Chinese overheid lijkt Microsoft-zoekmachine Bing te blokkeren

De Chinese overheid lijkt Microsoft-zoekmachine Bing te blokkeren. De zoekmachine is in een deel van China niet te bereiken. Microsoft onderzoekt de zaak, de Chinese overheid heeft vooralsnog geen commentaar.

Screenshot: Shen Lu

Microsoft censureert zoekresultaten in Bing al jaren volgens de regels van censuur van de Chinese overheid om actief te kunnen zijn in het land met bijna 1,4 miljard inwoners. Chinese gebruikers merkten woensdagavond lokale tijd op dat de zoekmachine offline leek te zijn, meldt The New York Times. Bing is niet in heel China onbereikbaar. Dat kan erop wijzen dat het geen algehele blokkade is, maar soms duurt het even voor een blokkade in het hele land werkt, merkt de krant op.

Het is onbekend waarom de Chinese overheid Bing zou willen blokkeren. Er is geen recent conflict bekend tussen de Chinese overheid en Microsoft. Het is onbekend hoeveel bezoekers de zoekmachine heeft in China, waar het onder meer concurreert met Chinese bedrijven als Baidu.

Microsoft zegt te hebben gezien dat Bing niet beschikbaar is in China en zegt de zaak in onderzoek te hebben. De internetregulator van China, Office of the Central Cyberspace Affairs Commission, geeft geen commentaar op de kwestie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

24-01-2019 • 07:50

104 Linkedin

Reacties (104)

104
92
50
9
0
29
Wijzig sortering
Het is fijn dat producten als elektronica vaak spotgoedkoop zijn hier in het westen, maar als het land zo weinig toegang geeft voor westerse bedrijven om hun producten en diensten aan te bieden dan moeten wij hier misschien ook wel heroverwegen hoe wenselijkheid het is dat er hier Chinese producten en diensten worden aangeboden.

Een eerlijk speelveld lijkt mij fundament moeten zijn voor internationale toegang tot onze markten.
Als ik 1 ding begrepen heb in het bedrijfsleven is dat het altijd kosten>moraal is. Westerse bedrijven gaan dus niet producten uit China blokkeren omdat het, zoals jij zegt, spotgoedkoop is.
Dat bedoelt 3x3 ook juist niet. Hij/zij zegt het fijn is dat producten hier spotgoedkoop zijn, maar dat we dat juist niet zouden moeten willen, omdat westerse bedrijven zelf geen toegang tot hun markt hebben. Waarom Chinese bedrijven dan wèl toegang geven tot onze markt?
Het gaat niet om de prijs, maar om de eerlijke gang van zaken.
Volgens mij is dat ook precies het punt wat Trump wil maken naar China
met zijn handelsoorlog. De handel moet beide kanten op gaan...

Maar China is doodsbang dat er lelijke dingen naar buiten komen over China.
Of dat de bevolking kan zien hoe het er buiten China toegaat...

Toevallig zag ik laatst dit filmpje over de Chinese moraal...
https://www.youtube.com/watch?v=FfLnFVzfKBs
Dat zijn nou van die dingen die men niet naar buiten wil laten komen...
Is dat niet wat Trump nu eist?
Hoe zit het dan met de 100en miljarden aan winst die westerse bedrijven verdienen dankzij de goedkope Chinese arbeid en productie?
Misschien dat je het gemist hebt maar productie is al jaren aan het verhuizen van China naar landen zoals Brazilïe, India, Vietnam, Burma etc. De hele textiel industrie maar ook recentelijker tech etc. China is al jaren geen lage lonen land meer.
Dat is niet waar. China heeft verreweg de grootste en nog steeds goedkoopste productiecapaciteit van de wereld. Als wij als bedrijf bijvoorbeeld pcbs laten maken weet je in China zeker dat het met degelijke kwaliteit en op tijd voor een goede prijs gemaakt wordt. In de meeste andere landen is het maar de vraag of afspraken na worden gekomen.
Textiel productie heb je misschien gelijk. Maar zodra er plastics, metals of electronics nodig is ga je naar China.
Foxconn weighs base in Vietnam in response to US-China trade war
https://sc.mp/k4x32
Trade war has Hong Kong toymakers mulling relocating production from China
https://sc.mp/qy2tu

Beetje zoeken en er is veel meer te vinden.

