Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

App van BNP Paribas Fortis toont nu ook saldo en verrichtingen bij andere banken

De Easy Banking App van de Belgische bank BNP Paribas Fortis laat gebruikers voortaan ook hun saldo en verrichtingen bij andere banken raadplegen. Momenteel kunnen rekeningen van ING, Belfius en KBC worden toegevoegd; in de komende maanden volgen nog andere bankinstellingen.

Met de Easy Banking App kunnen klanten van de vier banken in real time het saldo op hun betaal- en spaarrekeningen opvragen, en ook de geschiedenis van hun verrichtingen bekijken. BNP Paribas Fortis komt hiermee naar eigen zeggen tegemoet aan de behoefte van veel gebruikers. Een op de vier BNP Paribas Fortis-klanten heeft volgens de bank ook een rekening bij een andere financiële instelling en het schakelen tussen de apps van de verschillende banken zou vaak als lastig worden ervaren.

Een bijkomend voordeel van de Easy Banking App is dat de gebruiker, nadat de bankrekeningen zijn toegevoegd, niet langer zijn kaartlezer en bankkaarten nodig heeft om de staat van de rekeningen te raadplegen. In de komende maanden wordt de app uitgebreid met andere bankinstellingen en krijgt de toepassing ook extra functionaliteit, zoals betaalinitiatiediensten voor overschrijvingen en personal finance management.

De vernieuwde app van BNP Paribas Fortis is beschikbaar voor Android en iOS.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

13-02-2019 • 09:33

96 Linkedin Google+

Reacties (96)

Wijzig sortering
Die website vertelt exact niets wat BNP wel of niet met de verkregen data gaat doen.

De algemene voorwaarden alleen zijn al 16 pagina's. Daarbij wordt pas op de laatste pagina een half werkende link naar een privacy beleid getoond die opent in het Frans.
Een van de naarste ontwikkelingen op dit moment in de financiële wereld, naast dat de overheid alles van je weet, weet straks ook elke financiële instelling alles van je.
Om de hele simpele reden dat je de scherpe bankkosten/verzekeringspremies/hypotheekrentes alleen nog maar krijgt wanneer je complete openheid geeft over je financiën.
Waarbij je klantgegevens vervolgens weer verkocht worden om de verkregen korting te kunnen betalen.

Edit: voor de duidelijkheid dit is een verwijzing naar PSD2 die deze app mogelijk maakt.

[Reactie gewijzigd door mmx op 13 februari 2019 09:41]

Alsjeblieft zeg, met opmerkingen zoals deze maak je mensen alleen maar onnodig bang. Heb je ook maar een enkele aanwijzing dat klantgegevens verkocht worden door financiële instellingen? Als er een sector sterk gereguleerd is, is het wel de financiële dienstverlening.

PSD2 is juist een uitstekende manier om te zorgen voor concurrentie tussen banken. Waar het bijvoorbeeld eerst bijzonder vervelend was om over te stappen naar een andere bank, wordt dat nu een stuk makkelijker. Zo kan je bijvoorbeeld je betaalgeschiedenis meenemen.
Edit: Dan ben ik nog niet eens begonnen over hoe het innovatie drijft.

Daarnaast is de toestemming van de klant goed geregeld voor PSD2 doordat het een opt-in systeem is waarbij voor elke instelling apart toestemming gegeven moet worden.

[Reactie gewijzigd door ggiloo op 13 februari 2019 09:53]

PSD2 is juist een uitstekende manier om te zorgen voor concurrentie tussen banken.
Een bank hoeft voor mij op geen enkele manier te concurreren. Zorg dat je systeem veilig en degelijk is en klaar en dat ik bij mijn geld kan wanneer ik dat wil. Banken worden gerund alsof het private bedrijven zijn (en dat zijn ze in wezen ook).

Maar het financiele systeem is een essentieel orgaan in onze samenleving. Je kunt er niet zonder.
Ik pleit voor een deugdelijke, simpele, saaie, niet op winststurende (overheids-?)bank.

Dat een MediaMarkt gekke dingen moet doen om te kunnen overleven omdat ze anders in gehaald worden door de BCC geen probleem, maar laat die concurrentiestrijd gewoon bij 'echte' bedrijven niet bij instellingen die eigenlijk niet (zouden moeten) kunnen omvallen.

