Sonos voegt vanaf volgende week Google Assistent toe aan zijn luidsprekers

Sonos begint volgende week met de distributie van een software-update die Google Assistent toevoegt aan zijn slimme speakers: de Sonos One en Sonos Beam. De luidsprekerfabrikant maakt dat zelf bekend in zijn jongste kwartaalrapport.

De update met Google Assistent komt veel later dan verwacht. Bij de introductie van de Sonos One, in oktober 2017, beloofde de fabrikant dat de spraakassistent uiterlijk in 2018 zou worden geïntegreerd. De update liep keer op keer vertraging op en ook nu zullen veel gebruikers nog even geduld moeten oefenen. Sonos rolt de nieuwe functionaliteit eerst uit in de Verenigde Staten; andere markten volgen in de maanden daarna, zo meldt Sonos in zijn kwartaalrapport.

De update heeft alleen betrekking op de Sonos One en Sonos Beam, die door hun geïntegreerde microfoons compatibel zijn met verschillende spraakassistenten; Amazon Alexa werd al vanaf het begin ondersteund. Sonos-topman Patrick Spence beloofde bij de introductie van de Sonos One dat de klassieke luidsprekers van de fabrikant straks ook met de stem kunnen worden aangestuurd, via welk Google Home-apparaat in huis dan ook. Over de timing van die update is echter nog niets bekend.

Waarom de implementatie van de Google Assistent zoveel vertraging heeft opgelopen bij Sonos, is niet duidelijk. Andere fabrikanten leveren al geruime tijd slimme speakers met de spraakassistent van Google, die dan meestal ook gewoon Nederlands begrijpt.

Sonos Google Assistent

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

10-05-2019 • 10:02

140

Reacties (140)

140
134
35
4
0
74
Wijzig sortering
Ik heb geen Google home in huis maar wel Sonos Beam en One speakers. Kan ik dan straks dus de volledige Google assistent functionaliteit gebruiken zonder dat ik hiervoor een Google home apparaat moet aanschaffen?
Juist. Apparaten buiten je speaker koppelen werkt via de google home app, heb je geen Home hub of mini voor nodig.
Interessant.

Ik betwijfel wel of het even goed zal gaan werken als bijvoorbeeld een Google Home Mini. Die voice detection werkt namelijk absurd goed. Al zeg je iets met een mond vol eten, al slissend, de Google Home Mini weet wat je zegt.
Zover ik dat kan beoordelen (heb beide devices in huis), werkt het net zo goed.
Ik vind het persoonlijk erg tegenvallen in het Nederlands. Zelfs bij het duidelijk articuleren worden verschillende scenes zoals 'avond' of 'overdag' gewoon niet begrepen. Engels werkt daarentegen vlekkeloos, en bevat veel meer functionaliteiten!
Ik gebruik nu Alexa via de Sonos Beam en dat werkt echt heel erg goed. De mic is goed responsive. Ik twijfel zelfs of ik wel ga overstappen naar Google.
Ik denk dat dit hetzelfde werkt als met Alexa. Je kan je speakers commando's geven om muziek af te spelen, volume harder of zachter te zetten etc.
Dus als ik bijvoorbeeld ook mijn lampen wil wijzigen of andere niet-muziek gerelateerde zaken, dan zal ik alsnog een Google Home speaker moeten aanschaffen?
En als dat het geval is, kan ik deze home dan koppelen aan de sonos speakers zodat ik in ruimtes zonder de home maar met Sonos speaker wel alle assistent mogelijkheden erbij krijg?
Ik regel nu mijn lampen, tv, thermostaat, radio, enzovoort allemaal via spraakcommando's van Alexa op mijn Beam. Dat kan straks ook allemaal voor Google Assistant (maar dan zelfs in het Nederlands). Je kunt de Sonos Beam en de Sonos One gewoon zien als een Google Home speaker met extra's. Je hebt geen Google Home speaker nodig hiervoor.
Als ik het goed begrepen heb is Google Assistant de software die op Google Home speakers staan. Het moet mogelijk zijn om met je Sonos One en Beam je lichten, TV en andere smart producten te bedienen.
Echt waarom dit? Je kunt straks geen speaker meer kopen of er zit junk in van Google/amazon. Wat nou als ik die irritante assistenten niet wil, wie garandeert mij dat die 100% uitstaan?
Als je Google Assistant niet handmatig linkt aan je Sonos, weet Google toch niet dat jijhetbent@gmail.com? :?