Dongguan stroomt al tijden leeg.
Wat ze vaak wel doen is een kantoor houden in China, of deelfabrikaten verzenden naar China.
Persoonlijk ken ik al 3 fabrikanten (oa een toeleverancier van HP) die 2 jasr terug al vanuit Dongguan naar HCMC is verhuisd.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 24 januari 2019 12:04]

Zoals (Kenzi) aangeeft is dat al in gang gezet, ik zie bv dat meerdere Samsung producten de vermelding made in Vietnam hebben. De Chinezen hebben dat natuurlijk ook wel door en zijn daarom hard bezig met het uitvoeren van de made in China 2025 plannen waarbij zn o.a. een hoop arbeiderswerk willen automatiseren met robot's en zie daar maar op tegen te boxen als derde wereldland.
Zo een beetje zoals hier bij ons dus, volautomatische productie door robots.
Dan is de vraag waarom je in China zou produceren, als een robot evenveel hier als daar kost. Je kan beargumenteren "kosten om een bedrijf in een land te hebben". Maar wat dan met de verscheping? Gewoon volautomatische decentrale productie. Consumatie en productie in hetzelfde land.
En consumenten al helemaal niet :X
De gemiddelde consument heeft exact dezelfde instelling. Iedereen weet dat er van alles mis is met de manier hoe de meeste producten worden geproduceerd en getransporteerd, maar zolang we het niet zien is het niet ons probleem. Prijs > moraal.
Om precies die reden gaat het ook niets worden met allemaal die klimaat poeha, want je ziet het de consequenties niet (echt) direct.
Tsja, vroeger werden gloeilampen in kartonnen dozen vervoerd, tegenwoordig ledlampen in een kilo plastic.
Ethisch gezien helemaal gelijk.. Tot dat de meeste mensen (Waaronder ik) het prijskaartje van een bijvoorbeeld Xiaomi zien..
Daarom moet de overheid zich hier mee bemoeien.
Als gewone burger kun je de gevolgen van je aankopen niet overzien. Ja, we weten allemaal dat allerlei goedkope goederen onder erbarmelijke omstandigheden worden gemaakt, maar we weten niet welke fabrikanten beter zijn dan anderen. Waarschijnlijk zijn de goedkoopsten de slechtsten, maar er is geen enkele garantie dat een duur product wel eerlijk wordt geproduceerd. Voor sommige producten zijn er 'fair-trade' keurmerken maar dat blijft beperkt, en nog is voor de klant haast niet vast te stellen hoeveel beter of slechter die producten dan zijn.

Als fabrikant is het ook niet houdbaar om het zelf wel goed te doen als je concurrenten goedkoper kunnen produceren terwijl je weet dat de meeste klanten vooral naar de prijs kijken.

