Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Panasonic brengt dit jaar vier series van oled-tv's uit

Panasonic heeft drie nieuwe series van oled-tv's aangekondigd, nadat begin dit jaar al het topmodel, de GZW2004, werd gepresenteerd. De nieuwe series heten GZT1506, GZW1004 en GZW954 en komen vanaf juni beschikbaar in de formaten 55" en 65".

Volgens Panasonic ondersteunen alle nieuwe oled-tv's hdr10, hdr10+, Dolby Vision, HLG en HLG Photo, net als de GZW2004 die in januari werd aangekondigd. Ook krijgen de nieuwe modellen dezelfde HCX Pro Intelligent-beeldprocessor en hebben ze allemaal een 4k-resolutie. Verder werken alle nieuwe oled-tv's samen met Google Assistent en Amazon Alexa.

Uit het persbericht van Panasonic wordt niet duidelijk wat de verschillen tussen de nieuwe modellen zijn, maar het verschil lijkt met name in de luidsprekers te zitten. Alle modellen hebben Dolby Atmos-ondersteuning, maar de positionering van de luidsprekers verschilt. Alleen het eerder aangekondigde topmodel heeft ook omhooggerichte luidsprekers.

De GZT1506 krijgt een zogenaamde Blade Speaker, volgens Panasonic is dat een 'krachtige voorruitgerichte luidspreker'. Over de luidsprekers van de andere modellen geeft de fabrikant in het Nederlandse persbericht geen details.

Panasonic brengt de GZT1506, GZW1004 en GZW954 in juni uit. Het GZW2004-topmodel verschijnt in juli. Alle oled-tv's komen uit in de formaten 55" en 65". Adviesprijzen heeft de fabrikant nog niet bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-02-2019 • 15:35

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
Een OLED televisie bij een ander merk dan LG kopen is echt enkel voor de software of nostalgische gevoelens bij een bepaald merk hebben. Beeldtechnisch gezien kun je je je als fabrikant bijna niet onderscheiden, aangezien het beeldkwaliteitkwaliteit over het algemeen wel hetzelfde is. Panelen komen allemaal van LG display vandaan.
Beetje kort door de bocht, een tv is namelijk zo veel meer dan alleen het paneel dat een statisch plaatje toont;

Denk aan motion processing, upscaling, etc.
Denk aan user interface,
denk aan smarfunctions,
denk aan speakers,
denk aan interfaces, bijv. in en uitgangen
denk aan kleur calibratie,
denk aan service,
denk aan garantie,

etc. etc.

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 18 februari 2019 16:05]

Het is helemaal niet kort door de bocht. Als je je ook maar enigzins een beetje in OLED had verdiept dan had je kunnen weten dat alle OLED televisies van de grote merken zo ongeveer hetzelfde scoren op beeldkwaliteit.

En zo gek is dat niet, aangezien een paneel één van de belangrijkste onderdelen van een televisie is. En als dit in een bepaald segment overal hetzelfde is dan is die onderscheidende karakter gewoon heel marginaal.

Het komt er op neer dat alle OLED televisies van zowel LG, Philips, Sony, Panasonic etc. op dat gebied heel sterk op elkaar lijken.

En je haalt nu dingen aan wat los van beeldkwaliteit staat, en daar ging het ook niet om. Service en software is zeker ook belangrijk. Maar kijk je puur naar het beeld dan zie je maar heel weinig verschillen tussen een LG, Philips, Sony of Panasonic als het op het OLED paneel aan komt.

[Reactie gewijzigd door Peter-Admiraal op 18 februari 2019 16:06]

Beeld wordt ook bepaald door de software.
Het paneel zelf doet daar immers niets mee, de beeldkwaliteit hangt dus wel af van de gebruikte processor en de software. Daarbij is het OS dus de User interface ook van belang voor het gebruik.
Het moet snel en gebruikersvriendelijk zijn en daar verschillen de merken nogal.

