Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Teardown toont dat iPad Air intern vrijwel gelijk is aan iPad Pro uit 2017

Een teardown heeft aangetoond dat de nieuwe iPad Air intern vrijwel gelijk is aan de iPad Pro met 10,5"-scherm uit 2017. Apple heeft twee van de vier speakers vervangen door een metalen element zonder functie.

De layout van binnen, met een tweecellige accu en daartussen het pcb, is ongeveer gelijk aan die van de iPad Pro met hetzelfde schermformaat. Op de plek waar de oude Pro twee speakers heeft zitten, zit bij de nieuwe Air alleen een metalen plaatje en vermoedelijk antennes bij de 4g-versie, schrijft iFixit. Verder verschillen de camera's, waardoor de nieuwe Air geen camera heeft die uitsteekt aan de achterkant.

Bij de teardown blijkt ook dat Apple bij de Air geen lipjes heeft toegevoegd om de lijm onder de accu vandaan te trekken, iets dat bij de Pro uit 2017 wel het geval is. Die lipjes maken het verwijderen van de accu, mits ze niet breken, veel makkelijker. De accu heeft meer capaciteit dan Apple claimt. De specs vermelden 30,2Wh, volgens iFixit is dat 30,8Wh, net als de iPad Pro uit 2017.

De reparatiesite geeft de iPad Air een lage score, vanwege het vele gebruik van lijm en het moeilijk kunnen vervangen van de accu. De site kwam tot dezelfde conclusie bij de iPad Mini 5-teardown die ook onlangs online kwam.

Een tweeling die twee jaar na elkaar ter wereld kwam: de iPad Air 2019 (links) en iPad Pro 10,5" 2017

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

03-04-2019 • 18:59

180 Linkedin Google+

Reacties (180)

Wijzig sortering
Hoooooooh wacht even.

De nieuwe ipad air heeft nog STEEDS geen stereo speakers? Nog steeds 2 speakers aan 1 kant???

Heel fijn, video kijken op de ipad, voelt alsof je een beetje doof bent aan 1 kant, want apple haalt 2 speakers weg, terwijl er ruimte voor is in de behuizing. Wat zou het verschil in productiekosten zijn, een metalen element plaatsen of speakers plaatsen. Ik schat om en nabij 5 euro.

Tim Cook, doet er alles aan om klanten tevreden te houden, dat vind hij veel belangrijker dan geld verdienen. Daarom sloopt apple 2 speakers uit een dure tablet voor slechtere gebruikerservaring.
In 2019.

Edit:

Heel bijzonder dat mensen het niet hebben van stereo speakers in een 459 euro apparaat verdedigen. Ook omdat er gewoon ruimte voor is in de behuizing. Stereo speakers op een tablet is ten alle tijden beter dan speakers aan 1 kant. Dat is een non discussie. Niemand zal ooit liever 2 speakers aan 1 kant verkiezen boven 1 speaker links en 1 speaker rechts.

Wees gewoon eens kritisch. Als iets goed is is iets goed, als iets slecht is is iets slecht. Hoe moeilijk is dat.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 3 april 2019 22:45]

En jij hoort echt stereo uit twee van de speakertjes van drie centimeter? Serious, het zal me echt aan de bips roesten hoe dat klinkt. Ik vind het vaak ronduit belachelijk dat 'stereo geluid' als pluspunt bij een telefoon genoemd word als de speakers 3 cm uit elkaar zitten. Iedereen die ook maar iets weet van audio weet dat een enkele iets grotere mono speaker dan vele malen beter klinkt.

Een hele oude gouden regel, de stereo speakers moeten twee punten van een evenwijdige driehoek vormen die voltooid word door je neus. Als de speakers dus 3 centimeter uit elkaar staan moet je een hele hele kleine mopshond zijn om werkelijk een stereobeeld te horen. Daarom ken ik smartphones met twee speakers en 'stereo geluid' in de specs terwijl ik echt zeker weet dat er geen verschil te horen is tussen mono en stereo. Probeer het zelf maar eens en je maakt je noot meer zorgen over de hoeveelheid speakers in een smartphone.

Of bekijk het van de andere kant. Zie dat Sonos er jaren over heeft gedaan om een speaker goed te laten klinken. Zo goed dat zelfs vrijwel alle audiobladen die (in alle eerlijkheid) mono speaker zeer goed beoordelen. Dat doen ze door ingewikkelde speakers, software en andere hardware. In een iPad zitten twee speakertjes die samen een dollar kosten. En jij wilt dat die goed klinken.

In geen enkele review heb ik ooit het probleem 'lijkt alsof ik doof ben aan een kant' gelezen, dus als jouw dat raakt (of heb je er gewoon geen ervaring mee?) is dat zeer opvallend. Of onzin. Kan ook.
Je snapt het niet en spreekt duidelijk niet uit ervaring. Het geluid op een iPad pro is vele malen prettiger in stereo dan op oude iPads in mono. In landscape staan de speakers meer dan ver genoeg uit elkaar.
Een grote ipad is heel wat anders als een telefoon eh.

Ik was van een nexus 6 naar een galaxy s6 gegaan. Keek je filmpje, had ik het idee dat mijn linkeroor verstopt zat.
Ga jij ook maar eens een video kijken op een ipad pro 2017, en dan op deze nieuwe air. Je moet wel heel slechte oren hebben als je het verschil niet hoort.
Ik vind het ook een wereld van verschil van een S8 naar een Note 9. En dat is dan nog op een telefoon, op een tablet is het nog veel merkbaarder.
Tja, ik weet niet of het zozeer met stereo of mono te maken heeft, maar het geluid komt van een kant, en dat vind ik niet ideaal.
Heb zelf een samsung tablet met speaker aan een kant, vind dat niet ideaal, en ik ben allesbehalve een audiofiel.
Nou en of je dat merkt. Zelfs bij (bv) een kleine 8,4" MediaPad M3 merk je het. Hou maar eens per ongeluk je vinger op een van de stereospeakers. Totaal andere ervaring.

Als je dat niet merkt, moet je ofwel je vraagtekens stellen bij de speakers van Apple (maar hoewel ik Apple fan ben zegt iets me dat hun speakers wel mee zullen vallen), ofwel bij je gehoor.
Leuke poging tot bagatelliseren. Twee speakers 1 links en 1 rechts klinkt altijd beter. Simpel zat.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 4 april 2019 07:35]

Ja ik weet niet man, ik hoor het verschil wel. Ik bedenk mij net. Zo'n tablet is breder dan mijn hoofd. Als mijn oren maar een 20 cm ofzo uit elkaar hoeven te staan om stereo waar te nemen, dan is het toch best logisch dat je het hoort bij een tablet?

Ik heb bijvoorbeeld ook een 2013 htc one m7 gehad. By far de beste telefoon van dat jaar, o.a. door de geweldige front facing stereo speakers. Dat verschil was echt duidelijk te horen met bijvoorbeeld de iphone 5s, galaxy s4, de concurrenten toen.
Nou...het zal dan wel aan mij liggen! Zelfs op mijn laptop, alleen tussen de linker of rechter speaker muziek laten afspelen t.o.v. beiden tegelijk maakt voor mijn gevoel veel uit! Ja, bij wijze van spreken lijkt het wel dat je aan de ene kant doof bent!

Probeer anders is een iPad Pro (stereo) uit en vervolgens de iPad Air (mono) en dan moet je de iPad horizontaal houden! Speel is een video af zeg ik dan! Speel maar is een spelletje! Tja, dat verschil is enorm en dat merken de meesten ook, behalve jij. Misschien je oren laten controleren anders?

Ook op smartphones zijn er scenario's waarbij stereo-speakers (waarvan beide speakers evenveel volume hebben) beter zijn dan een mono-speaker. Meeste mensen houden hun smartphone of iPad vast in hun handen, dus met het apparaat dicht tot het hoofd en dan telt de meerwaarde van stereo geluid enorm. Zo is mijn smartphone ongeveer evenlang als mijn hoofd breed is, perfect dus voor stereo geluid voor als ik een filmpje kijk... Er is altijd een use-case. Dat jij dat weigert te begrijpen is mij een raadsel. Als je de iPad als speaker gaat gebruiken voor een ruimte, dan boeit het niet of de iPad wel of geen stereo speakersysteem heeft. He, maar dat is dan weer een andere use-case...

[Reactie gewijzigd door thesinsher op 3 april 2019 21:37]

Omdat mensen wel eens een kort filmpje willen kijken of delen met collega's/vrienden.Dan is het makkelijker om gewoon op play te drukken zonder er oortjes bij te pakken of zorgen dat je versterker aanstaat.