Iemand zal ergens een ondergrens moeten leggen, en van 'de consument' als groep kun je dat niet verwachten. De individuen die het wel doen wegen nooit op tegen de grote massa die het goedkope spul blijft kopen. Bedrijven zullen uit zichzelf ook niet meer dan het absoluut minimum doen, zoals Foxconn dat netten spant om te voorkomen dat mensen van het dak springen. Blijft over de overheid. Natuurlijk zou dat in de eerste plaats moeten komen van de overheid van de landen in kwestie, maar heel ethisch is het niet om ons daar achter te verschuilen.
Je kunt het nu al zien met producten die (zo-goed-als-)volledig in Europa geproduceerd zijn, zoals een Leica of een Audi. De andere kant is dat het met andere Europese merken, zoals een Opel of een Volkswagen wel weer meevalt. Japanse, Koreaanse en Taiwanese merken hoeven blijkbaar ook niet achterlijk duur te zijn; dat geldt zowel camera's als auto's als telefoons.
om meer moeten betalen voor goederen die ergens anders vandaan komen? Good luck with selling that. Ik ben het helemaal eens met je, maar vrees dat mensen toch vooral kijken naar hun portemonnee en de idealen wat minder belangrijk vinden.
Tjah, gewoon zorgen dat het meeste winst blijft plakken in de westerse wereld door niet via ebay of aliexpress te kopen.
Veel van de produkten die je hier duur koopt, komen ook gewoon uit china.
Kijk maar naar Apple.
Of TV shop, de dingen die ze daar verkopen, kan je voor 1/10 van de prijs bij Ali express bestellen, exact hetzelfde produkt (heb uit nieuwsgierigheid al een paar maal zo een tv winkel ding opgezocht op Ali express)
Bedrijven hier kopen die dingen spotgoedkoop in China, maken hier wat publiciteit, en verkopen het met een mega winst.
De winst blijft in dat geval hier plakken, en het harde werk wordt in China gedaan, dan koop ik het liever rechtstreeks daar dan mijn centen uit te geven aan zulke graaifirma's hier.
Ja, ik impliceerde dat je de bedrijven daar alleen productie laat doen tegen lage kosten, en dat de winst die ze anders daar habben op de producten in het westen blijft.
Het is m.i. sowieso al bezopen dat Chinese bedrijven smartphones met Google apps maken voor de rest van de wereld, terwijl ze in China zonder Google apps en playstore geleverd worden.
Je ziet geen raakvlak met de manier waarop prijzen tot stand komen? Wat was zo'n ding buiten China waard geweest zonder verplicht Android + Playstore?
Eigenlijk hoop ik dat de Chinezen deze valse markt gaan breken... Het zijn computers, waarbij opgedrongen ecosystemen alleen maar een beperking zijn en meer risico's brengen dan wegnemen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 24 januari 2019 11:50]

In China hebben ze wèl Android, maar geen Playstore... Niet vanwege de prijs, maar omdat de Chinese staat de vrijheid van burgers beperkt. Telefoons met Android, maar zonder Playstore en Google apps, maar wel met de mogelijkheid deze te installeren, lijken mij prima verkoopbaar hier.
Alleen heb je wel Kans dat China de export drastisch kan verminderen. Betekent dat als jij je IPhones in China of Taiwan laat maken het een stuk moeilijker (of duurder) word waardoor je de hele product lijn omhoog moet gaan prijzen. Ik denk dat Silicon Valley geen toegang geven een sterkere effect heeft en kan een domino effect aan bedrijven creëeren die gaan klagen bij ome Donald.
Daar is het al veel te laat voor. China staat geen meerderheidsbelangen in Chinese bedrijven toe. Wel hebben ze westerse bedrijven naar China gelokt met lage arbeidskosten. (Niet dat ze daar veel voor hoefden te doen). Zodra een Chinees bedrijf het truukje kent kunnen ze dus zelf de wereldmarkt op. Ook kunnen Chinezen wel gewoon westerse bedrijven overnemen tenzij ze beschermd worden vanwege technologieën die met staatsveiligheid te maken hebben. Dat betekent dat China een groot concurrentievoordeel heeft. Het blinde geloof in het westen in het kapitalisme heeft er geen rekening mee gehouden dat je China als een groot bedrijf moet zien. We hadden natuurlijk de 50% -1 regel moeten reciproceren. Zodat China hier niet te veel macht zou krijgen, maar daar waren we te gretig voor. China heeft het communisme een kapitalistische jas aangetrokken en verslaat daarmee het westen. Oorlog voeren hoeft ook niet meer, je kunt het gewoon kopen. Veel goedkoper. Je kunt het het best vergelijken met de verhouding Drugs dealer en verslaafde.

[Reactie gewijzigd door MarkvdKlundert op 24 januari 2019 10:02]

Een eerlijk speelveld moet alleen niet gebaseerd zijn op terugpesten. Je kunt ook zeggen dat wij gewoon het juiste voorbeeld moeten geven door géén censuur te hebben (wat we wel hebben, maar bijna niet merkbaar voor jan met de pet - en het omzeilen ervan is niet eens strafbaar).

