Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volkswagen gaat zelfrijdende e-Golf-auto's laten rijden op testtrack in Hamburg

Autofabrikant Volkswagen gaat elf zelfrijdende exemplaren van zijn elektrische e-Golf-auto testen op een door de gemeente aangelegd circuit in Hamburg. De testweg is open voor elke fabrikant en de Duitse fabrikant is de eerste die er gebruik van gaat maken.

Het gaat om auto's die op 'level 4' autonoom kunnen rijden, maar er zal wel een chauffeur in zitten. De test is in eerste instantie op een stuk weg van drie kilometer, maar de hele track zal negen kilometer worden, met daarin 37 verkeerslichten en een brug die via 802.11p, de wifi-variant voor communicatie tussen auto's en infrastructuur op 5,9GHz, kunnen communiceren. Die communicatie werkt vanaf volgend jaar, zegt Hamburg.

De e-Golf-exemplaren hebben veertien camera's, zeven radars en elf laserscanners aan boord om de omgeving in kaart te brengen. Volkswagen claimt dat het equivalent van de rekenkracht van vijftien laptops in de achterbak aanwezig is om de 5GB aan data per minuut te verwerken. Bovendien benadrukt de fabrikant dat het alle privacywetten in acht neemt bij de test.

Volkswagen wil met de test uiteindelijk over een paar jaar 'producten voor de geautomatiseerde transport van goederen en personen' op de markt gaan brengen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

03-04-2019 • 19:24

54 Linkedin Google+

Reacties (54)

Wijzig sortering
Omdat Tweakers vrijwel elke blurb van de VW marketing afdeling lijkt over te nemen (net als die van Tesla).

Het gaat hier om een zeer beperkte test waarbij de effectiviteit van sensoren getest gaat worden (vandaar de enorme hoeveelheid sensoren) . Dit is fundamenteel onderzoek en heeft heel weinig te maken met echt class 4 rijden. VW maakt op dit moment meer persberichten dan dat ze EV kunnen leveren. Ik telde er 44 tussen 0800 en 1200 uur, vrijwel allemaal over EV en auto drive, geen enkele over de lopende rechtszaken over dieselgate die ze dit jaar waarschijnlijk net zoveel gaat kosten als ze in EV investeren. Ik denk niet dat ze 44 EV's geleverd hebben in dezelfde tijd (de levertijden lopen enorm op).

Binnen de auto journalistiek is dit bekend als de 'diarrhea from VW' en is ronduit lachwekkend. Maar wel effectief (ze zijn echt er goed, nu doen ze het via Hamburg bijvoorbeeld) want je kan het vrijwel niet vermijden.

Ik ben absoluut niet tegen VW, heb er vele met veel plezier gereden en mijn vuile diesel hebben ze tegen een prijs boven de marktwaarde van me gekocht. Ik ben echter zwaar allergies voor een firma waar de marketing afdeling de ene blurb na de andere verstuurd zonder dat daar veel tastbare dingen tegen over staat.

Tesla heeft op dit moment meer dan 1.200.000.000 miles (geen kilometers) gereden op full autodrive. Dat is 15 maal meer dan alle andere concurrenten en daarbij tellen we klanten en testen met veiligheidsrijder bij elkaar op. VW heeft nog geen 750.000 km (dat zeiden ze in januari).

Doe je werk, lever auto's aan klanten en maak je kilometers. Leer daarvan. Persberichten zijn papier. Daar kan je niet in rijden.
De green-washing van VW is inderdaad behoorlijk irritant, en een vervelende stoorzender. Maar aan de andere kant is VAG ‘s werelds grootste auto consortium. Als al enkel de helft van hun claims resulteert in actie, dan is het nog steeds een gewin. Ik ben benieuwd naar hun MEB platform, en hoe dit zich verhoudt met bijvoorbeeld Tesla of de Koreanen.

Vrijwel elke autofabrikant heeft over de jaren talloze miljarden in R&D van verbrandingsmotoren gestopt. Het doet zeer om dat aan de kant te gooien voor iets simpels als elektrische aandrijving. Maar VW lijkt de sprong toch (gedeeltelijk) te wagen. En dat vind ik een stap in de goede richting.

Maar vergeet niet dat er twee verschillende space-races gaande zijn: (1) elektrificatie en (2) autonomie. Dit bericht heeft vrij weinig te maken met diesel-gate, maar meer met autonomie.

