Microsoft lijkt Windows 10 ondersteuning te geven voor Xbox One-games

Microsoft lijkt instructies toe te voegen aan Windows 10 die het mogelijk moeten maken om Xbox One-games met weinig of geen aanpassingen te draaien. Er wordt al getest met een consoleversie van de game State of Decay.

Sinds februari zitten bij Windows 10 Insider Preview Builds instructies om een speciale versie van State of Decay te installeren en er wordt gevraagd om problemen daarbij te melden, merkt ArsTechnica op. Het spelen van die game zou geen problemen opleveren, maar het installeren en starten ervan gaat niet altijd even soepel.

De game State of Decay is al langer op de pc beschikbaar, maar hoewel Microsoft er niets over zegt, lijkt het bedrijf met een consoleversie te testen in de nieuwe Windows 10-build. Brad Sams schrijft daarover op Thurrot.com. Samen met andere experts onderzocht hij de game en de bijbehorende Microsoft Gaming Services.

Uit die nadere inspectie blijkt dat Microsoft delen van de Xbox-infrastructuur gebruikt in de nieuwe Windows 10-build. De testgame wordt bijvoorbeeld gedownload van Xbox-servers, niet uit de reguliere Store. Er wordt een .xvc-formaat gebruikt, dat ook gebruikt wordt voor Xbox One-games. De Microsoft Gaming Services bevatten onderdelen van de Xbox-infrastructuur zoals drivers en bibliotheken van Xbox-api's.

De testversie van State of Decay is niet een pure Xbox-versie zonder aanpassingen. Zo probeert de game bij het installeren op de pc om DirectX te updaten. Toch lijkt veel erop te wijzen dat Microsoft het mogelijk wil maken om Xbox-games op Windows-pc's te draaien; de eerste testversie van Windows 20H1 bevat bijvoorbeeld verwijzingen naar de Xbox-variant van Direct3D.

Microsoft is zelf al langer bezig om Xbox-games naar Windows 10 te brengen. Alle games die door eigen studio's van Microsoft worden gemaakt, komen ook uit voor Windows. Binnen zijn Play Anywhere-programma biedt Microsoft kopers van digitale games ook de mogelijkheid om ze zowel op de Xbox als op de pc te spelen. Op dit moment worden er echter nog aparte versies gemaakt voor de pc en consoles. Met de komende aanpassingen in Windows 10 is dat in de toekomst wellicht niet meer nodig.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-02-2019 • 21:00

84

Reacties (84)

84
78
40
1
1
26
Wijzig sortering
Dit heeft zo goed als niets te maken met ondersteuning voor Xbox-games. Het enige dat hier uitgebracht is is ondersteuning voor een port van de Xbox One's 'AppServices'-component als distributiemethode voor games, aangezien het bestaande AppX/EAppX-formaat tot zeer veel problemen leidde bij de installatie van games op de Windows/Microsoft Store.

Hierbij is, voor testdoeleinden, een versie van State of Decay uitgebracht, verpakt via de MSIX-desktop-app-converter (en dus gewoon een normale PC-versie, fullTrust/Win32, niet eens UWP), en daarna herpakt naar het XVC-formaat (een versleuteld schijfbestand wat al enige tijd gebruikt wordt op de Xbox One), welke dan gemount wordt op de 'gebruikelijke' locatie in WindowsApps.

Dit zal niet heel veel te maken hebben met het omzetten van Xbox ERA-apps (Exclusive Resource Access, een VM op het Xbox-platform waarin games zelf draaien op een minimale Windows-kernel met een minimaal UWP-platform, niet te verwarren met de SRA-VM waarin een zo goed als normale MobileCore-achtige Windows 10-versie draait), maar waarschijnlijk inderdaad meer met de vereniging van GameCore onder het Windows Core OS-project.

Het zal best kunnen zijn dat de opvolger van Durango/de Xbox One-reeks mogelijk 'universal binaries' zal hebben voor het spelen van deze games onder zowel Windows (ofwel legacy desktop, ofwel een toekomstige WCOS-variant) alsook Xbox, maar dit heeft weinig te maken met huidige Xbox-games onder Windows te draaien.

En ja, misschien herhaal ik mijzelf hier in deze reactie, maar de originele post op Thurrott had niet erg veel, uh, zinnige informatie en bevatte ook een aantal duidelijke misvattingen.

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 22 juli 2024 13:59]

Het klonk ook al erg onwaarschijnlijk.
Ik zie niet hoe het uitleggen van de waarheid iemand een "fanboy" maakt. Tenzij je de waarheid niet leuk vind en je moet schuilen achter beledigingen.
Alhoewel ik dit natuurlijk kan aanmoedigen en het voor mij betekent dat ik geen xbox one hoef te kopen (heb een fatsoenlijke game pc), is het niet echt bevorderlijk voor de concurrentie met de Playstation 4.