Aluhoedjestijd!
Alsof Google geen profiel van je heeft obv je thuis-ip-adres ;)
ja tuurlijk, de mensen die extreme tracking manieren ontwikkelen kunnen je niet volgen als je niet inlogt. extreem naief dit.
I rest my case: aluhoedje opzetten, gsm weggooien en een masker opzetten als je op straat loopt :-)
Zeker ook je internetlijn opzeggen en al je klantenkaarten vernietigen.

Welcome to the real world...
Dit is echt een typische black and white fallacy. dus ik moet of gewoon onder een rots leven of het allemaal maar toelaten? wat een onzin weer.
Er wordt niets toegelaten, de microfoon staat standaard uit en wordt niet gelinkt aan je Google Account :-) Zolang er geen bewijs van is, mogen we aannemen dat het ook zo is. Iets met onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Ook jouw denken is black & white, vandaar mijn (uiteraard) b&w reactie.

Of je kan natuurlijk ook de play:1 kopen.
Exact dezelfde, maar zonder microfoon. Of zo staat het toch in de specificaties ;-)
Dat allemaal heeft niks te maken met je claim dat google niet weet wie je bent als je niet inlogt met je google account. dat is gewoon een extreem naief standpunt.
Even naiëf als de gedachte dat Google tegen alle wetten en normen in er alles aan doet om informatie te verzamelen?
In de sonos privacy policy staat gewoon dat ze je informatie delen met partners en derden. drie keer raden wie dat zullen zijn. zoals ik al zei, extreem naiëf.

https://foundation.mozill...luded/products/sonos-one/

[Reactie gewijzigd door t link op 23 juli 2024 06:22]

We kunnen blijven doorgaan...
In greater depth, this 'listening' means that the voice-enabled Sonos Product buffers and re-records locally, without transmitting or storing any information, until it detects the word or phrase (such as “Alexa”) that triggers the device to begin actively recording. If the Product does not detect the wake-up word, it continues to record over itself in a never-ending loop lasting a few seconds. This is all done locally on your Sonos Product and is not sent to Sonos or any third party.
Once you have enabled direct control of your Sonos system, we may share relevant Product Activity Information with control partners that you have authorized to interact with your Sonos Products.
Once you have activated speech recognition, we may share relevant Product Activity Information and Audio Data with voice control partners that you have authorized to receive such data, in order to control your Sonos system.
Of is het extreem naïef om van zo'n bedrijf de privacy policy te geloven?

Source: privacy policy sonos.com
Dit gaat niet alleen over de spraakassistent.
Niemand, vooral Google niet..

Ik zit zelf door dit artikel te overwegen mijn Beam open te gaan schroeven en handmatig de microfoon te verwijderen..

Wat je tegenwoordig allemaal moet doen om geen Google in je huis te krijgen.. 8)7
Of je stelt Google of Alexa gewoon niet in? Of je zet de microfoon uit? Iets minder drastisch.
Of je koopt gewoon fatsoenlijk (domme)speakers zonder microfoon en geniet van muziek zoals het bedoeld is :P
In dit geval heeft hij de speaker al in zijn bezit.
Heb je dat ook al gedaan in je mobiele telefoon?

Ik snap dat mensen geen behoefte hebben aan de Google Assistant of Alexa of welke assistent dan ook maar kan het zijn dat we doorslaan in onze aluhoedjes gedachte?
Ik wil helemaal geen assistent.. En aangezien dit vast weer door je strot geduwd gaat worden overweeg ik dus zelf de microfoon te verwijderen. :)
Goh, dat zei men vroeger ook over mobiele telefoontjes...
Yep. En niemand die je verplicht een mobieltje te hebben. Een miljoen Nederlanders doet het nog altijd zonder. Dus waar maken mensen zich nou druk om? Koop een speaker zonder microfoon als je een speaker zonder microfoon wilt.
Ik zou me met die restrictie anders oriënteren. Gewone of actieve speakers zonder al die meuk klinken voor hetzelfde geld doorgaans beter.
Dan zet je de integratie toch lekker niet aan
Niemand, maar gelukkig heb je een mobiele telefoon waarvan je zeker weet dat de microfoon alleen werkt als jij dat wilt , toch?
Dan koop je een Sonos Play:1, die eigenlijk een Sonos One is zonder spraakbediening.