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 3 april 2019 21:24]

Dat is dus het grote probleem met een tweakers dat 0,0 verstand en affiniteit van/met auto's heeft en er toch over wil berichten. Je ziet dat de meeste autosites de persberichten van VW en deels Tesla al jaren negeren. Tweakers moet dat nog even doorkrijgen. Ik blijf er ook bij, tweakers snapt zo weinig van auto's, ondanks dat de elektrische en zelfrijdende auto's in theorie wat meer ITerig zijn, dat het eigenijk vooral niets bijdraagt en ze er beter mee kunnen stoppen. Zeker omdat veel berichten door een gebrek aan kennis verkeerd geïnterpreteerd worden en zo onzin verspreiden. Zoals jij ook bij dit bericht duidelijk aankaart. Het is jammergenoeg al de zoveelste misser van tweakers zodra het over producten met wielen gaat.
Ik kan me niet vinden in je kritiek. Ik werk zelf in de autonome auto industrie, en kan prima genieten van de berichtgeving op T.net. De redactie doet prima zijn werk, en is inhoudelijk vaak vele malen accurater dan website die zijn toegewijd aan auto’s (Autoweek, en buitenlandse alternatieven).

Ik denk dat, gezien de kritieken, het publiek op Tweakers nog niet echt doordrongen is van de IT uitdagingen. De huidige ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden en elektrificatie zijn gigantisch, en wat mij betreft de berichtgeving meer dan waard. Maargoed, ik ben wellicht wat vooringenomen.

[Reactie gewijzigd door kaasboer09 op 3 april 2019 20:59]

Vooringenomen door feitenkennis, iets wat in de commentaren niet altijd een vereiste blijkt (@falconhunter & @fapkonijntje). Tweakers kijken inderdaad heel erg vanuit een IT blik naar het probleem. Het is toch gewoon software, knutsel wat in elkaar, laat je klanten het testen en fix de bugs. Dat is ook de aanpak van Tesla, de andere fabrikanten willen de software zelf valideren voordat ze het in serie brengen, dat is een enorme uitdaging die veel meer tijd kost, maar uiteindelijk hopelijk tot een beter product leidt.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 3 april 2019 22:32]

Ik zie de afgelopen maanden steeds van dit soort zure berichten langskomen, maar ik begrijp ze niet.

Misschien heb ik een verkeerd beeld van wat Tweakers is. Ik zie artikelen die grondig opgesteld zijn, waar een redacteur eigen onderzoek heeft gedaan en daar over schrijft. Ik zie daarnaast artikelen die min of meer overschreven zijn of verslag doen van artikelen die in andere (buitenlandse) media zijn geschreven. Daar zit vele minder eigen inbreng in, maar ze hebben wel een duidelijk doel: de lezers wijzen op interessante informatie. Er wordt gelinkt naar het oorspronkelijke artikel en je kunt dus heerlijk grasduinen en je eigen onderzoek doen. De derde categorie is persberichten die vrijwel letterlijk worden overgenomen, zonder enige inbreng of duiding van een redacteur.

Voor alle categorieën (die ik zelf bedacht heb) geldt voor mij hetzelfde: ze zijn het startpunt voor eigen onderzoek én ze zijn het startpunt van een discussie op Tweakers. En dat laatste is waar in mijn ogen de waarde van Tweakers ligt: er zijn hier zoveel intelligente, ingevoerde lezers die met zeer waardevolle informatie komen dat ik vaak het artikel even snel lees, maar mijn tijd vooral besteed aan het doorploegen van de discussie eronder.

Ik snap daarom jouw opmerking "Het is jammergenoeg al de zoveelste misser van tweakers zodra het over producten met wielen gaat." totaal niet. Het grootste probleem is juist posts zoals die van jou, waarbij je niet ingaat op de inhoud, maar op de vorm. Totaal nutteloos.
Tesla heeft op dit moment meer dan 1.200.000.000 miles (geen kilometers) gereden op full autodrive.
Meld volledigheidshalve dan wel dat deze 1,2 miljard op Level 2 is terwijl dit artikel gaat over testen op Level 4
en.m.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car
Vuile diesel zeg je?

Weer je wie het land bewerkt?
De supermarkten en winkelcentra bevoorraadt?
Alle pompstations van verse brandstof voorziet zodat niet alleen diesels maar ook benzine auto's kunnen blijven tanken?
Welk brandstof de brandweerwagen tankt om jouw brandend huis te redden?
Allemaal mogelijk gemaakt door de dieselmotor.