[Reactie gewijzigd door Ynst2003 op 13 februari 2019 16:29]

Dus jij wilt de hoofdprijs betalen? Ik snap werkelijk niet waarom je tegen alle vormen van concurrentie zou willen zijn?
Nee, @Ynst2003 wil cooperative banking waarbij kosten (en winst (en risico)) gedeeld worden door de deelnmers en de bankier een fatsoenlijk in plaats van exorbitant salaris krijgt.

Er zijn dingen waar je niet omheen kunt (zoals banken, verzekeringen en zorg) waar winstbjag leidt tot perverse prikkels en de consument niet langer een stakeholder maar een “asset” of erger nog, een “liability” wordt. Die zaken kunnen we beter collectief regelen, zonder winstbejag.
jep. Perfect verwoord.
ik ben niet bereid om met mijn privacy te betalen. Ik heb er totaal geen problemen mee als ik 5 euro per maand betaal als mijn gegevens niet gedeeld worden.

(dat is juist ook het probleem. Mensen die 'niets' om privacy geven die krijgen het gratis, ik zal 5 euro per maand moeten betalen. Daarom moet je regels hebben dat een bank gewoon simpel, saai, degelijk moet zijn en geen gegevens deelt/verkoopt. En het dus voor iedereen gratis / 5 euro per maand kost.)

[Reactie gewijzigd door Ynst2003 op 13 februari 2019 16:37]

Je schrijft "Een bank hoeft voor mij op geen enkele manier te concurreren. "

Prima als je niet met privacy wilt betalen, moet je dat wel verduidelijken.
Je betaalt al dmv hogere rente op betaal of lagere rente op spaarrekening, dat ze ook nog 5 euro/maand vragen is een gotspe
Dat een MediaMarkt gekke dingen moet doen om te kunnen overleven omdat ze anders in gehaald worden door de Saturn geen probleem
Ingehaald worden door Saturn? MediaMarkt === Saturn

Verder ben ik het helemaal met je eens :)
Heb je ook maar een enkele aanwijzing dat klantgegevens verkocht worden door financiële instellingen?
De intentie is er in ieder geval:
ING
Equens

Let op dat dit soort initiatieven pas gestopt worden na "maatschappelijke onrust en bezorgdheid" en niet doordat een instelling die controleert op regulering de betreffende partijen op de vingers tikt.
Ik ben het met je eens dat er vaak pas duidelijk gereageerd wordt als er onrust ontstaat. Maar de AFM had wel degelijk kanttekeningen geplaatst bij de plannen van de ING om klantdata op een individueel niveau door te verkopen: https://www.nu.nl/economi...zeer-scherp-in-gaten.html
Vraagje. Stel ik geef geen goedkeuring door middel van het opt-in systeem en alle partijen die geld van mij ontvangen of naar mij verzenden geven wel goedkeuring. Hoe wordt de privacy van mijn transacties dan gewaarborgd?

Het zou mij namelijk niet verbazen als, net als met alle social apps nu, de maatschappij zonder te knipperen hun privacy overhandigd in ruil voor korting of gratis diensten. Nu wordt ik daar al beperkt door getroffen doordat anderen mijn privé email en mobiele nummer lekken. Komt daar nou ook nog een financieel profiel van mij bij, waar ik geen enkele invloed op kan uitoefenen?

[Reactie gewijzigd door OptimusPrima op 13 februari 2019 11:02]

In het verlengde daarvan, hoe krijg ik een kickback van de verkoop van mijn bankgegevens ?
ING had dit een poos terug opgenomen in de voorwaarden. https://pcmweb.nl/artikel...n-verkopen-aan-bedrijven/
Inmiddels staat het ook in de voorwaarden.
Maar dat is natuurlijk ook alleen maar bangmakerij.

[Reactie gewijzigd door mmx op 13 februari 2019 09:55]

Dit is echter niet het gevolg van PSD2 hoor. De bank weet al jaren prima waar jij je geld ongeveer aan uitgeeft, bij welke winkels en hoeveel. De pinautomaten zijn allemaal netjes gecategoriseerd in het type bedrijf wat de pinautomaat bezit en dit word allemaal netjes uitgedraaid in rapportages voor de marktanalyse die ze dan vervolgens weer verstrekken aan klanten doormiddel van financieel adviseurs.