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 18 februari 2019 16:27]

Met dat argument hoef je dus ook alleen founders editions van GPU's te kopen. Dat ASUS, Gigabyte, EVGA, etc er zelf custom coolers op zetten en overclocks mee doen maakt allemaal niet uit de GPU chip, het belangrijkste onderdeel van de Grafische kaart is immers van Nvidea/AMD
Voor zover ik het begreep heb je gelijk als het gaat om natief 4k materiaal. Wanneer het gaat om opschalen meende ik dat er wel verschillen zijn en dat met name Panasonic en Sony beter naar voren komen qua beeldkwaliteit.

Verbeter me echter als ik het mis heb.
Wat je zegt ging op tot vorige zomer, maar sindsdien kan je bij LGD enkel panel kopen zonder de aansturing, tenminste als we Sony (pixel contrast booster of AF9) en Panasonic (custom professional Edition 4K OLED panel op GZ2000) ,ogen geloven. Zie ook volgend filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=b4VioQNW0F8
en dan nog het belangrijkste misschien: het ontwerp van het frame / de voet (als je 'm niet ophangt)
Ophangen dus! Dat maakt de voet immers niet uit.
Die voeten zien er vaak toch al niet zo fraai uit.
Er zitten best wat strakke designs bij, daarnaast is het zeer subjectief.
Ik kan een strak (groot!) meubel gecombineerd met een platte stijlvol afgewerkte voet best waarderen.

Ander scenario zijn hoeken / rare wanden waarbij de arm van het ophangsysteem zichtbaar is. Geef mij dan maar een voet.
Misschien een gat in de markt om “custom made” voeten voor TV’s te gaan produceren die passen bij het interieur wat iemand heeft. Nu moet je het doen met wat meegeleverd wordt.
Vanzelfsprekend zitten er bepaalde overeenkomsten tussen beeldkwaliteit als de panelen gelijk zijn, echter:
  • De televisie moet beslissingen maken tussen het gebruik van de witte led en de RGB-leds
  • De televisie moet een afweging maken tussen helderheid en warmteproductie
  • De televisie moet signalen met een beperkte kleurenresolutie (vaak 8-bit) op een nuttige manier projecteren op het enorme contrast van perfect zwart tot verblindend wit
... ofwel er zijn behoorlijk wat vrijheidsgraden en dit alles maakt dat televisies van verschillende merken geenszins exact hetzelfde beeld weergeven.
Alle oleds zijn wit, maar met een kleur filter toch?
Klopt helemaal, maar het resultaat daarvan is dat er subpixels zijn voor wit, rood, groen en blauw.
Dit is meer een cijfermatige retoriek dat je in de praktijk zelden terug kunt zien. Kijk je naar een gemiddelde reviewsite dan scoren alle OLED televisies van de genoemde merken bijna even goed. En we hadden het hier over beeld en geen randzaken zoals interface, welk OS er wordt gebruikt en wat de service is. Zeer belangrijk voor de aanschaf van een tv, maar daar ging het niet om. Beeldtechnisch gezien weinig verschillen. Dit is een feit.

[Reactie gewijzigd door Peter-Admiraal op 18 februari 2019 16:16]

Pana maakt ze anders wel beter door die aanpassingen en niet een beetje ook. Dat is ook de reden dat veel juist NIET voor LG kiezen omdat ze gewoon zwaar onderdoen voor Pana.
Het paneel vormt maar een deel van de beeldkwaliteit. De hele aansturing van het paneel is van Panasonic zelf.
Vincent Teoh gaf hierover meer uitleg in een van z'n laatste youtube video's. Je kan een panel kopen bij LGD met de hele aansturing, waarbij je jou als merk enkel onderscheid door UI, processing, audio en design (hetgeen al niet verkeerd is). Maar sinds kort kan je ook enkel de panel aanschaffen (zoals Sony met de AF9 en nu Panasonic met de GZ2000) waarbij ze zo ver gaan als zelfs de voeding te tweaken waarbij ze lokaal tot 30% meer helderheid zouden moeten kunnen procederen. Dat vind ik niet niets...