De overheden hebben de burger zo vol propoganda weten te pompen dat deze iets is gaan verketteren zonder erbij stil te staan dat hij niet iets denkt omdat hij het zelf bedacht heeft maar iemand anders hem ongemerkt heeft weten te bespelen.
Allemaal mogelijk gemaakt door de dieselmotor.
Dat maakt hem nog niet schoon :)
Ik vermoed dat 'vuile diesel' met name sloeg op dat het een dieselgate auto was... En nee, ik denk niet dat de oude auto van falconhunter het land bewerkt, brandweerauto is en alle winkelcentra bevoorraadt.
Ik heb vorige week 1500 km gereden in een nieuw model P100D. De full autodrive die je noemt is zeker leuk maar dit is allemaal nog heel ver van een autonome auto.

Zolang Tesla nog geen echt autonome auto heeft maakt het niet echt uit of ze een miljard km hebben gereden met een soort van uitgebreide cruise control/lanes/assist/brake assist.

Begrijp me niet verkeerd hoor, het is en fantastische auto verder.
Wondercar Tesla........echt?
Het lijkt nu toch echt niet meer te stoppen. Alle grote fabrikanten zetten flink in op zelfrijdende auto's. We zijn er nog niet, maar ik kan niet wachten tot zelfrijdende auto's gemeen goed (of zelfs verplicht) zijn.
Zal wel loslopen als een paar stickertjes al een Tesla van baan doet veranderen zijn we er nog lang niet.

https://www.nu.nl/gadgets...-leiden-met-stickers.html
Ik raad ieder die erop uit is om een auto te laten crashen om gewoon een baksteen vanaf een viaduct te gooien. Sneller, simpeler en minder vingerafdrukken.

Zonder gekkigheid: dat hele sticker verhaal is echt complete non-nieuws. Als iemand dergelijke stickers plaatst (of bijvoorbeeld een auto ‘hackt’ en laat crashen) dan is dat gewoon moord, of op zijn minst doodslag.
En het is na een paar jaar ontwikkeling al best wel veilig zou je kunnen stellen, want het heeft het nieuws gehaald. Tel er nog 10 jaar bij op en het zal een stuk moeilijker te foppen zijn, lastiger dan een mens.

Het is ook niet bepaald een appeltje eitje verhaal betreft software. Dus geef het even de tijd ;)
Daar staat wel weer tegenover dat mensen ook fouten maken als er iets opmerkelijks aan de weg is. Hoe vaak ik wel niet iemand op een invoegstrook zie uitvoegen om erachter te komen dat dit niet goed is en weer terug de weg op te slingeren.

Als iemand dus kwaad wil, dan zijn mensen ook om de tuin te leiden met stickers op de weg.
Het zou voor een tech site pas nieuws zijn als dat niet kon, want dat zou betekenen dat Tesla een fundamentele doorbraak in Convolutional Neural Networks had bereikt.

Aan de andere kant, die stickers zijn heel specifiek voor het netwerk dat Tesla die dag gebruikte. En Tesla's ondersteunen Over-The-Air updates. Daarom kun je het netwerk sneller updaten dan dat de hackers die stickers maken; dat kost ook rekenwerk.
Geef mij vijf reflecterende witte paaltjes of vijf meter witte tape en ik zorg een paar uur lang voor totale chaos 's nachts op een provinciale weg.
Ik zie niet zo goed in hoe dit onderzoek leidt tot de conclusie dat autonome auto's nog "lang niet" op hetzelfde niveau zullen komen als menselijke bestuurders. Het enige dat dit onderzoek aantoont is dat in deze situatie autonome auto's hetzelfde reageren als menselijke bestuurders.
Reken er maar op dat het minstens 100 tot 200 jaar gaat duren voordat we volwaardig zelfrijdende autos hebben.
100 jaar geleden zei iemand: het zal nog 100 tot 200 jaar duren voor heel de wereld is verbonden via de telegram
Echter zei iemand na de maanlading in 1969 ook dat we uiterlijk in de jaren 80 voor het eerst voet op Mars zouden zetten :Y)

Als hier één ding uit blijkt is het wel dat schattingen maken voorbij de korte termijn bijzonder lastig is en verkeerde inschattingen beide kanten op worden gemaakt.

Persoonlijk denk ik echter ook wel dat een zelfrijdende auto niet heel ver weg maar is; mits de infrastructuur geschikt/aangepast is.
Nog niet zo lang geleden was de toekomst een vliegende auto voor iedereen.
Haha weinig historisch besef ofzo.

Kijk eens waar we 100 jaar geleden waren, en hou er dan rekening mee dat de ontwikkelingen ook nog eens versnellen.