Enige stap die ze nu dan dus volgens de voorwaarden ook gaan maken is dat ze dat individueel per klant gaan verkopen, dat heeft echt 0,0 met PSD2 te maken en heb je dus ook helaas geen opt-in systeem voor. Dit is echt volledig de bank die de data die ze al jaren bezitten ook beginnen te gebruiken voor andere doeleinden omdat het winstgevend is. Laten we die dan in slecht licht zetten en niet PSD2.
Dit heeft _niks_ met PSD2 te maken! En dit gaat ook niet door.
Precies. Verkopen als dienst maar intussen wordt de klant het product. Kon iedereen aan zien komen dat dit gebeurd en het merendeel zal het worst zijn. Nou ja, totdat het tegen je werkt.
Ja ik snap ook niet dat anderen dit niet van mijlen ver zien aankomen. Maar ik zal over paar jaar wanneer dit allemaal gewoon openlijk bekend is, nog even weer reageren op dit topic.
Leuk dat je dat bericht uit 2014 aanhaalt. Binnen enkele dagen na dat bericht heeft de ING namelijk in een open brief haar excuses aangeboden en de plannen ingtrokken.
Edit: de brief nog even opgezocht: https://www.ing.nl/nieuws...ik_van_klant_brief.html#!

[Reactie gewijzigd door ggiloo op 13 februari 2019 10:11]

Natuurlijk maar dat wil niet zeggen dat ze het plan niet klaar hebben liggen zodra zij denken dat de markt er rijp voor is of er een markt zou kunnen zijn voor een goedkopere rekening met een "hogere" rente waar je alleen al je gegevens voor hoeft weg te geven dan zal geen bank het laten om geld te verdienen aan jouw gegevens.
Ik zou ze zeker die kans niet geven en gewoon rekeningen zo veel mogelijk gescheiden houden.
Nou, toevallig lees ik het net in een bericht in de ING app (datum 12 februari 2019):

Dit is nieuw in de voorwaarden:
Het wordt in de toekomst mogelijk om je rekening van een andere bank toe te voegen aan je overzicht in de Mobiel Bankieren App en Mijn ING

Dus dat lijkt me redelijk actueel....
die voorwaarde gaat niet over het verkopen van gegevens aan derden, maar gaat over de ondersteuning van PSD2.
Dit lijkt me helemaal correct. Voor zover ik weet krijgt alleen de fiscus een overzicht met saldo's, rekeningnummers en tenaamstelling per 31 december elk jaar, van banken en van verzekeringen. (Sommige verzekeringen moet je namelijk ook opgeven aan de fiscus).
Echter, alle transacties etc gaan niet naar de fiscus.

Andere overheden hebben voor zover ik weet nog steeds geen geautomatiseerde toegang hiertoe.

De nieuwe wet waarmee je banken opdracht geeft om je gegevens aan door jou uitgekozen derden te verstrekken is juist een enorme vooruitgang om het monopolie op deze gegevens bij de banken weg te halen. Opeens kunnen boekhoudprogramma's wel geautomatiseerd jouw bankgegevens inlezen en boeken. Overheden nog steeds niet. Andere banken ook niet. Je blijft zelf eigenaar van jouw gegevens!

Edit: Andere overheden hebben wel toegang tot identificerende gegevens, niet inhoudelijk saldo's en transacties. Zie https://www.internetconsu...zingsportaalbankgegevens/

[Reactie gewijzigd door Jan-Remco op 13 februari 2019 14:01]

Politie/OM krijgt geautomatiseerd toegang, en de fiscus is baas boven baas, die heeft altijd al rechten waar alleen nog maar onze koning boven staat. En iets aantrekken van privacy heeft die partij ook nooit echt gedaan.
Graag een bron. Ik ben oprecht benieuwd namelijk. Ik weet niks van die geautomatiseerde toegang.
Ja en als je even de reacties onder dat artikel leest, kan je zien dat het alleen om het geautomatiseerd opvragen van NAW-gegevens gaat. Niet om bijvoorbeeld transacties op je rekening.
In de memorie van toelichting die ik vind via jouw link:

Concreet gaat het identificerende gegevens
over cliënten van aangesloten partijen die in Nederland financiële producten in de zin van de Wet
op het financieel toezicht afnemen. Ook kunnen gegevens worden ontsloten over personen die een
volmacht hebben om die cliënten te vertegenwoordigen. Het betreft de volgende identificerende
gegevens:
- in geval van een natuurlijk persoon: naam, tenaamstelling van de rekening, de kluis of het
financiële product, adres, woonplaats, postadres, geboortedatum, en administratieve kenmerken
(is het product actief of beëindigd, is de betreffende persoon rekeninghouder of gemachtigde);
- in geval van een rechtspersoon: naam, tenaamstelling van de rekening, de kluis of het financiële
product, adres, vestigingsplaats, postadres, nummer van inschrijving bij de Kamer van Koophandel
en administratieve kenmerken.