[Reactie gewijzigd door road rebel op 19 februari 2019 14:50]

Ambilight is niet alleen software of nostalgisch, lekker kort door de bocht...
In de tjid van plasma was Panasonic ongeveer het beste wat je kon krijgen, hoe zit dat tegenwoordig met oled?
Panasonic maakte destijds zelf plasma-panelen en die waren inderdaad extreem goed.
De OLED panelen komen allemaal bij LG Display vandaan, die hebben door specifieke patenten vrijwel geen concurrentie. De fabrikanten kunnen zich alleen nog onderscheiden door software, uiterlijk en geluidskwaliteit.
Dat klopt niet. Panasonic heeft ook wijzigingen aangebracht aan de hardware.

"The single most exciting thing for me on the picture quality side of things is the remarkable amount of average brightness they delivered compared with typical OLED TVs. This has been made possible by the introduction of unique cooling technologies Panasonic developed during its plasma days. In other words, Panasonic has managed to deliver an honest to goodness HARDWARE improvement to a latest-generation OLED panel. And this hardware improvement has delivered what seems to me at this point like a potentially game changing improvement to OLED picture quality."
Interessant, wilde de rest ook wel lezen, dus heb voor de volledigheid je bron nog even opgezocht: Forbes
En uiteraard de beeldverwerking. Een OLED paneel maakt nog niet dat er ook daadwerkelijk wat op te zien valt. De chips die de beeldverwerking verzorgen worden separaat door de fabrikanten gemaakt en daar zit verschil in.

Verschillen zijn inderdaad klein verder. Motion handling zal bij de ene fabrikant net wat lekkerder zijn, maar volgens mij is dat allemaal wel in de marge.

@Boy
Ik zou voor het geluid niet zo snel de keuze voor Sony maken. Uit al die tv's komt niet heel bijzonder geluid. Tenzij er een (veel te dure) soundbar aanhangt. Kun je beter voor een LG C8 gaan, het geld tov een Sony OLED besparen, en externe speakers (kan een soundbar zijn) kopen. Ik heb nu ook een probleem met mijn C7 (25% window probleem). Bij LG gemeld en ze sturen meteen een monteur. Dus wat dat betreft kan ik de service beamen.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 18 februari 2019 16:07]

Met dergelijke bedragen kan je inderdaad beter een fatsoenlijk geluidssysteem kopen. Alsof je nog handmatig je ramen open moet draaien in een splinternieuwe BMW 7 serie.
Service is zeker goed. Paneel kon niet vervangen worden bij mij, gratis upgrade van c7 naar c8. Met 3 jr garantie weer van de winkel die hem leverde.
Lekker! Ik hoor vandaag denk ik wanneer de monteur langs komt. Gaan we zien of ze het probleem kunnen fiksen.
Een TV bestaat behalve uit een OLED-paneel en software, vooral ook uit een mainboard (moederbord, kleinsignaalbord, hoofdprint, etc) waarop de signaalverwerking grotendeels in hardware wordt gedaan. Dit onderdeel wordt doorgaans door de toestelfabrikant gemaakt en maakt samen met de al door jou genoemde software en fysieke opbouw (die o.a. de geluidskwaliteit bepaalt), het verschil tussen de merken.
Ik denk dat je Pioneer bedoelt ipv Panasonic
Je bedoelt de Pioneer-technologie die is opgekocht door Panasonic toen Pioneer ermee stopte?
De technologie van Panasonic zelf was al geweldig goed. Die van Pioneer was net een stukje beter. Maar ze gingen ook vaker stuk die Pioneers.
Die Panasonic uit 2002-2008 zijn onverslaanbaar, gaan niet stuk!
Gho, lichtelijk overdreven en weinig onderbouwd zo een uitspraak.
Pioneer had nu eenmaal een voorsprong op Panasonic op consumenten TVs, maar ze waren ook een stuk duurder. De professionele schermen van Panasonic waren dan wel gewoon top en moest niet onderdoen, tot Pioneer afkwam met Kuro.
De laatste pioneers (G9.5) bleken iets gevoeliger; maar al degene die ik ken werden ook behoorlijk getweakt.
Dus samengevat zijn jullie het ongeveer met elkaar eens.

