Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EU-instanties willen toestemming van Facebook om buiten België te adverteren

De Europese Unie verzoekt in een brief aan Facebook om buiten België te mogen adverteren. Volgens nieuwe Facebook-regels die zijn ingevoerd om het beïnvloeden van verkiezingen moeilijker te maken mogen politieke advertenties alleen nog in eigen land.

Om beïnvloeding door andere landen te voorkomen, zijn politieke advertenties en gepromote berichten op Facebook alleen toegestaan in het land waar de adverteerder zich heeft geregistreerd. Instanties zoals de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Parlement mogen volgens die regels alleen op Facebook adverteren in België, omdat ze in Brussel gezeten zijn.

In de brief, die door de Belgische Europarlementariër Guy Verhofstadt op Twitter is gezet, zeggen de EU-instanties dat ze waarderen wat Facebook doet om beïnvloeding van de komende Europese Parlementsverkiezingen tegen te gaan. De instanties zeggen echter ook slachtoffer te worden van maatregelen. Volgens de Europese Unie past Facebook dezelfde regels toe als in de Verenigde Staten en dat levert op Europees niveau problemen op.

Volgens de EU-instanties treedt dit probleem alleen bij Facebook en verwante diensten zoals Messenger en Instagram op. Andere sociale netwerken zouden regels toepassen die niet zo'n beperking oplevert voor de EU-instanties.

In de brief schrijven de instanties dat ze Facebook gebruiken om Europeanen op de hoogte te houden van wat ze doen. Dat gebeurt onder andere met berichten die tegen betaling onder de aandacht worden gebracht van Facebook-gebruikers. De instanties willen dat zij zelf en ook bijvoorbeeld Europese politieke partijen en Europarlementariërs toestemming krijgen om in alle EU-landen te adverteren.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-04-2019 • 20:00

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
“De instanties willen dat zij zelf en ook bijvoorbeeld politieke partijen en parlementariërs die actief zijn in de Europese politiek toestemming krijgen om in alle EU-landen te adverteren.”

Ik snap dat ergens wel als het om de EU zelf gaat, zoals een algemene advertentie om te komen stemmen. Maar voor politici maakt het voor de verkiezingen toch weinig uit gezien ze toch enkel verkiesbaar zijn in eigen land...? Zie niet in waarom zij dan een uitzondering zouden moeten krijgen.

Ergens is ‘t ook wel ironisch. Men wil dat dit aangepakt wordt, willen strenge regels. Komen er strenge regels, willen ze zelf als eerste een uitzondering. :P
Ik bedoel, als je ‘t zo gaat bekijken dan moet iedereen/elke partij toch in heel de EU/EEA kunnen adverteren - niet enkel de EU zelf?

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 april 2019 20:07]

Ik snap dat ergens wel als het om de EU zelf gaat, zoals een algemene advertentie om te komen stemmen. Maar voor politici maakt het voor de verkiezingen toch weinig uit gezien ze toch enkel verkiesbaar zijn in eigen land...? Zie niet in waarom zij dan een uitzondering zouden moeten krijgen.
Omdat MEPs op dit moment alleen in België kunnen adverteren omdat het Europees Parlement daar gevestigd is. Dat is niet praktisch voor de MEPs van de 27 EU landen die niet België zijn.
Ik vind dat Europese instanties überhaupt niet zouden mogen adverteren bij een instantie als Facebook.
Facebook is een Amerikaanse instelling die contant de privacy van haar bezoekers aan de laars lapt.

Door te adverteren op Facebook steunt je eigenlijk indirect deze wanpraktijken.
Verder is het maar de vraag of online politiek adverteren überhaupt gedaan zou moeten worden, Facebook heeft niet voor niets deze regels aangescherpt. Een globaal verbod op (online) politiek adverteren lost al een groot deel van het probleem op.

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 16 april 2019 20:54]

Een groot deel van de EU-bevolking logt dagelijks in op Facebook, dan is het toch geen gekke gedachte dat de EU daar advertenties inkoopt? Advertenties van de overheid worden ook niet alleen in de staatscourant afgedrukt, maar in alle landelijke kranten.
globaal verbod
Globaal verbod? Tuurlijk dat gaat lukken! Wat kan er misgaan?
Ik ben het met je eens, maar eerder omdat ik vind dat het geld dat ze ons al aftrogellen niet besteedt hoort te worden in het zorgen voor de herverkiezing van buraucraat x, y of z.
MEP's kunnen dat individueel natuurlijk wel, maar niet instanties die juridische vestiging in Belgie hebben. MEP's kunnen altijd een campagne team oprichten in land X en zo adverteren. vaak kan dat al via de politieke organisatie waar ze lid van zijn. Zo kan een VVD/D66/etc MEP in Nederland campagne voeren via der VVD/D66/etc

