Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Panasonic toont transparant oledscherm met houten frame

Fabrikant Panasonic heeft op een beurs in het Italiaanse Milaan een transparant oledscherm met houten frame getoond. De elektronica van het scherm zit in het frame, waardoor gebruikers alleen een glasplaat met oleds zien. Het product komt vooralsnog niet op de markt.

Panasonic wil met de demonstratie kijken hoe de markt reageert en beslist dan of een product als dit zal uitkomen, zegt het bedrijf. Het transparante oledscherm staat op de Salone del Mobile in Milaan, die dinsdag begon en tot zondag zal duren. Het scherm staat op de stand van Vitra, een Zwitsers interieurmerk waar Panasonic mee heeft samengewerkt.

Het bedrijf heeft geen specs bekendgemaakt van het scherm, zoals de resolutie van het display of de maximale helderheid van de oleds. Daarnaast is het onduidelijk hoe gebruikers beelden op het display kunnen krijgen; er is niets bekend over aansluitingen of ondersteuning voor draadloze overdracht van beelden. Behalve de oleds zit er in het frame ook verlichting voor de ambiance rond het meubelstuk. Panasonic maakt al langer oled-tv's.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

10-04-2019 • 21:09

55 Linkedin Google+

Reacties (55)

Wijzig sortering
LG heeft dit ook, maar op dit moment nog een prototype.
Linus Tech Tips - Gaming on the CLEAR TV Prototype!
Dit jaar op ISE Amsterdam 2019 (Begin maart) had LG redelijke groot uitgepakt en veel staan.
Een muur met curved OLED, spiegel monitoren, doorzichtig ect.

Veel hiervan, zo niet alles, was gericht op commerciële toepassingen

Video van LG op ISE 2019: https://youtu.be/OHTWhLYrNEU?t=169
Ik vind het best futuristisch uitzien, sommige technieken waardoor deze dagen gebruikt worden is abnormaal maar wel me een leuk technisch eind resultaat.Je ziet het wel eens bij star trek of star wars.
Maar nu dus echt.En het ziet er idd heel erg goed uit.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 11 april 2019 12:54]

3 jaar geleden kon je ze gewoon kopen bij zowel Planar (goedkoper dan) Samsung die RRP van 20K exclusief BTW vroeg. http://dci-forum.com/d-ci...shipping-ise-onwards/549/

Videootje van de LG toont dat ook die nog steeds een-richtingstransparant zijn, want bij blik van de achterkant worden de horloges gereflecteerd.

Unboxing:
https://www.youtube.com/watch?v=qM4nbbxs1HY

Hier zie je het verschil. De eerdere OLEDs hadden beeld aan beide zijden, maar de omgeving kon je alleen van voor naar achter zien. Hier video aan voorkant en doorkijk van beide richtingen. Het glas aan de achterkant reflecteert wel.

[Reactie gewijzigd door donaldk op 11 april 2019 11:50]

Dat is best gaaf! Ook om er zo mee te mogen klooien. Ik zie er wel potentie in qua auto HUD. Had ook HUD in m'n vorige auto (BMW, heeft 't sinds 2005 in de 5-serie), maar dit maakt de mogelijkheden net wat uitgebreider. Een reflectie ja redelijk statisch geplaatst, dezs techniek kan ik hoogte verstelbaar zijn, en meer informatie tonen, zoals een silhouet van de kaart enz.
Grote kans dat het paneel in deze Panasonic "TV" gewoon van LG komt.


Persoonlijk zie ik het nut hier niet van in voor thuis, je kan er niet echt fatsoenlijk TV op kijken door het ontbreken van zwart. Wel leuke consumenten producten: Heads up display in de auto, augmented reality bril, smartwatch.

edit: wat overigens een optie zou zijn voor in huis, een combinatie van een transparant OLED paneel met een LCD paneel erachter. Op die manier zou het LCD paneel voor zwart kunnen zorgen en de OLED voor de rest.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 11 april 2019 09:53]

Ziet er voor mij uit als; licht bak met schuin geplaatst glas waar achter 3 verschillende kleuren folie/papier afrollen en oprollen (donkere) dan wel verschuiven (roze) en het geluid op de achtergrond klinkt als een hydraulisch systeem dat dit regelt.