Statistisch niet significant, maar ik heb in de loop van de jaren een paar oude Pioneers langs zien komen voor de sloop en geen enkele Panasonic, dus misschien dat het tijdperk 2002-2008 inderdaad wel meer storingen zag bij Pioneers, maar het kan ook samenhangen met de verkopen in de regio.
Dan zit je vast aan LG of Sony, al neemt Sony LG schermen. Maar met de betere verwerkings SoC?? Is de Sony in vele gevallen beter. Maar wel een stuk duurder bijvoorbeeld AF-1.
Wat ik zo lees in reviews / vergelijkingen van deze 2 (LG / Sony) zijn de verschillen minimaal.

Bij LG krijg je wel WebOS wat smooth werkt, bij Sony Android TV, wat blijkbaar niet zo smooth is, maar je hebt wel cast functionaliteit standaard dan, bij WebOS niet vziw.

Ik was aan het denken om een Sony te pakken vanwege beter geluid, maar in het LG topic op Tweakers zie ik wel dat LG best goede service biedt als er iets mis is met het scherm. Ik zie vaak 'monteur is langsgekomen en het scherm vervangen'. Het is fijn dat dit gebeurd, als er iets aan de hand is. Ik weet niet hoe Sony hier in is
Android TV draait niet zo smooth omdat Sony een ouderwetse soc gebruikt, er zou voor de nieuwe modellen een nieuwere en snellere soc gebruikt worden.
Er zijn wel degelijk verschillen tussen de verschillende OLED-schermen. Ondanks dat ze allemaal hetzelfde paneel hebben (buiten soms Loewe en nu Panasonic die custom-orders plaatsen voor hun duurste model) zijn er bv. in de HDTV shootout's nog wel enig verschil te bekennen en daar is het duidelijk dat de Japanners nog steeds de hoogste kaarten trekken als het over globale beeldkwaliteit (motion processing, color accuracy e.d.) waar er in weze geen gigantische verschillen meer zijn. Het moet wel gezegd worden dat Philips en LG qua motion in 2018 nog niet volwassen genoeg waren (wel subtiel) terwijl Sony enkel een dimmingsprobleem had en de Panasonic de test gewonnen had vanwege kleuraccuratie, motion en HDR-weergave. Dit jaar gaat de GZ2000 met z'n extra koeling redelijke klappen uitdelen en ik ben benieuwd of ze dit in de lagere reeks ook gaan toepassen. Panasonic blijft meestal toch m'n eerste keuze als ik naar vervangtv's kijk omdat ze blijven inzetten op maximale beeldkwaliteit.
In vele gevallen scoren zowel sony als panasonic qua beeldkwaliteit hoger dan LG.
Panasonic weet nog altijd enorm goede software te schrijven.
Hdtvtest op youtube gaat altijd enorm diep in tijdens hun review op deze panelen. Recent hebben ze ook van sony en pana de topmodellen vergeleken
Toevallig linkjes naar de video? Dacht altijd dat de LG OLED momenteel "best money can buy" tv's waren.
Heb je hier een link van? Zit momenteel met een Pana P55VT50. Ben hier erg tevreden over maar zou wel naar een 65" 4K OLED willen gaan. Mn voorkeur blijft Pana vanwege de prettige ervaring. Ook voor reparatie na een blikseminslag in de straat waar ik als laatste huis in het rijtje ook schade van heb geleden. Panasonic heeft gewoon enorm veel ervaring met plasma en mijn onderbuik gevoel zegt dat Panasonic OLED schermen hier zeker de vruchten van kunnen plukken. Maar zou toch wat meningen en beelden willen horen en zien

[Reactie gewijzigd door chimnino op 18 februari 2019 17:59]

https://www.youtube.com/watch?v=LEfGs6vHKBA

en nog een hele toffe:
https://www.youtube.com/watch?v=Lt6IflKAmWg
waarin hij enorm goed uitlegt wat per merk 't verschil is qua tonemapping.