Probleem is natuurlijk als je dit toestaat, waarom een EU instantie wel, maar een andere juridische entiteit dan niet?
Probleem is natuurlijk als je dit toestaat, waarom een EU instantie wel, maar een andere juridische entiteit dan niet?
De Vier Vrijheden van de Europese Unie dienen gerespecteerd (en verdedigd!) te worden, dus een kunstmatige uitsluiting binnen de EU lijkt me gewoon niet houdbaar.

Kortom: iedere organisatie gevestigd in de Europese Unie moet overal binnen de EU kunnen adverteren waar zij maar wil.

[Reactie gewijzigd door Siask op 16 april 2019 20:56]

Kortom: iedere organisatie gevestigd in de Europese Unie moet overal binnen de EU kunnen adverteren waar zij maar wil.

Geheel eens! Maar dan dus ook die 'foute' lobby-club en zelfs die 'Russische' propaganda organisatie in in Malta een Ltd opgericht heeft met het doel om 'rechtse' misinformatie te verspreiden. O-)
Uiteraard - ook onwelgevallige meningen mogen geuit worden!

"Ik ben het voor geen woord eens met wat u zegt, maar ik zal me tot mijn dood inzetten voor uw recht om het te zeggen.

(niet Voltaire, maar Stephen G. Tallentyre in The Friends of Voltaire (1906))
Online ligt het toch net anders daar 1 persoon de stemmen van een miljoen mensen achter zich kan scharen zonder deze te overtuigen.
Het gaat om instanties, niet om politici.

Ik denk dat het ook niet om "Stem op mij!" advertenties gaat, maar meer om algemene boodschappen over de komst van de verkiezingen en de werking en belang van de EU. En in dat geval is het inderdaad een beetje gek als die alleen in België te zien zouden zijn.
Het gaat om instanties, niet om politici.
Kijk nog even goed naar de zin die ik citeer. :P
... en ook bijvoorbeeld politieke partijen en parlementariërs ...

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 16 april 2019 20:12]

...die actief zijn in de Europese politiek... :)

Het is een vertaling van onderstaande. Kan wellicht wat scherper, inmiddels aangepast.
to allow European institutions, bodies and other European actors such as political groups and Members of the European Parliament as well as Euroean political parties
Yup, maar dat is dus toch nog steeds uitgebreider dan uitsluitend "instanties"? :)
Is het zeker, maar het gaat in alle gevallen om mensen/partijen/instanties die zich bezighouden met politiek op Europees vlak. Lijkt mij persoonlijk niet heel gek om die de kans te geven hun volledige doelgroep te bereiken.
Ja het ligt eraan hoe je het wilt bekijken. Ze zijn in eigen land verkiesbaar, verder niet. Voor EU instanties zelf zou ik het wel snappen als die in meer landen mogen adverteren zolang het maar algemene informatie is, niets sturends en geen campagnes die tot doel hebben (verkapte) propaganda te verspreiden. Maar als je uitzonderingen wilt gaan maken voor politieke instanties, politici en politieke partijen, dat zij wel door de hele EU/EEA mogen adverteren, dan moet iedereen dat kunnen eigenlijk... Het is dan vreemd dat de EU om een uitzondering vraagt in plaats van om een aanpassing... Dat is eigenlijk een beetje raar en hypocriet. Ik vind niet dat ze een uitzondering verdienen, maar aanpassing van de regels ("enkel binnen de EU" targetten) voor iedereen kan ik me dan wel weer iets bij voorstellen. :)
Het lijkt mij persoonlijk niet heel gek als een auteur zich beperkt tot feitelijkheden, en zich niet uitlaat over wie wel of niet een kans voor wat dan ook gegeven zou moeten worden. "Lijkt mij persoonlijk niet heel gek om die de kans te geven hun volledige doelgroep te bereiken." Zoals dit er staat klinkt het alsof het jammer is dat de EU niet in alle landen geld aan facebook kan uitgeven. In mijn beleving is dat namelijk helemaal niet jammer. Anderen gaven het ook al aan, facebook is is op deze site best gehaat, en nu moet de EU de kans gegeven worden om ze in alle landen te spekken?
Ieder land heeft eigen EU verkiezingen en verkiest zijn eigen afgevaardigden. Er is geen enkele reden om de EU als overkoepelend orgaan te laten adverteren.
---