Dat hoeft niet perse in het openbaar maar gebeurd vaak genoeg (imo) ook thuis, als je ergens te gast bent op zelfs op je werk.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 4 april 2019 08:16]

Ja inderdaad praktisch een telefoon zonder speakers. Kan je goed horen dat je gebeld wordt :)
Precies, ik heb inderdaad precies al 0 keer gebeld met mijn iPad :)
Ik vind het bedenkelijker dat in de nieuwe Air anno 2019 hardware zit dat ook al in hardware te vinden was in 2017... Zeker voor de prijzen die Apple vraagt zou je verwachten dat de lat hoger ligt, zowel qua kwaliteit als inhoud.
Ach, mijn Macbook met quadcore i7 uit 2012 (met een RAM en SSD upgrade) doet nog steeds niet onder voor de huidige instapmodelletjes "Pro" van Apple. Zo is dat toch bij elke fabrikant..
Ach, mijn Macbook met quadcore i7 uit 2012 (met een RAM en SSD upgrade) doet nog steeds niet onder voor de huidige instapmodelletjes "Pro" van Apple. Zo is dat toch bij elke fabrikant..
Ik denk het wel, alleen voor u niet en dan bedoel ik energie zuinigheid, decodes blocks, meerdere cores op hogere clockspeeds laten lopen in plaats van één core op 4 GHZ, NVME, beter beeldscherm
en andere dingen die ik even niet uit mijn hoofd weet.

Maar of dat doorslag gevend is, is voor iedereen anders.
Ho vergeet ook niet dat je 15" macbook's CPU al snel 70 Watt of meer mag trekken, waar de CPU in de 13" al snel rond de 40 Watt ingehouden word gezien het hele systeem er gewoon niet voor gebouwd is.

Je vergelijkt nu echt een ander systeem, dat je 15" uit 2012 snel is kan prima, maar een instap 15" 2018 gaat 'm of verslaan of minimaal gelijkspelen :)
Heel mijn punt :)

Waar is dan die vooruitgang in 6 jaar? Een uurtje langer op de accuduur?

Maar dat zie je dus niet alleen bij de iPad, maar bij alle apparaten tegenwoordig (en echt niet alleen bij Apple).
Ik ben zelf van het 2014 model overgestapt op het 2018 model en ik kan je verzekeren dat het snelheidsverschil behoorlijk significant is. Aan de cpu kant gaat code renderen minstens 2x zo snel, aan de gpu kant is het zeker 5x zo snel. Ik ging van league of legends low settings 45 fps naar ultra 120fps. Beiden modellen hebben de beste video kaart van die tijd 750m vs vega pro 20. Voor mij is het in elk geval een behoorlijke stap vooruit in snelheid in zowat alle taken is het goed merkbaar.
Ik vond het in ieder geval best raar om te zien dat mijn oude 15" beestje taken als browsen of een projectje in Visual Studio Code builden sneller deed dan een 13" instap pro uit 2018 van mijn collega toen we ze naast elkaar zette.

Dat hij dan langer meegaat op een accu met een kleiner scherm geloof ik best :)
Dat is ook de reden waarom ik zo sceptisch ben, want ik heb het zelf ook al een keer paar keer meegemaakt. En ik zit zelf te bedenken Als er een quadcore in had gezeten zou het dan wel sneller zijn geweest en waarom?
Maar er is geen enkel fabrikant die iets vergelijkbaar bied..
Teminste geen enkel met een high end processor.
Maar er is geen enkel fabrikant die iets vergelijkbaar bied..
Teminste geen enkel met een high end processor.
Je kunt je dan natuurlijk wel afvragen of een CPU uit 2017 in 2019 wel 'high end' te noemen is. De Tab S4 heeft de SD845, zover ik begrijp en terug kan vinden op internet, is dat momenteel wel een high end CPU, dus geen idee waarop jij jouw uitspraak baseert. En niet vergeten het (S)AMOLED-scherm in de Samsung, wat voor het kijken van films en series echt ontzettend fijn is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 4 april 2019 00:09]

Was eigenlijk de tab s4 vergeten.. Zal price watch gaan kijken of er andere fabrikanten ook zelfde processor of beter bieden.
Als de A12 bionic volgens jou geen high end cpu is, hoe kan je dan de minder snelle SD845 een high end cpu noemen?
Het artikel heeft het over de inhoud, terwijl de titel ook op te vatten als wat er zoal aan specs in de tablet zit. Daardoor ben ik ervan uitgegaan dat de specs (en daarmee dus de hardware) ook hetzelfde is als de iPad Pro uit 2017...

Maar het was mij al duidelijk gemaakt dat de specs anders zijn, dus ik begrijp niet waarom je twee dagen later dat alsnog wilt aangeven?
De tab S4 heeft een SD835... Dat is een SoC van begin 2017. De iPad Air heeft een Soc van eind 2018...

Ik denk dat jouw neerbuigende commentaar zich tegen jezelf keert nu _/-\o_
De tab S4 heeft een SD835... Dat is een SoC van begin 2017. De iPad Air heeft een Soc van eind 2018...
En hoe boeiend is dat? :? Daarnaast dacht ik dat wij de gehele tijd over de Tab S4 vs iPad (2018) vergeleken, nu haal je opeens een nieuwer en ander product erbij. :s Net als de review van schermen die ook weer ouder zijn dan die producten waar we het de hele tijd over hadden... Dan kun je gewoon niet goed vergelijken, als je per se op jacht bent om eigen gelijk te krijgen, maar die van mij toch echt nooit en te nimmer gaat krijgen op deze manier.
Ik denk dat jouw neerbuigende commentaar zich tegen jezelf keert nu _/-\o_
Volgens mij kan je er echt niet tegen als iemand op een zelfde manier als jou reageert, dat is in elk geval wat ik zie. ;) Voor de rest lijkt het mij gewoon handiger om gewoon te stoppen met deze zinloze en uiterst tijd verspillende discussie. We gaan het niet eens worden, het is klaar zo.

Fijne avond.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 23:52]

Hoe boeiend is dat? Exact, jij komt hier dus duidelijk zaniken over zaken waar je totaal geen verstand van hebt - en als blijkt dat je feiten niet kloppen is wat je zegt plots niet meer belangrijk? De iPad Air is zogezegd niet high end omdat er een processor uit 2017 zou inzitten en je komt aandraven met een verhaal over de S4 “waar wél een high end processor in zit”. De feiten blijken helaas voor jouw gezanik net omgekeerd.
Hoe belachelijk kan je jezelf maken?

Ik irriteer me inderdaad mateloos aan individuen als jij, die niet gehinderd door enige kennis van zaken, altijd maar weer commentaar komen geven op producten waar ze weinig of niets van kennen, enkel en alleen omdat ze (voor)oordelen (en blijkbaar ook frustraties) hebben over een merk.

Wel leuk is dan weer individuen als jou in hun blootje te zetten met hun onwetendheid en gebrek aan kennis.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 6 april 2019 09:17]

Hou lekker je roze bril op, Apple fanboy. Jij meent een dag nadat ik al erop was gewezen er nogmaals een discussie over te moeten starten, die heb je gekregen, maar niet "gewonnen" en nu stamp je als een klein kind, alsof ik de domme ben, terwijl jij alleen jouw visie gelooft zonder onderbouwing. Dat is voor nu verder prima, jouw gekleurde mening boeit me intussen totaal niet meer en zal dat ook nooit meer doen, doordat je jezelf teveel belachelijk hebt gemaakt met de manier waarop jij meent te moeten discussiëren.

Ik geef tenminste nog aan waarom ik iets vind en kan dat met linkjes onderbouwen. Die linkjes heb je gekregen, maar sla jij volledig in de wind. Je leest daarnaast mijn reacties anders dan dat ik bedoel en met elke reactie die je zet laat je dat keer op keer zien. Dat zegt echt veel meer over jou dan je denkt, maar heb jij totaal niet door. Uiteindelijk kun je het zelf niet "winnen" of mij overtuigen en dan is de ander onwetend, omdat je denkt dat jij alle kennis in pacht hebt. Zielig figuur dat je er bent en dan durf je over mij wat te zeggen, dat ik mezelf te kak zet? Hoe hard mag ik je uitlachen? :') Kom maar terug wanneer je uitgehuilt hebt en het stukje begrijpend lezen van de basisschool opnieuw hebt gedaan. ;)

Eén tip; neem eens wat aan van een ander en doe alsjeblieft die roze Apple bril af.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 6 april 2019 13:59]

De CPU van de Air is uit 2018. Namelijk die van de iPhone Xr, Xs en Xs Max.
Het artikel suggereert dat de indeling bijna gelijk is. De titel suggereert veel meer..
eh Mac Pro 2013....? Mac mini 2014.... Macbook Air...... enz.