De Xbox one heeft al een dramatische line-up aan exclusives en vanwege het Play Anywhere concept zijn er nog minder redenen om een Xbox One te kopen.
Er zijn genoeg redenen voor een gemiddelde consument om een X1 te kopen. De weg die Microsoft is ingeslagen is zeer toe te juichen voor ons als consumenten.
Dit is niet vervelend bedoeld, maar ik zie er anders weinig. Behalve dan dat de prijs van een X1 aantrekkelijk is.

Ik had vorige generatie een 360 want daar zag ik inderdaad veel reden om er één te kopen. Deze generatie ben ik voor de Ps4 gegaan en heb geen spijt gehad. En hoeveel ze misschien nu goed doen, feit blijft dat er weinig interessants te spelen is wat niet voor ps4 beschikbaar is..

Ik hoop dat de volgende generatie weer interessanter wordt.
1 goede game pc hier, echter miste ik al jaren goede sportgames die wel op de consoles waren.
NHL, NFL o.a.... pas sinds afgelopen jaar voor het eerst sinds jaren een NFL versie op de pc uitgebracht.

Ik heb puur en alleen voor bovenstaande en de betere graphics en 4k etc toch gekozen om een xbox one x te kopen hiervoor. ps4 loopt achter qua graphics, ik heb er geen spijt van want ik speel nu elke dag wel een potje ijshockey etc. Hier komt bij red dead redemption 2 die op de xbox one x het beste is en mooier dan de ps4.
Mee eens. Als je games wil spelen die niet op de pc uitkomen zoals die je noemt is de X een geweldige keuze. Ik zeg ook niet dat de X1 een slechte console is. Want dat is het zeker niet. Sony heeft gewoon meer exclusives. Hoef je die niet, dan zijn beide prima.
Mee eens dat de X1X betere graphics heeft dan de PS4Pro, maar ik heb toch voor de laatste gekozen: puur vanwege het feit dat Sony wel een VR optie heeft en MS niet. Ik wilde VR (voor een redelijke prijs; niet een gamePC met minimaal een 1080Ti) en had daarom dus maar 1 keuze. Ik ben er helemaal niet ontevreden mee. Ondanks dat de X1X betere graphics heeft als je ze naast elkaar zet, ziet alles er op de PS4Pro perfect uit. Ik heb RDR2 op een 4K 65" TV en het is gewoon schitterend.
Als jij de redenen niet ziet dan is het simpelweg geen product voor jou. Geen enkel probleem. Wat jij een feit noemt is slechts een mening. Voor mij is er namelijk genoeg wat interessant is op de X1 en niet te spelen is op PS4. Naast de geweldige dienst van GamePass wat voor mij sowieso al de doorslag naar X1 geeft.
Los van het feit dat ik het eens ben dat microsoft na de rampzalige E3 aankondiging heel goed bezig is en ik dit soort dingen toejuig. Heb ik mijn xbone verkocht na de aankondiging van de play anywhere. Ik snap als je geen game pc heb dat de X1 waarde heeft maar mensen met een gamepc heeft de X1 geen enkele waarde.

En de mensen hierboven hebben een punt.. De hoeveelheid 9+ games op de ps4 die zijn uitgekomen laatste jaren is staggering.

P.S. Dit komt van iemand die altijd alle consoles heeft en pc dus alle platformen, objectief gezien heeft de ps4 gewoon meer waarde
Dan ben ik blijkbaar geen mens...

Ja, ik heb een gamepc, en een Xbox one x. En ik speel op allebei. Beiden hebben hun voordelen.
De pc biedt betere framerates, soms iets goedkopere games en customisation. De Xbox biedt betere hdr ondersteuning, bruikbaardere 4k, makkelijker om gewoon even een game op de tv te spelen, betrouwbaarder zonder verrassingen waarvoor je weer met drivers in de weer moet, een systeem dat ik fijn en makkelijk vind werken (mening ja, ik vind hem fijner dan PS4 en Steam big picture), achievements wat ik fijner vind dan trophies en Steam achievements...

Op de pc heb ik nu bv alweer een tijdje een probleem dat mijn muis vaak elke 1-2 seconden even 1/10 seconde vast hangt. Ook in games... Heel irritant. Een reboot verhelpt het even maar komt altijd weer terug. Ik heb het halve internet al afgezocht maar buiten systematisch services en programma's uit gaan schakelen en lang testen of het dan weg blijft (echt geen zin in) heb ik niks gevonden wat helpt. Ik zal mijn pc wel een keer volledig opnieuw moeten installeren maar daar ben ik ook een dag aan kwijt (met alles weer terug regelen zoals ik het wil). Weinig zin in... De Xbox doet het gewoon altijd, hooguit eens een reboot of zo nodig.

Ook heb ik op de pc altijd problemen gehad met tearing, wat pas opgelost werd met een gsync scherm. Mijn tv heeft dat echter niet. Op de Xbox is dat voor de meeste games veel beter geregeld.