Maar is het de vraag of China daar wat van leert of wil leren. Ik denk echter wel dat het China's producten en diensten hier in de ban doen, alleen maar averechts gaat werken.
Ik vind dat altijd zo'n raar argumnent:"Het juiste voorbeeld geven"

Er zijn 2 dingen die ik dar niet aan vind kloppen:
1) Het juiste is subjectief
2) Als de ander zich er niks van aantrekt, heb je al je tijd verspilt, en mogelijk ook de kans om er echt wat aan te doen.

Niks doen is dus het slechtste wat je kan doen. Je kan ook een lekkende kraan geen video laten zien van een niet lekkende kraan en hopen dat de kraan stopt met lekken.

[Reactie gewijzigd door PlowKing op 24 januari 2019 13:03]

Op een gegeven moment is het water op, en dan stopt de kraan ook met lekken :)

Als "het juiste" subjectief is, probeert China ook het (in hun ogen) juiste voorbeeld te geven. Maar het is dan wel 1 land met achterlijk vormen van censuur tegen ALLE andere landen met bijna geen censuur (ieder land heeft wel een beetje censuur).

Als China zichzelf echt zo wil isoleren, en er darmee zorgen dat ze links en rechts geboycot worden, dan begrijpen ze zelf ook wel dat ze dan steeds meer op een Noord-Korea gaan lijken. En ik denk dat zelfs China dat een beetje te ver vind gaan, ook al zijn ze er wel een soort van vriendjes mee.
China is te belangrijk om 100 % geboycot te worden, dat weten ze ook wel. En bedrijven etc gaan gewoon mee met de censuur, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
Maarten van Rossum legde dit mooi uit in een van zijn talks. Al vele eeuwen waar: Het westen wil graag Chinese produkten importeren, omgekeerd zitten Chinezen helemaal niet op onze produkten te wachten. Dat is geen nieuw fenomeen, het is altijd al zo geweest.

Je kunt vast uitzonderingen bedenken zoals iPhones of dure autos voor een paar rijken daar, maar over het algemeen is er een grote onbalans in wederzijdse vraag.

Daarom moeten we inderdaad niet zo dom en naïef zijn.
Een eerlijk speelveld lijkt mij fundament moeten zijn voor internationale toegang tot onze markten.
Dat is misschien exact de reden van China om Bing te blokkeren nadat Trump de handel van China bemoeilijkte.
Alleen zijn die tarieven maanden terug al ingevoerd en gaan China en de VS binnen 2 weken rond de tafel zitten om het conflic te bespreken. Daar kan het dus niet aan liggen. Het enige wat er kan zijn is dat Microsoft de filtering die ze in China toepassen niet goed genoeg toepast en er toch resultaten doorkwamen waarvan de partij zegt dat ze geblokkeerd hadden moeten zijn.
Alleen zijn die tarieven maanden terug al ingevoerd en gaan China en de VS binnen 2 weken rond de tafel zitten om het conflic te bespreken. Daar kan het dus niet aan liggen.
China geeft de VS een grotere reden om tot een compromie te komen. Lijkt me jusit wél een reden.
Het is fijn dat producten als elektronica vaak spotgoedkoop zijn hier in het westen, maar als het land zo weinig toegang geeft voor westerse bedrijven om hun producten en diensten aan te bieden dan moeten wij hier misschien ook wel heroverwegen hoe wenselijkheid het is dat er hier Chinese producten en diensten worden aangeboden.
Dat lijkt me ongunstig voor de frontpage, aangezien de Chinese en Russische overheid per definitie geen onethische beslissingen maakt, en Amerika vrijwel alleen maar. Mocht de EU besluiten dat er een beperking op Chinese hardware of gadgets komt, dan anticipeer ik een ~50% stijging in aantijgingen richting de VS.