Maar je hebt helemaal gelijk. De enige manier om dit te stoppen is dat we het allemaal niet kopen. Dat is de enige taal die iedere fabrikant begrijpt. Dat ze te ver zijn gegaan, met hoge prijzen en verouderde hardware.
Inderdaad. En aangezien dat niet gebeurt wil dat zeggen dat het helemaal zo erg niet is wat ze doen. Blijkbaar zijn we bereid die prijs te betalen.
Apple stopt snellere processors in iPads dan in iPhones terwijl Android tablets maximaal zo snel zijn als smartphones, nooit sneller. Dus een "goedkope" tablet in 2019 heeft dezelfde processor als een hele dure tablet in 2017. iPads zijn niet eens zo duur als je kijkt naar hoeveel goedkoper ze zijn dan iPhones terwijl ze duurder zijn om te maken.
Ik weet niet waar jij de lat wil leggen, qua tablets: concurrenten hebben nauwelijks of geen tablets die ook maar in de buurt komen van de kwaliteit en prestaties die Apple biedt, en dat vanaf het instapmodel.
Als je bvb een snellere processor wil in een tablet dan deze Air, moet je al naar een Surface, en dat is geeneens nog een tablet.
Ook qua scherm vind je nauwelijks beter, zelfs als het een Amoled scherm zou betreffen.
Dan hebben we het nog niet over de software en apps gehad..
Laten we het erop houden dat qua scherm in elk geval de meningen dan verdeeld zijn (al zie je dat (S)AMOLED vaak door diverse onafhankelijke sites wel als beste beoordeeld wordt, maar oke...). Ook merk ik bij (S)AMOLED-schermen dat de kwaliteit van de kleuren veel beter is dan zelfs een IPS-scherm, die komen op mij altijd wat mat over, bij alle tablets die erover beschikken.

De prestaties van Apple hardware is ook niet zoveel beter als dat jij het nu doet overkomen, wat dat betreft krijg ik een beetje het idee dat je wat bevooroordeeld bent. Aan de andere kant heb je altijd de vraag: wat heb je nodig, waarvoor ga je de tablet gebruiken? Voor dagelijks gebruik is niet per definitie een iPad nodig, ja, Apples hebben een wat betere performance (en niet eens shocking veel verschil zoals jij nu laat overkomen), maar ook een dikker prijskaartje, in 2018 was de iPad toch dik $200,- duurder dan de Tab S4, bijvoorbeeld). Kijk je daar naar en wat je wil doen met de tablet (en ik doe alleen maar media consumeren met de tablet, wat browsen en af en toe iets met YouTube bekijken), heb ik geen duur apparaat zoals die van Apple nodig en volstaat een toch al 20% goedkopere Tab S4 prima. En doordat ik veel media consumeer, is een goed scherm belangrijker dan performance. Dus voor mij was het uiteindelijk een redelijke no-brainer, helemaal toen de Tab S4 onlangs ook in de aanbieding kwam. ;)
De kleuren van tablets met Amoled schermen zijn bijna altijd onnatuurlijk - maar blijkbaar heb je daar liefhebbers van - en vertonen vaak een groen-tint, zeker na enkele jaren. Maar goed, er zijn in de zee van miezerige Android-tablets een paar modellen die best met de instap-iPad kunnen concurreren en ze op bepaalde eigenschappen ook overtreffen.
Als videokijken het voornaamste gebruik is voor een tablet, dan kan ik me voorstellen dat een tablet als de S4 prima voldoet, de schermverhouding is dan ook voor videokijken geoptimaliseerd, maar dan zit je qua prijs wel reeds flink in Apple territorium en heb je een tablet die qua software en schermverhouding veel minder prettig/geschikt is voor algemeen gebruik.
De kleuren van tablets met Amoled schermen zijn bijna altijd onnatuurlijk - maar blijkbaar heb je daar liefhebbers van - en vertonen vaak een groen-tint, zeker na enkele jaren.
Je brengt nu jouw mening als feit. Zeker als veel reviews onafhankelijk van elkaar schrijven dat (S)AMOLED-schermen een beter kwaliteit van beeld geven. De kleuren zijn veel beter, er is meer scherpte en een bredere kijkhoek...
Maar goed, er zijn in de zee van miezerige Android-tablets een paar modellen die best met de instap-iPad kunnen concurreren en ze op bepaalde eigenschappen ook overtreffen.
Je begint nu wel als een fanboy te klinken. ;)
Als videokijken het voornaamste gebruik is voor een tablet, dan kan ik me voorstellen dat een tablet als de S4 prima voldoet, de schermverhouding is dan ook voor videokijken geoptimaliseerd, maar dan zit je qua prijs wel reeds flink in Apple territorium en heb je een tablet die qua software en schermverhouding veel minder prettig/geschikt is voor algemeen gebruik.
Voor mij is het voornamelijk media consumptie, ik kan niet namens anderen spreken. Je generaliseert hier nu wel een beetje. En de Tab S4 'flink in Apple territorium' qua prijs? Nu in 2019 misschien, maar bij introductie was de iPad (2018) $200,- duurder dan de Tab S4... Hoe is dat 'flink in dat territorium'? Dat een jaar later de prijzen anders zijn is zo raar niet natuurlijk. ;)

Daarnaast is de prijs/kwaliteit bij Apple sowieso anders, je betaald veel meer voor wat je krijgt. Ja, de Tab S4 is nu duurder dan de iPad (2018), maar je krijgt er imo ook meer tablet voor terug. ;) En nogmaals, om performance hoef ik het niet te doen, ik doe geen workflow zaken op een tablet, daar gebruik ik liever mijn laptop of desktop voor.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 11:46]

De tab S4 is een uitstekend apparaat om video te kijken.
Als general purpose tablet is het gewoon een te duur toestel, met een minder prettige schermverhouding, een te lage helderheid voor gebruik buitenshuis. De SoC kan bijna tippen aan die van de instap iPad. De software is matig want het OS is niet (lang) up-to-date en de apps zelden aangepast.
Maar wel 500 euro...

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 5 april 2019 12:24]

Als general purpose tablet is het gewoon een te duur toestel, met een minder prettige schermverhouding, een te lage helderheid voor gebruik buitenshuis.
Vreemd dat andere reviews dan juist de helderheid, scherpte en kijkhoek van het scherm dan weer aanprijzen boven die van de iPad... Dus wederom probeer je jouw mening als feit te brengen.
De SoC kan bijna tippen aan die van de instap iPad.
De SoC is echt niet veel beter* dan dat jij nu laat overkomen dan het is, maar let's agree to disagree daarover.
De software is matig want het OS is niet (lang) up-to-date en de apps zelden aangepast.
Met Android Pie gaat eea verbeterd worden qua software updates, de Google updates kunnen dan los van Samsung gedaan worden, dat is wat met Project Treble aangepakt is, dus de kwaliteit van de Android software kent meerdere lagen, waardoor het ten eerste lang duurt en niet alle apparaten ondanks hetzelfde OS niet per se de Google security updates kregen. Met Project Treble is dat al een heel stuk verbeterd en ik hoop dat het alleen maar beter gaat worden.

Maar laten we erover ophouden; we kunnen er lang of kort over blijven praten, maar dat veranderd onze meningen niet. Jij hebt duidelijk liever Apple, ik kijk gewoon naar wat ik het beste kan gebruiken bij wat ik met een apparaat doe, tegen een zo gunstig mogelijke prijs.

* Deze review laat duidelijke verschillen zien, ja, maar om nu te zeggen dat het een verschil tussen dag en nacht is, nee, dat is het niet, het ligt namelijk ook heel erg aan de workload, zoals deze review laat zien. Meerendeel heeft die performance toch ook niet nodig en met een prijsverschil van $200,- (bij launch was het een verschil van zo'n 25% in prijs, $800,- voor de iPad tegenover $600,- voor de Tab S4) was er wel degelijk een gegronde reden om toen voor de Tab S4 te kiezen dan een iPad (2018). De reden om nu nog de Tab S4 aan te schaffen heb ik ook al aangegeven. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 13:11]

Dat de S4 een “beter” scherm heeft dan de instap iPad betwist ik niet. Maar eens je hoger in het gamma gaat zijn de schermen van de iPads top en bvb vaak beter gecalibreerd, helderder en eventueel zelfs met hogere refreshrates.