Een pc kan dingen beter dan een Xbox ja, maar je moet er wel zelf de moeite in willen stoppen ook al heb je wel zelf de kunde (ik kan die problemen best troubleshooten, maar dat doe ik op mijn werk al, daar heb ik thuis vaak geen zin meer in).
Games bepalen de hardware selectie imho.
PC heeft de beste games van de X1, in mijn geval kan een X1X ook niet mee kwa fps en gfx met mijn PC.
Heb een PS4 voor alles wat niet op PC uitkomt, Red Dead bijvoorbeeld of PS4 exclusives, die ik persoonlijk gewoon beter vind dan alles was de X1 als echte exclusive heeft.
Ik zou zelf geen echte exclusive op X1 kunnen opnoemen die echt goed is (smaken verschillen).
Op tv gamen, dat heeft niets met PC of console te maken, mijn PC staat ook aangesloten aan mijn TV

Ik geef je wel gelijk dat een console op vlak van gebruik gewoon makkelijker is.
Het punt hierboven was dat een Xbox voor mensen met een game pc geen enkele waarde had. Dat betwist ik want ik heb een game pc en geef mijn redenen waarom mijn Xbox toch waarde voor mij heeft. Die redenen zijn uiteraard persoonlijk en zullen niet voor iedereen gelden, maar dat is ook niet nodig om het veel te algemene statement hierboven te ontkrachten.

Overigens loopt er ook een HDMI kabel van mijn pc naar mijn tv (hoewel momenteel niet ingestoken want die poort heb ik ook nodig voor mijn Oculus rift), maar vaak is het me gewoon niet de moeite waard om alles op te zetten om met de pc op de tv te spelen.

Wat betreft exclusieve games, smaken verschillen inderdaad en Microsoft moet dat inderdaad beter doen (zijn ze wel mee bezig maar kost tijd)... Maar ze zijn er echt wel hoor. In ieder geval de Forza serie, vooral Forza horizon is eigenlijk geen goed alternatief voor. Gears of war en Halo uiteraard. Sunset overdrive, cuphead, Ori, rare replay...
Het zouden er meer mogen zijn, en de nieuwe exclusives komen ook naar pc, maar zeggen dat je geen goede exclusives kan noemen ligt toch ook voor een groot deel aan jou.
En heb er zeker respect dat je voor de X1 kiest, maar als het om het games aanbod gaat, kan je er bijna niet om heen als mensen zeggen dat "als ik een pc heb, een X1 een beetje overbodig is" en dat ze een klein beetje gelijk hebben, toch als we dan over de belangrijke IP's spreken, en daar gaat het meestal over in Fanboy land :)
Van de 3 "Flagship" IP's zijn er 2 gewoon PC (Forza & Gears) de volgende Halo zou ook al naar PC komen.
Voor de rest zijn het eerdere "kleinere" games die exclusive zijn, niet dat slecht zijn, maar hoe vaak hoor je nu iemand zeggen dat ze een X1 gekocht hebben voor Rare Replay?

Vorige generatie had ik een PS3 & Xbox 360 en mijn PC. Toen was de Xbox 360 ook nog absoluut een no brainer om aan te kopen maar nu?
Klopt absoluut :) hierboven ging het me ook vooral om dat dingen te absoluut gesteld werden... De argumenten kloppen wel, maar het betekent niet dat er gelijk helemaal geen enkele reden meer is om toch een Xbox te willen.

Ik hoop ook dat Microsoft het beter gaat doen op game vlak (en de tekenen zijn goed). Tegelijk maakt het Microsoft schijnbaar ook niet zoveel uit als mensen hun exclusives op de pc spelen en dan geen Xbox kopen, anders zouden ze het niet op deze manier doen.

Uiteindelijk denk ik dat ze deze generatie vooral achter zijn komen te liggen vanwege alle slechte pers aan het begin en het feit dat ze de launch heel slecht aangepakt hebben (zoals dat ze hier pas veel later in de winkels lagen). De exclusives spelen wel mee, maar in het begin was er gewoon alleen de PS4, en als de latere instappers dan allemaal de console kopen die hun vrienden al hebben zodat ze samen online kunnen...
Gemiddelde game pc (en de PS4) heeft geen 4K capable blu-ray speler ;)
Mijne is niet gemiddeld, anders zou ik ook niet alle consoles hebben..
Lol ik heb een game pc maar vind de meerwaarde van de X1 toch echt het gezamenlijk Halo 2 en 3 spelen met vrienden en familie :p tot nu toe is daar voor ons niet veel bij in de buurt gekomen

Beetje stomme reden... I know maar deze games blijven gespeeld worden, elke generatie opnieuw en zo'n X1 geeft me dan ook gelijk de mogelijkheid top console games te spelen zoals GTA 5 en RDR 2... maar moet eerlijk toegeven dat ik mogelijk niet meer geclassificeerd mag worden als gamer :p
Niet als je van racegames houdt, duurde echt te lang voor de granturismo, en dan viel die nog tegen ook. Forza reeks was wel echt een goede reden om een xbox te halen, tegenwoordig kan dat ook op PC maar speel het toch liever op een 65" 4k scherm en controller.
k snap als je geen game pc heb dat de X1 waarde heeft maar mensen met een gamepc heeft de X1 geen enkele waarde.
Game PC staat meest in een hokje met apart een 22-32 inch monitor

Console staat vaak in huiskamer bij een 40-65 inch televisie.