In de bron die je opgeeft staats niets over opvragen van transacties. Graag alsnog een goede bron.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Jan-Remco op 13 februari 2019 14:02]

Financiële sector is zelfs zo gereguleerd dat bedriegen en liegen nooit voorkomt natuurlijk.. Daarnaast concurrentie lijkt me helemaal niet het magische woord, zie de zorg, energie en telecom sector.

Al met al een hoop geblaat, geen bron vermelding en vooral een mening (in ieder geval zolang elke vorm van bronvermelding ontbreekt)
Het is inderdaad mijn mening, maar ik reageer tenminste inhoudelijk :)
Dat is een manier om dit te bekijken de andere manier is dat je steeds maar weer het zelfde ziet. Banken en andere financiele instellingen die alles doen om de kosten te drukken en daarbij zeer vaak de klant (zeker de consument) uit het oog verliest. Er zijn meerdere banken geweest die in ieder geval met het idee gespeeld hebben data te verkopen of "vrijwillig" te delen met derde om op die manier geld te verdienen aan de data die zij bezitten. Gelukkig is dat tot op heden nog niet gebeurt maar als een bank dacht dat ze er mee weg zouden kunnen komen dan is het alleen nog maar een kwestie van tijd.

Het gevaar van dit verhaal is dat banken nog strikter worden in het verstrekken van geld omdat men nog meer inzage krijgt in het uitgave patroon van haar klanten, zelfs als deze klanten alleen een spaar rekening bij die instelling af nemen.
Er is een goede reden dat veel mensen meerdere rekeningen hebben dat is om bijvoorbeeld huishoud kosten en vaste lasten te scheiden of om een gedeelde rekening en een eigen rekening apart te houden. Zo heb ik een eigen rekening en een hypotheek bij een andere bank met een aparte lening voor een verbouwing bij een derde instelling omdat het financieel simpel weg beter uitpakte om het op die manier te regelen.
Als ik om welke reden dan ook de lening een keer niet op tijd betaal dan weet de hypotheek verstrekker daar niets van. Maar met deze PDS2 onzin kommen dat soort dingen ook bij mijn hypotheek verstrekker terecht waardoor zij nog wel eens kunnen besluiten dat ik om die reden een minder aantrekkelijke klant voor ze ben wat bij een volgende hypotheek onderhandeling weer lastig (en duur) kan zijn.

PDS2 lijkt leuk maar is veel meer in het voordeel van de bank dan in het voordeel van de consument ondanks dat het erg nuttig lijkt is er een enorm gevaar verbonden aan deze onzin.
Mmx heeft wel degelijk een punt. PSD2 heeft een groot nadeel, derde partijen kunnen toestemming van je eisen voordat ze je een verzekering of hypotheek met 'korting' willen verkopen. Weiger je dat, dan betaal je extra, zoals we met auto verzekeringen zien (zonder 'korting' is een auto verzekering onbetaalbaar).

De toestemming kan dan wel goed geregeld zijn, derde partijen zullen je gaan dwingen die toestemming te verlenen.
Ik weet niet van welke planeet jij komt, maar de kritiek op de PSD2 is al vanaf de inceptie groot en intensief:
Ook de Nijmeegse hoogleraar digitale beveiliging Bart Jacobs is uitermate kritisch. 'Als je hier als buitenstaander tegenaan kijkt, denk je: welke malloot heeft dit verzonnen? Er zitten zoveel privacybezwaren aan. Brussel en Den Haag hebben echt zitten slapen.' Consultant Rik Goslinga van A.T. Kearney: 'Banken roepen al vanaf dag één dat PSD2 grote privacyproblemen op zal leveren, maar de banken worden blijkbaar als onbetrouwbare bron gezien voor dit tegengeluid. Overheden hebben mijns inziens onvoldoende door hoe ze de privacy van de consument in dit dossier moeten waarborgen.'
https://fd.nl/weekend/123...-europese-betaalrevolutie
Veel Europese banken zullen waarschijnlijk zelf ook, bijvoorbeeld via een dochterbedrijf, een PSD2 vergunning aanvragen zodat ze financiële informatie op kunnen eisen bij hun concurrenten. Zitten we te wachten op zulke opgejaagde ‘cowboy’ banken die financiële gegevens voor allerlei andere doeleinden gebruiken zodat klanten via persoonlijke aanbiedingen zo hoog mogelijke marges betalen? Of was het misschien toch niet zo’n gek idee dat banken de gevoelige financiële gegevens van hun klanten zorgvuldig afschermen?
https://ibestuur.nl/weblo...pese-strategische-blunder
Ik ben het met je eens dat het de concurentie bevorderd, en dat is op zich zelf goed