[Reactie gewijzigd door djwice op 10 april 2019 22:57]

En ik was inderdaad verbaasd. Is al bijna een productiemodel. :9
Uit die video ziet het er zelfs uit als een productie model, geen rare houten frame, geen half afgewerkte machine.
Dat is het Life's Good (LG) model en niet die van Panasonic zoals in dit Tweakers artikel.

[Reactie gewijzigd door djwice op 11 april 2019 19:33]

Hoe zwart is zwart bij een transparant display? Met hele heldere oleds zal je best een hoog contrast kunnen krijgen, maar diep zwart ga je missen of je moet een zwarte murr erachter hebben...

Waarschijnlijk is het meer een kunstobject en geen TV...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 10 april 2019 21:34]

Ik denk dat je ook meer aan de zakelijke markt moet denken zoals winkels dan home entertainment.
Dit product is naar mijn idee niet in de markt gezet om te concurreren met de traditionele tv.
LG had een transparant touch oled scherm als auto configurator op een tafel waarbij je een paar meter erachter op een veel groter scherm direct de render van je auto kon zien.

Dit soort gebruik is daar interessant voor.

Ook is het natuurlijk mooi in te bouwen voor marketing.

Dit wordt niet je tv.
Ik zou er graag een willen hebben. Ik zie de tv al heel lang niet meer als "entertainment" en als dat lelijke zwarte hok een beetje minder lelijk zwart hok is. Is dat alleen maar meegenomen. :)
Zie er anders wel toekomst in om een soort van dimmer in te bouwen en dit als raam te gebruiken, regenachtige dag? Gewoon even een strand met zon toveren.
Ik wacht nog steeds op een traditioneel horloge met een transparant smart overlay :)
Haha nice! Nog een iets strakker design en dan wordt het interessant :P
Zoiets heb ik al eerder gezien bij LTT als ik het goed heb.
https://www.youtube.com/watch?v=_yxs4IS9HXU

Jep, van LG. En die zijn een FLINK stuk verder daarmee. Waar LTT mee speelt had in mijn ogen al een consumenten product kunnen zijn. Behoorlijk netjes afgewerkt voor een prototype.
Volgens mij heeft panasonic wel een scherm die al behoorlijk ondoorzichtig kan zijn. Die van LG is nog best wel transparant ook als er iet wordt weergegeven.
Erg cool dit, en zie gelijk wel mogelijkheiden.
H.U.D. 2.0 voor in voertuigen/schepen/vliegtuigen
A.R. glazen voor een bril
Scherm voor tijdens operatie in ziekenhuis, door het scherm zien wat je opereert en info in het scherm (soort H.U.D. + A.R.)
TV in/op raam.

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 10 april 2019 21:43]

Heel gaaf dit, zowel technisch als hoe het scherm in het houten frame heeft verwerkt.
Ideaal voor info schermen in combinatie met touch screen... jeetje, kijkt er dan niemand Star Trek :+
Vet nu kan ik eindelijk een semidigitaal poppenspel spelen!
Interessant, lijkt erop dat panasonic LG probeert bij te benen in de ontwikkeling. LG zal dit dan ook niet leuk gaan vinden want de doorzichtige TV wordt hun nieuwe flagship (momenteel de wall tv, plat). LG onderscheidt zich hier echt mee en is de enige die dat maakt.
Hopelijk lukt het panasonic om goed genoeg te kunnen concurreren dat LG niet meer zo een groot deel van de markt in handen heeft.
Ik dacht dat LG veel meer inzette op oprolbare schermen. Daar lieten ze veel meer van zien op de laatste beurzen. Transparante schermen kwamen helemaal niet zo aan bod. Het nieuwe vlaggenschip van LG (LG Signature) is ook dat oprolbare scherm.

https://youtu.be/V2vLXq_wXN4
Denk dat de oprolbare tv meer voor consumenten is later, woonkamers worden niet groter maar tv's wel, ideale oplossing om hem dan maar op te vouwen, terwijl een transparant scherm meer voor winkels enzo zijn,
Komt het paneel dan niet gewoon bij LG vandaan? Dan zijn het alsnog wel de toestelfabrikanten die elkaar bij proberen te benen, maar dat is niet bijzonder (hooguit dat LG Display zijn nieuwste producten ook buiten het eigen conglomeraat verkoopt).


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.