Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

John Romero's Doom-'mod' Sigil is uitgesteld tot april

John Romero, een van de programmeurs achter het oorspronkelijke, 25 jaar oude schietspel Doom, laat weten dat de betaalde release van Sigil is uitgesteld tot april. De gratis versie volgt daarna.

Met zijn studio Romero Games had John Romero Sigil eigenlijk nog deze maand moeten uitbrengen, maar hij meldt dat er enkele moeilijkheden zijn opgedoken tijdens de productie. De extra tijd is volgens hem nodig om 'alles helemaal in orde te maken voor de fans'.

Het uitstel betekent dat de twee betaalde limited editions, te weten de Big Box of de Beast Box, ergens in april zullen verschijnen. Romero geeft nog geen exacte releasedatum. Er komt ook een gratis versie van Sigil die hetzelfde is als de betaalde versie, op bepaalde fysieke extraatjes na. Deze gratis versie komt uit nadat de betaalde versies in handen van de bestellers zijn.

Sigil pakt het verhaal op waar de vierde episode van het originele spel stopte. Romero gaf eerder aan dat het spel is te beschouwen als de 'onofficiële opvolger' van deze vierde episode. De game bevat negen maps voor singleplayer en negen velden voor multiplayer. Sigil komt uit in de vorm van een Doom megawad-bestand, waardoor enkel bezitters van de originele Doom-versie uit 1993 het kunnen spelen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-02-2019 • 09:33

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Dus de gratis versie is hetzelfde dan de betaalde versie?
https://www.romerogames.ie/sigil

Als ik het goed lees lijkt het erop dat je bij de betaalde versies allerlei goodies krijgt terwijl de megawad file gratis is.
Jazeker, hij maar je krijgt fysieke spullen bij als je het koopt. De was is gratis.
Heb DOOM1 > doom.wad
en DOOM2 > doom2.wad
Dit is in de originele Doom1 te spelen? (Zal de max-cpu-cycles van DosBox maar niet al te hoog zetten dan).

Ps. Ben benieuwd naar een goede mod van Descent. Was toch wel erg geslaagd...

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 19 februari 2019 09:40]

Dit is in de originele Doom1 te spelen? (Zal de max-cpu-cycles van DosBox maar niet al te hoog zetten dan).
Ja, je hebt de originele Doom 1 nodig.

Doom 1 en 2 zijn grotendeels identiek, maar nét niet helemaal, waardoor er mods zijn die wel op beide Dooms werken, maar ook mods die specifiek alleen op Doom 1 of Doom 2 werken. Aangezien op de pagina van Sigil meermaals expliciet staat dat je de originele Doom uit 1993 nodig hebt, lijkt me dat deze mod dus in de laatste categorie valt.

(Om een paar voorbeelden te noemen: sommige textures uit Doom 1 zitten niet in Doom 2, en Doom 2 gebruikt een andere aanduiding voor levels (MAPxx ipv ExMy), om maar wat te noemen.)

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 19 februari 2019 10:05]

Ps. Ben benieuwd naar een goede mod van Descent. Was toch wel erg geslaagd...
Niet een mod, maar Overload is een redelijk goede kloon (ook gemaakt door de originele devs).
https://store.steampowered.com/app/448850/Overload/
Eens. Ik heb Overload ook gespeeld. Je kunt het beschouwen als een uptodate versie van Descent, helaas zonder coop. Niet alles is exact hetzelfde, maar de Descent 'feel', de energy weapons, speciale missiles en tricky bots zitten er allemaal in. Er is een demo beschikbaar (Overload Playable Teaser), als je hem eerst wilt testen.
Geslaagd, die kende ik niet, bedankt voor de tip. Die wordt van mij!
Ps. Ben benieuwd naar een goede mod van Descent. Was toch wel erg geslaagd...
Wat voor Descent mod zou je willen zien?
Een goede mulitplayer. Of is zoiets er al?
https://www.dxx-rebirth.com/

Of en hoe multiplayer werkt durf ik niet te zeggen maar singleplayer werkt in ieder geval perfect.