Hoe het onze privacy gaat raken is de vraag. Ik heb er geen vertrouwen in vooral omdat elke bank het zelf moet implementeren is de kans op fouten groot. Ik noem alleen een ING bank en Rabobank die de processen voor witwassen niet eens op orde hebben... Verder hebben we het gezien bij de slimme meters, ook daar ging het mis en zijn gegeven gelekt

De mensen onderschatten welke informatie men uit de data kan halen over het gedrag van mensen. Daarnaast wordt die informatie straks tegen je gebruikt.

Had men de concurentie niet op een andere manier kunnen bevorderen, bijvoorbeeld door het meenemen van je banknummer en historie?

[Reactie gewijzigd door jeanj op 13 februari 2019 16:58]

PSD2 is juist een uitstekende manier om te zorgen voor concurrentie tussen banken. Daarnaast is de toestemming van de klant goed geregeld voor PSD2 doordat het een opt-in systeem is waarbij voor elke instelling apart toestemming gegeven moet worden.
PSD2 is 1 grote privacy horror. Wie zegt dat als ik bij bedrijf A een hypotheek aanvraag zij niet mijn bankdata doorverkopen aan andere data hongerige bedrijven? Dit soort grappen hebben we gezien met de KVK waar een levendige handel is ontstaan in gegevens. Jij en ik weten niet wat er achter de gesloten deuren van deze databedrijven gebeurd.

Oud artikel uit 2014:
https://decorrespondent.n...hebt/54349265916-f7f236f5
Dit is geen bangmakerij, maar gewoon een feit. Er spelen hier een aantal zaken.
1. Als ik een betaling aan jou doe, en jij geeft aan iemand toestemming om jouw transacties in te zien, dan zien ze dus ook mijn transactie aan jou, terwijl ik nergens toestemming voor gegeven heb.
2. Als je je hypotheek/verzekering/noemmaarop enkel krijgt als je je transacties vrijgeeft, of dat je heel veel extra moet betalen als je je transacties niet vrijgeeft, wordt het veel moeilijker om nee te zeggen.
Nu is er geen keuze en dat is prima. Een verhuisservice zoals jij aanhaalt zou ook specifiek wettelijk geregeld kunnen worden, namelijk dat in het geval je een rekening wil openen bij een bank je toestemming zou kunnen geven je betaalhistory over te zetten en dat een bank hier kosten (maar zeker geen korting) voor zou mogen regelen.
Je bent als klant gewoon zelf in de lead. PSD2 is niet een optie dat alle instellingen opeens alles van je weten. Enkel de partijen waar jij wil dat ze het van je weten.
Hetzelfde als met facebook (http://theconversation.co...ure-not-on-facebook-94804)

Op basis van de personen om jijzelf (als zij gebruik maken van deze dienst en jij niet) heen kunnen ze aan de hand van de gegevens van de tegenpartij (die jij dus bent) bij een betaling profielen opzetten. Momenteel is dit nog niet tegen te houden.
Klopt, alleen wanneer je aanzienlijk meer moet gaan betalen wanneer je geen openheid geeft is voor veel mensen de enige optie totale openheid geven.
Dan geef je ze even toegang en zodra je lening rond is trek je deze weer in. Men kan moeilijk een clausule opnemen die je verplicht je privacy op te geven gedurende de looptijd.

Daarnaast weet de bank niet welke andere rekeningen je hebt tot je ze toegang geeft. Je hoeft ze het dus niet te vertellen.

Verder helpt het alleen maar als je "meer" geld hebt om betere voorwaarden te krijgen, dat is nu ook al. Ik kreeg zelfs een betere lening omdat ik een volmacht op mijn ouders hun spaarrekening had bij dezelfde bank 8)7
Je kan het intrekken, of 90 dagen wachten, dan vervalt de authorisatie automatisch.

De beslissing dat jouw serviceprovider (je bank app, of huishoudboekje) gegevens mag ophalen bij een accounthostende partij (bank), is maar 90 dagen geldig. Daarna moet je weer expliciet toestemming (consent) geven. Na die 90 dagen heeft de tussenpartij geen authorisatie meer om de gegevens op te halen bij de accounthostende partij (bank).