Of je koopt een speaker van een ander merk zonder ingebouwde microfoon zodat je zeker bent dat deze diensten nooit op het product komen?

Het leven als consument is niet zo moeilijk hoor, wil je product A niet, koop je gewoon product B.
Uhm bij sonos staan ze standaard uit en moet je ze per speaker aan zetten en activeren voordat het werkt , dus problem solved.
Je hoeft deze niet te gebruiken, bij Sonos staat er standaard geen Voice Assistant op geïnstalleerd. Deze dien je zelf er op te zetten.
Met deze update staat deze er dus wel op. En tegenwoordig maken ze zoveel 'foutjes' waarbij dergelijke services ineens standaard aanstaan, want dat is wel zo makkelijk.
Vooral Google, maar ook Amazon tegenwoordig, hebben wel bewezen dat ze niet te vertrouwen zijn.
Ik heb een Sonos One thuis staan en wil zeker weten dat dat ding niet aan een Google service hangt, ook niet 'per ongeluk'.
Waar staat dat aangegeven dan? Ik lees alleen dat er ondersteuning voor komt. Nu dien je een spraakassistent via de app aan je Sonos apparaat te koppelen om deze ook te installeren. Gelukkig heeft Sonos ook een fysieke knop om de microfoon uit te zetten.
Sonos begint volgende week met de distributie van een software-update die Google Assistent toevoegt aan zijn slimme speakers: de Sonos One en Sonos Beam.
In het kwartaalrapport (link staat in dit nieuwsbericht) staat: "Through a software upgrade, Sonos One and Beam will support the Google Assistant in
the U.S., with more markets to come over the next few months."
Hoe je het ook wendt of keert, er zit straks software in de Sonos die kan luisteren naar wat je zegt en kan doorsturen naar Google. Ik heb bewust voor Sonos gekozen, omdat dergelijke funcionaliteiten het er niet inzitten.
Je moet daarvoor nog steeds je Sonos-apparatuur via een app koppelen aan de Google Assistant. Zonder dat je zelf een paar bewuste stappen doorloopt luistert er helemaal niemand mee. Geen enkele reden om paranoïde te worden.
Ik begrijp dat mensen het niet fijn vinden dat smart apparaten ingebouwde microfoons hebben maar er zijn genoeg alternatieven zonder microfoon. Als je het mij vraagt heb je dan de verkeerde keuze gemaakt om Sonos te kiezen.
Wat SnoeiKoei zegt.

Er zitten inderdaad microfoons in die kunnen luisteren naar wat je zegt, net als elke telefoon en laptop.
De voice assistants moet je altijd nog zelf koppelen/activeren, en als je dan nog niet vertrouwt kan je gewoon de microfoons uitzetten.
Als je daar bewust voor gekozen hebt dan heb je dus een Sonos zonder ingebouwde microfoon gekocht. Dan hoef je je derhalve nergens zorgen over te maken.
Dan koop je toch niet zo'n ding. Zo moeilijk is het niet om een speaker uit te zoeken die de integratie niet heeft.
Ik heb al een tijdje 2 van deze speakers. Dat ze nu komen met we gaan dit toevoegen vind ik zeer matig
Waarom geef je Sonos de schuld van dat jij je research niet hebt gedaan?

De originele announcement van de Sonos One was overduidelijk:
Amazon Alexa comes built into the Sonos One, and we’re working hard to include more voice assistants in the future. First up will be Google Assistant.
Beam precies hetzelfde:
Beam will ship with Amazon Alexa built in—And adding a FireTV device will make that experience even more powerful. With the arrival of Airplay 2, we will unlock the ability to control Apple Music on Sonos through Siri. We’ll add Google Assistant to the Sonos system in the near future as well.
Wat is dit nou voor iets raars. Als jij een broodrooster koopt ga je toch ook niet op zoek naar de officiële announcement van de fabrikant? De verkoper moet de koper goed informeren. Als de dat niet heeft gedaan - en op dit punt maken veel verkopers helemaal geen melding van de microfoon of voice assistants - heeft joldemans wel een punt.
Haal je nu niet de Play1 en de One door elkaar? Ik heb een Play1 en die heeft geen microfoon (in ieder geval niet de 1e generatie). De One daarentegen wel

edit: ik doel op de link die je aanhaalt

[Reactie gewijzigd door idef1x op 23 juli 2024 06:22]

Zoals ik zei, in de Play:1 zit geen microfoon dus natuurlijk staat er geen vermelding van een microfoon of voice assistant.

