Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Lukoil en Belfius introduceren tanken met bank-app in België

Klanten van de Belgische bank Belfius kunnen vanaf 15 januari een tankbeurt afrekenen met hun smartphone. Betalen via de Belfius-app kan voorlopig alleen bij Lukoil-tankstations.

Met de nieuwe functie van de Belfius-bank-app kan de automobilist vanuit de wagen zijn brandstof betalen met de smartphone. Via geolocalisatie verschijnt het Lukoil-benzinestation waar hij zich bevindt automatisch op het scherm. De chauffeur hoeft vervolgens alleen nog het nummer van de gewenste pomp te selecteren. Na de tankbeurt toont de app het transactiebewijs. De klant vindt de transactie ook terug in de bank-app en ziet het overzicht van zijn maandelijkse tankbeurten op zijn rekeninguitreksels verschijnen.

Later is het de bedoeling dat ‘kaartloze tankers’ tijdens hun bezoek aan het benzinestation ook gepersonaliseerde aanbiedingen op hun smartphone ontvangen, zoals een korting voor een ontbijt in de shop of een korting op hun volgende tankbeurt. Brandstofleverancier Lukoil en Belfius werken voor de nieuwe dienst samen met Carpay Diem, een start-up die een platform ontwikkelde waarmee mobiele apps of geconnecteerde auto’s een benzinepomp kunnen activeren.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

11-01-2019 • 11:35

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Dat kan sinds gisteren al bij DATS24 en xtra-app van Colruyt Group

https://customer.dats24.b.../campagne_mobiel_betalen/
"vanuit de wagen brandstof betalen" ... Hoe komt die slang in en uit de benzine tank. Zeker ook een App om de tankdop dicht te draaien.

Voor mij is een normale betaalpas wel voldoende (nagenoeg evenveel handelingen).
Er staat dat er wordt betaald vanuit de wagen. Niet dat er wordt getankt vanuit de wagen.

Nadat je de pomp geselecteerd hebt in de app, wordt deze geactiveerd, stap je uit en tank je.

Voor veel zaken is iets anders voldoende maar het zijn net kleine dingetjes die het leven toch iets vergemakkelijken.

Als ik een huis wil kopen, is een koffer met geld ook voldoende maar of het handig is ...

Als het guur weer is en weinig beschutting, is het aangenamer om net dat minuutje minder lang buiten te moeten staan.

En als bank ben je natuurlijk op zoek naar nieuwe manieren om klanten te lokken en in het nieuws te komen (zoals nu hier op tweakers)

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 11 januari 2019 12:04]

HAch ja, gemak... De dood van de privacy...

Verder wel leuk initiatief maar zou wat mij betreft bij die advertenties ook ophouden.
En persoonlijk zie ik het voordeel er ook niet zo van in.
M'n pincode invoeren kan ik nog wel overheen komen. Naar buiten moet ik sowieso.

Edit: is verder gewoon ontopic hoor, beste modders.

[Reactie gewijzigd door SuBBaSS op 11 januari 2019 14:26]

Bij contactloos betalen vind ik het net leuk dat ik met mijn vingerafdruk betaal en niet zozeer mijn pincode moet intikken. NFC is trouwens ook veel sneller om te betalen.

Ik ben erg wel niet blij mee dat je op deze manier je gegevens gaan gebruikt worden om je gepersonaliseerde reclame toe te spelen. De app van de bank leek me leuker omdat je meer kans hebt om onafhankelijk van het tankstation te tanken. Echt jammer van de reclame.

Tussen haakjes, bij elektrisch laden in de VS is/zal het mogelijk zijn om de wagen zich te laten identificeren bij de laadpaal om zo de afrekening te doen. Dat is een veel beter systeem, dan al de verschillende apps die je nu nodig hebt. Geen apps meer nodig. The future is electric 😁

Dat je vanuit de wagen -moet- betalen lijkt me logisch omdat de ontploffingsgevaar is bij gebruik van de gsm tijdens een tankbeurt.

edit: @detheavn thanks, wist ik niet. Die stickers dat je de gsm niet mocht gebruiken tijdens het tanken waren er in het begin niet. Better safe than sorry zeker. Misschien willen ze dan dat het een beetje vooruit gaat tijdens het tanken.

[Reactie gewijzigd door bbc op 11 januari 2019 15:25]

Dat je vanuit de wagen -moet- betalen lijkt me logisch omdat de ontploffingsgevaar is bij gebruik van de gsm tijdens een tankbeurt.
Offtopic, maar: Myth Busted :)
Niemand verplicht je toch om het te gebruiken? Meer keuze is altijd goed, ik snap zelfs niet dat iemand hier tegen kan zijn.
Ik heb wel een filmpje gezien van een laadpaal die zich autonoom in de auto werkte, iets eenders?
@ToolkiT Ik denk dat je gelijk gaat krijgen, het zal alleen maar sneller en gemakkelijker worden.
Hoezo sneller ? Je moet alsnog de deur uit of de slang erin doen xD dezelfde behandeling als eerst.