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 13 februari 2019 11:33]

Wat dus ook tegen je gebruikt kan gaan worden dus, zoals mmx ook aangeeft. Waarschijnlijk krijgt men die 'niks te verbergen heeft' een flinke dosis korting terwijl iemand met twijfels de hoofdprijs betaald.
Tsja, maar zo werkt het toch al met verzekeringen? Als verzekeraar wil je natuurlijk je klant zo goed mogelijk kennen. Verzekeraar Allianz weet nu nog niet wat je allemaal uitspookt. Als jij een autoverzekering neemt en je geeft toegang tot je bankgegevens, dan kunnen ze zien dat je nooit 's avonds op stap bent. Ze kunnen ook zien dat je altijd in je eigen stad bent. Ze kunnen hierop dan risicoanalyses doen en jouw kortingen geven.
Iemand die geen gegevens prijsgeeft… tsja, die betaalt dan de hoofdprijs.
Waarschijnlijk? Dat weet ik wel zeker! Ik woon in het zuiden van de EU.
Mijn bank heeft me 2 keuzes gegeven:
  • A. Betaal maandelijks voor je rekening (elke overboeking, opname, betaling, kost geld) (schatting 10-30 euro per maand)
  • B. We mogen je reclame sturen, je gegevens deels verkopen, etc. In ruil voor dat de bank je maandelijkse bank kosten betaald
Verder is het leuk dat BNP hier nu pas mee komt......kan hier kan ik al maanden lang, accounts van andere banken toevoegen in je lokale bank App.

Daarnaast lopen we in het noorden nog wel verder achter.. banken adverteren hier al tijden duidelijk met:
  • Apple Pay
  • Google Pay
  • PayPal
  • Samsung Pay
  • Lokale Tikkie / Vrienden betalen
En dit is allemaal aan elkaar gekoppeld in 1 App van je bank ;).
Zo kan je in deze app, al je Paypal transacties zien (nadat je PayPal hebt gekoppeld) en meer! Ik denk niet dat hier nog veel Privacy bij komt kijken :Y)

En 90 dagen autorisatie? Nee.. koppeling blijft tot dat je het handmatig annuleert

[Reactie gewijzigd door mmjjb op 13 februari 2019 16:48]

Voor hypotheken moet je sowieso al enige openheid geven in je financien - je inkomsten (recente loonbrieven) en je schulden (BKR-registratie). Dat is op zich prima, die hebben echt niet meer inzicht nodig in je dagelijkse bankzaken en ik hoop dat die PS2 ze niet daar het recht toe geeft om daar inzicht in te hebben.
Hypotheek verstrekkers vragen al je bank overzicht van de laatste maand of meerdere maanden op. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden. Hoe minder openheid hoe hoger de rente.
Al ooit een hypotheek aangegaan?
Wij wel, zo'n 15 jaar geleden. En weet je wat?
Je moest je toen ook al in je blootje zetten. Zowel financieel als medische verklaring. Niets nieuws onder de zon dus hieromtrent.
Los daarvan zit ik hier ook niet op te wachten, maar dat staat los van jouw argumenten.
Dat is mijn werk, dus die regel ik dagelijks.
Het lijkt mij vrij normaal dat als je een hypotheek aanvraagt de bank inzage wil in je financiën?

Het alternatief is een Italië of Griekenland met zwart sparen, informele sector, bureaucratische puinhoop, en wanbetalers. Ordnung muss sein.
er zit een groot verschil tussen
- meneer woont samen, verdient zelf €2500,- p.m, (vast contract, al 7 jaar in dienst)
zijn vriendin €1800,- p.m. (1-jaar contract) en totaal €20.000,- aan spaargeld.

of

- ik zie dat meneer om 13.34u op 12-02-2019 naar de Action is gegaan en daar voor €84,20 boodschappen heeft gegaan
- elke maand op de 23ste geld over maakt naar de PVV
- 3 x per week bij de Snack Corner een patatje eet
Mijn eerste ingeving was 'oh, dat is wel handig' want ik zit al bij drie banken in twee landen en soms is het echt even zoeken als je niet zeker bent met welke bank iets betaald is. Maar na jouw reactie gelezen te hebben is het inderdaad iets minder handig :) Het ligt er een beetje aan wat de app doet, als hij alleen de gegevens ophaald door een samenwerking van banken en niet doorstuurd is er niet zo veel aan de hand. Er zijn trouwens wel meer dingen waar banken samenwerken, de meeste readers zijn uitwisselaar tussen banken, je kan overal geld ophalen, je kan overal je pincode wijzigen (ook bij concurrenten).