Op de website van Sonos hebben ze het over voice assistants en een microfoon:
https://www.sonos.com/nl-nl/shop/one.html
Uhm, er werd juist bij de Sonos Play One geadverteerd dat ze spraakbesturing zullen krijgen. Dat is ook het voornaamste verkooppunt t.o.v. de standaard Play:1 die 30 euro goedkoper is.
Het voornaamste voor mij was airplay 2 support, het is maar net waar je focus op ligt tijdens het zoeken
Het stond zelfs op de verpakking prominent aangegeven.
Dan daag ik je uit om daar een foto van te maken 👍
Zojuist even op de doos gekeken. Het enige dat erop staat is een icoontje van een mic. Niets van voice assistants oid.
Wat er veel prominenter op staat is support voor Airplay 2 en dat het werkt met android.

Wellicht is de doos inmiddels aangepast, ik heb deze in januari gekocht.
True, maar je mag er niet vanuit gaan dat iedere koper de advertenties heeft gezien of uitgebreid research heeft gedaan. Het is aan de verkoper om goed voor te lichten bij de verkoop van een product. En laten veel verkopers nou helemaal geen melding maken van de komst van voice assistants zoals die van Google. Check zelf maar.

Daar komt bij dat ook op de verpakking niks staat over (de komst van) Google Assistant (ik heb twee dozen naast me staan, in oktober gekocht), en dat ook de handleiding en de Sonos app er geen melding van maken. Als je niet bent voorgelicht zou je het dus niet weten.

Dat joldemans nu wordt afgezeken vind ik dus echt te kort door de bocht.
Zie boven: je haalt met je link de Play1 en de One volgens mij door elkaar. Play1: geen microfoon; de One: wel microfoon
Jjjja je hebt gelijk (en snippiestgem ook) :)
Het stond wel op de verpakking.
Dude, ga lekker op Dumpert je capslock testen. Mensen mogen zich (terecht) zorgen maken om hun privacy. Als jij lekker je schouders wilt optrekken mbt je privacy en de stoere boy wilt uithangen met “dan gebruik je toch een flipfoon anno 2000” be my guest, maar laat mensen die zich wel zorgen maken dan ook in hun waarde of kom met gedegen bronnen die zeggen dat het niet nodig is.
Je hoeft geen scheldwoorden te gebruiken.

Maar de consument verwijten dat die zich niet goed informeert? Dat die zelf maar op zoek moet gaan naar techsites om zich te informeren over hoe het in elkaar zit? Dat die leest op internet dat zijn apparaat stembediening krijgt van Google en dat het dan zijn eigen verantwoordelijkheid is om erachter te komen dat dat alleen gebeurt als je het activeert? Ga toch weg. Laat Sonos gewoon beter communiceren. In mijn Sonos app heb ik nog nooit een berichtje gehad over de voice assistant, over wanneer die wordt gelanceerd, over wat ik daarvoor moet doen of niet hoef te doen. Op mijn e-mailadres (waar Sonos over beschikt ivm mijn Sonos account) ook niet.

/update zie ook mijn andere comment:
Koop een speaker zonder microfoon als je een speaker zonder microfoon wilt.
Ik heb geen problemen met voice apparaten. Ik heb er nota bene een Beam gekocht in afwachting van Google Assistant. Waar ik wel een probleem mee heb, is leveranciers die niet duidelijk genoeg zijn over dit soort zaken in een tijd waarin consumenten zich (terecht) op grote schaal zorgen maken om privacy. Je mag niet verwachten dat een consument de hele dag op internet tech-sites aan het lezen is om te begrijpen hoe dingen in elkaar zitten. Communiceer het gewoon duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Anders op 23 juli 2024 06:22]

schroevedraaier en kniptangetje doen wonderen ;)
Nog beter waarschijnlijk: de oude speakers en versterker uit 1985 +rpi met dac hat geven nog steeds een beter geluid dan alle slimme speakers bij elkaar.