En de software, tja...
Je haalt steeds de 'instap' iPad aan, alsof de andere modellen wel superieur zijn tov de Tab S4, maar dat is gewoon niet waar. De iPad Pro heeft gewoon hetzelfde soort scherm (IPS) als zijn niet Pro tegenhanger... Dus zet even de roze Apple bril af, svp. Voor een IPS-scherm is het lastig opboksen tegen een (S)AMOLED, lees alsjeblieft de reviews er maar eens op na. Dat betekend niet dat de schermen van de iPad slecht zijn, maar er is gewoon beter te krijgen, jammer dat je dat niet in wilt zien en een roze Apple bril op hebt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 14:07]

Ik denk dat je je blindstaart op het label “amoled”. Een iPad Pro scherm is echt wel nog iets beter. De 120Hz refreshrate alleen al is een flinke upgrade. De helderheid is flink beter, de kleurstelling nauwkeuriger en het kleurbereik is groter en preciezer. Het contrast is weliswaar in theorie niet op het niveau van amoled, maar in de praktijk zijn maximale helderheid en reflecties veel bepalender voor een goede ervaring, daarom hebben high end smartphones een hoge maximale helderheid, net als dus bvb de iPad Pro.
Ik wil overigens nog wel eens de professionele reviews zien, waar jij naar verwijst, die vinden dat de S4 een duidelijk beter scherm zou hebben dan een iPad Pro. Om video te kijken, misschien wel, maar voor alle andere gebruik daarentegen...
Ik denk dat je je blindstaart op het label “amoled”. Een iPad Pro scherm is echt wel nog iets beter.
Op basis waarvan zeg je dit? :) Want heel veel reviews op internet schrijven iets anders.
Bij Hardware.info schrijft men dit over het scherm van de iPad Pro:
Uitstekend beeldscherm met ondersteuning voor breed kleurbereik, goed kleurbeheer en uitmuntende kalibratie
en schrijft men over de Tab S4 dit, wat imo veel uitgebreider en op meer punten is bekeken:
...kalibratie is goed, contrast uitstekend, ondersteuning voor breed kleurbereik en (als enige) HDR-weergave.
Dus de Tab S4 heeft een wat minder goede kalibratie, maar dat doet voor de overige zaken niet onder. Bij de Apple noemt men alleen de kalibratie die goed is...
De 120Hz refreshrate alleen al is een flinke upgrade.
Die dus onder andere helderheid, scherpte en kleurdiepte mist, genoeg reviews die het scherm van de Tab S4 prefereren boven het door jou geprezen 120Hz schermpje.
Het contrast is weliswaar in theorie niet op het niveau van amoled, maar in de praktijk zijn maximale helderheid en reflecties veel bepalender voor een goede ervaring, daarom hebben high end smartphones een hoge maximale helderheid, net als dus bvb de iPad Pro.
Ben echt benieuwd waar je dit vandaan haalt, want steeds meer mobieltjes gaan naar (S)AMOLED...
Ik wil overigens nog wel eens de professionele reviews zien, waar jij naar verwijst, die vinden dat de S4 een duidelijk beter scherm zou hebben dan een iPad Pro. Om video te kijken, misschien wel, maar voor alle andere gebruik daarentegen...
Aangezien ik met mijn linkje van net al een degelijke review heb gelinkt van diverse mobiele CPU's van 2018, denk ik eerder dat het nu jouw beurt is om aan te tonen dat wat ik zeg niet klopt. Voor de rest ga ik er ook vanuit dat je jouw weg naar Google, Duck Duck Go of eender welke searchengine wel kan vinden, beetje meer eigen inzet mag best wel.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 17:40]

Dacht ik al, geen concrete reviews. Ga bvb eens bij de buren kijken: https://be.hardware.info/...de-ideale-high-end-tablet

Conclusie: de S4 is leuk om video’s te kijken maar is helemaal geen partij voor een iPad Pro. Het is hoogstens goed een Android alternatief voor de gewone iPad of voor de Air zo je wil.

Belachelijk dat ik dit soort discussies moet hebben.
Dacht ik al, geen concrete reviews.
Tja, als jij de moeite al helemaal niet neemt (of nauwelijks), waarom zou ik dan die moeite wel gaan doen? ;) Ook zie je dat ik mijn bericht aangepast heb en de review van hardware.info al gelinkt had...

Valt me mee dat Hardware.info geen duplicate content punishment te pakken heeft op Google...
Belachelijk dat ik dit soort discussies moet hebben.
Die ben je zelf door gaan voeren, dus waarom dat je dit soort (bijna elitaire, naar mijn mening) dooddoeners aanhaalt heb je nu toch echt aan jezelf te danken.

Ik gaf eerder immers al aan; laten we de discussie sluiten en agree to disagree en jij meende door te moeten blijven gaan en maakt jouw conclusie uit welgeteld 1 review... Ik denk dat je niet begrijpt wat ik zeg en en dat je een roze Apple bril ophoudt, ik zie namelijk dat je bij meer Apple gerelateerde berichten met een dergelijke bril reageert.

Wel mooi om te zien dat je uiteindelijk wel precies onderschrijft wat ik eerder vandaag al aangegeven heb.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 18:08]

Lees anders nog eens dit voor het slapengaan: http://www.displaymate.com/iPad_Pro9_ShootOut_1.htm

citaat: ”The iPad Pro 9.7 breaks many new records in display performance for:
Highest Absolute Color Accuracy for any display for Both Color Gamuts (1.35 JNCD), Lowest Screen Reflectance for any mobile display (1.7 percent), Highest Peak Brightness in a full size Tablet for any Picture Level (511 nits), Highest Contrast Rating in High Ambient light (301), and Smallest Color variation with Viewing Angle (all under 2.0 JNCD).

As we show in the Lab Measurements Table section below, the iPad Pro 9.7 delivers uniformly consistent all around Top Tier display performance: one of a small number of displays to ever to get all Green (Very Good to Excellent) Ratings in all test and measurement categories (except for Brightness variation with Viewing Angle, which is the case for all LCDs) since we started the Display Technology Shoot-Out article Series in 2006, an impressive achievement for a display.


Ik hoop dat je volgende keer wat meer nadenkt vooraleer je nog eens komt zaniken over Apple producten, zuiver en alleen omdat het Apple producten zijn, want je bent flink door de mand gevallen!

Nog een fijn weekend!

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 5 april 2019 18:20]

En hoe moet een review wat enkel de schermen van de een reviewed het tegendeel bewijzen voor mijn bewering? :? Het is geen vergelijking, daarnaast, voor zover ik even kan vinden, is dit een wat oudere review, dat al minstens twee jaar online stond voordat de iPad (2018) en de Tab S4 bestonden.

EDIT:
Het gaat over o.a. het scherm in de iPad Air 2, een apparaat uit 2014... Een techniek wat dus al minstens 5 jaar oud is... Dat is geen goede (laat staan eerlijke) vergelijking met de schermen waar wij al de hele dag discussie over hebben.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 5 april 2019 18:26]

Ik denk dat je toch eens goed moet lezen wat men over het scherm van de inderdaad al enkele jaren oude iPad Pro 9.7 schrijft: het verwijst je simpele vooroordelen over LCD schermen naar de prullenbak. Men legt er ook uit wat het belang is van hoge helderheid, iets waar de S4 nog steeds problemen mee heeft - geen probleem voor videokijken maar in simpel courant gebruik bij daglicht een handicap omdat dit het theoretische voordeel van “oneindig contrast” volledig tenietdoet.

Verder zijn er volgens mij weinig reviews te vinden die een iPad Pro met een Tab S4 vergelijken: de iPad Pro speelt gewoon in een andere categorie. Net zoals je weinig vergelijkingen vindt tussen een Porsche en een Passat: weinig zinvol en de conclusie laat zich op voorhand raden.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 5 april 2019 18:56]

tja, je moet verschil houden tussen de Air en de Pro en dit is één van de manieren om dat te doen. Ik vind alsnog dat je weinig geld betaald voor zo'n uitstekende tablet. Daarnaast is de Pro ook niet exorbitant duur voor wat je krijgt; dus als je stereo wil: pak de Pro.
Ik neem aan dat je bedoelt: Dus als je stereo wil én je wilt dit soort anti-consument praktijken ondersteunen: pak de Pro.
Ik snap niet wat er anti-consument aan is. Wat jij voorstelt is dat Apple zijn eigen productlijn mag gaan kannibaliseren. Het is een commercieel bedrijf, en wil maximaal geld verdienen aan de verkoop van hun producten.

Het is niet zo dat je bij Apple niet weet waar je voor betaalt. En als het apparaat je niet bevalt dan heb je als consument altijd het recht het te retourneren.
De betreffende Pro wordt volgens mij al niet meer verkocht. Volgens mij is het dezelfde tablet minus een speaker. Dus ja...
Nou, niet helemaal.

De Pro uit 2017 heeft een:

* 120Hz ProMotion-scherm
* 4GB RAM
* Betere 12-megapixel camera.
* Kan filmen in 4K.
* Optische beeldstabilisatie.
* LED Flitser.
* Ondersteunt USB-3 snelheden voor accessoires.
* 4 speakers
* De 2017 Pro is er ook in 512GB.


En dat heeft de Air 2019 allemaal niet ;)

Dus met de Pro uit 2017 heb je een betere iPad dan de Air uit 2019

Het enige wat bij de Air 2019 op papier beter is is dat de Air 2019 een A12 chip heeft en Bluetooth 5.0, maar of je dat verschil gaat merken denk ik niet.
Desalniettemin is de nieuwe generatie Pro niet mega veel beter dan de vorige. Dus het probleem blijft...
Het is maar wat je weinig noemt... Ik vind het bizarre prijzen die in ieder geval ver buiten mijn budget vallen. Apple was altijd bezig met vernieuwen en verbeteren van de gebruikersvriendelijkheid. Maar de laatste vele jaren (eigenlijk sinds het finale vertrek van Steve Jobs) staat Apple in mijn ogen stil.
Ze kunnen nog héél lang teren op de grote fanbasis die ze hebben. Mensen die toch wel Apple kopen, ongeacht wat het is en welke prijs er gevraagd wordt.... Maar het houdt wel een keer op als ze zo door gaan!