[Reactie gewijzigd door TMon op 18 februari 2019 21:44]

Philips (TPVision) en Panasonic, maken ook OLED TV's op basis van LG OLED panelen.
De Philips blijft toch mijn favoriet, Ambilight ist een must voor mij althans en vanaf de 2019 serie ook met Dolby Vision en Dolby Atmos ondersteuning.
Afgelopen jaar was bij een blinde test van een serieus Duits Video Magazine met meerdere OLED merken georganiseerd toch de Philips OLED de test winnaar.
Voor zover bekend zal Panasonic ook van LG afnemen?
Panasonic maakt ook OLED-toestellen, zoals al in dit artikel genoemd wordt dus hoezo "zit je vast aan LG of Sony"? Bij mijn weten hebben hun toestellen ook panelen van LG. Als ik het zo in moet schatten, dan zal de signaalverwerking van Panasonic nog steeds prima in orde zijn, dus zijn de toestellen minstens zo goed als die van LG.
Panasonic heeft naar mijn mening een van de beste beeldprocessorchips voor oled tv’s, dat verschil zie je direct in vergelijking met de Lg tv’s. Of het de prijs waard is, is een tweede.... (ik vind van niet)
Wat ik wel weet is dat deze toestellen geen HDMI 2.1 hebben, dus geen HFR.

Wel zou VRR ook over HDMI 2.0 werken.
ik zie onder elk tv nieuws wel hetzelfde bericht.

mag ik vragen waarom je hdmi 2.1 nodig hebt met een 4K toestel? 120hz op 4K gamen? zelfs de duurste videokaarten zullen dit niet trekken met een AAA-game.

andere functies? zoals eARC? is dit echt zo hard nodig om in het begin het overpriced kaartje te betalen?

ik wilde eerst ook een hdmi 2.1 toestel, maar toen vroeg ik me af of ik dit wel echt nodig had met een 4K toestel? wil je futureproof zijn? tegen die tijd wordt je ingehaald door andere snufjes. voor 4K films hoeft hdmi 2.1 ook niet.

[Reactie gewijzigd door Hamazaki op 18 februari 2019 16:38]

ik ben het best wel met je eens op zich. Aan de andere kant: mijn laatste LCD TV heb ik 9 jaar vrij intensief gebruikt. Denk je dat een goede GamePC over 9 jaar nog steeds met geen mogelijkheid 4K op 120Hz aan zou kunnen? Ik ben daar niet zo zeker van.

Futureproof zijn is inderdaad heel nuttig denk ik. Dat er andere snufjes uitkomen, elk jaar weer, is prima, maar ik koop niet zomaar elk jaar een nieuwe TV.

Heb nu net een OLED van 65" gekocht, voor ruim 7 keer zoveel geld als die vorige TV. Ik hoop er inderdaad vrij lang mee te gaan doen ;-)
Inderdaad, die tv zou bij mij meerdere videokaarten meegaan. VRR en 100/120hz staat daarom op mijn wensenlijst vr mijn volgende tv. En zelfs nu zou die extra 60hz ook al handig zijn icm VRR voor vele games (lees 'niet de zwaarste)
Ik gebruik nu een 40" 4k@60hz monitor en 120hz oled mag er gelijk inkomen. Ook al is het 55".
Niet om te gamen maar op de desktop zelf is het ook al erg goed te merken.
120Hz op 4K trekken GPU's nu nog niet maar een tv koop je doorgaans voor de komende 10-15 jaar. Over een jaar of 3-4 kunnen GPU's wel ruim boven de 60fps genereren. Daarnaast is variabele framerate juist handig wanneer een GPU minder dan 60 beelden per seconde kan prodcueren. Dus de functionaliteit van HDMI 2.1 is al zinvol toepasbaar.