Ik hou van mijn sonos, maar een goede flac files op MartinLogan electrostaten is echt andere koek. (maar helaas ook onbetaalbaar)
Je kan er ook gewoon voor kiezen om het niet te configureren.
Heb je een android telefoon? Heb je daar ook dezelfde garantie om gevraagd toen je hem kocht? Als Google wil meeluisteren doen ze dat echt niet op je speakers, maar liever op het apparaat wat je altijd bij je draagt.
Er zit geen junk in van Alexa of Google. Er zit ondersteuning in voor een spraakassistent en wil je die niet gebruiken dan maak je gewoon geen gebruik van die optie.
Dan had je geen speaker moeten kopen met een ingebouwde microfoon...
Kan je dan ook een Sonos Beam kopen en toevoegen aan je bestaande Google Home multiroom groep?
Ja volgens mij wel
Wel spijtig dat Sonos altijd de amerikaanse markt bevoordeeld

Bij mijn keuze van hardware hou ik daar nu altijd rekening mee, ik kies eerder voor een fabrikant die alles gelijktijdig update of die europa eens eerst zet.
Dit is niet een keuze van Sonos, maar een van Google. Zij bepalen welke regios zij ondersteunen.
Dat weet ik, maar wat ik bedoel is van toepassing voor alle merken dus ook google.

Ik let erg op dat ik een bedrijf neem dat nog lang updates geeft en hoe ze het product ondersteunen tijdens hun lifecycle
Iemand ervaring met Google Assistent? Ik maak al een tijdje gebruik van Alexa en ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de spraakassistent. Hoewel alleen Engels wordt ondersteund, voelt de stem van Alexa erg natuurlijk en is deze erg accuraat in stemherkenning.
Gebruik het hier heel vaak (3x home mini). Volgende zaken gebruiken we Google Assistant voor:
- Starten Netflix films/series "Hey google, play [serie] on Netflix". Domotica dimt dan ook alle lichten in de woonkamer. Ook pauzeren we vaak films/series om even snacks/drinken te pakken.
- Dimmen/aan/uitzetten verlichting. Met Home Assistant en Fibaro Z-wave dimmers. Steeds minder nodig omdat ik de verlichting meer en meer met sensors aanstuur.
- Aan/uitzetten badkamerverwarming. Na het douchen de handoekverwarming uitzetten of in de kleedkamer van de sportschool de verwarming alvast aanzetten. Ook via Home Assistant en een Fibaro Z-wave switch.
- Het weergeven van beveiligingscamera's op de TV "Hey google, show driveway camera on chromecast". Handig als je gasten verwacht om je oprit in de gaten te houden.
- Aanzetten voorverwarmen/koelen van de Tesla (ook via Home Assistant).

En nu dus binnenkort ook muziek op de Sonos speakers afspelen. Ik heb geen Sonos speakers met ingebouwde luisterfunctie maar als ik via mijn Home Mini's muziek kan starten (Google Play music abbo) zou dat geweldig zijn. Omweg die ik nu gebruik is met de TV aan muziek starten op de chromecast en dat word dan via de Playbar in de woonkamer op Sonos speakers afgespeeld (bar, 2x1 rears en sub). Handiger zou zijn als ook in de andere ruimtes waar ik Sonos heb staan (keuken, badkamer, slaapkamer) out of the box muziek gestart zou kunnen worden. Op een aantal plekken zou ik dan nog overwegen om de Play:1 te vervangen door een One om zo een Home Mini minder nodig te hebben.

[Reactie gewijzigd door Tassadar32 op 23 juli 2024 06:22]

In dat geval is de Sonos One echt een aanrader. Deze gebruik ik nu i.c.m. Alexa en zelfs in een luidruchtige omgeving (harde muziek) luistert de speaker naar mijn commando's. Ik hoef niet eens in de kamer te zijn om een opdracht te geven.
De Home Mini is wat dat betreft ook heel goed (kan met 3 stuks in het grootste gedeelte van het huis mezelf prima kenbaar maken), maar het is inderdaad netter om die te combineren met de Sonos speakers.
In het Nederlands: “daar kan ik je nog niet mee helpen”.

Ik heb mijn Google Home mini in ieder geval op Engels gezet, in het Nederlands is het nut een heel stuk kleiner.
Waarom de implementatie van de Google Assistent zoveel vertraging heeft opgelopen bij Sonos, is niet duidelijk.
Heeft iemand de vraag al gesteld?
Andere prioriteiten zeker, ik dacht dat ze zelf ook een eigen assitent hebben.