Apple kan beter dan dit. En dat moeten ze gaan doen willen ze niet te ver achterop gaan raken.
Zolang de verkoopcijfers goed blijven is er geen enkele reden voor Apple omdat te doen. En zoals je zelf al zegt, ze kunnen nog héél lang teren op de grote fanbasis. Er is maar een manier om daar verandering in te krijgen en dat is stemmen met je portemonnee.
Het probleem is alleen dat vertrouwen te voet komt, maar te paard gaat...
Zodra het sentiment eenmaal begint om te slaan onder de fans kan het ineens heel hard gaan. En zie dan het vertrouwen maar weer terug te krijgen. Dat lukt bijna niet!
En bij Apple kan dat echt nog gemakkelijk vele jaren duren voordat er echt barsten in het vertrouwen ontstaan, ook onder de die-hard liefhebbers... Maar het moment gaat wel komen als ze zo doorgaan. Verwacht ik! (en dat zeg ik als Apple liefhebber... Heb niks van Apple omdat het buiten mijn budget valt. Altijd gezegd dat zodra ik het geld over heb ik op Apple overstap. Maar zou ik het geld nu overhebben, dan geloof ik toch niet dat ik voor Apple zou kiezen!).
Het probleem is alleen dat vertrouwen te voet komt, maar te paard gaat..
Zelfs als het aantal verkopen tot 1% inzakt kan Apple nog lang overleven vanwege de kasreserves.
Ik denk niet dat het vertrouwen zal niet per paard vertrekken omdat Apple's core business marketing is.
Het is me een raadsel wat je bizar vindt aan de prijzen van de Apple tablets. Gezien de flauwe concurrentie kan je moeilijk verwachten dat Apple zijn prijzen veel lager stelt.
Het is me ook een raadsel wat je bedoelt met “achterop raken” in deze context: in de tabletmarkt lijkt niemand nog in staat Apple het vuur aan de schenen te leggen.
Tja. De Apple fan vindt Apple prachtig en de rest komt niet in de buurt.... dat is precies het vertrouwen waar ik op doel en waarmee Apple nog lang vooruit kan. Ongeacht hoe lang ze nog stil blijven staan maar toch hoofdprijzen blijven vragen...

Apple heeft de laatste jaren niets echt vernieuwends meer gebracht. En nu brengen ze dus zelfs letterlijk een oud product in een nieuw jasje... maar de Apple fans vinden het voorlopig nog steeds prachtig. Ik hoef het niet, al zou ik het kunnen/willen betalen... terwijl ik een jaar of 7-8 terug héél graag Apple had gewild (maar het toen echt niet kon betalen...) .

Ben absoluut niet anti Apple. Maar ze moeten wel echt wat veranderen ook mij weer te overtuigen... en niet steeds terugkomen met meer en meer van hetzelfde voor vaak bizarre prijzen.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 5 april 2019 22:04]

Het gaat hier over tablets. Je beweert niet anti-Apple te zijn, maar je maakt hier holle anti-Apple statements zonder ook maar enige onderbouwing. Hoe ongeloofwaardig kan je zijn?! Wat kom je hier eigenlijk zoeken met je inhoudloze off-topic commentaar op dit topic?
Zo... lange tenen?....
Het is niet dat dergelijke prijzen van Apple nou nieuw zijn, de Ipod was immers ooit ook duur, maar dat was dan inderdaad ontzettend vernieuwend en de tweede generatie kostte pakweg nog maar de helft.

Het enige wat in dit geval vernieuwd is: 'de productnaam'. De klant profiteert niet mee van de voordelen op productie niveau, dat vind is toch wel een beetje een arrogante opstelling. Zonder Steve is Apple inderdaad een typische corporate toko.

Even naar de tablet markt gekeken doen de concurrenten vrolijk mee met de Apple prijzen. Tja, zeg het maar, is Apple dan duur? Kennelijk willen mensen gewoon teveel betalen, hoeveel dure Samsung tablets ik wel niet heb moeten maken met wi-fi problemen, en vervolgens klagen over mijn uurloon :/
Ik kan me niet herinneren de voorbije jaren ook maar één crash van iOS gezien te hebben op iPad of iPhones. Of apps vaker crashen op iOS of Android is dan weer een andere kwestie: daar zijn geen eenduidige cijfers over en bovendien zijn app crashes eerder het probleem van de app dan van het OS.
Ik bedoel ook crashes van apps. Zowel IOS als Android crasht praktisch nooit meer in zijn geheel.

Maar de minnen zeggen al wel weer genoeg. Ik durf wat kritisch te zeggen over Apple, dus krijg je de fanboys over je heen. Voor mij is dat bijna extremisme van veel (zeker niet alle) Apple liefhebbers al lange tijd een extra reden waarom ik niet zo enthousiast meer ben over Apple...
Ik vrees dat de kwaliteit van je commentaren iets beter moet zijn, als je plussen wil in plaats van minnen. Je roept zomaar wat, zonder enige onderbouwing want compleet in tegenspraak met de realiteit, blijkbaar puur om je frustraties - wie weet waar opgelopen - af te reageren.
Je hebt blijkbaar alleen maar sterke sentimenten over mensen die geïnteresseerd zijn in Apple producten en je meent allerlei frustraties op hen af te moeten afreageren, maar inhoudelijk en feitelijk heb je eigenlijk helemaal niets concreet bij te dragen?
Schaam jij je eigenlijk niet voor je gedrag? Je bent inderdaad niet alleen met dit soort bashing-gedrag, dat volstaat toch niet om te denken dat dit ok is?!

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 5 april 2019 23:19]

Nou ja... laten we eerlijk zijn... Ik heb 2 minnen gekregen, Niet heel schokkend...
Heb geen zin om hier een zinloze Apple vs. niet Apple discussie te voeren. Ik weet inmiddels uit ervaring dat zo'n discussie eeuwig kan duren en de Apple fan zich niet van zijn stuk laat brengen.
Maar ik ga toch eenmalig proberen te reageren.

Ik ben groot fan van Steve Jobs! Altijd al geweest... Zijn biografie heeft een prominente plek in mijn boekenkast en ik ken weinig mensen die de wereld zo veranderd hebben... (misschien komt Elon Musk in de buurt... maar dat zullen we de komende 10 jaar oid nog moeten zien!). Ik was altijd totaal verliefd op Apple producten... De iMac (die gekleurde dingen... vroegah): te gek!!! Die eerste iPod: ik wou die!! De eerste iPad: WOW! De eerste iPhone... Bizar hoe ver vooruit Apple was ten opzichte van de concurrentie... Zonder Apple hadden we nu denk ik niet massaal met geavanceerde smartphones rond gelopen. Zonder de Macintosh was de PC markt niet geweest wat die nu is... (daarom heb ik ook twee antieke Macintosh computers hier staan... Die ouderwetse, met een schermpje erin. Waanzinnig!). En tijdens mijn studie was er de Mac Pro (nog voordat het de kokervorm kreeg), mee mogen werken tijdens een studie opdracht bij een bedrijf... Damn!!! Wat liep ik te prutsen met mijn Windows PC en wat verbleekte die bij de Macintosh! Het was dat ik die Mac pro echt niet kon betalen... maar anders??
Dus overall ben ik best wel een Apple fanboy! Echt waar!!

Ik zal dus never nooit Apple lopen bashen om het bashen van Apple! (sterker nog: als je even goed in mijn Tweakers historie zou zoeken zie je menig discussie waar ik de strijd aan ga met de anti-Apple-boys...).

Maar... ik kijk wel nuchter in plaats van het ophemelen van een merk. Dus die liefde voor Apple is er nog steeds wel. Maar het valt me, nu al jaren, zo verschrikkelijk tegen waar ze mee komen! Waar is die innovatie?? Waar zijn die devices die iedereen al jááren nodig had zonder het zelf door te hebben?? Er komt niks nieuws meer. Alleen een eeuwig herkauwen van eerdere successen. Ik vind het doodzonde!

En ja, ik kan er slecht tegen dat er mensen zijn die Apple haast als religie beschouwen en iedere negatieve klank menen te moeten neersabelen. (overigens geldt exact hetzelfde voor mensen die hetzelfde doen voor bv. Samsung... Want ook dat merk kent zijn extremistische fanboys!).