Snap dat het leuk en wow factor heeft dat mobiel betalen. Maar je doet even veel handelingen misschien eentje minder de pin code invoeren 8)7
Tgoh, ik ben toch blij dat ik nu gewoon online kan betalen door een QR-scode te scannen dan dat ik m'n bankkaart en kastje van de bank moet gaan halen en verschillende codes moet ingeven.
Hoezo sneller ? Je moet alsnog de deur uit of de slang erin doen xD dezelfde behandeling als eerst.

Snap dat het leuk en wow factor heeft dat mobiel betalen. Maar je doet even veel handelingen misschien eentje minder de pin code invoeren 8)7
Binnen gaan afrekenen of nog via de terminal waar 2 man voor je staan aan te schuiven bijvoorbeeld.

Maar veronderstel dat jij nog altijd brieven schrijft als je iets wilt vragen of zeggen? Ik doe het al met mijn telefoon (bericht). Zelfde handelingen zoals voorheen (bericht schrijven). Maar toch sneller dan briefpost nietwaar? Als je snapt wat ik bedoel zonder het persoonlijk op te gaan vatten :)
Dus je geeft toe dat het sneller is. Mooi toch.
Hoeveel tijd ga je nu echt de praktijk winnen hiermee? Misschien een halve minuut (ipv betaalkaart uithalen, in terminal insteken, pomp selecteren, pincode ingeven)?

Wordt je leven er dan zoveel beter op door een halve minuut of een minuut tijd te winnen? Is het dan ook allemaal zo moeilijk en lastig om een bankkaart uit te halen en in een terminal te steken?

Dat klinkt misschien allemaal wel ouderwets, maar ik ben echt niet overtuigd van het nut van al die zogezegd snellere oplossingen want ik zie niet snel zo echt veel winst.

In dit geval moet je toch ook je smartphone uitnemen - wat verschilt dit met een bankkaart uithalen? Geen lijkt me.
Je moet ook je gsm unlocken door een pincode/vingerafdruk/gezichtsherkenning - wat verschilt dit dan met de pincode van je bankkaart in te geven? Geen lijkt me.
Je moet dan ook nog eens je app opstarten en inloggen in je app - dat moet je niet doen op je terminal...
Je moet ook nog een pomp selecteren in de app - wat verschilt dit met het selecteren van een pomp op je terminal? Geen lijkt me.
Je wil dan ook een betalingsbewijs. Ok, dat kan je dan direct zien in je app. Op veel van die pompen moet je dan opnieuw even rap een pompnummer ingeven en kiezen voor betalingsbewijs en wordt het afgeprint (als je dit al wil hebben).

Dus winst: lijkt me nihil, integendeel. Als je dan eens verbindingsproblemen hebt, je app onbeschikbaar is, of je app start trager op, ... Zo veel win je volgens mij niet, misschien zelfs nog tijdverlies.

Bvb in de winter: als je wil tanken met je handschoenen aan, al die verrichtingen met je app zal je niet met handschoenen aan kunnen doen.

Moeten we daarvoor zoveel opgeven van privacy, gespamd worden met reclame? Moet alles zodanig getimed worden, moeten we van elke handeling de seconden eraf pingelen om ons leven nog voller te kunnen proppen om nog meer stress te krijgen?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door elmariachi op 11 januari 2019 15:08]

Hiervoor quote ik @ToolkiT even: 'Ik voorspel dat dit wel eens een trend gaat worden en dat tankstations hun eigen apps gaan maken waar je automatisch betaald zonder zelf actie te doen.. tank and go, net als bij die amazon shops dus..' dat houdt in dat je al die handelingen overslaat. Je tankt, je gaat. That's it. In zulke gevallen gaat het niet om die minuut dat je wint, maar op het gemak dat het geeft.
Ik snap echt het probleem niet. Niemand verplicht je om het te gebruiken.
Klinkt als een goede ontwikkelingen mits die aanbiedingen gewoon wegblijven.
Voordeel:
Bonnetjes op een centrale plek. (Zouden meer partijen moeten ondersteunen)
Sneller betalen. (Pinnen bij de pomp is best wel traag. Als er een melding staat met een betaal knop en klaar, ideaal)
Nadeel: reclame. Dit moeten ze echt niet doen.
Als ze dan voor de leaserijders een optie maken (evt via ODB2 poort) dat meteen de KM stand wordt ingevoerd dan is het helemaal mooi. Is de administratie voor de leasemaatschappij ook meteen sluitend.
Via ODB2 poort xD wat wil je er meteen een uitlees beurt bjb doen kom gelijl codes wissen.