Overigens dacht ik dat de samenwerking tussen banken juist minder wordt. Bij ING Belgie moet ik sinds dit jaar 50 cent betalen als ik geld afhaal bij andere banken terwijl dit altijd een gratis dienst was.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 13 februari 2019 15:29]

hebben ze hiervoor dan een specifieke samenwerking met die andere banken opgezet? Of gebruiken ze 1 of andere open API hiervoor?
Het is op basis van itsme ( https://www.itsme.be ) wat een digitale identiteit is. Een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet).

-- edit
Hoewel PSD2 er is, is er nog niet direct een technische standaard voor de uitwisseling van data. Zie ook deze informatie van de EBA waar de werkgroep nog mee bezig is : https://eba.europa.eu/reg...-group-on-apis-under-psd2

Nog wat interessante aankomende data voor PSD2:
14 maart 2019: All Financial Institutions offering an API solution must have it available for external testing by PISPs and AISPs.
14 september 2019: The final deadline for all companies within the EU to comply with PSD2’s Regulatory Technical Standard (RTS) pertaining to directive (EU) 2015/2366 (PSD2)

[Reactie gewijzigd door Qwerty-273 op 13 februari 2019 10:26]

Heb je daar een bron van ? Dacht dat het geregeld was via een Amerikaans bedrijf. Itsme wordt misschien wel gebruikt voor de authenticatie bij goedkeuring maar "op basis van itsme" lijkt me overdreven.
De algemene voorwaarden van de app, spreken alleen over itsme voor toegang tot andere rekeningen, en het uitvoeren/bevestigen van betalingen om de kaartlezers te vervangen. Dat lijkt ook te matchen met de ondersteunde banken van de app, en het samenwerkingsverband van itsme.

--edit
Wellicht gebruikt itsme weer de api/tech van Salt Edge om alles aan elkaar te knopen, zoals hieronder genoemd wordt door wessel145.

[Reactie gewijzigd door Qwerty-273 op 13 februari 2019 10:46]

Ze hebben bij het ontwerpen van Itsme waarschijnlijk al rekening gehouden met PSD2 zodat het vlot kon toegevoegd worden.

Het is dus niet gebaseerd op Itsme maar zit wel verweven erin. Bedankt voor de verduidelijking.

Hopelijk loopt er nooit iets fout met Itsme. Begint toch belangrijke plaats in te nemen. Gebruik het zelf meerdere malen per dag voor mijn werk. Je kan ermee inloggen op je bank en nu kan je dus betalingen goedkeuren ermee.
Hopelijk is de gebruiker beetje ingedekt als het opeens fout zou gaan.
Dit is PSD2, uitwisseling van betaalgegevens van banken. Je moet er (uiteraard) zelf expliciet toestemming voor geven. Meer info https://bit.ly/2TMem7X
Ja, al word dat een wassen neus wanneer niemand meer zaken met je doet voor een normale prijs wanneer je geen toegang geeft.
Wat is het grote verschil met de huidige situatie?
Als je nu een verzekering aangaat willen ze toch ook je financiële situatie kennen?
Nee, een overlijdensriscoverzekeraar wil niet je uitgaven patroon weten. Om vervolgens je premie te verhogen wanneer je te vaak patat eet.
API, banken zijn dit verplicht door nieuwe wet en regelgeving.
Om je een idee te geven:
https://www.evry.com/en/n...ge-banking-as-we-know-it/
Dat andere banken een API open moeten zetten is onderdeel van Payment Service Directive 2 vanuit de Europese bank (https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/psd2/index.jsp), die o.a. banken verplicht stelt om het hun klanten mogelijk te maken om hun bankgegevens in te laten lezen door partijen en apps als deze.
De Rabobank in Nederland biedt dit dus al even aan voor bijvoorbeeld Bunq.

nieuws: Bunq-klanten kunnen betalingen doen vanuit Rabo Bankieren-app

nieuws: Bunq-klanten kunnen betalingen beheren via app van Rabobank

Allemaal gedreven door de PSD 2. Nog even en alle banken bieden de mogelijkheid aan om in hun app andere rekeningen van andere banken te zien.

Daarnaast zullen er ook niet banken in gaan stappen.