Wat ik concreet heb bij te dragen is dat ik hekel dat Apple hier letterlijk met technisch exact hetzelfde device op de proppen komt met een nieuw naampje en een nieuwe behuizing en daar de hoofdprijs voor vraagt. Ik vind dat een bedrijf daar niet meer mee weg moet kunnen komen (ongeacht of dat Apple of welk merk ook is!), en ik denk dat Steve Jobs zich zou omdraaien in zijn graf als hij het zou horen...
Ik vind ook dat iedere échte Apple fan (zoals ik) dit zou moeten hekelen... Steve Jobs heeft niet voor niks een pracht merk opgebouwd?? Dat zou niet te grabbel gegooid moeten worden met dit soort goedkope marketing trucs... Een oud device in een nieuw jasje? Onder het Jobs-regime was het er never nooit doorheen gekomen! Sterker nog: hij had de direct verantwoordelijken waarschijnlijk direct de laan uit gestuurd (want zo snoeihard was hij... wat mij betreft een minpuntje aan Jobs, die ik verder best wel adoreer...).

Ik hoop dan ook héél erg dat Apple een keer afgestraft wordt (al vrees ik dat het niet gaat gebeuren omdat de fanboys alles wat een Apple logo draagt blijven ophemelen). Niet omdat ik Apple een faillissement toewens o.i.d., maar omdat ik hen de wijsheid toewens om weer de ouderwetse innovatie terug te pakken. Innovatie waar de eindgebruiker, de consument centraal staat in plaats van de technologie.... Want dat was de visie van Jobs en dus Apple. De gebruiker staat centraal, technologie (en ook de beperkingen van technologie) zijn daaraan ondergeschikt.

Ik hoop het oprecht. En als dat gebeurt (en ik het financieel dan goed genoeg heb), ben ik de eerste om al mijn technologie in huis a la minute te vervangen door Apple apparatuur!
Sjonge wat een pathetische uitleg om je idiote commentaren met feitelijke onjuistheden (zoals wel meer flamers heb je je door de titel laten misleiden...) te verdoezelen.

Ik citeer jou: "Maar kwalijker is inderdaad dat je deze hoofdprijs al lange tijd betaalt voor oude meuk... Apple vernieuwd al jaren niet meer en de kwaliteit holt achteruit waar dit bij veel andere merken juist steeds beter wordt..."

Wat is de relevantie van deze commentaar bij een artikel over de nieuwste iPad? Heb je wel eens nagedacht voordat je je commentaar schreef? Of schrijf je gewoon je frustratie-gevoelens van je af?
Je hebt het over oude meuk? Hoe bedoel je? Het gaat, op de iPad Pro's na, om zowat de meest geavanceerde tablet die er te koop is - met de meest recente processor die Apple heeft - toevallig beschouwd als de beste in de industrie. Holt de kwaliteit van de iPads achteruit? Op basis van wat maak je dat soort beweringen, je argumenteert het niet eens. En de andere merken? Bij welke merken wordt het “juist steeds beter”? De meeste merken brengen al jarenlang alleen maar mistroostige tablets uit, waarvan de enige kwaliteit hun lage prijs is. Alleen Huawei en Samsung hebben iets wat zich enigszins met een tablet van Apple kan meten, maar dan wel zonder goed aangepaste software. En in het geval van Samsung slagen ze er niettemin in een twee jaar oude processor in hun high end tablet te steken... Ben je toen ook gaan zaniken over "oude meuk"? Je had nochtans een punt gehad!

En intussen maar afgeven op mensen die je op je holle commentaren wijzen. Je spreekt zelfs over religie en "strijd": je gedraagt je als een religieus fanaticus.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 6 april 2019 23:37]

Er is er maar 1 die afgeeft op mijn 'holle' commentaren en die mij uitmaakt voor rotte vis, idioterie, onnadenkende fanaticus, etc. en dat ben jij Quantumleapje....

Ik ga hier geen tijd meer aan verspillen.... Te vaak een poging gedaan een inhoudelijke discussie aan te gaan met een Apple fanaat en gemerkt dat het volstrekt zinloos is. Dat is hier weer bevestigd (en zoals al eerder gezegd: bij de Android fanaten en Samsung fanaten gebeurt hetzelfde en daar reageer ik ook hetzelfde... Dus ja: ook bij andere merken ga ik 'zaniken' over oude meuk als fabrikanten dat als zijnde nieuw pogen te slijten. Want ik ben geen Android / Samsung / whatever religieus fanaticus, noch een anti Apple / whatever reiligieus fanaticus. Ik hou gewoon van mooie vernieuwende technologie- welk logootje daar toevallig ook maar op staat! ).

Blijft een boeiend verschijnsel... Ben al (meer dan) eens uitgemaakt voor Android troll, Samsung troll, Sony troll, Apple troll.... En telkens met de verwijzingen naar de andere merken en dat ik die wel zou ophemelen... Bij Android discussies ben ik voor sommigen de Apple-fanaat, bij Apple discussies de Android- of Samsung fanaat. Bij Sony weer de Apple fanaat..... Bij ieder merk trap je blijkbaar mensen op de tenen als je kritisch bent en word je uitgemaakt voor troll en een fanaat van bepaalde willekeurige andere merken... Blijft een erg vreemd verschijnsel voor mij als objectief maar kritische tech-liefhebber. In het begin maakte ik me er nog wel eens kwaad over. Dat heb ik inmiddels lang achter me gelaten... (dus de beschuldigingen dat ik sentimenteel en uit emotie inhoudloos reageer? Nope... Ik zoek de inhoud op en emotioneel/sentimenteel word ik er niet meer van wanneer zo'n fanaticus mij voor rotte vis, idioterie en wat al niet uitmaakt.) Maar de nieuwsgierige mens in mij probeert wel steeds te achterhalen wat zo iemand nu drijft... vandaar dat ik me toch laat verleiden tot discussie. Maar ja - steevast is er weer de bevestiging dat het geen zin heeft! De (haast religieuze) fanaticus, ongeacht of het Apple, Android, Samsung, Sony, whatever, is heeft een mening en is daar niet vanaf te brengen. Alles wat ik dan zeg is per definitie hol en sentimenteel, en volgens de fanaticus zonder inhoud of argumenten (kan ieder inhoudelijk argument ondersteund met feiten zo aanwijzen, maar goed!). En een eigen mening? Die mag ik van dergelijke fanatici al helemaal niet hebben natuurlijk!! Kritisch zijn op een merk (of eigenlijk slechts op een element van een merk - er is geen enkel merk dat ik tot de grond toe afkraak... ze doen allemaal dingen goed en dingen minder goed) is voor sommigen klaarblijkelijk een persoonlijke belediging... De menselijke psyche blijft een wonder.... zullen we maar zeggen!

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 8 april 2019 21:00]

Tja, je riep zomaar wat, het waren ressentimenten, off-topic, zonder feitelijke argumenten - en/of je zelfs baserend op foute feiten. Uiteraard is het dan onmogelijk/zinloos een discussie te voeren.
En jij bent een troll die alles uit de kast trekt om mij op de kast te jagen. Gaat niet lukken... Daarvoor heb ik al te vaak dit soort ongein mee gemaakt met Apple fanatici die geen kritiek richting hun geliefde merk kunnen hebben, en al helemaal niet als het is van iemand die geen hater is en die poogt inhoudelijke argumenten en feiten aan te dragen waar geen weerwoord op is... Lekker makkelijk roeptoeteren dat de ander dom, sentimenteel, idioot, off-topic, argumentloos is (heb ik alle beledigingen die je hier mijn kant op duwde gehad??). Ik vind het tamelijk sneu gedrag waar ik me over verbaas maar verder bar weinig van aantrek. En daar laat ik het bij. Als je écht per se het laatste woord wilt hebben in deze discussie mag je hem hebben. Ik reageer daar verder niet meer op. Ik wens je een gelukkig leven toe (en dat is gemeend en niet sarcastisch!) en zal een volgende keer mijn best doen niet meer op je te reageren omdat ik nu toch al weet dat het zinloos is.
Zo typisch voor het type mensen dat komt trollen bij topics over Apple producten: hoe sterker de sentimenten, hoe minder on-topic feiten of argumenten. Als je hen daarop wijst, worden de sentimenten nòg sterker en verdwijnen alle feiten en argumenten compleet.
5 euro in productie is al snel 20 - 30 retail.
Dit soort onderdelen zijn eerder €0,05 to hooguit €0,50, en da's inclusief de evt bekabeling, lijm en assemblage.
Als je denkt dat dat nooit voorkomt heb je het mis, dat gebeurt in vrijwel iedere sector.

Dan kan je je beter zorgen maken om CPU fabrikanten die juist functionaliteit uitschakelen.

In het geval van Apple gaat het niet om uitschakelen maar om het niet inbouwen van een bepaalde functie wat normaal is.