Daarnaast niet iedereen heeft de ODB2 protocol.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 11 januari 2019 11:55]

ODB2 poort wordt voor heel veel van dit soort apps gebruikt. En zo'n beetje alle nieuwe auto's hebben een ODB2 poort. Zeker als het gaat om de gangbare leasemerken als Volvo, Audi, VW, BMW, Mercedes, Opel, Ford, Kia, Hyundai.
Waar wordt het gebruikt in een garage wanneer er problemen zijn met de auto of uitlezen.

Maar toch niet bij een benzinepomp. Want dan moet je kopellen uitlezen kost weer meer tijd.
Er zijn legio ODB2 bluetooth adapters die je permanent in de ODB2 poort doet. Er zijn ook verzekeraars die bijvoorbeeld korting geven als je een dongle plaatst in de poort zodat ze rijgedrag kunnen analyseren.

ANWB biedt zoiets bijvoorbeeld een ODB2 connector aan met een dienst: https://www.anwb.nl/auto/connected/dongel-connector

Overigens zijn er ook apps waarmee je "features" kunt unlocken op je auto die je niet standaard hebt via de ODB2 poort. Zo kun je bv bij een aantal VW modellen aanzetten dat de rechterspiegel automatisch dipt als je achteruit rijdt om eenvoudiger de stoeprand te zien tijdens inparkeren. Of permanent je verlichting achter aan (standaard in scandinavie).

[Reactie gewijzigd door hiostu op 11 januari 2019 12:41]

Nja ik heb er ook eentje uit China. Maar is nog lang niet zo gevorderd als mijn Autel MK808. Kan me niet voorstellen dat hier iets niet aan gedaan wordt. En als je constsnt aan het en er komt een keer een bluetooth spoof?
Waarom denk je dat bij veel pompen je nu binnen mag betalen? Omdat ze je de shop door willen laten lopen en verleid willen laten worden door alle ahum aanbiedingen. Met deze app dus exact hetzelfde, want hier zit natuurlijk best wel marge op.
Dat ze geld willen verdienen prima. Maar dit is dan wel reclame die in de app van de bank gepusht wordt. Op de een of andere manier bevalt mij dat ook niet. Beetje een gevoel van wat doet Lukoil in mijn bank-app.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 11 januari 2019 12:17]

Ik zie eigenlijk niet het voordeel boven betalen met een pinpas bij een onbemand tankstation. Hooguit een risico dat via de app een aanslag wordt gedaan op gegevens die ik privé wil houden.
die app is niet veel meer dan een veredelde pinpas.. kan weinig mee misgaan.
Meer keuze. En dat is altijd beter voor de consument.
Ik voorspel dat dit wel eens een trend gaat worden en dat tankstations hun eigen apps gaan maken waar je automagisch betaald zonder zelf actie te doen.. tank and go, net als bij die amazon shops dus..
Dit is al mogelijk voor bedrijven bij aangesloten tankstations. OTI Easyfuel heet het, en werkt met een rfid in de tankhals en een reader op de nozzle van de dispenser.

Je hoeft alleen de nozzle in je tank te hangen en je kan tanken als normaal. Erg mooi systeem maar je ziet het nog niet erg veel in Nederland.

Apps bestaan ook al, tango, tamoil en volgens mij nog een aantal aanbieders hebben het al.

[Reactie gewijzigd door Ricardo op 11 januari 2019 18:08]

Ik dacht dat men geen telefoon mag gebruiken bij de pomp, vanwege brandgevaar? De aanbieders gaan er vanuit dat men de transactie in de auto pleegt?
Ik zie de mensen eerder het tank pistool in de ene hand en de telefoon in de andere houden.
In de auto mag dat wel.
@theduke1989 Als ik op de motor ga tanken kan ik gewoon blijven zitten hoor ;) Ik tank ook bewust bij stations die de PIN automaten binnen handbereik hebben staan.
In de UK ontgrendelen ze vaak de pomp niet als je op de motor blijft zitten.. heel irritant.. maar na een filmpje gezien te hebben waar het fout ging en de boel in de hens ging snap ik het wel.. je komt namelijk als je op een brandende motor zit niet snel weg...
bij 'pay at the pump' tankstations heb je er iig geen last van :)
Heeft in België de groep gebruikers die het wel ziet zitten om hiernaar over te schakelen (ITers), niet gewoon een bedrijfswagen met tankkaart erbij?
Vreemd, Ik (als Nederlander) tank in België al enkele maanden met mijn telefoon (ING).
Werkt vlekkeloos.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.