Ben benieuwd wat er allemaal mogelijk gaat worden.
Kan enkel met de betaalde versie van Bunq helaas de gratis rekening kan nog niet.
Ik zal je een paar voorbeelden geven.
PSD2 heeft het over 2 nieuwe spelers op de finánciele markt: AISP en PISP. De één kan je data inzien en de andere kan transacties voor je uitvoeren.
Bol.com zou voor allebei (AISP + PISP) een licentie kunnen aanvragen. Bol.com zou dan in theorie kunnen zien dat je veel naar Dubai reist, en je kan korting kunnen geven op reisgidsen. Om die dan te kopen, hoef je geen iDeal of betaalkaart meer te gebruiken, maar kan Bol.com het geld meteen uit je rekening trekken.
Sterker nog, omdat Bol.com ziet dat veel geld hebt zonder leningen/schulden, kan Bol.com jou zelfs een microkrediet geven en je met 0% rente de boek kan laten kopen met 30 dagen betaaltijd.

Nog een groot voordeel van PSD2 is dat de landsgrenzen binnen Europa nog verder vervagen.

Misschien ben je ABN/ING zat en zit je bij een bank in Litouwen zoals Revolut. Je salaris komt dan in Litouwen binen, maar je wilt in Nederland een Bijenkorf creditcard aanvragen. Je kunt ICS cards (= Bijenkorf) dan toestemming geven tot je rekening bij Revolut om te laten zien dat je een salaris hebt. Verzekeringen, hypotheken en andere kredieten kun je straks bij allemaal bedrijven in heel Europa regelen omdat de verzekeraars/kredietverstrekkers uit heel Europa straks je financien kunnen bekijken, waar dat voorheen nog niet kon.
De ING heeft ook net gister aangekondigd (middels een update van hun voorwaarden) dat dit mogelijk wordt:
Dit is nieuw in de voorwaarden:
Het wordt in de toekomst mogelijk om je rekening van een andere bank toe te voegen aan je overzicht in de Mobiel Bankieren App en Mijn ING.
Hangt allemaal samen met de invoering van PSD2:

https://www.ing.nl/partic.../campagne/psd2/index.html
https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/psd2/index.jsp
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/psd2
Mogelijk wordt het waarschijnlijk bij elke bank die zichzelf serieus neemt, want als jouw app / site het wint voor de klant, dan heb jij de sterkere relatie met die klant. Als je dit niet gaat bieden, zet je jezelf een tikkie neer als onderaannemer..

Dus, gegeven dat deze investering welhaast onvermijdelijk is, bijzonder slim van BNP er de eerste mee te zijn, nu het nog nieuwswaardig, bijzonder en klanten lokkend is. Zo haal je er het maximale uit.
Algemeen dingetje:

Het valt mij op dat veel Tweakers zo positief zijn over de komst van PSD2.
Zijn jullie nou zo naief of ben ik nou zo'n doemdenker?

(serieuze vraag)
Het antwoord ligt denk ik in het midden. ;) Ik snap dat het voor een select aantal zaken misschien wat gebruiksvriendelijkheid kan geven, maar PSD2 in de huidige vorm is rampzalig voor de privacy (op lange termijn). Ik zie het liever ook helemaal niet komen, maarja.
Jammer dat BNP bij de release niet meteen alle eigen banken ondersteunt zoals Fintro of Hello Bank.

Nog even wachten met de opkuis van de andere apps :)

[Reactie gewijzigd door Wouter06 op 13 februari 2019 09:50]

De app van BNP werkt normaal toch gewoon met Hello Bank. Tot vorig jaar had ik een Hello Bank rekening, en die heb ik altijd benaderd via BNP's easy banking app. Ik wist zelfs niet dat er een apparte app was :)
Dat ze eerst basic functionaliteit doen werken in die app. Het is nog altijd niet mogelijk om via de app in contact te treden met een helpdesk. Daarvoor raden ze je aan om email te gebruiken, maar dan krijg je steevast het antwoord terug dat ze geen antwoord kunnen geven op je vraag omdat email niet betrouwbaar is als medium... Terwijl de app beveiligd kan worden met een PIN en zelfs met vingerafdruk.
Lees niks over overboeken tussen bv bank en ing, duurt dat nog steeds zolang.
Laat ze eerst maar hun app wat stabieler maken, elke dag wel die rode banners dat de app tijdelijk niet beschikbaar is, en vandaag kan ik tabblad rekening overzicht niet meer gebruiken.

De KBC app kan dit al langer, en die werkt tenminste zonder problemen.