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 16 april 2019 22:42]

Ergens is ‘t ook wel ironisch. Men wil dat dit aangepakt wordt, willen strenge regels. Komen er strenge regels, willen ze zelf als eerste een uitzondering. :P
Ik bedoel, als je ‘t zo gaat bekijken dan moet iedereen/elke partij toch in heel de EU/EEA kunnen adverteren - niet enkel de EU zelf?
Het wordt nog leuker, want als ik mij het goed herriner was de EU een van de instanties die echt achter dit soort maatregelen stond, totdat dus blijkt dat ze ook voor de EU zelf gelden.
Hadden ze die regels zelf niet aan Facebook opgelegd?
Nee, dat zijn regels die Facebook zelf heeft bedacht na de ophef rond (oa) de Amerikaanse verkiezingen. Bij de EU zijn ze echt wel ervaren genoeg om in hun eigen regels goed op te letten of ze het over indiviudele landen hebben of over heel Europa.
EU Wilde toch meer bescherming tegen beïnvloeding? Volgens mij heeft FB ook goed opgelet.
EU Wilde toch meer bescherming tegen beïnvloeding? Volgens mij heeft FB ook goed opgelet.
Er is nogal een verschil tussen vragen om regels, en zelf regels opleggen. Het is uiteraard beter als de overheid geen regels hoeft te maken omdat bedrijven zelf doen wat nodig is. Natuurlijk heeft FB rekening gehouden met de mening van Europa, maar ze hebben duidelijk niet goed genoeg opgelet want hun huidige regels zijn gewoon niet compatible met Europa. Volgens de huidige regels mogen Nederlandse poltieke partijen alleen in Belgie reclame maken.
Ik krijg, misschien onterecht, het gevoel dat je denkt dat Facebook geen zin heeft in regels en de EU nu probeert terug te pakken. Dat is volgens mij helemaal niet hoe het zit. FB heeft ook wel door dat ze met vuur aan het spelen zijn. FB wil dat de politiek regels maakt, zodat FB z'n handen niet hoeft te branden aan eigen regels. Als de politiek regels maakt hoeft FB die alleen maar uit te voeren en als iemand niet gelukkig is dan krijgt de politiek de schuld. Als FB zelf de regels maakt dan is iedereen altijd ontevreden (ofwel omdat ze minder regels willen, ofwel omdat ze strengere regels willen) en is er niemand om de schuld te geven. FB snapt heel goed dat er links of rechts om iets zal moeten gebeuren en dat ze anders vroeg of laat bij de rechter zitten.
Volgens de huidige regels mogen Nederlandse poltieke partijen alleen in Belgie reclame maken.
In het artikel staat:
Instanties zoals de Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Parlement mogen volgens die regels alleen op Facebook adverteren in België.
Kan zijn dat ik het wat zwart-wit lees maar ik kan het nergens terugvinden dat Nederlandse partijen niet in Nederland mogen adverteren. Dit gaat gewoon over de Europese verkiezingen, Europa word gezien als "Land" door facebook als ik het goed begrijp. Nederlandse partijen kunnen gewoon binnen Nederland adverteren maar niet in België bijvoorbeeld.

De Europese partijen (Europese Commissie, de Europese Raad en het Europees Parlement) hebben wèl dit probleem. Ze hebben gewoon klakkeloos het script gebaseerd op het Amerikaanse model (want dat fungeert als een (1) land, Europa niet).
[...]

Er is nogal een verschil tussen vragen om regels, en zelf regels opleggen. Het is uiteraard beter als de overheid geen regels hoeft te maken omdat bedrijven zelf doen wat nodig is.
Nee, dit is het op 1 na slechtste scenario.
Het is de slager die zijn eigen vlees keurt.
De politiek moet het opleggen, niemand anders.
Klopt. Ik erger me zelf als adverteerder ook aan hoe sommige Amerikaanse internetbedrijven hun regels wereldwijd willen opleggen zonder voldoende nuance voor lokale wetgeving. Steek je eerst veel tijd in de creatie van een legale advertentie, wordt die vervolgens afgekeurd omdat die niet voldoet aan de Amerikaanse regels voor alcoholreclame.

Facebook is op dat vlak overigens niet het ergste (dat is LinkedIn) maar wat het bij hen zo irritant maakt is dat hun support totaal onbereikbaar is.

Ik kan zeer goed begrijpen waarom de EU via een brief communiceert en dat die op Twitter wordt gegooid. Daar gingen hoogstwaarschijnlijk talrijke pogingen aan vooraf om Facebook te bereiken via andere kanalen.
Jammer dan, ik hoop dat ze geen uitzondering maken.
De regel houdt geen rekening met het concept EU.
De regel is te strikt.