Dat is een enorm verschil.
Mijne staat in de woonkamer met een 34inch ultra widescreen gsynced monitor
Ik denk echter dat jij dan niet heel erg representatief bent voor het gemiddelde huishouden.
True, maar je snap waarom een X1 geen nut heeft als je een dikkke pc game bak heb, weinig goede exclusives en die komen ook naar pc
Ik denk dat voor de meeste gezinnen een X1 prima zinvol is ook als er een GamePC of andere computers aanwezig zijn.
Een console is veel meer een sociaal apparaat dan een GamePC.
eens, heb tegenwoordig ook voorkeur voor mijn ps4, vanwege de mega veel geweldige exclusives en de waanzinnige HDR wat nog een bende is op de pc
P.S. Dit komt van iemand die altijd alle consoles heeft en pc dus alle platformen, objectief subjectief gezien heeft de ps4 gewoon meer waarde
Het is jouw mening gebaseerd op jouw omstandigheden. Dat is alles behalve objectief.
Nee hoor maak maar een exclusive lijstje met de meta critic scores ernaast
Ja GamePass is top, maar het is een onderdeel van waarom X1 qua prijs interessant is. Hoef je de ps4 exclusives niet, dan is de X1 een prima keuze. Maar de verkoopcijfers spreken voor zich. En nogmaals, dat is niet om vervelend te doen, ik heb graag dat beide partijen leuke dingen doen.
Heb je wel eens de prijzen gezien van een game pc. Dat begint bij een i stapmodel van rond de 700 euro. Daar heb je de Xbox one x 2x voor. Echte concurrentie is het dus niet.
Mwah, dat is iets te kort door de bocht. Initieel is het zeker goedkoper inderdaad maar als je veel games speelt is een PC al snel goedkoper. Games zijn daar simpelweg net wat goedkoper. Daarnaast betaal je op Xbox en Playstation voor online spelen.

Dan heb je nog andere factoren die meespelen. Iemand die sowieso al een PC nodig heeft voor non-gaming zaken kan er natuurlijk een GPU in drukken. Andersom is de totale user experience veel beter op een console, minder gezeik dan op een PC.
Dan heb je nog andere factoren die meespelen. Iemand die sowieso al een PC nodig heeft voor non-gaming zaken kan er natuurlijk een GPU in drukken. Andersom is de totale user experience veel beter op een console, minder gezeik dan op een PC.
Voor de prijs van een XboX One heb je een RTX 2060 en kan je imho beter en mogelijk langer op gamen dan een console generatie. Daar staat wel tegenover dat steeds minder mensen daadwerkelijk een PC hebben om een videokaart in te steken. Laptops, tablets en smartphones rule the world op het moment.

En dat makkelijker dan op een PC, ligt er aan, de laatste keer dat ik m'n XboX (360) heb aangeslingerd voor een XboX eXclusive is heel lang geleden en MS maakte het er niet makkelijker op met hun registratie systeem voor de XboX. Laat ik wel wezen, hun consumer interfaces van de Windows store en zelfs steeds het gerommeld met Office 365 Home maakt de MS experience voor doorsnee consumers er niet beter op.

Ik zit me echter af te vragen hoeveel mensen zitten te springen om Windows Store exclusive games op de PC, de laatste paar keer is dat zo enorm fout gegaan... Waardoor de meeste weer terug zijn gevlugd naar Steam om de kat uit de boom te kijken bij MS en games.

En wat betreft goedkope PC games, elke maand de Humble Monthly voor nog geen €12/maand en zo nu en dan nog een losse Humble Bundle bouw je vrij vlot een flinke game library op. Enige nadeel is dat je ze niet door kan verkopen zoals de meeste console schijfjes...

@geeMc Die PC vergelijking gaat natuurlijk alleen op voor mensen die al een PC hebben voor andere doeleinden of voor mensen die toch al games op de PC spelen die niet beschikbaar of geschikt zijn op consoles, zoals bv. strategie en RTS. En wat betreft hoeveel games? Als ik zie hoeveel geld mensen uitgeven aan console games en dat vergelijk met mijn uitgaven aan de PC vs. hoeveel games ik daarvoor terugkrijg, dan 'wint' de PC dat heel sterk. Ik krijg bv. ruim 100 games per jaar via de Humble Monthly voor ~€120/jaar, daarnaast nog wat losse games via sales bij GOG, Steam en HB voor minder dan €150 voor ~30 stuks DLC/games en nog hier en daar een losse Humble Bundel. Al vlot bijna 200 games voor €320, €1,50-€2,00 de game.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 13:59]

Je zegt het zelf al. Voor het geld wat jij aan een videokaart uitgeeft, kunnen mensen dus een compleet en decent gaming systeem kopen. Weet je hoeveel spellen je kunt kopen van dat geld wat je niet hoeft uit te geven aan de rest van je pc? Gemak speelt een grote rol en ondanks dat we allemaal wel weten dat PC gaming superieur is, zoeken we dat niet allemaal. Ik vind het alleen maar prachtig om te zien dat een console als de Xbox One S voor rond of soms onder de 250 euro te koop is. Dat maakt gamen alleen maar toegankelijker voor een hoop mensen.
Nou ja een pc heb ik al dus waarom nog een xbone one er bij aanschaffen.
Omdat een goede videokaart nog steeds minstens zo duur is als een complete console. Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niemand te vertellen wat beter is, maar hoe ik het beleef. Ik zit er bijvoorbeeld niet op te wachten om mijn pc te gebruiken voor games, daar heb ik liever een apart apparaat voor en dan is kostentechnisch en voor het gemak een console handiger voor een hoop mensen.
Qua prijsstelling heb je zeker gelijk. Maar wat nu als daar de gamepad om de hoek komt kijken. Voor 60 euro kun je een jaar lang gamepass krijgen en daar zitten fantastische titels tussen.