Dat terzijde, Microsoft is een Amerikaans bedrijf, naar mijn weet hebben die twee in een heel recent verleden al eens aan tafel gezeten wegens Trump's besluit om de import van Chinese goederen te beperken.
Het probleem is dat geld mer weegt dan moralen.
Een eerlijk speelveld lijkt mij fundament moeten zijn voor internationale toegang tot onze markten.
Dit is sarcasme hoop ik?!

Neem het speelveld van autohandel tussen VS en Europa. VS heeft een importtarief van 10% voor auto's uit EU. EU heeft een importtarief van 25% voor auto's uit VS.
Toen kwam Trump die óók een gelijk speelveld wilde. Het geschreeuw over Amerikaans protectionisme was oorverdovend...
ping cn.bing.com

Pinging cn.bing.com [127.0.0.1] with 32 bytes of data:
Wel weer de makkelijkste manier van blokkeren, een andere DNS server gebruiken lost dit waarschijnlijk op.
cn.bing.com zal buiten China niet toegankelijk zijn omdat bing je naar bing.com zal willen in dat geval. Met een DNS naar localhost kan je ook niet op de blokkeringspagina uitkomen die we in het screenshot zien.
Maar ik zit in China ;)
Het lijkt alleen bij de consumenten ISP's geblokeerd trouwens, als ik vanaf een Chinese server cn.bing.com ping krijg ik wel een IP wat van MS lijkt terug (202.89.233.101)
Edit: screenshot zegt trouwens gewoon 'unable to access website', wat logisch is als de DNS server 127.0.0.1 terug geeft

[Reactie gewijzigd door Dannisi op 24 januari 2019 09:13]

Het IP verwijst vanuit hier naar 202.89.233.101, 202.89.233.100, 13.107.21.200, of 204.79.197.200.
Er zijn ook aliassen: cn-bing-com.cn.a-0001.a-msedge.net en cn.cn-0001.cn-msedge.net.
De ene geeft aan:
Our services aren't available right now
We're working to restore all services as soon as possible. Please check back soon.
De ander reageert niet. Dus misschien ligt het wel gewoon aan MS zelf.

Ter info: Dit was op een query naar een Chinese DNS server (van baidu en een aantal andere)

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 24 januari 2019 12:29]

China Unicom heeft in een reactie al laten weten dat zij de blokkade hebben ingesteld in opdracht van de overheid. Het is dus niet Microsoft die loopt te kloten :p
Wel vreemd dat ze dan kiezen om 127.0.0.1 als adres op te geven voor dat domein. Dat maakt dat (indien je geen lokale webserver hebt draaien) je lang kunt wachten voor er een time-out komt en je de pagina niet geladen krijgt. Handiger zou een 0.0.0.0 resolve zijn.

Hier btw inderdaad de bevestiging: https://www.techspot.com/...ng-has-blocked-china.html

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 24 januari 2019 12:34]

En een alternatieve DNS werkt wel? Of is dat ook allemaal geblokkeerd in dat heerlijk vrije land?
Dan nog zullen ze niet naar localhost verwijzen.


Er zijn bovendien geen blokkeringspagina's in China, geblokkeerde pagina's laden gewoon niet of heel erg traag. Zoals je kunt lezen in het artikel is al dat blokkeren heel erg ontransparant, er wordt nooit officieel vermeld worden dat en waarom een website niet werkt.
Wat je hier in ziet is een melding van de browser dat de pagina niet bereikbaar is.
Komt wel overeen met de gedachtes van the party 1984
offtopic, maar zalig dat Tweakers overal in de wereld actief zijn, direct facts !
In China is Bing veel beter dan Google, onder andere doordat Google er bewust voor kiest zich niet aan de Chinese wet te houden en er geblokkeert is/was heel lang.
Volgens MS zelf hebben ze 9 procent marktaandeel in NL en 12 in België.
En als de prijs dan ook 12% is van de Google prijs, dan is het dus zeker een interessant platform om op te adverteren.
Voor Noord-Amerikaanse resultaten werkt Bing gek genoeg beter dan Google.
Ik ben benieuwd of het een blokkade is of niet. Bing draait toch op Azure? Is Azure wel bereikbaar?