Overigens gebruik ik frameinterpolatie bij het afspelen van videobestanden via mijn htpc. Met 120 beelden per seconde levert dat een vloeiender beeld op dan met 60 beelden per seconden. Ik wacht dus nog even geduldig op een mooie oled-tv met HDMI 2.1 voor ik mijn Kuro upgrade.
Nouja, alles op vol met antialiasing aan enz enz. Als je de settings wat naar beneden haalt maar de res wel gewoon op 4k zet kan je best wel de 120 fps aantikken hoor... Niet iedereen hoeft alles settings op ultra.
Verder heb je wel gelijk overigens.
Jamaar, VRR zou werken op 2.0. Welke garantie heb ik... ? Ik schakel pas over als ik 200% zeker ben dat VRR full FreeSync 2 op OLED beschikbaar is. Me dunkt heb je die enkel in combinatie met de HMDI 2.1 standaard of heb ik het mis?
Je kunt ook even in de specificaties opzoeken of VRR ondersteund wordt.
Volgens Vincent Teoh, niet.
Dat wil zeggen de GZW2004, aangezien het topmodel dit niet heeft acht ik de kans klein dat de drie genoemde modellen dit wel zullen hebben.
[img=100,75,,,"HDMI 2.1"]https://tweakers.net/ext/f/MXjQji9GZ3r7jPzbZdkvQssI/thumb.png[/img]

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 18 februari 2019 16:35]

Dat lijkt me een tamelijk veilige aanname idd.
Het is inderdaad elke keer het zelfde als er over een nieuw toestel gesproken wordt. Heeft geen HDMI 2.1. Zal in het verleden wel eens benoemd zijn wat je er mee kan. Nu nog weinig denk ik maar klinkt wel interessant als je het benoemd .

QLMJ648y, wat heb je zelf thuis staan dat je dit zo belangrijk vind? (fototje erbij zodat we kunnen zien waarom je het echt nodig bent/mist). Kijk al uit naar de volgende nieuwe TV. weet nu al dat ie geen HDMI 2.1 heeft. kun je het er weer bij zetten (of iemand anders die er wat over gehoord heeft)
Philippo, mijn eerste post was echt geen aanval op Panasonic. Gewoon een feit.

Als je het echt wil weten, ikzelf gebruik nog steeds mijn Panasonic LCD van 2008.

Voor mij is een tv een echte investering dus ja, HDMI 2.1 zou voor mij belangrijk zijn bij aanschaf nieuw toestel.

Kijk, ik ga nog een stap verder. De LG panelen gebruiken witte oled lichtpunten met kleurfilters.
Ik wil beter en wacht op volgende technologie: http://www.j-oled.com/english/
Waarom denk je dat JOLED beter is dan LG? Als ik naar JOLED kijk, dan zijn ze vooral bezig met het ontwikkelen van inkjetproductie van OLED-panelen (LG gebruikt opdamping). Het printen van schermen kan OLED-schermen goedkoper maken (graag!), maar zegt niets over de uiteindelijke kwaliteit van het scherm. Of dat beter of slechter gaat zijn dan LG, dat zullen toch echt testen en de praktijk moeten uitwijzen.
Weinig te lezen over HDMI 2.1.
Jammer want LG gaat de 2019 modellen wel voorzien van HDMI 2.1.
Niet belangrijk zul je zeggen? Misschien nu nog niet maar in de toekomst zeker wel en dan kun je beter een TV kopen waar dit al in zit.
Een TV moet immers toch een aantal jaren mee en wordt niet zo snel vervangen als een smartphone.
Bron: Vincent Teoh
[img=100,75,,,"HDMI 2.1"]https://tweakers.net/ext/f/MXjQji9GZ3r7jPzbZdkvQssI/thumb.png[/img]

[Reactie gewijzigd door HoppyF op 18 februari 2019 16:25]