Verder mag heel Facebook van mij opgedoekt worden, maar dat is een andere discussie.
Die uitzondering komt er natuurlijk wel als er voor FB wat tegenover staat.
Ja, want parlmentairen beloven/zeggen echt geen leugens/fakenieuws ? :D
In Belgie hadden we onlangs nog een minister die opeens bij hoog en laag beweerde dat de betogingen van de jeugd voor het klimaat opgezet waren tegen haar door linkse bewegingen en groene partijen, en dat staatsveiligheid daar bewijzen voor had. Is dat even als een boemerang in haar gezicht ontploft.
Even later een minister die ging verkondigen dat de kilomterheffing die men zou willen invoeren echt geen meerkost/verdoken belasting zou betekenen voor de gewone werkmens. Ondertussen heeft ze'n partij al gezegd dat dat feestje niet gaat doorgaan, omdat het toch blijkbaar in de mensen hun portefeuille zit die werken. En zo hebben we in elke partij wel enkele ( nuja, allemaal zeker ? ) ministers zitten die totaal geen leugens vertellen, en die mogen dan in gans europa gaan adverteren ? :D

Om nog maar te zwijgen over de ironie dat ze eerst Facebook ( terecht ) boetes etc opleggen omdat het teveel fakenieuws verspreidt dat niet gecontroleerd (kan) word(t)(en) en het zo'n maatschappelijke invloed heeft. Facebook begint dingen te implementeren om het te voorkomen, gaan ze zelf vragen om een vrijstelling te krijgen, terwijl als er iets is dat je niet moet geloven het een politieker is of de daaraanhangende politieke partij.
In Amerika zit er ook zo eentje met ze'n haarcoupe totaal geen leugens te vertellen hoor. Maar da's een zakenman zeker ipv een politieker ? :p

[Reactie gewijzigd door Falcon10 op 17 april 2019 07:15]

Als zij dat mogen, dan moeten anti-EU organisatiesinstanties dat ook mogen.
Anders wordt Facebook nog het propaganda-kanaal van het pro-EU feestje. En de gemiddelde gebruiker leeft daar al zo fijn in zijn eigen bubbel.

[Reactie gewijzigd door frickY op 17 april 2019 08:07]

Tsja, wil je dat campagnes van bv Rusland richting Europese verkiezingen niet meer eventjes kunnen, dan kan je er op rekenen dat er een kans is dat dit zich een keer tegen je keert.

En gezien de fake news die de EU zelf verspreidde rondom het contentfilter&de linktaks vrij recent, lijkt het me eerlijk dat ook de EU zelf niet zomaar een uitzonderingspositie krijgt.
De EU mag dan wel in Brussel gezeteld zijn, maar de EU omvat alle 27 landen waaruit deze bestaat.
Is niet echt een uitzondering op de regel.
Het is een regel die geen rekening houdt met het concept EU.
Dan beperk je de politieke advertenties toch tot binnen de Europese Unie?
Dat is de vraag volgens mij ook.
Dus niet alleen België, maar de hele EU.
Zo de wind waait ... waait mijn jasje. Politiek en logica gaan niet samen.
Tegen een prijs mag het natuurlijk wel. Je belastinggeld zal daarom gebruikt worden om het recht in te kopen om jou te mogen beïnvloeden zodat je geld mag blijven betalen aan een instituut dat jouw geld gebruikt om het recht in te kopen jou te mogen beïnvloeden zodat je geld mag blijven betalen aan een instituut dat jouw geld gebruikt om het recht in te mogen kopen... enfin, je snap het.
Break the cycle!
Losers! Facebook om toestemming vragen. Serieus?
Waarom niet àlle politieke advertenties verbieden? Ze zijn per definitie bedoeld om de verkiezingen te beïnvloeden. De waanzin.
Als je na 4 of 6 jaar beleid nog niet doorhebt waar je vooral níet op moet stemmen heb je wat mij betreft je stemrecht verspeeld en zijn verkiezingscampagnes totaal overbodig. </rant>
Gericht adverteren met politieke boodschappen is evil. Want dan kan een en dezelfde partij bijvoorbeeld aan arme mensen liegen dat ze voor de lage inkomens zijn en aan de rijken dat ze een belastingparadijs voorstaan.
Zonder gerichte advertentoes ziet iedereen dezelfde boodschap. Dat houdt het toch wat eerlijker.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.