Over 30 jaar is er een minuscuul quantum chipje een heel wagenpark autonoom aan het rondsturen. :)
Dat soort beloftes waren er ook met alle hosanna over "de digitale snelweg" via beeldverbindingen over glasvezel hoefde niemand meer voor een meeting de deur uit, de realiteit is wat weerbarstiger.
Aangezien we nog steeds op de fysieke snelweg in de file staan om op tijd op kantoor te zijn.

Na de spacerace heeft de maan ook een tijdje rust gehad, er staat nog steeds geen hotel en ruimtetoerisme is nu bijna 50 jaar later mogelijk maar nog steeds geen gemeengoed.

Waarom moet iedereen opeens eigenlijk een hekel aan zelf autorijden hebben? Ik vind dat na een kleine 30 jaar rijbewijs nog steeds leuk, zie het als ontspanning en vermaak, wanneer je je woon werk probleem op wil lossen zijn daar inmiddels genoeg andere oplossingen voor, van verhuizen tot thuiswerken en wil je zelf niks doen zou een fatsoenlijk OV ook al een leuk idee zijn.

Ik en met mij velen rijden over 30 jaar nog rustig rond met een stuur voor onze neus, de assist systemen zullen alles ongetwijfeld veel veiliger gaan maken maar waarom je denkt dat een heel wagenpark autonoom zou moeten rijden is mij een raadsel.
Een pod de snelweg op kunnen sturen ipv een vrachtwagen met chauffeur is een ander verhaal maar een volledig autonome Maasvlakte ter grootte van bijvoorbeeld een heel land gaat t echt niet worden.

100 jaar geleden hadden we ook al elektrische auto's en die zijn pas recent herontdekt, een complete eeuw ging het volledig de andere kant op met de fossiele brandstoffen.
4 wielen en een bestuurder gaat nog heel veel verder terug, op details zijn er innovaties zoals een motor en nu een computer die mogelijkerwijs de bestuurder gaat vervangen maar zolang treinen nog een machinist nodig hebben op zoiets simpels als rails duurt het nog wel wat langer dan 30 jaar voordat de hele muk autonoom zal zijn.
Dus de digitale snelweg is mislukt om dat werken op afstand geen gemeengoed is geworden. Of probeer je 1 facet eruit te lichten om daardoor autonoom rijden weg te zetten
Volgens mij is die "digitale snelweg" verdomd goed gelukt namelijk.

De maan was enkel een koude oorlog kunststukje om te laten zien welk land het verste kon pissen. Aangezien er werkelijk geen enkel praktisch nut is om de maan te koloniseren is er verder weinig mee gedaan. Lijkt me vrij logisch en heeft geen enkel raakvlak met autonoom rijden.

En als je het een goed idee vind voor vrachtwagen moet je me toch eens uitleggen waarom dat voor auto's niet zou gelden. Behalve dan dat jij het niet leuk vindt.

Laatste alinea heb ik 3x gelezen maar geen idee waar het over gaat.

En ja ik vind het heerlijk om auto te rijden, niks zo ontspannend of bij tijd en wijlen lollig. Maar dat wil niet zeggen dat ik het prima zou vinden om de autopilot aan te kunnen zetten als het mij uitkomt (lees: lange saaie stukken snelweg en filerijden) ik snap de haat niet.

En verplichten moeten ze gewoon niet doen, eerst een generatie auto laten rijden met een optionele autopilot en dan gaat het vanzelf naar volledig autonoom. De techniek zal het eerder kunnen dan dat ze de aap achter het stuur zo ver krijgen.

Ik zie het wel gebeuren je auto rijdt je naar het werk, rijd vervolgens naar een mega parkeerplaats uiteraard met lader. En als je de auto "summoned" komt ie je op de afgesproken tijd ophalen. Moet je eens zien hoe je steden volledig opnieuw kan gaan inrichten. :)

[Reactie gewijzigd door Flagg op 4 april 2019 17:14]

Ik hoop stiekem niet dat het een verplichting word.
De e-Golf-exemplaren hebben veertien camera's, zeven radars en elf laserscanners aan boord om de omgeving in kaart te brengen. Volkswagen claimt dat het equivalent van de rekenkracht van vijftien laptops in de achterbak aanwezig is om de 5GB aan data per minuut te verwerken.
Wonderbaarlijk wat we als mensen met een paar ogen, oren en evenwicht kunnen :-)
Helaas is zijn we maar matig succesvol op hogere snelheden. Elk jaar vallen er 600 doden in het verkeer en een veelvoud aan gewonden en blikschade. Gelukkig hebben we ook een goed stel hersenen om techniek te bouwen die er nog beter in is dan wij.
"en een brug die via 802.11p, de wifi-variant voor communicatie tussen auto's en infrastructuur op 5,9GHz, kunnen communiceren."