Vertraging kan een maneuver zijn voor je eigen product te bevoordelen.
In het verleden weet ik dat Intel dat ook deed met USB 3.0, het heeft bijna 3 jaar geduurd voor het in een CPU kwam, omdat ze hun thunderbolt-flop wilden meer kansen geven
Nee Sonos heeft geen eigen assistent, hoe je erbij komt zou ik ook echt niet weten.
Klopt. Ik heb beide geprobeerd maar het Nederlands wekt het vooral irritatie op. In het Engels is het echt heel goed.
Ik kan tegen mijn Google Home (grote variant) Engels en Nederlands praten zonder instellingen te veranderen dus geen noodzaak om te veranderen. Echter weet ik niet of dat dit ook geldt voor de mini.
Dit geld ook voor de mini, de normale en de max. Het werkt nog niet op de google home hub. Of volgens mij moet ik het de 'Google Nest Hub' noemen sinds deze week.
Wat vraag je dan precies aan je speaker wat niet werkt? Mijn lichten uit en aan, weerbericht etc. Het werkt bij mij allemaal in het Nederlands. Merk ook dat ondanks ik gewoon goed engels kan ik het in het Nederlands toch natuurlijker vind aanvoelen. Uiteindelijk blijf ik toch een hollander met steenkolen engels en moet ik soms toch echt de uitspraak correct forceren voordat hij mij begrijpt.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 06:22]

"me lichten uit" is zelfs steenkolen Nederlands. (me = mijn)
Dat verstaat Google echt niet.
Alleen gebruik ik zelden een bijvoeglijk naamwoord bij google. Eerder doe lichten aan.
Google weet zoveel meer over mij dan die basics. Als in even vraag wanneer een contact van mij jarig is (staat gewoon ingevuld in het juiste vakje) of waar deze woont, laat Google het al af weten.

Ook vragen als “wanneer ben ik in X geweest”, terwijl dat gewoon in Google Locations staat weet die niet. Erg jammer dat Google zoveel van je weet maar dat zo weinig nog werkt.
Ik gebruik hem heel veel en met veel plezier voor home automation, wekkers, agenda, timers, informatie, openingstijden van winkels, enz.. De kinderen zijn er ook dol op. En inderdaad krijg je nog vaak de mededeling dat hij je niet kan helpen, maar het wordt steeds beter.
Ik heb beiden in huis staan, en mijn ervaring is dat de Google assistent vele malen beter is in het verstaan en uitvoeren van de opdrachten. Google begrijpt mijn opdrachten eigenlijk altijd, terwijl ik voor alexa nog wel eens moet googlen welke commando te geven om mijn opdracht uitgevoerd te krijgen.
Ik gebruik google home al een aantal maanden en het werkt meestal erg prettig. Met een nadruk op meestal want ik moet mezelf af en toe toch wel herhalen omdat hij het "Hey google" commando niet altijd oppikt. Ik heb ook de indruk dat het bij lagere stemmen beter werkt als bij hogere stemmen. Mijn vriendin moet zich namelijk vaker herhalen of zelfs luider en/of lager spreken. Ik zou hem toch aanraden aan mensen die erin geïnteresseerd zijn want prijs / kwaliteit zit hij volgens mij vrij goed.
Werkt dit ook goed in combinatie met Spotify? Nummers aanvragen gaat met Alexa bijna altijd goed. Waar ik bang voor ben is dat ik door Nederlandstalige Google Assistant moeilijker Engelse nummers aan kan vragen.
Met google play music gaat het bijna altijd goed. Geen ervaring met spotify. Heb assistant wel op engels staan vanwege meer functionaliteit (en ben gewend om engelstalig met tech om te gaan).
Werkt prima met Spotify ;)
Spotify werkt wel goed ja. Als je een specifiek nummer wil opzetten moet je wel de juiste titel en / of naam kennen. Anders zet hij iets totaal anders of helemaal niets op. Als je Bv. zegt "Hey google speel Billy ray cyrus", dan neemt hij het populairste of nieuwste nummer (Old town road). Ik moet wel zeggen dat ik de google assistent op Nederlands en Engels geconfigureerd heb staan. Vanwege meer functionaliteiten in het Engels en ook omdat ik Engels en Nederlands vaak door elkaar gebruik. Dit werkt ook wel prettig. Google antwoord zo soms wel in het Engels als je een commando geeft in het Nederlands, maar dit stoort niet.
Ik heb een mini en een normaal model. Het normale model heeft aan de bovenkant 2 hele kleine gaatjes voor de microfoon en die willen wel een verstopt raken door stof. Deze met wat perslucht (minder dan 3 euro bij de action) helpt enorm. De mini heeft hier gelukkig geen last van en reageert veel beter.
Bedankt! Dit wist ik niet, ga ik zeker eens proberen!
Ik prefereer Alexa. Ben benieuwd wat er in augustus gebeurt als alle smart producten van Google onder de Nest naam gaan vallen en tevens het beleid word aangepast.
Ik wacht nog steeds op de functionaliteit om meerdere Sonos speakers als speaker group in te stellen zodat de google home automatisch daar alle muziek op afspeelt (ipv de interne speaker van de google home). Iemand enig idee of daar nog plannen voor zijn..?
Op deze functionaliteit zit ik ook te wachten.
Dat zal onderstaande stuk zijn naar mijn idee.
Sonos-topman Patrick Spence beloofde bij de introductie van de Sonos One dat de klassieke luidsprekers van de fabrikant straks ook met de stem kunnen worden aangestuurd, via welk Google Home-apparaat in huis dan ook. Over de timing van die update is echter nog niets bekend.
Hey Google, speel "Eiffel 65 - I'm Blue" af op de Sonos Speakers in de woonkamer op 30%volume, en stel de lampen in op 30% in de kleur blauw, zet het koffiezetapparaat aan en zet het zonnescherm uit " .