@Cergorach MS is echt wel aan de weg aan het timmeren qua gamestudio en first party titels. Erg laat inderdaad, maar goed..
Ik weet niet bij wie jij allemaal in huis loopt, maar ik ben nog letterlijk geeneen huishouden tegengekomen zonder een desktop PC.

Edit: Op m'n oma na dan.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 22 juli 2024 13:59]

Tja ik heb ook geen idee waar jij komt, maar in mijn ervaring hebben mensen laptops, of misschien alleen een tablet zelfs. Een desktop is misschien een oudje die ze nog hebben uit de tijd dat dat normaal was maar zelden een model dat je realistisch op kan waarderen naar game waardig alleen door een videokaart toe te voegen.

Maar je kunt ook gewoon naar de verkoopaantallen kijken: https://www.theinquirer.n...-rattle-sounds-once-again
Zo kortzichtig inderdaad.
Ja 700 euro voor een game pc als je uitsluitend nieuwe onderdelen wilt gebruiken.
Maar voor je Xbox heb je ook nog een TV nodig. Die tel je nu niet mee.

Daarnaast heb jij naast je Xbox sowieso nog een goedkope laptop/pc nodig om huiswerk te maken of te werken, afhankelijk van je leeftijd. Kost sowieso ook een paar honderd euro.

Qua aanschaf maakt het netto helemaal niets uit, en daarna gaat de teller toch echt in het voordeel van de PC lopen. Geen abonnementskosten voor online, goedkopere games enzovoorts.

Verhalen dat 'upgraden zo vaak moet dat het toch weer duurder is op PC" zijn ook onzin.
Ten eerste heb je in de huidige generatie ook al een paar keer kunnen upgraden van Xbox One, naar Xbox One S, of Xbox One X. Doe je het niet, dan heb je een lagere resolutie, en lelijkere graphics.

Datzelfde kun je op PC ook doen. Met een PC van 5-6 jaar oud kun je alle moderne games nog spelen.
Niet op de hoogste resolutie, en niet met alle toeters en bellen, maar dat kun je op je Xbox One original van 5-6 jaar oud ook niet en de kans is flink aanwezig dat een 5-6 jaar oude pc met verlaagde resolutie en settings ruim boven de verschrikkelijke lage standaard van 30fps op consoles gaan.

[Reactie gewijzigd door DutchManticore op 22 juli 2024 13:59]

Die € 700 is een instappc voor gamers. Sla de nieuwste computer totaal er maar eens op na.
Je begint pas bij € 700,- tot een schrikwekkende € 2400,-.
En het gaat hier specifiek om gamen. Dat je dan een verkeerde vergelijking er bij haalt door met huiswerk ed te komen, slaat kant noch wal. Natuurlijk kun je op een pc meer, dan hoef je niet 700,- op uit te komen, kun je ook een laptopje van 300,- kopen.
Ik koop regelmatig goede games voor € 15 in de kwartaal sale van microsoft of via sites als cdkeys.com.
Die € 40 euro per jaar voor online gamen is prima te doen, daar krijg je 4 games per maand voor en goede online beleving. Ik heb het niet over upgraden. Ik heb ook een prima pc van 7 jaar oud staan die dankzij alleen een ssd, een videokaartupgrade sinds aanschaf en 16gb intern nog prima meekan.
Je leest niet goed. Mijn punt is dat je niet zo kortaf moet kijken.
Iedereen heeft een PC nodig, of je er nu op gamet of niet. Dat je dan een goedkoop laptopje pakt prima. Zal het even in een rekenvoorbeeld uittypen, misschien dat dat beter werkt.

Stel, je begint met een heel leeg huis. We bekijken wat het kosten om te kunnen gamen en huiswerk maken / werken.

Console gamer:
  • Xbox One X €400
  • 4K TV €300
  • Simpel laptopje voor document verwerking / huiswerk etc. €300
PC gamer:
  • Instap PC €700
  • Scherm 1440p €200
De PC gamer is €900 kwijt voor beide taken werk en gaming.
De consolegamer €1.000.

In de praktijk ligt dit iets genuanceerder omdat zowel de PC gamer als een consolegamer in de praktijk over een TV beschikken, maar die kun je dan dus negeren voor beide.