Daarnaast is dit de reden dat Apple lagere productiekosten heeft omdat ze minder verschillende componenten nodig hebben in tegenstelling tot de andere fabrikanten die elke 6 maanden 80 verschillende variaties uitbrengen in elke prijscategorie.
De originele PSP had zelfs Stereo. Ik snap ook het verdedigen van (due, premium Apple) tablets zonder stereo functie niet. Vooral niet nu Netflix en andere dergelijke video-apps ook ontzettend populair zijn op die dingen.
Vind het zelfs al irritant bij mijn telefoon dat het gelujid bij een film aan 1 kant er uit komt. Mijn vorige phone, een HTC M8, had best dik geluid met stereo speakers. Nooit bij stil gestaan hoe storend maar 1 speaker is bij media beleving.
Ach, verspil je tijd niet met die fanboys, ze zijn religieus: https://www.businessinsid...tion-in-your-brain-2011-5
Oh dus jij vindt het ook niet erg als je 25k voor een auto betaald, en dat je dan achterin geen elektrische ramen hebt. Want ja, je zit toch nooit achterin in je eigen auto. Iedere concurrent in dezelfde prijsklasse heeft het wel. Met een reden.
Oh dus jij vindt het ook niet erg als je 25k voor een auto betaald, en dat je dan achterin geen elektrische ramen hebt. Want ja, je zit toch nooit achterin in je eigen auto.
Sterker nog, ik zie nauwelijks de noodzaak van het uberhaupt kunnen openen van de ramen achterin.
Iedere concurrent in dezelfde prijsklasse heeft het wel.
Dat hoeft toch helemaal geen overweging te zijn? Als ik het niet belangrijk vind interesseert het me toch geen moer of concurrenten dat wel bieden? Ik maak er toch geen gebruik van.

Ik vind de redenering dat je features wilt hebben waar je toch geen gebruik van maakt omdat je nu eenmaal een x-bedrag hebt neergelegd nogal halfgaar. Dan zou ik liever minder betalen voor een produkt dat die features gewoon niet heeft.
Met een reden.
Ja, de reden is dat de concurrenten het ook hebben, niet dat het voor mij nou zo nuttig is.

[Reactie gewijzigd door Iknik op 4 april 2019 09:43]

Je moet dringend eens leren aanvaarden dat mensen andere meningen kunnen hebben.
Welk argument heb jij voor het liever hebben van 2 speakers aan 1 kant van je tablet, dan 1 links, 1 rechts.

Het enige wat ik kan bedenken is, opzettelijk recalcitrant zijn en zonder reden een product verdedigen waar je niet bij de ontwikkeling van betrokken bent geweest.
Ik heb juist een Pro “moeten” kopen omdat ik stereo wilde hebben. Je weet pas wat je mist als je het hebt gehad en de meeste mono verdedigende stumpers hieronder weten gewoon niet beter.
Apple zal vast een reden hebben gehad dat ze deze speakers weg hebben gelaten, en dat kan heel simpel lijken gewoon even die speakers plaatsten maar uiteindelijk moet je ze ook aansturen en moeten er dus draadjes/sporen naar toe wat logica en een schakeling etc... het kan simpel weg zo zijn dat ze simpel weg de ruimte niet hadden voor die extra componenten.

Nu ben ik het geheel met je eens dat het belachelijk is dat een 450,- kostende tablet niet gewoon stereo speakers heeft. Maar het is Apple en zij hebben er een handje van om mensen een product te verkopen dat kleine dingen mist of net even minder krachtig is dan de concurrentie (wat ze dan weer goedmaken door een zeer sterk geoptimaliseerd besturingssysteem. Om dan een paar jaar later nauwelijks gewijzigde hardware uit te brengen die een aantal van die tekortkomingen een beetje oplost.
Je kunt zeggen wat je wil maar het is een kunst om zo veel mensen te overtuigen dat een inferieur product toch de hoofdprijs waard is. Hier zijn erg veel bedrijven jaloers op en ik kan me zo voorstellen dat de Skoda en Seat baasjes maar wat graag zo' schare trouwe schaapjes hadden gehad om hun net niet Volkswagens te verkopen.

Nu zullen vele mensen boos op mij worden omdat ik niet zo geloof in de Cult of Apple. Maar dat is hun keuze voor mij is Apple helaas niet meer wat het eens was en is het te veel een soort van Cult met hele trouwe volgers die hoe dan ook alles wat Apple doet zien als het beste ooit maar voor mij (ik heb genoeg Apple producten zo wel voor professioneel als prive gebruik) is het simpel weg een apparaat dat moet doen waar je het voor gekocht hebt en als dat het niet doet, niet god doet of als er vaak problemen zijn met de producten moet dat gewoon benoemt kunnen worden.
Ik hou mijn iPad 2018 altijd ondersteboven. Dan zitten de speakers centraal en boven.
8 jaar geleden had ik al een tablet met stereospeakers langs het scherm. Is inderdaad onbegrijpelijk dat apple hier nooit het voordeel van heeft ingezien. Zelfs bij android tablets is het een zeldzaamheid
Dat ziet Apple wel hoor, daarom stoppen ze het ook in de Pro :+
met 'langs het scherm' bedoelde ik frontfacing. Maar dat past ook niet in het huidige design van de ipads. Speakers langs de zijkant, zoals de ipad pro heeft, hebben als nadeel dat je ze bedekt indien je de tablet vast hebt, en dat het geluid niet richting de gebruiker gestuurd wordt en dus luider moet zijn om dit te compenseren.
Fijn dat Apple een nieuwe product heeft aangekondigd.
Is het überhaupt nog waard om de oude Ipad pro te kopen uit 2017?
Want alleen voor 120fps en 4 sound speakers lijkt me niet echt de 100/150 euro waard. Want de iPad air 2019 aka iPad air 3, heeft daarentegen wel de nieuwste processor + langer ondersteuning.
150 euro is wel erg ruim, als ik de prijzen erop na ga, dan zie ik dat na het eruit filteren van de MaxICT's e.a. van de Pricewatch de Pro voor een schappelijke prijs te vinden is van 617 euro bij Coolblue.

Wat betreft de processor, mijn voorkeur zou de A10X zijn tegenover de A12. Deze scoort amper slechter op CPU gebied en véél beter op GPU gebied en batterijverbruik. Ook heeft de Pro een 512GB optie, de Air heeft dat niet. Qua iOS ondersteuning gaan ze ongetwijfeld net zo lang mee.
Ik heb iPad 4 en die heeft A6x processor en was net zo lang ondersteund als iPhone 5. Die had A6, dus mijn gevoel zegt dat A10x net zo lang wordt ondersteund als A10.

Of heb ik t mis?
De A6X en de A6 waren 32-bits cpu's en die ondersteuning is op een gegeven moment gestopt, de 5S uit 2013 met 64-bit cpu heeft zelfs nog steeds de meest recente iOS dus ik denk dat je met een A10X nog wel ff goed zit.
Ondersteuning hield daar ook op vanwege het feit dat de iPhone 5 en iPad 4 een 32-bits CPU hebben en ze verder zijn gegaan met alleen 64-bits ondersteuning.
Gewoon een te dure tablet. Voor 600eu kun je veel meer waar voor je geld krijgen als je niet bij Apple shopt tenminste :P
Apple heeft geen concurrentie in tabletland
Mwah, ik zou de Surface Pro niet direct afschrijven als concurrent.
Je bedoelt die tablet zonder tablet OS en zonder tablet apps? Nee, dat is geen concurrent.
Ja en het tegenargument kan zijn “je bedoelt die iPad die enkel iPad-apps kan draaien en niets van de Mac?” ;) Het is maar net wat je zoekt en nodig hebt. :)

Vergeleken met de Android tablet markt zie ik ook geen enkele concurrentie nee, maar de Surface Pro is dat wel degelijk - zeker voor bepaalde professionals.
Apple begrijpt vooral erg goed wat men verwacht van een tablet. Surface Pro is een prima apparaat, maar het blijft vooral een apparaat dat vermomd is als tablet. Windows maakt de Surface Pro ‘log’ en een stuk minder gebruiksvriendelijk. Juist iOS is wat de iPad sterk maakt. Als de Surface Pro niet zou bestaan kocht men waarschijnlijk een laptop, dus concurrentie zou ik het niet noemen. Windows is soms een must, maar veel vaker een last.
Dat hangt volledig af van wat jij ermee wil doen.
Als je 120fps wil, dan kun je anders nog enkel bij de pro 's van nu terecht. En voor de iPad pro 2017 256 GB kun je nog leuke deals vinden
Ik zou zeggen ja. Tweedehands zijn ze immers echt wel een stuk goedkoper. Ik vind zelf het truetone display met promotion echt een verademing om mee te werken als je stukken moet lezen. Als ze dat bijv op een iPad mini zouden hebben is dat echt erg fijn lezen.
Ik kies zelf de iPad Pro 2017 boven de iPad Air 2019 als beiden voor dezelfde prijs aangeboden zijn. De Pro heeft grote voordelen, waaronder het heldere scherm op 120Hz. Daardoor werkt het beduidend beter met de Apple Pencil. Ook heeft de Pro stereo-speakers en de Air mono. Ook dat laatste is zeer chill voor netflix in bed ;) Het gaat dus echt om comfort features! Voor hetzelfde geld is de Pro 2017 de betere koop. Voor comfort: Pro 2017. Als comfort je niet boeit en je simpelweg iets nieuws wilt: Air 2019.
Verder had de iPad pro van 2017 wel een 120hz scherm met HDR en deze air niet! Buiten de soc is deze air eigenlijk op alle vlakken minder goed en dit voor quasi dezelfde prijs als de pro toen.