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 24 januari 2019 07:57]

"Azure" is een platform, als het onbereikbaar was dan had het zeker op de frontpage gestaan.
DDG gebruikt o.a. Bing voor het aanleveren van resultaten.
Ik gebruik nooit Google en altijd Bing:)
Waarom? Ik merk dat ik er vaak helemaal niet wijs uit kom. Zelfs die ene keer als ik zoek naar Google Chrome op een nieuwe Windows komt ie met Windows Explorer/Edge op te propper.
Ik gebruik altijd Bing. Werkt prima, dus waarom de search engine aanpassen?
Correct. Ben zelf woonachtig in China en ja Bing is inderdaad geblokkeerd sinds pak hem beet gister. Er blijft weinig anders over dan baidu |:( en wat ik begrijp van me SEO vrienden is Baidu echt belachelijk slecht in vergelijking met westere zoekmachines .

Ik had eerst zoeits van komt misschien omdat ze gericht zijn op mandarijn( chinese tekens) maar ook dit blijkt nog steeds gigantisch slechte resultaten te geven.

Voor internationaal zakendoen word je eigenlijk wel gedwongen om een VPN te gebruiken |:( en ook dat is in principe verboden |:( |:(
toch even een voetnoot:
Publieke VPN services zijn verboden, corporate VPN zijn gewoon legaal.

Wat niet wil zeggen dat alle VPN verkeer af en toe bemoeilijkt word, vooral tegen 19u30 - 20u
Dan merk je altijd de grootste spike in connectie problemen.

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 24 januari 2019 10:02]

Daar heb je gelijk in alhoewel dat ook weer haken en ogen heeft volgens mij ( Zit niet op de IT afdeling bij mijn bedrijf dus durf het niet met zekerheid te zeggen).
Ze gebruikte toch een neural net dat VPN moest blocken als het bijvoorbeeld ook over andere porten ging etc, of masked?
Er blijft weinig anders over dan baidu
Sogou, Sina, 360 Search, Yahoo, (NetEase) Youdao, (Tencent) Soso

En als je internationaal moet zaken doen, dan ze je toch gewoon een VPN op via een legale weg? Zo moeilijk is dat niet. 8)7
VPN is helemaal niet "in principe verboden".

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 24 januari 2019 10:05]

Net effe voor je gekeken maar Yahoo zoekmachine ligt er ook uit en je wilt toch wel enigzins gewenste resultaten.

Klopt inderdaad maar dat is allemaal niet zo 1-2-3 geregeld als je niet zelf een ITer bent. Ik persoonlijk gebruik gewoon een consumenten VPN.
Yahoo.com werkt nog wel degelijk hier ;-)
Connectie loopt over China Telecom Nanjing
Ik kan wel op de hoofd website van Yahoo.com komen dat is geen probleem maar zodra ik de zoekfunctie gebruik flikkert die me eruit.
Nu je het zegt, de search werkt ook niet meer.
De hoofdpagina laad wel in.

Hmmm, het zal wel iets met Trump te maken hebben en het feit dat ze de uitlevering van de CFO van huawei vragen aan canada
Was mij trouwens ook niet opgevallen hoor want ik gebruikte yahoo zelf ook nog 2-3 weken geleden :P
Wat ik begrijp is dat steeds meer buitenlanders China verlaten omdat het de laatste jaren steeds restrictiever geworden is. Juist de mensen die er een bestaan opgebouwd hebben met een familie, eigen bedrijf e.d.
Niet alleen vanwege het internet, maar ook visa en zo.
Wat is er lastiger geworden aan het visa dan? Ik ben vorig jaar 3 keer in China geweest en elke keer was het met hulp van CIBT visas weer een eitje. Wat ze wel aan het doen zijn in China is weer meer bureaucratie. In april 2018 hoefde je nog geen vingerafdruk achter te laten, maar in september weer wel.
Het heeft te maken als je een Residence Permit ( werkvisum wil krijgen) die zijn relatief lastig te krijgen alhoewel als je de juiste skills heb dan zit je goed ( Sales internationaal in mijn geval bijv is iets wat ze niet makkelijk kunnen vervangen) maar grootste visa problemen waren voor engels leraren en dat is toch echt pak hem beet 80% van de buitenlanders in China ( Als je native engels bent kun je nog visa krijgen maar een NLer met bijv een diploma van een nederlandse universiteit als engels docent kan dan weer geen visa krijgen om engels les te geven |:( )