Het punt is, dat je als console gamer altijd nog een simpel PC'tje nodig hebt naast je console om (huis)werk te kunnen doen. PC gamers stoppen dat geld in hun PC, en zijn dus niet duurder uit ondanks hogere prijskaartje voor one device.

En ik snap niet hoe je komt bij "van 700 tot een schrikwekkende 2400"?
Mijn PC kostte zo'n €3.000 bij aanschaf, maar dat als argument gebruiken is hetzelfde als zeggen dat een fiets beter is dan een auto omdat sommige auto's wel 450k kosten, terwijl de duurste fietsen maar tot 30k gaan. Je kunt nog steeds gewoon een VW Up van 10k kopen als je niet meer wilt of kunt uitgeven.

[Reactie gewijzigd door DutchManticore op 22 juli 2024 13:59]

Ik denk dat ik wel goed lees, maar het niet met je eens ben. Maar goed. We houden allebei van gamen. Als Microsoft gaat investeren ook in PC games zijn we allebei winnaar. Ook leuk :)
Microsoft spreekt al langer van een console die meer en meer op een PC gaat lijken met componenten die vervangbaar zijn.

Het zou me nie verbazen dat Microsoft binnenkort of in de nabije toekomst een Xbox Ready game PC op de markt zet die binnenkort in elke woonkamer geïnstalleerd kan worden of in je eigen hoekje waar je betere helft (lees: baas/vrouw) je toestemming geeft dit neer te zetten.
Doe mij dan ook maar een Xbox one x als (game)pc. De performance is wel aardig, ook van de cpu. En het is een stuk beter te betalen.
Ik vind toch dat je consoles en game pc's los van elkaar moet laten. Een console is voor mij echt om lekker op de bank te chillen met een controller in mijn handen, en een game pc voor serieuze gaming. Op mijn console speel ik ook liever games zoals CoD. Op mijn pc (laptop) speel ik liever games als Rainbow Six Siege.
100% mee eens ik denk er ook zo over.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 702616 op 22 juli 2024 13:59]

Lijkt me erg sterk. Ik verwacht eerder een certificering voor OEM's in dat geval.
Software > hardware en hard ook nog.
Daarmee bedoel ik dat er weinig aan hardware verdiend wordt (aldus Sony), software en services is waar de echt poen is. Voor Microsoft/Xbox maakt het uiteindelijk dan niet uit hoe of waar je in het algemeen koop als je het maar in hun eco-systeem doe en blijft.

Ik denk dat ze met hetzelfde gedachten Live op Nintendo Switch uitbrengen, hoewel dat weer een andere beest is kruisen ze elkaar ook weer niet. Microsoft onder Phil Spencer is slim bezig IMO en dat zeg ik als trouwe Sony fan sinds PS1/My First Walkman.
Wellicht zie je dat verkeerd. Mijn inziens kopen mensen vooral een console om de exclusives, of omdat het veel waar voor je geld opleverd. Het is tenslotte aanzienlijk goedkoper dan een flinke game-pc plus toebehoren. Mensen met die game-pc (zoals ik), kochten waarschijnlijk sowieso al iets minder snel een console. Je bereikt dus met hetzelfde spel twee markten.

Hiermee zou je dus het probleem van de 'matige' line-up tegen kunnen gaan. Wat voor de mensen die geen interesse hebben in PC gaming juist weer een reden is om een xbox aan te schaffen. Voor ontwikkelaars is het wellicht interessant om die exclusives meteen op twee apparaten te releasen. Dan bereik je waarschijnlijk een veel grotere massa dan alleen de Playstation 4 of Nintendo Switch. Uiteindelijk betekend voor elke studio natuurlijk dat ze zoveel mogelijk winst willen maken. Plus bijkomend voordeel voor mensen die beiden apparaten hebben, dat ze het ook op beiden kunnen spelen. Uiteindelijk zie ik voor Microsoft hier voornamelijk een win-win scenario.
Als je als pc gebruiker de console versie kan spelen waar alle grafische instellingen zo goed als vaststaan omdat ze voor de hardware van een XBO zijn gemaakt weet ik niet of je dat als consument moet toejuichen. Al is de Xbox One X best aardig is een high end PC vele malen sneller.
Microsoft verdient toch het meest aan de software en subscriptions dus als ze met een beetje werk de volledige xbox catalogus op de PC kunnen uitbrengen (en daarbij van iedere PC een potentiële console kunnen maken), waarom zouden ze dat dan laten?
Er doen al een tijdje geruchten dat de Xbox consoles zelf voor Microsoft niet winstgevend zijn en dat ze break-even verkopen. Microsoft moet dus winst maken met hun games en Xbox Live abbo's. Echter kan ik me prima voorstellen dat Microsoft heeft berekend dat ze meer winst zouden maken als ze het Xbox platform opengooien voor PC (meer microtransacties, DLC verkopen en een gigantische groei van Halo als een E-sport).

Misschien is Microsoft toch een beetje bang van Linux. Als developers eenmaal aan de slag gaan met het competible maken van games voor Linux is het niet meer te stoppen en dan gaat Windows echt aandeel inleveren. Nu al Windows ''exclusives'' hebben zal nuttig zijn voor in de toekomst.