Kun je me even uitleggen wat er toekomstvast is aan HDMI2.1 als het scherm het niet ondersteund? 8k60hz is leuk, maar als het scherm geen 8k scherm is of 4k120hz, wat heb ik er dan aan? Ik neem aan dat de fabrikanten geen hdmi versie op een tv leveren die minder aan kan dan het scherm aan kan.
HDMI 2.1 biedt meer dan alleen een hogere frequentie.
Een nieuw model uit 2019 kan dus heel goed HDMI 2.1 ondersteunen en hier gebruik van maken.
LG doet dit al en anderen zullen wel gaan volgen, de één wat eerder dan de ander.
Vorig jaar werd hier ook al over gesproken dus het is niet typisch iets wat van nu speelt.
Hier een uitleg over de HDMI 2.1 features.
https://youtu.be/XsFO87o6yBU
ik heb bewust voor de AF9 van Sony gekozen
1 vanwege de X1 beeld proccesor.
en 2 het geluid uit dit apparaat, en dat je hem kan opnemen in je surround systeem als center speaker
nu komt het geluid echt uit mijn tv ipv er boven of onder.
mijn receiver heeft automatisch de EQ afgesteld en klinkt gewoon top tov mijn oude centerspeaker

en android heb ik niet zo veel problemen mee gebruik maar 2 apps en die doen het goed.
Wauw je TV als center speaker door de AVR laten aansturen? Ik wist niet eens dat dit bestond! Ik wilde graag mijn stereo uitbreiden naar surround (surround AVR is er al), maar zat heel erg tegen die center speaker aan te hikken. Vooral de vrouw overigens. Had me er eigenlijk al bij neergelegd, maar dit is een geweldige oplossing.

Geluidsbeeld zal niet perfect harmonieus klinken ten opzichte van de B&W stereo, maar in ieder geval plaatsing correct en je kan gewoon 5.1 tracks afspelen in plaats van heel slecht gedownmixte stereo tracks. Vooral het dialoog zal er op vooruit gaan.

Dit jaar wilde ik mijn 2008 Panasonic plasma vervangen met één van deze Panasonic OLED, maar vraag me af of zij dit ook ondersteunen. Zou anders een reden zijn om ook naar Sony te gaan.

Edit: Die AF9 is wel vrij prijzig. Kan alleen zo snel geen andere TV's rond 1500 klasse vinden die ook zo'n een center input hebben.

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 19 februari 2019 13:18]

Ben ik nou de enige die teleurgesteld is dat er weer geen wallpaper tv bij zit met seperate besturingsbox?
Toch zie ik wel he tnut van HDMI 2.1. Ook al zul je geen 120 Hz. halen het levert wel vloeiender beeld op bij films kijken. Het verschil tussen 60 Hz. en 120 Hz. schermen is duidelijk zichtbaar bij bewegend beeld. (sport, maar voor mij bij actiefilms).
Ook al zijn er softwarematige trucjes, meer Hz. blijft (naar mijn mening) beter.
Hogere hertz is altijd beter, mee eens.
Echter, veel producenten bereiken dit door truucs, en niet perse puur refresh snelheid, en dat kan wel eens voor problemen zorgen zoals artifacts/ghosting.
Hmm hoop gedoe over HDMI 2.1. Blijkbaar nodig voor hogere resoluties dan 4K, hogere refreshrates (doet dit paneel dat überhaupt?) en variabele refreshrates (denk gsync en freesync).

Met name dat laatste lijkt me interessant als je er een console op gaat aansluiten omdat de huidige en volgende generatie waarschijnlijk geen 4K60FPS gaan doen.

Voor de rest een hoop zaken die waarschijnlijk toch tijdens de levensduur van de tv (zeg 10 jaar ofzo) niet significant opgepakt gaan worden (als in het verleden behaalde resultaten voor het oppakken van nieuwe standaarden in beeldmateriaal een indicatie zijn voor de toekomst).
Huidige WOLED panelen doen 120Hz idd, alleen ontbreekt het voorlopig nog aan bronmateriaal. De NHK plant wel 120Hz en 8K, maar eer zoiets in Europa beschikbaar wordt... Ben je wellicht 5 à 10 jaar verder. Misschien een PS5 in 2020.