Zover het nu eruitziet wil China in principe af van alles wat ze zelf kunnen doen en dan blijven er nog paar vlakken over vooral in internationale handel waar ze buitenlanders voor nodig hebben omdat de cultuurverschillen gewoon veel te groot zijn.

Voetnoot: De verharding van engels leraar regels is ook wel logisch ( russen die amper engels spreken gaven engels les omdat ze blank zijn) het probleem is alleen dat ze IPV de regel : je moet een bachelor als docent engels hebben pakten ze de regel : je moet native zijn en zolang je bachelor of master heb zit je goed ( heeft te maken ermee dat anders de totale engelse les markt kapot gaat aangezien ze nooit genoeg gekwalificeerde docenten kunnen vinden :) :) ) salarissen voor engelse docenten zijn onderhand verdubbelt in een jaar tijd sinds de nieuwe regels.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 24 januari 2019 10:20]

Wij gaan gewoon naar Chinese klanten toe voor netwerktests, dus we worden uitgenodigd en dan is het zo gepiept. Maar ik kan mij voorstellen dat als je dat niet hebt, dat het dan nog best een hoop gezeik is.
Ehm nou nee. Ik zit namelijk vanaf Amsterdam met een hele Dreamliner vol lotgenoten...
Zoveel express is er daarna niet meer aan, en dan zit ik nog voorin ook. :P
Waarom moet ik dan elke keer al mijn vingers laten scannen als ik arriveer ? :D :D
In principe kunnen ze met facial recognition mij al herkennen als ik van de vlieger kom 8)7
Eerste keer moet je beide handen + duimen apart + gezicht laten registreren. Bij elke vervolg check kan je gewoon 1 hand laten scannen (bij andere rij meestal)
Dat klopt inderdaad. Ik persoonlijk verkoop naar het buitenland toe en heb dus het voordeel dat mijn functie in principe niet door een chinees ingenomen kan worden ( de cultuur is simpelweg anders in europa kwa zakendoen).

Visa wordt al lastiger en je moet wel kwaliteiten hebben die ze in china missen ( gelukkig voor mij bakken ze weinig van business development :P )

Het wordt er hier wel minder leuk op in vergelijking met 9 jaar geleden beijing bijv hebben ze in principe alle kleine winkeltjes gesloopt ( die waren dan wel illegaal gebouwd gewoon muur uit appartment geslagen) maar juist dat had ze charme beijing zelf lijkt al veel meer op een wereldstad ( in principe kan ik hier alles krijgen wat ik nodig heb) huur daarintegen is echt belachelijk hoog als je een normale chinees ben ( ik betaal pak hem beet 800 euro voor 80m2 maar ik heb met de huisbaas om de tafel gezeten en haar een aanbod gedaan die ze niet kon weigeren ivm renoveren enzo). maar in mijn gebied kosten de meeste appartment 1/2 slaapkamers van 50-70m2 rond de 1000 euro ( een normale chinees met een bachelor of master verdient misschien netto 1300-1600 euro bij een goede werkgever als salaris).