En er is natuurlijk ook nog https://store.steampowered.com/app/448850/Overload/
Ik wou alleen zeggen heel erg bedankt voor die eerste link, ik kende die totaal niet. Ik kan echt niet wachten nu om het vanavond uit te proberen!
ja descent was echt leuk, later nog geprobeerd met forsaken

[Reactie gewijzigd door KiD_KRiool op 19 februari 2019 09:50]

Naast de al eerder genoemde Overload komt binnenkort ook Descent Underground uit.
Als ik het goed heb gelezen is dit spel eigenlijk in tweeën gedeelt: Descent Underground en het nieuwe Descent 2019. Die laatste is een GoG versie, maar als het goed is komt er gewoon een Steam versie. (was tijdelijk van Steam gehaald). En beide zijn gewoon speelbaar op Linux.

Ik had Descent Underground ook al eerder gezien en gespeelt, maar deze versie was veelal gericht op multiplayer, er was zover ik wist geen single player campaigne erin. De Descent 2019 versie zou i.e.g. een volledige single player campaigne hebben en binnenkort uitkomen.

Dit is wat ik er uit een snelle zoektocht uit kon halen, veel is me er nog niet over bekend. Maar ik zal hem in de gaten houden.
Originele (Ultimate edition) Doom is verkrijgbaar op Steam en GOG.com (nu in de aanbieding!).

Overigens kan je veel beter een van de source ports van de Doom engine gebruiken ipv. DosBox.
Meneer Romero raad ook aan om een doom port te gebruiken voor deze megawad ik zit er iig op te wachten.
Bij het woord "Sigil" moest ik direct denken aan het spel Strife, een spel gemaakt met dezelfde engine als Doom. Was in principe doom met RPG elementen en een wereld ipv losse levels.

De Sigil in dit spel is een soort modulair energiewapen dat zeer krachtig is, maar het gebruik ervan vreet je eigen health.

[Reactie gewijzigd door xoleum op 19 februari 2019 10:22]

Ah ja, ook een topspel en zeker een aanrader als je van het originele DOOM houdt. Ik heb er nog eens een review voor geschreven op een (niet meer actieve) gamesite van een maat van me.

Overigens is op Steam Strife: Veteran Edition verkrijgbaar.

Edit: Voor wie Doom nog niet heeft, verkrijgbaar op Steam en GOG.com (nu in de aanbieding!).

[Reactie gewijzigd door Maruten op 19 februari 2019 11:31]

Strife heb ik nog steed in doos liggen, blijft een fantastiche game.
+1Anoniem: 923789
19 februari 2019 10:43
Ik kan niet wachten :)

Misschien dat ik voor de standaard versie ga. Met 40 dollar vind ik 'm nog schappelijk dan de 166 dollar die voor de Beast gevraagd wordt . . .

Hell, er is ook een E1M4B level van hem !! Hoe heb ik die kunnen missen ?? :o
Goh, een Romero-project dat vertraging oploopt... Gaat 'ie ons weer "his bitch" maken?
Oh, zat er een verhaal in Doom... :P
Er is zelfs een film over gemaakt.
Beast box besteld, krijg ik lekker een beeldje van Romero's hoofd op een stok :3 (doom echte eindbaas)

[Reactie gewijzigd door dakka op 19 februari 2019 11:44]

kan niet wachten op mijn eigen hoofd van John op een staak :3
Tien keer gelezen en ik snap nog altijd niet wat je wil zeggen.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 19 februari 2019 11:40]

Je krijgt bij de Beast box versie een tinnen beeldje van john romero's hoofd op een staak(zoals in doom)
Kan vooral niet wachten op de soundtrack. Altijd al een groot fan van Buckethead geweest en heel erg benieuwd hoe hij iets in de Doom stijl gaat maken.
Spel zelf zal ook zeker een aantal keer geweldig zijn, jammer dat het is uitgesteld