[Reactie gewijzigd door Waarez op 3 april 2019 19:04]

De iPad air 3 kost 569 en de pro tijdens launch in 2017 729. Dus niet echt dezelfde prijs
Je zou naar 2 jaar ook wel verwachten dat producten goedkoper zijn geworden.
Dat ik toen met de Air (De oude dus) ook verwacht, maar dat was niet het geval.
De quad speakers en als je hem omdraaid, "draait" het geluid ook mee. Zo dat alles nog steeds van links of rechts komt.
Mooi, dan koop ik in 2020 de nieuwe iPad Air, dat is dan de iPad pro 2018.
En dat voor 550 euro!
In 2020 zal 'ie wel duurder dan 550 zijn, want bij Apple wordt de laatste jaren alles steeds duurder :+
Ik had het over 2020, dus over de opvolger van deze iPad Air. De HomePod is nog steeds dezelfde, dus dat telt niet ;)
Pro was en is duurder, en heeft oa betere camera, en 4GB werkgeheugen tov 2GB. Air 2019 andere SoC etc. wat is er gelijk, bijna alle iPads zijn dan 'vrijwel gelijk'
Dat de iPad Air bar weinig vernieuwend is t.o.v. de Pro uit 2017 kan me niet zoveel boeien. Als je hem het geld niet waard vindt laat je 'm in de winkel liggen. Wat ik wel van belang is dat de repareerbaarheid nog verder achteruit gegaan is dat is namelijk weinig duurzaam en we hebben al genoeg e-waste.
iPads mogen dan wel een laag cijfer krijgen voor het niet kunnen verwisselen van de accu, maar ik heb hier drie iPads, waarbij ook nog een iPad 2 en iPad 3, die beide ongeveer 7 jaar oud zijn. Op de iPads valt amper nog te werken vanwege de iOS updates, maar de accu van beide apparaten is (ondanks intensief gebruik) nog prima. Ook in mijn kennissenkring hoor ik eigenlijk nooit iets over iPads waarvan de accu slecht is. Om die reden vind ik het ook niet zo'n probleem dat de accu niet te verwisselen is.
Bij de eerste lichting was dat wel anders. Maar ik geef toe: dat is lang geleden.

Maar vooral: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Alleen in het verleden geheide palen, die wel. ;)

Een slechte kan zomaar voorkomen, denk aan de iPhone 6? 6S? En de Samsung Galaxy Note.
Er was geen specifiek probleem met de batterijen van de iPhone 6s of iPhone6, wél is het zo dat vanaf een bepaald slijtageniveau de CPU kan beginnen terugklokken. Dat is overigens ook het geval bij ondermeer de iPhone7.

Wél is het zo dat de batterijen van een iPad veel langer zullen meegaan dan die van een iPhone. Ze hebben meer capaciteit, zijn voor meer cycles gegarandeerd en doen typisch veel minder cycli per jaar. Ik heb zelf nu een 5 jaar oude Air2 en de batterij lijkt het nog even goed te doen als nieuw.
In mijn ervaring is een jaar of 3 realistisch voor de batterij van een iPhone, al slagen mijn vrouw/dochter er in een iPhone 5 jaar lang te gebruiken met originele batterij...
Die ervaring heb ik ook met mijn iPad Air en Air 2, maar dat is geen garantie dat dit nieuwe model waarbij de accu slecht(er) te vervangen is niet hetzelde kan gebeuren als bij de acuu’s van die iPhone 6. Daar ging het om.

Die 6(s)-accu’s sleten bovenmatig én de CPU werd gethrotteld. Zonder de slijtage was er niets aan de hand. Even in herinnering: throttelen deed men om het uitvallen bij piekbelasting te voorkomen, dus die accu’s waren echt tever heen.

Een accu zou makkelijk vervangbaar moeten zijn. Zelfs mét het in dit model weggelaten lipje is het vervangen soms al heel lastig.
Apple iPad’s pro modellen vanaf 2017 hebben allemaal 4GB RAM geheugen, wij zijn nu 2 jaar verder en deze iPad Air 2019 heeft maar 3GB RAM dat vind ik echt jammer.
Het is geen Android toestel dus het is niet zo afhankelijk van RAM, iOS gaat zuiniger om met RAM dus de hoeveelheid die zit ingebouwd is altijd voldoende.
In dit geval wel, maar op de Pro zou het wel wat magertjes zijn, aangezien ze daar mikken op het vervangen van je laptop. Ga daar maar eens flink videobewerking doen en een paar andere apps opengooien, dan zul je merken dat 4 GB onvoldoende is. Voor de Air is het inderdaad prima, omdat die gewoon als een 'normale' tablet functioneert.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 april 2019 20:00]

'flink videobewerking' op een van deze machines, laat staan met een paar ander apps open? Denk jij echt dat Apple met dat scenario rekening moet houden?

Als je dat denkt ben je wel zeer ontvankelijk voor Apple's marketing die dit een Pro machine heeft genoemd.
Waarom zat is de voorgaande modellen dan meer RAM? Is de functionaliteit van iOS afgenomen zodat het minder RAM nodig heeft?

Buiten dat, RAM is ook best handig voor apps....
Zuiniger met RAM? Nee. Eenmaal je het scherm uit doet op een iOS apparaat dan knikkert het gelijk de meeste apps zo uit het RAM. Dat doet Nokia en Huawei ook. Alleen heb je dat minder bij Samsung.

Meer RAM op iOS is fijn voor tijdens het gebruik en voor future-proofing. Nieuwe iOS versies bieden steeds meer functionaliteit en vereisen dus ook meer RAM. De Air 2019 heeft voldoende processor-kracht, maar loopt achter op RAM t.o.v. de Pro 2017.
Wow, wat een sterk onderbouwde mening! En je biedt ook nog eens je excuses aan... wat netjes. 8)7

Kruip nou maar gauw weer onder die steen waar je vandaan kwam, want elk apple device heeft meer RAM gekregen de afgelopen jaren. :/
Ik ben absoluut geen Apple fanboy (hier moet je tegenwoordig mee beginnen).

De comment van @Dark_man is inderdaad niet onderbouwd. Echter, als je kijkt naar de realiteit zie je dit terug. Als je ziet dat Apple jaren lang in de relatieve high end mee kan met significant minder RAM dan andere toestellen, zegt dit inderdaad dat iOS zuiniger, of in elk geval anders/beter, met RAM om gaat.
Dit komt doordat Apple zijn eigen hardware en software maakt en niet toestaat dat andere fabrikanten apple OS op hun telefoon mag plaatsen.

Aan de ene kant goed natuurlijk want zo kun je je eigen processen maken en onderhouden. Google on the other hand heeft android beschikbaar gemaakt voor iedereen. Dus als je een flut telefoon maakt met bagger hardware en je zet Android erop dan kan iedereen klagen hoe traag android is... en niet de telefoon zelf want daar hebben mensen weer geen verstand van.

Software optimalisatie is het sleutelwoord hier.
Je hebt helemaal gelijk.
Dit is precies waar het om gaat. In de begin jaren van Android had ik een HTC Magic. dat ding was gigantisch traag. Daarna heb ik relatief high-end toestellen gehad. Dan zie je (ik, persoonlijk) dat Android een fantastisch fijn OS is.

Ergens zou ik het prachtig vinden als Google hetzelfde zou doen, al denk ik niet dat dit ooit gaat gebeuren. of hoe goed dit voor de telefoon/de consument zou zijn.
Yup, same here.

HTC Sensation, was traag daarna een Jiayu G3 (mediatek SoC) nog trager en uiteindelijk erin gaan verdiepen. Paar telefoons later heb ik eindelijk een Xiaomi Mi8 met SD845 en die werkt heerlijk.

Heb via USB debugging alle onnodige (lees bloatware) apps verwijderd en nu is het net een Android One telefoon.
Gebaseerd waarop?

Hier op mijn Nokia 8 (Android 9) zit ik op een gemiddeld gebruik van 2.8GB van de 4GB, gebaseerd op de afgelopen 24 uur. Dit is met apps als meerdere browsers tabs in Firefox, twee WhatsApp instanties, outlook, Firefox focus, zakelijk en privé profiel actief.

Apps zullen een vergelijkbare hoeveelheid ram gebruiken op zowel iOS als Android. Het enige wat ik zie is dat Android gemiddeld 1.1GB gebruikt geen idee wat iOS zelf gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 3 april 2019 21:53]

Uiteraard zal er eentje zijn die beter omgaat met ram dan dat de ander doet. Dat ontken ik ook nergens en het is in mijn ogen ook alleen maar logisch dat iOS beter omgaat met ram of minder ram gebruikt dan Android.