Het zal me verder ook niet verbazen als de volgende Xbox gewoon een Windows 10 PC wordt (maar dan met een gelockte bootloader/BIOS en alleen support voor UWP). Maar goed, tijd zal het leren.
Mogelijk dat Microsoft gewoon geen heil meer ziet in de console en zo dus hier langzaamaan van af wil stappen.
Krijgen we dan EINDELIJK weer Halo op de pc xD. Maar een mooie toevoeging als dit kan, overigens ook wel logisch omdat de xbox one gewoon een pc is..
Het feit dat de XBONE een PC is (nét niet maar laten we stellen dat...) betekend nog niet dat iedere PC een XBONE is.....

Het OS van de XBONE is geschreven voor de hardware in een XBONE. Jouw PC heeft hele andere hardware. Die van mij wéér andere en die van de volgende Tweaker is weer anders. En dat is exact het bestaansrecht van consoles; het is veel makkelijker programmeren als je exact weet wat voor hardware je kunt verwachten.

Ik zou het persoonlijk erg op prijs stellen als ik m'n XBox spellen ook gewoon op m'n laptop zou kunnen spelen (of zelfs op m'n Windows tablet; vergeet je Switch maar, ik heb een XBox handheld ;-)). Dus als MS nog testers zoekt doe ik graag mee :-)
Het OS van de XBONE is geschreven voor de hardware in een XBONE. Jouw PC heeft hele andere hardware. Die van mij wéér andere en die van de volgende Tweaker is weer anders. En dat is exact het bestaansrecht van consoles; het is veel makkelijker programmeren als je exact weet wat voor hardware je kunt verwachten.

Hiervoor was toch DirectX bedacht? Toch?
Zodoende ook de naam xbox. Van oorsprong DirectXbox.
.oisyn Moderator Devschuur® @qbig197027 februari 2019 03:11
Nee, DirectX is bedacht om hardware te abstraheren zodat je je niet bezig hoeft te houden met low-level details over hoe die hardware dient te worden aangestuurt. Het impliceert niet dat je niet na hoeft te denken over verschillende soorten hardware, want er zitten nogal wat verschillen in performance en mogelijkheden. Die verschillen heb je op een console niet (of nauwelijks). Waardoor die abstractielaag ook weer deels te bypassen is wat de boel weer efficienter kan maken.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 13:59]

Hiervoor was toch DirectX bedacht? Toch?
Yup. Op Windows wel. Maar waarom zou een console een abstractie laag nodig hebben?

Een PC heeft een abstractielaag nodig zodat je niet afhankelijk bent van de API van de hardware. Als de hardware gegarandeerd altijd hetzelfde is, is zo'n abstractielaag niet meer nodig. Hoe goed zo'n abstractielaag ook is, het kost altijd performance en is dus een beperking.
Bij een XBox (waar zou die eerste X eigenlijk op slaan?) is de abstractielaag alsnog handig voor de programmeurs. Vergeet niet dat het de bedoeling is dat derde partijen ook games uitbrengen voor de XBox.
Kan ook niet wachten op een gewone Windows 10 achtige interface, of laat me gewoon een thema kiezen ipv de huidige skin. Ik zou het liefst gewoon titles willen zoals in w10
Dat sowieso gebeuren. Alle exclusieve games van Microsoft komen naar Xbox en Windows, zoals ook in het artikel staat aangegeven.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 juli 2024 13:59]

Was mijn eerst gedachte ook, heb de masterchief collection op de XB1X maar kan niet wennen aan het spelen van shooters met een controller.

(of ik daadwerkelijk niet kan wennen aan controller..... het is vooral het niet willen ;))
Halo Infinite is al confired dat ie uitkomt op PC. MCC zal vermoedelijk ook snel volgen gezien ze sinds vorig jaar ''opeens'' de MCC aan het oplappen zijn.

Nu nog een Halo 3/Halo 3 ODST remaster en ik ben weer gelukkig op deze aardkloot 8-)
Wat betekent dit voor de eeuwige discussie: gamepad vs keyboard.
Wil je online ranked meedoen dan moet je op Pad spelen, etc...

Lijkt me tof dat XBox One games werken op PC, maar hoe vertaald zich dat dan naar het aanschaffen hiervan. Lijkt mij Digital only te zijn, anders moeten ze een list met compatibele drives vrijgeven en dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Dit zorgt ook dan weer dat MS je pushed naar hun eigen Store.
Games hebben hun eigen 'configuratie' voor de platformen, Forza heeft bv hele PC instellingen kant die op de Xbox nergens te vinden is, zeker als een game vanaf begin als 'anywhere' wordt gebouwd, kunnen ze hier gewoon rekening mee houden.

Zelfs daarbuiten, GTA heeft sinds de PC release al duidelijke controller/keyboard setting, je kan zelfs matchmaking obv deze instellingen. GOW4 zie je online duidelijk wie controller en wie keyboard speelt, ik speel enkel coop, geen idee hoe dat bij andere modus is.