Daarintegen omdat er zoveel mensen weggaan heb ik persoonlijk tegen me nieuwe baas gezegd: dit ben ik waard een ik kreeg er 30% bij op me salaris met wat hij aanbood dus voor de mensen die het kunnen uitzingen zoals ik word het wel stukke interessanter ;)
Misschien dat het eens tijd wordt dat we minder zaken gaan doen met China. Niet alles draait alleen om de centen.
Klopt maar dan haal je het bij de een europees bedrijf die net zo hard de onderdelen uit china laat komen :P en ja er zijn wel bedrijven die puur produceren in europa maar die vragen dan ook al snel 2/3 x de prijs voor een vergelijkbaar product.
Eenvoudige oplossing :dan kopen we gewoon minder produkten. Het is niet zo dat je huis bijna uit zijn voegen moet springen van de Chinese rotzooi. Geloof me, je wordt echt niet ongelukkig van een paar tandjes minder, eerder gelukkiger.
Klopt maar de gemmidelde consument is het toch niet met je eens :P
Veel bedrijven in China (internationale maar ook lokale) krijgen gewoon een speciale internet toegang van de overheid (soms door middel van VPN) waardoor ze wel overal bij kunnen. Dat hadden ze bij mijn bedrijf ook toen ik daar stage liep. Dit zal dus geen enorme verschillen opleveren voor bedrijven, maar wel voor locals zonder VPN.
Werkt DuckDuckGo in China? Kan die onrechtstreeks zoekresultaten van Google aanbieden?
Nee, DuckDuckGo is al sinds 2014 geblokkeerd in China.
Omdat google geblokkeerd is in china en Bing en Baidu de enige 2 opties waren voor buitenlanders en chinezen. En aangezien baidu echt gigantisch slechte resultaten geeft is Bing de enige optie als je iets wil zoeken zonder je VPN aan te zetten :9
Gelukkig staat bij Baidu, net zoals bij Bing en DuckDuckGo mijn website bovenaan als ik erop zoek. Alleen het duffe algoritme van Google laat me niet zien, misschien ergens op pagina 30 of verder, maar na de eerste 10 pagina's zonder resultaat ben ik maar gestopt met zoeken op Google.
Oftewel voor mij liever Bing, DuckDuckGo en ja, ook Baidu!

Edit: Net even weer gekeken op Google en nu na een half jaar toch bovenaan!
Irrelevante post dus, sorry...

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 24 januari 2019 09:55]

De irrelevante post sloeg op mijn eigen post inderdaad. Had een andere interpretatie niet voorzien.
Ik zou eens bij de instellingen kijken, iets klopt er niet bij jouw zoekwerk.
Al in china iets proberen op te zoeken ?

Bing is een ramp om iets op te vinden, maar de search engines die overblijven Baidu, QQ, Soguo, Youdao zijn niet veel beter.
Het is zeer moeilijk om de juiste info te vinden over westerse services.

En for the record, google.cn is gewoon een foto die verwijst naar google.com.hk, maar hongkong is een geval apart en is ook geblokkeerd.


FYI:
Volgens techpulse zou het wel degelijk om een ban gaan.
https://www.techpulse.be/nieuws/232057/zoekmachine-bing-geblokkeerd-china/

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 24 januari 2019 10:25]

Eerste hit bij mij is toch echt eset.com/NL/...
Ook met Google als zoekopdracht is de eerste hit bij mij gewoon Google.nl.
Bij mij is eset/google gewoon de eerste hit.

Sowieso als je google opzoekt en het is niet op de eerste pagina op bing.com dan denk ik dat je iets niet helemaal goed doet.
Misschien omdat Bing beter om gaat met je privacy en niet elk nieuw/schone computer direct via fingerprinting e.d. groepeert onder het profiel van de gebruiker die bij de zoekmachine bekend is.

Eigenlijk is dat juist een positief aspect.
Bij een nieuwe PC krijg je namelijk eerst de troep van andere shareware bedrijven te zien en de website van Eset staat bij wijze van spreke onderaan en bij mijn eigen PC bovenaan. Dus er is een hoop verschil qua pc's/software en hoelang deze in gebruik is en dat MS dat kan zien of zo. Ik denk dat er meer aan de hand is. Mijn bevindingen zijn denk ik goed. Ik heb het namelijk net getest en zal het straks op een andere PC testen.

Dan klopt mijn verhaal namelijk wel dat bij een nieuwe PC en je zoekt op Eset downloaden of zo dat je pas ergens bij de zevende regel het juiste resultaat krijgt want op mijn eigen PC staat deze bovenaan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee