikers in Nederland, het VK, Duitsland, Canada, Australië en Frankrijk moeten wachten tot juli. In de maanden daarna volgt de beschikbaarheid in meer landen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

14-05-2019 • 15:00

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Betekend dit dat je op de Play:1, die geen ingebouwde assistent heeft, deze kan besturen via een Google Home product?

Net zoals dat je tegen de gHome zegt: speel <random serie> op Netflix via de Chromecast, maar dan speel nummer-x op Sonos?
Kan straks via Google Home Mini, volgens Rachid Finge van Google: https://twitter.com/rachidfinge/status/1128287673230266369
De Play:1 heeft geen microfoon, dus je zal inderdaad een extern apparaat moeten gebruiken.
De virtuele assistent van Google zal aanvankelijk alleen naar de Sonos One en Beam komen. Dat komt omdat alleen deze speakers de benodigde microfoons voor spraak­assistenten aan boord hebben. Deze speakers werken ook al langer met Amazon Alexa, maar dat is voor Nederlanders niet zo interessant omdat die assistent onze taal niet spreekt.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 mei 2019 15:10]

Ik begrijp dat er een extern apparaat nodig is :)
Waar ik benieuwd naar was of er ondersteuning zou zijn voor de play:1 via het externe apparaat.

Maar dat blijkt zo te zijn begrijp ik?
Dat is nu al zo. als je zegt tegen je assistent, hey speel wat muziek op mijn play1, dan zal jouw assistent de api van sonos aanspreken met de vraag nummer x op play1.
Naar mijn weten (en ik heb er aardig naar gezocht) is er momenteel geen koppeling tussen Google Home/assistant en Sonos (tenzij je een externe service of hub gebruikt). Wat ik (en @CuBras) hopen is dat we met een update ons bestaande Sonos systeem (niet de one/beam) kunnen aansturen vanuit een ander Assistant device (home mini/smartphone) om zo muziek te starten.
o mijn fout, ik nam aan dat die koppeling er al was. Lijkt me vreemd dat die er nog niet is, tenzij sonos het er bewust uit houdt.
Ik zie nu dat er ook geen chromecast is ingebouwd, maar dat via de sonos online service een koppeling naar gmusic is. Een andere implementatie dan mijn persoonlijke sonos alternatief.
Google music en Spotify kunnen inderdaad naar Sonos "casten" maar dat loopt niet via normale chromecast. Ook is er inderdaad ondersteuning voor het afspelen van muziek uit je Music catalogus/abbo (hier thuis in gebruik).
Te snel gelezen, maar ik zie daar negens een bevestiging van.
Dit kan voor zover ik weet zeker niet met een extern apparaat, dit kon via Alexa ook niet. Volgens mij valt de 'oude' generatie (play1 first gen, play3, playbar) buiten de boot en kun je dit niet via je je telefoon (android/Google ) assistent/microfoon (of wat anders) bedienen.
Dat kan met Alexa zeker wel, ik gebruik een Dot en dat werkt prima richting mijn niet voice Sonos speakers,
ik verwacht dat dat met Google ook zo zal zijn
Je kunt je Sonos systeem nu al met de yonomi app koppelen aan je google home (mini). Je moet wel je assistent tijdelijk op engels hebben staan (of 2 talen).

https://www.yonomi.co/yon...with-the-google-assistant

En anders kan je ook nog de Olisto app gebruiken, die werkt gewoon in het Nederlands...

https://olisto.com/nl/kanalen/sonos/

[Reactie gewijzigd door EJSEJS op 14 mei 2019 16:27]

Hoop dat Sonos ook aan de PLAY:x varianten gaat denken.
Die hebben geen ingebouwde microfoon.
Via Google Home natuurlijk.
Weet iemand al of we de amerikaanse variant eerder kunnen utiliseren in nederland?
en zoja hoe?

[Reactie gewijzigd door telskamp op 14 mei 2019 15:45]

Ik vermoed via je Sonos account. Daar heb ik bij land: 'United States' ingesteld. Ik hoop dit straks te kunnen testen.
ik zie dat ik in de google assistant app mijn sonos account kan linken bij apparaat toevoegen>ik heb al wat ingesteld.
Als ik dit echter doe komt sonos niet bij mijn gelinkte services.
Ik ga thuis verder pielen
Ik heb het ook geprobeerd en krijg het ook niet aan de praat.
Setup instructies van sonos zeggen dat je via de sonos app zou moeten kunnen, ik zie alleen Alexa. komt schijnbaar omdat er een nieuwe sonos app (in Amerika) uit word gerold.