Kans is natuurlijk erg groot dat dit gewoon 'MS Store' only zal zijn, geen steam, geen origin, initieel enkel games uit de Anywhere series en met de berg nieuwe studio's die ze nu hebben, komen daar nog wel nieuwe games bij. Verwacht echt geen Battlefield of Fifa op zo'n manier te kunnen spelen.
enige reden om in MS Store iets te kopen is als je Gold hebt en daarmee een % korting (afhankelijk van de game).

Voor de normale aankopen bestaan er keysites, waarop je voor ongeveer 50~75% van de MS store betaald (game afhankelijk).
Die knal je dan in onder je MS account en klaar.

De Forza games via keysites zijn eigenlijk (primary) voor XB maar doen het prima op de PC.
Key sites zijn dubieus te noemen at best. Ik heb ooit Forza Horizon 3 gekocht op game2dl (destijds een redelijk grote jonge ). Maar helaas werd de key continue gerefund (door de eigenaars van de credit cards die zij gestolen hadden). Uiteindelijk via PayPal mijn geld teruggekregen, maar had ik t met ideal betaald was t alles behalve ideaal. Want dan is t pech je geld is weg! Ook met kinguin al meermaals niet werkende (lees gestolen) keys gehad. Wil je echt graag keys kopen op zo’n site raad ik enkel cdkeys.com en g2a.com aan.

Lang niet alle keys zijn zo verkregen, maar het probleem met key sites is dat de beheerders ervan ook niet weten hoe die keys bemachtigd zijn. Dus persoonlijk zou ik zeggen dat dit soort sites niet gepromote moeten worden, al heb je gelijk dat je games vaak voor zeer goedkoop kunt krijgen. Maar eerlijk is eerlijk als g2a een game van MS verkoopt voor €30 en MS zelf voor €80 dan voel je wel aan dat dat geen legaal verkregen key is.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 22 juli 2024 13:59]

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad, dus dan moet je beter kijken waar je de keys haalt.
Kingpuin is een goede denk ik.

Dat laatste argument gaat niet op trouwens, je kan namelijk ook ik bijv een Gamemania een Forza voucher kopen (kaartje met key only) voor 50% van wat MS vraagt in hun store. Niets mis met de keys!
Zou mooi zijn als dit in de toekomst uitgebouwd gaat worden en dat Xbox games makkelijk op de PC te spelen zijn!
was laatst aan het kijken op youtube: "windows on a life support system called gaming" van thelinuxgamer, dat MS dit doet spreekt ergens dat die video best wel eens gelijk kan hebben. in ieder geval voor standaard/game desktops.

ik zou het niet erg vinden als MS windows 10% markt aandeel verliest de komende jaren aan linux of iets anders, concurentie is goed :)
Wat noem jij markt?

"De computermarkt" is heel wat groter dan gaming. Niet alleen desktops en laptops, smartphones/tablets en ook servers, zelfs routers of IoT apparatuur.. het valt er allemaal onder. Allemaal vol hardware wat je in andere vormfactor een PC zou noemen.

Als je dan kijkt naar de markt, is Microsoft niet eens zo heel groot en Linux misschien zelfs wel eens groter.
Ik juich alternatieven aan hoor, daar niet van, maar in enterprise is Windows echt nog wel nodig. Er zijn zoveel organisaties afhankelijk van gedateerde Windowssoftware.

Maargoed, met steeds meer SaaS/cloud-oplossingen worden Chromebooks bijvoorbeeld wel meer een optie.
Dit lijk vooral interessant te zijn voor Microsoft als ze gamepass naar de pc willen brengen. Aangezien ontwikkelaars geen zin hebben om hun pc game uit te brengen op de windows 10 store, terwijl hij op de xbox deel uitmaakt van het gamepass aanbod. Hierdoor kan Microsoft zorgen dat alle aangeboden xbox games op gamepass ook aangeboden kunnen worden op de pc.
gamepass is al (beperkt) te gebruiken op de pc. Alle games van microsoft kan je met je gamepass ook spelen op je pc
De Windows update versie van de Insider preview ring die je hiervoor moet draaien (Fast) kan niet geinstalleerd worden op een Nederlandse versie van Windows omdat deze nog niet vertaald is.

Ik heb me de blubber gezocht naar waarom de installatie steeds fout liep ("kan niet geinstalleerd worden") dus dacht ik deel het even.
Als het zover doorontwikkeld wordt dat het op beide systemen functioneert, en waarbij extra feature voor dektop graka,ram,cpu ondersteuning aanwezig is. En uiteraard de game licentie op twee systemen (natuurlijk niet tegelijkertijd online) mogelijk wordt. Dan zou Microsoft gaming weleens een flinke omzet verhoging kunnen realiseren...wat natuurlijk ook het uiteindelijke doel is.
Als een echte Xbox fanboy (PS4, Swicht heb ik ook) vind ik geen goede idee dat MS zoiets gaat doen.
Er wordt ook gefluisterd dat Gamepass ook naar de Swicth gaat (via stream dan).
Voor de meeste mensen komt er geen Xbox console in hun huis, zodra een van deze diensten gaat draaien.
Maar ja, alles draait om geld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.