Uiteraard zal dit eerst in het Engels moeten vrees ik.

[Reactie gewijzigd door KingCrash op 23 juli 2024 06:22]

Ik heb het nu eigenlijk al redelijk werkend, maar het is vrij brak met IFTTT en custom routines aangezien je iedere zender die je wilt afspelen apart moet instellen. Als ik nu zeg "Hey Google, Turn on radio 2 and turn on the lights" speelt ie Radio 2 af op volume 3 op de sonos speakers en gaan alle lichten aan.

Goed genoeg voor nu, maar officiële integratie is natuurlijk wel wat prettiger om mee te werken :P
Via Alexa kan dat al , je kunt zelfs de muziek per speaker of groep speakers instellen. Het is zelfs zo dat
je je echo samen met de Sonos speakers hetzelfde kunt laten afspelen. Alexa play grandprixradio downstairs( dan gaan alle speakers beneden het zelfde programma afspelen) Het is zelfs mogelijk om sonos play en sonos one speakers te combineren in stereo ( via een eenmalige aanschaf van een klein programma online)
Alexa is nog niet beschikbaar op mijn Sonos One's. Elke keer dat ik dat wil instellen komt hij zeggen dat dit nog niet geactiveerd is in mijn regio. Dus het statement dat Amazon Alexa sinds het begin erop zit is slechts de halve waarheid, dit zit er sinds het begin op voor Amerikaanse gebruikers.
Je dient je landinstellingen van je Amazon account te wijzigen naar bijvoorbeeld Engeland of Amerika.
Even via de website je Sonos account op US of DE zetten, Alexa aanzetten en daarna kun je je Sonos account weer terug naar NL zetten.
Anoniem: 562971 10 mei 2019 10:14
Iedere speaker heeft straks Google Assistent :P
Ik hoop het niet, ik wil toch nog een keuze hebben aan welk bedrijf ik mijn ziel verkoop.
Anoniem: 562971 @Polyanos10 mei 2019 22:20
Big brother is watching you... ;)
Is dit in navolging van het nieuwe beleid van Google mbt '' works with nest''?
WAT? Niet de Play 5? Dammit...
Een One of Beam in huis en je koppelt deze aan je 5 en het werkt 😀 Dat is hij speelt dan mee af wat de One of Beam doet. De 5 heeft uiteraard ook geen mic ingebouwd dus het zal via andere moeten.

[Reactie gewijzigd door tcviper op 23 juli 2024 06:22]

De 5 heeft wel een microfoon, anders zou Trueplay Tuning ook niet werken. Vermoedelijk zijn ze alleen niet gevoelig genoeg. Het gaat mij niet zozeer om het koppelen met andere Sonos-apparaten, maar om m'n kamers van Google Assistant te voorzien. Ik heb in de keuken alleen een Play:5 staan, bijvoorbeeld. Voor alles is omweg te verzinnen ;-)
Naja, dat heb ik ook zo :) Heb een One in woonkamer, in slaapkamer een Beam en dan nog een One in de kelder. In Keuken ook een 5 en dan in ons tuinhuis een Connect. Als 2 van die dingen al werken ben ik al blij :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.