Sonos guide
https://support.sonos.com/s/article/3467?language=en_US
EDIT: ondetrtussen update ontvangen

[Reactie gewijzigd door telskamp op 14 mei 2019 20:52]

Wist niet dat ze per regio aparte apps op de Appstore/Play store konden gooien?
Zelfs met VPN werkt het helaas niet. Als je via play store van land wijzigt kan je dat voor een jaar niet terugzetten. Ik ben bang dat we geduldig moeten zijn.
Ik heb ondertussen zojuist een update van de app ontvangen (play store en appelappstore) daarna de speakers geupdated en nu werkt het (soort van) maar lijkt niet helemaal lekker te gaan op mijn combo van NL en US english instellingen op mijn google home mini.
Kan nu wel muziek afspelen via GA op mijn sonos speakers maar welke speaker hij dit doet lijkt nogal random.
edit: lijkt te zitten tussen de kamerbenamingen welke verschillen tussen sonos en google
Voor zover ik nu zie werk werkt het ook redelijk in het nederlands

[Reactie gewijzigd door telskamp op 14 mei 2019 20:58]

Inmiddels werkt het nu wel :) Je hoeft alleen je SONOS account op US te zetten, telefoon niet.
Ik heb em nu gekoppeld met Google :)
Helaas werkt het op dit moment alleen nog in het Engels, dat is lastig als je apparaten als "TV huiskamer" hebt ingesteld.

Maar bedankt voor de informatie!
Je kiest Engels ja, maar je kunt zowel EN als NL praten tegen em ;)
Dat ligt aan je Google account instellingen, bij de Google Home app kun je meerdere talen aanzetten en dat werkt ook met Sonos.
Te vroeg gesproken, bedankt!
Ja had ook al geprobeerd, Sonos account op USA zetten dan iPhone op Regio United states, maar krijg google nog niet te zien bij Sonos helaas :(

Update: Werkt nu wel :)

[Reactie gewijzigd door tcviper op 15 mei 2019 08:15]

Ik heb hem inmiddels aan de praat. Sonos account op US en app update downloaden en daarna kan je los.
Jammer dat beide assistenten niet tegelijk op één speaker te gebruiken zijn. Dat had toch moeten kunnen zou ik zeggen.
Waar blijft de nieuwe Playbar, dat ding is gedateerd en tijd om vervangen te worden!

Tuurlijk hebben we de Beem maar dit om meer mensen aan sonos te krijgen en is kwa geluid minder dan de playbar.

Ik vind het super tof dat sonos de boel up to date houd ook het oudere materiaal.

maar de playbar mag van mij wel eens een flinke opknapbuurt krijgen!
Is er ook een optie om qua software toch up to date te blijven, maar zonder de altijd meeluisterende Big Brother Google?
Het niet aanzetten misschien?
Dat is mijn vraag: is dat een optie?
Het zal niet voor het eerst zijn dat een optie per ongeluk "aan" staat, ook al heb je gezegd dat het niet aan moet staan...
Je moet het nadrukkelijk zelf aanzetten. Hoe dat in de toekomst gaat zijn weet niemand.
Er is ook altijd de play 1, zonder micro. Maar voor de beam is het inderdaad even gissen
Moet je dit niet expliciet aanzetten of koppelen alvorens het werkt?
Het apparaat zit al op je thuisnetwerk. Je hebt een Sonos account. Mogelijk is dat shayen@gmail.com, en dan heeft Google jouw gegevens al. Anders kan Google op basis van je IP al een gebruiker o kleine groep gebruikers identificeren.
Maar gaat het dan dat je kan zeggen "Alexa zet muziek aan" en daarna "Hey Google open Netflix" of moet je echt één assistent aan één speaker koppelen?
Ja je kan maar één assistent per speaker koppelen. Maar heb je bijvoorbeeld twee One speakers (mits ze in verschillende kamers staan geconfigureerd in de Sonos app) dan kun je wel op de ene Google en de andere Alexa koppelen.

[Reactie gewijzigd door EJSEJS op 14 mei 2019 16:53]

Bestaat er dan ook de mogelijkheid om van muziek naar TV te switchen, zoals nu kan met Alexa, input TV?
Wellicht dat testers daar iets over kunnen zeggen?
Ik kan nu zeggen "Hey Google, play U2 on the TV" en mijn Samsung TV (233euri 43inch ding met een CC Ultra) springt aan speelt Spotify.
Na wat gedoe doet die nu ook "Hey Google, play Coldplay on Sonos bedroom" en mijn 2 One's gaan het spelen, soms op Sptoify, soms op Amazon Music (geen idee hoe ik dat instel).
Ik ga blij zijn dat ik de Google Home kan weg doen uit de kamer en gewoon de One's gebruiken om de lampen aan en uit te doen, koffie te zetten, wekker aan of uit, Twitch of YouTube op TV via CCUltra en mijn vrouw naar boven roepem met de Broadcast functie (:
Even OT:
Een vraagje over dit:
"Broadcast Mode voor intercomberichten"
Ik heb twee Google home minis maar ik krijg het niet aan de gang..... Tips?
Door de commando "Hey Google, zend uit" te roepen activeer je de broadcast mode voor intercomberichten :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Huawei

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.