Ik hoop toch dat deze communicatie zich beperkt tot verkeersinformatie om de route te bepalen, en niet de besturing van de auto beïnvloedt, want anders lijkt mij dit toch wel een zwakheid in het systeem. Je zou dan chaos kunnen veroorzaken door valse informatie uit te zenden.
Bovendien lijkt het mij ook overbodig om auto's onderling te laten communiceren over dingen die de besturing kunnen beïnvloeden. Als een voorganger remt, zou de auto dat dermate snel moeten kunnen detecteren met sensoren dat communicatie overbodig is.

Of zie ik het verkeerd?

[Reactie gewijzigd door Steamwitz op 3 april 2019 19:50]

Ik denk dat het een eis moet zijn, dat elke auto alles zelf kan detecteren, maar extra communicatie tussen wagens onderling, zal zeker helpen als we op lange termijn alleen nog zelfrijdende wagens hebben. Vb: er zit een wagen op linker vak, en die moet 1 van de volgende afritten nemen, dan kan deze aan de andere wagens een signaal geven zodat deze alvast 1 km/h trager gaan rijden om voldoende plaats te maken. Of de voorste wagen moet remmen voor een obstakel en kan de achterliggende wagens al verwittigen zodat deze al op voorhand, comfortabel kunnen beginnen afremmen.
Dat communiceren kan natuurlijk ook gehackt en misbruikt worden.
Hier heb ik vooral schrik voor. Op een of andere manier ga je legitieme deelnemers moeten onderscheiden van de minder legitieme. Ik denk firmware signing met asym pki setups maar onder wiens beheer, bij je autoinschrijving? Is hier meer informatie rond? Is er een Eu orgaan dat de verantwoordelijkheid hiervoor heeft?

[Reactie gewijzigd door analog_ op 3 april 2019 22:27]

De voorganger detecteren en een noodstop maken gaat nu al prima met de systemen die in de huidige Golfjes zit.

Maar volgens mij is onderling communiceren dalijk de hele essentie van autonoom rijden. Denk aan voorkomen van ongelukken, invoegen etc.

Kan heel veel met radar, camera’s en sensoren. Maar die zijn vooral om de eerste paar meter rond de auto te monitoren. De frontradar stopt op de achterklep van je voorganger.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 3 april 2019 20:09]

Communiceren lijkt mij vooral handig bij aanhaken en treintje rijden, als stelsel ipv solo rondrijden.
Goed voor de doorstroming maar in andere toepassingen al gauw een risico,
Volkswagen is goed in hardware techniek, maar software (en dat is veruit het belangrijkste bij een volwaardige ev) is gewoon niet hun ding. Dat zullen ze waarschijnlijk ook nooit of te laat krijgen.
The best sourcing is outsourcing.
Zijn de computers in Volkswagens niet sinds de jaren '90 van Bosch?
Volkswagen is goed in hardware techniek
bij Tesla is het andersom, misschien kunnen ze beter samen gaan werken
Wat een aannames weer die op niets gebaseerd zijn. Haal je dit uit je linker- of rechterduim?
Even zoeken op Tweakers:
- nieuwsberichten over Asus: 3.746 hits.
- Berichten over Fortnite: 500 hits
- Nieuwsberichten over Tesla: 435 hits.
- Nieuwsberichten over Volkswagen: 103 hits.

Wat is het probleem met Volkswagen?
T.net is het promotiekanaal van Volkswagen, lijkt het soms wel.
Hoezo?
En soms van Tesla en soms van elektrisch rijden in het algemeen ensoms van Microsoft en soms van Google... et cetera.
Ze gaan in elk er in elk geval hard in met e-cars. Ze hebben een tijdje gesluimerd en de kat uit de boom gekeken en nu gaan ze doorpakken. Met een beetje pech wordt Tesla zelfs uit de markt geconcureerd door de duitse autogiganten. VW, BMW, Audi, Porsche, Opel en wat er nog allemaal onder hangt aan andere grote autobedrijven. Skoda, Seat etc. En dat is alleen al de duitse autoindustrie. Ik verwacht dat we in 2030 Tesla alleen kennen van hun batterijfabrieken en niet van het maken van auto's. Dat of ze hangen onder een van de giganten, net als Seat en Skoda.
De enige reden dat de VW groep zoveel nieuws naar buiten slingert over hun toekomstige elektrische auto's is omdat ze een positiever imago willen creëren dat een immense deuk heeft opgelopen met hun sjoemel software.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.